Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Epic heeft zijn gamewinkel online gezet

Epic Games heeft zijn online gamewinkel geopend. Het bedrijf kondigde eerder deze week aan met die winkel van start te gaan. In eerste instantie is het aanbod nog erg beperkt, maar volgens Epic gaat dat veranderen.

Naast Epics eigen Fortnite en Unreal Tournament, die beide gratis zijn, bevat de Epic Games-winkel enkele spellen van derde partijen. Het gaat onder andere om Hades van Supergiant Games, Ashen van Annapurna/A44 en Hello Neighbor: Hide and Seek van tinyBuild. Hades is een dungeon crawler die in early access aangeboden wordt en elke maand updates krijgt tot de release in 2019.

Epic meldt dat de winkel gedurende 2019 elke twee weken een gratis game in zijn assortiment zal hebben. De eerste is Subnautica, die van 14 tot en met 27 december beschikbaar zal zijn, gevolgd door Super Meat Boy, van 28 december tot 10 januari.

Het gamebedrijf benadrukt dat uitgevers 88 procent van de omzet via de winkel behouden, tegenover 70 procent die concurrenten zouden uitkeren. Daarmee probeert Epic de marktleider Steam te beconcurreren.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

07-12-2018 • 20:07

97 Linkedin Google+

Reacties (97)

Wijzig sortering
Betekent een gratis game dat je die alleen in dÝe periode gratis kan spelen, of dat je 'm gratis kan downloaden in die periode en er daarna ook niet voor hoeft te betalen? Ik heb Subnautica op mijn verlanglijstje staan in Steam en wacht nog op een dikke korting voordat ik 'm koop; gratis zou fijn zijn maar als ik er daarna de volle mep voor moet betalen om verder te kunnen wacht ik liever op die 50+% korting op Steam :)
De game krijg je permanent als je hem binnen die tijd download.
Op de site staat dat die in je library blijft na die periode.
Dit vraag ik mij ook af. Ik heb al heel wat gratis games gespaard, samen met afgeprijsde games betekend het dat ik maar 30 euro hebt betaald voor 200 games. XD
Het gaat wel om 200 games die ik wilde hebben he... Niet om random games die ik niet leuk vind.
Kan er geen programma gemaakt worden dat de verschillende launchers/stores combineerd? Of is dit er al?
GameRoom, LaunchBox, PlayNite zijn precies oplossingen die ontwikkeld zijn voor je vraag.
En een vlugge Google/Reddit search lijkt PlayNite de populairdere te zijn, maar pin me daar niet op vast.

Maar de optie van Iva_Bigone om met Steam "Add a non-steam game" te doen is natuurlijk ook een uitstekende oplossing voor je vraag.
Kan er geen programma gemaakt worden dat de verschillende gecombineerde launchers/stores combineerd? Of is dit er al?

http://imgs.xkcd.com/comics/standards.png
(Edit, top die "editor", geen idee hoe ik images kan includen)

Je bent zelden de enige met een idee, en al helemaal niet als het succesvol is.
Dan zijn er weer meerdere partijen die dat combineren. En dan heeft de ene iets wel en de ander iets niet. Moet je alsnog meerdere gebruiken.

[Reactie gewijzigd door jesse! op 7 december 2018 22:05]

Niet echt van toepassing hier... Een wrapper om verschillende launchers te combineren is iets compleet anders dan een standaard die andere standaarden overbodig zou moeten maken.
De stores kunnen de onofficiele clients gewoon blokkeren. Er is geen enkel voordeel voor iets als Steam om dit toe te laten. Stel je doet een aankoop met je hacky launcher, het faalt en vervolgens moet Steam/Origin/Blizzard of wat je ook kocht gaan uitvogelen wat voor misvormde calls jouw neppe client verstuurde die alles verpest heeft. Daar ga je maar 1 bericht van krijgen “Jammer joh, 3rd party software is niet toegestaan”
Maar dat werkt volgens mij niet voor. Games die vanuit een store gestart moeten worden. Zoals destiny 2 en de battle.net launcher.
Weet niet of je dit bedoelde? Maar hier staat hoe je Bnet applicaties in steam toevoegd.
https://steamcommunity.co...filedetails/?id=730401447
Klopt, maar werkt niet direct voor destiny 2 (je moet daarvoor een 3rd party app voor hebben) en ook iet zonder risico's op een ban.
Je kunt bij Steam bij "Add game" kiezen voor "Add a non-steam game" en dan kiezen welk spel je vanuit Steam wilt kunnen starten.

Ook al heb je dat betreffende spel niet via Steam gekocht, het verschijnt vervolgens wel in je library :)
Je kan alle games alsnog aan steam toevoegen maar je zal alle andere launchers gewoon nodig hebben.
Deze week is Satisfactory, een 3d variant van Factorio, ontwikkeld door Coffee stain (en recentelijk overgenomen door THQ) van Steam gehaald en zal als deze wordt uitgebracht exclusief in de Epic store te koop zijn aldus de community manager Jace. Epic zet groot in om markaandeel weg te snoepen van Steam.
Ik ken die game niet maar fuck exclusiviteit. Het enige wat je ermee veroorzaakt is versplintering. Ik heb nu ale de Microsoft Store, Steam, Origin en uPlay. Straks ook nog de Epic Store erbij? Hopelijk gaat Steam Epic achterna qua delen van omzet met ontwikkelaars zodat games gewoon op meerdere platformen uitgebracht kunnen worden. Laat de speler maar kiezen waar ie z'n spelletje koopt.
Persoonlijk ben ik ook niet blij met dergelijke exclusiviteit, maar afgezien stemmen met de portemonnee kan je weinig doen tegen dit soort bende.

Het lijkt erop dat de ontwikkelaars het ook niet zien zagen aankomen, want tot en met deze week was Steam het distributieplatform en zelfs nu nog als je rondklikt op de officiele mediakanalen van Satisfactory kom je de Steam links nog tegen, die weliswaar niet meer functioneren. Vermoedelijk heeft THQ een goede deal kunnen maken met Epic en dit in de maag gesplitst van Coffee stain.
Ja, en als je dus voor de ontwikkelaar zelf bent, dan koop je (nu) dus via epic, omdat je weet dat ze daar een heel stuk groter deel van de inkomsten krijgen. Je vergeet bv dat als coffee stain (welke gemaakt is in unreal engine) hun spel op steam uitbrengen, ze naast de 30% aan steam ook nog 5% aan epic moeten betalen, terwijl bij de epic store deze royalty komt te vervallen en dus onderdeel van die 12% is.
Ik vraag me dan wel af of de Epic launcher ook niet de helft van de features voor devs heeft..
Rebel Galaxy Outlaw gaat ook exclusief uitkomen voor de Epic Store, in ieder geval in het begin: https://rebel-galaxy.com/...g-on-epic-games-store-qa/

Daarnaast komt ook Journey, voormalig een Playstation exclusive, naar de PC exlusief in de Epic Store.

[Reactie gewijzigd door Rainbow op 8 december 2018 20:12]

Genoeg spellen die exclusief in steam staan, maarja dat interesseert je dan niet omdat steam je favoriete store is, beetje hypocriet om dan over exclusiviteit te gaan zeuren.
Ik begrijp niet echt waar dit een reactie op is.

Rebel Galaxy (de eerste) is beschikbaar op Steam en Gog en kan je daarnaast ook elders kopen.

Dßt is de gewenste situatie: meerdere platforms/winkels, die concurreren op features, gemak of prijs, en dat je dan als klant zelf kan kiezen welke van die zaken je het belangrijkst vind, en dus koopt bij een winkel naar keuze. Exclusieve deals zijn voor niemand goed, ook niet als ze exclusief op Steam staan.

En ja, dat interesseert mij ook, want persoonlijk ik koop games veel liever op Gog dan op Steam.
Een game waar ik naar uitkijk, Satisfactory is van Steam nu naar Epic als exclusive. Spel is soort van Factorio maar dan 3D.
Oh fijn... exclusiviteit dat is precies wat we nodig hebben...
Is bij steam ook niet anders, genoeg games doe alleen via steam te krijgen zijn. Dat steam toevallig jouw voorkeur heeft maakt dat exclusiviteit niet minder .
Nee mijn voorkeur gaat niet uit naar steam, mijn voorkeur gaat uit naar het vrij kunnen kiezen waar ik een spel aanschaf...
Steam heeft gewoon mijn voorkeur omdat die er al sinds 2004 ofzo is en ik er goed 500 games op heb geregistreerd staan. Voor die 4 games in Origin en 6 games in uPlay (ook via steam gekocht, die laatste), meh.

Daarbij, maakt het nou zoveel uit, jongens... geezf***. Met een beetje SSD staat zo'n service meteen klaar als je hem niet autostart, zet gewoon snelkoppelingen naar je spul in een map ergens en skip de launcher zo?
Als je unreal engine gebruikt, betaal je epic sowieso al een percentage toch? Dat komt dan bovenop hun store percentage neem ik aan.
Nee, epic had aangekondigd dat unreal engine gratis is als je gebruik maakt van hun store.

Zo is een ontwikkelaar die gebruik maakt van unreal engine 35 procent (30 voor steam, 5 voor gebruik van de engine) kwijt als hij z’n game op steam zet per verkoop en dus maar 12 bij de epic store.
Nee, die royalties blijf je wel betalen als je een andere store gebruikt, maar gebruik je de epic store dan is die 12% alles wat je betaald.
Op den duur heb ik evenveel platformen om games te kopen op mijn pc staan als dat ik games heb...
Valt mee, volgens mij had je tot nog toe maar 2 aanbieders voor games die iets betekende: Steam en GOG. Origin en Uplay verkopen enkel producten van hun eigen ontwikkelaars.
Origin heeft echt wel meer dan alleen maar EA producten. Veel meer zelfs.
Nu je het zegt, was mij nog nooit opgevallen. Het helpt natuurlijk niet dat de home pagina van de store enkel games van EA toont.
Humble bundle heeft toch geen eigen launcher? Das gewoon een reseller van keys (doorgaans steamkeys maar vaak genoeg ook andere).
Dit is de 9de als ik er een game zou komen. Ok gek van te worden. Ze zouden me moeten betalen voor het gebruik van mijn cpu tijd en dure ssd schijfruimte.
houd de concurrentie scherp.
Scherp? Misschien ge´nspireerd, maar echt vernieuwingen anders dan wellicht een verandering in interfaces e.d. zul je niet gaan zien. Wat echt innovatief zou zijn is dat je, in de beste vergelijking mogelijk, zoals PlayStation Now en andere diensten misscihen een spel zou kunnen "kopen" en dat je dit prima zou kunnen spelen op een minder krachtige computer, maar via een snelle verbinding alsnog kunt genieten van grafische pracht via streaming. Geen huren, maar kopen. DAT zou heel erg veel veranderen.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 7 december 2018 20:37]

Ik weet niet waarom sIRwa3 gedownvote wordt maar hij heeft gewoon gelijk. 'Scherp' hoeft zich juist niet alleen in innovatie te uiten maar ook in bijv. prijs.
Wat echt innovatief zou zijn is dat je, in de beste vergelijking mogelijk, zoals PlayStation Now en andere diensten misscihen een spel zou kunnen "kopen" en dat je dit prima zou kunnen spelen op een minder krachtige computer, maar via een snelle verbinding alsnog kunt genieten van grafische pracht via streaming.
Dat is niet innovatief, dat is su´cidaal. Met een beetje gezond verstand kun je inzien dat een dergelijk business-model niet vol te houden is, tenzij er enorme bedragen voor de "koop" gevraagd worden.
Het is voor het eerst dat ik echt enthousiast wordt van een nieuwe launcher. De interface is een verademing in vergelijk met de logge ui van steam. Daarnaast vind ik de 88 omzet behouden regel echt top. Hopelijk blijft dat ook zo. Eens kijken of ze bij Steam hier nu iets mee gaan doen of dat ze het lekker zo laten omdat het gross toch nog bij steam blijft kopen.
Voor die 12% cut moeten ze natuurlijk wel een heel distributie netwerk opzetten. Je geeft niet alleen je winsten af om er op te "mogen" maar ook om je updates, licenties en nog veel meer af te handelen. Nu ik er bij nadenk lijkt het zelfs een zeer lage cut om dit allemaal te doen. Ik vraag me af wat de daadwerkelijke marges zijn, en of ze dit met winst doen of niet.
Valt allemaal wel mee, eenmaal de infrastructuur opgezet en dan gaat het allemaal wel van een leie dakje. En die infrastructuur hadden ze dus langzaam opgebouwd met hun unrealengine content store..
Ik zou zeggen, solliciteer bij Steam want die geven absoluut kapitalen uit aan de upkeep van hun systeem. Of je hebt geen idee wat het inhoud inhoud om een dergelijk immens complex systeem aan de praat te houden. Kan ook natuurlijk.
Klopt het zijn voor jou en mij kapitalen, voor steam ansich peanuts , ze maken hier gigantische winsten mee.
Het is ook gigantisch belangrijk voor hen om niet 'down' te zijn. Als Steam down op dit moment down zou zijn, zouden 4.6 miljoen spelers nu waarschijnlijk niet kunnen spelen. Gebeurt zoiets te vaak, zijn die spelers en de developers voor je het weet vertrokken.
Lijkt mij dat epic zich vooral wilt focusses op marktaandeel te verkrijgen. Op het moment verdienen ze een fortuin met fortnite en unreal engine 4. Daarnaast 40% procent aandeel houder tencent wil maar wat graag een grotere finger in de westerse game markt.
Het hele distributie netwerk kan je tegenwoordig zo maken dat je betaalt naar succes (gebruik) :p
Een verademing? Bij elke nieuwe pagina krijg ik een zooi bewegende beelden voor mijn kiezen en de informatie dichtheid is zo laag dat ik praktisch geen nuttige informatie zie...
Ik heb hem nog niet gebruikt, en ik wil ook niet zeggen dat Steam niet een stuk beter zou moeten kunnen... Maar op het moment dat je nog maar een handvol games in je store hebt is het ook wat makkelijker om hem soepel en snel te houden natuurlijk.
Geen risico als de online store slecht gaat ze maken al genoeg geld met Fortnite :+ .
En de unreal engine, dat is voor hun ook een hele grote inkomstenbron, zelfs nog groter dan fortnite.
Juist die 88/12 split lijkt mij een extreem goeie vooruitgang voor ontwikkelaars, al is het alleen om druk te zetten op steam. Juist een lagere split voor devs kan het ervoor zorgen dat er meer focus komt op een pc versie van een game ipv console door ontwikkelaars.

Daarnaast 10x liever een goeie game dan een paar functies die je nooit gebruikt in een launcher.
En vergeet niet dat wanneer je de unrealengine gebruikt het voordeel nog groter wordt omdat je dan niet ook nog de royalties op de engine hoeft te betalen, die zit dus in die 12%, in tegenstelling dat het er bij steam nog boven op die 30% komt (en das dus 5% over de verkoopwaarde, niet minus de 30%)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True