Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Enkele Telltale-games verdwijnen uit Steam in aanloop naar sluiting van studio

Een aantal Telltale-games zijn van Steam verwijderd in de aanloop naar de definitieve sluiting van de gamestudio. De Telltale-versies van Back to the Future en Tales of Monkey Island zijn niet meer te koop in de online spellenwinkel.

GameDaily.biz maakt melding van de verwijderingen. Of andere Telltale-games ook van Steam worden verwijderd is onduidelijk. Dat zou afhangen van wie de distributierechten in handen heeft en wanneer de deuren van de studio definitief gesloten worden. Telltale werkt samen met een extern bedrijf om alle eigendommen te liquideren en daarmee crediteuren af te betalen.

Niet iedere franchise waarvan Telltale het beheer heeft, zal op vergelijkbare wijze worden verwijderd. Zo wordt de game The Walking Dead: The Final Season afgemaakt door Skybound. The Walking Dead is een van de meest bekende gameseries van de studio.

In september van dit jaar werd bekend dat de studio zijn deuren ging sluiten en dat per direct 250 mensen naar huis konden gaan. De studio had in 2017 al een ontslagronde doorgevoerd in een poging om zijn concurrentiepositie te verbeteren.

Games die van Steam af gehaald worden, kunnen overigens niet verdwijnen uit iemands Steam Library. Een game die een speler gekocht heeft, kan hij altijd nog downloaden van de Steam-servers, of deze nu in de Store staat of niet.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

15-11-2018 • 12:53

100 Linkedin Google+

Reacties (100)

Wijzig sortering
Ik heb niets tegen digitaal kopen en ik vind het een prima ontwikkeling dat we meer en meer digitaal kopen ipv fysiek, maar dit soort grapjes is wel de reden dat veel mensen (inclusief ik vanaf nu) even twee keer nadenken bij een digitale aankoop. Jammer hoor.
Hoezo zou je hierdoor twee keer gaan nadenken bij een digitale aankoop, in dit geval via Steam. Zoals in het artikel staat heeft Steam de policy om gekochte games niet te verwijderen uit iemands library.

"Games die van Steam af gehaald worden, kunnen overigens niet verdwijnen uit iemands Steam Library. Een game die een speler gekocht heeft, kan hij altijd nog downloaden van de Steam-servers, of deze nu in de Store staat of niet."

Je kan dus gewoon een game kopen en nadat die verdwenen is van steam, door het verlopen van de rechten bijvoorbeeld, kun je diezelfde game gewoon nog downloaden en spelen. Het blijft immers jouw bezit, digitaal of niet.
Behalve dat het niet jouw bezit is maar je de licentie hebt om het te gebruiken.
De licentie is jou bezit ;) maar da's bij een fysiek CDtje niet anders.
Daarom heb ik ook zo'n schijthekel aan fysieke games waarvan er op de disk slechts een doorverwijzing staat naar Steam. Zet gewoon de volledige game op een disk of breng gewoon helemaal geen fysieke versie uit.
Dat doet er niets aan af dat ook fysieke games met alle data op de disk slechts een licentie zijn.
Een licentie die je voor eeuwig kunt gebruiken though zelfs nadat een partij failliet gaat.. En op zoveel apparaten als je maar wilt.
En hoe is dat anders in het geval van Steam?

Al deze Telltale games zijn nog prima te downloaden en spelen voor de bezitters er van.

Daarnaast heeft Valve voorzieningen getroffen dat alle gekochte games beschikbaar zullen blijven voor hun gebruikers in het geval van faillissement.
Voor bezitters ervan wel ja. Maar de volgende generatie zal die games niet meer kunnen kopen door de sluiting van Telltale. Daarom vind ik een fysieke disk waar alles opstaat veel fijner. Helaas worden die door de gierigheid van uitgevers tegenwoordig steeds zeldzamer.
Steam bied ook nog de optie om een cd versie tr generen incl alle tot dan toe updstes en dlcs
Die optie heb ik nog nooit gezien. Of doel je op de backup optie?
Maar die fysieke disks zullen dan ook niet meer te koop zijn. In feite blijft het dus hetzelfde. Als je het al in bezit hebt kun je t dus gewoon blijven downloaden (evenals wanneer je een cd in je bezit hebt). De volgende generatie zal de game ook niet meer fysiek kunnen kopen als ie ook digitaal niet meer te krijgen is.

Overigens zullen er misschien nog van die bakken bestaan met afgeprijsde schijfjes, dat is dan de enige optie. (Of kopieren van iemand anders, maar ja dat mag dan weer niet).

Maar toch, cracks zijn te krijgen op gamecopyworld.com en ja die site is gewoon legaal en de cracks mag je vrij gebruiken (mits je het origineel bezit uiteraard).
Oh worden fysieke disks van een uitgever en/of ontwikkelaar dan uit de schrappen gehaald als een of beide partijen failliet gaat? Ik dacht namelijk dat die dingen gewoon bleven staan waar ze stonden en dat de eventuele inkomsten daarvan naar de schuldeisers gaan.
Nee dat niet, maar hoeveel bedrijven verkopen nog fysieke schijfjes? En hoeveel zal daar nog van op voorraad liggen? Ik geloof dat die er niet veel zijn. Je hebt t dan ook over de volgende generatie, dus over 10 jaar gok ik? Dan zijn die spellen al lang en breed uit de voorraden verdwenen met uitzondering misschien van die bakken met deals die ik eerder al noemde.

Ik snap je punt verder wel hoor.
Interessant! Hoe hebben ze die voorzieningen getroffen dan? Kun je ze dan downloaden en zelf branden op een schijfje of zo?
Alles wat ze bekend hebben gemaakt is dat er voorzieningen getroffen zijn. Ik vermoed een externe partij die DRM-vrije versies van de spellen in bezit heeft + een kopie van de gebruikerstabel of iets dergelijks.
Ik heb zo'n schurfthekel gekregen aan ubisoft, vanwege precies dit. Breek me de bek niet open over hun u-dont-play, maar ik had een fysiek kopie gekocht nieuw van farcry 2. Dacht je dat ik die nog kon installeren en spelen? Nee, want de regels waren: zoveel machines mag je het op installeren en daarna heb je niets meer.
Ach ja, als de DRM technologie al eerder had bestaan dan had Ubi er al veel eerder gebruik van gemaakt. Ze blijven heel veel van geld houden, die Franse vriendelijke vrienden. Je moet ze de gelegenheid geven om te vallen en weer op te staan, boos blijven heeft geen zin.
Dat deed ik dus na far cry 2. En toen kwam u-dont-play.... technisch gezien duurde de installatie van anno 3 maanden, met alle haken en ogen. En destijds lag om de haverklap een of andere authentication server eruit, kon ik nog steeds niks. Mjaa heb een vive en koop alsnog wel star trek bridge crew een keer. Blijf niet boos, maar mag ze er minder om.

Ea mag ik ook minder vanwege vele redenen, mjaa c&c komt wel terug en battlefront krijgt ineens een conquest mode map... credits where credits are due. Bij ubi heb ik minder favo ips van games denk ik ook eigenlijk.
Ik denk dat je daar ook kanttekeningen mag zetten. Denk bijvoorbeeld aan Rockstar Games die hun GTA 3 trilogie hebben aangepast. GTA 3 werkt door een update niet meer zonder een originele gamebestand te downloaden ergens. Verder zijn er muziek verwijderd uit GTA games ouder dan 10 jaar.
totdat het op een punt komt dat ook dat niet meer mogelijk wordt.
Sterker nog, je kan nog steeds steam codes activeren voor een bepaald spel.

Zo heb ik bv de klassieke Prey vrij recent gekocht via de grijze markt. Het spel staat niet meer in de store, maar kan dus wel nog geactiveerd worden :)
Dat maakt toch niks uit?

"Games die van Steam af gehaald worden, kunnen overigens niet verdwijnen uit iemands Steam Library. Een game die een speler gekocht heeft, kan hij altijd nog downloaden van de Steam-servers, of deze nu in de Store staat of niet."

Dat is hetzelfde als dat er zou staan, alle telltale games zijn uit de schappen gehaald.
Dan staan ze niet meer in de winkel, maar als je em al had kan je hem nog spelen.
Bij een faillisement van een developer ga je toch niet alle al geleverde spullen uit de schappen meer halen toch?
Tuurlijk niet, maar je snapt heus wel wat 'ie bedoelt.
in principe niet inderdaad, het was meer een visualisatie.
Misschien is het een beter voorbeeld om te stellen dat als de voorraad in een winkel leeg is hij niet meer bij word gevuld dan?

En dat digitale games die nog niet verkocht zijn standaard niet meer op voorraad zijn.
Hopelijk wel bij online-only games, anders lijkt het mij lege dozen verkopen...
Ik vraag het me af eerlijk gezegd. Volgens mij worden starterspakketten van World of Warcraft ook nog verkocht (pin me er niet op vast!) terwijl The Burning Crusade al een minimum vereiste uitbreiding is.
Als je een starterspakket van wow koopt dan krijg je gewoon alle uitbreidingen erbij met uitzondering van de laatste. Dit is (gelukkig) al jaren zo. Dus mocht je graag aan wow beginnen zonder al te veel uit te geven kun je voor €10 30 dagen spelen en wel tot level 110.
"Games die van Steam af gehaald worden, kunnen overigens niet verdwijnen uit iemands Steam Library. Een game die een speler gekocht heeft, kan hij altijd nog downloaden van de Steam-servers, of deze nu in de Store staat of niet."
Hoewel dit bericht een slecht voorbeeld is van de situatie waar RVervuurt zich zorgen om maakt heeft ie wel degelijk een punt. In dit geval gaat het goed, maar het is niet bij alle downloadwinkels duidelijk hoe ze dit soort situaties aanpakken. En als de downloadwinkel zelf omvalt, dan heb je sowieso een probleem; niet alleen omdat je de installer niet opnieuw kunt downloaden, ook omdat de activatieservers (of, erger nog, de always-online-servers) op dat moment ook verdwijnen.
Maar dat is ook een reden waarom Steam zo groot is geworden, het is niet zomaar een downloadwinkel die als zij zouden omvallen alles zal verdwijnen, zij hebben (zeggen ze) geïnvesteerd in een methode dat ook al valt steam om, toch kunnen de mensen hun spellen krijgen en spelen.

Een downloadwinkel die dit niet goed geregeld heeft bij een eigen faillissement of een uitgevers faillissement zal nooit echt groot worden bij de consument want die is daar bang voor en zal er niet snel of veel kopen.
zij hebben (zeggen ze) geïnvesteerd in een methode dat ook al valt steam om, toch kunnen de mensen hun spellen krijgen en spelen.
Heb je daar meer informatie over? Die "(zeggen ze)" klinkt niet heel overtuigend. Als ik zelf wat google dan is het antwoord meestal "dat staat gewoon op het Steam forum", maar ook daar kan ik weinig concreets vinden. In deze thread komt bijvoorbeeld geen enkele officiële reactie. Het beste wat ik kon vinden kwam neer op "Gabe heeft ooit beloofd dat er een plan is", maar waar en wanneer ie dat beloofd heeft kan ik niet terugvinden. Wat het plan precies is (of zelfs maar of dat plan nog steeds zou werken nu Steam veel groter is dan toen die oorspronkelijke toezegging gedaan werd), dat is volkomen onduidelijk.
Voor meer info verwijs ik je door naar de support van steam zelf. Alleen verwacht daar ook geen concreet antwoord van.

Het probleem waarom er niet echt een officieel antwoord is is dat het deels ook bij de uitgevers ligt.
Een uitgever gaat een contract met Steam aan voor een game met drm, oftewel als steam failliet gaat dan kunnen ze niet zomaar alle drm (waarvan de online-eisen onderdeel zijn) ervanaf halen. Want dan gaat geen uitgever er nog AAA-titles op uitbrengen.

Als Steam failliet gaat, dan krijg je grofweg een 3-splitsing :
- De huidige AAA-games zullen via de uitgever gepatched worden oid. Want het vrijgeven zonder drm is te kostbaar en kan steam dus niet doen.
- Dan heb je nog een middenmoot van games die nog wel verkopen en waarvan de uitgever kan aangeven of steam de drm eraf mag halen of dat zij het zelf verder willen patchen.
- En dan heb je nog het restant waarvan Steam vermoed dat de uitgever er niets meer om geeft en dat zij de drm eraf mogen halen.

Vanuit Steam is er aangegeven (en dat zal er ook echt wel zijn) dat zij technisch in staat zijn om de games zonder drm te verspreiden mochten ze failliet gaan. Echter kunnen ze dat niet in hun EULA zetten dat ze dat ook gaan doen, omdat zij simpelweg niet de uitgeef rechten hebben om dat te doen, die liggen bij de uitgevers.
Oftewel Steam heeft een plan en technisch kan dat, alleen ze hebben er niet alle rechten toe. Voor een vermoedelijk groot percentage van de games zal het vrijgegeven kunnen worden (omdat anders de uitgevers voor lul staan of de uitgevers extra werk moeten verzetten zonder dat daar inkomsten tegenover staan) alleen zolang ze niet failliet zijn valt er niet te zeggen over welk percentage het gaat, of wat ook maar enigszins een uitkomst van een gesprek met een uitgever zal zijn.

En dan heeft Steam nog het theoretische risico dat als zij dit plan echt officieel vastleggen en zeggen dat zij dit gaan doen voor elke game (wat hun idee is) dat als GTA6 dan uitkomt, dat er een kans is dat 1 persoon GTA6 koopt en de rest van de gaming-wereld massaal Steam gaat negeren zodat ze binnen 1 maand failliet zijn en GTA6 dus zonder drm vrij komt en overal gekopieerd wordt.

Het plan is ook meer een technisch plan wat technisch uitvoerbaar is, maar praktisch tegen allerlei problemen en juridische discussies aan gaat lopen en daarom kunnen ze er niet echt iets over zeggen, want het is simpelweg onbekend of het dan uitgevoerd mag worden, alleen het technische plan is er (lijkt het :) )

En vroeger toen ze het "enige" digitale platform waren, toen kon dit nog wel gezegd worden, alleen als Gabe Newell hier heden ten dage iets over zou zeggen dan vertrekken morgen alle AAA-uitgevers naar Origin of UBI-cloud of ... want die willen hier niets over horen.

En daarnaast heb je nog het risico dat als Steam al bedrijf dit gaat verklaren, dat er dus ook echt een methode moet zijn. En dan krijg je dus een hele shitload aan hackers / programmeurs die op zoek gaan naar de ultimate secret key voor steam. Moet je eens nagaan hoeveel credits je zal krijgen als jij even de steam-drm overal vanaf kan halen...

Oftewel het is nu een onbespreekbaar iets om een heleboel redenen, maar als het idee er vanaf het begin is geweest dan is het perfect realiseerbaar (alhoewel het riskant is) terwijl het in een drm waar hier geen rekening mee gehouden is het maar net de vraag is of jij als bedrijf beter bent dan je eigen beveiliging (en inherent elke crack-group ter wereld)
Dit is trouwens niets nieuws. Een boel Activision games met licenties (Deadpool, Transformers, Legend of Korra, Amazing Spider-man) zijn al tijden niet meer te koop maar kan je nog altijd downloaden

[Reactie gewijzigd door Finniemc op 15 november 2018 19:07]

De games worden niet uit je steam library gehaald, zoals ook wordt vermeld in het artikel. Je kan ze alleen niet meer kopen
Sterker nog, je kunt ze altijd totdat Steam over de kop gaat gewoon opnieuw downloaden.

Mocht ooit Steam over de kop gaan denk ik er over om nog even een hele grote harde schijf te kopen of SSD en alles te downloaden wat ik ooit gekocht heb. ;)

[Reactie gewijzigd door Arunia op 16 november 2018 09:48]

Ik weet niet of dat helpt. Als ik een steam game start, start steam zelf ook, vast om te controleren of ik de licentie wel heb? Stel dat de service permanent uit de lucht is en je client nooit meer verbinding krijgt, denk ik dat dat toch wel problemen zal geven?
Nee, je kunt de steam client ook off-line opstarten. Je moet het spel dan wel minimaal 1 keer opgestart hebben met steam online.
Dan wordt het op de langere termijn toch onhandig. Dat betekent dat je de steam client dus niet opnieuw kunt installeren. Dan moet je die windows installatie met steam behouden om de geactiveerde games speelbaar te houden. Het is niet zo dat je een soort backup schijf kunt maken met alle installatiebestanden van games die je naar wil kunt herinstalleren op een nieuwe PC.
Je kunt dan je laatste spellen wel blijven spelen :p Maar ja, dat is het grootste probleem van dat soort services. Als je het belangrijk vindt, zal je toch naar iets als gog.com moeten kijken....
als steam echt failliet zou gaan word er natuurlijk wel een versie van steam gemaakt die die check overslaat...
als steam echt failliet zou gaan word er natuurlijk wel een versie van steam gemaakt die die check overslaat...
Waarom ben je daar zo zeker van? Wie schiet er op dat moment nog iets mee op om Steam-klanten te vriend te houden? En wie gaat er betalen voor die ontwikkeling? Om nog maar niets te zeggen over of zo'n versie überhaupt wel gemaakt mag worden. Uitgevers zetten spellen op Steam onder bepaalde voorwaarden; een versie die kan draaien zonder enige controle op licenties gaat waarschijnlijk tegen die voorwaarden in.
oh kom op zeg... wie gaat er betalen voor die ontwikkeling? Wat een werk zeg een functie altijd een vaste waarde laten terugkeren...

't is vrij normaal dat beveiligingen weggehaald worden als de publisher ermee stopt, zeker bij oudere spellen. Dus ik zou niet zien waarom dat bij een distributor niet het geval is. Die publishers willen namelijk gewoon nog spellen blijven verkopen...

En je kan toch ook wel geval verwachten dat veel publishers van recentere spellen een update uitbrengen zodat er rechtstreeks bij hen licenties gecontroleerd worden in plaats van bij steam. Daar schieten ze namelijk een hele hoop mee op, want als miljoenen mensen ineens niet meer hun spellen kunnen spelen waar ze gewoon voor betaald hebben heb je geheid een rechtszaak aan je reet. Dat steam failliet zou gaan betekend niet dat de publishers het spel niet meer beschikbaar hoeven te laten.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 15 november 2018 18:24]

oh kom op zeg... wie gaat er betalen voor die ontwikkeling? Wat een werk zeg een functie altijd een vaste waarde laten terugkeren...
Het klinkt alsof jij de functie IsLicenceValid() aan wilt passen? Slecht nieuws, zo werkt copyright protection al tientallen jaren niet meer. Het zou veel en veel te makkelijk zijn voor crackers om die functie te vinden en aan te passen (ja, ook zonder source code). Moderne beveiligingen zijn ontzettend complex en zitten diep in de code weggestopt. Dat eruit slopen is niet triviaal.

Daarnaast vergeet je een heleboel belangrijke details. Ten eerste moet het in alle spellen (grotendeels) één voor één gedaan worden. Voor het totale aantal games op Steam is dat dus veel werk, zelfs als het per game eenvoudig zou zijn. Verder is er na een faillissement sowieso geen geld voor, ook niet een beetje, tenzij de curator het goedkeurt (en waarom zou die dat doen; als er een doorstart komt is het niet nodig, als er geen doorstart komt is het niet zijn probleem). Daarnaast moet je het juridisch kunnen verantwoorden (ik heb nooit iets gepubliceerd op Steam, dus heb geen idee of er een clausule in dat contract staat dat ze bij een faillissement opeens het recht krijgen om een no-DRM-patch te verspreiden) en technisch de mogelijkheid hebben (ik zie geen enkele reden waarom Steam de sourcecode van alle games op hun platform zou hebben, maar zonder source is het gruwelijk lastig om een no-DRM-patch te maken).
Die publishers willen namelijk gewoon nog spellen blijven verkopen...
En dat is een stuk makkelijker als er geen failliete distributor een DRM-vrije versie van hun game gemaakt heeft en onder al hun oude klanten verspreid heeft...
En je kan toch ook wel geval verwachten dat veel publishers van recentere spellen een update uitbrengen zodat er rechtstreeks bij hen licenties gecontroleerd worden in plaats van bij steam.
Daar kun je zeker op hopen, maar een garantie heb je niet.
Dat steam failliet zou gaan betekend niet dat de publishers het spel niet meer beschikbaar hoeven te laten.
Dat is precies wat het (juridisch gezien) wel betekent. Je hebt het spel gekocht van Steam, dus de enige partij waarvan je iets kunt eisen is Steam. In de praktijk zullen veel uitgevers van (recente en/of grote) spellen de verplichtingen overnemen, maar dat is voor de goede pr en klanttevredenheid (om het volgende spel in de serie te kunnen verkopen), niet omdat ze ertoe verplicht zijn.
Grote kans dat dat gedeelte nog wel gehackt wordt als het zover zou komen.
Soort no CD patch alhoewel no Steam patches ook gewoon bestaan.
Dat zou mooi zijn. Hoewel ik dan voorzie dat sommige games populairder zijn dan andere en wellicht niet álles gepatched zal worden. Daarbij komt dat ik een bibliotheek van 400+ games heb. Dat worden wel een aantal flinke harddisks ben ik bang.

Daarbij: stel Steam kondigt aan dat ze failliet zijn en miljoenen mensen gaan ineens harddisks kopen (uitverkocht) en terabytes downloaden bij steam (met tergend trage verbinding naar de server). Dan zou je eigenlijk nu alvast moeten beginnen met je backup plan? ;)
Zou er dan niet ipv een patch per spel één grote patch voor het hele steam platform kunnen komen? Lijkt mij de beste optie in ieder geval.
Dan zou je eigenlijk nu alvast moeten beginnen met je backup plan? ;)
Dat sowieso.
Ja; in ieder geval bij een aantal games (misschien wel bij alle).

Ik speel Train Simulator in Steam's offlinemode* en dat gaat dan een paar dagen goed. Maar om de paar dagen eist Steam dat je verbinding maakt met de server om de game nog te kunnen starten.

Als Steam dus ooit wegvalt, kun je hoogstens een paar dagen doorspelen (of ze moeten die check er uitpatchen voor ze over de kop gaan natuurlijk).

*in onlinemode zijn de laadtijden in deze game flink langer omdat er user screenshots en ads gedownload worden om te tonen tijdens het laden van de gamewereld.... |:(

[Reactie gewijzigd door Heroic_Nonsense op 15 november 2018 13:21]

O ja? Want ik heb eerder dit jaar een paar Steam-spellen opgestart zonder Steam eerst te openen en Steam opende niet.
Dat wisselt een beetje per spel en heeft er grotendeels mee te maken of ze Steam gebruiken als DRM en/of de SteamWorks libraries gebruiken voor integratie met Steam (achievements, multiplayer, chat, etc).
Valve heeft ooit aangegeven hier een oplossing voor te hebben indien het inderdaad ooit failiet gaat.
Ik gok alleen dat dit nog heel lang gaat duren als ze uberhaupt failliet gaan.
https://imgur.com/4sa1Ln6
Support Tech (2013):
"In the unlikely event of the discontinuation of the Steam network, measure are in place to ensure that all users will continue to have access to their Steam games."
https://www.reddit.com/r/...t_happens_to_my_games_if/
Voordat Steam over de kop gaat? gast, Valve (bedrijf achter Steam) verdient miljarden elk jaar (30% omzet van elk verkocht spel dat via hun website wordt verkocht gaat naar hun als ik me niet vergist) en dat gaat voorlopig niet veranderen.

Als er een videogame bedrijf zijn zaakjes goed voor elkaar heeft dan is het Valve wel. En dat zonder ook maar 1 grote videogame wereldwijd uit te brengen in vele jaren nu (Dota 2 uit 2013 was hun laatste videogame voor wereldwijde verkoop dat niet een VR game of Arcade of voor Aziatische markt was link).
Eh gaat, ik zeg nergens dat Valve of Steam over de kop gaat. Alleen als het ooit zou gebeuren dat ik dat dan zou doen. Meer niet.
Sterker nog, je kunt ze altijd totdat Steam over de kop gaat gewoon opnieuw downloaden.

Voordat Steam over de kop gaat denk ik er over om nog even een hele grote harde schijf te kopen of SSD en alles te downloaden wat ik ooit gekocht heb.
8)7 :?
Touche. Anders geschreven dan bedoelt.
Denk niet dat Steam ooit kopje onder gaat.
Ik ook niet. Was een beetje verkeerde verwoord zoals degene hier boven ook al aangaf. ;)
Is "niet meer te koop", ik ga er toch vanuit dat reeds gekochte aankopen nog steeds te downloaden en/of te spelen valt.
Blijkbaar raak je in dit geval niets kwijt als je het spel gekocht hebt. Niets aan de hand dus.

Stel dat Steam failliet zou gaan, dan wordt het een heel ander verhaal ben ik bang.
Ze worden alleen maar uit het schap gehaald. De versies die je hebt gekocht mag je houden.
Ik heb anders al tientallen fysieke kopieën van games die kapot zijn of kwijtgeraakt zijn.

Maar van de honderden steamgames die ik de afgelopen 15 jaar heb gekocht is er nog geen enkele verdwenen. Die bevinden zich nog in even goede staat als ik ze kocht.

Ik snap niet waarom mensen de illusie hebben dat het bezitten van één enkele fysieke kopie een veiligere manier zou zijn om data op te slaan.
Zou je ditzelfde argument ook gebruiken als door een faillissement of sluiting van een studio de game niet meer fysiek in de winkel ligt? Ik heb thans nog nooit iemand zo horen redeneren: "Door het faillissement van studio [insert name here] wordt mijn favoriete game niet meer op cd/dvd/blu ray geperst en is het niet meer verkrijgbaar in de winkel. Nu denk ik wel twee keer na voordat ik een fysieke game koop. Jammer hoor"

Volgens mij klopt jouw manier van redeneren dus niet.

Niet dat er geen risico is in het hebben van een digitale verzameling. Immers als Steam of welk ander platform niet meer beschikbaar is, dan kunnen we onze games niet spelen. Daar staan echter weer andere risico's voor fysieke dragers tegenover. Schijfjes kunnen slijten, kapot gaan of kwijt raken.
The walking dead is inmiddels ook niet meer beschikbaar:
https://twitter.com/Nitomatta/status/1062903039390928896
Een game die een speler gekocht heeft, kan hij altijd nog downloaden van de Steam-servers, of deze nu in de Store staat of niet.
Dat hoeft niet zo te zijn, als ontwikkelaars de depots weghalen dan kan je niks meer downloaden.

[Reactie gewijzigd door Phyxion op 15 november 2018 13:19]

En wat als je een key uit een externe store koopt, kun je die dan nog wel activeren of heb je dan ook pech? Vermoed dat je pech hebt.
Ik denk dat het nog kan werken. Er was een game die van de store gehaald is omdat ze copyrighted spul gebruikten van Blizzard, maar ze verkopen nog steeds keys via hun site zelf die je nog altijd 'zou' moeten kunnen activeren op Steam.

edit: Ik heb 'for science!' een humble bundle key voor Back to the Future - The Game geprobeerd en dit lukte :)
Volgens dit topic is het antwoord “meestal kan je de games nog activeren, niet altijd”.

https://steamcommunity.co...um/1/1693785035818328845/
Vermoed dat je pech hebt.
Volgens mij kan je die gewoon activeren. Vanuit het perspectief van Steam is die sleutel namelijk verkocht, alleen nog niet geactiveerd. Er zullen echter geen nieuwe sleutels meer gegenereerd worden.

[edit]
Het kan ook zijn dat deze spellen straks weer online komen onder een nieuwe uitgever, en dat dit onderdeel is van de transitie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 november 2018 13:11]

Goede vraag, mij lijkt dat een key gelijkwaardig is aan een licentie die al is uitgeven maar nog niet gekoppeld aan een account. Deze kun je dus, neem ik aan, toevoegen aan je Steam account ondanks dat het spel niet meer (via Steam) verkocht wordt. Steam erkent vervolgens wel dat je het spel bezit en geeft de mogelijkheid hem te downloaden, installeren en spelen. Het is namelijk ook niet zo dat mensen die nu eigenaar van het spel zijn maar het niet geïnstalleerd hebben hem straks ook niet kunnen installen. Misschien iemand die dit kan bevestigen?

[Reactie gewijzigd door Jorissie87 op 15 november 2018 13:12]

Lijkt mij niet ligt er aan of het activeren via een server gebeurd van het bedrijf of van steam. Als het van steam is heb je betaald voor het spel dus recht om te spelen.

Het gaat hier om nieuwe verkopen waar nog niet bij bepaald is wie de rechten nu krijgt en waar het geld dan heen moet als er iets verkocht wordt.
Die keys werken gewoon nog, behalve als ze bewust inactief zijn gemaakt door de uitgever - maar dat lijkt mij sterk.
Ik heb al meermaals - probleemloos- keys kunnen activeren van games die niet meer op Steam zelf verkocht worden :)
Ik vind het wel interessant dat spellen uit de winkel worden gehaald.
In de eerste instantie dacht ik dat het ging om spellen die nooit meer afgemaakt gaan worden. Maar dat is dus niet zo.
Ik snap het in princiepe wel, Valve heeft natuurlijk niet opeens het recht om spellen te verkopen als de eigenaar niet meer bestaat. Maar ik vind het wel interessant wat er achter de schermen speelt waardoor dit gedaan wordt.
Ik snap het in princiepe wel, Valve heeft natuurlijk niet opeens het recht om spellen te verkopen als de eigenaar niet meer bestaat. Maar ik vind het wel interessant wat er achter de schermen speelt waardoor dit gedaan wordt.
Dit heeft met rechten op de series te maken waarop de spellen zijn gebaseerd. Met het faillissement vervalt mogelijk ook het recht (de licentie) op gebruik ervan.
Dat klinkt eigenlijk veel logischer :>
Crap... Ik heb ooit TOFMI gekocht maar direct van Telltale en ik heb de downloads niet meer :( Op Steam had ik die ook niet.

Raar dat ze dit gewoon zo offline gooien. Immers is de content toch al gemaakt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 november 2018 12:58]

Raar dat ze dit gewoon zo offline gooien. Immers is de content toch al gemaakt.
En waar moet de opbrengst naartoe wanneer de eigenaar failliet is?
Dat lijkt me toch duidelijk ? Naar de schuldeisers ... er is toch geen kost meer verbonden aan het verkopen via steam ? (die nemen gewoon een deel op de verkoopsprijs)

Natuurlijk begrijp ik het ergens wel, stopzetten van activiteiten gebeurt door de curator, maar in dit geval verkoop je vanuit een ongelimiteerde hoeveelheid.
Schuldeisers?

Ik weet niet of het juridisch enz. mogelijk is, maar misschien kan een partij rechten op de software kopen (waarvan opbrengst weer naar schuldeisers kan gaan) zodat ze het product 'as is' mogen blijven verkopen? Ik bedoel dat kan met tastbare dingen ook zoals de inboedel van een bedrijf. Het verschil is dat een bureaustoel maar 1 keer doorverkocht kan worden, software oneindig vaak. Daar zullen vast wat haken en ogen aan vastzitten.

Ik zou het niet gek vinden als een investeerder die rechten koopt en het via enkele kanalen als gog, humble bundle en steam kan blijven aanbieden zonder direct de rest van het bedrijf erbij te moeten kopen (zoals doorstart met investeerder).
offtopic:
Als je ze direct bij Telltale hebt gekocht moet je nog kunnen inloggen op telltale.com en ze downloaden. Tenminste, ik ben de games die ik heb gekocht bij ze voor de zekerheid nog maar eens aan het downloaden momenteel, gaat gelukkig prima. :)
Bedankt! Ga ik meteen doen
Kreeg je bij een aankoop direct bij Telltale niet gewoon een Steam key ook?
PSA: ze lijken op dit moment wel nog te koop op gog.com.
Maar goed dat ik die Back to the Future games op tijd gekocht heb. Nu nog de tijd vinden om die games uit te spelen.
Back-up to the future!! :+
Maar wat zou er eigenlijk gebeuren als iemand voordat het bedrijf failliet ging een game key kocht en hem wou activeren op steam? Zou het ongeldig zijn en zou diegene voor niets de key hebben gekocht?
Dit is enorm jammer, dit waren de enige games waaraan mijn vrouw verslaafd raakte in een paar secondes, totdat het spel uit was dan.
Erg goede verhalen. Erg jammer dit te moeten vernemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True