Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Telltale Games ontslaat kwart van personeel

Telltale Games, bekend van zijn episodische games, ontslaat een kwart van zijn personeel. Het gaat om ongeveer negentig werknemers. Volgens de studio en uitgever is dat nodig om competitief te blijven.

De ontslagronde heeft geen invloed op lopende projecten, zegt Telltale Games tegen gamesindustry.biz. Pete Hawley, ceo van het bedrijf, zegt dat zijn doel is om te focussen op minder, maar betere games, met een kleiner team. Dat zou nodig zijn omdat de game-industrie in de afgelopen jaren volgens hem enorm veranderd is.

Telltale Games is een bekende naam vanwege zijn games die in episodes worden uitgebracht en die gebaseerd zijn op comics, tv-series of andere games. De studio brak in 2012 door met The Walking Dead: Season One en daarna volgden tal van games volgens vergelijkbaar recept.

Dit jaar bracht Telltale Games episodische games uit van Guardians of the Galaxy, Minecraft en Batman. Voor volgend jaar staat het laatste seizoen van The Walking Dead op de planning en een vervolg op The Wolf Among Us.

Door

Nieuwsredacteur

62 Linkedin Google+

Reacties (62)

Wijzig sortering
Snap ik ook, totaal geen innovatie bij Telltale, ze hadden al 5 jaar op een nieuwe en meer grafisch intensieve engine moeten overstappen. Helaas, maar niet te voorkomen met het huidige beleid.
Dit. Ik koop met alle liefde al hun games, maar het is blijven hangen op het niveau uit 2012. En waar een Walking Dead heel pakkend is/kan zijn, samen met The Wolf Among Us, zijn games als Minecraft gewoon minder sterk. Goed en knap gemaakt, maar bijna saai. Batman was nog OK en Borderlands heb ik nog in seal dus geen mening, maar als ik het allemaal zo 's bekijk dan heb ik alleen maar écht plezier beleefd aan The Walking Dead en The Wolf Among Us.

Grootste nadeel wat pas gaandeweg duidelijk wordt is dat je keuzes op zich wel uitmaken, maar geen wereld van verschil (zoals bijv. wel bij Heavy Rain of andere keuze gebaseerde games). Men kan onthouden wat men wil maar consequenties zijn niet heel ingrijpend. Als ze dáár iets mee doen kan het weer wat worden, maar melk aub niet nog meer franchises uit ter marktverbreding maar haal het onderste uit de kan bij evt. bestaande series. Anders is de ondergang onvermijdelijk, men raakt het beu.

P.s. : als ik een disc koop wil ik alle episodes op die disc, niet alsnog moeten downloaden. Dan kan ik het over ** jaar alsnog spelen zonder afhankelijk te zijn van welke server dan ook. Bedankt.
Heb Borderlands gekocht, maar kwam er niet doorheen. Ik vond de games erg saai. Misschien gewoon verwend door de originele Borderlands, maar deze kon mij helaas niet boeien. Ben tot episode 3 van de 5 gekomen ofzo en had er toen gewoon echt geen zin meer in. Dat terwijl ik een enorme fan van de Borderlands serie ben.
Ik vond Borderlands juist wel goed. Veel beter dan The Walking Dead season 2 die ik alleen heb uitgespeeld voor de trophies. Ik ben dan natuurlijk wel een enorme Borderlands fan die zelfs op BL:TPS met plezier de platina heeft behaald.
Borderlands is voor mij het enige van Telltale wat ik gekocht en gespeelt heb. Sterker nog ik heb het 2x gekocht. Eerst op de tablet, alleen dat speelde niet lekker. Toen nogmaals op de PC gekocht omdat ik als fan van Borderlands deze wel moest spelen :P

Maar helaas voor mij kwam ik er iedere keer achter dat ik er moeite mee had om het spel door te spelen. Na minder dan 15 minuten vond ik het al snel saai worden en stopte ik er mee. Toch een hoop geld voor betaald dus iedere keer maar weer beginnen, maar ik kwam er helaas niet doorheen.

Qua humor was het ook zeker een goede serie, alleen voor mij was het te langzaam om voor langer dan 20 minuten boeiend te blijven. Geen idee hoe dit met andere series van Telltale zit, maar ik zal niet snel weer iets kopen.

TPS was opzich voor mij best een goede game. In vergelijking met BL2 natuurlijk wel een stuk minder, maar slecht vond ik het spel zeker niet :)

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 7 november 2017 22:32]

Ik vond borderlands dan juist weer een hele goede game. Goede humor en het feit dat er oneindig veel wapens zijn sprak me wel aan. Niet alle missies zijn top maar de verhaalmissie is zeker vermaakt. Jammer dat het minder goed gaat.

Verkeerde Borderlands

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 8 november 2017 08:32]

Heb je 't wel over de telltale variant? Dat is namelijk een ander bedrijf.
Je hebt helemaal gelijk. Ik zag in de reacties alleen Borderlands gaan en ging er meteen van uit dat het de "normale" was. Het was nog vroeg..
Borderlands was m'n favoriet vanwege de humor.
Tales from the Borderlands vond ik zelf echt hilarisch. De soundtrack heb ik nog regelmatig aan staan. De game was een poosje geleden gratis bij PS+ en heb m bijna in één ruk uitgespeeld.
Vond back to the future anders ook wel vermakelijk, helaas dat de stem van Marty alleen niet door Michael J Fox is gedaan wat ik helaas goed hoor in de game (neemt niet weg dat hij het goed geprobeerd heeft hoor, en de game is zeker vermakelijk).

Maar ik snap het wel, je zou verwachten dat ze wat meer zouden innoveren, helaas.
Michael J. Fox maakt in episode 5 een cameo als de William McFly ;)
Als ik Telltale games vergelijk met Japanse VNs: in de gemiddelde VN heb meerdere routes en endings.
Niet alleen grafisch, maar ook mbt gameplay mag er wel wat aan de engine gebeuren. Spellen bestaan voornamelijk uit quicktime events, zowel mbt antwoorden geven als bepaalde acties. Op het moment dat je zelf mag rondlopen voelt alles stijf en gelimiteerd aan (if that makes sense).

Dat ze een bepaalde grafische stijl kiezen is 1 ding. Bij the Walking Dead, The Wolf Among Us, Borderlands en Batman snap ik de keus voor een comic/cartoon stijl wel, maar het lijkt wel alsof dat de enige stijl is die ze kennen.
Ow ja want call of duty, Battlefield, PES en Fifa zijn lekker innovatief en worden slecht verkocht... |:(
Ik kreeg persoonlijk voor het eerst te maken met telltale door tales of monkey island te spelen en heb daarna erg veel van hun games gespeeld. Gewoon omdat ik het genre leuk vond, niet omdat ik graag wilde dat het er grafisch beter uitzag of omdat ze slecht in elkaar zaten...
Persoonlijk zie ik juist behoorlijk veel innovatie tussen de oudere en de nieuwere games van telltale, al is dat meer in de hoek van game mechanics en niet zozeer in graphics...
Wat ik aan CoD juist minder vind is QTE in cutscene. Telltale is hele QTE adventure festijn. Daar knap ik op af. Als Walking dead volger viel mij deze WD game sterk tegen. 2 van de 5 eps gespeeld. Als niet mijn genre.
De WiiU WD was niet veel beter maar meer richting FPS gebeuren.

Maar CoD heb ik uiteraard voor het online gebeuren.
Waarom? Ik vind QTE's echt goed mits goed gedaan. Je zit dan niet constant naar cutscenes te kijken maar kan er invloed op hebben(goed voorbeeld is Mass Effect met hun keuzes)
Laten we hopen dat men eindelijk het licht gezien heeft en het geld dat men bespaart op de personeelskosten investeert in het ontwikkelen van een betere engine. Het concept staat als een huis, maar grafisch moet men echt stappen maken.
Denk dat hun concept niet gfx gefocused is. Als je voor cartony cellshaded gaat is GFX al door de renderstyle niet focus. Maar gaat het om verhaal. Interactieve QTE verhaal.
Niet mijn ding maar op die doelgroep richten zij zich. Iig als de andere games ook zo cartony zijn als hun walking dead.

Ik denk dat meer is dat de studie te groot geworden is en de games dat moeilijk kan dragen.

In de game industrie is het heel normaal dat studio komen en gaan. En verloop is hoog.
Dit inderdaad...
Heb Game of Thrones en Walking Dead geprobeerd. Vond het dodelijk saai...
Iedere keer hetzelfde trucje maar met een andere populaire franchise.

De games waren enorm populair onder casuals maar die bron is ook opgedroogd.
Persoonlijk vind ik het jammer dat ze van graphic adventures steeds meer waren overgestapt naar visual novels en op het einde leek alles games op elkaar met alleen een ander thema. De Sam & Max serie en Monkey island heb ik nog graag gespeeld. Maar op een gegeven moment was alles alleen nog maar een filmpje waar je 1 knop indrukt op een bepaald punt om het verhaal alleen een beetje aan te passen waar de gameplay nog ver te zoeken was. De verhalen zijn niet slecht maar ik kocht hun games voor het puzzelen.


Dus ik hoop voor hun dat ze weer back to roots gaan in dit geval. Want in het verleden kocht ik elke Telltale serie blindelings en nu laat ik elke titel links liggen omdat ik de gameplay maar niks vind nu.
Zelfde heb walking dead season 1 nog gespeeld maar daarna ben ik gestopt. Voor die tijd heb ik juist elke spel gekocht bij telltale.
''slechte'' graphics gebruiken bespaard geld
Al bestaande (en beroemde) franchises (zoals The Walking Dead, Minecraft, Batman, Game of Thrones) gebruiken bespaard ook geld ( je hoeft zelf minder te verzinnen, weinig marketing nodig).
En dan nu ook nog mensen ontslaan terwijl ze eigenlijk een best succesvol bedrijfje zijn.
Maar deze wil natuurlijk in dezelfde league als EA, Ubisoft en Activision spelen dus er moet zoveel mogelijk winst behaald worden.
Inderdaad, dit is kan ook niet anders dan geplanned zijn. Ze zijn voor de maxcimale winst gegaan, om vervolgens het bedrijf op te doeken. Grafisch liep al helemaal achter en ook qua animaties was het echt niet meer overtuigend, zeker voor storytelling, schiet het gewoon te kort.
Wat zit iedereen altijd op graphics te zeuren?

Wat boeit dat nou, als het acceptabel is en de gameplay is goed?
Vind ik eigenlijk een van de meest slechte ontwikkelingen in game land afgelopen jaren.

graphics, graphics, graphics..... en wat krijg je daarvoor terug een kutgame zoals COD. Nee, liever indiedevs met mindere graphics en 1000x betere gameplay.
Wat boeit dat nou, als het acceptabel is en de gameplay is goed?
Gameplay is ook maar matig hoor. Het zijn de verhalen en de puzzels die het um meestal doen voor een telltale fan. Maar de gameplay is nogal brak sinds ze 3D zijn gegaan. Althans, das mijn mening natuurlijk :)
Ik heb na The Wolf Amongst us niet echt meer gespeeld, maar mijn punt was meer algemeen.

Het blijven interactieve verhalen, dus veel 'gameplay' valt er eigenlijk niet mee te doen imo.

The Walking Dead was toch ook al 3D, of ben ik voor de gek gehouden?
Ik neem aan dat je in ieder geval de middelbare school hebt afgerond, in die tijd leer je namelijk veel begrijpend lezen waardoor je het onderwerp van de tekst beter kan begrijpen.

Als je mijn tekst had gelezen dan had je kunnen weten dat het onderwerp was dat ze al genoeg geld besparen en genoeg winst maken en alsnog mensen gaan ontslaan.

Niemand zat te zeuren over graphics, het staat zelfs specifiek tussen aanhalings tekens wat aangeeft dat het een bijzonder deel van de zin is.
Dat het slechte graphics zijn (wat ook zo is) betekend niet dat ik dat niet acceptabel vind maar de bedoeling van die zin was om te laten weten dat ze niet veel geld in hun games hoeven te steken en alsnog meer geld willen besparen.
Ik denk dat jij er weinig van begrijpt.

De grote studio's hebben véél meer resources om big budget games te ontwikkelen dan kleinere studio's.
Telltale brengt kleinere games uit, die ook niet voor premium prijzen worden verkocht. Logisch dat de omzet wat lager is, ook bij de redelijk grote aantallen games die Telltale verkoopt.
Dat is een keuze. Dat de graphics 'minder' zijn... Who cares? Bovendien gingen ze voor de 'comic' look, wat met b.v. The Walking Dead prima werkt.

Als jij denkt dat ze mensen ontslaan om de winst te verhogen dan heb je het toch echt mis.
Ze moeten het hoofd gewoon boven water houden.
En bovendien zie je net zo goed met enige regelmaat ontslagrondes bij grote studio's.
Bestaande IPs gebruiken kost juist bakken met geld om de juiste licenties te bemachtigen. Daarnaast kun je er van uit gaan dat elke game waar je van gehoord hebt flink wat aan marketing heeft gedaan. De enige reden dat Telltale bestaande IPs gebruikt is omdat het weet dat er een markt voor is en omdat het een bewezen recept is. Een nieuw verhaal in een nieuwe wereld (zie Life Is Strange van Dontnod) brengt een gigantisch risico met zich mee. Stel je voor dat niemand zich erin interesseert.

Steeds meer studios slaan om van met grote teams aan veel games tegelijk werken, naar met minder grote en een minder aantal teams meer focus op één of slechts een paar projecten tegelijkertijd leggen. Dan kun je meer budget per game investeren, en kan het hopelijk op tegen de nieuwe en betere games van de concurrenten. De tijd dat je met een mediocre release weg kon komen is voorbij, er zit inmiddels steeds meer geld in elke nieuwe 3A release en een >80 review score is een steeds belangrijkere factor in de uiteindelijke sales. Een game moet op z'n minst break-even voor elkaar krijgen, of de studio heeft een probleem.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 8 november 2017 00:09]

Ja, die review factor etc is leuk voor het domme klootjes publiek die niet precies weten wat de uitgevers allemaal uitvreten. Als jij een game koopt via een review score vind ik je best wel simple en naief tegenwoordig.

En dat releasen van aAa games door grote uitgevers mag best wat teruggeschroeft worden, en die resources in development steken van andere genres en games.

(er komen alleen maar mediocre releases laatste tijd uit van aAa studio's, (kijk alleen naar cod) zo mediocre, en ze komen er wel mee weg)
Jammer voor ze, hopelijk hebben ze een goede bonus gekregen |:(
Ik vind telltale games vermakelijk, maar laat ze alsjeblieft niet games als Forza of Age of Empires maken (beide Microsoft games). Of andere games zoals Halo. Ik denk dat heel dat team er niet voor geschikt is om zulke games te gaan maken.

Microsoft zou eens wat oude werknemers in dienst moeten nemen die weten wat we willen zien in games (zoals eerder genoemd een age of empires 4, halo 6, forza horizon 4 of fable 4). Dat zou ik pas geweldig vinden. Of nog gaver een nieuwe Populous: the beginning ofzo.

Telltale games zou zich misschien meer moeten storten op verhaallijnen en het vertellen ervan en een ander team de animaties/graphics af laten handelen. Ik denk dat ze dan best een triple A titel kunnen bewerkstelligen.
Halo: the Telltale story.

Denk dat Telltale met hun formule best een dikke Halo game zou kunnen maken.
Ik denk het niet. Je pakt dan audience die FPS en Adventures leuk vinden. Mij lijkt die overlap niet al te groot.
Maar er is ook groep FPS gamers die Adventures niks vinden.
Zo ook groep waar verhaal niet boeid en gewoon willen knallen. Cutscene werkt dan storend.
En Adventures is dus niet hun ding.

In ontwikkelen van game zijn team taken overwegend technisch en zijn core team verantwoordelijk voor gamedesign en gameplay. Artist werkt volgens idee en design wat de visionair in gedachten had. Dat wordt gecommuniceerd. Het is dus belangrijk en de skill om vision goed te communiceren naar de producing werkforce. Als werker ben je niet locked in in genre als je verantwoordelijk bent voor klein onderdeel. Of bepaalde assets. Je bent niet bezig met big picture maar een onderdeel.

Bepaalde team members zijn juist bezig met de gameplay. Gross is meer art team creeren van content.
Ik heb liever Mass Effect, een RPG/Shooter met een goed verhaal dan Call of duty hoor.

Waarom schiet ik op hun?
Motivatie, karakter ontwikkeling etc.

Doom geld dan niet voor deze regels, want modus operandi van doom guy is inderdaad alles afknallen :P maar ene commander shepard hecht jij je aan.


Waarom zou dat niet met Halo kunnen in een adventure
Jammer dat iedereen tegenwoordig TTG kent van de Quick Time Event games en niet meer van hun 'klassieke' adventures zoals Sam & Max, Tales of Monkey Island, etc.
Maar ja, met QTE zijn ze doorgebroken, goed verdiend en uitgemolken.
Zelf vind ik die nieuwe 3D games maar niks., Heb de nieuwe sam & max games, back tt future en the walking dead gespeelt. De besturing is hopeloos slecht. Speelt voor geen meter en eigenlijk zijn het redelijk slechte games,
Ik snap dus niks van de populariteit van die recente games. Er moeten echt heel veel mensen zijn die met de besturing aan het klooien zijn en de game weer neerleggen. Verkopen ze dan echt alleen maar vanwegen de IP's die er aan geplakt worden?
Ex-employees will remember that.
Ze moeten juist meer mensen aannemen. Het begon voor mij bij The walking dead season 1, al was ik bekend met eerdere games van ze. Hun games waren vaak fantastisch met betrekking tot het verhaal, de dialogen, en hun voicecasts. Grafisch was 't niet zo spannend, maar vaak paste het bij de franchise (veel comic franchises, en Borderlands b.v. had al een celshaded stijl), dus het was geen probleem. Technisch echter.. De engines zijn echt super verouderd. Vaak buggy, en met elke nieuwe episode is 't weer afwachten of er geen nieuwe problemen zijn, en of je savefile nog werkt. Dat gecombineerd met het feit dat de kwaliteit achteruit gaat (games worden korter, met nog minder puzzels, en keuzes maken nog minder uit), en tjah, dan krijg je dit, en het verbaast me dus niks.

Vroeger waren bijna alle games een automatische pre-order (tenzij de franchise me niet aanstond, zoals Minecraft), maar nou.. Batman vind ik leuk, Guardians of the Galaxy geweldig, dit hadden ook pre-orders moeten zijn, maar het boeit me nauwelijks meer. M'n broer heeft Batman, en zei dat 't ook erg buggy was. Ik heb het laatste seizoen van Walking Dead nog niet eens gespeeld omdat het de savefile niet importeert. Walking Dead seizoen 4 wordt voor mij het laatste wat ik van ze koop, tenzij ze nog met een seizoen 2 van Borderlands komen, maar die kans lijkt me erg klein. Ze zijn al jaren structureel verkeerd bezig, waardoor de kwaliteit achteruit ging, en dit is juist de verkeerde oplossing. Mochten ze veranderen, dan koop ik hun games weer, maar ik zie 't niet gebeuren.
Verrassend nieuws (en pijnlijk voor de werknemers). Heb een aantal games van Telltale met plezier gespeeld. Vraag me af op welke verandering in de industrie de CEO hier doelt. Het is niet alsof spelers nu opeens na al die jaren geen episodische games meer willen waarin keuzes moeten worden gemaakt. Of wel?
Zeker, maar ook Telltale weet hoe laat het is want ze zoeken wel de immens populaire franchises op. Minecraft, Borderlands, Batman, Game of Thrones... en natuurlijk the Walking Dead. Dat doet toch vermoeden dat de stijl van game op zichzelf niet genoeg is om fans te blijven binden, het moet wel content zijn die een bestaande en nieuwe groep fans aanspreekt.

Van mij mogen ze wel zo door blijven gaan voorlopig, interactieve TV series zijn nog steeds vrij uniek. Ze weten er toch iedere keer weer een goed verhaal in te draaien en bij een iets zwakker verhaal weten ze ijzersterke karakters te ontwikkelen, zoals in the Wolf Among Us.
Wolf among us heb ik samen met the walking dead gespeeld. Qua verhaallijn erg mooi, maar qua graphics is het inderdaad niet overweldigend.
Ik denk zelf dat je daarvoor je nadruk moet verleggen van cartony of cellshaded. Naar realistisch render feel. Gezien de slow pace kan je dan pas de focus ook op GFX leggen met ool hoge mate van interactieve omgevingen. Ipv QTE Thirdperson of Firstperson.
Mij lijkt concept als nu is meer strip gfx te evenaren.

Kan zijn dat als zwaar op GFX inzet de huidige fans daar op afknappen.
De impackt enorm is en je richt op publiek die al veel keuze heeft uit andere GFX focused tripleA games.

Vereist uiteraard een zwaarder uitgebouwde engine en dus groter engine team met nog hogere render tech skillz.

De productie tijd wordt langer. Hogere GFX is complexere content wat ontwikkeld moet worden.

Dat grootste probleem bij episode game releases. De productie cycle mag niet te lang zijn. Hoge GFX brengt ook de nood voor grotere werk force en langere productie cycle.

Hun releases staan dus onder release druk. Het de bedoeling om binnen bepaalde tojd volgende ep te releasen. Waar bigger better je beter het episodische moet laten varen.

Dan verander je zoveel dat fans het als ander soort game ervaren. En die keuze niet waarderen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*