Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Minecraft: Story Mode verdwijnt uit de Microsoft Store

Microsoft staakt de verkoop van Minecraft: Story Mode via zijn softwarewinkel. De game is, na het faillissement van Telltale, van verschillende gameplatformen gehaald. Minecraft: Story Mode is nog tot 25 juni verkrijgbaar.

De spin-off van de populaire sandbox-game wordt op 25 juni van de Microsoft Store gehaald, kondigde Mojang aan in een blogpost. Spelers krijgen het advies om beide seizoenen te downloaden voordat ze offline worden gehaald. Daarna zijn de games alleen nog maar te spelen als ze gedownload zijn. Eerder verwijderde gamebibliotheek GOG alle Telltale-games.

Steam verwijderde eerder al Telltale-games uit zijn bibliotheek. Minecraft: Story Mode is niet de enige game van Telltale die niet meer verkrijgbaar is. Zo zijn ook Tales of the Borderlands, Tales of Monkey Island en de Back to the Future-game niet meer te koop.

In de episodische Minecraft-game met twee seizoenen van elk vijf afleveringen volgt de speler Jesse. Jesse moet de zogenaamde 'Order of the Stone' zien te vinden om de verwoesting van zijn game-universum te voorkomen.

Het verdwijnen van de games komt door het faillissement van Telltale. In september van vorig jaar werd bekend dat de studio zijn deuren ging sluiten.

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

03-06-2019 • 11:15

83 Linkedin Google+

Reacties (83)

Wijzig sortering
"De populaire sandbox-game wordt op 25 juni van de Microsoft Store gehaald, kondigde Mojang aan in een blogpost."

Volgens mij klopt dit niet helemaal. Het gaat om Minecraft: Story mode. Dat is dus de 'verhaal variant' van de populaire sandbox-game, niet de sandbox-game zelf.
Klopt, daar moesten nog twee woordjes bij. Thanks voor het aangeven!
Als een studio failliet gaat ben je je games kwijt die aangekocht werden van dat bedrijf? Het is voor MS toch perfect mogelijk om die installer bij te houden zoals het anders met een fysieke kopie bij de consument zou zijn? Dat er geen ondersteuning meer is, lijkt me logisch, maar dat zelfs installeren niet meer mogelijk is...

Ook dat het niet meer te koop is, is ergens logisch, al zou dat geld naar de schuldeisers kunnen gaan.

Of mis ik hier iets?

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 3 juni 2019 11:21]

Dit is nou precies het nadeel van dit soort game platformen. Je betaalt om de game te kunnen spelen, maar het wordt nooit je eigendom, en dus kan een game "zomaar" verdwijnen waardoor je het niet meer kunt installeren, ook al had je het gekocht.
Zo is zo'n game platform super handig, maar er zitten dus wel nadelen aan.
Mede daarom hekel ik iedere vorm van non-fysieke media (op het gebied van games). Geef mij maar een disc of cartridge. Al ben je tegenwoordig alsnog niet zeker van content. Neem Minecraft Story Mode voor de PS4; deze bevat de eerste delen op de disc zelf, de laatste dien je te downloaden. Zit je dan met een niet compleet product.
Jammer genoeg zijn veel games online en singleplayer hebben ook een online authentiecatie of nog net die ene update zodat het speelbaar is, bij een faillissement is het goed mogelijk dat hosting offline gaat want wie gaat dat nog betalen?

Leuk dat je dan fysiek media hebt maar dat is dan niet meer dan een stuk plastic geworden, mogelijk collectors item etc maar je kan het niet meer afspelen.

Bij PS4 zou het wel minder zijn maar bij pc is dat heel erg, hosting weg=game weg ongeacht de content er nog is.
Als je in een PS4 een schijf doet kan je op zn best de superbuggy release versie spelen zonder updates.
Ja en nee, je koopt een licentie(code) om de game te kunnen spelen. Als je het spel eenmaal gedownload (en in sommige gevallen geactiveerd) hebt ben je niet meer afhankelijk van Steam en kun je de spellen offline (mits de game zelf dat ondersteund) spelen.

Dus als je de ruimte hebt, download je alle games (en activeer je ze indien nodig), en maak je tevens kopieën van de gamekeys. In dat geval ben je dan voor 99% van de games veilig als Steam ooit mocht verdwijnen.

Helaas zijn veel games daarnaast weer afhankelijk van de servers (van de ontwikkelaar/leverancier/3e partij) die het spelen onmogelijk maken als deze offline gaan, maar daar heeft Steam weer niets mee te maken (tenzij je het over een Dota hebt ofzo).

[Reactie gewijzigd door Deadso op 3 juni 2019 14:32]

Als je het al had gedownload kun je het blijven spelen, zolang het inderdaad niet afhankelijk van online servers is.
Bij Steam verdwijnt soms eens iets, maar die spellen zijn voor mensen die het gekocht hebben gewoon nog steeds te downloaden. Hoe dat op andere platformen is weet ik overigens niet, maar bij Steam is het iig duidelijk en lijkt me ook niet meer dan logisch.
Dat klopt, dat wist ik nog niet zeker, maar dat lijkt dus inderdaad het geval te zijn. Maar ook bij Steam kan het gebeuren dat een game verwijderd wordt, zelfs uit je eigen bibliotheek, en volgens mij is dat ook al eens gebeurd.
Je hebt gewoon nog je licentie, en bent vrij om de download waar dan ook te regelen.
Maar naar wie gaan de opbrengsten dan? GOG, Steam en Microsoft hebben nauwelijks onderhoud aan de installers echter zijn hun enkel een middelman en gaat een groot deel van de prijs naar de uitgever, echter bestaat deze nu niet meer. Dit betekent ook dat de producten van Telltale niet ineens vrij domein zijn maar eigendom van de schuldeisers
MS neemt zijn deel en de deurwaarder verdeelt de overschot onder de schuldeisers. Dit is nu natuurlijk niet meer mogelijk.
Wij weten niet wat de schuldeisers en/of curator willen. Het zou heel goed kunnen dat wanneer deze zaak volledig is afgerond de games weer in de stores verschijnen
Welke winst? Je verkoopt het niet meer aan mensen maar mensen die het al wel gekocht hebben kunnen het nog steeds downloaden. Het enige wat ze dus hoeven te doen is het voor mensen die het nog niet hebben gekocht onzichtbaar maken.
En mensen die de game hebben gekocht? Naar mijn weten kun je games via steam gewoon blijven downloaden indien het uit de verkoop gaat?
Of mis ik hier iets?
Ja, de verantwoordelijkheidsvraag. Wie gaat er dan verantwoordelijk worden voor User support? Security bug fixes? gewone bugfixes? allemaal zaken die je geacht wordt te leveren als je iets verkoopt.

De installers downloadbaar houden voor mensen die het al gekocht hebben is een andere zaak. Dat zou standaard moeten zijn.
Ja, de verantwoordelijkheidsvraag. Wie gaat er dan verantwoordelijk worden voor User support? Security bug fixes? gewone bugfixes? allemaal zaken die je geacht wordt te leveren als je iets verkoopt.
Bij mijn weten zijn winkeliers niet verantwoordelijk voor garantie op software. Het was nogal een onderwerp een paar jaar terug, maar dat is toch nooit wet geworden?
De installers downloadbaar houden voor mensen die het al gekocht hebben is een andere zaak. Dat zou standaard moeten zijn.
Volgens mij was dat precies wat hij vroeg.
Ik weet inderdaad niet of het ook zo is met software, maar het is wel zo dat de winkel de garantie voor producten doet. Ik weet het artikel niet meer uit mijn hoofd, BW nog iets, maar ik kan mij in ieder geval geen distinctie herinneren tussen producten en software producten.

Dus in het geval van bijvoorbeeld een paar euro kostende Windows licentie op Amazon, dan zou lijkt mij Microsoft kunnen zeggen dat je maar bij Amazon moet zijn wanneer de code niet wordt geactiveerd. En Amazon die dan waarschijnlijk naar de derde partij wijst.. dat klinkt mij in ieder geval wel logisch, dat de fabrikant Microsoft in dit geval niet de garantie geeft op zoiets.
Dat is waarom ik liever alleen fysiek heb en niks in de cloud bullshit wil hebben. De updates kunnen me gestolen worden. De game hoort gewoon speelbaar te zijn. Mensen stimuleren cloud maar volgens mij vinden ze het niet erg als de studio de deuren sluit. En de game niet meer speelbaar is.
Spelers krijgen het advies om beide seizoenen te downloaden voordat ze offline worden gehaald. Daarna zijn de games alleen nog maar te spelen als ze gedownload zijn.
In Steam zijn spellen echter altijd gewoon nog te downloaden, ook al zijn deze uit de store verwijderd. Als je ze eenmaal hebt gekocht heb je er altijd toegang tot
Het advies gaat ook over de Microsoft Store en niet over Steam. Sowieso vind ik het belachelijk dat je een game niet meer kan downloaden in MS store nadat je het gekocht hebt (als de game is verwijderd uit de store). Geef dan mensen hun geld terug of doe het op de Steam manier.
Pre-steam tijdperk kocht je een CD/DVD met de game. De uitgever had toen ook geen online download beschikbaar en was ook niet verplicht om dit aan te bieden. Steam heeft ons, de gamers, gewoon een goede dienst geleverd (en nog steeds) om gekochte games downloadbaar te maken ondanks dat een uitgever failliet gaat.
Pre-steam tijdperk kocht je een CD/DVD met de game. De uitgever had toen ook geen online download beschikbaar en was ook niet verplicht om dit aan te bieden.
Pre-steam was dat ook nergens voor nodig want je had de game gewoon op disc en had met niemand wat te maken om te kunnen spelen.
Dat is nu fundamenteel anders en dat ze die game niet gewoon onder water beschikbaar kunnen houden voor mensen die hem gekocht hebben vind ik absurd. Steam doet dit volgens mij al sinds dag 1.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 3 juni 2019 11:38]

Dit is een reden waarom ik mijn games zo graag koop via steam.
Ondanks dat ze het volgens hun algemene voorwaarden wel mogen doen, heb ik nog nooit mee gemaakt dat een van mijn games verdwenen is. (2133 op dit moment)

Ik vind het ook best kwalijk om games te verwijderen als je deze gekocht hebt. Dat je geen nieuwe licenties kan verschaffen snap ik, maar verwijderen is wel erg vervelend.

Nu snap ik dat niet alles tot in de eeuwigheid aangeboden kan worden, elke download kost steam toch weer geld (een complete infrastructuur, backup, overal ter wereld je downloads goed kunnen aanbieden etc... is best een dure grap)
Maar dan zouden ze best een optie kunnen inschakelen met een keuze.
Bijvoorbeeld om oude games te kunnen blijven downloaden voor een kleine vergoeding per jaar.
Storage valt nog mee. Volgens steamspy zijn er 30000 games op steam. Zelfs met gemiddelde van 10gb per game. (Denk dat dit nog ruim is): kom je nog “maar” op 300TB. In datacenter termen valt dit nog best mee. (Netto natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door SadisticPanda op 3 juni 2019 13:05]

300TB die 65 miljoen maandelijks actieve gebruikers moeten ondersteunen. Uiteraard wil je dit redundant uitvoeren en moet er een backup zijn.

Dit moet geregeld zijn op de ruim 87 serverfarms die steam heeft.

Steam heeft zo in 2018 een behoorlijk groot aantal gigabytes verstookt, namelijk 15.000.000.000.000 Gigabyte
https://www.google.nl/amp...igabytes-of-data-in-2018/
@SadisticPanda had het over storage. Jij hebt het over networking.
Dat zijn 2 verschillende dingen he ;).
klopt maar die 300TB haat niet over een lijn, al die vraag naar data zou over diverse opslaglocaties verdeeld moeten worden.

87 locaties x300TB x minsten 1x redudant uitvoeren = 87 x 300 x 2 = 52.200TB aan opslag zonder backup (er vanuit gaande dat elke applicatie maar 1 keer opgeslagen is en 1 keer per locatie redundant is opgeslagen)
De 20.000 van die games die drie mensen en een paardenkop hebben gekocht hieven niet in alle 800 datacenters te staan. Het zou me niet verbazen als 400-700 van die serverclusters bestaan uit een diskloze webserver met een halve terabyte ram waar alleen de top 100 games op staan die met de volle 10Gbit uitgepoept kunnen worden. En als ie reboot dan wordt het opnieuw ingeladen uit een van de masters.
Ik ben er door de jaren heen een klein aantal kwijtgeraakt op Steam, maar dat was allemaal wel 5-10 jaar geleden, en misschien een stuk of 10 games op de 1000.

Maar over het algemeen blijven ze inderdaad netjes staan, zelfs als ze niet meer speelbaar zijn door gebrek aan gameservers, omdat er toch vaak een community patch is om dat op te lossen.
geld terug vragen bij een faillissement van Telltale -> gaat niet gebeuren of het moet uit een MS fonds

MS, of welke service dan ook, leveren een service dus het opslaan van het spel (lees; opslag) en de distributie (lees; bandbreedte) en net als bij alle andere dingen in het leven; voor niets gaat de zon op.
dus ook niet de distributie van een failliete studio
en dan trek je dus als commerciële partij de stekker uit deze service/product
Zo werkt dat dus niet, jij als consument koopt iets bij de MS store en niet bij de failliete studio, dan is MS je aanspreekpunt en heeft verantwoordelijkheid naar jou toe. Net als met garantie, die haal je ook bij de verkoper en dat je ook nog eens fabrieksgarantie heb is mooi, maar ook als je fabrikant failliet is mag je garantie halen bij je verkoper...

Dit is dan ook de reden waarom ik heel voorzichtig ben met games kopen bij andere winkels dan Steam en GoG, waar je dergelijke games nog wel kan downloaden nadat ze uit de verkoop zijn gehaald (als je het al heb gekocht). Bij Battle.net zal dat wel goed zitten (mag ik hopen) en bij EA Origin moet dat nog blijken (ik heb daar geen super collectie en het meeste daarvan is eigen IP).
Ah, is dat zo? Dacht eigenlijk altijd dat je bij de diverse stores eigenlijk kocht aan de maker en dat de uitbater van de store slechts tussenpersoon was die een procentje opstreek.

Dus je koopt iets bij Apple/Microsoft/... en niet bij de uitgever?

Je spreekt dan over garantie door de verkoper. Maar wat als de verkoper niet de uitbater van de store is? Even een vergelijk met Ebay. Als je daar iets nieuws koopt, heb je toch garantie bij de verkoper en niet bij ebay?

En als Microsoft verkoper zou zijn, hebben ze dan nog wel het recht van het te verkopen/downloadbaar te zetten?
Heb nog nooit iets gekocht in een store dus niet op de hoogte

[Reactie gewijzigd door Kenhas op 3 juni 2019 12:36]

Ah, is dat zo? Dacht eigenlijk altijd dat je bij de diverse stores eigenlijk kocht aan de maker en dat de uitbater van de store slechts tussenpersoon was die een procentje opstreek.
Dat is ook zo. Maar jouw eerste aanspreekpunt is altijd de winkelier waar je het product hebt gekocht (onder Europees recht iig). In dit geval dus MS.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 3 juni 2019 14:03]

om de vergelijking te behouden met ebay, als er iets mankeert aan het artikel, moet je klagen bij ebay en niet bij de verkoper?
Mij lijkt een "store" meer op ebay dan op een winkel maar kan verkeerd zijn
EBay is een tussenpersoon, Steam is dat niet. Een van de saillante details is dat je bij eBay betaalt direct aan de verkoper, niet aan eBay, en aan eBay wordt door de verkoper een percentage betaald.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 5 juni 2019 20:03]

Ander voorbeeld als je via Steam koopt; Crysis Warhead. GameSpy ging plat en Crysis Wars word niet meer aangeboden als je dat via Steam koopt. Koop je een DVD ervan dan heb je wel de (C.W.) Multiplayer. Deze is via (weliswaar via Modtools) toch te verkrijgen en te spelen: http://cryserv.eu/en/gamefiles/
"Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel" en er zijn vast ook andere spellen niet (meer)"compleet" zijn en wie bepaalt wie de aanspreekpunt is? Steam support, of het missen ervan, is ook wat van te zeggen. Of dat je een 'ban' op je naam hebt staan en verwijderd wilt hebben.
@JapyDooge Het ging mij erom, dat je niet de MP(Wars) erbij krijgt als je het koopt. Dus officeel alleen de SP(Warhead). Voorheen was MP er gewoon erbij.

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 3 juni 2019 17:01]

Dat is op Steam ook geen enkel probleem hoor.

How to play Crysis Multiplayer on Steam.
Er zijn ook tutorials voor Crysis Wars, enz.

@XRayXI Ah, maar de discussie ging over het verwijderen van games die mensen al gekocht hebben meen ik :)

Maar, duidelijk punt. Dat is jammer, maar wel duidelijk aangegeven.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 3 juni 2019 18:05]

Je hebt een overeenkomst met Microsoft, Microsoft biedt dat spel zelf aan in zijn store. Als ik het spel fysiek had gekocht, kon ik het ook nog installeren als de studio failliet was gegaan. Idem met Steam, dus waarom zou Microsoft het niet hoeven te doen?

Microsoft mag dus wel de lusten maar niet de lasten.
Nee, de ontwikkelaar biedt zijn game aan bij de Microsoft store, en blijkbaar geeft Microsoft niet de ruimte om games beschikbaar te houden na een faillissement.
Dat de ontwikkelaar zijn game aanbiedt via de Store heb ik als consument weinig mee te maken. Ik als consument sluit een deal met Microsoft.

Maar er zal vast wat in de voorwaarden van de store staan dat ze dit kunnen doen.

Laat dit een goeie les zijn voor de consumenten, kijk eerst met wie je een overeenkomst aan gaat. Bij Steam heb je dit gezeur namelijk niet.
Voor niets gaat de zon op kun je evengoed op Telltale toepassen dan ;)
Geen spel = geld terug
Het advies gaat ook over de Microsoft Store en niet over Steam. Sowieso vind ik het belachelijk dat je een game niet meer kan downloaden in MS store nadat je het gekocht hebt (als de game is verwijderd uit de store). Geef dan mensen hun geld terug of doe het op de Steam manier.
En piraten zijn weer de lachende derde :')
Ik heb het bericht goed gelezen, jij weet waarschijnlijk niet hoe Steam werkt. Als je de game al hebt gekocht bij Steam kan je het spel nog downloaden nadat het uit de store is gehaald (misschien moet je mijn reactie beter lezen i.p.v. op de man spelen). De store en je eigen bibliotheek staan los van elkaar.

[Reactie gewijzigd door Nogne op 3 juni 2019 12:32]

Als ik een game op cd koop kan ik hem gewoon installeren nadat de uitgever fialiiet is.

Nu kan dit dus niet bij MS.
Niet altijd, heb nog games op DVD die ook niet meer werken omdat je eerst moet online inloggen en deze werkt niet meer. Andere worden niet meer ondersteund zoals deze games van
EA lotr battle for middle earth1 & 2 (opdat ze geen LOTR licentie meer hebben), Idem voor warhammer online, gedaan licentie en MMO is over en uit.
Voor MMO's snap ik het nog enigszins, daar moet best wat aan server spul draaiende gehouden worden, en als dat over een IP gaat waar geen rechten meer voor zijn, dan kan/mag dat niet.

Maar waarom Battle for Middle Earth ook? Dat zijn toch primair single player games, en in de winkel kan waar ze nog op voorraad hebben, worden de fysieke varianten toch ook nog wel verkocht (en die zouden het volgens jou dus niet meer doen?).

Kortom, franchise game zijn dus bij voorbaat al ruk, omdat het goed mogelijk is dat je ze in de toekomst niet meer kan spelen. Echt, wat een onzin. Nog meer reden de starwars games van EA bijv links te laten liggen. Straks trekt Disney de licentie terug vanwege het tegenvallen van de afgelopen paar starwars games. En dan heb je 100en euro's aan MTX in die shitgame zitten en het is gewoon klaar.

Des te verder de techniek zich ontwikkelt, des te beperkter het allemaal wordt ....
Dat je een jaar of 10 later denkt "goh, dat was een leuke game, wil ik nog wel eens spelen" en er is gewoon geen garantie dat het mogelijk is.
Mooi niet dus. De Minecraft Story Mode disc bevat alleen episode 1, en de licentie om de rest te downloaden.
Ik heb het dan ook niet over deze game
Dit is en blijft toch wel de reden dat ik fysiek verkies over digitaal. Ik wil zelf bepalen wanneer ik een game niet meer wil hebben ipv door een derde. Het blijft dan ook pijnlijk duidelijk dat je (net als muziek en dvd trouwens) een licentie afneemt tot het spelen van en niet eigendom over (het product). Er zijn al zoveel games 'verdwenen' die mensen hebben 'gekocht' en het is eeuwig zonde hoe goed of slecht het spel ook was.

Het kan helaas niet alles maar het is ook wel de reden dat ik b.v. Final Fantasy X heb geïmporteerd voor de Switch want zo kreeg ik beide games op de cartridge ipv X fysiek en X-2 digitaal. Mocht dan ooit de nek van de Switch E-shop omgedraaid worden game ik het gros van de games lekker verder (als retro gamer vind ik dat idee in de toekomst nog steeds fijn).
Beschikken over de fysieke media voor software (inclusief games) is geen garantie voor het blijven werken zonder ondersteuning van de maker; in sommige gevallen is contact met bijvoorbeeld een activatie-server nog steeds nodig.
Dat maakt in dit geval echter niet uit. Klanten die de game al digitaal hebben kunnen hem gewoon blijven spelen. Je kunt hem slechts niet meer nieuw kopen. Dat is een probleem dat ook voor zou kunnen komen bij fysieke games wanneer deze bijvoorbeeld uit de winkel gehaald worden.
en dit is dus de reden dat ik alles nog steeds op disc koop zolang er een retail versie van bestaat, echt compleet van de zotten dat games die je gekocht hebt digitaal niet meer beschikbaar zijn omdat de fabrikant er niet meer is.
"Gelukkig" kan je ze nog steeds downloaden tot de 25ste van deze maand. Ben benieuwd waarom de installer niet gewoon online blijft staan en ze het zo nodig moeten verwijderen uit hun store.
Zie mijn reactie op @FreVDP. Dingen zijn vaak niet zo simpel als het lijkt
Ja, dat had ik ook al bedacht als een dingetje. Toch een flink nadeel van alles digitaal hebben.
Niets weerhoud ze ervan de installers gewoon aan te bieden hoor..
Als je een beetie fatsoenlijke en betrouwbare store wil hebben is het een kleine moeite.
Dat is niet aan Microsoft noch Steam en GOG om te bepalen.
De games blijven beschikbaar als je ze al gekocht hebt. Je kan ze enkel niet meer kopen
Als je ze al gekocht hebt kun je ze ook niet meer downloaden in de toekomst. Stel dat je een nieuwe PC koopt ter vervanging of erbij, je huidige gaat stuk en moet gereset worden etc. Dan heb je betaald voor niets.
En hoe denk je dat te doen op een xbox of playstation? Iedereen hierboven lijkt alleen maar pc erbij te pakken daar zijn genoeg “alternatieven” de console mensen zijn afhankelijk van de microsoft/sony store.
En hoe wil je een backup maken van een game zonder installer? Een backup maak je normaal gesproken alleen van data, niet van software welke je moet installeren.
Het komt er gewoon op neer dat je de games kwijt bent als ze niet meer op de store staan en je moet herinstalleren of een nieuwe pc hebt. Volgens mij blijven games bij steam wel beschikbaar voor opnieuw downloaden als ze uit de store zijn verwijderd, als je ze al had gekocht.
Ik merk dat niet iedereen goed op de hoogte is van het feit dat met de xbox 360 versie van Minecraft season one de downloads niet meer werken.

De season pass disc is niet meer bruikbaar en dit is al sinds begin Mei het geval. Alleen episode 1 is te spelen. De rest blijft hangen in een download loop om uiteindelijk te mislukken.

Heb dit vanavond nog even geprobeerd en dit is nog steeds actueel.

Season two werkt wel goed.

[Reactie gewijzigd door Henkje.doc op 3 juni 2019 20:40]

Net voor de zekerheid mijn PS4 versie getest, maar deze staan allemaal op purchased and installed (disc versie). Misschien om het ooit eerder geïnstalleerd stond op deze PS4 (de laatste episode(s) was naar mijn weten download en stond niet op disc :( ) .

Blijft gewoon echt slecht, dat je met een disc nog steeds niet zeker bent van beschikbare content. Telltale had daar zeker met de latere games een houtje van om de disc uit te brengen rond episode 5, terwijl 6 nog gemaakt moest worden en deze vervolgens als download aangeboden werd. Prima als alles werkt en draait, nu dus niet meer; en vrij vlot na aanschaf.

Geef mij maar *alle* content op disc. Patches, updates, DLC. Dan maar een jaar wachten.
Klopt helemaal. De laatste Telltale games zoals Batman zijn season discs. Een soort van key waarmee je de rest dan kan downloaden. Dan moeten die natuurlijk wel aangeboden worden.

Op trueachievmenst staat een topic waarin dit per game is uitgezocht.

Dit zal ook wel gaan gebeuren met dr andere Telltale titels.

Minder bezwaarlijk als een online only game niet meer bruikbaar is. Wel bezwaarlijk als single player content niet meer bruikbaar is.

Nu doet Xbox het goed met het backwards compatible maken van oude disks, maar dit geeft een toch wat rare nasmaak.
En hier de keerzijde van de digitale download stores. Ik vind het echt heel jammer dat de boxed games verdwijnen. Zelfs tientallen jaren later staan ze nog mooi op de plank. Je Steam library is over 10 jaar gewoon weer leeg door gestopte support.
Ze zouden Boxed Games terug kunnen brengen, maar dan wel op een USB Stickje AUB.
Ik heb de livestreams van Xisumavoid gekeken, en daardoor heb ik dit niet gekocht, maar wel onwijs van genoten. Was gewoon leuk om 2 uur te kijken.
Ah jammer, wij zijn er op netflix nog mee bezig om deze game uit te spelen.
Hoop dat die daar nog even blijft staan..
Je bent er op Netflix mee bezig, i'm not following??
Haha ja dit staat al een aantal maand op netflix, wist je dat niet? Kost niks extra's om te spelen naast de kosten die je voor netflix betaald
Nee hoor dit voor het eerst. Is dat dan exact dezelfde game?
Wat grappig ik ga dit vanavond even uitproberen.
Als het er nog opstaat na het nieuws bericht O-)
Ze hebben die op het einde nog speciaal afgewerkt, kan me inbeelden dat ze bij Netflix de rechten beter op orde hebben. De pagina op netflix ziet er in ieder geval nog 'levend' uit.
Nee, niet hetzelfde. Het zijn interactive series