Android 7-upgrade is beschikbaar voor Fairphone 2

Fairphone heeft Android 7.1.2 uitgebracht voor de Fairphone 2. Volgens de fabrikant is het de enige telefoon met de Snapdragon 801-soc die een upgrade naar Android 7 heeft gekregen. Fairphone kan nu beveiligingsupdates blijven leveren.

Volgens Fairphone kostte het ontwikkelen van de Android 7-upgrade ongeveer een half miljoen euro, inclusief externe ontwikkelkosten. De makers benadrukken dat dit een grote investering is, omdat het bedrijf zelf klein is en omdat er maar zo'n 100.000 exemplaren van de Fairphone 2 zijn verkocht.

Het bedrijf blijft het toestel nog altijd leveren, nu met Android 7. Door de upgrade naar de nieuwe Android-versie kan Fairphone beveiligingsupdates blijven aanbieden voor de telefoon. Gebruikers kunnen kiezen uit twee versies van Android 7 voor hun Fairphone 2: met of zonder Google-apps.

Het upgraden naar een nieuwe versie is lastig vanwege de soc. In het toestel zit een Snapdragon 801, die door Qualcomm niet meer ondersteund wordt. Dankzij de opensourcegemeenschap is de upgrade naar Android 7 nog mogelijk geweest.

Het doel van Fairphone is om smartphones te maken die lang mee kunnen gaan en eerlijk geproduceerd worden. De Fairphone 2 kwam in 2015 uit en draaide toen op Android 5. Vorig jaar kwam de upgrade naar Android 6 uit. Verder biedt de fabrikant reserveonderdelen aan die klanten kunnen vervangen, waaronder de lcd, micro-usb-poort en accu.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-11-2018 • 19:49

74 Linkedin

Submitter: fritsvanleeuwen

Reacties (74)

74
74
43
6
0
23
Wijzig sortering
Da's eigenlijk een serieuze inspanning van fairphone - zeker gezien het aantal verkochte toestellen. Daar heb ik alle respect voor.
Als ze dit willen doen terwijl Qualcomm zelf de SoC niet eens meer ondersteund biedt het in ieder geval hoop voor eventuele telefoons met Treble die ze uitbrengen. Dat is dan een eitje.

Wel jammer, toch. Android 7 terwijl 9 net uit is. Maar dat is pre-Treble Android, en ook nog eens een SoC die eigenlijk doodgeboren is.
Jammer dat het nooit is aangeslagen bij het grote publiek. Kijkend naar een review van Austin Evans, zou je zeggen dat de telefoon bij een hoop techies bekend is: https://www.youtube.com/watch?v=wezt4-ut5tI&t=168s. Filmpje heeft 2 miljoen kijkers :z .

Ik denk daarom dat een nieuwe fairphone nog best kan aanslaan, tenminste als deze het volgende heeft:
  • Android One/Treble
  • Laatste SoC (bij uitbrengen)
  • Voldoende RAM voor de komende 4 jaar (anno 2018 dus 6 of 8 GB
  • Niet te groot/klein qua formaat
  • Niet te grote bezels
Ik zou deze dan sowieso aanschaffen. Het huidige model niet, aangezien je voor €400,- minder een vergelijkbaar toestel hebt qua snelheid en camera: https://www.kimovil.com/e...a-6-2018-ta-1050-4gb-64gb

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 14 november 2018 20:57]

Je snapt het principe niet. Ze brengen niks nieuws uit want er is al een telefoon waarvan het doel is om hem te upgraden met de losse onderdelen. En niet steeds maar nieuwe toestellen eruit pompen.
Want wat is "de laatste soc". Het toestel ontwikkelen kost meer dan een jaar. Als ze nu beginnen met de 845 Snapdragon gaat iedereen volgend jaar roepen BOOOOOOORING de 855 is er. Dus je kunt als zo'n klein bedrijf nooit de allerallerlaatste onderdelen hebben.
Je snapt het principe niet. Ze brengen niks nieuws uit want er is al een telefoon waarvan het doel is om hem te upgraden met de losse onderdelen. En niet steeds maar nieuwe toestellen eruit pompen.
Want wat is "de laatste soc". Het toestel ontwikkelen kost meer dan een jaar. Als ze nu beginnen met de 845 Snapdragon gaat iedereen volgend jaar roepen BOOOOOOORING de 855 is er. Dus je kunt als zo'n klein bedrijf nooit de allerallerlaatste onderdelen hebben.
Excuses ik heb mijn bericht aangepast. Ik bedoel alleen te geven dat ze het toestel toekomstbestendig maken. Want in 2015 was de 801 al niet meer de nieuwste en was het geheugen toen al zeer summier. Hierdoor is het toestel qua snelheid vergelijkbaar met een low-end smartphone, zoals de Nokia 5 van vorig jaar of de Nokia 3.1 van dit jaar. Zie ook de Antutu benchmarks: https://www.kimovil.com/e...a-6-2018-ta-1050-4gb-64gb

Echter, waarom moet ik er 6 jaar mee doen? Nu ik er over nadenk, is een Fairphone een toestel die ik na 2/4 jaar zou doorgeven aan een persoon die genoeg heeft aan een low/mid-end smartphone (want dat is de Fairphone momenteel qua snelheid). Zoals mijn ouders of vriendin. Dat is natuurlijk ook een vorm van duurzaamheid. :) .

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 14 november 2018 20:55]

Klopt; een tweedehands telefoon is duurzamer dan een nieuwe Fairphone.
Wat is goed voor de komende vier jaar? Toen ze in 2007 de Nokiaatjes in de winkel hadden liggen met 64MB RAM konden ze nooit weten dat er in 2011 meerdere gigabytes RAM in telefoons zaten. Het is gigantisch hard gegaan. Dan zouden ze nu alvast 12 gig RAM erin moeten stoppen.
Wat is goed voor de komende vier jaar? Toen ze in 2007 de Nokiaatjes in de winkel hadden liggen met 64MB RAM konden ze nooit weten dat er in 2011 meerdere gigabytes RAM in telefoons zaten. Het is gigantisch hard gegaan. Dan zouden ze nu alvast 12 gig RAM erin moeten stoppen.
Nou in ieder geval 8GB aangezien dat de huidige One Plus 6T ook heeft. Of zorgt dat het uitbreidbaar wordt (het is toch een modulaire smarthphone ;) ). Ja dit betekend in het begin in een iets duurdere smartphone, maar op ten duur betekend dat een iets goedkoper toestel.

Het geheugenvriendelijke Symbian is niet te vergelijken met iOS en al helemaal niet met het geheugenslurpende Android.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 14 november 2018 20:48]

Zijn er nog veel van deze toestellen in gebruik na 3j ?
Wel mooi dat ze dit aanbieden voor hun klanten
Ze verkopen hem nog steeds, dus misschien niet heel veel - maar er komen nog altijd nieuwe gebruikers bij.
Ze verkopen hem nog steeds, dus misschien niet heel veel - maar er komen nog altijd nieuwe gebruikers bij.
En hoeveel gooien hem in een la?

Ik vind het wel een opvallende keuze om 500k uit te geven aan een update voor wat eigenlijk een gedateerd midrange toestel is.
Ik vind het wel een opvallende keuze om 500k uit te geven aan een update voor wat eigenlijk een gedateerd midrange toestel is.
Voor elke andere fabrikant zou je gelijk hebben, maar wat ik van Fairphone begrijp is hun mentaliteit helemaal anders:
"midrange" -> goed genoeg; het hoeft niet het nieuwste van het nieuwste te zijn
"gedateerd" -> lang ondersteund (en repareerbaar, dus gaat ontzettend lang mee)

Je kunt er ook anders tegenaan kijken: zie dit niet als 500k voor het updaten van dit model, maar als 500k investeren in het imago van het bedrijf: "wij geloven in het veel langer blijven gebruiken (want: veel minder vaak vervangen) van telefoons en dat is met ons product ook echt mogelijk, kijk maar". Of, zoals ze in het Engels zeggen, "put your money where your mouth is". Iedereen kan een grote bek hebben over de duurzaamheid van zijn producten, maar deze jongens lijken het ook echt waar te maken.
Ik vind het opvallend geweldig. Eindelijk een keer langere updates voor Android en een fabrikant die zich er écht voor inzet. Dat is wat we willen als Tweakers toch?
Maar aan de Andere kant, hebben we het hier over Android 7
Klopt maar het is wel een kristalhelder signaal naar de consument, een signaal waardoor ik al wist dat mijn volgende telefoon whatever is dat ze hierna gaan uitbrengen als mn huidige telefoon opgebruikt is.
Voor mij geldt hetzelfde, mits een snelle soc, voldoende ram en een goede camera. Op die manier kan hij lang mee gaan
Wat mis je dan specifiek met Android 7?
Zo zeg, wat een belangrijke features. Not. Adaptive brightness is nice maar werkt ook goed in 7.x. Lockdown is ook nice, maar de FP2 heeft geen touchID/faceID. Auto rotate is aardig, maar ik zal het niet missen. Dark Mode gebruik ik al op de FP2 want er is al een LOS 15 (Android 8.1) port beschikbaar.
Maar aan de Andere kant, hebben we het hier over Android 7
Maar welke andere fabrikant heeft een telefoon uit 2015 die is geupdate naar Android 8?
Maar aan de andere kant, ze kunnen nu wel weer security patches leveren. Dat is veel belangrijker dan nieuwe features die je in Oreo of Pie vind.

Op mijn Nexus 5 ben ik (via LineageOS) ook voorzien van de laatste patches op Android 7.1.2. En dan is een deel van de features van Oreo en Pie ook nog gebackport. Die patches zijn het belangrijkste, al het andere is nice to have.
Mijn collega iig niet, die heeft hem net uit principe aangeschaft
Het is weliswaar een gedateerde midrange toestel, maar had (heeft) een fors prijskaartje voor de specificaties. Deze update is een indicatie dat, op het gebied van updates, er waar voor geld geleverd wordt.
Deze update is een indicatie dat, op het gebied van updates, er waar voor geld geleverd wordt.
ruim 2 jaar na dato komen ze nog eens met een Android update en dat heet dan waar voor je geld :?
Anoniem: 120539
@Hackus13 november 2018 20:00
Dat was wel een doel op zich; het toestel lang kunnen gebruiken.

Gezien de moeite die het nu al kost om de zaak draaiende te houden belooft dat niet veel goeds voor de mensen die hem nu nog kopen.

Moet ik het project nu als geslaagd, of juist als mislukt beschouwen?
Ik kan me niet voorstellen dat iemand nu nog even €529 betaald voor een FF2.
Als je hem al kunt kopen? Op Ebay zag ik 1 tweedehandsje.
Ah ja inderdaad, maar wat een geld ja, dit koop je echt enkel om principiele redenen.
Principes zijn heel wat waard. Wat ze verkopen is niet zomaar een telefoon, wat ze verkopen is een bewijs dat het ook anders kan in de telefoonindustrie en een weg te wijzen hoe het wel moet. Je investeert niet zomaar in een telefoon als je een Fairphone 2 koopt, je investeert in een duurzamer toekomst. Dat was mij wel €529,- waard en dat zou het mij nu nog zijn. Sterker nog, als Fairphone er niet was, was ik nooit aan een smartphone begonnen (en ik hoop nog altijd dat er een bedrijf komt dat hetzelfde gaat doen voor de laptop en PC markt).
Helemaal mee eens, ik heb zelf de LG G5 gekocht (tweedehands, bijna 2 jaar geleden toen hij net een paar maanden uit was), maar ik ga nog héél lang met deze telefoon proberen te doen! Heerlijk om de accu te kunnen vervangen met een opgeladen accu (ik heb een battery charging cradle). Verder ook echt makkelijk te repareren... Ik kan niet begrijpen waarom alles zo is ingericht op wegwerpen, het is voor de massa nog niet duidelijk genoeg dat klimaatverandering een groot probleem is denk ik.

Ik vind het in ieder geval erg mooi wat Fairphone doet, maar ik hoop toch wel een nieuwe versie te zien, met een beter scherm etc... Maar ontwikkeling is erg duur natuurlijk! ;)
Op het Fairphone forum worden regelmatig FP2s aangeboden.
Belsimpel verkoopt hem nieuw, in verschillende kleuren.
Je kunt het ook zien als Qualcomm die meedoet aan een e-waste maatschappij door hun processoren heel snel te dumpen.
Beide. Geslaagd omdat ze het ieder geval tot nu toe laten zien dat als je het echt wilt je gewoon ondersteuning kunt blijven bieden. Ook een beetje mislukt omdat het erg veel moeite kost en niet erg veel oplevert. Ik hoop dat andere fabrikanten het voorbeeld van Fairphone volgen zodat er meer keuze komt op dit gebied en er meer oplossingen geprobeerd kunnen worden
Je kunt er wel van uit gaan dat veel van de verkochte 100000 stuks nog in gebruik zijn. 't Is geen toestel voor mensen die veelvuldig van toestel wisselen - al is het alleen al omdat het niet bepaald een goedkoop geval is. Mensen die een Fairphone kopen doen dat omdat ze de ideologie van het bedrijf en het product volledig onderschrijven, en dan gooi je 'm dus niet na anderhalf jaar in een la.
Klopt, ik heb hem van in het begin en hoop er toch nog zeker een 2-tal jaar mee te doen (liever langer), anders was het de investering het niet waard geweest.
Vziw komt de FP3 ergens in 2019 uit. Ze hebben net een nieuwe CEO (de oude CEO van Tony Chocolonely) die het bedrijf in grotere vaarwateren moet leiden.
Natuurlijk zijn er nog veel van deze toestellen in gebruik na 3 jaar. Het doel was een smartphone waar je 6 jaar mee toe kan. Ik zal de komende 3 jaar dus ook nog geen nieuwe smartphone kopen (er is trouwens ook nog helemaal geen sprake van een FP3 en dan nog, mijn huidige FP2 voldoet prima en vind ik nooit te traag in iets).
Natuurlijk zijn er nog veel van deze toestellen in gebruik na 3 jaar. Het doel was een smartphone waar je 6 jaar mee toe kan. Ik zal de komende 3 jaar dus ook nog geen nieuwe smartphone kopen (er is trouwens ook nog helemaal geen sprake van een FP3 en dan nog, mijn huidige FP2 voldoet prima en vind ik nooit te traag in iets).
Ik zou graag een FairPhone willen atm, maar de specs zijn nogal achterhaalt voor anno 2018. Hij zou nog door kunnen als telefoon voor mijn vader of moeder.

Dus een fairphone 3 zou ik zeer op prijs stellen. 6 jaar gaat mij sowieso niet lukken. Mogelijk net 4 jaar.
Toevallig volg ik de advertenties hiervan op marktplaats de laatste tijd en het verbaast me dat deze modellen geregeld voor €300,- plus worden verkocht. Is blijkbaar echt een markt dus!
Het wordt toch tijd dat Qualcomm een flinke boete krijgt.
Het topmodel wat ze leveren wordt na een paar jaar al niet meer ondersteund waardoor de opensource gemeenschap zich te pletter moet werken om support te regelen.
Nu is de Snapdragon 801 ook al bijna 5 jaar oud, en dat is heel veel in telecomland. Zijn er veel concurrenten die het beter doen?

Daarnaast weten toestelmakers dit natuurlijk van te voren.
Dan wordt het tijd dat ze in telecomland eens gaan kijken naar de desktop en laptop markt. De ondersteuning die mobiele chipmakers leveren is echt om te janken qua hoe kort het is.
Dat vinden de fabrikanten meestal geen probleem ;) outdated toestel = nieuwe kopen.
"Daarnaast weten toestelmakers dit van te voren".

Hebben ze een andere keus dan?
Texas Instruments deed het beter, maar die maken helaas geen chipsets voor smartphones/tablets meer. Vind ik nog steeds jammer, want ik vond dat ze goede, degelijke chipsets hadden die ze lang ondersteunden.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 november 2018 21:42]

De HTC One M8, een van de eerste toestellen met de SD801 en die ik bij de release aanschafte, heeft door die Qualcomm onzin maar 21 maanden updates gekregen.
En HTC wist dat, want daar hebben ze gewoon contracten voor. ;)
Mijn opmerking was in reactie op jouw punt dat de soc al vijf jaar oud is. Als vijf jaar na introductie van een chip de ondersteuning stopt is dat niet eens zo raar, gezien de snelle ontwikkeling in de smartphone markt. Het probleem van de korte support door Qualcomm speelde echter al binnen twee jaar.

Of fabrikanten dat in dit geval al wisten weet ik niet. Het had geloof ik te maken met een nieuwe Android versie 2 generaties verder, waarvoor Qualcomm besloot geen driver update uit te brengen. De onbekende factor bij de intro van de 801 waren dus de nieuwe eisen vanuit Android.
Qualcom heeft al meermaals gezegd dat ze gerust langer support bieden als OEMs daarvoor willen betalen. Echter, geen enkele OEM wil dit, want zij willen dat jij een nieuw toestel koopt.

Ook Fairphone deed dit ook niet, blijkbaar. Hoewel ik het bij hen wel snap, gezien hun relatief erg lage verkoopcijfers, dan zijn die extra kosten echt neit in evrhouding.
Ik zou heel graag naar een toestal a la FF2 willen gaan. De privacy problemen met de software van de huidige grote OS leveranciers (Google en Apple) staan me steeds meer tegen.
Het modulaire concept van de FF2 klinkt mij in ieder geval zeer positief in de oren. Al was het maar om een signaal te geven tegen de huidige wegwerp en consumeer maatschappij.
Als ik nu een FF2 zou moeten kiezen dan zeker zonder google apps. Dan maar minder applicaties ter beschikking.
Eigenlijk zou het voor de smartphones ook zo moeten zijn als nu bij bijv laptops.
Mijn Lenovo laptop uit 2014 doet het nog steeds super. En draait op de laatste versie van Fedora (28) met de laatste beveiligings updates. In een ideale wereled zou je ook zelf het OS voor een smartphone moeten kunnen kiezen (en installeren)

[Reactie gewijzigd door 26779 op 13 november 2018 20:03]

Fairphone 2 heeft inderdaad een rom zonder Google Mobile Services beschikbaar.

Het is inderdaad goed om te zien dat computers steeds langer bruikbaar zijn voor standaardzaken. Dit komt mede omdat software in plaats van zwaarder juist steeds efficiënter wordt. Ik heb pas een nieuwe ventilator in mijn Thinkpad (x201) uit 2010 gezet, met Win10 draait hij nog als een zonnetje en ik gebruik hem nog regelmatig om onderweg op te werken.
Ik heb nog een Lenovo laptop uit 2007 liggen, ook met de laatste Fedora. Werkt ook prima.

Wat ik je aan kan raden om 'ns te kijken naar wat er zoal kan draaien met LineageOS + microG of met SailfishOS. Bij die laatste, als je Android emulatie wilt, dan moet je hem officieel kopen (50 EUR voor ondersteunde Sony Xperia X toestellen).
Kijk eens naar een Fairphone met SailfishOS. Of SailfishOS in het algemeen....
Hoe is het toch gelukt om de drivers aan te passen voor Android 7? Vaak zijn de drivers toch niet opensource? Of hebben ze de oude drivers gebruikt voor Android 6 en deze in Android 7 gebruikt?

Dat drivers niet opensource zijn is toch vaak het probleem bij het maken van een alternatieve rom voor mobieltjes?
In andere Android projecten die oudere telefoon ondersteuren is het meestal een kwestie van alle compatibiliteit die Google gestript heeft toen ze oudere kernel versies afscheid hebben genomen weer terug te plaatsen. Dit levert vaak niet een volledig Android 7 (of welke dan ook) compatibele versie op, maar het merendeel van de apps zal gewoon werken. Het lijkt er hier opdat ze zelfs door de Android CTS zijn gekomen, anders zouden ze toch geen Google Play Store mogen meeleveren.
Sterker nog, Widevine/Netflix doet het ook gewoon. Zelfs op de LineageOS versie. Zelfs zonder GApps, met microG. Zelfs geroot...
Is het dan niet tijd dat fairphone een nieuwe soc aanbiedt als vervangende module die bijvoorbeeld android pie ondersteunt?

[Reactie gewijzigd door adjank op 13 november 2018 20:03]

Nee, dat was nooit het doel. De main module kost iets van 300 EUR nieuw, de complete telefoon 530 EUR (excl hoesje). Je kunt wel de camera upgraden. Nieuwe modellen krijgen ook de nieuwe cameras.
Oke maar dan werkt het concept dus eigenlijk niet, als je het belangrijkste onderdeel niet kan vervangen?
Het kan wel vervangen worden wanneer het stuk is, maar het kan niet geupgrade worden inderdaad (hoewel het je vrij staat zo'n main module te ontwikkelen). Vergeet ook niet dat dit de eerste 'live' telefoon is met dit modulaire concept, die ook nog 'ns 'fair' is. Of het concept werkt of niet is geen propositie (ja/nee vraag).
Yippie! (heb de update nog niet gezien, maar misschien is mijn telefoon wel offline, ik zet Wifi alleen aan als ik het nodig heb, dan doe je een halve week met een batterij, zonder Wifi, mobiel internet, GPS).
Draai al tijden 7.1.2 op m'n Galaxy S5 met een Snapdragon 801 via LineageOS (14).
Dus dat "eerste" slaat dan hooguit op updates vanuit de fabrikant zelf.

Inmiddels staan er updates klaar voor LineageOS 15 (android 8.1), maar goed hij is nu rete stabiel, dus twijfel om up te daten.

[Reactie gewijzigd door gekkie op 13 november 2018 23:48]

De lenovo ZUK Z1 heeft toch ook android 7?

Edit:

Hoe is dit off topic / irrelevant. Fairphone claimed de 1e te zijn met nougat op een snapdragon 801, terwijl de ZUK Z1 het ook heeft.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 13 november 2018 20:38]

Voor zover ik kan vinden met een snelle zoekopdracht kun je daar alleen Android 7 op installeren door CM14 of LineageOS te gebruiken. Dat is iets anders dan officieel, zoals in het geval van de Fairphone 2. Correct me if I'm wrong.
In Nederland is die in ieder geval nooit uitgekomen: https://lenovomobilesuppo...ies/z1/solutions/HT501098

Lenovo ZUK Z1 - Android 5.1 Lollipop - Geen upgrade gepland

Maar ik lees dat er in China en India wel (gedeeltelijke) uitrol is geweest. Je kan ook firmware bestanden (uit India?) vinden om zelf te flashen.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 13 november 2018 20:56]

Je kunt zelfs via LineageOS Android 8 op je FP2 krijgen, maar dat is dan inderdaad niet officieel.
Het is offtopic/irrelevant omdat, zoals Henk Poley ook al aangeeft, de ZUK Z1 geen Nougat heeft gekregen in de westerse wereld. Fairphone is de eerste die dat wél doet voor een 801-toestel.
Het upgraden naar een nieuwe versie is lastig vanwege de soc. In het toestel zit een Snapdragon 801, die door Qualcomm niet meer ondersteund wordt. Dankzij de opensourcegemeenschap is de upgrade naar Android 7 nog mogelijk geweest.

Vindt het altijd raar als bedrijven met hetzelfde excuses komen als redenering voor een late update. Diezelfde "opensourcegemeenschap" heeft al builds met Oreo (8.1) volledig werkend, dus waarom nu pas Nougat. En 500k aan ontwikkelingskosten voor een Nougat build, dankzij de opensourcegemeenschap? Really...