Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Toshiba introduceert m2-nvme-ssd's met 3d-tlc-nand met 96 lagen

Toshiba introduceert de XG6-serie van nvme-ssd's met een m2-formfactor, die gebruikmaken van tlc-nand dat uit 96 lagen bestaat. Er komen varianten met een capaciteit van 256GB, 512GB en 1024GB.

De XG6 is volgens Toshiba de eerste ssd die gebruikmaakt van nandgeheugen dat uit 96 lagen bestaat. De hogere dichtheid moet de prestaties verbeteren en zou ook de kosten lager kunnen maken. De nieuwe ssd is de opvolger van de vorig jaar geÔntroduceerde XG5-serie, die tlc-nand met 64 lagen gebruikt.

Toshiba gebruikt net als in de XG5 zijn TC58NCP09GSD-controller voor de ssd's en dat zou goed moeten zijn voor sequentiŽle lees- en schrijfsnelheden van maximaal 3180 en 2960MB/s. Bij willekeurige lees- en schrijfacties haalt de ssd tot 355.000 en 365.000iops. De opgegeven cijfers gelden vermoedelijk voor de 1TB-uitvoering van de Toshiba XG6-ssd.

De nieuwe XG6-serie van ssd's gebruikt tlc-nand, met drie bits per cel. Onlangs is Toshiba ook begonnen met het maken van qlc-nand, met vier bits per cel. In september begint het bedrijf met het leveren van samples van qlc-nand. Ook die chips bestaan uit 96 lagen.

Adviesprijzen van de ssd's noemt Toshiba niet. De XG6-serie zal door bouwers van systemen en laptops gebruikt worden. Mogelijk komen de ssd's ook los op de markt voor consumenten onder een andere naam. AnandTech suggereert dat de XG6-serie de OCZ RD400-serie zou kunnen opvolger, die was gebaseerd op de Toshiba XG3-serie.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-07-2018 • 19:05

15 Linkedin Google+

Reacties (15)

Wijzig sortering
Hoe stapelen ze dat geheugen eigelijk? Ik ga ervan uit dat het om zeer kleine onderdelen gaat die heel nauwkeurig en betrouwbaar met elkaar verbonden moeten zijn. Om dat 96 maal te doen zonder dat je teveel fouten maakt lijkt me een erg knappe prestatie.
Ze maken alle lagen in 1 keer in de lithografie stappen, etsen daarna diepe gleuven waarin de verbindingen met alle lagen gemaakt worden. https://semimd.com/chipworks/2015/12/
http://thememoryguy.com/w...f-3D-NAND-Manufacture.jpg
Uiteindelijk net zoals ze meerdere lagen op een CPU maken: herhaalde lithografie-stappen. Het voordeel van dit soort structuren is dat je elk masker 96 keer kunt hergebruiken. De lagen van een CPU zijn allemaal uniek.

De precisie van lithografie was toch al in de orde van nanometers. Om 14 nm details te maken zonder ASML's EUV moesten maskers twee of drie keer achter elkaar gebruikt worden met een paar nanometer shift tussen de stappen.("double patterning").
Wordt thermal throttling niet meer een issue naarmate er meer lagen worden toegevoegd?
Nand gebruikt heel weinig stroom, dus warmte is niet zo'n grote issue. Bij een nvme SSD wil je normaliter alleen de controllers koelen maar de rest niet
Geheugen word steeds sneller omdat de heren ingenieurs altijd nieuwere methoden ontwikkeld voor de door de controller geleverde snelheid het onderste uit de kan te knijpen.
Bovendien is het stapelen van het geheugen de laatste tijd een van de grotere uitvindingen.
Met de massa productie in het verschiet worden de drives veel goedkoper in gebruik.en goedekoper in aanschaf.Met als doelstelling dat het allemaal maar weer sneller moet gaan en dat luk ze ook nog voor dat te bewerkstelligen. Al met al een groot voordeel voor de consument.
Alhoewel die nvme drives nog het duurste zijn.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 24 juli 2018 19:23]

Het feit dat geheugen goedkoper wordt door nieuwere technologie is wel tof, maar ik vraag me sterk af of het uberhaupt nog zin heeft om de snelheden te doen opkrikken. Dat is allemaal leuk voor de marketing, maar in de real world?

Versta me niet verkeerd, het is allemaal goed meegenomen, maar ik heb het in de praktijk nog niet echt kunt ervaren.
..., maar ik vraag me sterk af of het uberhaupt nog zin heeft om de snelheden te doen opkrikken. Dat is allemaal leuk voor de marketing, maar in de real world?...
't Zal je misschien verbazen, maar in de "real world" doen mensen meer dan alleen maar gamen (wat hier bij Tweakers de norm schijnt te zijn) met hun spullen.

Zo ben ik bezig met een 40Gbps ethernet link, dat zit in dezelfde orde grootte van snelheid als deze SSD. En ja, er zijn platformen die zoveel data kunnen genereren en verwerken, en dan is er ook behoefte aan opslag die dat bij kan benen.
Denk dat je het ook niet zo snel merkt zoals met nieuwe GPU enzo.. Ram evolutie gaat relatief traag en al klinken de Mhz leuk, volgens mij zit je ook nog met steppings enzo, wat het nog wat lastiger maakt 1 op 1 reepjes te vergelijken zelfs van zelfde snelheid..

Maar denk als je DDR1 reepje van 500mhz ofzo naast een ~4Ghz quad core CPU prikt en toevallig ook wat data intens iets gaat draaien waar veel in/uit memory moet komen, je toch al snel merkt hoeveel het meehelpt in het totaal performance plaatje van een systeem!

Maar zullen idd tegenwoordig voor huis-keuken gebruik vooral korte bursts zijn waar je het nog merkt zoals Browsers (RAM intensief) opstarten enzo. Zelfde met SSD's

(Sorry dacht later echt even dat het artikel om RAM geheugen ging haha)

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 25 juli 2018 00:18]

Ik merk wel dat steeds meer programma's op de achtergrond saven of de staat van het programma op slaan. Dat zijn dingen die je niet zo snel merkt, behalve als je systeem er mee stopt of als Mickeysoft weer eens een update met herstart doorvoert zonder op de gebruikersgegevens te letten.

Misschien moet je af en toe terug naar een systeem wat nog niet een NVMe heeft. Maar het verschil van HDD naar SSD zal je nooit meer zien natuurlijk. Ik heb 'm dan tenminste 2,5 keer meegemaakt (cassette naar diskette, maar mijn MSX had beide), van floppy naar HDD en dan van HDD naar SSD.
Snelheden rond de 3k zijn nog nog wel aangenaam met (de)compressie van bestanden/downloads.
Ook Virtuele Machines archiveer ik altijd in stukken van 512MB met recovery. zo ze met een goede snelheid over het netwerk gaan en ik het eventueel halverwege kan onderbreken.
Wel prettig als dan 30 tot 180GB nog een beetje vlot gaat met verifiŽren of extracten en niet een uur of wat in beslag neemt.
Het is mij nog nooit gelukt om het onderste uit de kan te knijpen. Maar verder een goed verhaal, denk ik. ;)
Is dit een soort open sollicitatie als junior redacteur? :|
Dat heeft daar niks mee te maken.
Feit is meer dat je gewoon wat zegt zonder echt iets te onder bouwen.
En simpel algemene informatie uit spuwt

Daarbij geheugen stapelen gebeurt al best lang gebeurt (zie hier artikel uit 2009 nieuws: Intel en Numonyx kunnen lagen phase change-geheugen stapelen)

Dus dit is al gebeurtenis van de afgelopen 10 jaar dus niet echt nieuw meer te noemen maar meer in een vorm van kinderschoenen
En ze nu dus in rap tempo steeds beter door te krijgen hoe ze dit kunnen verbeteren en optimaliseren. (en dus ook meer stapelen)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True