Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Toshiba introduceert relatief goedkope nvme-ssd's in OCZ RC100-serie

Toshiba heeft een nieuwe serie nvme-ssd's uitgebracht in de OCZ RC100-serie. De ssd's zijn voorzien van Toshiba's 3d-tlc-nandgeheugenchips die uit 64 lagen bestaan. Er zijn varianten van 120, 240 en 480GB.

Toshiba's nieuwe ssd's zijn m2-2242-modellen, waarmee ze een relatief kleine formfactor hebben van 22mm breed en 42mm lang. Alle ssd's gebruiken dezelfde, niet nader genoemde controller van Toshiba. De lees- en schrijfsnelheden van de ssd's met 240 en 480GB zijn grotendeels gelijk, maar de RC100-ssd met 120GB is wat deze snelheden betreft een tandje langzamer.

De ssd's komen uit in drie verschillende formaten van 120, 240 en 480GB en kosten respectievelijk 49,90, 69,90 en 129,90 euro. Een exacte releasedatum is nog niet bekend, maar Toshiba meldt dat de ssd's tegen het einde van deze week bij Europese winkels beschikbaar moeten zijn.

Specificaties Toshiba OCZ RC100-serie
Uitvoering 120GB 240GB 480GB
Formfactor M2 Type 2242-S3-B-M
Interface 16GT/s pci-e 3.0 x2
Nand Toshiba BiCS tlc-nand, 64 laags
SequentiŽle leessnelheid 1350MB/s 1600MB/s 1600MB/s
SequentiŽle schrijfsnelheid 700MB/s 1050MB/s 1100MB/s
Lezen random 4k 80.000iops 130.000iops 150.000iops
Schrijven random 4k 95.000iops 110.000iops 110.000iops
Levensduur 60tbw 120tbw 240tbw

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-06-2018 • 15:19

76 Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
Dus, in vergelijking met bijv. een 860 EVO op Sata, krijg je voor 15 euro extra:

50% meer iops (random 4k)
200% snellere sequentiele data transfers

Dat vind ik toch netjes hoor.
Ik denk niet dat je M.2 NVME SSD's moet gaan vergelijken met SATA SSD's, vooral omdat je uit SATA SSD's geen hogere snelheden meer gaat kunnen halen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 12 juni 2018 15:28]

Juist wel. Hij probeert met zijn reactie aan te geven dat je nu "stom" bent als je een SATA SSD koopt. :)
Ja maar zonder een M.2 slot moet je wel een SATA SSD kopen(of een M.2 PCI.e adapter, maar dat haalt de cost-efficiency weer naar beneden), dat is wat ik bedoel :P. SATA SSD's zijn wel een stille dood aan het lijden. Wie vergelijkt er nu tegenwoordig nog SATA SSD's met HDD's?

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 12 juni 2018 15:31]

Sata opslag blijft nog wel even bestaan, al is het alleen al omdat moederborden vaak maar 1 ŗ 2, soms 3 sloten hebben. Ik heb bij mijn nieuwe systeem direct 2x nvme aangeschaft ivm de ruimte, wil ik diskspace bijpluggen moet ik over op sata.
Ik vind die m2-formfactor maar onnozel. Ik heb nog niet lang een Samsung 970 pro en ben ervan geschrokken hoe klein dit is. Ik hoop dat er binnenkort een grotere formfactor komt die over pci-e loopt. Omdat m2 zo klein is zitten alle chips zeer dicht bij elkaar(controller, dram cache, NAND chips) en raken die hun warmte niet kwijt. De mijne is idle 42į, 10į meer dan mijn sata ssd/hdd's. Onder load wordt hij maar liefst 60į warm. Ik vraag mij af of deze temps wel normaal zijn en de SSD niet defect is.

Ik moet wel zeggen dat de snelheid fenomenaal is. Ik kom van een Samsung 830 128 GB sata SSD en installeren van grote bestanden gaat echt veel rapper(games bijv., sequentieel dus). Ook openen van programma's gaat rapper(4K random). En dan kan ik nog niet het volledige potentieel benutten omdat mijn MB slechts pci-e 2.0 2x ondersteunt en je pci-e 3.0 4x nodig hebt.

Goede zaak dus dat nvme ssd's goedkoper worden want sata zit aan zijn plafond en AHCI is niet geschikt voor ssd's. Nu nog een grotere formfactor.

Edit: installatie van Windows bijv. stond er in vijf minuten op(instellingen zoals privacy ed op het einde niet meegerekend). Dat was echt indrukwekkend.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 13 juni 2018 08:06]

Mooi dat jij ervaart dat programma's sneller openen met NVME. Sommige mensen/tests zeggen het nauwelijks uitmaakt, omdat blijkbaar iets anders meestal de bottleneck is; anderen zeggen dat het wel uitmaakt. Ik probeer ervaringen te verzamelen. Merk je ook dat het sneller gaat bij het laden van levels in een spel?
Kan ik niet zo direct zeggen. Ik heb mijn spellen altijd gespeeld vanaf een HDD en niet mijn sata SSD omdat die slechts 128 GB groot was en er maar een spel op kon. Ik had geen goesting om die spellen altijd maar te kopiŽren en weer terug te zetten. :P Sneller dan een HDD is hij zeker wel maar zoveel sneller dan een sata SSD zal het niet zijn. Zijn levels van games laden ook niet 4K kleine bestanden? Vandaar dat er niet veel verschil met een sata ssd is.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 13 juni 2018 08:03]

Ok dank voor je toelichting. Dat zou inderdaad kunnen, van die 4K-bestanden. Ik wist niet dat NVME-controllers even snel met 4K waren als SATA.
Ik heb zelf ook een 970 evo in de laptop zitten. Hij werd mij iets te warm dus heb besloten om er een heatsinkje op te doen. Hij wordt nu niet warmer meer dan 51 graden(heb 'm nooit hoger zien gaan dan dat)
En hoe warm werd hij dan zonder die heatsink?
een toasty 70 graden...
Heeft wel geholpen dus.
De reden dat ik er een heatsinkje bij heb gedaan is omdat mijn palmrest op mijn laptop me wat te warm werd. Dat is nu opgelost :)
Is toch te gek voor woorden dat die dingen zo warm worden vind je ook niet? Een gewone sata ssd wordt zo'n 33 graden warm. Allemaal omdat het zo klein gemaakt wordt. 70 graden is echt wel de max want dan begint hij te throttlen.
Nee daar komt het niet door. Een SATA SSD heeft gewoon zoveel ruimte in z'n hoes dat de airflow van de kast/laptop genoeg is om hem niet warm te maken, een M.2 SSD zit op het moederbord zelf en neemt dus die warmte op, zeker bij laptops gaat dat hoog uitkomen. :P

Het probleem ook is dat SSD's steeds snellere processors/controllers hebben om tussen cache en de "normale" geheugen te schakelen, want die moeten ook door iets gestuurd worden, en dus warmer worden.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 14 juni 2018 19:36]

Daar komt het wel deels door. Weet jij wel hoe klein dat latje is? Het is 2280 formaat, dwz 22 mm breed en 80 mm lang. Ik ben serieus geschrokken hoe klein dit wel is. Daar zit dus op: controller, NAND en cache. Alles zit tegen elkaar en de ene chip neemt de warmte van de andere over. De controller wordt trouwens gekoeld door een nikkel coating en over alle chips heeft Samsung nog een koperen strip gedaan.

Quote uit Toms Hardware:
Thermal throttling is difficult to eliminate with M.2 SSDs because there is much less surface material under the controller to absorb heat. With the 960 Pro series, Samsung introduced the concept of a copper strip embedded in the branding sticker. A few companies attempted to copy the design but didn't achieve the same level of success. Samsung also followed Silicon Motion's lead and placed a thin nickel metal cover over the Phoenix controller to aid in dissipating the heat away from the center mass where the controller circuitry resides.
https://www.tomshardware....-pro-ssd-review,5572.html

Samsung had er beter een heatsink op gedaan. Doet Intel dat niet?

[Reactie gewijzigd door Fredi op 15 juni 2018 01:19]

sata blijft idd veel koeler, maarja een nvme is ook high performance. Maar het feit dat samsung niet een heatspreader erop heeft gedaan vind ik eerlijk gezegd belachelijk.
Nee hoor, pcie expanders net 4x m2 zijn gewoon in de markt
Moet je wel meer dan 1 pcie slot hebben. Wat moet ITX meestal niet zo is.
Ja ok, itx is ook niet gebouwd om veel disken aan te knopen.
http://www.asrockrack.com...l=C2750D4I#Specifications
^^
moederbordformaat en aantal beschikbare porten hoeven niet een directe relatie te hebben.
mitx en 12 sata porten.

Maar snap je punt wel mbt tot m2, physiek is er gewoon niet veel mogelijk op 17*17cm
Ja maar waar laat je die 12 disks dan, mitx en itx zijn ontworken voor mini kasten met maar ruimte voor 1 a 2 disks. Heb je ruimte voor meer is er ook plaats voor atx en kun je ook een mobo met dubble pcie nemen
Mwah ik denk dat de afmetingen wel meevallen.
BV de http://www.istarusa.com/e...products.php?model=S-35EX met 3 https://www.icydock.com/product/mb994sp-4s_frame.html en je zit aan >=12 drives in een relatief compact formaat maar geen plek voor een ATX bord.
Besides dat iets ontworpen is met een bepaalde insteek houd niet in dat andere toepassingen niet mogelijk zijn ;)
Helaas gebleken met C2000 bug, worden nu opvallend veel 2e hand aangeboden. Maar idee / concept is top.
Eensch zou hem ook niet kopen, ging me er meer om dat ook MITX veel disks out of the box kan aansturen. En afmeting van iets niet alles zeggen (zoals wel meer in het leven ;))
Op mijn mitx systeem zitten naast de 2 nvme sloten ook nog 6 4 sata sloten. En ja die kan ik allemaal tegelijk gebruiken.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 13 juni 2018 15:11]

Ja maar kan je die ook allemaal tegelijk gebruiken? Bij mij niet in ieder geval.
Moet je moederbord wel een pcie switch aan boord hebben die dat ondersteund, anders is zon expander duurder dan een gemiddelde high end videokaart
Nvme moet je mb ook kunnen, pcie is niet genoeg
Punt is hier natuurlijk dat er naar sata en msata gekeken is als primaire schijf

Dan komen we nu dus op het punt dat nvme's goedkoper worden dan sata drives

Als je nu een comboslot hebt is de keuze snel gemaakt in andere gevallen kies je natuurlijk wat je kunt
Ja, dat is logisch natuurlijk. Maar als je moederbord beide ondersteund, was prijs eerst ook nog een argument. Die is dus nu van de baan. :)
en dan kijk je naar reviews van m2 ssd's en zie je in de vergelijkingen dat ze na genoeg niet sneller zijn dan sata ssd's wanneer je bijv een game speelt of windows opstart.

moet je data overschrijven van 2 m2 ssd's ja dan zul je de snelheid waarschijnlijk wel zien. maarja wanneer doe je dit nou? :P
Logische toch , bottleneck van sata is trueput, acces times zijn het zelfde het is zelfde opslag.

Trueput is niet belangrijk bij booten access times wel.
Throughput, oftewel doorvoer.
en dan kijk je naar reviews van m2 ssd's en zie je in de vergelijkingen dat ze na genoeg niet sneller zijn dan sata ssd's wanneer je bijv een game speelt of windows opstart.
Dan is het feit dat je geen kabeltjes met connectors hebt voor mij al reden om voor M2 te kiezen.
Maar het installeren van die game gaat wel veel sneller. ;)
Vorige week net een Samsung 860 SSD gekocht :(
Ben bijna geneigd hem terug te sturen, ach ja. Op basis van verschillende gebruikers ervaring heb ik begrepen dat dit soort schijven alleen in specifieke gevallen een duidelijk voordeel te geven maar bij normaal gebruik de schijf niet de bottleneck blijkt te zijn, stelt mezelf weer gerust ;)
Je data is vlotter beschikbaar, dat het daarna weer 'traag' verwerkt wordt, ligt niet aan de SSD

Wel merk je op 'echt' tragere apparaten een voordeel, een PC van een paar jaar oud, die met Win10 megatraag is, kan adhv een goede SSD het gebruikersgevoel meervoudig verbeteren.
Ware het niet dat je ipv 3 minuten ineens nog maar 20sec moet wachten voor je desktop zover is.
Ook HDD (ssd) cache kan sneller aangesproken worden, dan een draaiende 7200rpm schijf.

Al verschillende mensen geholpen hun PC te "versnellen" door een eenvoudige SSD te installeren.
Eťn nadeel tot nog toe, is de grootte van de opslag, men wil best 100§ uitgeven, maar 125§ is dan ineens een probleem.
Dus vrijwel altijd worden het 250GB SSD's, en een externe HDD voor hun backup / opslag
Als ik naar de concurrentie op dat prijspunt kijk, zie ik alleen een Adata SSD die lang niet zo goed presteert als deze. Bij het 480GB model in ieder geval. De adata presteert alleen sequentieel beter dan een Sata, en marginaal beter op iops.

Mijn punt is dat dit een van de eerste NVME SSD's is die daadwerkelijk interessant lijkt te zijn tov een sata SSD.
Ik snap het, maar de prijzen van M.2 SSD's waarom sowieso al niet zoveel hoger meer. Ik betaalde zelf zo'n 20 euro meer voor een 960 EVO over een 850 EVO 250GB.
Dat zijn toch 2280 (80mm) M.2 ssd's, deze zijn 2242 (42 mm). Deze kleinere form factor zie je meestal in laptops.
Ik doelde dus meer in het algemeen. Als het goed is kan je 2242 M.2 SSD's gewoon gebruiken in 2280 sloten, alleen kan je ze niet vastschroeven en zal je dus voorzichtig moeten zijn(het werkt wel) om data-interruptie/corruptie te voorkomen. Sommige moederborden hebben 2 schroeven voor beide soorten.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 13 juni 2018 17:28]

Nu is de prijs in de tabel nog adviesprijs natuurlijk, de winkelprijs zal zeer waarschijnlijk lager gaan liggen. Ik denk dat dit een budgettopper zal worden
waarom niet ? duid duidelijk de verschillen aan van de 2 type connectoren & co.
als de 860 Evo nu evenveel kost , dan krijg je duuidelijk meer waard voor je geld.
indien je pc beschikt over een M2 aansluiting natuurlijk.

ook als je een nieuw systeem zou willen bouwen en je je afvraagt of de M2 nu wel nuttig is.
dan vind ik hierin duidelijk een antwoord : ja.
noot aan mezelf: dus MB met M2 aansluiting en een nieuwe M2 c-disk.
Er zijn ook M.2 expansion slots te verkrijgen voor PCIe-x4 voor ongeveer 30 euro (en voor ongeveer twintig euro meer kan je 4 M.2 NVME samen zetten). Natuurlijk moet je er dan wel zo'n PCIe slot over hebben. Maar ik bedoel: je hoeft niet vast te zitten aan SATA. Of het die extra prijsstijging waard is, is natuurlijk de vraag.
SATA SSD's kunnen nog veel snelheidswinst boeken. SequentiŽle snelheden zitten aan de limiet maar die zijn enkel goed voor benchmarks en totaal niet interessant voor normaal gebruik. De random i/o snelheden zitten nog lang niet aan de SATA limieten en laat die snelheden nu het belangrijkste zijn voor het "subjectieve" gevoel van snelheid van een SSD.
En vergelijk hem nu met een 970 evo
20 GB,500MB/s en hogere iops voor 25 euro
Dat is al 40 euro tov. die Sata SSD.
Of 108 voor een mx500 500gb.

De evo zit ook op een goed prijspunt.
Nee hoor. Aangezien NVME/PCI-E over het algemeen (maar niet altijd) sneller is/blijft bij hogere QD, zijn de genoemde waarden dus amper te relativeren.

Elke manufacturer geeft de beste waarden op; op basis hiervan kan je maar gokken hoe de benchmarks worden en of je dus beter A of B kan kopen.

Gezien dat deze SSD maar 64-laags TLC heeft, zou ik er niet al teveel van verwachten.
In dat geval, wachten we op de benchmarks, ook prima. In vergelijking met de NVME concurrentie doet deze het ook goed (een adata van 129 euro @500GB).
Als je Windows 7 erop wilt zetten dan wordt het teveel gedoe om het aan de praat te krijgen als boot drive. Vaak hebben de NVMe schijven ook geen support voor Windows 7, als heeft MS hier wel support voor ingebouwd op een gegeven moment. Ik hem uiteindelijk na een dag stoeien maar geupgrade naar Windows 10.
Nou nee. MSI en een hoop andere MB fabrikanten hebben W7 install tools uitgebracht.

Zoals deze van MSI: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=261560.0 (Werkt ook gewoon als je een ASUS, ASRock of ander moederbord heb.

Via de tool injecteer je de USB 3.0 en NVME drivers. Windows 7 heeft NVME ondersteuning alleen niet bij default bij de install iso. Hiervoor zijn deze programma's.
Dus, in vergelijking met bijv. een 860 EVO op Sata, krijg je voor 15 euro extra:

50% meer iops (random 4k)
200% snellere sequentiele data transfers

Dat vind ik toch netjes hoor.
50% meer theoretische IOPS. Dit is toch consumentenspul, en zal vooral z'n weg naar laptops en PC's vinden. Daar genereer je niet zo snel de Queue Depths die je nodig hebt om die hoge waarden te bereiken.
Zoals vaker gezegd: in consumenten spul is het verschil tussen een bloedsnelle SSD en een matige in de praktijk nauwelijks merkbaar.
En, deze is 42mm, de Samsungs zijn langer. Dus als je 42mm moet hebben valt Samsung sowieso af.
Daarbovenop zijn de 240/480GB versies het goedkoopst tov de 42mm concurrenten.
De lees- en schrijfsnelheden van de ssd's met 240 en 480GB zijn grotendeels gelijk, maar de RC100-ssd met 120GB is wat deze snelheden betreft een tandje langzamer.
Is de snelheid begrenst door firmware?

@djdaan @Z80 Klinkt logisch. Bedankt voor de uitleg.

[Reactie gewijzigd door Technomania op 12 juni 2018 15:43]

Nee dat heeft te maken met het aantal flash chips dat gebruikt worden. Op de 240 en 480gb zitten meer chips en kan de controller de data verdelen over de chips en is hij dus sneller.
Nee, door de hoeveelheid chips. Elke chip kan een bepaalde hoeveelheid data per seconden aan.
Hoe mee je deze data stroom kan verdelen hoe meer je kan verwerken.
Nee, doordat er minder geheugen parallel aangesproken kan worden zijn de kleinere capaciteiten over het algemeen langzamer bij SSDs.
De controllers doen een raid 0 over alle chips.

Meer chips = meer band breedte
Waar zijn de MLC ssd's gebleven?
Op een stuk hoger prijspeil. MLC vereist een stuk meer silicon per Gb dan TLC, en is dan ook een factor 2-4 duurder. 99% van de consumenten is niet bereid dit prijsverschil op te hoesten, dus wordt MLC geheugen alleen gebruikt in enterprise/server SSDs.
Nee geen factor 2 duurder. 970 evo 512 GB was §180 tov §220 voor mijn 970 Pro 512 GB toen ik hem kocht. Ik vond dit prijsverschil nog te doen. Jij overdrijft dus enorm.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 12 juni 2018 21:35]

Die zitten in sommige servers of disk caches met hoog aantal random writes.

Voor consumenten zijn SSD's veel betrouwbaarder dan HDD's, en de multi-cell / layer technieken zijn nog ruimschoots betrouwbaar genoeg met de gebruikte wear leveling. Het aantal IOPS maakt voor de meeste toepassingen ook niet gigantisch veel uit boven een bepaalde waarde.

En prijstechnisch zijn de MLC's SSD's echt niet interessant meer voor de gemiddelde consument. Die ziet de prijs en rent weer snel naar een TLC of nieuwere techniek.
Samsung 970 Pro. ;)
dit zijn fijne goedkope dingen,ik wist niet dat de markt al zo ver was geŽvolueerd, werd wel tijd.

ideaal voor barebones
categorie: Barebones

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 12 juni 2018 15:28]

Leuk dat je binnen 10 jaar kunt spreken van een evolutie :+
Ooit (2010) kocht ik deze OCZ Z-Drive M84 PCI-EXPRESS SSD 512GB Dat was toen hele een dure revolutie §1.450,- voor 512 GB :o Draait nog steeds als een tierelier trouwens (schrijf 600Mb Lees 700 Mb)
Ook wel prettig dat hun ssd-utility (firmware upgrade/benchmark/status constatering op de SMART data)ook gewoon een Linux build kent (extract&run )
In de titel staat OZC.
Je krijgt een -1 (niet van mij overigens), maar het valt mij op dat er teveel fouten gemaakt worden in de artikelen met name van deze auteur. Is niet vervelend bedoeld naar de auteur, maar als opbouwende kritiek. Lees toch even een paar keer het artikel door of laat het doen.

Liever een zorgvuldig geschreven artikel dan een artikel welke direct na het nieuws online verschijnt.
OCZ is tegenwoordig een merk van Toshiba.
Ach ik trek het mij niet aan dat ik een -1 tje krijg. Ik probeer gewoon te helpen.
SSD en NVMe zijn afkortingen. Dus het is netter om er hoofdletters voor te gebruiken. Dit leest ook makkelijker. Zo ook M.2 etc. Het zijn maar kleine woorden, dus de hoofdletters maakt het makkelijker om ze van ander "klein grut" te onderscheiden.

Sorry, ik ben normaal geen grammar Nazi, maar ik zie dit steeds meer gebeuren. Het riekt meer naar luiheid dan naar een goede reden om van de hoofdletters af te stappen.

Voor commentaar maakt het me niet zoveel uit, maar in zo'n artikel staat het behoorlijk slordig.
Goedkope manier om snel van je data af te komen.. Geef mij maar een a-merk ssd :) betaal je wat meer voor maar dan heb je ook wat. Moet nog altijd aan de OCZ Petrol SSD's denken. Spotgoedkoop maar binnen een week kapot, mits ze al niet doa zijn.
Die -1 krijg je omdat onder praktisch elk bericht wel weer iemand moet worden uitgelegd dat je op- of aanmerkingen over het bericht niet in de comments eronder moet plaatsen, maar in het forum. Dat gaat - eufemistisch gesteld - op den duur wel wat vervelen.

Ik twijfel niet aan de goede intenties, maar door de hoge frequentie hebben dit soort "Hey, er staat een typo in het bericht"-reacties inmiddels zo'n beetje dezelfde irritatie-factor als comments a la "First!"

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 12 juni 2018 16:49]

Zou anders inderdaad wel relatief goedkoop zijn. Doe me daar maar een paar ssd's van :)