OCZ Z-Drive M84 PCI-EXPRESS SSD 512GB Review

DeComponeur 20 maart 2011, laatste update op 17 november 2015, 9.545 views

OCZ Z-Drive M84 PCI-EXPRESS SSD 512GB

Pluspunten

• Snel
  • Stabiel, ook na een jaar gebruik
  • Geruisloos natuurlijk

Minpunten

• Duur
  • Niet altijd compatible

/geplaatst - 6 mei 2010
/edit - 12 mei 2010 - Update Afbeeldingen.
/edit - 25 mei 2010 - Update Test CDM en ATTO. (1333MHz)

/edit - 6 juni 2010. Update Test AS SSD Benchmarks
/edit - 20 maart 2011 - Update Deze Z-Drive is verdwenen uit de pricewatch

In deze review heb ik niet alleen geprobeerd een beeld te geven van de OCZ Z-Drive m84 PCI-Express SSD 512GB, maar ik heb deze snelle SSD ook vergeleken met 2x (RAID 0) Intel Postville X25-M SSDSA2MH 160G2R5. Met name de praktische kant, het componeren van digitale muziek, was voor mij het meest belangrijk.

De overweging om een Z-Drive aan te schaffen. (1.510,- Ą begin april 2010)
Bij het maken van muziek maak ik gebruik van "Virtual Studio Technology" Instrumenten. (VST) De totale “BANK” met instrumenten is bijna 400 GB. (dat betekent een installatie van meer dan 60 DVD’s…)
Aangezien dan ongeveer 20% van de Z-Drive onbeschreven blijft, leek me dit een uitstekende
combinatie. Na het installeren van de instrumenten zal de Z-Drive enkel gebruikt worden om te lezen en wordt er nooit meer iets op bijgeschreven (hooguit een instrument update)
Stel dat ik iets componeer met 1 piano, 12 strijkers, een elektrische gitaar, bas, drums en een VSTkoor dat op de achtergrond mee neuriet, dan moeten deze VST instrumenten “geladen” worden in een basis(bewerk)programma (Cubase5). Met een normale harde schijf is een computer (i7 – Windows 64 bit), minuten bezig voordat je kunt beginnen. Mijn laptop (P8600 2.4GHz, HDD 2x500GB 5400 rpm, Windows Vista 32bit, werkgeheugen 4GB DDR3 1066MHz) kan zo’n bewerking helemaal niet aan.
Dit om aan te geven dat een forse computerprestatie een must is om iets te kunnen doen.

Het systeem voor het componeren van muziek
Behuizing: Antec Performance One P183
Voeding: Cooler Master Silent Pro M600
Moederbord: Gigabyte GA-X58A-UD7
Processor: Intel Core i7 975 Extreme Edition
Geheugen: Corsair Dominator TR3X6G1600C7D 2x6GB 1600MHz (7-7-7-20)
OS/Software: 2x (RAID 0) Intel Postville X25-M SSDSA2MH 160G2R5 review
VST BANK: OCZ Z-Drive m84 PCI-Express SSD 512GB
Backup: Western Digital Caviar Green WD15EADS, 1.5TB
Videokaart: Club3D HD 5750 1GB GDDR5 PCI-E (Passief)
Koeling: Scythe Mugen 2 Rev. B - Scythe S-Flex SFF21E – 3x Noctua NF-S12B ULN review
Besturing: Windows 7 Ultimate 64-bit
Software: Cubase 5 / EastWest QL CompleteComposerCollection

Specificaties OCZ Z-Drive m84 PCI-Express SSD 512GB
PCI-E Solid State Drives / x8 PCI-E / MLC NAND
Grootte: 512 GB Grootte aangegeven door PC: 473 GB
Lezen: 870 MB
Schrijven: 780 MB

Specificaties Intel Postville X25-M SSDSA2MH 160G2R5 (2x RAID 0)
Solid State Drives / MLC NAND
Grootte: 160 GB (2x) Grootte aangegeven door PC: 298 GB
Lezen: 250 MB (1x)
Schrijven: 70 MB (1x)

ATTO en CrystalDiskMark
Beide HD-testers worden veel gebruikt, maar de resultaten voor de Z-Drive en de 2x Intel SSD’s zijn opvallend te noemen. Bij een review wil je graag een objectief beeld geven, maar uiteindelijk moet je het doen met de resultaten die je krijgt. Een keiharde conclusie trekken is iets anders en met de onderstaande ATTO en CrystalDiskMark resultaten niet zo goed mogelijk... Hier een aantal resultaten gefilterd uit inmiddels een paar honderd testen. De afbeeldingen zijn wat aan de kleine kant. Voor grotere afbeeldingen:link

C: 2x (RAID 0) Intel Postville X25-M SSDSA2MH 160G2R5 (ICH10)

G: OCZ Z-Drive m84 PCI-Express SSD 512GB

De OCZ website “recommand ATTO” …tot 926 mb lezen is een topprestatie, maar of deze ATTO test 100% betrouwbaar is… link
Helaas is er voor de Z-Drive en ook voor de 2x Intel RAID 0 nu nog geen TRIM beschikbaar.
Maar als de gemiddelde resultaten zo blijven is er geen reden tot klagen :)

De praktijk
Testjes zijn leuk natuurlijk, maar uiteindelijk bepaalt de praktijk of iets snel werkt, of stabiel en betrouwbaar is.

Het instaleren van de VST’s dmv DVD’s (DVD speler: LG DH16NS10)
Twee VST programma’s met instrumeneten heb ik ge´nstalleerd, naar zowel de
Intel Postville X25-M 2x(RAID 0) als naar de OCZ Z-Drive m84.
Totaal ging het om 5 DVD’s. Het wegschrijven naar de Intel SSD van 1 DVD duurde gemiddeld 33 minuten, naar de Z-Drive 25 minuten. Daarbij aangetekend dat de DVD speler naar mijn idee de ene keer iets harder werkte dan de andere keer, maar gerekend over 5 DVD’s lijkt me dit onderzoek redelijk betrouwbaar.
~[Ook dezelfde DVD’s ge´nstalleerd op mijn laptop (P8600 2,4GHz - 32bit Vista –4GB DDR3 1066MHz – HDD 5400 rpm) dit duurde gemiddeld iets meer dan 45 minuten per DVD. Dit is niet helemaal te vergelijken natuurlijk, omdat meerdere componenten verschillend zijn]

SSD 1 DVD(installatie)
OCZ Z-Drive m84: 25 minuten gem.
2x Intel X25-M: 33 minuten gem.
Laptop: 45 minuten gem.

Snelheid “inladen”
In een muziekbestand worden meerdere VSTinstrumenten geladen.
Ik heb twee gelijke muziekbestanden gemaakt.
EÚn muziekbestand wat alle instrumenten inleest vanaf de Intel SSD’s
en Úen exact hetzelfde bestand met dezelfde instrumenten maar ingelezen vanaf de Z-Drive.
De beide (Cubase)muziekbestanden staan op de Intel SSD’s, dus mag je verwachten dat de info komend vanaf de Z-Drive, meer moeite moet doen om het muziekbestand te bereiken.(;-) Maar dit bleek niet het geval...
De Z-Drive bleek voor het openen van alle 15 instrumenten veel sneller te werken.
Hieronder de stopwatchresultaten bij het opstarten van een muziekbestand met 15 instrumenten
(15 VST/midisporen) een heftige klus voor een PC.
Opvallend was dat bij een tweede keer opstarten van een muziekbestand, het een stuk sneller gaat. Dit komt ongetwijfeld door Windows 7. Natuurlijk meerdere malen de computer opnieuw opgestart en telkens ongeveer dezelfde resultaten.

SSD 15 VST’s “inladen”
OCZ Z-Drive m84: 26 seconden gem.
2x Intel X25-M: 51 seconden gem.
Laptop: No way

Na veel gedoe met updates, controllers, drivers heb ik nu een zeer stabiel, snel en stil systeem.
zie ook http://tweakers.net/productreview/21063/scythe-mugen-2-rev-punt-b.html
Vooral het stabiel werken van het moederbord (GA-X58A-UD7 had 5 updates in 3 maand!) in combinatie met meerdere componenten heeft heel wat voeten in de aarde gehad.
De service en hulp van met name OCZ was ronduit slecht.

Een Z-Drive M84 is erg snel maar ook prijzig, 1450 Euro voor 473GB te gebruiken ruimte.
Twee maal Intel SSD is ongeveer 750 Euro voor 298 GB te gebruiken ruimte.(Prijzen van begin mei 2010.)
De Z-DriveM84 is in het werken met (mijn) grote bestanden een stuk sneller dan 2xRAID0 Intel Postville.
Wat schrijven betreft is de Z-Drive echt een topper. Volgens de fabrikant zelfs 10x zo snel,
als een enkele Intel SSD, maar dat valt te betwijfelen.

Als je echt snel wilt en geld genoeg hebt, kun je overwegen om een Z-Drive aan te schaffen, maar 2xIntel RAID0 is een betere optie. (helaas nog geen TRIM, mei 2010) Bovendien is een 512GB Z-Drive (is dus 473GB) misschien wat overdreven voor de gemiddelde gebruiker…
Je zou ook kunnen overwegen 3x een Intel SSD 160GB (is dus 447GB) in RAID0 te zetten, maar qua prijs per GB ben je dan maar iets goedkoper uit als een Z-Drive.
Inmiddels heeft OCZ nog snellere Z-Drives aangekondigd met1400 MB lees en schrijfsnelheid
maar of dat in de praktijk gehaald gaat worden….. we zullen zien !

Meer info over mijn Compusic inventaris link
Uitgebreide review (oktober 2009) van de Z-Drive M84 256MB link

/edit 25 mei
Nadat het systeem een fantastische Windows 7 x64 update ontving, staat het systeem nu spontaan te draaien op 1333MHz terwijl het werkgeheugen 1600MHz is....Dit schijnt vaker voor te komen (met een Gigabyte moederbord).....en bedankt. Ik had het te druk om daar iets aan te veranderen (BIOS op tilt) maar zal daar binnenkort wel aan toekomen. Het is trouwens niet te merken, het systeem draait prima.
Wel een gelegenheid om nieuwe testjes uit te voeren. De resultaten vallen niet tegen, Seq. voor de Z-Drive blijft steeds iets minder dan 500MB voor de Read en iets boven de 700MB voor de Write.Ook voor de 2x Intell gelden nog steeds ongeveer dezelfde getallen als eerder gemeten.

/edit - 6 juni 2010. Update test AS SSD Benchmarks
Na enig speurwerk op het internet besloten om AS SSD Benchmark los te laten op de
Z-Drive en de 2x Intells. Het schijnt dat dit een beter (betrouwbaarder) beeld geeft van een SSD.
De OCZ Z-Drive m84 SSD is een PCI-Express en dat is misschien wel iets waar de test programma's niet zo goed mee uit de voeten kunnen. Bij de AS SSD Bencmark is de Seq. voor de Z-Drive steeds in de buurt van 700MB voor de Read en de 610MB voor de Write.
Voor de 2x Intell gelden steeds ongeveer dezelfde getallen als eerder gemeten.
De 2x RAID 0 Intells scoren met deze AS SSD Benchmark een behoorlijk stuk hoger dan de Z-Drive, vooral de acces time is bijzonder te noemen. De Z-Drive is wel duidelijk de winnaar bij de 16MB. Dat verklaart waarschijnlijk dat zwaar werk (multitasks) zoals mijn muziekbewerkingen snel kunnen worden afgewerkt.
Of AS SSD Benchmark een goed programma is ...
Opvallend is dat als je de snelheid MB/s vermenigvuldigd met 256 je het aantal iops krijgt...hmm

G: OCZ Z-Drive m84 PCI-ExpressCard SSD 512GB - C: 2x(RAID0)IntelPostvilleX25-MSSDSA2MH160G2R5
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm41ZC7wQSi.jpeg(afbeelding is iets smaller dan het origineel)

Uitgebreide review van mijn 2x(RAID0)IntelPostvilleX25-MSSDSA2MH160G2R5

/edit - 20 maart 2011 - Update Deze Z-Drive is verdwenen uit de pricewatch
Deze m84 Z-Drive bevalt nu al een jaar zeer goed. Inmiddels zijn er een aanal nieuwe en nog snellere
op de markt. Deze R2 P88 schijnen 1400 MB/s lees- en schrijfsnelheden te halen.
Iets wat ik betwijfel, want de beloofde lees- van meer dan 800 MB/s voor deze m84 in Raid0 gezette
PCI Express Card worden alleen met een ATTO testje "aangetikt". De schrijf- in ATTO blijft steken op ongeveer 450 MB/s. Cristal blijft tot op heden maximaal rond de 500 lees en 700 schijfsnelheid.
De AS SSD Benchmarks leest 700 en schrijft 600..
Na 1 jaar gebruik zijn deze benchmarkresultaten nog steeds hetzelfde...zonder Trim.
Dit komt waarschijnlijk mede doordat ik zelden iets toevoeg, het is niet de primaire SSD.
Inmiddels vertelt Tweakers.net vernieuwt testprotocol voor ssd's de "nutteloosheid" van deze testjes
die ik trouw elke week (loser }:O !) loslaat op mijn computers
Edoch.... De praktijk geeft mij een erg goed gevoel over deze Z-Drive. Zeer stabiel en nog nooit een hapering
vernomen. De snelheid van mijn systeem wordt zeker niet belemmert door deze harde schijf...
De bottleneck zit naar mijn mening nu bij het geheugen (heb 12GB)
Ik zou iedereen die snel moet werken met grote bestanden deze Z-Drive aanraden,
maar het arikel is niet meer leverbaar...er is nu wel 1 te koop die bijna 2x zo snel schijnt te zijn ;) .

/edit - 12 mei 2010 - Update afbeeldingen.
/edit - 25 mei 2010 - Update Test CDM en ATTO. (1333MHz)

/edit - 6 juni 2010. Update Test AS SSD Benchmarks
/edit - 20 maart 2011 - Update Deze Z-Drive is verdwenen uit de pricewatch

Heb jij ook een OCZ Z-Drive M84 PCI-EXPRESS SSD 512GB?

Eh, er is al wel trim voor jou moederbord en Intel postville's.
meuk: Intel RAID driver 9.6.0.1014
nieuws: Intel brengt bugvrije ssd-firmwareupdate uit

Nu verwacht ik dat het niet heel veel uit zal maken als je nog niet veel verwijderd/overschreven hebt, maar voor de toekomst van je systeem lijkt mij het verstandig dat je het bovenstaande installeerd.

Ik heb zelf 2x een OCZ vertex met trim ondersteuning in RAID0 staan en dat lijkt gewoon goed te werken met Intel RAID0 en trim.
Nog even voor de duidelijkheid TRIM voor SSD's in een RAID0 array werkt op dit moment nog NIET ! http://www.hardware.info/...t_TRIM_met_RAID_mogelijk/

Is verwarring ontstaan

Vraag is natuurlijk hoe men voor PCI-e SSD's TRIM gaat ondersteuning. Eigenlijk zijn dit RAID controllers met SSD.

Verder een zeer snel systeem en goede review.

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 7 mei 2010 10:52]

*cough*

512GB Max Performance
Read: Up to 800 MB/s
Write: Up to 750 MB/s
Sustained Write: Up to 500 MB/s

Verder neem ik dus aan dat de z-drive bootable is met w7?
Er zou een link in moeten zitten, maar hij ontbreekt? :)
De link die bedoeld wordt staat in de review.....maar bij het knipplakwerk van shinigami
is het niet helemaal goed gegaan waarschijnlijk...hier de link:
link
Je noemt slechte ondersteuning in de beoordelingsstaat bovenaan maar ik zie het niet terug bij negatieve eigenschappen onderaan.

Ik lees dat je de ondersteuning van OCZ zeer slecht vindt, maar ook dat Gigabyte meerdere updates in 1 maand heeft gereleased. Kan het ook zo zijn dat het meer aan het mobo heeft gelegen dan aan de drive ?

Niet dat ik het voor OCZ opneem, maar omdat ik ook een dergelijke setup overweeg en me goed wil voorbereiden.
@Banath
Dat het mobo problemen had is waar. OCZ reageerde soms niet op mails,
toen er eindelijk een antwoord kwam, was de mededeling dat het aan het mobo lag,
dit bleek helemaal niet het geval te zijn, maar slordigheid van een lakse OCZmedewerker.
Heb het systeem daardoor weken niet kunen gebruiken. OCZ heeft beterschap beloofd,
maar voor mij was het stadium van een positieve waardering natuurlijk gepasseerd.
Bij de negatieve eigenschappen staat "niet altijd compatible" dat is inderdaad een beetje een mager begrip voor de slechte service van OCZ ...
Erg nette review, vooral ook doordat je naast droge cijfers het gebruik in de praktijk in beeld brengt. :)
In het begin dacht ik echt wtf gebruikt hij een SSD om wat muziekjes op af te spelen :P.
Misschien reageert Itunes dan iets sneller :P

Ontopic: Nette review.
Al zijn de leessnelheden niet veel sneller dan de Intels in RAID.
Wat natuurlijk wel een groot verschil kan zijn het aantal iops. Kan vanaf hier niet zien wat het verschil tussen die 2 is op dat gebied.
Jemig dat jullie daar zoveel geld voor over hebben. Kerstmis was vroeg dit jaar zeker :D
Wat is de access tijd eigenlijk van dit ding?
Het leuke van ondernemer zijn is dat je af en toe (met belastingvoordeel)
dingen kunt kopen waar je anders nooit aan zou beginnen. :)
De Z-Drive is op dit moment zichzelf aan het terug verdienen.
De tijd die we kwijt zouden zijn met een "gewone" computer is een veelvoud van nu
De Random acces is minder dan 0,1 ms :9~
Je kan het natuurlijk ook leuk onderbouwen, als je werkdagelijks 15 VSTs inlaad dan scheelt dat 12 uur over een periode van 5 jaar, de afschrijf termijn. Daarbij komt dat het uitlezen je nog eens 8 uur bespaart, das bij elkaar zo een 20 uur, verschil met 2x Intel is €700, dus als je meer dan €29 (ex btw) per uur verdient dan is dit een wel verdiende investering. Dan vergeet ik ook nog je eventuele investering aftrek ;-)

Idee over het laad tijd verschil, de Intel moet in het ene geval zowel lezen als schrijven, in het andere geval alleen schrijven. Wellicht dat daar je verschil in zit...
:-) @ Cergorah ..Leuke rekensom...
Wat ik niet in de review heb vermeld is dat er tijdens het componeren enorm veel handelingen zijn. Bijvoorbeeld: Een VST piano heeft 3 microfoonposities (dichtbij/podium/zaal)
Standaard opent het 1 van de 3. als ik nog 1 microfoon open, worden meer dan duizend !
samples geopend. Daar doet mijn systeem ongeveer 5 seconden over, de meeste systemen lopen vast of krijgen een storing en daar gaat heel veel tijd in zitten :)
Er is dus sprake van multitasking van de bovenste plank. Faden tempoversnellingen, knippen plakken (op 1/1000 seconde :P ) alles is mogelijk en een enorm mengpaneel waar zoveel mogelijkheden op zitten dat je er minstens een mensenleven over doet alles te ontdekken...
Ben met je eens dat het "onderzoekje" van mij pas 100% betrouwbaar is als je een systeem bouwt met alleen een 1x Z-drive en precies hetzelfde systeem, maar dan met 2xSSD(RAID0)...maar dat ging me wat te ver.
Mijn ervaring is dat de Z-Drive echt sneller werkt met het componeren, maar voor andere doeleinden denk ik niet dat het wat uitmaakt, want de 2x SSD's zijn supersnel.
prachtig beestje zeg, mooi prijsje trouwens ;)
puike review :+
Nette review :).
Gave ( slabbertje om ) systemspecs.
Ik zou echt een doos tissues op de zijkant plakken van je systeem, met een bord 'Niet Kwijlen aub". Uber geil systeem. chapeau

Wel erg lekkere stats trouwens. Je veredelde mp3 speler, zou eigenlijk wat meer moeten multitasking.
Wat is de windows 7 score?????

7.8 of 7.9 ????????????????????????
Voor wat het waard is hier de Windows 7 classificaties:

Processor: Berekening per seconde - 7,6