Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwerper van Larrabee-gpu gaat weer bij Intel aan grafische chip werken

Tom Forsyth keert terug bij Intel en gaat onder leiding van Raja Koduri werken aan aan de gpu die in 2020 uit moet komen. Forsyth is een van de architecten van het Intel Larrabee-project, waarmee Intel ruim tien jaar geleden een eigen gpu wilde ontwikkelen.

Forsyth zegt op Twitter dat hij binnenkort aan de slag gaat bij Intel als chiparchitect in het team van Raja Koduri. Onder leiding van de voormalige AMD Radeon-topman werkt Intel aan een high-end gpu, die in 2020 moet verschijnen.

In de afgelopen jaren heeft Forsyth gewerkt bij onder andere Oculus, Valve en 3Dlabs. Hij werkte ook eerder al bij Intel, als een van de belangrijkste architecten van het Larrabee-project. In 2007 werd dat gepresenteerd als een gpgpu, die het midden zou houden tussen een gpu en een x86-processor.

Twee jaar na de aankondiging van Larrabee werd duidelijk dat het ontwerp nooit als gpu voor consumenten zou verschijnen en werd het project stilgezet. Later werd het project alsnog doorgezet, maar niet langer als gpu. In 2011 kreeg Larrabee een doorstart als coprocessor voor supercomputers en het project mondde uiteindelijk uit in de Xeon Phi-accelerators.

Forsyth heeft op zijn Github-pagina een overzicht gepubliceerd van lezingen en papers die op zijn naam staan.

Oude slide van Intel over de Larrabee-gpu

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-06-2018 • 13:55

21 Linkedin Google+

Reacties (21)

Wijzig sortering
Vd week filmpje gezien van linus over dit project, misschien interessant voor je: https://youtu.be/um-1fAVU1OQ
Dat filmpje waarin hij niet probeert om PCI-E op Gen1 in te stellen of een ouder moederbord te gebruiken en dan concludeert dat het niet werkt? Hij maakt er wel een leuk verhaal van maar dat is toch een beetje jammer.
Intel verzameld een behoorlijk aantal handige jongens zo onderhand.

offtopic:
het is toch ook een beetje een clown.
Op marketing en entertainment vlakken is hij goed, technisch not so much.
We hebben het over dezelfde vogel die dure moederborden ging overspuiten en de pcie sloten niet afdekte?
Hij weet veel over techniek hoor, althans dat is mijn mening. Ik denk dat er zulke fouten worden gemaakt omdat ze zoveel video's maken en linus bijna alleen nog de tekst doet, er is geen tijd meer voor meer onderzoek en trouble shooting.
Hij is inderdaad behoorlijk slim, maar hij versimpelt de boel een beetje omdat hij zo ontzettend veel filmpjes wil maken. Kwaliteit gaat omlaag puur omdat hij geld verdient met die filmpjes.
Valt wel mee hoor.
Wat me nu ook niet gek lijkt aangezien hij er een bedrijf van heeft gemaakt. Voor de technisch sterker onderlegde uitleg volg ik wel een cursus of een opleiding :)
ach ja hij vraagt ook of er mensen zijn die er een driver voor hebben
dat is op zich niet eens zo vreemd hoor.

als je terugdenkt aan de tijd van bijvoorbeeld 3DFX, met die leuke Rampage kaart die net A1 silicon voor was, waren ook drivers voor en online,

dus het is geen garantie dat er zich drivers "out in the wild" bevinden, but never hurts to ask :)
Hahaha, precies wat ik ook dacht toen ik zijn filmpje zag. Er zat 0,0 vooronderzoek in dit filmpje wat erg jammer is.
Moest daar ook gelijk aan denken, einde is alleen een beetje een domper.

Zou me ook niets verbazen dat de reacties en de 2,5 miljoen views daar iets mee te maken hebben? Het lijkt soms dat Intel en Linus een soort haat/liefdes verhouding hebben.

[Reactie gewijzigd door McBrown op 20 juni 2018 15:19]

Ze voelen duidelijk de hete adem van AMD en Apple in hun nek.
Dat was toch die GPU die alles softwarematig aanstuurde ipv hardwarematig? (heb niet veel kaas gegeten van dit soort dingen)

Heeft dit voor de gewone consument nog voordelen?
Er komt een gewone GPU op de markt. Natuurlijk heeft dit voordelen voor de consument.
Ik vind het een grappige duo, Forsynth komt van een, eigenlijk gefaald, Larrabee project en ook Raja heeft niet bepaald veel successen geboekt in de afgelopen tijd (zie Vega met hun slogaan "Poor Volta") :*)
Maar misschien maken twee minnen hier wel een plus? :+
Raja was achter de 4850hd, de 78xx/79xx en de 29x/39x series. Dat zijn wel toch echt de klassiekers van RTG van de laatste tijd. Ook Polaris was onder zijn naam zo ver ik weet. Vega marketing was verder rond uit slecht te noemen maar een vega 56 voor 400 euro zou een sterke kaart zijn (als het voor dat prijs te koop zou zijn).
Haha, toevallig merkte ik dit vorige week al op. Bij Oculus heeft hij aan de PC SDK gewerkt voor zo ver ik heb begrepen.
Ik denk dat de eerste Intel GPU's in England ontworpen zijn.. En Raja Koduri daar niks mee te maken gehad heeft. Want Intel heeft een aantal jaar geleden Ziilabs/3dlabs overgenomen. Sindsdien werken ze daar aan een GPU waarschijnlijk. Raja werkt met een ander team in Amerika. Maar hij gaat natuurlijk wel alle credit opstrijken als het een succes is.
Larabee zou ook realtime raytracing mogelijk moeten maken. Zie diverse demo's. Jammer dat het gestopt is en ook een beetje gefaald zou zo mooi zijn geweest als het was gelukt. Hadden we nu allemaal geen dure GPU meer nodig gehad :)

[Reactie gewijzigd door ErikRo op 20 juni 2018 22:01]

Real time Ray Tracing? Zou het echt zo zijn?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True