Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oppo presenteert zijn eerste smartphones met notch

De Chinese fabrikant Oppo heeft de R15 en R15 DME gepresenteerd. De toestellen zijn de eerste van de smartphonemaker met een notch, een uitsparing aan de bovenkant van het scherm. De toestellen hebben een glazen achterkant.

Beide toestellen hebben een 6,28"-oledscherm met een resolutie van 2280x1080 pixels en een beeldverhouding van 19:9. Het scherm is even breed als een 16:9-display met een diagonaal van 5,5". De R15 en R15 DME hebben een glazen achterkant en een dubbele camera achter, al verschillen de setups. DME staat voor Dream Mirror Edition.

In de uitsparing boven het scherm zitten de frontcamera en andere sensoren, zoals de nabijheidssensor en lichtsensor. De Oppo-telefoons hebben dezelfde 'Face Unlock'-functie als vorige modellen en die werkt met de frontcamera. Zusterbedrijf OnePlus heeft die functie ook in de OnePlus 5T gezet, die eind vorig jaar uitkwam.

Oppo is lang niet de eerste fabrikant met een uitsparing in het scherm. Essential presenteerde als eerste zo'n toestel medio vorig jaar, waarna Apple de iPhone X met notch aankondigde. Afgelopen weken kwamen daar onder meer modellen van Huawei, Asus en Wiko bij. De notch is een van de manieren om bezels op smartphones te verminderen. Oppo is een van de grootste smartphonemakers ter wereld.

De reguliere R15 heeft een MediaTek Helio P60-soc aan boord, met vier Cortex A73-kernen op maximaal 2,0GHz en vier kleinere Cortex A53-kernen, bijgestaan door een Mali G72MP3-gpu. Oppo heeft daar 6GB aan geheugen bijgestopt en een opslag met een capaciteit van 128GB. De DME-versie heeft een Snapdragon 660, met vier Kryo 260-kernen op 2,2GHz en vier A53-cores op 1,8GHz, met een Adreno 512-gpu. De accu van de reguliere versie is 3450mAh, die van de DME-variant heeft een capaciteit van 3400mAh. De toestellen draaien op Android 8.1 met Color OS 5.0. Color OS is de Android-uitgave van Oppo.

De gewone R15 heeft aan de achterkant een secundaire vijfmegapixelcamera voor het meten van diepte, terwijl de DME-versie een 20-megapixelcamera heeft voor betere prestaties in lowlight. In beide gevallen is de primaire camera een Sony IMX519, een 1/2,6"-sensor met pixels van 1,22 micrometer en een lens met een diafragma van f/1.7. Beide modellen gaan 1 april in de verkoop in China. De R15 kost 2999 yuan, omgerekend momenteel ongeveer 384 euro. De R15 DME heeft een adviesprijs van omgerekend 422 euro.

Door

Redacteur mobile

129 Linkedin Google+

Reacties (129)

Wijzig sortering
Android begint op deze manier bijna goedkoper te worden dan een iOS (ik gebruik een iphone 4 jaar en zou android maximaal 2 jaar gebruiken. Kost de telefoon per jaar dus 200 euro, voor beide toestellen)

Maar hoe zit het met deze toestellen met updates....is dat 6 maanden, 2 jaar? of echt direct uit de doos al niet meer....zou fijn zijn als fabrikanten daar eens wat zekerheid over geven. Mooi toestel verder

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 19 maart 2018 10:26]

Je kunt sowieso bij deze toestellen Lineage OS installeren, dan heb je bijna iedere week updates. Vannuit Oppo zelf weet ik niet hoe goed ze zijn met updates, maar dat is vast eenvoudig terug te vinden op een forum.
Verwacht geen enkele support van Oppo zelf.

Heb een R7 (tevreden over) en een R9 (zelfde verhaal) beide draaien LineageOS
Echter hun support is uiterst beroerd. En dan benoem ik het nog positief.
O.a. beloofde updates die er maar niet van komen, tot zelfs community forum offline halen omdat er teveel klachten uit EU kwamen. Forum enkel nog toegankelijk voor india/china markt 8)7

Oh en ze hebben een paar maanden daarvoor de stekker getrokken uit de Europese reseller.

[Reactie gewijzigd door osmosis op 19 maart 2018 11:12]

Mijn ervaring met Oppo ten tijde van de Find 5 was dat updates goed en veelbelovend begonnen, maar daarna al snel afnamen. Tot het punt dat ze community build backported van de Find 7 als beta builds gingen bestempelen.

Desalniettemin de telefoons zijn van goede kwaliteit voor de prijs en ik zou zo weer een Oppo kopen.
Wordt Oppo goed ondersteund door de Lineage Os community? Zoek al een tijdje naar een goede smartphone die niet te duur is en waar Lineage os op kan gezet worden.
Lineage OS heeft echt niet voor alle modellen support helaas, deze toestellen zijn net nieuw, dus sowieso geen support nog.
Voor die R15 met Mediatek SoC moet je weinig van de LineageOS ondersteuning verwachten. De R15 DME heeft een Snapdragon 660, daar kan de custom ROM community al wat meer mee. Maar het is bij elk toestel koffiedik kijken, ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat dit toestel opgepikt wordt door iemand om het te onderhouden, als Oppo het zelf al niet doet.

Ze draaien wel beide Android 8.1 dus Project Treble wordt wel ondersteund, dat zou het ontwikkelen van custom ROMs ervoor een stuk makkelijker moeten maken.
Maar er zit amper QA in LineageOS, je kan niet garanderen dat builds zonder grote bugs werken, in tegendeel zelfs...
maar waarom een android maar 2 jaar gebruiken...de top klasse toestellen (je vergelijkt met Iphone dus dan moet je ook vergelijken met the flagships van de fabrikanten!)gaa net zo lang mee!, dus waarom zou dat toestel niet ook 4 jaar meegaan...en een telefoon hebben die niet wordt teruggeklokt als je batterij wat achteruit gaat!

[Reactie gewijzigd door bArAbAtsbB op 19 maart 2018 10:56]

de S5 was een toptoestel in zijn tijd, echter was deze na 2 jaar onbruikbaar traag, vond mijn vriendin. Zo ook de politie van nederland die er toen een aantal duizenden hadden gekocht hadden dezelfde klachten. De s7 die ik ondertussen ook alweer even weg gedaan heb vond ik ook lang niet meer zo snel als in het begin. 4 jaar met een android telefoon, als je heel veel geduld hebt en geen updates verwacht zal het vast prima zijn, maar hoe ik mijn telefoon gebruik is het gewoon niet uit te houden zolang met een android.
Heb een galaxy S5, draait perfect op LineageOS 7.1. snap niet zo goed hoe hij opeens zo traag kan worden, het gebruik van een toestel verandert meestal niet echt significant door de jaren heen.
De politie en mijn vriendin en eigenlijk ik zelf ook hebben niet zoveel zin om steeds een telefoon te gaan zitten jailbreaken of hoe het ook heet op android om het werkbaar te houden. Op die manier kan je net zo goed gewoon een budget toestel nemen die om de een of andere reden vaak sneller zijn, dan oude flagships. Hier btw nog de link met het geklaag van de s5
nieuws: Nederlandse politieagenten klagen over Samsung Galaxy S5-diensttelefoon

Aangezien je bij samsung ook niet heel lang updates krijgt en android sinds 5.0 tot 8.0 steeds sneller is geworden is dit gewoon echt belachelijk.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 19 maart 2018 11:27]

Blijf voor al ontiegelijk dure IPhones kopen. Voldoen prima voor een beetje WhatsApp en Youtube.

Het linkje gaat volgens mij over de app MEOS wat traag werkt. Ze sturen de foto's via WhatsApp wat wel werkt. Vraag mij af of de app überhaupt op een IPhone zou werken.

Zie gewoon de voordelen van de verscheidene besturingssystemen en kies degene die bij je past.
maar een teruggeklokte iphone voldoet blijkbaar wel?! :P
Me vriendin heeft nu de 6s plus, en hij klokt alleen terug als hij onder de 50% komt en ze buiten in de -5 loopt. Afgelopen weekend was het +17 graden hier in het zuiden en was de telefoon totdat hij leeg was volgens de benchmarks nog steeds even snel, in praktijk was ook geen vertraging op te merken. Daarnaast is dat een issue sinds kort, die ook weer verholpen lijkt te gaan worden. Ik ben namelijk van een iphone 3g naar 5s gegaan naar 8 plus en heb hier nooit problemen mee gehad.

Een bonus is de accu voor 30 euro vervangen, en kan deze iphone wellicht nog 3 jaar mee hierna.

[Reactie gewijzigd door magnat505 op 19 maart 2018 11:37]

Ik schrijf dit vanaf een Nexus 5 die ik eind 2014 voor ¤ 330,- heb gekocht. Werkt nog prima (wel batterijslijtage), onlangs LineageOS opgezet, beveiligingspatch van 5 maart jl. Ik voorzie dat ik zeker de 4 jaar ga volmaken, wellicht langer als ik een keer een paar tientjes uitgeef voor een nieuwe accu.

Ik moet de eerste iPhone nog tegenkomen die zo'n lage afschrijving heeft.
altijd leuker als ie uitvalt op 50% :) Leuke is dat mensen hier over klagen maar dan nooit een nieuwe accu in hun telefoon willen laten zetten.
altijd leuker als ie uitvalt op 50% :) Leuke is dat mensen hier over klagen maar dan nooit een nieuwe accu in hun telefoon willen laten zetten.
Ze willen dat wel, maar vaak zijn de kosten aanzienlijk.
Apple biedt nu bij een beperkte range vervanging voor 30¤, maar een nieuwe accu in een 5S kost nog steeds rond de 90¤
Nieuwe accu kost 90 euro, waar haal je die onzin vandaan? Dat doen ze bijna op elke hoek in Utrecht voor 30 a 40 euro incl. accu! En garantie heb je toch al niet meer bij zo'n oud toestel!

Het kan zelfs bij gerenommeerde winkels voor het zelfde bedrag!

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 19 maart 2018 15:12]

Ach sommige mensen stellen de garantie op prijs.

Dan kan zo'n Utrechtse hoek 35¤ winst maken op een 5¤ Ebay-accu, maar dan kan ik het ook zelf wel fixen

Ik heb liever een "echte" van Apple dan, zodat ik zeker weet dat het een goede accu is
Wat een onzin? Ik heb er ervaring mee en ook deze meerdere malen vervangen voor mensen (voor 15 euro ben je klaar in principe als ik er niks voor vraag) en heb nog nooit klachten gehad.

Kijk...als je nou een accu wilt vervangen van een iphone 7 of 8 of X dan snap ik het wel, maar voor een telefoon van een paar jaar oud? Ik zie totaal er het nut er niet van in, maar goed...als je liever hebt dat ze geld uit je zak kloppen?

En ja...die mensen moeten ook winst maken...maar 35 euro is heel wat anders dan 85 euro. Of denk je dat bij Apple die accu's duurder zijn? Die kopen ze zelf ook in voor een appel en een ei!

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 19 maart 2018 15:25]

Het updatebeleid bij Oppo is vooral gericht op de nieuwste modellen. Populaire modellen zoals mijn Oppo R9s heeft nog steeds Android 6.0.1 en zou vorig jaar Android 7.0 krijgen, wat nog steeds in beta is een waarschijnljk zo blijft vanwege stabiltieitsissues. Laatste security updates waren van juni 2017 totdat ik vorige week out of the blue een kleine OTA update krreeg met security updates voor januari 2018.

Overigens Vivo (zusje van Oppo en OnePlus) komt vandaag met de X21, die ongeveer dezelfde vormgeving heeft met een notch bovenaan.

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 19 maart 2018 11:10]

koop een android one toestel, krijg 2 nieuwe versies en 3 jaar security updates.
De security updates zijn het belangrijkst en wat dit betreft heeft bijv. een Samsung en betere trackrecord.
Oppo is niet al te best met updates. Android toestellen zijn overigens tegenwoordig zeker wel 3 jaar te gebruiken. Als je bij release bijvoorbeeld een Nexus 5x hebt gekocht heb je nu nog steeds security updates. Xiaomi is ook een goede als het op security updates aankomt, 4 jaar is daarbij geen uitzondering. Sommige merken zijn ook minder. Het updaten van telefoons blijft een zaak die door elk merk op zich word geregeld, dus niet echt mogelijk om te spreken over een algemene indicatie.
Doe niet zo dom man.. een 4 jaar oude iPhone is echt niet sneller dan een 4 jaar oude Android die je in dezelfde tijd, voor dezelfde prijs gekocht hebt.
Als jij 4 seconden hilarisch vindt, zegt dat meer over jouw ongeduld, dan de telefoons.
Er zijn zoveel factoren die meespelen in het geheel, dat je dit niet als voor of nadelen kan wegzetten

Android heeft een héél andere manier van multitasken dan Apple.
Het enige wat bij Apple 'echt' in de background blijft werken, zijn de "eigen" apps.
foto's worden wel naar icloud gestuurd, ondanks dat je de app geopend hebt ( in de background ) of niet
Maar dropbox, Owncloud en google Photo's moeten ALTIJD in de background blijven draaien.
Als je met de homeknop terug gaat naar het homescreen, sluit IOS de meeste apps gewoon naar deepsleep, wat bijna "uit" is, waar Android ze in een minder diepe slaap zet.

Dropbox, Owncloud en andere apps krijgen systemhooks mee, die een gedeelte altijd opstarten, en mee laten draaien.
( zelfs niet gewenste 'bloatware' draait op de achtergrond mee )
Als je ( helaas met bokkesprongen ) al die dingen uitzet, en optimaliseert, is een S5 nog steeds zo snel als de iphone 6
Alleen moet je dan wel root toegang inschakelen, wat op zichzelf weer issues kan geven.

kortom, beide toestellen zijn qua hardware nog steeds prima te gebruiken, alleen moet je soms wat hardhandig ingrijpen
In plaats maar klakkeloos iets neer te zetten kan je de video ook gewoon even zelf goed bekijken hé.
De twee telefoons gaan exact gelijk op - soms de ene app ietsjepietsje sneller, soms de andere. Tot op het laatst wanneer de browsers getest worden en er OFF-PHONE data geladen moet worden. Waarom is dat belangrijk?

De gehele Verge website is geladen, maar de reviewer wacht vele seconden voor de volgende actie. Waarom? Een bannertje bovenin werd niet geladen. Compleet niets van doen met cpu of gpu of zelfs ssd performance. Maar met vertraging van het leveren van data vanaf de advertentie url - iets wat inderdaad nogal lang kan duren, zelfs op een 16-core 32gb monsterpc anno 2018.

Kortom, de telefoons zijn _exact_ even snel tot aan het laden van dat ene bannertje toe en dankzij je vriendelijke hulp kunnen we dus zien dat @torare het gewoon bij het rechte eind had...
Ik ben het - als iPhone fanaat - volledig met je eens dat dit soort clickbait YouTube "tests" gewoon echt geen voeten in de grond hebben. Wat zijn we nou aan het testen? Netwerksnelheid? Hoe goed je telefonieprovider om kan gaan met een iPhone? SSD snelheid? CPU snelheid? GPU snelheid? Kwaliteit van de programmeertaal en de libraries die gebruikt worden?

Deze mensen worden per oogbal betaald en hebben geen echte reputatie te verliezen vergeleken bij een AnandTech en aanverwante sites. Het is juist beter om een test te hebben die controversieel is zodat ze als "bewijs" in de heilige oorlogen in commentsecties gebruikt kunnen worden.
het gaat hier echter wel om een 5 jaar oude iphone vs een 4 jaar oude samsung... een 4 jaar oude iphone vs een 4 jaar oude samsung heeft nog veel meer tijdswinst.
Dat punt kunnen we het inderdaad beter over hebben - maar dan mag er wel worden meegenomen dat de S5 een 2 megabit (1920x1080) pixel scherm aan moet sturen en de S5 maar 730Kbit...kortom, 2.5x minder resolutie. De S5 is groter, IP67, heeft een véél betere accuduur gemiddeld gezien.

De S4 is wat trager, maar ook daar weer : Véél hogere display resolutie. Wil je een piepklein schermpje dat sneller is of een enorm OLED scherm met Full HD maar trager is ...daar gaat jou vraag om.

Apple heeft ondertussen ook wel door dat niemand zat te wachten op een 4" display. En tegenwoordig zijn de telefoons dus ook groter, hebben hogere resolutie etc. Kortom, het is een beetje een scheve vergelijking. Een denkbeeldige 4" android telefoon met S4 hardware en 720p resolutie was natuurlijk ook vlotter geweest. Maar niet echt populair :)
OLED moet nou eenmaal een hogere resolutie hebben om de zelfde scherpte als LCD te bereiken. OLED heeft andere voordelen zoals stroomverbruik.
Zeker een punt om rekening mee te houden, maar vanaf de S4 gebruikt Samsung diamond-subtile-OLED waardoor scherpte / echte resolutie significant toe nam. Daarnaast natuurlijk waren er legio andere merken die FullHD en hogere resoluties aanboden zonder OLED.

Enfin, mijn punt was niet om aan te tonen dat iphones inferieur waren oid. Maar meer dat de verschillen niet zo groot zijn - en bij de iphones heb je soms voordelen, soms nadelen. Hét grote voordeel van android vind ik dat er gewoon veel merken zijn om uit te kiezen. Ik ben niet zo'n merk-gebonden figuur en kies liever een specifieke telefoon die ik leuk vind :).

Dank voor je feedback verder!
Wat ik vooral zie zijn mensen die dezelfde fysieke telefoongrootte als een 5s willen maar een groter scherm - 4.5-4.7". 4" is voor veel zaken gewoon onpraktisch (maar >5.5" is dat ook).

Maargoed, nu met bezel-less phones komen er 5" telefoons die nouwelijks groter zijn dan de 5s was, dus dat komt goed allemaal ;)
mja 4" ...denk dat dat dat toch geen knaller gaat worden voor het merendeel van de mensen. Is uiteraard altijd wel een niche markt voor, maar 4.5" oid had mij zinvoller geleken. Verder mooie telefoon!
Uhm, Android-telefoons zijn percentueel gezien altijd al goedkoper dan een iPhone geweest. iPhones richten zich exclusief op mid/high-segment, waar allerlei smaken Android-telefoons zich overal tussen de 50 euro en 1200 euro begeven. Liggend aan wat je ervan verwacht gaat een Android-telefoon ook 4 jaar mee. Ik heb naast m'n iPhone van het werk een Samsung S5 die het nog steeds prima doet.
Android is al jaren goedkoper dan Apple. Ik heb al 4 jaar enkel flagships (vooral Samsung zelfs) en schrijf nog geen ¤100 per jaar af. Inkopen 3 maanden na launch, 1 jaar houden (altijd updates, 2 jaar is normaal voor flagships van A-merken) en op aanbiedingen letten (die heb je bij Android wel).

Oneplus is een prima voorbeeld van een waardevast merk.
Samsung is een van de weinige fabrikant die letterlijk de belofte doet dat ze 2 jaar updates geven op de S-serie.
Ik zal wel de enige zijn die liever schermranden heeft? Ik heb liever een balk met daarin een camera die ik nooit gebruik, dan zo'n gekke hap uit het scherm (om plaats te maken voor een camera die ik nooit gebruik)
Je bent niet de enige.

Ik heb ook liever een bezel, ten eerste omdat deze mij niet in de weg staat en ten tweede omdat er genoeg telefoons op de markt zijn waar dit miniem is.

De "notch" ergert mij dus wel enorm, bij normaal gebruik valt het nog eigenzins mee maar als je video zou kijken zit het daar "zo leuk" in de weg.

Ik zeg niet dat fabrikanten Apple kopiëren, maar dit is gewoon een nutteloze design keuze.
"als je video zou kijken zit het daar "zo leuk" in de weg."

Welnee.. Video is niet breder dan 16:9, en moderne telefoons zijn veel breder dan dat in landschapsmodus. ("langer" in portretmodus.)
Sommige video's op YouTube zijn beschikbaar in 21:9 dus dan is dit wel een issue.
Video's in 21:9 waar er iets relevants in de uiterste schermrand gebeurd lijken me niet de best gemaakte video's.
En veel video's die in 16:9 geschoten zijn, zijn perfect af te spelen in 21:9.
Die passen sowieso al niet op dit 19:9 scherm.

Je kan toch prima de pixels naast de notch uitzetten en de video uitrekken over het 18:9 gedeelte dat overblijft?
Je kan tegenwoordig elk filmpje op YouTube zoomen zodat het hele scherm gevuld wordt.
Maar als je op een 18:9 scherm met Notch een 16:9 video gaat rekken moet je natuurlijk ook niet zeuren. Dan kies je er heel bewust voor om een stuk scherm te missen.

Zoom je niet dan zie je op een 18:9 scherm net zoveel als op een 16:9 scherm met bezels alleen zijn de bezels dan virtueel.

Mensen zien het als minder zichtbare content t.o.v. de huidige smartphone maar dat is niet juist door de nieuwe verhouding.
Ik zeg niet dat fabrikanten Apple kopiëren, maar dit is gewoon een nutteloze design keuze.
Wel zolang je niet gamed or video kijkt heb je op deze manier net iets meer scherm om te gebruiken. Zoals ik mijn telefoon gebruik win ik een 'regel' omdat tijd en icons gewoon links en rechts passen.
Natuurlijk weet ik niet hoe jij je telefoon gebruikt maar de manier waarop ik het doe lijkt me vrij universeel in in dat gebruik is het niet nutteloos maar een functioneel. Wie wil er nu niet wat extra scherm zonder dat je telefoon groter word?
Fabrikanten kunnen toch gewoon de pixels links en rechts van de notch uitschakelen tijdens een video? Dan houd je alsnog een 18:9 display over, vergelijkbaar met de S8.
Ahjoh, kwestie van wennen..
Voor mij zal dit nooit wennen maar los van een hap uit je scherm, bij Android gaat zo'n hap wel ten koste van het aantal notificaties die zichtbaar zijn. En aangezien ik dagelijks 6+ notificaties heb staan, zal ik nooit en te nimmer een telefoon met een notch willen. Los van alle full screen apps die er niet uitzien of info missen dankzij de hap.
Nee hoor, er zijn er meer :)
Daarnaast vraag ik me af hoe we over een paar jaar terugkijken op de notch-trend van 2018. Ik vermoed zo ongeveer net zo als we nu naar de mode van de jaren 70 of 80 kijken, dus iets als: "man, man, man, wat dáchten we toen?"
Ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen zijn die de ‘camera’ bovenin de iPhone X niet gebruiken. Anders moet je elke keer je code invullen…
Zie hier ook direct de OnePlus 6 ;) (grote kans iig)

[Reactie gewijzigd door Pukson op 19 maart 2018 10:24]

Dit zou de OnePlus 6 zijn, lijkt er inderdaad behoorlijk veel op.

https://www.techtastic.nl...notch-codenaam-enchilada/
Ik dacht hetzelfde, maar hoop nog steeds op een vingerafdrukscanner aan de voorkant onder het glas.
Mijn One is langzaam aan het overlijden, dus hoop dat ie het nog een paar maandjes vol houdt..
snapdragon 660 en een helio p60
Het gaat dus zeker niet over de one plus 6 ;)
Klopt, maar het layout van de OnePlus telefoons zijn vaak (ongeveer) hetzelfde als een eerder gereleasede OPPO, maar dan met de nieuwste high-end Snapdragon.
Precies, daar doelde ik ook meer op. Qua uiterlijk zullen ze haast hetzelfde zijn.
Alleen wat betreft uiterlijk dan inderdaad. Van binnen totaal ander verhaal.
zou ik niet zeker over zijn, ook in deze toestellen zit een OLED scherm. Grote kans dat dezelfde in de Oneplus 6 terecht gaan komen.
hihi ik bedoelde dat uiterlijk + scherm.
lo, ok en ik bedoelde met uiterlijk ook het scherm :)
Scherm is inderdaad uiterlijk maar kan ook resolutie en ander type paneel zijn. Vandaar haha
Klopt ook weer :-)
En dat gigantische rand onderin.... Had je de boven rand net zo dik gemaakt en had je genoeg plek voor de camera.

Bij de iPhone X heb je tenminste zo min mogelijk bezels.

En het lukt Samsung nog ook om een telefoon te maken met dunne bezels + een iris scanner en selfie camera zonder Notch.

Hopelijk kan OnePlus nu een eigen design maken ipv de design van OPPO hergebruiken....
Geen bezel aan de onderkant is niet heel prettig, dat heeft als gevolg dat je back/home/multitask knoppen erg laag komen te zitten en het toetsenbord ook lager komt.
Een andere oplossing is om gewoon meer zwarte pixels te tonen natuurlijk en er een 20:9 display van maken.

Zo gigantisch is die rand ook niet, hij is vergelijkbaar met de randen van de iPhone X. Echter, de randen aan de zijkant zijn bij dit toestel veel smaller, waardoor de verhouding anders lijkt te zijn; in de realiteit is dit niet zo. De iPhone X heeft dan ook een lagere screen-to-bezel verhouding dan de S8/S9 om het perspectief even duidelijk te maken.
hij is vergelijkbaar met de randen van de iPhone X.
Ik zou het in het echte moeten zien, maar bij de foto's is mij duidelijk dat ze vrij dik zijn.

Bij de X heb je wat dikker side bezels, maar boven en onder zijn ze net zo dik als de die Notch weg laat.b

En dat was volgens mij het gehele idee daarachter, slechte idee vind ik, maar heb je tenminste een excuus voor die Notch, van de scherm heeft voor de rest bijna geen randen.

Alle andere smartphones met notch hebben een respectabel rand onderin, dus is die gehele notch design gewoon omdat Apple het ook doet.