Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Personeelsadvertentie wijst op modsupport voor Xbox Live

Microsoft is op zoek naar een senior program manager die de tools gaat bouwen waarmee modsupport mogelijk wordt voor Xbox Live-games. Microsoft wil daarmee de creativiteit van gamers ondersteunen. Wanneer de tools klaar zijn, is niet bekend.

"Team Xbox hoopt dat je ondersteuning voor gamemods toe gaat voegen aan Xbox Live", meldt Microsoft in de personeelsadvertentie. De consolebouwer hoopt dat de kandidaat een nieuwe reeks services en†tools bouwt, die ontwikkelaars in staat stellen†om mod-ondersteuning toe te voegen aan hun games. Microsoft heeft nog geen plannen in deze richting aangekondigd, maar de tekst van de advertentie laat weinig te raden over.†De personeelsadvertentie, die inmiddels offline is gehaald, werd ontdekt door WCCF Tech.

Dat Microsoft ondersteuning voor mods†wil toevoegen aan Xbox Live, wil niet direct zeggen dat Xbox-games in de toekomst van mods kunnen worden voorzien. Ook games voor Windows 10 vallen onder Xbox Live, zoals het onlangs verschenen Age of Empires: Definitive Edition. Misschien geldt modsupport enkel voor dergelijke games.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

19-03-2018 • 10:51

27 Linkedin Google+

Reacties (27)

Wijzig sortering
Bij Age of Empires: Definitive Edition is aangekondigd dat ze naar modding support kijken. Ookal is dat wel moeilijker omdat ze met een UWP build werken. Mogelijk gaat dit om die mod support. Of enkel voor toekomstige games zoals Age of Empires IV.

Voor AoE:DE kwam de quote van een PCgamesN interview:
What about sharing more advanced, fiddly stuff, like mods?
Mods is a really challenging one. Obviously, [being on Universal Windows Platform] clamps some things down. We’re still working through ways. We fully intend to have support for mods across Age of Empires, it’s something we feel is an insanely fun thing that people love - you can see that with Age II. We’re looking at ways to bring that back into everything we do with Age.
Age fan? Kom langs in onze topics op GoT AoE:DE, AoE2 of Discord.

[Reactie gewijzigd door Jelv op 19 maart 2018 11:55]

Is de community nog altijd zo rush-oriented met van die domme raid mods? Ik vond net de trage opbouw met op het einde gigantische gevechten altijd geweldig.
wat leuk; De PC gamers konden dat vroeg ook ooit (bij de meeste games) :+ interessant om te zien dat nu juist console dit overneemt, en op de PC steeds minder wordt :? Daar waar mods/ded.servers standaard waren

//edit; nuance :+ - snap ook wel dat PC games met mods heeft, is meer een steek naar de huidige ontwikkelingen; beperkte mogelijkhedne tot aanpassen, DLC bullshit, geen ded. servers, beperkte mogelijkheden draaien server met aangepaste configuraties of files

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 19 maart 2018 11:06]

Er zijn bizar veel games op Steam die Workshop support hebben. AAA games wordt het steeds minder, thats true, maar AAA games worden ook steeds minder interessant nu ze steeds vaker op zo veel mogelijk manieren geld proberen te verdienen.
Steam workshop was bedoelt voor fans en gamers om maps, items en mods voor hun favoriete games te maken. Jammer genoeg is hier zo veel geld mee gemoeid dat het hele idee ook ten grabbel is gegooid. Kijk naar bijvoorbeeld Dota 2. De gedachte er achter is geweldig, maar zodra er geld om de hoek komt kijken wordt het allemaal ten grabbel gegooid.

Bij Valve zijn ze al slim genoeg om een maand abonnement aan te bieden om ze toegang te hebben tot items, unlocks en andere zaken. Op deze manier zorgen ze er voor dat al het geld bij hun beland en niet de makers van bijvoorbeeld de items die via de workshop worden aangeboden. Dus de Workshop wordt waarschijnlijk een stuk minder gebruikt in de toekomst bij die game.

Dat triple A games geen mod support meer geven is enkel en alleen om ervoor te zorgen dat de looptijd van de game niet langer is dan 2 a 3 jaar. Zodra er een nieuwe game uitkomt zullen ze dus niet willen dat alle spelers de mods spelen en zo genoeg hebben aan de oude game.
Zoals gebruiksproducten worden ontwikkeld, zo ontwikkeld men tegenwoordig ook games. Van te voren wordt de levensduur bepaald en ze zorgen dat men het lang genoeg speelt om de nieuwe game te kopen.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 19 maart 2018 11:18]

PC zal altijd het platform blijven voor gamen icm. mods. Games die op de PC niet modbaar zijn, zullen dit op de console zeker ook niet worden.
In theorie zijn alle win32 games modbaar op PC. GT5 bijvoorbeeld heeft geen officiŽle mod support, maar wel een zeer uitgebreide en actieve modding community.

De modsupport die Microsoft wil toevoegen voor UWP games is dan ook een prima alternatief voor Steam Workshop, maar niet voor de vele mods op Nexus voor games die geen officiŽle mod support hebben.
Je zit wel met een grote kanttekening; bug reports.

Mod projecten hebben baat bij goede (bug-)reports; de benodigde informatie inwinnen bij consoles zŠl nagenoeg onmogelijk blijken, tenzij daar wel een heel capabel set tools voor ontwikkeld wordt (zodat een leek; de gebruiker) die alsnog kan bedienen.

Het grote verschil tussen DLC en mods is daardoor ook (m.i.) dat DLC door een bedrijf wordt ontwikkeld, welke het ook test; bij modden is het altijd de vraag ůf de ontwikkelaar het test.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 19 maart 2018 16:34]

Akkoord. Ik had het dan ook eerder over de pc versie van UWP games, waaraan je zonder officiŽle mod support niets naar eigen smaak kan aanpassen. Het testen van niet-officiŽle mods gebeurt gewoon door de community zelf.
Ik denk niet dat er meer mods ondersteund zullen worden op de Xbox vergeleken met de PC. Er zijn nog genoeg modding communities voor PC, ondanks dat de meerste nieuwere games dit helaas niet meer ondersteunen.

Waarschijnlijk zullen ze het op hetzelfde manier willen uitvoeren zoals bijvoorbeeld Fallout 4 op de consoles. Waarbij meestal de lichtere mods mogelijk zijn, maar dit niet te vergelijken valt met de PC. Waarop bijvoorbeeld scripts en assets van andere games toegestaan zijn.
Nou, de meeste game-engines hebben zelf al support voor mod's (maar dus niet actief op xbox/ps4), dus ik denk eerder dat het hier meer gaat om het te faciliteren via de shop oid.
Iets waar bijvoorbeeld (op de pc dan) steam enorm in voorloopt met hun steam workshop. Diverse mods voor games zijn daar te verkrijgen. Er zijn ook mods (zoals bij just cause) om de game oneerlijker te maken, die vind je daar dan weer niet.
en DAT is dus ook 1 van de punten waarom oa mod-support op consoles niet toegestaan was. cheaten..
Voor multiplayer ben ik nog geen mods tegengekomen en op singleplayer worden achievement e.d. uitgeschakeld waardoor dat probleem ook is getackeld.

Weet er iemand of er multiplayer games op de console zijn met mod support? Ik ken zelf alleen Fallout en Skyrim
Unreal Tournament 3 had mod support op de ps3. Maar dat is het zo ongeveer denk ik.
aan de ene kant fijn dat het kan maar ik heb zelf echt geen behoefte aan uitzoeken welke mods ik wil gaan runnen en als dingen aan het crashen zijn wat de boosdoener is.

voor mij is m'n ps4 gewoon een kasje wat ik kan aanzetten als ik gewoon lekker wil gamen, geen geklooi gewoon hup gamen. als ik wil modden etc dan speel ik wel op PC maar deze dagen doe ik dat ook steeds minder vaak.
Gelukkig dwingt niemand je om die mods ook te gebruiken ;) Maak er zelf met plezier gebruik van bij bijvoorbeeld Fallout 4 op de Xbox. Werkt goed.

Console aanzetten om gewoon lekker te gamen zonder geklooi veranderd immers niet met mod support.
Gelukkig inderdaad :) zeg ook niet dat niet mag van mij :)
Zolang het niet in online beschikbaar word en het bij Single player blijft hoor je mij niet klagen
Bij games als Age of Empires 2 is het juist geweldig om online te modden. Nieuwe mappen en modussen zijn echt geweldig.

Als je graag native speelt is het nog steeds geen probleem, genoeg spelers die een native game zonder mods opzetten en spelen.
Dus we kunnen nu bij meer games op de console mod support gaan verwachten? Nice!
Dit was al mogelijk op de Xbox One met Fallout 4 en Skyrim. Goed om te zien dat ze het nu algemeen gaan ondersteunen, zal een groot voordeel geven.
Maar waar blijft de build in tb en muis support....

Het is wat mij betreft de fix voor slechte ports naar de pc...
Daarbij maakt het consoles interesant voor de pc gamer zeker met een budget aangezien de onex goedkoper is als iedere budget game pc maar grafisch beter.
Toch leuk dat het altijd groot nieuws is als een moderne console, wat in feite een pc is met een kreupel OS, een feature krijgt die elke pc al lang heeft. Lets just get it over with. Zet Windows op die xbox en bouw controller support.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 19 maart 2018 13:17]

Dat laatste deel zijn ze juist naar toe aan het werken ;)
Ze hadden het al lang kunnen hebben. Het is x86 hardware. Gooi dat xbox OS gewoon uit het raam en bouw controller support in win10 in. Hooguit 1 week werk. Ze hebben de brakke tablet interface al gebouwd.

Ik kan je verklappen dat de reden dat ze dit niet doen is dat het nou eenmaal heel lucratief is om mensen troep te verkopen in een gesloten ecosysteem. Zie ook: Apple.

Voor deze mods op xbox live kunnen ze geld gaan vragen. Op een open platform kan dat niet want dan reuploadt iemand het gratis ergens.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 19 maart 2018 13:39]

Eindelijk mods op ARK : Survival Evolved op de Xbox?

ik hoop van wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True