Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Beveiliging voor Windows 10 UWP-apps is mogelijk gekraakt - update

Een releasegroep heeft het Microsoft Store-spel Zoo Tycoon Ultimate Animal Collection buiten Microsofts winkel uitgebracht met de claim dat er vijf beveiligingslagen van het Universal Windows Platform aanwezig waren.

De releasegroep Codex heeft het spel volgens DSO Gaming deze maand online gedistribueerd, voorzien van de melding dat Zoo Tycoon Ultimate Animal Collection voorzien was van MSStore-, UWP-, EAppX-, XBLive- en Arxan-beveiliging. Torrentfreak citeert een eerdere quote van cracker Voksi, die claimt dat de Arxan-drm te vergelijken is met Denuvo en gebruikmaakt van virtuele machines. EAppX is de naam voor versleutelde appx-packages van apps.

Waarschijnlijk doelt Codex met de rest van de termen op het feit dat de app alleen via de Microsoft Store te distribueren moet zijn en via het Xbox Live-platform zou moeten draaien. De versie die de releasegroep uitbrengt werkt los daarvan, maar de groep adviseert verbindingen die het spel op wil zetten met een firewall te blokkeren om bijwerken van de app te voorkomen. Alleen bij Arxan gaat het daadwerkelijk om drm, anders dan DSO Gaming en Torrentfreak suggereren.

Details over het kraken zijn er verder niet en het is onduidelijk of met de methode alleen de beveiliging van Zoo Tycoon Ultimate Animal Collection ongedaan te maken is of dat meer UWP-apps ten prooi kunnen vallen aan Codex. Het lijkt hoe dan ook de eerste keer dat Arxan als UWP-beveiliging ongedaan is gemaakt.

Update, 08.00: Verduidelijkt dat het alleen bij Arxan om drm gaat.

Codex Zoo UWP drm

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

15-02-2018 • 22:06

84 Linkedin Google+

Submitter: CriticalHit_NL

Reacties (84)

Wijzig sortering
Vijf lagen is echt absurd. Afijn. Het toepassen van encryptie is nutteloos omdat het lokaal decrypted moet worden. De sleutel zit er dus altijd bij. Kansloos by design. Stop met DRM. Vervelend, nadelig en altijd te kraken. Enige wat ze nu veroorzaken is dat een gekraakte versie beter werkt.
Het is natuurlijk ook niet 5 lagen. Deze verschillende lagen zijn voor verschillende doeleinden.

Merk in deze context op dat Tweakers slordig is in haar gebruik van termen. DRM en de beveiliging van de UWP apps zijn twee totaal verschillende zaken. UWP applicaties zijn beschermd door middel van standaard certificaat ondertekening, maar on der de kap gewoon zip-achtige bestanden welke je kan openen en bekijken met talloze tools. Wijzigen werkt echter niet, want dat verbreekt de handtekening. Zo blijft de gebruiker beschermd tegen wijzigingen.

Dit wordt al ťťn laag genoemd, maar heeft natuurlijk niets met DRM te maken, maar met weten dat je een app via Microsoft installeerd en niet iets van een onbetrouwbare bron. Op een PC kun je dit als administrator ook gewoon uitzetten, als je toch wilt "side loaden".

Daarnaast is het mogelijk additionele beveiligingen te hebben die de inhoud van de app packages beschermd tegen dit soort analyze. Dat is EAppx. Maar dit is vooral bedoeld voor gesloten platformen zoals XBox en Windows Phone/Mobile. Niet voot PC, want daar kun je als administrator toch al bij de unversleutelde data.

En daarop kun je DRM hebben om te voorkomen dat een applicatie via zij-kanalen verspreid wordt. Ofwel illegale kopieen. Ermee stoppen is dus niet handig, want hoe voorkom je dan dat mensen de game niet meer kopen maar gratis kopieren van een ander?

Ook zijn er anti-tamper beveiligingen om te voorkomen dat mensen "cheaten". Ook niet iets wat echt enkel anti-gebruiker is.

Het is volstrekt onduidelijk wat precies gekraakt is, en vooral hoe generiek het is.
En daarop kun je DRM hebben om te voorkomen dat een applicatie via zij-kanalen verspreid wordt. Ofwel illegale kopieen. Ermee stoppen is dus niet handig, want hoe voorkom je dan dat mensen de game niet meer kopen maar gratis kopieren van een ander?
Nou, DRM werkt gewoon niet. Het doel, illegale kopieŽn voorkomen, wordt niet bereikt. Dit nieuwsbericht bewijst precies dat, en voor (bijna?) elke andere vorm van DRM geld in praktijk hetzelfde.

Dus, legale gebruikers krijgen een slechtere ervaring (best case: slechts marginaal slechter), maar illegale gebruikers hebben nergens last van en plukken hun games gewoon van bepaalde websites en alles werkt gewoon.
Ook zijn er anti-tamper beveiligingen om te voorkomen dat mensen "cheaten". Ook niet iets wat echt enkel anti-gebruiker is.
Wellicht is anti-cheating functionaliteit goed bedoeld, maar cheating komt in sommige games alsnog voor, en anti-cheating methodes zorgen er vaak genoeg voor dat games minder stabiel zijn of bijvoorbeeld dat games niet werken onder Linux met Wine. Of in virtuele machines of emulators.

Het gebeurt mij en andere vaak genoeg dat games die ik legaal bezit toch via een no-cd of ander soort crack werkend moet krijgen, om het te kunnen spelen via Wine op Linux of soms zelfs om oudere games op een nieuwere Windows of andersom te spelen. Of om games op cd/dvd te kunnen spelen zonder het fysieke medium, omdat de DRM geen genoegen neemt met een kopie van de cd op mijn laptop zonder optical drive, etc

[Reactie gewijzigd door Peetz0r op 16 februari 2018 01:52]

Maar hoe moeten de game ontwikkelaars dan hun game beveiligen tegen diefstal? Gewoon niet doen?

In mijn ogen (naar aanleiding van jouw reactie) zou de beste oplossing zijn: geen games meer ontwikkelen voor de PC, enkel nog voor de console? Goede optimalisatie, geen vage piratebay praktijken, gebruikers die bereid zijn voor de game te betalen etc etc?

Althans, ik kan me niks beters indenken momenteel? :D
Alsof console games niet illegaal gedownload worden 8)7 ;)
De mensen die het willen, kopen het gewoon legaal, anderen kopen het waarschijnlijk toch niet als het niet meer illegaal te verkrijgen is.
Een gevolg kan dan zijn dat de hardware markt er minder mee gaat verdienen. Vergeet niet dat NVidia en AMD er toch een leuk centje aan over houden. Stoppen met de PC gaming markt lijkt me geen verstandige zet. De pc gaming hardware zal altijd dat beetje extra kunnen bieden voor de liefhebbers dan de console welke een aantal jaren zonder vernieuwing moet meegaan.
Ik denk dat ze het aantrekkelijker kunnen maken kwa prijs, en niet lastiger en duurder door omslachtige beveiliging systemen.

[Reactie gewijzigd door rdvtx op 19 februari 2018 19:42]

Poeh ik zou niet weten hoe ik even via de piratebay (bestaat die site Łberhaupt nog haha? ) even een xbox one game kan downloaden, branden en kan afspelen op mijn xbox one.
[...]
Nou, DRM werkt gewoon niet. Het doel, illegale kopieŽn voorkomen, wordt niet bereikt. Dit nieuwsbericht bewijst precies dat, en voor (bijna?) elke andere vorm van DRM geld in praktijk hetzelfde[...]
Het doel is illegale kopieŽn zodanig lang te voorkomen dat er nog iets van winst kan worden gemaakt. En geef ze eens ongelijk dat ze dat proberen op te rekken. Elke keer dat er een nieuw softwareproduct in de markt wordt gezet na een grote investering is het maar weer de vraag of er Łberhaupt nog wel wat geld voor binnen komt. Dat maakt het nogal riskant en dan ga je ook proberen zoveel mogelijk te cashen als bedrijf.
Hoe dan ook is het voornaamste doel de investering veilig stellen en niet zozeer het voorkomen van illegale kopieŽn voor de komende 100 jaar.
Elke keer dat er een nieuw softwareproduct in de markt wordt gezet na een grote investering is het maar weer de vraag of er Łberhaupt nog wel wat geld voor binnen komt.
Niet zo het slachtoffer spelen. De gamemarkt is economisch groter dan alle andere entertainmentmarkten bij elkaar opgeteld. Als je een goed spel hebt, je speelt je marketing slim en het spel is goed verkrijgbaar (bijvoorbeeld Steam/GOG/Humble Store, en geen kunstmatige eis voor Windows 10), dan verkoopt dat heus wel.

Met DRM neem je ook het enthousiasme van een bepaalde groep weg die het spel initieel zou kopen. Geduldige gamers hebben nu nog een argument om even te wachten totdat het spel in de aanbieding is, want dan is mogelijk de DRM er ook al af gestript (door de uitgever, of gekraakt). Het risico ligt daarbij volledig aan de kant van de verkopende partij: die verdient minder omdat het niet voor de hoofdprijs verkocht wordt, en er bestaat de kans dat de gamer het later helemaal niet meer koopt omdat er zoveel andere spellen in de markt zijn. Tegen die tijd moet het spel ook concurreren met de pirated version, en heb je nog steeds hetzelfde probleem. Tel daarbij de investering van DRM op, en de vraag is of het echt de moeite waard is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 februari 2018 06:44]

Nou slachtoffer ben je indirect juist zelf.. Investeren van kapitaal in games komt van sucses kwa omzet van vorige titels.
Jaar of twee terug zijn paar IP in de ijskast gezet . Dus de tweedehands en illigaal kopieer gedoe zorgt ervoor dat er minde aanbod in games is . Minder innovatie minder orginaliteit. Minder triple A titels. Ook minder kleinere productie gezien de kans op voldoende omzet gewoon klein is.

Een game die men achteraf niet top vind en dus niet betaald voor wordt maar wel uitgespeeld wordt dus geconsumeerd is dus zeer hoge maatstaaf of men ervoor wilt betalen. En vaak zijn het ook alleen de online titels waar men voor wil betaken eerder uit noodzaak dan waardering.

Want je naait je zelf als je alleen wilt dokken voor top games aangezien dev het maken van top games zeer moeilijk is kans klein en dozijn mindere vooraf gaan . Wat inhoud dat je de kans op betere games reduceerd met dat illiegaal gedrag. Het terug verdienen is zeer lastig.
Want ook de faal producties worden met bloed zweet en tranen gemaakt. Crunch time.

Ik vind het nogal raar dat ik nooit last gehad heb van DRM , mogelijk ook op hadware basis door A-merk optical , firmware problemen voorkomt.

Ze hebben ook aangetoont dat als je de consument zelf laat beslissen hoeveel te betalen dat gross niks betaald ander grote deel rond de euro of enkele dollar hangt en steeds kleinere aandeel ietje groter bedrag en twee rond de 60 pieken komen als top besteding.
Dev die online spel maken zonder DRM of zelf pro kopieer instelling aanhangen , hun servers overbelast raken door het niet betalende aandeel en dan smeek bede moet doen bij de community.

En daarmee zijn de geslote platformen in trek bij devs en publishers en online titels ivm de afhankelijkheid van online fearure en dus validatie dat men legaal bezig is.

Naast illigaal dl je bij cracks ook als bonus virus kan krijgen zit er ool gevaar aan.

En illigaal kan men gerust effctief tegen werken door dev zelfs laten regelen ipv publisher bobo die het gewoon fout aanpakken.

Ten eerste is er de lek waar kopie uit optical productie traject gekekt wordt ver voor official release.
Dus de ongeduld pre release piraten pak je daarmee aan door Simpele oplossing online store exclusief voor maand totdat de retail productie de master krijgt.
Dan feit dat het toch wel gekraakt wordt. Is er bewezen dat door devs de beveiliging gericht is om juist de hackers bezig te houden want ze hackennhet toch dus 10 of honderd barrierres houd ze paar maandje zoet.
Waarbij deel van beveiliging als bugs werken en ook veel stuk verder in de game voorkomen.
Blijft hacker in ongewisse wanneer die werkelijk klaar is. En de piraat gamers hoop bugs tegen komt. En in de community en helpdesk door de mand vallen.
Als je dat 3 maanden na release vol houd dan heb je doel eigenlijk berijkt.
Als punt komen waar ze denken het gekraakt te hebben is de game nogelijk in de aanbieding fase beland en is het de koopjes jager die dan nog bediend.

Het probleem is meer dat publisher eist specifiek extern middleware van beveiliging software gebruik te maken.

De game industrie heeft wel ondekt dat consoles de meer commercieel rendable platform is.
Er zijn dus producties die op elke console crossplatform released maar PC overslaat.
Ik begon met het lezen van je reactie maar naast gŪgŠntisch veel typ- en spelfouten wat het lezen niet tot een plezier maakt snap ik ook niets van zinnen als

"Ik vind het nogal raar dat ik nooit last gehad heb van DRM , mogelijk ook op hadware basis door A-merk optical , firmware problemen voorkomt."

Hoe jouw reactie een +2 krijgt, ik heb geen idee... Verder strookt wat je roept niet echt met de werkelijkheid. Naar mijn mening heb je ergens de klepel horen luiden maar geen idee waar de klok hangt.. :+
[...]
Nou, DRM werkt gewoon niet. Het doel, illegale kopieŽn voorkomen, wordt niet bereikt. Dit nieuwsbericht bewijst precies dat, en voor (bijna?) elke andere vorm van DRM geld in praktijk hetzelfde.
Ik denk als je een nieuwe release kan beschermen tegen piraterij, al is het maar voor de eerste 2 of 3 maanden( tot het gekraakt is) dan mag je al spreken van een succes.
En dit is tegenwoordig met veel producten/games waar de crack pas maanden later verschijnt.

Ik vind DRM niet kansloos, je kan je toch wel in de plaats van een (vooral kleine)developer plaatsen?
Op een PC kun je dit als administrator ook gewoon uitzetten, als je toch wilt "side loaden".
Als normale user kan dat ook. Sterker nog, als normale user kun je sideloaden zonder ooit aan die setting te hoeven zitten. De meeste installers vergen nog elevated permissions (admin) om te installeren. Maar daarvoor hoef je alleen maar op ja te klikken.
Dat kan alleen maar als je user ook elevated rechten mag hebben. Gebruikers die dat niet mogen kunnen niet zomaar op ja klikken, maar moeten de credentials invoeren van een gebruiker die wel elevated rechten mag hebben.
In een standaard hoeft een gebruiker alleen op Ja te klikken. Je kunt het zo inrichten dat je een wachtwoord moet invoeren, maar dan heb je het meestal over een enterprisey omgeving.
Dat is geen 'standaard gebruiker', maar een administrator als je door op JA te klikken meteen verder kan. Elke gebruiker draait standaard met beperkte rechten. Een administrator kan met een simpele klik inderdaad elevated rechten krijgen, maar gewone gebruikers kunnen dit niet zonder de credentials van een adminsitrator in te voeren. Dat geldt net zo goed voor niet-enterpriseomgevingen. Dat veel mensen standaard maar gewoon adminstrator-gebruikers aanmaken doet daar niets aan af. En inderdaad, de eerste gebruiker die aangemaakt wordt op het systeem is ook een adminstrator. Immers er moet wel iemand zijn die het systeem beheert.
Dacht dat je voor het sideloaden van appx-packages (waar het hier over ging) wel degelijk Admin rechten nodig hebt (als in een admin account).
overigens geldt hetzelfde voor die normale users (dus geen admin accounts) dan moet je een admin wachtwoord invoeren om elevated permissions te krijgen...
Kijk, gegeven genoeg tijd, zal *alles* te kraken zijn. Wat de ene mens bedenkt aan beveiliging, kan een andere mens bedenken om te omzeilen.
Maar wat betreft de encryptie sleutel, die hoeft zeker niet lokaal te zijn ingebakken, die kan net zo makkelijk van een site afkomstig zijn.

[Reactie gewijzigd door Alfa1970 op 15 februari 2018 22:57]

Maar wat betreft de encryptie sleutel, die hoeft zeker niet lokaal te zijn ingebakken, die kan net zo makkelijk van een site afkomstig zijn.

Dat klopt, maar dan blijft die nog steeds in het lokale geheugen.

Maar je bent volgens mij heel warm, want de beveiliging werkt ruwweg als volgt: Microsoft gebruikt EAppx om een normale Appx te downloaden, maar dan in encrypted vorm. Deze wordt geinstalleerd op de lokale harddisk, maar versleuteld via EFS. Normaal is EFS een methode om bestanden te versleutelen met een sleutel uniek voor een gebruiker, zodat andere gebruikers de bestanden wel kunnen kopieren maar niet lezen. In dit geval echter wordt - zelfs als je administrator bent - een key gebruikt die niet van de actieve gebruiker is. De gebruiker kan dus die bestanden niet lezen.

Tijdens het spelen van de game wordt de data real-time ontsleuteld via een in-memory key zodat de zaak speelbaar is. Waarschijnlijk worden standaard anti-debugging methoden gebruikt om te verhinderen dat de gebruiker via bijvoorbeel WinDbg de sleutel uit het geheugen vist.

Echter waterdicht kan dit nooit zijn. Immers de sleutel moet ergens vandaan komen. Of die wordt elke keer uit de cloud gehaald, of staat toch ergens opgeslagen op disk. Wellicht in een account van een speciale "DRM gebruiker" of andere speciale lokatie.

Als eigenaar/administrator echter heb je uiteindelijk als je wilt vrijwel 100% toegang tot alles wat je PC ook heeft, dus het is vooral het gebrek aan informatie dat de eerste barriere vormt tegen echte hackers. De tweede barriere is natuurlijk dat op platformen als XBox de mogelijkheid tot low-level debugging moeilijker is dan PC. De laatste barriere - en dat is natuurlijk de echte barriere - is dat dit moeilijk genoeg is om een gebruiker tegen te houden, en Microsoft via updates dit systeem kan update en zo elke keer voorkomt dat een bepaalde hack te makkelijk wordt. Je ziet dan ook dat die gehackde games vaak beperkingen hebben zoals geen multiplayer, geen updates, etc. Hierdoor blijft het aantrekkelijk om de game te kopen en/of het abbonement te betalen elke maand.
Zou die recente meltdown bug gebruikt kunnen worden om die encryptiesleutel uit te lezen?
Wellicht, maar meltdown is enkel nuttig als je reeds weet waar in het geheugen iets waardevols staat. Als je dat weet zijn er waarchijnlijk ook andere methoden. Maar het zou in theorie kunnen.
Ah maar je kunt ook achter de locatie komen met of Meltdown of Spectre. Door de branch prediction te trainen om die sleutel te gaan laden na een bepaald commando en dat te onderbreken door bijv. een instructie afhankelijk te maken van een memory access door een andere core, kun je de locatie van de sleutel uit de registers of de cache lezen. of zoiets. daarom moesten de page tables gescheiden worden. afaik. had er een artikel over gelezen dat in de grote meltdown/spectre nieuws thread gelinkt werd.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 16 februari 2018 16:16]

Volledig mee eens. En uiteindelijk zijn de echte buyers vaak de pineut door DRM.

Wat zou een wereld zonder dit soort DRM praktijken toch prachtig kunnen zijn.
Nou ja, ik zal wel een van de weinigen zijn, maar ik heb werkelijk nog nooit problemen gehad met welke vorm van drm dan ook.
Het zijn ook geen directe problemen, het zorgt er gewoon voor dat er veel meer rekenkracht nodig is. Neem Assassins Creed Origins als voorbeeld, geen enkele CPU is de bottleneck te boven door die klote DRM (of ze hebben het heeeel slecht geoptimaliseerd maar dat betieijfel ik). Het spel loopt gewoon niet lekker, de mensen die het spel legitiem kopen hebben nu een slechtere ervaring doordat die DRM erop zit. Ook gaat er veel geld in zitten dat onnodig is weggegooid. Onderzoeken hebben ook aangetoond dat DRMs niet lijden tot betere verkopen van het spel (alleen slechtere). Dus wat is dan nog het voordeel van een DRM?

Ik ga assassins creed niet kopen totdat of Ubisoft de DRM eruit sloopt of iemand anders het doet.
Even serieus? Assassins Creed Origins wat niet goed draait?

Sorry hoor maar met mijn i5-4560k en Geforce 1060 speelt ie met de hoogste settings zonder enige hapering en dat is nou niet echt high end hardware.

Ik heb echt nog nooit last gehad van DRM. En op basis van wat word er beslist dat een bepaalde FPS drop of freeze aan de DRM ligt??

[Reactie gewijzigd door Zackito op 15 februari 2018 23:02]

De bottleneck is de CPU toch? ALthans dat neem ik aan, ik lees heel veel klachten dat op welke processor dan ook de processor 100% wordt gebruikt, ik heb een vega 56 en zelfs op 3440x1440 kan ik geen bottleneck voor mijn GPU vormen, het vreet veel te veel CPU power in verhouding wat het zou moeten. Dat is waarschijnlijk de schuld van de DRM.

En dat FPS drops aan de DRM ligt kan je zien wanneer de DRM eruit is gesloopt (of door crackers of door de devs). Als de game veel beter presteert zonder DRM dan kan je toch met de vinger wijzen naar de DRM of ben ik nou gek?
Dat een spel veel CPU gebruikt hoeft nog niet te zeggen dat dit door de DRM komt, als je nu een Threadripper of iets in die richting hebt die 100% gebruikt wordt qua cpu door een game, ja, dan is er wat mis. Maar heb je "slechts" een quad core i5je dan zijn er al meerdere games te vinden die tegenwoordig dat soort cpu's vol belasten.
U vraagt, wij draaien:

https://forums.ubi.com/sh...nfigurations-Forums/page3

In deze thread zijn er meerdere mensen met verschillende high-end cpu's die constant op 100% draaien. Zowel met een i7-7700k @ 5.0, en met een Threadripper(1900x).

Hoewel dit alsnog geen bewijs is dat dit door de DRM komt, is het wel erg bijzonder...
Bijzonder is het zeker, maar zonder grafieken en taskmanager screenshots als minimum informatie ook niet te controleren en te verifiŽren, en ook zie je reports van gebruikers (ook zonder grafieken / taskmanager screenshots) die claimen het issue totaal niet te hebben, terwijl ze dezelfde versie draaien met dezelfde DRM. DRM kan zeker impact hebben, zeker zoals wanneer je hier praat over gevirtualiseerde vormen er van. Echter zou je dan wel dezelfde impact verwachten in iedere situatie en geen grote verschillen tussen systemen met vergelijkbare hardware.
Dat je er geen last van hebt betekend niet dat je er geen '' last '' van hebt.
Die auto met katalysator verbruikt meer en rijd voor jou hard genoeg maar als je die katalysator eruit haalt kan de auto gewoon sneller en efficiŽnter zijn werk doen.

Nou is een katalysator wel echt ergens goed voor en is het gewoon asociaal om hem te laten verwijderen maar DRM is gewoon pure troep voor de goedwillende eindgebruiker.
Het was eerst enkel dat je je cd/dvd in je pc moest stoppen, daarna moest je je (ook) aanmelden bij een online dienst zoals steam of LIVE.
Maar nu gaan ze echt te ver met hun DRM die bij velen de game ervaring verpest en onnodig extra resources inneemt wat resulteert in minder fps en/of hoger energieverbruik.
Ga er zelf ook maar vanuit dat ook al draait de game goed bij jou dat je systeem gewoon meer belast word en meer energie verbruikt dan de game zonder DRM.

[Reactie gewijzigd door JohanNL op 16 februari 2018 02:34]

Grappig. Hier op tweakers.net word er heel vreemd gereageerd als je het niet eens bent met het nieuwe minen bij bezoek aan een website, want wat maakt het uit dat je ongebruikte power gebruikt word.

Maar zodra een game (wat al veel resources vraagt) mogelijk iets meer resources vraagt voor drm gaan ze veel te ver.
Het grote verschil zit erin dat je zo'n site gratis kunt bezoeken en ze daardoor advertenties willen tonen of met je cpu willen minen, welke je ook nog eens kunt blokkeren.
Games met DRM van Denuvo betaal je voor en krijg je troep erbij die enkel je game ervaring ruÔneert.
Als je dan toch de volledige game ervaring wilt hebben zonder deze DRM moet je wachten totdat hij gecracked is, het ironische eraan is dat de pirated versie gewoon beter is dan de gekochte versie welke natuurlijk ook nog eens gratis is.
Nog nooit gehad dat een online dienst problemen had waardoor je product niet werkte? Dat online platform wat je er gratis bij krijgt zoals UPlay, Steam of Origin is ook gewoon DRM.

En dat is dan de moderne variant. Vroeger moest je zelf drivers proberen te installeren voor de DRM.
Steam bied vast de mogelijkheid voor DRM, maar is geen DRM. De meeste spelen die ik via Steam heb geÔnstalleerd kan ik prima opstarten zonder dat Steam draait.
Voor zover ik het heb gezien tot nu toe, spellen aangeschaft via steam hebben altijd steam nodig.
Als steam niet draait, en je start het spel, dan start eerst steam op.
Het is echter ook mogelijk om elders gekochte spellen aan steam te koppelen, en die hebben feitelijk steam ook niet nodig en zullen dat ook niet opstarten als dat niet draait..
Maar dat is mijn ervaring, ymmv.
Steam is DRM.

Toen Steam z'n gebruikersvoorwaarden wijzigde, werden AL je games in gijzeling gehouden totdat je accepteerde. Steam games kun je niet spelen zonder dat Steam draait. Dat is onzin. De game zal Steam automatisch opstarten, en het kan zijn dat je daar simpelweg niets van merkt.
Steam is soms DRM.
Fixed. Niet elk spel verspreid via Steam heeft Steam nodig om te draaien. Dat is nog steeds aan degene die het op Steam zet. Hier is een lijst. Daar staat bijvoorbeeld ook The Witcher 3 op, niet de minste.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 februari 2018 06:38]

Vertel er dan ook bij dat je aanpassingen moet dan dan wel files moet verwijderen wil je dat laten werken. Steam start ook bij die spellen gewoon standaard op, ook al is steam afgesloten.

Steam werkt daar out of the box ook gewoon als drm en die kun je weg halen door bepaalde aanpassingen.
De spellen die ik via Steam geÔnstalleerd heb kan ik gewoon van binaries opstarten. Daar zijn geen steam/drm SOs in gelinkt. Ik hoef daar absoluut niks voor aan te passen.
Natuurlijk zijn er ook kansloze DRM heavy spellen op steam, maar die koop ik natuurlijk niet.
Je zegt het zelf al. DRM is digital rights management (of restriction). Het is een vorm van kopiŽerbeveiliging, maar het doet meestal meer dan alleen dat. Zo kan een DRM-provider op afstand jouw software of media onklaar maken. Precies wat Steam destijds heeft geflikt.
Ik ook niet, maar het is een mooi argument om piraterij goed te praten hŤ...

Aan de andere kant moet ik ook zeggen dat ik weinig games meteen bij release speel, tegen de tijd dat ik een game speel zijn de ergste bugs er wel uit (of ik koop het niet), daardoor zal ik er ook minder mee in aanraking komen. Maar goed, dat vind ik alsnog een betere tactiek om om te gaan met uitgevers die buggy games uitbrengen of met drm die zijn doel zwaar voorbij schiet, gewoon niet (meteen) kopen in plaats van het je dan maar illegaal toe eigenen.

Niet dat ik heilig ben overigens, heb het ook wel gedaan, maar het hier altijd goed praten vind ik toch weer een stap verder.
Ik had het ook nooit gehad, tot het me bij GTA IV overkwam. Daar moet je bovenop Steam ook nog eens Rockstar Social en toen ook nog Windows Live ID hebben. Bij een van die twee kreeg ik een vage account error, en heb een paar dagen niet kunnen spelen na aankoop :/ Leuk man, driedubbele DRM met 3 verschillende accounts...
Kersverse nieuwe games zul je afgezien van wat prestatie vermindering in sommige games geen last hebben.
Maar pak eens wat games van voor 2010 ( met Securom ), die ga je omdat de DRM meestal niet compatible is met 64 bits niet eens kunnen opstarten op een moderne pc.
Voor zulke games MOET je dan wel een crack gebruiken om het te kunnen spelen.
Ik wel, meerdere malen.

Denk bijvoorbeeld eens aan Windows Live Games; een DRM platform wat vroeger in veel games geintegreerd is. De service van Microsoft die hier achter draaide is al tijden offline, en deze games zijn dan ook niet meer speelbaar. En ja, ook voor single-player games waar verder helemaal geen netwerk verbinding of iets dergelijks voor nodig is. En ach, al zouden de oude services wel nog draaiende zijn; dan heb je waarschijnlijk last van compatabiliteitsproblemen (puur in de DRM software). Blijkbaar vind men het tegenwoordig nodig om elk jaar wat nieuws te verzinnen, waardoor oude oplossingen uit de running gaan.

En ook platformen waar wel actief aangewerkt wordt zorgt voor problemen; neem Uplay als voorbeeld. Er zijn veel gebruikers die melden dan ze problemen hebben met deze DRM service, waarbij Uplay niet wilt starten om wat voor reden dan ook (ik heb hier zelf echter geen problemen mee gehad). Uplay games spelen zonder dat Uplay draait? Vergeet het maar.

Of streaming platformen zoals Netflix; waarbij je op veel platformen en met veel browser configuraties series maximaal in 720p formaat kunt bekijken. Dit, alleen omdat de beschikbare DRM oplossingen geen hogere resolutie ondersteunen. Bij deze streaming services betaal je er best wat voor, terwijl dezelfde content, zonder te betalen, zeer gemakkelijk, illegaal te downloaden is in vťťl hogere resolutie met vťťl betere kwaliteit. En die content kun je dan kijken waar je wilt, zelfs op je high-tech koelkast. Dat vind ik persoonlijk een belachelijke gedachte. Dat klinkt een beetje als de omgedraaide wereld. Tot even geleden was het bekijken van deze content op Netflix overigens niet eens mogelijk op het Linux platform.

Of streaming (live TV, of terugkijk-) platformen van bekende ISPs in Nederland, waar nog veel gebruik wordt gemaakt van Silverlight voor DRM toepassingen. Silverlight is allang 'dood' verklaard, en draait alleen nog maar op specifieke configuraties. Hier is de betalende klant weer de pineut van DRM.

Ga zo maar door...

[Reactie gewijzigd door timvisee op 16 februari 2018 19:29]

Wat zou een wereld zonder dit soort DRM praktijken toch prachtig kunnen zijn.
Laten we dan bij de werkelijke oorzaak van DRM in games en media beginnen, en de content gewoon netjes betalen. Dan heeft de industrie geen reden meer DRM te gebruiken, en aangezien DRM geld kost zullen ze die graag laten vallen.
Volledig mee eens. En uiteindelijk zijn de echte buyers vaak de pineut door DRM.

Wat zou een wereld zonder dit soort DRM praktijken toch prachtig kunnen zijn.
Ik kan me geen moment bedenken dat ik de pineut ben van DRM vooral omdat ik totaal niet de behoefte heb om met gekraakt spul te werken. Als ik iets nodig heb koop ik het wel, ben geen armlastige loser die iets niet kan betalen.
Dit is nu voor het eerst gekraakt bij een game die in deze versie al maanden uit is. En zelfs nu moet je dus met een firewall in de weer...
Ik ben ook geen fan van draconische drm, maar je argumentatie klopt hier niet echt.
Dit zijn helemaal geen vijf lagen. Het zijn niet eens lagen. Hoe komt T.net bij deze lulkoek??
MSStore-, UWP-, EAppX-, XBLive- en Arxan-beveiliging, zijn respectievelijk de Store, de Store, de Store, de Xbox, en de game. De Xbox-beveiliging doet niets op een pc, die is voor op een Xbox. De eerste drie zijn gewoon termen die aanduiden dat het om een modern/metro app gaat (een app in een EAppX package, met UWP framework, gedistribueerd in de MS Store). Niks lagen, gewoon techniekjes, beetje met termen zwaaien. Arxan is het enige dat je beveiliging kunt noemen.
Wat is de meerwaarde dat deze game gekraakt is. dit gebeurt toch bij bijna elke game die uitkomt. beveiligingen worden wel zwaarder. Het is door mensen gemaakt, dus ook door mensen te kraken..
Forza Horizon 3 was al een tijdje gekraakt naar mijn weten, dus echt nieuws is dit niet. Die game was eerst via een omweg illegaal te spelen en sinds een tijdje ook op een minder omslachtige manier.
Forza Horizon 3 is niet gekraakt v door een van de bekende groepen zoals CODEX, Razor1911 of RELOADED volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 15 februari 2018 22:35]

Het is sowieso nooit gekraakt geweest, enkel een bypass, recentelijk is er wel een betere uitgekomen.

https://www.reddit.com/r/...horizon_3_opusdev_bypass/
Ben wel benieuwd wat performance impact is zonder alle DRM!. Heb Horizon 3 overigens en hij loopt eigenlijk prima.
Ook alles unlocked, geen eindeloze keren wheelspins om die ene vette auto te krijgen!

Heb vorig jaar het spel een keer gekocht maar het liep maar slecht, veel stotter. Ik geloof wel dat de game een stuk beter loopt sinds ze multi-core support hadden geÔmplementeerd.
Ik heb 'm ook sinds dag 1 en voldoende uurtjes ingestoken maar bij sommige patches werd de game enorm instabiel. Draaide wel lekker maar heb zelden zůveel ellende meegemaakt met een game.
Alom bekend FH3 over het algemeen niet echt soepel loopt. Het is van al m'n racing games/sims dan ook degene met de slechtste performance. Ik had het na lang overwegen toch een WinStore game te kopen. Voorlopig zie ik er vanaf ook als het een exclusive is.
Kan iemand misschien uitleggen wat drm is? :?

[Reactie gewijzigd door Anonymoesje op 16 februari 2018 20:15]

Toch ben ik bang dat door piraterij games straks enkel nog via een cloud dienst komen. Je 'koopt' dan een game, die dan op je pc wordt gestreamt als netflix.
Zo'n vaart zal het niet lopen denk ik, games worden al een eeuw gekraakt en de handel loopt als nooit tevoren. Daarnaast schiet de industrie zichzelf in de voet, niemand gaat aparte abo's afnemen van tig publishers - rondom films en series is het nu al een clusterfuck. Tenslotte heb je een behoorlijk deftige internetconnectie nodig om op fullhd te streamen, laat staan 4k, het overgrote merendeel van de Nederlanders heeft dat niet en dan lopen we als land nog redelijk voorop.
Dat moeten ze dan eerst bruikbaar maken, de latency is nog altijd veel te hoog voor spellen waar soepele gameplay cruciaal is zoals FPS, daarnaast zijn de kosten ook nog veel te hoog en die kan je niet echt lager krijgen, het moet ergens draaien...
Betekend dit dat de nieuwe age of empires ook zou kunnen komen voor Windows versies zonder de Windows store?
Dit was precies waar ik ook al aan dacht. Grote kans dat dit een test release was om de nieuwe Age of Empires volgende week ook uit te kunnen brengen.
Ondanks dat er veel anti sentiment is voor deze remake, blijft het toch een klassieker en de groep die dat in de scene kan gooien oogt (nog) grote(re) bekendheid.
Betekend dit dat de nieuwe age of empires ook zou kunnen komen voor Windows versies zonder de Windows store?
Nee, want de online functie gebruikt UWP als onderliggende laag om te communiceren. Waarschijnlijk zal de game gewoon niet werken.
Zou dat zijn waarom games via uwp zo slecht presteren ;) ?
Mooi. Dat alle DRM maar mag sterven en branden in de hell.

De goede consument ondervindt er alleen maar nare gevolgen aan, en de 0,5% extra sales wegen niet op tegen de kosten van de DRM.
:')

Codex krijgt echt alles voor elkaar.
Zo stelde Ubisoft eens der tijd dat FC4 absoluut niet gekraakt zou kunnen worden, maar wat bleek ? Twee weken na de release stond Far Cry 4 doodleuk op Spotnet :')
Nu heb ik het origineel hoor, ik download geen spellen, maar het blijft leuk hoe bedrijven een scala aan beveiligingen doorvoeren en blijven claimen dat het niet gekraakt kan worden, terwijl vaak binnen no-time een nulled versie te downloaden is.
Assassin's Creed Origins is vorige week ook gekrt, , Denuvo 4.9 plus VMProtect maar kennelijk is VMProtect nu vooral gekraakt waardoor Denuvo ook weer gekraakt kon worden.
Het was vooral de combinatie van DRm met Virtua Machines dat her kraken moeilijk maakte.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True