Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: OnePlus 6 heeft 6,2"-scherm

Een Chinese site heeft informatie gepost over de OnePlus 6. De aankomende smartphone zou een 6,2"-scherm hebben en beschikbaar komen in een 256GB-variant. Het werkgeheugen zou een capaciteit hebben van 8GB.

De specs komen uit een afbeelding die de site CNMO online heeft gezet en die afkomstig lijkt uit het systeem van een retailer. Daarbij staat de OnePlus 6 onder de Huawei P20, Samsung Galaxy S9 en iPhone X, met daarbij diverse specs en een adviesprijs.

De prijs staat genoemd op 749 dollar, maar zoals diverse tweakers opmerken gaat het daarbij vermoedelijk om Canadese dollars en in elk geval niet om Amerikaanse dollars. Die prijs is omgerekend en inclusief btw zo rond 570 euro, waarmee het in lijn ligt met de prijs van de huidige OnePlus 5T.

Het is lastig te achterhalen hoe betrouwbaar de informatie is. CNMO heeft eerder correcte informatie vroegtijdig naar buiten gebracht. Hoewel de specs vermoedelijk al vastliggen, bepalen veel fabrikanten pas in een laat stadium de adviesprijs van een smartphone, omdat dan pas duidelijk is hoeveel componenten precies zullen gaan kosten en wat de optimale prijs is om verkoopdoelen te halen.

Het is niet het eerste gerucht over de OnePlus 6. Eind februari kwamen al foto's online die het toestel zouden laten zien. Daarbij is te zien dat het gaat om een display met een uitsparing aan de bovenkant, zoals de Essential Phone, iPhone X, Asus Zenfone 5 en Huawei P20 Lite. Als de beeldverhouding 19:9 is, is het 6,2"-scherm even breed als het 6"-scherm van de OnePlus 5T en het 5,5"-display van de OnePlus 5.

De OnePlus 6 zou een Snapdragon 845-soc van Qualcomm aan boord hebben, voorzien van een werkgeheugen ter grootte van 8GB en in elk geval een variant met een opslag van 256GB. De camera's zouden net als de 5T resoluties hebben van zestien en twintig megapixels.

De Chinese fabrikant presenteert zijn toestellen doorgaans aan het begin van de zomer. Het is onbekend of dat dit jaar ook gaat gebeuren. De fabrikant heeft nog niet gereageerd. Tweakers interviewde onlangs OnePlus-topman Carl Pei.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-03-2018 • 17:37

99 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (99)

Wijzig sortering
Wat ik kwalijker vind is dat ook OP het glazen geweld lijkt te volgen als deze geruchten kloppen. Sandstone en metalen behuizingen waren nou net key dingen van OP.
Ik vraag me echt serieus af of dit een trend is die gebruikers willen, of die fabrikanten "opdringen" omdat ze bang zijn dat hun telefoon minder verkoopt als ze niet de trend van andere fabrikanten volgen? De basis (snapdragon845, x-GB geheugen, e.d.) gelooft iedereen inmiddels wel. Het lijkt allemaal zo'n eenheidsworst te worden zonder echt onderscheidende dingen; alles lijkt op elkaar. Ben ik dan 1 van de weinige gebruikers die zoiets heeft van never change a winning team? Zo'n metalen behuizing verzorgt een stuk degelijkheid, hun scherm in de OP5(T) was zeer kleuraccuraat, why change that? Ik zou zeggen pak de camera stevig aan, geef die goeie OIS en maak je 2e camera exact hetzelfde maar dan met een 50mm lens ervoor.
Die notch...tja ik ben eigenlijk neutraal erin...met de huidige technieken is het blijkbaar nog niet mogelijk om de frontcam en de sensoren op dezelfde plek te hebben zonder dat je een bezel nodig hebt, dus krijg je een notch, waarbij aan beide kanten de vaste notificaties staan die je normaliter dan nog dááronder zou hebben. Dus heb je weer wat ruimte. Mooi toch? Dit of een dunne bezel. (Ik heb sowieso die agitatie tegen bezels nooit helemaal gevolgd, omdat ik er zelf geen issues mee heb.) Helaas heb je die notch altijd in de weg zitten met foto en video. Veel mensen willen die tradeoff niet maken, maar fabrikanten lijken het wel te pushen om zoveel mogelijk screen te hebben. Is dit dan ook zo'n voorbeeld van niet innoveren of bij de standaard blijven maar volgen?
Ik begrijp dat "onderscheidend" niet zo goed. Telefoons lijken nu eenmaal verschrikkelijk veel op elkaar, want er valt steeds minder te onderscheiden qua design.

Dikke, dunne bezels, well/geen notch... Het zijn minieme details. Of zit jij op verjaardagsfeestjes op te scheppen dat jou telefoon 0,1 mm dunner is dan die van de concurrent? Dat een spelletje 0,2 seconde sneller opstart?

Het gaat nergens meer over. Dus hebben we het nog over onbeduidende details.
Sleutelwoord in deze markt is commoditization.

Gaat dezelfde kant op als de laptopmarkt.
Met een metalen achterzijde is niet draadloos op te laden. Blijft, keramiek, plestik en glas over....
Ik snap dan ook niet dat ze meegaan in draadloos opladen. Mijn vorige 2 toestellen hadden het ook en ik gebruikte het meervoudig (had overal wel zo'n QI lader) maar sinds de komst van quick charging en zeker dash charging, is het in mijn ogen niet meer nodig. Ik laad meerdere malen per dag effe snel op en I'm good to go. Mis draadloos laden ook totaal niet. Bijkomend voordeel, de accu wordt ook niet zo warm meer als met draadloos laden.
Nou, ik heb anders zat pannen die niet werken met inductie. Dat metaal kun je dan ook meteen gebruiken voor een body. Aluminium dus. Vast een legering te vinden die stevig is én draadloos laden ondersteunt.
Je hebt wel metaal zoals koper wat niet magnetisch aangetrokken wordt maar het gaat hier om een elektro-magnetisch veld en dat wordt door metaal tegengehouden. Zelfs door heel dun aluminiumfolie. Dat zit. bijv. in die diefstaltassen om door winkel detectiepoortjes heen te glippen. Wat een groot voordeel van draadloos opladen is dat de USB laadaansluiting langer meegaat. Na lang ruw gebruik (zonder te kijken inpluggen) gaan die nogal eens kapot. Ik zie ze zelfs dat ze afgebroken zijn. Was er iemand met zijn poot achter blijven hangen, ofzo.
Ben ik dan 1 van de weinige gebruikers die zoiets heeft van never change a winning team.
Welk winning team?

De OP doen het wel goed, maar het is zeker geen iPhone / Galaxy S toestel wat betreft verkoop cijfers. Valt nog genoeg te winnen, en daar hoort misschien een glazen achterkant bij.

Het zal mij worst zijn, gaat toch een backcover om.
Maar daar gaat een materiaalkeuze natuurlijk ook niks aan veranderen. Populariteit staat of valt simpelweg met marketingbudget icm met een, minimaal, goed toestel.
Wat ik kwalijker vind is dat ook OP het glazen geweld lijkt te volgen als deze geruchten kloppen. Sandstone en metalen behuizingen waren nou net key dingen van OP.
Sandstone ja maar metaal was geen key ding van OP. Dat hebben ze ook maar gedaan toen de concurrentie dat al heel lang deed.

Het zelfde gaat nu weer gelden voor glas, de concurrentie doet het, de OnePlus kopers willen het niet maar we doen het toch.
Eenheidsworst? Niet veel telefoons hebben 8Gb RAM hoor.
Jammer van de notch, maar ziet er verder uit als een solide toestel voor naar mijn mening een prima prijs voor een vlaggenschip telefoon.
Hoezo vind je de notch jammer? Als je zo'n statement maakt ben ik wel benieuwd. Immers stond er ook een poll dagenlang op de homepage van Tweakers, echter is de reden dat mensen de notch irritant vinden mij volledig onbekend.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 21 maart 2018 17:43]

Waarschijnlijk omdat het totaal overbodig is in dit geval. De iPhone X heeft nog een reden om het te doen, namelijk de sensoren moeten ergens kwijt en kunnen niet achter het LCD/oled scherm. In dit geval heeft de telefoon aan de onderkant nog een rand (Chin) , doe deze dan aan de bovenkant met alle sensoren er in en je hebt geen notch nodig.
Bovendien vinden veel mensen het lelijk en ziet het er uit alsof veel fabrikanten het na apen van Apple. Persoonlijk hadden ze van mij de OnePlus 5T met iets kleinere bezels boven en onder mogen pakken als design. Beetje net zoals Samsung het doet met de Galaxy S serie.
Ik denk niet dat ze het doen om heel eerlijk te zijn, er waren ook geruchten dat de 5T geen headphone jack zo hebben en toch heeft hij het.
OnePlus luistert goed naar de community en de haat voor de notch is erg aanwezig.
Ik ben toch bang dat dat ik dit geval anders is. (Al hoop ik van niet)
Alles wijst er namelijk op:

In Oxygen OS zijn hier verwijzingen naar gevonden.
https://www.google.nl/amp...splay-notch-oxygenos/amp/

De Oppo R11 werd gebruikt als design voor de OnePlus 5.
nieuws: Oppo kondigt R11-smartphone aan

De R11s voor de 5T.
https://www.google.nl/amp...y-look-like-the-oppo-r11s

De R15 zal dus waarschijnlijk het design zijn voor de OnePlus 6.
https://www.androidpolice...eplus-6-yes-screen-notch/

Dan nog de Vivo die ook weer exact hetzelfde design heeft.
https://androidworld.nl/nieuws/vivo-x21-officieel/

Dan ook nog dat Oppo , OnePlus en Vivo 1 grote familie is.
https://www.phonearena.co...-the-same-company_id82439

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 21 maart 2018 18:08]

volgens mij is het niet zozeer haat voor de notch, maar haat voor de overbodige notch. als de notch daadwerkelijk een 'bezel-less' scherm mogelijk maakt(zoals de iPhone X) is het alleen maar mooi. wat je nu ziet is dat fabrikanten een deel van het scherm uitzetten puur om de notch te hebben en dat er dan nog steeds behoorlijke bezels boven en onder zitten.
persoonlijk ben ik meer een fan van de samsung aanpak. Nog steeds een stuk dunnere bezels en als je video content kijkt zie je alles nog steeds ipv dat er een klein stukje ontbreekt, en ja je kan twee black bars toevoegen maar ik ga niet mijn scherm kleiner maken zodat ik zonder notch kan kijken.

De overbodige notch is al helemaal onzin, allemaal bedrijven die op apple willen lijken.

[Reactie gewijzigd door DamirB op 21 maart 2018 23:13]

Zolang ze geen notch-twitterpoll uitschrijven zou ik niet weten hoeveel haat er is. Ik ben er zelf een voorstander van.
First of all, waarop baseer je dat dit toestel een kin gaat krijgen? Er is geen foto beschikbaar van de onderkant van de OP6.
De Oneplus 5T lijkt toch al redelijk op de S8/S9?

Ten tweede, bij veel toestellen met kin moet gezegd worden dat deze kin vergelijkbaar is met de kin van een iPhone X. Apple gebruikt echter dezelfde grote bezels aan de zijkanten van het toestel, veel Androids hebben hier zeer smalle randen waardoor het een vertekend beeld geeft van de grootte van de kin.

Ten derde: een kin is helemaal niet erg. Gezien de home/back/multi-task knop onderin zitten en tegen de bodem aan slecht bereikbaar zijn, is het ergonomisch een voordeel om enige (niet de centimeters die er normaal onder zitten natuurlijk, maar een paar millimeters) loze ruimte onder het scherm te plaatsen.

Ten vierde: veel schermen die niet custom made zijn (waar een niet-apple toestel voor de helft van het geld geen budget voor heeft) hebben de aansluitingen aan de onderkant van het display zitten. Daar is enkele ruimte nodig.
Het scherm op de kop monteren, daar heeft Oneplus met de 5 al ervaring mee en dat pakte slecht uit.

Ten vijfde: je wil echt geen selfie camera aan de onderkant van je toestel zetten. Dan krijg je hele mooie onderkin-foto's.

Ik vind een notch niet meer dan een logische stap eigenlijk. Apple was er überhaupt niet de eerste mee, het is Eessential die ermee voorop liep.
Ten vierde: veel schermen die niet custom made zijn (waar een niet-apple toestel voor de helft van het geld geen budget voor heeft) hebben de aansluitingen aan de onderkant van het display zitten. Daar is enkele ruimte nodig.
Het scherm op de kop monteren, daar heeft Oneplus met de 5 al ervaring mee en dat pakte slecht uit.
Draaien ze het scherm toch gewoon weer om, zijn ze met de 5 ook mee weg gekomen :+
First of all, waarop baseer je dat dit toestel een kin gaat krijgen? Er is geen foto beschikbaar van de onderkant van de OP6.
Jawel, uit dezelfde reeks gelekte afbeeldingen.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 21 maart 2018 20:48]

Wat is "veel mensen" ? En hoe weet je dat? Is er een onderzoek geweest wat mensen van die notch vinden?

Ik hoor vaak van mensen die geen iPhone X kopen dat ze de notch lelijk vinden terwijl mensen die het kopen er niet eens bij stilstaan of zelfs mooi vinden.

En al zou 70% van de mensen het lelijk vinden dan nog hoeft dat niet een reden te zijn om het weg te laten als fabrikant.

Mensen vinden zoveel dingen lelijk maar een gebruiks object is er op de 1e plaats om te gebruiken en niet om "mooi te vinden"
Wat is "veel mensen" ? En hoe weet je dat? Is er een onderzoek geweest wat mensen van die notch vinden?
Kom op, een beetje gemiddelde tech site heeft hier wel een poll over gehad dus daar ik baseer mij dan op. Het is niet zo dat het nergens voorbij is gekomen.
Hier wat voorbeelden:
7.5K votes Tweakers
12.5K votes Android Police
3.5K votes Phonearena
5K votes Android Authority
24.5K votes 9to5mac

Ik hoor vaak van mensen die geen iPhone X kopen dat ze de notch lelijk vinden terwijl mensen die het kopen er niet eens bij stilstaan of zelfs mooi vinden.
Dat is logisch toch? Niet mooi/storend dan koop je hem niet, mooi/niet bij stilstaan wel kopen.

En al zou 70% van de mensen het lelijk vinden dan nog hoeft dat niet een reden te zijn om het weg te laten als fabrikant.
Klopt, echter kan het dan wel ten koste gaan van de verkoop als er goede alternatieven zijn.
Als het niet werkt dan stoppen ze er vanzelf mee, zeker als de omzet omlaag gaat.

Mensen vinden zoveel dingen lelijk maar een gebruiks object is er op de 1e plaats om te gebruiken en niet om "mooi te vinden"
Dat klopt alleen maar als er geen keuze is, laat deze er nu juist wel zijn.
Als ik/men kan kiezen tussen mooi of lelijk zal ik/men eigenlijk altijd voor mooi gaan.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 22 maart 2018 09:18]

Omdat het afbreuk doet aan het design. Veel mensen ervaren een hap uit het scherm als irritant.
Het zou voor mij nog te pruimen zijn als ze de achtergrond van de notificatiebar permanent zwart maken. Dan heb je in ieder geval nog de schermruimte beschikbaar maar je erg je niet aan de notch.
En dat noemt zich Tweaker.... Dat kan je toch zelf doen!

Ik zie de schermruimte naast de notch als iets extra's. Hoeft de tijd en andere icons geen aparte regel te hebben. En wie wil er nu niet wat meer schermruimte hebben?
Ik zie het juist als minder scherm ruimte. Misschien tov de hele behuizing, maar je levert toch op een hele belangrijke plek een stuk scherm in. Los van full screen apps die aangepast moeten worden, vind ik het belangrijker dat je minder icoontjes en nog belangrijker minder notificaties kan tonen. Voor mij een absolute no-go, liever een telefoon met nog een beetje rand dan zo'n lelijke en onpractische inkeping.
Je levert geen scherm in. Het alternatief is namelijk een bezel die ook de ruimte naast de notch in beslag neemt.
Met notch heb je meer scherm dan zonder

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 maart 2018 08:50]

Ten opzichte van het hele toestel wel ja. Maar als je puur alleen naar het scherm kijkt, heeft een 5.5" scherm zonder notch meer scherm oppervlakte dan een 5.5" met notch. Dan heb ik liever een iets groter toestel met een 5.5" zonder notch.
Natuurlijk verkoopt het, het ziet er natuurlijk gelikt uit als het bijna alleen maar scherm is. Maar tot nu toe is het alleen Apple die een toestel met notch goed verkoopt en volgens velen ondanks de notch, niet dankzij. Samsung verkoopt ook als een dolle en driemaal raden, geen notch maar bezels onder en boven.

Kijk, ik zou ook liever een toestel willen met zoveel mogelijk scherm oppervlak, maar niet als het compromis die inkeping is. Ik zou dan liever kiezen voor bv die nieuwe Mi Mix 2s met een beetje rand onderaan nog.
Ik heb ook een notch en ik heb er echt totaal geen last van. Je levert helemaal geen belangrijk stuk in, want daarnaast komen gewoon de benodigde icoontjes te staan. Die notificaties bovenaan heb ik (iPhone X) toch al niet en dat mis ik ook totaal niet. Hiervoor altijd Samsung (en dus android) telefoons gehad, en die notificatie dingen mis je gewoon niet. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar het feit is dat je gewoon meer scherm oppervlakte krijgt en niet minder.
Het is toch belangrijker dat je meer op je scherm ziet waar het nodig is dan het kleine statusbalkje bovenaan om te zien of je wel of geen whatsapp berichtje hebt... Er komt ook een getalletje bij het appicoontje te staan op je homescherm, dusja..
Ik zeg ook niet dat het voor iedereen het zelfde is, jij levert geen belangrijk stuk in, ik wel. Ik zou dus wel die notificaties missen en dan heb ik het niet over whatsapp maar belangrijke berichten. En leuk dat getalletje bij het appicoontje, maar we hebben het hier over Android niet iPhone. Die ondersteunt standaard niet dat getalletje maar ik heb sowieso maar een beperkt aantal icoontjes op mijn hoofdscherm en dat wil ik ook zo houden.
Raar, ik kan mij herinneren dat Android dat ook gewoon had, dat getalletje. Wordt dat niet door de fabrikant in de skin zelf weer weggenomen?
Klopt Samsung heeft dat en sommige alternatieve launchers hebben het ook (maar werkt niet 100%). Standaard heeft Android alleen een zogenaamde dot.
hmm, zuur. Ik vind persoonlijk een getalletje bij het app icoontje een stuk makkelijker en ook overzichtelijker. Bij veel apps en notificaties wordt het bovenaan op het kleine stukje statusbalk (want ook zonder notch is dat niet veel ruimte) al snel heel rommelig en druk. Het is natuurlijk ook een stukje gewenning.
Het is ook zeker persoonlijke voorkeur. Nu heb ik amper icoontjes op mn homescreen, maar ook in de appdrawer zie je bij bv Samsung (of Nova launcher in mijn geval) een getalletje. En dat helpt ook, maar kijk in eerste instantie toch in de statusbalk. En het is maar goed dat er zoveel keuze is, genoeg notificatie methodes die bij je smaak passen :)
Jammer van je kortzichtige en misplaatste opmerking. Bovendien begrijp je de kern van mijn opmerking niet. Voor de tweaker geen probleem maar helaas gaat dat voor 99% van de mensen niet op. Maar goed.

Mijn opmerking "Het zou voor mij nog te pruimen zijn" gaat niet over mij persoonlijk want ik vind het een verschrikkelijk design en zal het nooit kopen. De notch is een overgangsfase en zal zeker niet lang standhouden. Essential phone is er mee begonnen en heeft Apple op het idee gebracht die het ook direct op een vreselijke manier implementeerde. Ze hebben de breedste/lelijkste notch in the business.

Ik laat het hier maar bij gezien jouw interpretatie van dat de aanwezigheid van een notch meer schermruimte zou opleveren 8)7

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 23 maart 2018 12:40]

En wie zegt dat dat niet gaat gebeuren? :P

Ik denk dus juist dat dat precies is waar we naar toe kunnen. Het midden van mijn notificatiebalk is altijd leeg, laat de camera en sensoren daar toch lekker zitten!
En laat bij video of landscape games lekker zwarte pixels naast de notch zien, verspreid de game over het 18:9 gedeelt dat overblijft (dit scherm is 19:9).
Esthetiek vooral; de notch is gewoon een imperfectie in het scherm naar mijn mening, daarnaast is de functionele noodzaak van de notch ook nog een lopend discussiepunt.
Mee eens, zinloos dingetje omdat de bovenrand sowieso gebruikt wordt voor de notifications. Ik zou een telefoon er niet om laten liggen maar ik heb er niks mee
Klopt helemaal, maar helaas zal de OnePlus 6 uitgebracht worden met Oreo. De update zal dan (op basis van het verleden) pas komen in december na de OnePlus 6T lancering. (Er van uitgaande dat de "T" versie een blijvertje is)
Correct. Deze zal logischerwijs inderdaad uitgebracht worden met Android Oreo. Echter zal OnePlus een aanpassing maken in OxygenOS speciaal voor de notch. Zoiets deden ze ook met de OnePlus 2: de OnePlus 2 had een vingerafdrukscanner, maar Android had toen nog een officiële support voor de vingerafdrukscanner, dus hebben zij zelf iets geïmplementeerd waardoor het werkte.
Ik ben best benieuwd naar de implementatie hiervan, zeker wat betreft notificaties en gebruik in fullscreen.
Dat van die vingerafdrukscanner wist ik niet, weer wat geleerd. :)
Hoezo maakt niet meer uit? Ik weet dat Android P er beter mee omkan gaan, maar het betekent ook dat ik minder notificaties kwijt kan in de status balk. Ik zal dus eerder die irritante puntjes zien.
Ik dus wel. Ik laat hem echt links liggen vanwege die notch. Echt doodzonde. Het scherm is toch al zo lang waarom zou je met een notch werken? Echt zo lelijk het verpest gewoon heel die telefoon ;(
Heb je de poll op de ceo van de oneplus gezien. Dat is de userbase. En helaas heeft dje naar Apple geluiserd en niet naar zijn userbase ..
Nu spreek ik alleen voor mezelf maar de notch is godsgruwelijk lelijk, storend bij veel full screen apps en het geeft minder ruimte voor notificaties waar ik dagelijks toch meer dan 6 open heb staan. Ik ben bezig met m'n 3e OnePlus en had de 6 willen kopen, maar door die inkeping laat ik hem heel erg links liggen.
Lelijk, en totaal overbodig lijkt me.

Samsung heeft geen notch, en toch een prima screen/body ratio.
Ik vind de notch lelijk. Het is een designcompromis.

Chinezen gaan zo ver met kopiëren dat ze ook de verkeerde dingen overnemen. Het wordt lachen als Apple straks stopt met de notch omdat deze technisch niet meer nodig is. Wat gaan de schapen dan doen?

Het doet me denken aan een verhaal van een ondernemer. Die stuurt een in Nederland gemaakt prototype naar China om er veel van te laten maken. Uitleggen lukt qua communicatie niet goed, vandaar het prototype.
Het prototype is niet helemaal perfect, maar de verwachting is dat ze snappen dat het foutje niet meegenomen wordt in de productie. Dat was een miscalculatie. Het foutje werd precies nagemaakt. Later toch maar een nieuw, perfect prototype gestuurd...
Niet OP, maar mijn mening:

het moge bekend zijn dat andere, vooral Chinese, merken Apple volgen in veel dingen. Maar die notch is gewoon 100% gekopiëerd vanuit Apple. Er zit geen sturing vanuit Android op notches. Elk Android merk heeft dadelijk een andere notch en apps worden vaak niet of nauwelijks geoptimaliseerd hiervoor. Dit wordt een erg lelijke chaos met apps dalijk.

Gewoon jammer, want Oneplus heeft genoeg kwaliteiten om zelf wat neer te zetten. Waarom toch Apple volgen.
Snap je punt niet ..
Als de Notch in de notification balk zit is er toch niks aan de hand met apps?
En volgens mij is er vanaf android P ondersteuning voor notches

[Reactie gewijzigd door ny-hardcore op 21 maart 2018 17:47]

En dan draai je je telefoon horizontaal om full screen een video te kijken...

[Reactie gewijzigd door AquaL1te op 21 maart 2018 18:28]

Hoeveel videos kijk jij die de volle breedte gebruiken? Ik kom ze ook wel eens tegen maar toch echt zeldzaam en als je ze hebt zijn het films. En diegene die een film op een smartphone bekijkt heeft of veel betere ogen dan ik of geen ander scherm.
Los van films, 99% van alle spelletjes draaien full screen (dus zonder notificatie balk). En de meeste van mijn apps draai ik ook in full screen mode (dit kan je forceren) . Dan is dat lelijke zwarte gat dus wel zichtbaar en nog erger, informatie valt weg. Dit betekent dus dat je mag hopen dat de game developer even het spel verandert zodat je niks mist.
Ik kijk dagelijks presentaties op YouTube, lees PDF's, bekijk webpagina's, enz. allemaal in full screen (en gebruiken allemaal op het moment de volle breedte van mijn 5,5 inch scherm). Ik ken eigenlijk geen video's of andere full screen praktijken die niet mijn volledige scherm gebruiken, tenzij je YouTube video's bedoelt uit 2008? :/
En dan heb je 9/10 keer links en rechts zwarte balken, niks aan de hand dus, ondanks dat ik de notch ook niks vind.
Ja vind de notch ook lelijk, geef me dan maar een bredere boven rand.

En de OnePlus 6 krijgt een 6,2"-scherm, tjonge jong wat is tegenwoordig groot genoeg, waar eindigen we met smartphones, bij 8 of 10"?

Ben blij dat mij Xiaomi Mi 6 maar een 5,15" scherm heeft, en een klein beetje kleiner is dan me OnePlus One die 5,5" scherm had.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 maart 2018 19:51]

Mijn probleem met een notch is dat ik dan minder kwijt kan in de notification bar. Nu staat bv netwerk speed daar bij mij, wat met een notch niet meer kan (of toch niet in hetzelfde formaat). Als ik nu al van meerdere apps notificaties heb moet ik al naar beneden slepen om te kijken of er iets nuttigs tussen staat, dat wordt enkel erger met een notch.
Maar daar kan ik uiteindelijk wel aan wennen, maar het biedt simpelweg minder opties terwijl ik een iets grotere telefoon dan weer geen probleem zou vinden. Een echt drama is het niet, al vind ik het vrij lelijk. Maar met een zwarte notification bar (wat mijne al is) en OLED (wat mijne al is) of iets dat even zwart kan gaan lijkt het lelijk zijn minder een probleem (of zelfs geen).

Edit: ik kijk geen video op mijn phone maar speel soms wel een fullscreen spel, dit is mogelijks wel een lelijk gedoe dan tenzij er gewoon een zwarte balk op die plaats komt te staan, dat weet ik niet zo.

[Reactie gewijzigd door Nha op 21 maart 2018 18:32]

Essential phone had eerder de notch Dan apple. Dus niks van apple afgekeken
Je kan natuurlijk wel wat afkijken van iets wat niet de eerste is natuurlijk.

Echter als je vraagt wie het eerste was, ja dan is dat inderdaad Essenstial.
Afgezien van smaak:”ik vind het behoorlijk lelijk”, is het natuurlijk gewoon na-aperij. Bij de iPhone heeft het nog een functie, maar bij One Plus was het prima geregeld zonder. Ik vind het jammer dat One Plus, toch wel een beetje het eigenwijze jongetje in de klas, zich gedwongen voelt om Apple na te doen ipv eigen design te implementeren.
Omdat selfies en face unlock mij geheel niet boeien maar een groot scherm wél. En ik heb nooit een probleem gehad met bezels.
Ik wil helemaal geen stuk uit men foto/video, ik vind het persoonlijk belachelijk, trek de lijn dan door, zoals samsung vind ik het veel eleganter.
Er gaat geen stuk uit je foto/video. Ze maken gewoon dat deel zwart. En omdat het scherm toch al uit verhouding is, zie je nog steeds 16:9 op vol formaat. (of 18:9)
The new ugly noem ik de notch.
Ik vind zo'n notch ook maar lelijk :/
570 euro als ik dat vergelijk met de 644 euro die mijn S9 op papier kost. (icm een vrij opzegbaar abbo). Dan zou het voor mij geen moeilijke keus zijn. Al is het maar omdat OPO wat betreft de software het de laatste jaren dramatisch heeft gedaan en ik er persoonlijk niet veel vertrouwen meer in heb.

Het blijven op papier leuke toestellen voor een redelijke prijs op het gebied van specificaties. Maar de afwerking laat te wensen over.
644 euro, met een peperduur abonnement per maand. Dat is niet te vergelijken.

Over de software ben ik het deels mee eens. De periode van de OnePlus X en OnePlus 2 (in 2015), dat was inderdaad een zeer pijnlijk jaar, dat kan ik niet ontkennen en daar ben ik het geheel mee eens. Vanaf de OnePlus 3 is het eigenlijk alleen maar beter geworden. De OnePlus 3 en 3T kregen als één van de eerste toestellen Android Nougat, en idem dito met Oreo. De 5 en 5T zitten nu in de bèta voor 8.1, en de OnePlus 3 en 3T zullen deze ook ontvangen.
De software is niet de meest stabiele vergeleken andere Android aanbieders. Vergeet ook niet de verschillende backdoors bij OP. Soms ook even de roze bril af;)
Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar OxygenOS is juist één van de meest stabiele (lees de forums maar hier op Tweakers, het discussietopic) en één van de snelste.

Er zijn wel wat problemen geweest met betrekking tot privacy/security, daar ben ik het mee eens. Echter was die 'backdoor' niet zoveel soeps, aangezien je fysieke toegang moest hebben en weet ik het allemaal. Vind wel dat OnePlus het goed snel oppakt.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 21 maart 2018 20:45]

Sorry niet de meest stabiele? Oxygen is juist een van de stabielere ROMs die er beschikbaar is. En het aantal backdoors vallen ook mee, al is 1 al teveel.
Als er iets constant goed is geweest bij mijn opo en op3, dan is het wel de software. Netjes, clean en het werkt.
iew die glimmende achterkant, is dat van dat vingerafdruk stofmagnetisch plastic? ziet er goedkoop uit.. en die inkeping, tja. niet mijn ding en altijd een beetje triest hoe alle fabrikanten achter apple aanlopen.
Nee, dat is hoogstwaarschijnlijk glas, wat opvallend is, aangezien OnePlus een poll hield over de favoriete texture van gebruikers: https://gathering.tweaker...message/54435137#54435137

Ze lopen helemaal niet achter Apple aan. Essential was de eerste met een notch op de Essential Phone: nieuws: Android-oprichter introduceert Essential Phone met dunne bezels

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 21 maart 2018 18:08]

En jij denkt dat Oneplus ook met een notch was gekomen als alleen Essential een notch had gehad? Kom op nou toch, natuurlijk lopen ze wel achter Apple aan.
Nee.

Het is een hele logische stap als je een zo groot mogelijk scherm wilt hebben voor applicaties. Voorheen nam de status bar met zijn onoverzichtelijke icons een hele regel in beslag. Nu is die regel zichtbaar zonder dat de telefoon langer word. Tweakers kijken veelal naar de notch als iets wat het scherm binnendringt, terwijl het idee echt is dat het scherm de bezel binnen gaat. Kijk naar de schermen die de zijkant gebruiken, PRECIES hetzelfde, ruimte zoeken naar de bezels voor meer pixels.

Apple was de eerste die het op grote schaal deed, zoals wel vaker. Maar alle anderen waren er al lang mee bezig, Zeggen dat ze Apple nadoen is niet erg intelligent. Als je weet hoelang het duurt om een dergelijk ontwerp te maken is het overduidelijk dat dit plannen uit 2016 zijn. Wat Apple heeft gedaan is aantonen dat de gebruikers er geen probleem mee hebben. Waarom zou je ook? Wie wil er nu niet meer ruimte met pixels?
Het is eerder omdat andere fabrikanten (zoals Essential, Apple, Huawei, etc) ook zoiets hebben, niet vanwege "oh het is Apple, dus zal het wel goed zijn". Blijkbaar vindt OnePlus design belangrijk en moeten de speaker en de camera in een notch.
Je zou dan eerder 6,28 inch verwachten net als zijn zusjes, de Oppo R15 en Vivo X21. Wel benieuwd of OnePlus het design van de R15 en X21 volgt met de vingerafdrukscanner aan de achterkant of die van de eerdere Vivo X20 UD en X21 Fingerprint met een vingerafdrukscanner in het display.
Vooralsnog zijn de geruchten dat de OnePlus 6 een vingerafdrukscanner op de achterkant krijgt: https://www.xda-developer...6-display-notch-oxygenos/
Heeft deze OLED?
Aangezien de OnePlus X, OnePlus 3, 3T, 5 en 5T dit hebben, ga ik hier wel vanuit ;). OnePlus heeft vaker aangegeven fan te zijn van AMOLED.
Ze blijven toch leuke telefoons maken voor een prima prijs. Vooral de software is erg fijn, uitgebreid maar zonder onoverzichtelijk te worden.
Klinkt zeer goed, als een waardige opvolger van mijn S8+. Ik ga deze zeker in de gaten houden.
Die notch is dus echt nog niet zeker, OnePlus luistert goed naar de community en de meerderheid wil ook geen notch... time will tell. Ik wacht ook nog op de OP6 maar hoop ook zeker niet op een notch.
Een spiegel aan de ene kant, een nutteloze notch aan de andere kant, voor een veel te hoge prijs. OnePlus moet weer terug naar z'n roots keren en gewoon degelijke telefoons voor een vriendelijke prijs produceren.