Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Android P heeft ondersteuning voor scherm met inkeping aan boven- en onderkant

In Android P voegt Google officiŽle ondersteuning toe voor schermen met een inkeping. Uit een blog voor ontwikkelaars blijkt dat er ook ondersteuning is voor schermen met twee inkepingen, boven en onder. Meer dan twee inkepingen is niet toegestaan.

Het Android-ontwikkelaarsblog meldt dat Google fabrikanten van smartphones een aantal vereisten oplegt als het gaat om inkepingen. Een daarvan is dat een scherm maximaal twee inkepingen mag hebben en die moeten aan de boven- en onderkant zitten. Een scherm mag niet meer dan twee notches hebben en ze mogen ook niet aan de zijkanten zitten. Verder mag er maar ťťn inkeping per korte kant zijn.

Dat Android P ondersteuning krijgt voor schermen met een inkeping was al bekend bij de aankondiging van het nieuwe besturingssysteem. Dat er ook ondersteuning is voor meerdere inkepingen, is nieuwe informatie. Of er al fabrikanten zijn die aan smartphones met twee inkepingen werken, is niet duidelijk.

Tot nu toe zijn er alleen smartphones uitgekomen met ťťn inkeping, aan de bovenkant van het scherm. In Android 8, waar dergelijke toestellen nu op draaien, zit officieel nog geen ondersteuning voor inkepingen, maar fabrikanten kunnen zelf aanpassingen maken om het toch goed te laten werken. In theorie kunnen smartphonefabrikanten daarom ook telefoons maken met meer dan twee inkepingen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-07-2018 • 20:50

81 Linkedin Google+

Reacties (81)

Wijzig sortering
Zoals al eerder aangehaald is dit gewoon al bekend sinds de preview van het OS. Je kan ook in de developer options gewoon een notch te simuleren. Zo kan je op de pixel ook gewoon een notch toveren om je apps te testen. Hierbij kan je kiezen voor een nodge waarbij die boven en onder een balk laat zien. Maar ook helemaal in de hoek. Zodat je alleen de camera daar in kan verwerken. We hebben ook een iPhone X op het werk maar kan er maar niet aan wennen dat je aan die balk bovenin eigenlijk niks heb behalve dat er een knopje net naast komt als je bijvoorbeeld een app wil verwijderen. Het is dan wel ook weer zo klein dat je vinger er net op past. Daarnaast vind ik het ook lastig om de telefoon te unlocken, maar dat is misschien een persoonlijke frustratie xD. Je moet echt vanaf de onderkant swipen.

Wat mij zelf wel aanspreekt is dat die gewoon uit de telefoon komt als je hem nodig heb: https://www.youtube.com/watch?v=YCw_yPM-tk0

Om te zien hoe dit intern werkt: https://www.youtube.com/watch?v=H-lIsNoM39w

[Reactie gewijzigd door Extranion op 31 juli 2018 22:40]

Ik vind het vooral zonde van de beeldruimte. In landscape (denk video) raak je een hoop beeldruimte kwijt..
Ruimte die er ook niet zou zijn als je de inkeping over de hele breedte zou houden.. Deze schermen zijn eigenlijk allemaal langer dan 16:9, dus je krijgt alleen naast de camera en speaker wat extra scherm.
Maar niet alle beeldmateriaal is 16:9. Met speelfilms van 1:2.35 zou het best fijn zijn om die extra ruimte te hebben.

Het is meer een compromis omdat de techniek voor een echte bezelless telefoon er nog niet is. Maar sinds Apple er mee begonnen is, wordt het ook steeds meer als een 'coolheid' factor gezien en dat vind ik jammer. Je ziet het nu zelfs op Android smartphones met grote bezels 8)7
Essential was daar mee begonnen, toen dacht Apple dat zo'n notch nog wel groter kon.
https://www.google.nl/amp...screen-notch-problem/amp/
Je zou haast denken dat Google zelf dan bezig is met een tablet of phone met 2 notches. Onder bijvoorbeeld met de knoppen oid naast de notch. Met dan in elke notch ruimte voor een speaker voor stereo als bonus.
Of erger, de vingerreader weer aan de voorkant ipv achterop of onder het scherm...
Die vingerprintscanner zit alleen maar achterop omdat er voorop geen ruimte meer is vanwege grote schermen. Wordt tijd dat er een scanner komt die achter/in het scherm zit.
Hij zit ook achterop voor de mensen die dat fijner vinden ;)
Zoveel praktischer, pak en unlock in 1x. (Ik gebruik mijn telefoon niet als die op tafel ligt)
Ik gebruik m'n telefoon o.a. voor navigatie en audio streaming in de auto. Moet verplicht in een houder en dan is de scanner op de achterkant een drama.
Als je bluetooth hebt kan je hem toevoegen bij Smart unlock.

Heb je face unlock, werkt dat ook goed in de auto.

Of zorg dat je scherm aan blijft in auto.
Of knock knock. 😀
Mijn telefoon locked zichzelf niet als navigatie aanstaat dus dat probleem snap ik niet. Verder ben ik van mening dat je gewoon van te voren je playlist moet maken en niet op de weg met je telefoon bezig moeten zijn.
Nee, omdat achter veel fijner is. Kijk ik kan ook gewoon dingen roepen.
Achterop is juist heel vervelend imo want dan kun je die of niet gebruiken, of nooit een hoesje nemen..
Hoesjes houden er rekening mee.
Ja en nee, ik vind persoonlijk dat de scanner te diep in het hoesje ligt als deze aan de achterzijde zit.

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 31 juli 2018 22:37]

Ik vind dat juist fijner. Kan de vingerafdruk beter vinden op die manier.
Ik heb hem nu aan de achterkant en vind dat fijner. Niet meer dat mijn telefoon bijna uit mijn handen klettert als je wilt unlocken. En ja als die plat ligt kan je er niet bij maar is ook geen probleem 2x tikken, ff kijken ..unlocked. Nee vind achter prima ook met hoesje
Werkt super hoor op de S8 met hoesje, ik vind het fijner en sneller dan op de voorkant wat ik daarvoor bij de S5 had.
Op mijn G3 stonden alle knoppen achteren. Eenmaal je het gewoon bent, is het veel handiger dan de knoppen aan de zijkant.
Op mijn RMN5 zit reader aan de achterkant. Geen problemen mee. Is voor zien in meesste hoesjes
Dat is natuurlijk moeilijk op te lossen...euhm mss gewoon een hoesje met een gat in. 8)7
Geef mij maar een vingerprint scanner aan de voorkant ipv achterkant.
Ja, ik heb 'm ook graag aan de voorkant.
Ik heb mijn wijsvingers ook gescand zodat ik de telefoon makkelijk kan ontgrendelen als die op de tafel ligt.
Bij mij zit de scanner op de achterkant en wat ik onwijs handig vind is dat je notificaties en snel settings naar beneden kunt swypen door middels een veeg beweging maken op scanner.
Euhm. Dat is al bekend van de eerste developer-preview, welke al een lange tijd beschikbaar is?
ZTE heeft al een concept laten zien met twee notches in de vorm van hun 'Iceberg', apart wel :)
Notch is toch wel het smartphone mode woord van 2018. Zelf snap ik het niet zo goed. Als je de bezel aan de bovenkant zo klein mogelijk maakt met de camera erin, dan heb heb je toch helemaal geen notch nodig?
Kijk daar heeft iemand op de vloer genotched.
Zoals de S9 dus. Keuze genoeg zou ik zeggen of je kiest een S9, Mi Mix S2, ... of een toestel met een inkeping zoals de Iphone X, Mi A2 Lite of de Mi 8 (SE) ofwel koop je een Iphone en heb je mega bezels.
Een scherm mag niet meer dan twee notches hebben en ze mogen ook niet aan de zijkanten zitten.
Zal vast een oplossing voor zijn bedacht, maar wanneer je het toestel kantelt zit je notch wel aan de zijkant. Terwijl de interface dan vaak 90 graden draait, met je slide menu dus in het deel waar de inkeping zit. Benieuwd hoe ze dit dan elegant oplossen.

Edit - staat al netjes in de blog beschreven: In fullscreen or landscape orientation, the entire cutout area must be letterboxed

[Reactie gewijzigd door mailis op 31 juli 2018 22:46]

Heeft die support voor 'twee' notches niet gewoon te maken met het kunnen draaien van de telefoon, zodat er niets wegvalt als je de telefoon op z'n kop houdt of beide zijdes landscape natuurlijk?

[Reactie gewijzigd door Woutoud op 31 juli 2018 23:26]

…ťn notch is al teveel.
Wat beeldscherm en smartphone betreft: Doe maar ŗ la de Nintendo 3DS een leuk 3D scherm. Lijkt me een veel interessantere ontwikkeling dan te moeten lezen over deze scherm etende notches.
Is al geprobeerd en dat faalde.

Zelfs steeds meer TV's hebben geen 3D van wat ik van anderen hoor.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 31 juli 2018 21:14]

Ik zie het graag op mijn telefoon. Btw. Op welke telefoon hebben ze dat geprobeerd?
Ik zie het graag op mijn telefoon. Btw. Op welke telefoon hebben ze dat geprobeerd?
htc evo 3d had dat en ik dacht dat de amazon fire phone het ook had.
Gevonden, dank! Model 2011 helaas. De Fire uit 2014 heeft 't niet voor zover ik zie, maar misschien wat verder kijken. Hoe dan ook, van mij mogen ze 't nog een keer proberen, zeker met de schermen en hardware van 2018 zal 't vast een heel ander verhaal worden. Ik meld me alvast aan als bŤta-tester en early-adaptor.
HTC Evo 3D is zo'n geflopt toestel. Dit toestel had zelfs al twee camera's om ook in 3D te kunnen fotograferen.

E volgens mij had LG ook een 3D toestel (uit m'n hoofd van de optimus serie).

Het probleem was overigens niet het toestel zelf, want dat was prima naar mijn mening. Het probleem zat hem in de toepassing ervan. Buiten wat standaard catchy apps was er geen enkele nuttige app / toepassing voor

[Reactie gewijzigd door BeToBe op 31 juli 2018 21:23]

In elk geval leuk om 3D media te bekijken, dus schakelbaar. Heb zelf nog een 3D video camera en vind 't als af en toe cam te gek om te gebruiken. Een realisme dat 2D gewoon niet biedt. Of wat dacht je van een toepassing ŗ la Wifi Commander waarin je de grafieken 3D ziet weergegeven. Als optioneel binnen de software kan ik me voorstellen dat er op den duur wel toepasssingen uitrollen, in plaats van alleen multimedia of games.
Het kost helderheid en scherpte, daarom hebben tv's het ook niet meer
Dan een dubbel zo hoog resolutiescherm om toch nog full hd te kunnen kijken, nu 2018 geen probleem meer lijkt me.
LG Optimus 3D.

Het was misschien wel een leuke toevoeging geweest maar er was nauwelijks ondersteuning voor.
Here u go:

https://www.androidpolice...ery-is-included-in-price/

Ik zie de review graag verschijnen.. ;)

Kost wel een aardige duit, maar dan heb je wel een holographic display.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 31 juli 2018 22:14]

:D dank dank, nu weet ik waar ik mijn vakantiegeld van 2019 aan ga besteden! Moet wel nog wat verder de diepte in lezen, ben ook nieuwsgierig naar de cam wat 3d betreft. Link alvast gebookmarked.
En ja :), dan komt die review!