Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EvLeaks hint op Android P-release op 20 augustus

Smartphonelekker Evan Blass, ook wel bekend als EvLeaks, heeft in een tweet gehint naar een release van Android P, oftewel versienummer 9. Zo is het mogelijk dat de release plaatsvindt op 20 augustus.

De tweet van Blass toont een kalender met een overzicht van de maand augustus, waarbij op 20 augustus een groene letter 'p' is ingevoegd. Tot nu toe werd die letter in dezelfde kleur door Google gebruikt in communicatie over de aankomende Android-versie, die nog geen volledige naam heeft. Het is niet ondenkbaar dat Android P inderdaad op de 20e uitkomt, omdat Google bijvoorbeeld de Oreo-release op 21 augustus 2017 liet vallen.

Blass was ook degene die vorig jaar deze datum een week van tevoren voorspelde. Zijn huidige voorspelling is daardoor nu wat eerder, maar niet minder geloofwaardig. Google bracht eind vorige maand de laatste Developer Preview van Android P uit.

Deze versie van Android bevat onder meer uitgebreidere ondersteuning voor toestellen met een inkeping in het scherm. Daarnaast zijn er nieuwe manieren van navigatie met gebaren en een Multi-camera-api, die het mogelijk moet maken om meer te doen met dubbele camera's aan de voor- of achterkant van een toestel. Een overzicht is te vinden in een preview van de P-versie.

Er komt in een latere release ook een Dashboard waarmee mensen inzicht krijgen in hun gebruik van Android. Waarschijnlijk gebeurt dit samen met de release van de nieuwe Pixel-generatie, zo schreef Der Standard op basis van een gesprek met Dave Burke die leiding geeft aan de engineering-afdeling van Android.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

02-08-2018 • 15:35

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
Zijn er al verwachtingen wat de naam zelf zal worden?

Deze zag ik al voorbij komen:
Petit Four
Pound Cake
Pastille
Popsicle
Pancake
Profiterole
Puff Pastry
Pecan Pie / Pumpkin Pie / P...... Pie?

Tevens ben ik benieuwd of Samsung hem sneller zal uitrollen.

[Reactie gewijzigd door AW_Bos op 2 augustus 2018 15:53]

Pistachio of Pancake, 100%.
Met deze kleur groen zou ik mijn geld inzetten op Pistachio :)
Of zoals hieronder: Peppermint zou ook kunnen...

[Reactie gewijzigd door Thedr op 3 augustus 2018 11:56]

Ik zet mijn geld 100 procent in op pancake
Inderdaad! door de kleur zou ik Pistachio of Peppermint zeggen... :D
Die kleur verraadt het inderdaad wel ja :) Nog nooit een groene pancake gezien, gelukkig :+
Nou gelukkig? hahaha een groene (space-) pancake kan leuk en trippend zijn hoor :P
Maar inderdaad is dat niet logisch, immers kent niet iedereen een groene pancake O-)
ik kies dan voor Pistachio, die is sowieso groener dan een Peppermint :9
We eten hier regelmatig groene pannenkoeken. Dat heet een pandan pancake en bevat, zoals de naam al zegt, pandan. :)
PopCorn dat word hem (denk ik) }>
PEZ lijkt me grappig omdat ze dan een PEZ dispenser kunnen maken van 'Droid', maar ik vind zelf Pepermint wel logisch omdat ze b.v. niet weer een deal net als kitkat snel zullen doen
Uhm, en Oreo dan... ?
hmm daar heb je een punt, al zat daar volgens mij geen tie-in bij zoals met kitkat toch?
Oreo heeft (kort) een actie gehad waarbij je Android-telefoons kon winnen, maar in mijn beleving hebben ze er veel minder mee gedaan dan Kit-Kat toen der tijd.
Ik denk in ieder geval geen Popsicle want dit lijkt misschien wat teveel op Lollypop?
Waarschijnlijk peppermint.
Vooral ook als je naar de easter egg in de developer preview kijkt.
Niemand die denkt dat het Pringles wordt?
De Android versies hebben tot nu toe allemaal namen van zoetwaren gehad, en toekomstige versies zullen dit waarschijnlijk ook hebben, dus Pringles lijkt mij onwaarschijnlijk.
Tevens ben ik benieuwd of Samsung hem sneller zal uitrollen.

Weinig kans, Samsung kennende. Voor snelle updates kan je tegenwoordig bij andere fabrikanten terecht.
Ja, maar Treble zit er wel in.
Ik ben vooral benieuwd of de uitrol nu significant sneller gaat, nu veel toestellen project treble ondersteunen.
Ik vraag mij hoe lang na officieel release krijgen de toestellen die nu de beta draaien de officiŽle stabiele update.... Dat is al wat.

Dan is kijken na hoeveel invloed treble heeft op de update van OEMs die bekend staan voor slechte update beleid, zoals Samsung, LG en Huawei.

Wat Huawei betreft, als Treble iets gaat helpen, dan zouden heel veel klanten van genieten want Huawei heeft alle devides met Oreo van Treble voorzien.
samsung staat sinds een aantal jaren niet meer bekend om het slechte updatebeleid hoor, de meeste telefoons krijgen na 3 jaar nog steeds security updates, en sommigen zelfs nog een derde upgrade
Maar wij hebben hier over system updates, Oreo kwam vrij laat voor de S8.
ja oke, maar dat is niet perse een slecht updatebeleid, door alle aanpassingen duren upgrades (nieuwe android versie) langer voordat ze uitkomen. security updates gaan een stuk sneller, en meestal ben je ook gewoon up-to-date tot een aantal jaar na release. bij de mid-range of high-end telefoons wordt geloof ik gegarandeerd dat je 2 upgrades krijgt? en je ziet bij een aantal telefoons dat ze wel 3 upgrades krijgen. (zelfs de galaxy s advance ging van 2.3 naar 4.1, waarbij 4.0 overgeslagen werd, dat is toch best wat na al die tijd toen).
Ik vind de aanpassingen die gedaan worden aan de Android framework geen excuus.

Gecertificeerd OEMs krijgen toegang tot de plannen van Google erg vroeg in het proces, en daarnaast hebben ze continu toegang tot de bron code.

Veel Galaxy devices kregen niet eens 7.1 of 8.1.

Dat Samsung okť doet (soms) met de maandelijkse beveiliging update neemt mijn kritiek niet af.
Dat Samsung okť doet (soms) met de maandelijkse beveiliging update neemt mijn kritiek niet af.
Dan moet je je kritiek beter formuleren. Je sprak namelijk over een slecht update beleid bij Samsung, maar je bedoelt dus het upgrade beleid. Er zit een wezenlijk verschil tussen die twee.
Terwijl ik op de hoogte ben van het verschil tussen upgrade en update in het Engelse taal, en dat met hardware is best wel duidelijk wanneer welke definitief van toepassing is.

Zie ik Google en geen enkele OEM over upgrade spreken wanneer het over software komt. Ze noemen het de "update naar Android X" , menu heeft System Update en in software is dat lijn tussen wat is een update en een upgrade erg grijs.

De nieuws gaat over een major system update.

Maar ook als we naar security patches bekijken kan Samsung het nog veel beter doen ivm andere OEMs.
het kan wel zijn dat ze toegang hebben tot de beta's, maar dat wil niet zeggen dat ze dan al hun rom klaar kunnen hebben gebasseerd op de final versie. als de final versie uit komt, moeten ze daar ook hun skin nog op aanpassen en de bugs eruit werken. voor late upgrades heb je ook geen excuus nodig, een upgrade is leuk, maar niet persť belangrijk zoals (security) updates
Puur uit interesse, welk van de recentere Samsung toestellen kreeg een derde upgrade?

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 2 augustus 2018 16:51]

Eehm... Geen enkele? Versieupgrades zijn sinds Ice Cream Sandwich (2011) jaarlijks en een toestel van 3 jaar oud is geen recent toestel.
de s6 had bijvoorbeeld 5.0.x, 5.1.x, 6.x en 7.x (5.0 naar 5.1 is dacht ik ook een upgrade)
Ja dat vraag ik mij ook af. Je moet je er trouwens wel bewust van zijn dat project Treble alleen een vereiste is voor telefoons die met Android Oreo (8.0) zijn geleverd. Als je dus een device hebt waar van origine Android Nougat of ouder op staat en je hebt een update ontvangen naar Oreo dan is dit geen garantie dat project Treble is geÔmplementeerd op je device.
In principe hadden ze de force system update check toch in orde gebracht nu. Dus zou je zelf moeten kunnen forceren op release dag.

Als je echt haast hebt, kan je je op release dag ook registreren voor de beta versie. Dan krijg je ook de final en kan je daarna het toestel weer uit het beta programma halen.
Ik ben vooral benieuwd of de uitrol nu significant sneller gaat, nu veel toestellen project treble ondersteunen.
Die ondersteuning is vooral een keuze van de fabrikant. Als de fabrikant niet voor project treble kiezen, dan heeft het weinig zin.
'Veel toestellen' valt wel mee, minder dan 12% ondersteunt Treble
12% draait >8.0, dat wil niet zeggen dat ze Treble ondersteunen...
Vandaar dat ik ook zeg "minder dan"... :+
groter of gelijk aan >=
Ik vind die cijfers altijd een beetje dom. Natuurlijk kloppen ze wereldwijd, echter, heb ik laatst gelezen dat de snapdragon 410 de populairste chipset ter wereld is. Zal mij niks verbazen als de oude quadcore mediatekjes ook nog veel in gebruik zijn. Erg veel telefoons in ontwikkelingslanden draaien sterk verouderde android versies. In Nederland acht ik het percentage telefoons op android 8 hoger. Hoeveel daarvan treble ondersteunen is natuurlijk niet te zeggen, maar het wordt checken of bijvoorbeeld samsung, LG en huawei nu sneller met updates weten te komen op hun treble devices.

Edit:
Hier dat artikel over de hoeveelheid telefoons met maar 500mb ram, en de snapdragon 410 als meest gebruikte chipset. 0 van die telefoons draait uiteraard android 8, denk niet eens 7.

https://www.google.co.uk/...set_q2_2017-amp-27297.php

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 2 augustus 2018 16:23]

Eens. Heel benieuwd of en hoeveel verschil dit maakt.
En hier zit ik dan, te wachten op de update van Android O voor mijn Motorola G5 Plus... [/klaagmodus]

Ik hoop dat bovenstaande langzaam maar zeker wordt uitgefaseerd door het nieuwe update beleid van Android. Het zou toch mooi zijn als we over een jaar of 2 alleen nog maar telefoons hebben die gewoon rechtstreeks van Google updates ontvangen voor vrijwel iedere update.
Dankzij Treble zou het in de toekomst inderdaad makkelijker moeten zijn om updates te maken. Of de fabrikanten even lui blijven, dat kan niemand vertellen :-(
trebble zorgt niet dat google de updates levert, dat doet de fabrikant nog steeds, het wordt alleen wel gemakkelijker
Vooral bij Motorola G5 Plus is het te gek voor woorden. Het toestel heeft nog steeds officieel geen Oreo, maar de XDA developers hebben er inmiddels Android P met Treble op draaien.
Open source en proprietary software kun je toch niet vergelijken..... . Ze dienen allebei hele andere belangen.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 3 augustus 2018 12:10]

Dit zeer complete overzicht van Android Police is super interessant als je elk nieuwe detail wil weten in Android P: https://www.androidpolice...far-continuously-updated/
Ik ben meer benieuwd naar de Dashboard feature, wanneer die beschikbaar komt ^^
Eens kijken hoe snel Nokia deze naar Android one poort.
Ik gok op "peanut butter". Lust het wel niet, ben dan ook geen Hollander ;)
Mooi zo mijn OnePlus 6 draait heerlijk met android P laatste versie.
Welke nieuwe functies merk je dat je veel gebruikt?
Mijn Google Pixel XL loopt als een trein met de laatste Android P(istacchio Ice Cream) Beta5!! :)
Nul problemen en lijkt sneller dan Android 8.1, accu gaat ook langer mee.
Ik heb alleen nog steeds geen Nederlandse Google Assistant, zou toch uiterlijk vandaag moeten werken?
Iemand een idee?

[Reactie gewijzigd door vktheo op 3 augustus 2018 09:03]

Ik heb eveneens 9 op mijn Pixel XL, heb je apps met problemen ? Mijn uitzoderingen van de ABN Amro bank app & betaal app (nfc) werkt alles vlekkeloos.

SNS app werkt overigens wel volledig.

Edit: ABN app start wel maar na het inloggen sluit hij zich zelf. Grappig is dat ik wel notificaties ontvangen van af en bijschrijvingen.

[Reactie gewijzigd door MrCaBLeGuY op 3 augustus 2018 13:18]

Ik heb geen problemen, alle apps werken voor mij. Ik gebruik ING, en die werkte al vanaf DP1 :)
Heb wel lang problemen gehad met Parkmobile, die app crashte meteen, hebben ze na heel lang aandringen pas 2 weken terug aangepast. Met Parkmobile is het ieder jaar weer raak. Zij zeggen de app pas aan te passen als de officiŽle release uit is van de nieuwe Android versie. Slechte zaak!
Iedere app bouwer kan zijn app goed aanpassen op het moment dat Google het API level weer vastzet/vrijgeeft.
Dit is eigenlijk ieder jaar met DP3 (Beta4), vanaf dat moment kan iedere developer zijn app geschikt maken en blijft ie gegarandeerd ook werken als er volgende DP versies en de uiteindelijke officiŽle versie verschijnt.
En zoals gezegd ben ik erg blij met Beta5, de gestures werken fijn voor mij, ben al geheel gewend hier aan.
Alleen mag de "Dark" mode nog wel doorgetrokken worden naar de instellingen en meer wat onnodig wit is...
Ik heb graag zelf de keus of iets licht of donker is, maar ja.... blijft een wens die velen met mij zullen hebben.

En ja ik weet dat je met een custom ROM veel meer kan, heb dit zelf ook veel gebruikt, maar heb nu gewoon liever een stabiele officiŽle release...

[Reactie gewijzigd door vktheo op 3 augustus 2018 13:51]