Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Proximus krijgt lening van 400 miljoen euro voor investering in glasvezel

Proximus ontvangt een lening van vierhonderd miljoen euro van de Europese Investeringsbank. De Belgische provider gaat het geld gebruiken voor de aanleg van glasvezel. Het is onderdeel van het plan om in tien jaar tijd drie miljard euro te investeren.

Volgens Proximus versnelt het verkrijgen van de lening het aanleggen van 'een gigabitnetwerk van de toekomst'. In 2016 maakte de provider bekend dat het gedurende een periode van tien jaar in totaal drie miljard euro investeert in de aanleg van glasvezelinfrastructuur. Het doel is om 85 procent van de bedrijven en de helft van de consumenten van een ftth-verbinding te kunnen voorzien.

Het financieren in verbeterde telecominfrastructuur is naar eigen zeggen een prioriteit voor de Europese Investeringsbank. De EIB doet dat in het kader van de 'Digitale Agenda voor Europa 2020'-strategie. Volgens Proximus zijn er inmiddels meer dan zesduizend bedrijven in BelgiŽ aangesloten op glasvezel en is de uitrol in 24 steden en gemeenten van start gegaan of gepland op korte termijn.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-03-2018 • 15:51

96 Linkedin Google+

Reacties (96)

Wijzig sortering
Ik zou er me nog maar niet te blij om maken.

Ondanks alle soortgelijke berichten (ADS, ADSL+, VDSL, etc...) kan ik nog steeds niks krijgen dat een hogere downloadsnelheid biedt dan 12mbit.
En nee, ik woon niet in een of andere uithoek, maar in de bebouwde kom/dorpskern van mijn gemeente.

Heel vaak beginnen ze vol goeie moed in "een aantal belangrijke steden", waarna dit wordt uitgebreid naar "de andere steden".
Voordat wij aan de beurt zijn, is er een weer een nieuwe technologie beschikbaar, en is de uitrol waar ze mee bezig waren op een laag pitje gezet.

Zo ging het alle vorige keren toch.
Ik zal blij zijn, als ik het heb. Niet eerder.

Als ze het nu over een investering hebben voor de komende 10 jaar, dan maak ik me echt niet de illusie dat er - voordat we 2028 zijn - geen nieuwe technolgie is die ze willen gaan uitrollen. Uiteraard eerst in "een aantal belangrijke steden" en dan zien we wel verder...

EDIT:
Voor de duidelijkheid: ik heb het enkel over de Proximus-technologieŽn, als ik zeg dat er geen deftige aansluiting te krijgen valt. Gelukkig heb ik wel Telenet, maar een keuze tussen de beide zou natuurlijk veel beter zijn.

[Reactie gewijzigd door tc-t op 7 maart 2018 16:36]

En nee, ik woon niet in een of andere uithoek, maar in de bebouwde kom/dorpskern van mijn gemeente.
huh ?
De gemeente Herstappe dan ?
huh ?
De gemeente Herstappe dan ?
Da's een mooie - die moet ik onthouden :)

Nee, het gaat om een gemeente met een normalere omvang: > 13000 inwoners in de Antwerpse Kempen.
en niet aansluitbaar met Telenet? dan heb je toch al wat deftiger...
Ik woon zelf in een soortgelijke gemeente (Waasland) en net buiten de bebouwde kom, maar heb vlot 180/25 met telenet
Ah, op mijn locatie wou Proximus mij niet meer dan een 50/5 lijntje geven terwijl ik bij Edpnet gewoon 100/18 heb. En nog niet tegen de FUP limiet aangelopen terwijl ik dat bij Proximus zowat iedere maand zou hebben en dan maar die gratis datapakketten zou moeten aanvragen (al dan niet met script, als die nog werken) (en bij Telenet al helemaal maar dan zonder die optie die Proximus biedt).
Sommige andere DSL providers "konden" mij zelfs die 50 niet geven.
EDPnet gebruikt het Proximus netwerk, wat zij kunnen kan Proximus ook aanbieden
Dat weet ik (en iedereen), ik wou aantonen dat het niet van kunnen is bij Proximus, maar van willen.

To be fair, nu, meer dan een jaar later, geeft Proximus dezelfde snelheden aan op mijn adres, maar toen ik het aanvroeg gingen ze niet hoger dan 50/5.

[Reactie gewijzigd door Nha op 7 maart 2018 22:05]

Is dat dan niet gewoon het feit dat vectoring is aangezet op je ROP ondertussen? De vectoring uitrol is nog altijd niet compleet uitgerold, en 50/5 (welja, 50/10 maar met PPP cap op 4 a 5 up dan) zou me doen denken dat je in zone 2 zit.

Daar is 50/10 inderdaad het maximum dat je kan krijgen. (editnote: zonder vectoring danwel. Met vectoring is de max snelheid dezelfde als in zone 1, nl 100/40)

Het doet me al helemaal denken dat dat het "probleem" was als je vermeld dat je nu wel dat kan krijgen van proximus.

Alsook zijn ze constant bezig met de definities van zones aan te passen mbv bijvoorbeeld de 1.1Mhz vectoring upgrade en de 552Khz vectoring upgrade. Deze werden gedaan op ROP's waarbij de eerste ADSL2 en bij de 2de ADSL1 verbinding volledig verdwenen zijn.

Hierbij kan het dus zijn dat je eerst in een Zone 3 zat, met na die upgrades nu uiteindelijk in een zone 2.

Het is allemaal wat genuanceerder dan je het nu brengt eigenlijk :+.

https://www.proximuswhole...-01-12-13-49-38~cache.pdf

[Reactie gewijzigd door GuntherDW op 8 maart 2018 06:18]

En wat neemt dat weg aan het feit dat Proximus minder aanbood dan er mogelijk was? De reden is echt irrelevant, het is hun netwerk en als een ander beter kan offeren dan hun dan is dat hun eigen fout.
Proximus bood helemaal niet minder dan er mogelijk was.

If anything gaven zij je meer info dan EDPNet welke je gewoon waarschijnlijk gezegd hebben wat de maximale theoretische waarden van het abbonement zijn.
Tenzij je Scarlet neemt, of hun Start abbo (welke capped zijn op 50Mbit down), gaan ze je gewoon geven qua download waar je modem op synct.

Upload is een ander verhaal, daar zitten ze inderdaad wat te slabakken op hun VDSL abbo's. Hier maken alternatieve providers als Dommel, Billi en EDPNet handig gebruik van.
Je kan sync'en op 40Mbit up en nog altijd capped zijn op 6Mbit met hun abbo's. Al hebben een hoop mensen met random PPPoE sessies uncapped uploads gezien bleef het iets tijdelijks en dus waarschijnlijk wat testen van Proximus uit.

Zoals ik al eerder zei is het verhaal hoogstwaarschijnlijk iets genuanceerder dan dat je nu aan het brengen bent, alsof zij de ultieme "boeman" zijn.

EDIT: Zoals ik al zei aangezien het feit dat je nu wel die snelheden van proximus kan krijgen zijn het gewoon aanpassingen geweest aan je VDSL2 ROP (en connectie) waardoor ze je nu wel deze kunnen aanbieden. Niets meer, niets minder.

[Reactie gewijzigd door GuntherDW op 9 maart 2018 01:16]

Nu conflate je sync speed met "effectieve" speeds.

Buiten het feit dat ik het raar vind dat je niet hoger dan 74Mbit ziet, maargoed.
Also, hoi rickyrocker *wave*

EDIT: Voor de mensen die RickyRocker niet kennen, long story short: niet op reageren, hij luistert zelfs niet naar je argumenten maar verhemelt gewoon zijn "favoriete" provider naar alle hemelen.
Hij is hiervoor al meermaals geband op andere fora maar blijft gewoon voortdoen onder nieuwe accounts.

[Reactie gewijzigd door GuntherDW op 8 maart 2018 07:16]

@GuntherDW
Terwijl 2 anderen Telenet steeds zoveel mogenlijk bashen,en die worden niet geband.
Hoe kan het anders alle moderators zitten bij een koper aanbieder.
en niet aansluitbaar met Telenet? dan heb je toch al wat deftiger...
Ik woon zelf in een soortgelijke gemeente (Waasland) en net buiten de bebouwde kom, maar heb vlot 180/25 met telenet
Met Telenet wel. Ik bedoelde alles wat met het Proximus-netwerk te maken heeft.
Ik geeft toe dat dat niet heel duidelijk was in mijn reactie. Ik zal dat even toevoegen.
Of investeren in het mobiel internet. Kijk als voorbeeld naar Oostenrijk super mobiel netwerk landelijk en bloed snel.
Mobiel internet is in zowel Nederland als BelgiŽ geen ideale optie, in Oostenrijk wordt het mobiele netwerk inderdaad ingezet voor internet thuis, maar dan voornamelijk in de dunbevolkte gemeentes buiten het stedelijk gebied of op lastig bereikbare plaatsen. Een kabel aanleggen is in Oostenrijk vele malen duurder dan dat bij ons zou zijn. Niet alleen doordat het bergachtig is, maar ook omdat je veel sneller steen tegenkomt als je gaat graven.
Daarom dat het voor Oostenrijk wel interessant is om op het mobiele netwerk in te richten om ook thuisgebruikers aan te kunnen.
In Nederland levert KPN in buitengebieden al 4g voor thuis en T-mobile levert het zelfs overal.
Heb het aangevraagd voor me vader maar niet beschikbaar.... terwijl die maar 8 Mbit heeft 🙈
En in belgie is proximus dit ook aan het testen in een gebied in walonie
Orange internet@home werkt perfect in Vlaanderen.
Heb er zelf ook zo eentje am heb ik wel de antennes vervangen maar dit komt door het slecht signaal bij mij binnen (metalen beplating aan buitenkant)
Dat word ook hier een probleem, want GSM ontvangst is hier een ramp, gewoon bellen lukt al niet, laat staan 4G :)
Tjah, das het nadeel van landelijk te wonen. Wees blij dat je nog Telenet hebt. Er zijn mensen die op DSL een nog lagere snelheid halen dan de 12Mbit die bij U mogelijk is terwijl kabel niet eens beschikbaar is.

Het feit dat VDSL niet beschikbaar is toont direct aan dat de wijkkast te ver verwijderd staat. Anders zou een hogere snelheid mogelijk geweest zijn. En daar heb je direct ook het nadeel van het privatiseren van de infrastructuur.

Voor bedrijven als Proximus en Telenet is het veel interessanter om te investeren in de 90% van de bevolking die dicht op elkaar woont dan voor die 10% die verder uit elkaar woont en waar de kosten hoog oplopen. Het uitrollen van nieuwe technieken is trouwens ook niet de grote noodzaak. Met VDSL kan je vele mensen al zeer goed bedienen. Maar hier bij FTTH hebben ze het over 50% van de residentiŽle aansluitingen. Je mag er zeker van zijn dat deze zich dus voor een groot stuk zullen beperken tot de steden. Met de belgische grootsteden alleen al kom je namelijk relatief ver.
Maar hier bij FTTH hebben ze het over 50% van de residentiŽle aansluitingen. Je mag er zeker van zijn dat deze zich dus voor een groot stuk zullen beperken tot de steden. Met de belgische grootsteden alleen al kom je namelijk relatief ver.
Dat klopt, daarom dat ik op dit moment zeker niet enthousiast kan zijn. 50% is IMO zeker aan de lage kant, en gezien de ervaringen uit het verleden is de kans dat ik daar bij ben zo goed als nihil.
Voor bedrijven als Proximus en Telenet is het veel interessanter om te investeren in de 90% van de bevolking die dicht op elkaar woont dan voor die 10% die verder uit elkaar woont en waar de kosten hoog oplopen.
In theorie zou ik denken dat ik wel bij die 90% hoor (dat weet ik wel zeker, eigenlijk), maar in de praktijk profiteer ik er niet van.

Telkens iemand van Proximus hier op het bedrijf komt (in dezelfde gemeente) geef ik ook dit probleem even mee. De reactie is dan meestal: "Echt?" en als ze het opzoeken geven ze inderdaad toe dat het droevig gesteld is met de aansluitmogelijkheden.

We zitten trouwens met een soortgelijk probleem op het industrieterrein. De hoogst haalbare snelheid over koper is hier heel erg laag (niet zo extreem als bij me thuis, maar toch). Bijkomend probleem is dat veel bundels koper "rot" zijn [1], wat leidt tot enorme onstabilitiet en dat daar niks mee gebeurt.
De industriezone is de laatste 3 jaar wat uitgebreid en het nieuwe stuk heeft wel al glasvezel. Dat doet me vermoeden dat het voor de rest van de industriezone ook wel beschikbaar komt - vroeg of laat.
Tot die tijd moeten we het hier ook met Telenet doen. Geen klagen over, maar we zitten wel "vast".

[1] een jaar of 8 geleden bij graafwerken is er een enorme hoeveelheid (regen-)water in een put gelopen waar ze onderhoud aan het doen waren, en waarbij een hele bundel kabels "bloot lag". (Zo wordt het in elk geval verteld).
Tenminste 12 andere bedrijven op dit terrein hebben hetzelfde probleem met de instabiliteit van de lijnen.
Sommige klanten zitten ook gewoon nog rechtstreeks op de LEX met hun VDSL (of zelfs ADSL). Waar ook nog de ADSL2+ lijntjes doorlopen. En dus kan de lus niet vectoring-friendly worden gezet, en dan heb je dus minder bandbreedte op die lus als je wat verder zit.
Momenteel focust Proximus vooral op het aanleggen van Fiber bij bedrijfsterreinen en nieuwe verkavelingen. Hier is het namelijk het makkelijkste om een vergunning te krijgen om voor hen eventjes alles open te gooien en nieuwe kabels te trekken.

Voor bedrijventerreinen hebben ze natuurlijk hogere prioriteit, gezien zij werkelijk de hogere snelheden en betrouwbaarheid nodig hebben, en er ook genoeg voor willen betalen.
Heb sinds kort glas in Antwerpen centrum nieuwbouw idd erg blij mee :)
Ik heb ook glasvezel van Proximus in Antwerpen (deurne) in een gebouw van de jaren 50. Ze beloofden 200mbits maar het werd toch afgekapt op 100mbits. Volgens de helpdeks zou dat slechts tijdelijk zijn maar daar heb ik nog niets van gezien.

De jump van 70mbits naar 100mbits was het helemaal niet waard. Zeker niet als je 200mbits verwacht.

De technologie nog last heeft van groeipijnen. Zo lag tv/internet er een week uit door een foutje glasvezelkabel (laaste meter na het bakje op gevel). En kreeg ik als kers op de taart een factuur in de bus voor de aansluitingskosten terwijl dat gratis zou zijn.

Ondertussen is het allemaal opgelost en heb ik niets moeten betalen maar dan ben je toch al snel een paar uur (vaak wachten) helpdesk telefoontjes, 3 dagen thuiswerken voor de reparatie verder. Kosten/baten weegt het helemaal niet op.

Wat is uw ervaring wat snelheid/service/kosten betreft?

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 8 maart 2018 00:59]

Ik vind het super, donderdag besteld en maandag kwam de monteur en had ik het. Ik vind het alleen stom dat de upload nog altijd zo beperkt is en de link niet symetrisch is. En de bandbreedte is ook nog steeds beperkt, in NL kun je bij sommige providers al 10 gbit krijgen over glas. Nu hoeft dat ook weer niet maar 400/40 vind ik wel raar voor glas, doe dan 400/400.
Momenteel focust Proximus vooral op het aanleggen van Fiber bij bedrijfsterreinen en nieuwe verkavelingen.
De grootste focus in het begin ligt echt wel op bedrijventerrein en stadskern. Die zijn bijna altijd bij de eersten om nieuwe technlogie te krijgen, wat tc-t ook bedoeld. Sommige nieuwe verkavelingen zijn bij de gelukkigen, maar ook lang niet allemaal.

In de steden bevestigd men de glasvezel zoveel mogelijk aan de muur. Niet mijn favoriete optie, het is gewoon lelijk en ouderwets imho, maar het werkt wel veel sneller.
Om de overlast van de werkzaamheden te minimaliseren en sneller te gaan, zal Proximus de glasvezel aan de gevel van de huizen hangen overal waar het mogelijk is en overal waar de stad haar akkoord geeft.

Deze manier geeft Proximus de mogelijkheid om 500 meter per dag glasvezel te trekken tegen 100 meter per dag indien ze stoepen moeten openen.
Bron: https://www.astel.be/nl/W...rpen-Gent-en-Brussel_4650

[Reactie gewijzigd door .MaT op 7 maart 2018 17:21]

Ik snap niet waarom er nog geen glasvezel aan palen met bovengrondse elektriciteit wordt gehangen (zoals dit nog vaak het geval is in Vlaamse boerendorpen), en als het ooit eens naar onder de grond verhuist kunnen ze dat handeltje toch ook mee de grond in pleuren. Zo zou veel van de typisch Vlaamse lintbebouwing van VDSL kunnen worden voorzien als ze de glasvezels nu enkel voor wijkkasten gebruiken. Wanneer alles ondergronds wordt kunnen ze iedereen mooi op FTTH aansluiten :)
In mijn gemeente alleszins wel, in andere gemeenten ook denk ik wel. Vooral in de typische 'boerengaten'. Er rijden niet voor niets nog bestelwagens met zo'n lift rond (en om lampen in lantaarnpalen te vervangen uiteraard).

[Reactie gewijzigd door Mylan Piron op 7 maart 2018 21:20]

Dat zal een dure, dikke & sterke kabel moeten zijn...
Zal toch niet duurder zijn dan voetpaden opengooien vermoed ik.
Ik woon ook erg landelijk, ergens derde veld links af en kan niet klagen over mijn Proximus verbinding. 100Mbps standaard door toepassing van vectoring en DLM ;)
30 jaar geleden had glasvezel voordelen ten opzichte van koper en kabel was niet of nauwelijks beschikbaar. Nu is koper zo goed als afgeschreven want het ligt al een halve eeuw, mogelijk nog langer, onder de grond zonder ooit vervangen te worden.

Het argument om niet te investeren is dat er nu nauwelijks onkosten zijn aan deze infrastructuur. Kabel vervangt wel zo nu en dan hun infrastructuur. Deze kabels zijn klaarblijkelijk goedkoper dan koper.

Waarom worden de kosten voor het aanleggen, een EG kabelgoot, van glas niet gezamenlijk als investering gedaan door alle ISP partijen? En dan doel ik op KPN/Ziggo.
Ik heb al sinds 2009 glasvezel en nu in mijn nieuwe huis de mogelijkheid om zelfs een 10gbit abonnement af te sluiten. Ik kan mij niet voorstellen dat ik terug moet gaan naar adsl of kabel. Ik snap ook niet waarom KPN geen glasvezel aanlegt en maar de bestaande lijnen gaat "verbeteren" Oke, 120mbps over adsl, lijkt nu veel maar over 10 jaar is dat niets meer. Glasvezel is en blijft de toekomst...

[Reactie gewijzigd door Empo op 7 maart 2018 16:09]

denk eerder dat de toekomst is dat we modems met 5G (niet wifi signaal)hebben.

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 7 maart 2018 16:15]

Zodra dat kan met degelijke latency ipv zoals nu een veelvoud van bekabeld.
Een stabiele 4G verbinding komt anders al aardig in de buurt. Niet laag genoeg om racegames of twitch shooters te gaan multiplayen maar een game als minecraft moet wel lukken.
hier kan ik max 100mbps met VDSL2 en max 500mbps met coax.
Wie zegt dat de rek er over koper uit is. 10 jaar geleden had je 100mbps over koper ook niet voor mogelijk gehouden laat staan 20 jaar geleden. Ook techniek over koper gaat sneller, het is geen glas maar wie zegt dat over koper over 10 jaar 300 of 500.000 mbps niet mogelijk is op korte afstand.
Ik heb business fibernet 240+ dus heb 230/27 internet snelheid, vind 118§/m net wat te duur voor 500/40 internet.

Binnenkort eens overstappen op orange 100/10 + edpnet 100/40 + telenet basic 50/5 veel meer mogelijkheden om problemen te vermijden (werken, peering problemen etc) had de afgelopen 60dagen problemen met Telenet die ik nu niet meer heb, en jawel gisteren gecontacteerd door Telenet voor een 2 maanden oud probleem (Goede business service, of niet? -_-)
Ik betaal netto 94,48 euro voor 3 pack 400/40Mbps internet + HDtv 82 posten incl digicorder vaste lijn gratis bellen dal uren ook naar gsm.
ik betaal 133§/m voor vaste telefonie, internet en TV en dan nog 4x 15,99§/m voor GSM (Mobilus S).
Bij edpnet ga je vandaag nooit 100/40Mbps effectief halen.
Hoe hoger de upspeed hoe lager de downspeed.

[Reactie gewijzigd door lotion op 7 maart 2018 17:37]

nee... download is meestal ~90mbps ligt eraan waar je woont (hoe ver van de ROP) en de upload snelheid is ~28mbps (40mbps kunnen ze nog niet leveren)
Het is (nog niet) niet symmetrisch en de theoretische snelheid van glasvezel ligt vele malen hoger dan kabel en koper. Ik lees wel dat er al test zijn over kabel met symmetrische snelheden...

[Reactie gewijzigd door Empo op 7 maart 2018 16:40]

De rek hoeft er niet uit te zijn, maar glas is wel degelijk de toekomst.
Het is sneller en met meerdere kleuren licht heb je nog veel meer bandbreedte.

Het is heel simpel, wat wordt er bij datacenters gebruikt? Steeds meer servers worden uitgerust met glaskaarten en een directe glasverbinding.

Glas is gewoon een dedicated kabel van je huis naar de wijkcentrale. Als je daar het voordeel al niet van in wil zien.

Daarnaast zit er dus veel meer bandbreedte in. In het kader van ooit komt het er toch, kun je er maar beter nu mee beginnen.

De kabel is gewoon instabiel, ik heb direct bij het vrijkomen van glasvezel alle coax kabels uit mijn huis verwijderd. Beste beslissing ooit, de overstap naar glasvezel.
Glas is idd sneller. Maar of de massa het nu of over 5 jaar echt nodig heeft ?
Vergeet ook niet snelheden van 5g en straks 6g 7 g of 10G of welke naar het straks heeft.

Betreft je opmerking datacenters.
Naar buiten toe glas, binnen gewoon nog utp kabel 1 of steeds meer 10gb

De kabel instabiel klinkt alsof miljoenen mensen die er op zitten alleen maar problemen hebben. Heb nog weinig van die instabiliteit gemerkt van kabel internet.

Je hebt alle pc's zeker nu ook op glas zitten ?
10gb is ook om op het aantal redundante verbindingen te besparen. Met 10gb fiberchannel over ethernet (fcoe) bespaar je op het aantal connecties dat een server redundant nodig heeft.

De stabiliteit, de dedicated lijn naar de wijkkast en de toekomstige mogelijkheden zijn voor mij redenen om FttH tot standaard te willen zien verheven.

Over meerdere kilometers kun je hogere snelheden garanderen, meer bandbreedte en lagere latency. Daar kun je niet tegen zijn toch?

Stabiliteit merk ik ook duidelijk in verhouding tot Ziggo...
Ik doe het met T-mobile glasvezel van 20mbit, meer dan voldoende voor nu.

Bij Ziggo (goedkoopste abonnement), had ik eerst moeten uitleggen waarom tevreden ben met 20mbit maar bij T-mobile voor 24 euro per maand.
Hele discussie van dat ik dan geen full HD kan streamen en zo met 20mbit, terwijl ik dat met 20mbit prima kan.
Sterker nog 9/10 keer haal ik zelfs 28 mbit uit glasvezel. Bij glasvezel is 20mbit ook daadwerkelijk 20mbit

[Reactie gewijzigd door mysterieworld op 7 maart 2018 22:06]

En ze vragen nu al 100EUR per maand voor een internet formule die ze in Frankrijk en Zweden al sinds 2002 hadden aan 15EUR per maand. Een echte maffia in BelgiŽ die providers. Toen ik stage deed in Frankrijk had ik 450Mbps DL en 50Mbps UL voor 16.99/maand, in BelgiŽ was dat toen 70EUR voor 75Mbps DL en 5Mbps UL, nu 12 jaar later is dit 100EUR voor 100Mbps DL en nog altijd 5Mbps UL. Je wordt er gewoon aggresief van.

[Reactie gewijzigd door NorMath op 8 maart 2018 02:08]

@NorMath
Voor 94,48 euro netto krijg ik 400/40Mbps incl boost internet,HDtv met 82 posten incl digicorder incl vaste telefoonlijn
gratis bellen in de dal uren en feestdagen ook naar gsm.
http://www.speedtest.net/result/7103334048.png
Kan KPN nog een voorbeeld aannemen, ipv aanleg van glasvezel te staken.
Ik ken de situatie in Nederland niet zo goed, en weet dus ook niet waarom KPN hier mee gestopt is, maar bij proximus is hier nood aan om te blijven concurreren. Er zijn in vlaanderen heel veel huishoudens die over een proximus-lijn nog steeds maar een magere 20 Mbps kunnen behalen, of waar nog steeds geen VDSL beschikbaar is. Zelfs met toekomstige ontwikkelingen als G.fast zullen hier geen (relevante) winsten geboekt worden.

In vlaanderen komt de coax-kabel ook bijna bij elk huishouden binnen, en telenet kan over zijn bestaande infrastructuur dezelfde klanten een 200 Mbps lijn garanderen. Telenet kan die snelheden relatief eenvoudig opschroeven tot glassnelheden door het gebruik van docsis 3.0, een technologie die grotendeels reeds uitgerold is in hun backend.

Met de opkomst van videostreaming in steeds hogere resoluties (en andere toepassingen die meer bandbreedte vereisen) heeft proximus dit nodig om buiten de prijs ook op technologisch vlak een speler te blijven op de vlaamse telecommarkt.
Ik ken de situatie in Nederland niet zo goed, en weet dus ook niet waarom KPN hier mee gestopt is
KPN heeft zich bij de glasvezeljongens ingekocht om zo op de rem te kunnen gaan staan. Ze hebben te weinig concurrentie zodat ze als individuele partij de ontwikkeling van glasvezel in Nederland op deze manier heel effectief kunnen dwarsbomen. Hierbij worden ze geholpen door het feit dat het andere grote machtsblok in Nederland (Ziggo/Vodafone) ook geen interesse heeft om in glasvezel te investeren; die teren nog steeds op de kabelnetwerken die wij zelf in de jaren '80 met onze belastingcenten hebben aangelegd, da's veel goedkoper voor ze.

De NL overheid heeft intussen anno 2018 helaas nog steeds geen flauw benul van alles wat met internet te maken heeft en loopt dus mak achter de feiten aan, intussen zelf honderden miljoenen verspillend aan mislukkende projecten en daardoor kreupele overheidsdiensten.
Er zijn al diverse Tweakers die hele lange tekst en uitleg hebben gegeven waarom het logisch is dat kpn is gestopt met de aanleg ervan.

Het word simpelweg gewoon nooit terug verdient.
Dat is niet wat men hier heeft gezegd. Het wordt door KPN simpelweg niet snel genoeg terug verdiend, en het is niet lucratief genoeg. Dat zijn de nuance die je moet maken.

Het moet weer worden gezegd *zucht*: glas is een 100 jaar infrastructuur (waarschijnlijk zelfs langer, want fundamenteel gezien zijn maar weinig technieken waar je zo goedkoop de bandbreedte mee kan opvoeren -- zo is er recentelijk te lezen dat men in Japan voor 45§ p/m 10Gbps kan leveren; zie dat maar te bewerkstelligen met coax, DSL, 5G, satelliet of elke andere iteratie van die technieken dan ook). Als dat niet genoeg tijd is om je geld terug te verdienen en er zelfs winst op maken, dan doe je iets niet goed. En ja, ondanks dat KPN hun netwerk moet opstellen voor concurrentie, verdienen zij aan die concurrentie:
Overigens betalen andere providers KPN wel huur voor het gebruik van het netwerk. KPN mag deels zelf bepalen hoe hoog de huur hiervoor is. Voorheen moesten deze huurafspraken nog goedgekeurd worden door de ACM. Sinds april 2015 heeft KPN hier meer vrijheid in gekregen.
https://www.providers.nl/...el-concurrenten-toestaan/
Ja natuurlijk verdienen ze er wel iets aan, maar veel is het niet. En het scheelt de concurrenten heel veel geld in tegenstelling tot zelf aanleggen. Maar het *kost* KPN geld in vergelijking tot wanneer het hun eigen klanten waren... Dus blijft KPN benadeeld en is het moeilijker terugverdienen. Zo kan KPN dus niet gezond concurreren, en als zij ff gaan dokken voor de complete glas aanleg in Nederland dan kan iedereen daar dus van profiteren behalve KPN. :+ Ja, dan zou ik ook eerst lekker alles naar de wijkkasten upgraden en het laatste stukje koper houden, en langzaam op termijn en als de consument het nodig vindt glas gaan uitrollen.

KPN is gewoon een beursgenoteerd bedrijf met aandeelhouders, die zijn er niet om sinterklaas te spelen en alles te betalen voor de rest van de markt.
Heb je een bron met cijfers dat KPN verlies maakt op concurrenten op hun netwerk t.o.v. de kosten van de aanleg daarvan? Gezien KPN meer ruimte heeft gekregen om zelf de bedragen te mogen bepalen, lijkt het mij sterk dat KPN nooit dat geld zal terug verdienen.

@WhatsappHack Je reactie verkeerd gelezen. Ik zweer dat ik wat anders had gelezen (misschien een andere reactie per ongeluk gelezen?). Hoe dan ook:

Dan zoals ik tegen @Crazio stelde: als KPN het geld terug verdient op hun glas netwerk via KPNs concurrenten en zichzelf, wat is daar oneerlijk aan dat concurrenten beconcurreren op service via hun netwerk? Overigens valt er ook wat voor te zeggen dat het meerderendeel van KPNs concurrenten gewoon gebruik maakt van KPN Wholesale. Dus KPN heeft op hun netwerk de grootste aanwezigheid.

Het zit hem waarschijnlijk dan ook in dat laatste wat je stelde: KPN heeft aandeelhouders, en die willen een hoog rendement op korte termijn. Dat is hen goed recht (al vind ik het ongezond), maar dat is dan ook de reden waarom KPN kiest voor laaghangend fruit, en lange termijn investeringen voor zich uit schuift.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 7 maart 2018 17:30]

Ik heb geen bron, maar is het niet zo dat KPN zijn/haar netwerk beschikbaar moet stellen / verhuren aan concurrentie tegen kostprijs? Met andere woorden, verdienen ze daar dus niks aan. De concurrent kan dan wel mooi de winst pakken. Die hebben de kosten van het aanleggen van het netwerk niet. KPN kan alleen de winst pakken voor die klanten die wel voor KPN kiezen als provider, wat weer een minder aantal klanten zullen zijn omdat er ook concurrenten zijn.
Ik heb nergens gelezen dat KPN dat moet doen (als dat wel het geval is, en iemand een bron daarvoor heeft, link dan graag, want ik krijg het idee dat bijna niemand weet hoe de vork in de steel zit als het gaat om dit onderwerp).

Maar als KPN toegang tegen kost prijs moet aanbieden, dan rest de vraag: kost prijs gebaseerd op wat? Prijs van onderhoud, of prijs van aanleg? Als het dat laatste is, dan verdient KPN gewoon hun investering op termijn terug. Als dat het geval is, dan snap ik niet wat hier oneerlijk aan is, want de concurrenten van KPN profiteren dan helemaal niet van KPN. Je hebt dan immers een gelijk speelveld, want iedereen moet dan op service beconcurreren. Overigens maken het merendeel van KPNs 'concurrenten' gebruik van KPN Wholesale.
Je zou eens bij kpn moeten werken. Kpn maakt wel degelijk winst met het openstellen. Als je naar het klachten percentage kijkt weet je al genoeg. Voor alle kabel gerelateerd problemen, moeten de telco's via KPN, en als de klant dan de KPN monteur voor de snufferd heeft in plaats van de telco monteur, gaat de klant wel achter de oren krabben.

Er zijn er zelfs genoeg die van telfort over stappen op kpn.. en het is allebei kpn, je kunt de stb's en modems gewoon laten staan.... Tmobile thuis is ook kpn alleen gebruikt eigen model modems.
Xs4all, ook weer KPN. Wat blijft er dan nog over? Lokale telco's en Tele2.
Wat veel mensen vergeten is dat je altijd al bij KPN Ziggo Proximus etc. nu ook 15 tot 25 euro per maand betaalt voor het kabelnetwerk al dan niet coax/dsl. Ook in een glasvezel abonnement zit uiteraard een bedrag dat is gereserveerd voor aanleg en onderhoud. Bij de meeste (semi)private initiatieven is dat bedrag zo'n 20-25 euro per maand (of eenmalig, bijvoorbeeld 1800 euro) en wordt het netwerk in 10-15 jaar afbetaald, zodat daarna het abonnement eventueel naar beneden kan (hangt af van de constructie)
KPN Ziggo en Proximus vinden lange termijn investeren geen optie. Aandeelhouders willen het overzichtelijk houden en denken in jaren. Het is best jammer want het is niet te duur, alleen de investering in glasvezel wordt gezien als te hoog. Maar providers en kabelaars gaan 'vanzelf' overstag hoor, want onze datahonger wordt steeds groter, Europa wil een Gb netwerk in 2025 en ze hebben inmiddels ook wel ingezien dat de schep in de grond moet... helaas duurt dat nog een jaar of 5...
Een basis internetsnelheid is volgens de Europese Commissie onvoldoende om te voldoen aan de toekomstige behoefte. De Commissie stelt dat nieuwe technologieŽn en apparaten snelheid, kwaliteit en responsiviteit vereisen die alleen kunnen worden geleverd door zeer snelle breedbandnetwerken. De Commissie pleit daarom voor Gigabit connectiviteit, waarmee ze een internetverbinding bedoelt met een download- en uploadsnelheid van minstens 1 Gbps (Gigabits per seconde).

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 7 maart 2018 17:05]

Precies en als je nu tussen de regels lees doet Belgacom dat ook. 85% van de bedrijven, lees grote bedrijventreinen waar men glas aanlegt.
50% van de consumenten, lees grote steden waar men in een klein gebied veel mensen kan aansluiten en de kosten van aanleg per consument dus lager uitvallen.

Belgacom gaat de ander 50% dus niet op glas aansluiten omdat dat voor hun gewoon te duur is. Daarbij telenet zit met hun kabel al in veel buitengebieden met snel internet en tv. Daar is voor belgacom weinig te winnen.
Vandaag kan je niet zeggen wat Proximus gaat doen nadat dit project is afgelopen. Als ze relevant willen blijven zullen ze na dit project toch ook in kleinere gemeentes moeten gaan beginnen met FTTH aansluitingen en ook dat zal weer een miljardenproject worden. Iedereen gaat men nooit halen maar als men beide groepen naar 90% kan brengen tegen 2035 zullen ze al heel blij zijn.
kabel/glasvezel is ook niet de toekomst, naar mijn mening zonde om miljoenen/miljarden te investeren in glasvezel als we straks op 5G zitten
Niet echt haalbaar. 5G zal zelfde blokking points hebben als WiFi. Te veel connections zullen een bijzonder negatief gevolg hebben op de snelheid.
En hoe denk je dat 5G aan elkaar geknoopt wordt?

Waarom wordt 5G als het walhalla gezien? bij 2G was het 3G, bij 3G werd het 4G, nu is 5G weer de ultieme oplossing tot alles en iedereen. Glasvezel heeft en zal altijd zoveel meer bandbreedte hebben dan 5G ooit zal hebben, latency die altijd lager zal zijn, verder dan nog even buiten de standaard zaken qua storing en stability van draadloos.
Latency zal laag genoeg zijn en de modems kunnen dan ook gigabytes aan. 2G/3G/4G was nooit de oplossing voor modems thuis. Geloof mij maar zodra dit beschikbaar zal zijn in NL zul je zien dat kabelaars overgaan op dit systeem. Ook voor hun is dat makkelijker, minder onderhoud aan kabels, minder gezeik aan kabels in algemeen voor de klanten ook.
Maar groter gezeik dat de antennes opeens niet genoeg verbindingen aankunnen om alle gezinnen van vlot internet te kunnen voorzien.
Inderdaad, en stel iedereen heeft opeens 1Gbps thuis en je woont in een buurt met intensieve downloaders, ga dan maar eens de totale bandbreedte van die masten bekijken, en hoeveel je er nodig zult hebben, nu zit in belgie 100 woningen met VDSL op 2x 1gbps, bij coax is dit ongeveer 600woningen op 1 'node' dus ik denk dat die 2x 10gbps heeft (niet zeker)

Thuis heb ik maar goede 4G voor 2 providers, de 3de is slecht (10mbps down 8 up, andere 2 50+ down en 20+ up) stel je voor de provider met slecht bereik zet hier 5G dan heb ik helemaal geen ontvangst van 5G alleen nog 4G.
Telenet in mijn buurt bekijkt het effectief gebruik per node en past de uplink aan aan het effectief gebruik van de kring. Doordat ik op het platteland zit met weinig actieve gebruikers zitten wij op 2x gigabit, maar een andere kring van een dorpskern zelf, die in eenzelfde centraal punt toekomt heeft 4x 10Gbit voor een 750-tal woningen
Op de node hier zitten 3 bedrijven aangesloten denk ik, en meeste hotspots hier zijn van Telenet, de meesten zijn hier ook klant bij Telenet en dus gok ik de node op 2x 10gbps.
Das leuk maar hoe kom je van de 5G mast tot in het datacenter? Onderliggend ga je altijd glas nodig houden.
Welke techniek je ook gebruikt, al je verbindingen verlopen via hetzelfde medium namelijk ruimte. Je kan 10 kabels naast elkaar leggen maar je hebt maar 1 medium voor draadloos. Je kan dan gaan werken met verschillende frequenties, gerichte signalen en andere trucjes, het medium is en blijft gedeeld waardoor je een maximum aan bandbreedte hebt.
Mocht die bandbreedte draadloos voldoende zijn om aan de nood te voldoen zou het een optie zijn maar dat is het niet. En ja de opkomende techniek zal meer bandbreedte hebben en hogere snelheden halen maar de vraag/nood groeit ook alsmaar door. Met meerdere kabels kan je ongelimiteerd bandbreedte bijmaken, draadloos niet. Het gaat niet om de maximum bandbreedte die jij kunt halen, het gaat om de maximum bandbreedte dat het systeem in zijn geheel aankan.
Mogelijks kan het wel een optie zijn voor gebieden met weinig bevolking, weinig vraag naar bandbreedte en hoge kosten om kabels te leggen, maar in dicht bevolkte gebieden heeft het geen kans. Je zou eindigen zoals we nu bezig zijn, een kabel naar ieder huis om daar een mast te zetten met een laag zendvermogen ofwel beter gekend als wifi. Op die manier stoor je niet heel de wijk met jou mast waardoor je totale bandbreedte voor de wijk omhoog kan. Als je dat zendvermogen vergroot (illegaal) en heel de wijk kan jou wifi signaal ontvangen dan zal de bandbreedte te delen zijn ofwel onvoldoende. Een gekend probleem in appartementsblokken overigens.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 7 maart 2018 18:21]

Door de lucht is er absoluut niet voldoende bandbreedte. Maakt niet uit welke technologie je gebruikt of hoeveel zenders er staan. Om je een voorbeeld te geven, 15% van de bandbreedte die Netflix op dit moment in de Randstad gebruikt zou voldoende zijn om alle 3g, 4g, 5g netwerken plat te leggen.
Er zijn technieken met behulp van "vervormde" schotels die in principe oneindige bandbreedte mogelijk maken. Zelfde vervorming aan beide kanten toepassen. Net als verschillende kleuren in glasvezel. Waarschijnlijk is onbeperkte bandbreedte lastig commercieel te verkopen. Beperkt werkt veel beter en met stapjes verhogen. Niet voor consument, wel voor bedrijven.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 7 maart 2018 17:41]

Goed lezen, men richt zich op bedrijven 85% daar is meer te verdienen.
Dan staat er 50% van de consumenten dus reken er maar op dat dit aangelegd zal worden in steden.
Ben je uit de bebouwde kom dan zal er dus geen glasvezel van belgacom komen.
50% onder consumenten is niet echt veel, valt eigenlijk tegen.

Heeft er natuurlijk ook mee te maken dat telenet in vlaanderen ja zelf in buitengebieden een goede dekking heeft en dat snelheden via de kabel ook al aardig hoog zijn.
Belgacom kijkt dus puur naar cijfers waar ze winst kunnen halen. kpn doet ook niet anders.
Het is niet dat bij bedrijven meet te verdienen valt met FTTH verbindingen, maar wel dat deze veel meer geclusterd zitten dan bij woningen waar we het in BelgiŽ met onze lintbebouwing niet eenvoudig hebben gemaakt.
Denk dat je uit dit artikel ook gewoon kunt opmaken dat het bizar duur is.

En bij KPN zit de schrik er de laatste jaren goed in zodat ze graag genoeg kapitaal op de bank hebben met betrekking tot overnames.

Waarom denk je dat Proximus dit geld leent? Ze zullen denk ik nog wel wat geld van lokale overheden krijgen etc.
Kan NL (reggefiber of e-fiber etc.) niet zo'n lening krijgen?

[Reactie gewijzigd door pjot1 op 7 maart 2018 16:14]

Kan NL niet zo'n lening krijgen?
Waarom zou de staat Nederland geen 400 miljoen kunnen lenen?
Ik bedoelde nl bedrijven. Was niet volledig.
Laat KPN het niet horen :+
Grappig om mijn bedrijf(werkgever) EIB te zien.

Kreeg de melding al enkele weken op intranet. EIB gaat de komende tijd behalve investeren in glasvezel. Ook veel doen tegen cyber security. Ze willen daar ook veel aan besteden.

Daarnaast willen ze ook investeren in KLM voor betere ''beveiliging''

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 7 maart 2018 16:23]

JEUJ.... dan ben ik dus straks in 1,5uur door mijn 500GB datalimiet heen... (ja het bestaat nog steeds in .be)
Ik ben blij dat ze verder investeren. Helaas is penetratie nog onder de 1%. Proximus heeft een kaart online staan met vele puntjes maar het zijn superkleine zones. Voor de meesten is het nog een tijd wachten, hopelijk binnen 2 jaar toch een redelijke dekking.

Het is ook grappig dat ze door doen. Ze zaten in de zomer nog te dreigen om alles af te blazen. Dat is allemaal vergeten? Of loze taal omdat ze de investeringscontracten al lang hadden getekend.
Wat ik hier nergens zie staan is dat dit geen echte fiber to the home is maar passieve GPON met maximale snelheid van 350 / 50 mbit (er kunnen tot 128 gebruikers op ťťn vezel).
Waar deze snelheid in theorie kan vertienvoudigen met het aanpassen van een deel van de infrastructuur is dit nog altijd geen volwaardige fiber zoals men dit in Nederland kent.
Voor veel mensen zal dit echter nog wel een vooruitgang zijn, aangezie proximus hiermee beter tegen Telenet kan concurreren.