Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sigma kondigt negen prime-objectieven voor Sony FE-mount aan

Sigma heeft in totaal negen prime-objectieven voor de Sony FE-mount aangekondigd. Zeven van de Sigma-objectieven bestonden al voor Canon- en Nikon-spiegelreflexcamera's, terwijl er ook twee geheel nieuwe ontwerpen zijn aangekondigd voor fullframe-systeemcamera's van Sony.

De twee nieuwe objectieven worden binnenkort getoond tijdens de CP+ 2018-fotobeurs in Japan, die vanaf 1 maart begint. Het gaat om de 70mm F2.8 DG Macro Art en de 105mm F1.4 DG HSM Art. Beide objectieven behoren tot de Art-serie, waarin Sigma zijn beste objectieven schaart.

Het optische ontwerp van de weerbestendige 105mm-prime bestaat uit zeventien elementen in twaalf groepen. Een prijs en releasedatum van dit objectief zijn nog niet bekendgemaakt. Datzelfde geldt voor het 70mm-objectief, de eerste in de Art-serie die specifiek is bedoeld voor macro-opnames. Het optisch ontwerp van deze prime bestaat uit dertien elementen in tien groepen en heeft een vergroting van 1:1. Beide objectieven komen overigens ook uit camera's met een Sigma-, Canon-vatting, waarbij alleen de 105mm-prime ook voor Nikon-dslr's uitkomt.

De zeven al bestaande lichtsterke objectieven, met brandpuntsafstanden van 14mm tot 135mm, zijn volgens Sigma voorzien van een nieuw ontwikkeld algoritme die de autofocusmotor en de maximale doorvoersnelheid zouden optimaliseren. De objectieven werken met de sensorstabilisatie en de lenscorrecties van de recentere A9 en de recentere A7-systeemcamera's. Wat het ontwerp betreft lijken de zeven objectieven ten opzichte van de bestaande objectieven voor Nikon- en Canon-dslr's te zijn verlengd aan de achterkant. Prijzen en releasedata van deze zeven objectieven zijn nog onbekend.

Objectief Bestaand of nieuw
Sigma 14mm f/1.8 DG HSM Art  Bestaand
Sigma 20mm f/1.4 DG HSM Art  Bestaand
Sigma 24mm f/1.4 DG HSM Art  Bestaand
Sigma 35mm f/1.4 DG HSM Art  Bestaand
Sigma 50mm f/1.4 DG HSM Art  Bestaand
Sigma 70mm f/2.8 DG Macro Art Nieuw
Sigma 85mm f/1.4 DG HSM Art  Bestaand
Sigma 105mm f/1.4 DG HSM Art Nieuw
Sigma 135mm f/1.8 DG HSM Art  Bestaand

De zeven bestaande Sigma-primes die specifiek zijn gemaakt voor de Sony FE-vatting.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

27-02-2018 • 14:24

17 Linkedin Google+

Reacties (17)

Wijzig sortering
Ik zie er het voordeel nog niet zo van in, dan kan je toch beter voor een adapter gaan met lenzen voor bijvoorbeeld Canon in plaats van een lens die voor spiegelreflexcamera's is ontworpen met een 'ingebouwde adapter'. Daarmee heb je nog de flexibiliteit om voor andere lenzen te kiezen.
Volgens de Sigma announcement:
" In addition, these lenses will be compatible with Sony’s Continuous AF (AF-C) and high-speed autofocus, which are not addressed by SIGMA MOUNT CONVERTER MC-11."

Kortom de features in deze lenzen zul je niet met adapted lenzen via MC-11 adapter verkrijgen. Er is dus wel degelijk een reden om te kiezen voor een Art lens i.p.v. een Canon lens met een adapter.

Ander voordeel is dat de software van deze lenzen kan worden ge-update voor toekomstige finetuning.

[Reactie gewijzigd door Twieky op 27 februari 2018 15:21]

Jeetje, die 105mm heeft een filter van 105mm (de nikon "maar" 82mm) en weegt 1645gram (tegen de 985g van Nikon).
Ik heb een paar professionele fotografen in mijn omgeving en geen van allen zit te springen om die loodzware dingen. Leuk als je af en toe een keer op pad gaat, maar als je die de hele dag mee moet zeulen wordt je er niet vrolijk van. Een paar zijn al overgestapt op een Fuji X-systeem. Maar het schijnt dat veel Amerikanen (toch een hele grote markt) de kwaliteit van een camera bepalen aan de hand van het gewicht en de grootte (Nikon heeft een keer een onderzoek gedaan met de inhoud van een DSLR in een compacte en een grote (pro-) behuizing. Die grote camera werd beter gevonden).
1,6kg is ook wel te absurd voor zo'n lens, maar vergelijken met het Fuji X-systeem gaat mank zodra je lichtsterkte/DoF mee gaat nemen in het verhaal. Als je kunt leven met minder lichtsterkte en grotere DoF, dan is het Fuji X systeem prima. Wil je het beste van het beste en kleine scherptediepte, dan heb je weinig keus.
Ik lees de laatste tijd ook veel over die Fuji, maar wil toch liever full frame. Met oog op in de toekomst overstappen van Canon naar Sony was ik al over gestapt op Sigma lenzen. Bij een weekend de A7rii testen deed de desbetreffende lens het toch prima. Misschien niet zo snel als een native, maar prima met een adapter.

En uiteindelijk ben ik met twee lenzen wel klaar, ik fotografeer geen voetballers of vogels en kan altijd huren.
Een grote behuizing van de body kan ook erg fijn zijn. Niet fijn om te vervoeren, wel fijn om te hanteren.
Het is ook teveel voor mijn smaak. Ik vind mijn 135/1.8 Art al zwaar zat. Maar Sigma en Zeiss hebben tegenwoordig een andere filosofie dan Nikon en Canon. Sigma en Zeiss zeggen tegen hun ontwerpdivisie: we willen 95% van de ideale lens en formaat is niet van belang. Canon en Nikon zeggen: 90% is ook al goed genoeg als ie maar qua gewicht onder xxx gram blijft.
Mij maakt gewicht en formaat echt heel weinig uit, als hij wijd open maar _echt_ scherp is en de bokeh goed. Effectief zijn de lenzen groter dan ze moeten zijn voor 35mm waardoor je dus de "hoekjes" niet op de sensor projecteert en dus de scherpte gemiddeld gezien beter worden. Soort van 45mm "midden formaat" dus. Een truukje wat wel meer bedrijven tegenwoordig toepassen (Samyang lenzen zijn ook aardig fors vergeleken met de canon/nikon alternatieven).
ik had het idee dat hoe beter de ontwerpers, hun formules en materialen kunnen maken, hoe compacter ze het ontwerp kunnen fabriceren. Sigma kan het ws gewoon niet kleiner maken omdat ze de technologie niet bezitten, of goedkoop genoeg kunnen krijgen.
Het kan kleiner en bijna net zo goed, maar dan krijg je Leica M lenzen. Dit is niet helemaal vergelijkbaar, omdat zij vaak geen retrofocusontwerp nodig hebben. Maar de 50mm f/2 APO is zeer compact en zeer goed, maar... kost ook een vermogen.
Nikon en Canon daarentegen maken ook niet bepaald compacte lenzen. Hun 85/1.4 is wel iets compacter en lichter dan de Sigma, maar optisch ook minder goed.
Nu de 120-300 F2.8 nog uitbrengen voor FE mount.
Dat zou echt een joekel van een lens worden denk ik 😋
Na vele jaren wachten, eindelijk native FE van Sigma. Wat mij betreft een goede zaak.

Het was overigens al eerder mogelijk om de EF-lenzen (Canon) van Sigma te gebruiken op een A7/A9 maar hiervoor had je hun MC-11 adapter nodig. Dit werkte redelijk, maar niet zo vloeiend als native.
Dat is weer mooi nieuws om te lezen. Sony was al druk doende om arsenaal uit te breiden met objectieven, maar met de komst van Sigma etc. Geeft dit de Sony gebruikers meer keuzes en mogelijkheden.
Het ziet een beetje vreemd uit, zo'n lange tube maar ik kan hier mee leven. Deze lenzen kies je sowieso voor maximale beeldkwaliteit en lichtopbrengst. Sigma doet waar ze goed in zijn. En in het high-end segment valt de meeste winst te behalen (financieel).
In de tabel staat 2 keer 24mm. Dat moet zijn: 20mm en 24mm.

De Sigma lenzen zijn naast A7 en A9 ook compatible met APS-c camera's zoals de A6500.
Men spreekt dan ook van E-mount omdat full-frame en APS-c dezelfde mount hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True