Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vacatures wijzen op komst eigen hardware van Spotify

Spotify is van plan om eigen hardware uit te brengen. Dat blijkt uit verschillende vacatures van de streamingdienst. Uit de bewoordingen van de vacature is op te maken dat er meerdere producten uitkomen.

Website Musically ontdekte drie vacatures bij Spotify met betrekking tot hardware. In een van de vacatures staat dat Spotify op weg is om zijn eerste fysieke producten te maken en dat het bedrijf een operationele organisatie aan het opzetten is voor de productie, levering, verkoop en marketing.

Spotify zoekt een project manager, een senior project manager en een operations manager voor zijn nieuwe hardwareafdeling. Wat precies de plannen zijn van Spotify en hoe de hardware eruit gaat zien, is nog niet duidelijk. In een vacature die Spotify in april vorig jaar online had staan, sprak het bedrijf over een category defining product, zoals de Pebble Watch, Amazon Echo en Snap Spectacles.

Het lijkt aannemelijk dat Spotify met een eigen slimme speaker komt, waarmee gebruikers naar de streamingdienst kunnen luisteren. Of Spotify daar een eigen spraakassistent voor wil gebruiken, of kiest voor integratie met bijvoorbeeld Alexa of Google Assistant, is onbekend.

Door

Nieuwsredacteur

87 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (87)

Wijzig sortering
Alhoewel ik op de muziek vooruit loop (pun intended) lijkt mij het combineren van hardware met specifieke software diensten een slecht plan. De software veroudert veel sneller dan de hardware doet, met als gevolg dat het moment dat de software je mooie apparaat 'stuk' maakt sneller daar is dan je gehoopt had.

En we zien het steeds meer: wasmachines met wifi, koelkasten met een 'slim' scherm, versterkers met een Spotify-client, slimme TV's die alleen maar SSL ondersteunen - allemaal achterhaald doordat de software niet meer werkt maar de hardware nog makkelijk een tijd mee kan. Ik vermoed dat veel Sonos en ook Spotify hardware over een jaar of 4 ook in dit rijtje staat.

Alternatief? Kleine plugins zoals de Google Chromecast audio aan je versterker. Heb 'm zelf: verstreker is 15 jaar oud, chromcast eraan en 't ding speelt alsof 'ie net uit de winkel komt. Chromecast stuk? Voor 4 tientjes heb je z'n opvolger...

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 21 februari 2018 11:13]

Je analogie met Sonos is incorrect.

Ik heb Sonos hardware van 10+ jaar oud. Software wordt nog steeds geŁpdatet. Het werkt nog steeds als een nieuw apparaat, met ondersteuning voor nieuwe streaming diensten, nieuwe apps etc... alleen is de behuizing iets vergeeld :) Sterker nog, de hardware van toen is de hardware van nu. In een Sonos Connect die je nu in de winkel koopt zit naar mijn weten dezelfde hardware in als in de Zoneplayer 90 van toen (zelfde apparaat, andere naam).
De software wordt gewoon netjes geŁpdatet, ook na 10 jaar. Het is juist de hardware die bij Sonos een keertje gaat achterlopen. De nieuwere speakers, bijvoorbeeld, werken met recentere WiFi standaarden dan de oudere versies. Ze blijven echter zowel backwards als forwards compatible. Oud werkt met nieuw, nieuw werkt met oud. Dus Sonos is juist een voorbeeld voor Spotify over hoe het eigenlijk zou moeten.

Smart TV's daarentegen worden slechts zelden geŁpdatet. Als je iets teveel op het budget let tijdens de aankoop dan begin je al met gedownsizede hardware waar de software slecht op draait. Als daar ooit nog eens een update op moet komen, mag je verwachten dat die nog slechter draait dan de vorige versie.

Ik denk dat het multi-room concept van Sonos ook bijdraagt aan de ondersteuning voor oudere apparaten. Als je besluit om later extra kamers inrichten met Sonos hardware, moet je natuurlijk wel kunnen koppelen aan je reeds bestaande Sonos setup, ook al is deze een paar jaar oud. Laten we dan maar hopen dat Spotify ook besluit om een multi-room oplossing te bedenken.
Kijk is even hier, ze trekken gewoon de stekker eruit, voor iedereen en alles:
https://www.youtube.com/watch?v=Ac1zZo7wLo8&lc
Mooi voorbeeld zeg, ze stoppen met het ondersteunen van een afstandsbediening van al over 10 jaar oud.
Buiten dat om kan je je speaker alsnog gebruiken als je je telefoon als afstandsbediening gebruikt wat ook aangeraden word en je krijgt een 100 dollar tegoed bon voor eventuele nieuwe producten.

Er zijn bedrijven die dit veel slechter afhandelen en letterlijk na 3 jaar de stekker eruit trekken.

Gewoon met de tijd mee gaan, losse afstands bedieningen is eigenlijk helemaal niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Xorifelse op 21 februari 2018 17:21]

Ik had 'm zelf ook :) Vond 't wel jammer, had een mooie retro-look. Maar da's wel een device van minstens 10 jaar oud hŤ...

[Reactie gewijzigd door lekorque op 22 februari 2018 08:21]

Idem voor de Squeezebox. De laatste hardware werd in 2010 verkocht, maar nog steeds houdt Logitech de webservice en de 'stand alone' server in stand.

[Reactie gewijzigd door wernert op 21 februari 2018 11:56]

Yup, super kastje. Had heel lang een spotify plugin, maar helaas heeft spotify die vorig jaar om zeep geholpen.

Plus nog dat hun app shit is (je kunt niet makkelijk een nummer dat afspeelt van de playlist verwijderen, ondanks dat klanten daar al 6 jaar om vragen) heeft mij bewogen de vorige maand mijn Spotify abonnement op te zeggen.
Er is een nieuwe plugin die wel werkt. Zoek maar eens naar “Spotty” van Michael Herger. Werkt bij mij prima!

Alternatief voor de officiŽle app op iOS is iPeng, en die werkt ook heel behoorlijk. Niet gratis geloof ik.
Ik begreep dat je foor Spotty nog steeds je eigen media server moest draaien?
Het grappige is dat er nog steeds een actieve community bestaat, waarbij je wel ziet dat het inmiddels een 'knutselprodukt' is geworden: je kunt met een RPI en de juiste software + evt. uitbreidingen een prima volledig compatible Squeezebox maken.

De webservice gaat ongetwijfeld een keer verdwijnen, maar is in de praktijk al niet meer zo relevant. Mijn enige zorg is de beperkte kennis en resources die bijdragen aan de bijbehorende Media Server. Deze is weliswaar grotendeels Open Source, maar toch.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 22 februari 2018 11:23]

Is het niet zo dat de consumentenproducten van Sonos pas na 2011 op de markt kwamen?
Ik bedoel dan consumentenproducten waarvan de software te updaten is.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 21 februari 2018 12:36]

Ik kocht mijn Sonos Zoneplayer in 2006... Bij WifiMedia in Arnhem.
En daarom moet Spotify geen hardware maken. Laat ze nou maar gewoon een heel goed muziekplatform zijn. En laat iets als Sonos nou maar gewoon een heel goed systeem zijn om audio weer te geven vanuit diensten als Spotify. Schoenmaker blijf bij je leest. Just a thought...
Sonos wordt wel geupdate? 10 jaar geleden was het lachwekkend met hun "limiet" van 65,000 mp3 files. En daar betalen mensen dan honderden of zelfs duizenden euro's voor. Maar goed, het is net wat de gek er voor geeft. Heb het niet meer geprobeerd want door die limiet was ik acuut afgeknapt (65,000 mp3's is voldoende voor iedereen :+ ) maar zou me niets verbazen als dat nog steeds zo is.

En ik snap Spotify wel, daar zit een premium marge alleen, ik wil geen hardware, de enige hardware die ik wil is mijn telefoon. Het wordt tijd dat autofabrikanten dat ook gaan begrijpen.
Die limiet is er nog steeds ja, en da's nog best wel een dingetje. Maar op zich moest ik nog aardig mijn best doen om die limiet van 65.000 tracks te bereiken.

Intussen hebben ze ondersteuning voor Plex (dankzij een software update ;)). Als je Plex gebruikt om jouw collectie te indexeren, dan heb je dus geen last meer van die limiet.
Tsja, als je een ChromeCast gebruikt heb je ook geen limiet van 65,000 nummers (heb je nog wel last van de honderden euro's die dan bespaard hebt die aan alle kanten uit je broekzakken steken en waarvoor je werkelijk niks anders kunt bedenken) ;)
Beetje flauw hoor 😀 11 jaar geleden was er geen Chromecast. En is die Chromecast multi-room? En indexeert ie Łberhaupt de nummers op je nas? Met de mogelijkheid tot het tonen van de album art? En heeft ie een optische uitgang? En een ethernet aansluiting? En een eigen mesh-metwerk voor vlekkeloze streaming, waar ook in huis?

Ik kan nog wel even doorgaan, maar volgens mij heb je gewoon niet dezelfde use case.
Wat je alleen buiten je beschouwing houdt, is dat IT niet de core business is van fabrikanten van wasmachines, koelkasten e.d. Dat klikt misschien een beetje raar, als je je bedenkt, dat bijv. Samsung die apparaten ook maakt, maar er wordt ook door hun een apparaat op de markt gebracht...... waar dan ook toevallig nog een stukje "slimme" techniek in zit. Ik vermoed, vandaag de dag meer om te zien of het aanslaat dan om echt een uitgekristalliseerd product neer te zetten. Dat merk je dan aan, wat je al aangeeft,slechte (langdurige) ondersteuning.
Zelfs met slimme TVs zie je het (in dit voorbeeld dan weer van Samsung) waar, bij een ouder model op een gegeven moment gewoon apps van je tv worden gewist door de fabrikant en nieuwe apps niet meer worden aangeboden voor jouw model.

Ik mag hopen dat het in dit geval, waarbij een speaker wordt gemaakt waarvan het bij voorbaat al de bedoeling is, dat het samenwerkt met de software waarop het wordt meegeleverd (dus niet een speaker waar toevallig ook wat software bij wordt gebundeld), die ondersteuning ook op de langere termijn wel snor zit. Zeker als dit HET (hardware)product is van Spotify.
Als ze over 5 jaar zeggen "goh, het is nu te oud, dus nu zoek je het maar lekker zelf uit".... laat dan maar.
Over 5 jaar heb jij het allang gekocht, de buit is binnen, en je moet toch je Spotify abo blijven betalen want als je dat niet meer doet heb je ineens geen toegang meer tot 'jouw' muziek.

Ik denk dat het niet eens in de buurt van 5 jaar ondersteuning komt. 2 jaar is al heel wat.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 21 februari 2018 12:30]

Als dat waar is, dan is DAT dus heel sneu, want een speaker doet het echt wel langer dan dat... en om een speaker te moeten vervangen omdat de software out-of-date is (en in dit geval koop je de speaker juist vanwege de combinatie met de software) vind ik echt een no-go.
Maar goed, laat die lui eerst maar eens hun product op de markt zetten. We weten niet eens zeker of het wel een speaker gaat worden :-D
En dan zien we dan wel hoe het met de ondersteuning zit.
Ik zou gewoon een paar jaar wachten en als blijkt dat ze support blijven leveren koop je lekker v2. laat iemand anders maar de early adopter spelen.
eens. Overigens zie ik wel iets in een soort van dedicated Spotify-'dongle', al dan niet met een fatsoenlijke DAC en lossless audio. Maar dan moet het technisch wel een beter product zijn dan een Chromecast audio, anders heb je er ook niet heel vele aan.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 21 februari 2018 11:18]

pricewatch: Yamaha MusicCast WXAD-10
Kan erg veel voor maar §150!, blijkt kwalitatief ook een opvallend goed product te zijn voor het geld (kunt voor het geld geen Pi streamer maken met dezelfde kwaliteit b.v.). Het is geen dongle, maar hij is compact genoeg om altijd wel weg te kunnen werken lijkt me?.

(zelf overigens geen ervaring met de WXAD 10)

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 21 februari 2018 11:36]

Ik ben bang hoe lang dit soort producten blijven werken zodra Spotify haar eigen hardware gaat verkopen.
Denk niet dat spotify veel vrienden maakt als ze de connect functie de nek om zouden draaien. Maar dit is en blijft een risico voor de hele streaming markt; als je ziet hoe snel platformen opkomen en weer ten onder gaan is de levensduur beperkt.

Hoe groot is de kans dat de huidige groter spelers (zijn er een stuk of 5) nog bestaan in 10 jaar in de huidige vorm; nehiel. Daarom moet je ook niet teveel geld betalen voor bepaalde functionaliteit specifiek voor een bepaald dienst.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 21 februari 2018 22:17]

Ze hebben pas geleden de connect functie de nek omgedraaid voor een flink aantal Pioneer versterkers. Geen idee of er nog meer merken slachtoffter zijn geworden van deze move van Spotify...
Ziet er prima uit, maar met een RPI en bijv. een Hifiberry ben je toch echt goedkoper uit met meer functionaliteit en minimaal dezelfde geluidskwaliteit.
Dan hoop ik ook dat Spotify alles in FLAC gaat aanbieden, anders heb je natuurlijk niet zoveel aan een spotify client.
daarom refereerde ik dus ook naar lossless ;)
Als ik zo af en toe bij vrienden zie hoeveel van de albums op Spotify remasters zijn die totaal geen dynamiek hebben zie ik liever de originele masters op de dienst dan lossless audio, daarvoor kan je beter naar Tidal gaan.
Lossless is heel leuk voor je muziekcollectie en lokaal beluisteren, maar als ik mijn muziek stream dan gaat dat gewoon door de Opus encoder heen.
Koop een goede geluidskaart of versterker, goede DACs vind je niet in plastic troep.
Tja, de interpretatie van 'goed' is totaal afhankelijk van je budget. Zo heb ik laatst bij een vriend van me uitgebreid de Devialet Expert 220 Pro beluisterd. Dat was erg goed :o
Dat is een versterker.
Wat is je punt? Je zegt zelf "koop een goede geluidskaart of versterker".
Dat een apparaatje wat geen geluidskaart of versterker is, zoals een headset met usb-dongle, of een apparaat a la chromecast, nooit een goede DAC bevat, en als het die wel heeft is het te duur en is er geen markt voor.
De DAC van de CAA wordt bijvoorbeeld redelijk positief beoordeeld, gezien de prijs van het ding. Mijn punt was juist dat "goed" in dit soort zaken ontzettend subjectief is, zeker als je met de prijs rekening houdt. Of er een markt voor is is natuurlijk altijd maar de vraag. (overigens bevat die Devialet gewoon een DAC hoor ;) )
Het is niet omdat de app van de wasmachine het niet meer doet dat je je wasmachine niet meer kan gebruiken. Net zoals je een TV nog altijd kan gebruiken zonder zijn smart functionaliteit.

Het nadeel aan dingen zoals een Chromecast is dan weer dat ze vaak niet zomaar bij je andere apparatuur passen. Een mooie TV tegen de muur en daar een chromecast in? Die mooie versterker in de kast met daar een dongle op aangesloten? Neen, dan liever alles geÔntegreerd en een fabrikant die zich inzet om de software te blijven bijwerken.
persoonlijk ben ik meer voorstander van componenten..
Als er dan een ding stuk gaat hoef je niet alles weg te gooien.. Alles in ťťn is vaak duurkoop.
Ik ben meer voorstander van kabels dan van adapters en dongles. Kabels blijven gewoon werken en zijn goedkoper.
Theoretisch klopt jouw benadering, echter de life cycle van de verschillende producten loopt compleet uit de pas. Het hele app eco-systeem heeft een life cycle van ca. 3 jaar, maar TV en HIFI apparatuur minstens 10 jaar. Het is onmogelijk om nu de hardwarerequirements te bedenken voor wat over 10 jaar nodig is (nog buiten het feit dat als je nu de processing power die over 10 jaar nodig is wilt inbouwen apparaten behoorlijk duur worden).
Voorkeur heeft om alles geintegreerd te hebben natuurlijk, mits de leverancier er ook fatsoenlijke ondersteuning voor blijft leveren en niet bij de 3e revisie na release van het device maanden laat wachten op de patch.
Maar in geval van Chromecast heb ik totaal geen 'last' van de dongle. Power uit de 2A USB poort van de TV en dankzij de magneet koppeling moeiteloos uit het zicht achter de TV geplaatst.
Neen, dan liever alles geÔntegreerd en een fabrikant die zich inzet om de software te blijven bijwerken.
En daar schort vaak aan, de hoeveelheid fabrikanten die de laatste jaren degelijke ondersteuning hebben gegeven op smart-tv's zijn geloof ik op 1 hand te tellen. Daarbij wordt het ook nog eens steeds lastiger om een tv aan te schaffen zonder smart-functie.
K heb een Philips TV met ingebouwde Chromecast ontvanger.
Maar het heeft een reden dat in die zelfde TV een gewone Chromecast zit.

9 van de 10 keer heeft de Chromecast in de TV rare dingen.
b.v.
- dubbel beeld.
- beeld in twee helften waarbij de linker helft rechts zit en andersom
- halverwege stoppen met afspelen
- geen geluid
- en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan, en al die tijd doet de echte Chromecast het wel gewoon.
Alleen software kun je in principe altijd updaten. En vooral als het om software van Spotify gaat omdat deze al een internet verbinding nodig heeft voor het streamen van de muziek, dus een update over diezelfde verbinding gooien lijkt me niet al te moeilijk.

Om de hardware te updaten zul je toch echt fysiek iets moeten aanpassen, en dat kan niet zomaar op afstand gedaan worden. (als dit Łberhaupt al mogelijk is)

Nu kiezen de meeste fabrikanten er voor om niet hun software (voor bijvoorbeeld smart-tv's, en na een bepaalde tijd) te updaten omdat dit of te moeilijk, of te veel tijd kost, of te veel problemen met zich mee brengt. (of misschien wel omdat de verouderde hardware de nieuwe technieken niet soepel aan kan)

En ik verwacht/vermoed dat het in dit geval (een veredelde mp3-speler/streamer) qua hardware niet veel nodig zal hebben, en dat de software daarvoor langer kan worden geŁpdatet
100% mee eens. Hardware moet zolang functioneel zijn als de redelijke levensduur van de hardware zelf, zonder afhankelijkheden van software support of een cloud functie. Dat soort spul komt er bij mij gewoon niet meer in.

En voor de goede orde, "redelijke" levensduur voor audio en TV spul is bij mij 10+ jaar. Het is niet aan een fabrikant om te bepalen hoelang ik met een produkt doe.
Er zijn al heel veel TV uit 2012 t/m 2014 die geen update meer krijgen. Sommigen kunnen Youtube niet meer gebruiken en qua hardware is er niets mits mee.

Er zijn uitzonderingen, zoals Synology die hun hardware blijft updaten met nieuwe software en software functies.
Sorry, maar je gooit in de laatste zin je hele verhaal om. Google Chromecast is ook niet duurzaam. Google moet de software updaten voor o.a. nieuwe video en audio encoding. Willen zij geen h265 of FLAC ondersteunen, dan krijg je dat niet. En daarmee basta.

Kabels van je pc naar je tv en versterker. Dat is de meest houdbare en flexibele oplossing. Je bent dan van niemand afhankelijk. Hooguit moet je ooit als je nieuwe hardware koopt een nieuwe kabel kopen. Softwarematig 0 onderhoud en 100% compatible met alles.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 21 februari 2018 12:29]

Ironisch dat je de Chromecast noemt, ondanks z'n prijs heeft deze precies dezelfde propriŽtaire koppeling en verwacht ik dat de oude Chromecast al snel niet meer ondersteund gaat worden.
Ik hoop nu niet dat ze met deze stap relaties gaan verbreken met andere speaker fabrikanten. Als ze hun eigen speaker natuurlijk aan de man willen brengen doen ze dit. Ik heb namelijk andere muziek diensten geprobeerd maar spotify is toch wel by-far de beste.

Ik gebruik zelf sonos met spotify wat ik fantastisch vind werken. Hopelijk blijven ze dit supporten.
Ik verwacht niet dat ze dit gaan doen.
Totdat ze eventueel marktleider zijn en vrijwel iedereen een Spotify speaker in huis of in de broekzak heeft zitten, zou dat betekenen dat ze de eigen glazen ingooien. Er zijn voldoende alternatieven waar muziekliefhebbers naar over kunnen stappen, die wel brede ondersteuning voor devices hebben.
De markt voor die smartspeakers gaat net zo hard inkakken als die voor tablets, zodra de paar mensen die genoeg geld hebben en zich zo hard vervelen dat ze dat willen kopen, het hebben gekocht. Waarom zou je nu een 'smart' speaker kopen van 150 euro als je al een smartphone, evt een tablet, een laptop, evt een desktop, en een versterker hebt staan, waar je domme speakers op aan kunt sluiten en home automation software op kunt draaien?
Ik vermoed dat de gemiddelde receiver/versterker wel wat meer stroom verbruikt dan een simpele "smart" speaker. Plus volume aanpassingen e.d. zijn wat lastiger te doen, of je moet hem altijd voluit aan willen zetten.
Versterkers hebben afstandbedieningen, en zullen binnenkort ook op je stem reageren. Ook zijn vele al via je smartphone te bedienen.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 21 februari 2018 13:53]

Dat zijn over het algemeen niet de versterkers die mensen nu al hebben staan :p.
Elke versterker die ik ooit heb gehad had een afstandbediening, zelfs die goedkope plastic Sony dingen.
Hmmm mijn ervaring is anders :p. Maar goed, geen smartphone of stem bediening iig. ;)
Als ze dit al doen, verwacht ik eerder een partnerschap met 'mama' Facebook. Die zal niet gauw 2 concurrerende producten maken.
Die zullen ze zeker blijven ondersteunen, aangezien veel betalende abonnees hier al gebruik maken en zullen blijven gebruiken. Op hoe meer apparaten Spotify loopt hoe groter het bereik voor nieuwe klanten, daar zit hun verdienmodel. Ze verwachten zeker niet dat iedereen hun speakersysteem aan zal schaffen, daarmee zouden ze zichzelf in de vingers snijden.

[Reactie gewijzigd door friend op 21 februari 2018 11:28]

Hebben ze dat niet al in gang gezet? Volgens mij werkt op een aanzienlijk aantal apparaten de Spotify Connect al niet meer.
Nu ben ik aardig tevreden over Spotify + Google Home + Chromecast. Ik hoop niet dat ze uiteindelijk alleen hun eigen device zullen gaan ondersteunen of minder features zullen ondersteunen bij andere oplossingen.
Ze hebben sinds kort een aantal API's obsolete verklaard (zo heb ik het tenminste begrepen) en hierdoor werkt de Spotify Connect functionaliteit op mijn Pioneer versterker niet meer. Nu is het de vraag of Pioneer met een update moet komen of dat Spotify die apparaten gewoon zou moeten blijven ondersteunen, hoe dan ook ben ik op dit moment geen happy camper... :(
Het gaat allebei niet gebeuren, je koopt maar een nieuw apparaat. Consumeer!
Ik probeer juist te consuminderen... :|
Dan heb je hopelijk 1 computer waar je alles mee doet ipv 100 gehandicapte computers die maar 1 ding doen.
Apple homepod is dat laatste al :)
Ik zou liever zien dat ze wat meer moeite stoppen in de software...
Spotify werkt op alle apparaten prima, maar een goede shuffle/random is er niet, en langere afspeellijsten zijn al helemaal een drama.
Shuffle/random werkt hier prima. Klinkt alsof je de gratis versie hebt op een mobiel apparaat?
Zowel op windows, ipad en android. Maar het gaat dan vooral over langere lijsten: dus meer dan 100 nummers. Er worden dan hoogstens 40 nummers afgespeeld voordat de herhaling begint (en 60 nummers dus helemaal niet worden afgespeeld).

Geld ook voor genre-radio (en de andere 'radio's'); na hoogstens een uur beginnen de herhalingen, terwijl dat met miljoenen nummers toch niet zo zou moeten zijn.

Edit: en niet de gratis versie trouwens ;)

[Reactie gewijzigd door Scarra op 21 februari 2018 13:24]

De HomePod krijgt veel kritiek omdat het geen Spotfiy ondersteunt. Zal deze slimmer speaker van Spotify ook andere diensten ondersteunen?
Weldra staat je woning vol met slimme speakers... eentje voor Spotify, eentje voor Apple, eentje voor Google, eentje voor Windows, eentje voor Amazon, eentje voor ....
Misschien is het een optie voor Spotify om te kijken of het iets samen met Ikea kan gaan doen, denkend aan het samenwerkingsverband tussen Ikea en Teenage Engineering waar laatst previews van werden gegeven op Instagram? https://www.instagram.com/p/BfLn_P1F3DR/?utm_source=ig_embed
Helemaal niet zo'n gek idee, ook beide Zweedse bedrijven. IKEA is ook steeds meer bezig met technologische producten in hun assortiment.
Sonos en ikea hebben ook een samenwerking.
Dank voor je hint. Was mij ontgaan. Kwam het inderdaad tegen op een site van Ikea: http://www.ikea.com/gb/en...ea-and-sonos-collaborate/

Ikea is blijkbaar bezig zijn vleugels uit te slaan door samenwerkingsverbanden op te starten. Weet dat zij nu ook meubels leveren die ontworpen zijn samen met Hay, en dat ze ook samenwerken met NASA.
Ik zie ook nog wel brood in een dedicated portable streamer waar je een 2e simkaart in steekt of met wifi of BT aan je telefoon koppeld waarop de audiokwaliteit beter is en de batterijduur langer. Ze kunnen zelfs het apparaat goedkoop met een eigen abbo aanbieden als ze samenwerkingen met providers treffen.
Zou het niet iets in deze category kunnen zijn? https://bemighty.com/products/mighty.
Dit is een kleine player die synced met Spotify en je muziek dus offline kan meenemen. Het kan ook koppelen met je Bluetooth headset. Ik gebruik deze mighty met veel plezier tijdens het lopen, al zijn er nog wel wat verbeteringen nodig maar werkt behoorlijk goed (ben erger gewend uit Kickstarter)

Volgens mij hebben de ontwikkelaars ook nauw samengewerkt met Spotify zelf.
Zoals @jordi.tweakers al aangeeft zijn de meeste mensen meer dan gelukkig met de bestaande mogelijkheid om de muziek naar een speaker te brengen. Als Spotify zichzelf wil onderscheiden ten opzichte van de huidige concurrentie zullen ze moeten komen met een (wellicht multi-room) speaker met fantastisch geluid in een aantrekkelijk geprijsde package, of een moderne variant van het cassettebandje. Een kopie van bestaande devices zal waarschijnlijk alleen de aandacht trekken van fanboys/galls.
Speakers met gemiddelde geluidskwaliteit zijn er naar mijn mening al genoeg.

[Reactie gewijzigd door Vullisbak op 21 februari 2018 11:26]

Ben benieuwd wat ze voor hardware in gedachten hebben en waarmee ze denken te kunnen concurreren met bestaande oplossingen. Een dedicated Spotify player lijkt me geen optie.