Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spotify test opnieuw app om gratis naar muziekstations te luisteren

Spotify heeft zijn Stations-app opnieuw uitgebracht in Australië. De app was daar al eerder een keer beschikbaar. Zowel toen als nu noemt Spotify het een experiment. De app bevat 'muziekstations'; gebruikers kunnen een station kiezen, maar niet de specifieke muziek.

Stations is verkrijgbaar op iOS en Android, maar buiten de goedgekeurde regio kan deze daar niet van gedownload worden. De vorige keer dat Stations even het levenslicht zag, anderhalf jaar geleden, viel de app in ieder geval op Android te sideloaden. Of en wanneer Spotify Stations naar andere landen dan Australie komt, is niet bekend.

Op een supportpagina stelt Spotify dat gebruikers kunnen aangeven of een nummer ze bevalt of niet. De stations worden dan afgesteld zodat de dienst het in het vervolg beter voor ze kan doen. Ook stations op basis van favorieten, Discover Weekly en Release Radar zijn beschikbaar. Dat zijn automatisch gegenereerde afspeellijsten in Spotify zelf. Wie geen Spotify Premium heeft, zal wel advertenties tussen de nummers door horen en kan niet onbeperkt muzieknummers skippen.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

05-05-2019 • 15:08

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
Waarom is hier een aparte app voor nodig en voegen ze het niet gewoon in de huidige app toe (waar deze functionaliteit toch ook al aardig in verwerkt zit?)

Ik snap de meerwaarde niet echt.

[Reactie gewijzigd door Vince_ op 5 mei 2019 15:24]

Het is een dienst voor een specifiek land.

Ze hadden het kunnen opnemen in de normale app, maar het lijkt me zo specifiek met een ander team achter er achter dat een aparte app wel een logische keus is.

[Reactie gewijzigd door Iblies op 5 mei 2019 15:28]

Het kan gewoon zijn om de code van de normale app schoon te houden van de test meuk.
Ja en ik snap sowieso al niet het doel hiervan omdat Shuffle al gratis is, en je sowieso al gratis muziek kan kiezen op de Desktop app. Ook heeft YouTube nu van zo'n beetje alle muziek een licentie en kan je deze ook gratis beluisteren op YouTube (Music).

Wat is nou het doelgroep hiervan? Pandora gebruikers?

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 5 mei 2019 15:54]

Youtube music is niet gratis. Kost je €120 op jaarbasis.
YouTube Music is wel gratis, alleen niet ad free. Maar met een adblocker zijn die ads ook weg

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 7 mei 2019 17:33]

Youtube music is onderdeel van YT premium hier in NL en kost je dus €9,99 in de maand. Geen idee welke manieren je gebruikt hebt zodat het wel gratis is, maar via de normale kanalen is het niet zonder meer kosteloos te gebruiken anders dan re eerste maand op proef
Https://Music.youtube.com

Gewoon gratis.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 7 mei 2019 23:27]

Apart. Via google kom je daar dus nooit op. Tenminste. Ik krijg hem niet te zien.

Als ik in de app store kijk kan ik em net als spotify gebruiken met reclame en moet de app altijd open staan op de voorgrond. Dat laatste is best wel een dingetje, maar aan de andere kant is het gratis soo ja wat verwacht je.
De app heeft ook een voordeel dat het geen geforceerde shuffle heeft, wel alleen voorgrond vanwege de reclame, wat natuurlijk wel jammer is. Maar als je Youtube Music op Desktop gebruikt met adblocker heb je gewoon "gratis" muziek, net zoals YouTube zelf.

Op YouTube zelf staat nu ook (bijna?) alle YouTube Music muziek. Deze zijn te herkennen aan de auto-gegenereerde descripties waarbij staat "Provided to YouTube by X company" en de videos zelf zijn gewoon static auto-gegenereerde plaatjes. Onderaan staat ook "Auto-generated by YouTube."

https://www.youtube.com/watch?v=fdz_cabS9BU is een voorbeeld.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 8 mei 2019 18:12]

Als de test aanslaat is het natuurlijk altijd uit te breiden en in de gewone app op te nemen, maar moet het wel levensvatbaar gebleken zijn. ;)
Ook stations op basis van favorieten, Discover Weekly en Release Radar zijn beschikbaar. Dat zijn automatisch gegenereerde afspeellijsten in Spotify zelf. Wie geen Spotify Premium heeft, zal wel advertenties tussen de nummers door horen en kan niet onbeperkt muzieknummers skippen.
Eigenlijk dus een soort Spotify maar dan zonder de mogelijkheid individuele albums en nummers af te spelen? Of te zoeken naar artiesten? Soort mix tussen traditionele radio en wat Spotify doorgaans biedt. Waarom dan niet gewoon Spotify installeren? Daar kun je praktisch hetzelfde mee, en nog meer.
Inplaats 300 mb app nu 20 mb app?
Zal fast wel meerdere reden hebben wat jij en ik nu nog niet weten. Anders is het onnodig man kracht verbruik.
Het verschil tussen de gangbare Spotify en Radio is dat de laatste wat verrassender en afwisselender is.Via de normale Spotify functies maak je vooraf een keuze waarna je een aantal nummers krijgt te horen die op een gegeven moment weer beginnen te herhalen. De nummers die je te horen krijgt zijn min of meer voorspelbaar. Een radio kan je opzetten en vervolgens zal je gedurende de dag wel een paar keer een nummer opnieuw horen, maar niet vaak. De muziek keuze zal ook wat breder georiënteerd zijn.
klinkt een beetje als een app die ontwikkeld word voor onboard systemen in autos, eigen muziek keuze met minder input (en dus afleiding) als normale spotify.
Gewoon lekker Tune-in radio luisteren. Tig zenders en geen tracking van wat je luistert.
Op zich eens, maar TuneIn is natuurlijk ook gewoon een dataverzamelaar. Ik luister bij voorkeur gewoon naar de stream van het internetradiostation.
Ik gebruik ook regelmatig tune-in :)
Zoiets als Jango Radio ?
In essentie is het dus een app die de Spotify Radio mogelijkheid (dat op dit moment al in de app zit) los pakt en apart presenteert. Ben benieuwd wat het precies doet en hoe het zich gaat ontwikkelen.
Soort Pandora dus, en dat is best ok.
Lijkt een beetje op Pandora in de VS.
Grappig; de APK heeft blijkbaar kort op APKMirror gestaan maar heeft een takedown notice gekregen. Anders was de app i.c.m. een VPN wellicht te proberen.

https://www.apkmirror.com...-ltd/stations-by-spotify/

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 5 mei 2019 22:52]

onnodig als we dab plus en ether radio hebben
Want bij DAB+ en FM kan je nummers of het "leuke" gezwets van een overbetaalde DJ skippen?
Met hetzelfde gemak kun je echter van kanaal wisselen... Maar dat is ook niet zonder first-world problemen, dan begin je een nummer niet in het begin of je komt binnen op een tussen-praatje van zo'n zelfde DJ... Het is maar net wat de consument wil.
Waarom is hier een app voor nodig? Alle auto's hebben deze functie al.
Mijn auto had dit, totdat iemand mijn radio eruit heeft gehaald.
Een losse telefoon is dan wel een voordeel.
Tot je telefoon gestolen wordt...

Maar even zonder dollen. Telefoon op luidspreker geeft volgens mij nooit voldoende geluid om echt functioneel te zijn in de auto.
Dat kan toch gewoon met bluetooth ? Heb ik nog niet geprobeerd hoor maar gaat wel een keer gebeuren.
Ja maar dan heb je toch nog steeds de radio nodig die volgens soldaatje dan gestolen is.
Mijn telefoon had deze functie, totdat hij meegenomen werd.
Moderne auto's hebben toch niet meer zo'n radio in de vorm van een ijzeren baksteen? Is tegenwoordig helemaal ingebouwd, afaik.
Oh? De mijne niet hoor
Nouja, de meeste auto's hebben wel een radio. Uitzonderingen bevestigen de regel ;)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Verenigde staten

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.