Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Kijkshop vraagt faillissement aan

Winkelketen Kijkshop lijkt op de rand van faillissement te staan. Volgens de NOS heeft Kijkshop bevestigd dat het morgen bij de rechter het faillissement zal aanvragen. De website van de winkelketen is op dit moment nog wel toegankelijk.

Volgens de NOS betekent een eventueel faillissement dat zo'n 400 medewerkers hun baan zullen verliezen. Alle zeventig filialen van Kijkshop zullen hun deuren moeten sluiten. Het is niet duidelijk of er achter de schermen nog wordt gewerkt aan een eventuele doorstart of dat er wordt gezocht naar een overnamekandidaat.

De Zweedse investeerdersgroep die eigenaar is van de winkelketen zegt dat er is geprobeerd om de onlineverkopen van Kijkshop flink te verhogen, maar dat is mislukt. In maart vorig jaar sloot Kijkshop al twintig winkels van de toen nog 87 bestaande filialen. In 2016 werden er al acht winkels van de hand gedaan.

Tijdens het schrijven van dit bericht stond er een melding op de website dat de site tijdelijk buiten gebruik is, maar inmiddels lijkt de site weer toegankelijk en wordt het assortiment van de winkels nog gewoon weergegeven. In het insolventieregister is op dit moment nog geen faillissement van Kijkshop te vinden.

Kijkshop

©ANP / Lex van Lieshout

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-01-2018 • 19:43

389 Linkedin Google+

Submitter: acale

Reacties (389)

Wijzig sortering
Je kunt zeggen wat je wilt van de kijkshop, maar ze hadden in die tijd een leuk concept.
Gewoon even lekker kijken zonder opdringerige verkopers. Even over na denken en
morgen nog weer even kijken. Vergelijken via internet was er in de vroege jaren niet bij...

Wat ik vroeger al bezwaarlijk vond is dat het net een museum was. Kijken met de oogjes, niet
met de handjes. Mag ik datgene wat ik mogelijk wil kopen niet even vasthouden? Voelt het
goedkoop aan oid? Of is een portable ding niet veel te zwaar?

Als je nu al een moderne klant in de kijkshop zou hebben dan kijkt deze als eerste even
op zijn telefoon of het elders niet 2 euro goedkoper is... Want kijkshop verkoopt niets unieks...
Dus ja, de meerwaarde van de kijkshop was al lang en breed in een minderwaarde veranderd...

Maar op één of andere manier lijken de diverse oer-Hollandse bedrijven de markt niet
meer te begrijpen. Men blijft aan hun formule vasthouden en de klanten gaan elders kijken.
Toch jammer dat de klassiekers het moeilijk hebben... Hema, Blokker...

En nieuwe buitenlandse bedrijven komen binnenstormen met belastingdeals en een puur
Nederlands bedrijf kan zijn broek niet meer ophouden. Jammer hoor.

Maar voor de kijkshop zat het er op. Knap dat men het nog zo lang heeft volgehouden.
Tsja, je zegt oerhollandse bedrijven, maar...wat is er oerhollands aan behalve de oorsprong en de naam?

Net zoals V&D doorverkocht van investeringsmaatschappij naar investeringsmaatschappij, die allemaal dachten er nog een paar euro uit te kunnen wringen. Maar investeren ho maar.

Vernieuwen kost geld. En dat is niet de bedoeling van die 'investeringsmaatschappijen'. Ja, bij de aankoop wordt eenmalig geinvesteerd, maar daarna wordt er geen cent meer in gestopt, en moet het alleen maar korte termijn winst opleveren.

Totdat de winkelketen volledig uitgewoond is, en de laatste schakel in een reeks van eigenaren zich in zijn spreadsheet-management vergist heeft en zijn verlies moet nemen.
Die investeringsmaatschappijen maken die bedrijven juist kapot. Die willen alleen zo snel mogelijk hun investering terugverdienen. Hema had een ijzersterke formule waardoor het altijd winstgevend is geweest. Als een bedrijf als Hema 5% per jaar winst maakt dan zegt de investeringsmaatschappij tegen de directie, leuk maar dat moet nu wel 10% worden, anders kan je opstappen. Vervolgens gaan die allemaal dingen doen die op korte termijn de winst verhogen maar op langere termijn de boel juist om zeep helpen. (Was een interessante docu over Hema waarin dit uitkwam).

Investeringsmaatschappij deert het niet, die verkopen de panden en assets en parkeren de schulden bij banken en leveranciers terwijl ze de vetreserves (het opgebouwde vermogen) weg halen door dure adviseurs neer te zetten. Wannneer het een lege huls is geworden laten ze zaak omvallen. Operatie geslaagd, patient overleden. Ondertussen maken ze iedereen wijs dat het bedrijf niet meer levensvatbaar was in deze tijd. Onzin, dit is gewoon roofkapitalisme dat bezig is onze welvaart uit te hollen. Gevolg is banenverlies, leegstaande panden.

De kunst voor een land is niet om zo goedkoop mogelijk te produceren. De kunst is zo duur mogelijk te produceren zodat er zoveel mogelijk aan de strijkstok blijft hangen voor alle deelnemers. Zo wordt iedereen welvarend. Roofkapitalisten willen echter dat alleen de aandeelhouder (zijzelf) alles opstrijkt. Daarom knijpen ze alles en iedereen uit onder het mom van efficiency en druk van concurrentie.

Waar vroeger bedrijven continuiteit als hoogste doel hadden, hebben de financieringsmaatschappijen enkel dubbele winstcijfers als doel. Naar Liquidatie toewerken als dat er niet meer inzit en geld stoppen in nieuw overgenomen bedrijven die het nog wel kunnen halen. Het zijn een soort vampieren.

Zo is het met alles geworden. In de varkensfokkerijen moet een zeug ook iets van 14 jongen werpen, werpt ze er 13, dan komt ze op de zwarte lijst, nog een keer onder de 14 en ze gaat naar de slacht. Zelfs het geboren laten worden van kinderen hebben we zo aan een prestatienorm gehangen. Deze samenleving is sociaal en ethisch zwaar, zwaar ziek. Maar kennelijk kunnen mensen dat pas inzien als ze er zelf de klos van worden, tot die tijd roepen ze gewoon dat het normaal is. Psychopatenmoraal dat is het.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 23 januari 2018 02:28]

Niet alleen de maatschappij, de minderheid van de mensheid is wat het verziekt.

De Uber top (1%), Top van de banken, Top van bedrijven, Top in de politiek allemaal verrot en geld naar zich toe schuiven. Snelle kortdurende winsten om door te schuiven naar een andere top om het daar te verzieken.

Ondertussen zijn de werknemers en de burgers betaalt natuurlijk de rekening (in Nederland want bijv in de US hebben ze er lak aan).

OT:
Hoewel het idee Kijkshop best ok was is het inderdaad niet meer van deze tijd, voor een fysieke winkel. "Vitrines" kijken doet men wel online en zoekt vervolgens de goedkoopste, ook al scheelt het een euro, die wordt het. Het is niet gek dat de online tak van Kijkshop het wel redelijk doet.

Vind het wel jammer dat het vertrekt, maar eerlijk ik kom al jaren niet meer in het centrum van mijn stad. Alleen maar straatverkopers, duur parkeren en dure producten vergeleken met zaken buiten centrum en online. Daarbij zie je ook een verschuiving van dit alles naar de perifeer gelegen centra die ook hier verziekt worden met hetzelfde, dus schuif ik weer door naar de buitenring of omliggende dorpen.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 23 januari 2018 09:33]

In winkelcentra kom ik ook al niet meer. Online is veel goedkoper en is er véél meer keuze en het wordt ook nog aan de deur gebracht ook.

Winkels als Kijkshop had ik al nooit als voordelige winkel in prijsvergelijkers gezien. Ze verkopen doorgaans veel Chinese meuk, net zoals de Action, maar die heeft er een heel ander (vriendelijker) prijskaartje aan hangen. Dat zag de Kijkshop ook en plaatste toen maar van die graaibakken met Chinese meuk tussen de vitrines met duurder spul. Uiteindelijk heeft dat dus niet mogen baten en is het nu einde oefening. Zag het wel aankomen.
Online is veel goedkoper en is er véél meer keuze en het wordt ook nog aan de deur gebracht ook.
Akkoord, maar online heb je véél minder werknemers nodig, die vaak ook nog eens erg slecht betaald worden, laat staan dat ze een vast contract hebben. Idem met bestelwagens die rondrijden en door (schijn)zelfstandigen worden uitgebaat.

Worden we hier op lange termijn echt beter van? We zijn langzaam maar zeker slapend bezig ons systeem te vernielen.
Daar heb je wel gelijk in, maar mensen willen niet meer de hoofdprijs betalen voor artikelen in lokale winkels als deze voor veel minder online te koop zijn. Het scheelt vaak gewoon te veel geld.
Eerlijk gezegd, vind ik het wel prettig om een product in het echt te zien en niet alleen op een plaatje, daarom hebben winkels zoals die van de Mediamarkt, Coolblue en BCC zeker nog een meerwaarde. Grote probleem bij Kijkshop was de doorsnee producten of ronduit vage merken gecombineerd met een uitgeholde service (In het verleden werd er heus wel eens wat uit de vitrine gehaald om te tonen, nu staan er alleen nog maar verveelde studenten wie het echt niet boeit.) Dus ja Kijkshop heeft zeker nog wel een plaats in de markt, maar dan meer zoals een Mediamarkt mini of een Coolblue winkel.
Inderdaad, het is niet de meerderheid maar de minderheid die het verziekt. Maar als die de regels en de moraal mogen bepalen raakt wel de hele samenleving verziekt en worden mensen min of meer gedwongen hun handlangers te worden.

Dat de Kijkshop als concept verouderd is door de komst van Webshops is waar (geldt niet voor de Hema). Maar je wil verder kijken. Investeringsbedrijven kopen zulke bedrijven omdat ze aardig wat vermogen hebben, niet omdat ze niets waard ziin en geen toekomst hebben.

Vroeger zouden deze bedrijven dat vermogen gebruiken om andere activiteiten op te zetten en zo de onderneming als geheel, niet zo zeer de formule in leven te houden. Het was vroeger heel normaal dat bedrijven in zulke overgangsperioden langere tijd verliesgevend waren. Dat werd geaccepteerd als normaal in het bestaan van een bedrijf. Zo kunnen familiebedrijven wel honderd jaar bestaan. Een bescheiden winst was altijd het middel om reserves te vormen voor slechte tijden, niet zozeer de last die woekeraars op bedrijven leggen, die zich aandeelhouders noemen en bedrijven tot asociale organisaties maken die alles en iedereen maximaal lopen uit te buiten met een roofmentaliteit.

Soms gaan goede bedrijven inderdaad failliet, soms door mismanagement of niet tijdig andere markten hebben ontwikkeld, of te radicale veranderingen in de markt, of langdurige recessies. Maar wat wij nu steeds vaker zien is een ander verschijnsel: roofkapitalisme. Het is een teken dat onze staat zijn werk niet goed doet en de goede bedrijven te weinig beschermd. Dat zijn nu juist de ondernemingen die wèl belasting betalen en zich sociaal opstellen.

Investeringsmaatschappijen hebben geen continuiteit voor ogen. Ze willen maximaal rendement op het vermogen, de maatschappelijke kosten interesseert ze geen fluit. Het zijn geen ondernemers maar woekeraars die bedrijven overnemen en de kosten van overname weer als schuld op het bedrijf zetten. Ze zitten vol met trucs, dankzijn onze overheid het zijn legale criminelen. Het zijn parasieten. En tegenwoordig kunnen ze gewoon veilig vanuit het buitenland opereren.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 23 januari 2018 18:33]

Ondertussen maken ze iedereen wijs dat het bedrijf niet meer levensvatbaar was in deze tijd.
Wat gewoon ook waar is. Mensen gaan meer online winkelen en de V&D's en de Hema's van Nederlands kunnen maar slecht op tegen concurrentie aan de onder- en bovenkant van hun markt. Zie ook Blokker, oer Hollands familiebedrijf, gaat het ook niet goed mee.
Als ik een Hema, Blokker of destijds V&D binnenstap is het gewoon druk. Wordt voldoende verkocht, maar toch staat het op omvallen. rara. Onderscheidend zijn ze allemaal niet, maar genoeg mensen die even binnenlopen omdat het zo handig is.
Met dezelfde redenatie kan een Handyman ook niet bestaan: veel te duur en producten die ze bieden zijn ook elders goedkoper verkrijgbaar. Waarom mensen er kopen? Omdat ze alles op voorraad hebben hangen en de verkoper weet wat ie verkoopt (en waar vind je tegenwoordig winkels waar een LED lamp voor je uit de blister wordt geknipt zodat je kunt zien hoeveel en welke kleur licht ie geeft?)

Er worden door investeringsbedrijven vieze spelletjes gespeeld. Ze kopen bedrijven op met geleend geld en steken de rentelasten van die lening in het opgekochte bedrijf. Als het bedrijf eigen vastgoed heeft verkopen ze dat voor de snelle winst, het bedrijf huurt vervolgens het vastgoed tegen torenhoge huren weer terug.
Zo is V&D kapot gegaan! Eigen panden verkocht door die springkapitalisten en V&D moest ze tegen de hoofdprijs weer terug huren. Daarom zie je ook dat het kapitaal bij de superrijken zit en de arme steeds armer wordt. Het gezegde luidt: arbeid adelt! Dat is gewoon niet meer waar! Kapitaal adelt: een door en door verziekte maatschappij!
Exact! De spijker op de kop!
Dit is gewoon niet waar de laatste investeerder Sun Capital is er tot vlak voor het faillisement geld in blijven steken. V&D was typisch zo een bedrijf dat zelf de boel heeft laten verslonsen, daar hebben de investeringsmaatschappijen niet zoveel mee te maken. Ter voorbeeld ze begonnen pas in 2008 met hun webwinkel, veel van dit soort ketens waren in de heilige overtuiging dat een website kanabilisme zou zijn op hun eigen klanten, tjah zo werkt het natuurlijk niet. Daarnaast kon een kind zien dat het assortiment in de V&D ruk was, neem nou de shop in shop methode, leuk en aardig, maar deze shops zaten vaak letterlijk tegenover een V&D, bijvoorbeeld de rituals in Zaandam.
Aan de andere kant klopt het ook weer wel hoor. Zo had V&D al haar panden verkocht om deze vervolgens weer te huren. Op korte termijn maak je dan wel winst, maar iedereen kan aanvoelen dat dit voor de lange termijn een waardeloze strategie is.

Bij Hema zagen we trouwens ook dat het bedrijf vol met schulden werd gestopt door het investeringsfonds waardoor het jarenlang verlies heeft gemaakt.
Zo had V&D al haar panden verkocht om deze vervolgens weer te huren. Op korte termijn maak je dan wel winst, maar iedereen kan aanvoelen dat dit voor de lange termijn een waardeloze strategie is.
Nou ik vind het anders wel slim van de investeerders - gebouwen verkopen zolang het nog goed gaat, dat de nieuwe eigenaar in de handen wrijft van "zo, lekker, komende tien jaar een goed contract met de V&D!". De investeerder vangt gelijk geld. Een paar jaar later, V&D falliet, nieuwe eigenaar van de gebouwen zit ermee want ze vinden geen nieuwe huurder. Anders was dat geld van de gebouwen naar de executeur gegaan.
Tegelijkertijd vind ik het wijzen op een niet duurzaam bedrijfsbeleid. Als je er immers vanuit gaat dat jij als V&D nog wel even zou bestaan (komende 20-30 jaar) dan is helemaal geen noodzaak om zo kortzichtig je gebouwen te verkopen. Deze gebouwen zullen altijd wel wat opleveren, omdat ze meestal in het centrum van de stad stonden.

[Reactie gewijzigd door erikitweakt op 23 januari 2018 10:16]

Bij Hema zagen we trouwens ook dat het bedrijf vol met schulden werd gestopt door het investeringsfonds waardoor het jarenlang verlies heeft gemaakt
Dat is enkel een belastingtruc. Daarmee kun je alle winst het bedrijf uit sluizen zonder erover belasting te betalen. Als het bedrijf normaal 100M winst maakt, betaalt het bijv. 30M belasting, zodat er voor de investeerder 70M overblijft. Echter, als er een gigantische schuld is, dan wordt er elk jaar 100M aan rente betaald, zodat er geen winst overblijft, en de investeerder / schuldeiser 100M schoon in het handje krijgt. Dat hoopt hij ten minste :-) Het verlies van Hema komt dus vooral omdat de investeerder er elk jaar 13% renterendement uit perst. Dat zit er niet in, dus lijdt Hema verlies.
Nee, dat is een vrij normale zaak, als bedrijf wil je afhankelijk zijn van je kerncompetenties, en dat is spulletjes verkopen, je wilt niet dat je bedrijfsresultaten afhankelijk zijn van de vastgoedmarkt.
Het is een fabeltje dat dit soort bedrijven even snel het geld er uittrekken en de boel verkopen, dacht je nu echt dat zoiets als vastgoed wat in een organisatie zit niet word mee getelt?

Dit soort investeringsmaatschappijen kopen als het ware een boedel op, als men denkt dat er 3 onderdelen nog toekomst hebben is het punt om de andere onderdelen te verkopen dan wel te liquideren, vervolgens probeert men zich daar op te focussen en uiteindelijk met winst te verkopen.
Eigenlijk jammer dat bij een faillissement zo'n investeringsbedrijf alleen voor de kosten van de aandelen opdraait. In principe is de eigenaar van een BV of NV niet aansprakelijk voor de overgebleven schulden.
Maar bij het starten van een bedrijf staat tegenwoordig in het contract met de bank dat je voor alle schulden zelf moet opdraaien, dus daar gaat je "geen aansprakelijkheid". Geen bank gaat je een lening geven zonder eigen aansprakelijkheid, ook niet bij een BV.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 23 januari 2018 02:14]

Net zoals V&D doorverkocht van investeringsmaatschappij naar investeringsmaatschappij, die allemaal dachten er nog een paar euro uit te kunnen wringen. Maar investeren ho maar.
Oude retail bedrijven hadden ontroerend goed dat meer waard was dan keten en voor te weinig in de boeken stond.

Investeringsmaatschappijen die ontroerendgoed eruit hebben gehaald hebben goed gecashed.
Was de Hema juist niet recentelijk voor het eerst in een lange tijd winst aan het boeken? Die klassieker blijft het waarschijnlijk nog wel even uithouden. En dat is maar goed ook, waar haal ik anders goedkope sokken en handdoeken :+ Het heeft toch iets, naar Gent verhuizen en toch naar de Hema kunnen gaan.

Maar van Kijkshop stond ik nog wel te kijken dat ze nog zo lang bleven doordraaien. Het was inderdaad een overbodig concept geworden.
HEMA is bezit de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital. Dus allang geen Nlds bedrijf meer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lion_Capital_LLP

Persoonlijk vindt ik de kwaliteit die de HEMA vandaag de dag levert vergelijkbaar met de Action. Verschil is dat HEMA een merk is en op zijn producten ook de merknaam plakt en dat Action soortgelijke artikelen verkoopt onder (vage) merknamen. Het maakt duidelijk dat er toch een markt is voor bepaalde merken en dat mensen er bereid voor zijn er een fikse meerprijs voor neer te tellen.

Ondanks dat het gros van de tweakers alles op z'n computer/ mobieltje kijkt en vergelijkt, blijkt er toch ook een meerwaarde aan de merk/ shopping experience zoals we aan de HEMA kunnen zien. De kunst is het natuurlijk om dat te communiceren als bedrijf

[Reactie gewijzigd door zap8 op 22 januari 2018 21:49]

De hema is wel iets meer dan de action kwa producten. het is geen top kwaliteit ofzo maar ze gooien niet alles zomaar in hun schap als het goedkoop is zoals bij de action. ik ervaar HEMA hun kwaliteit als vrij uniform, bij de action zeker niet.
Ik bestrijd zeker niet dat de Action en HEMA verschillende formules hanteren. Ik kan het daar gewoon mee eens zijn. De HEMA suggereert kwaliteit waar de Action goedkoop suggereert. Beide halen hun spullen hoofdzakelijk uit China en mijn persoonlijke ervaring is dat het het meeste dezelfde vergelijkbare vaak slechte kwaliteit heeft. Mijn laatste aankopen bij de HEMA waren een badjas en een waterkoker. Van de badjas (die overigens bij aankoop zeer degelijk aanvoelde) bleef naar een paar wasbeurten niets meer over en pluiste helemaal uit, de waterkoker was na een week stuk en omgeruild voor een ander exemplaar en deze begaf het nog sneller. Uiteindelijk wel netjes gewoon m'n geld teruggekregen. Zoals gezegd de HEMA is een sterk merk dat teert op het kwaliteits imago dat ze eens hadden en waar mensen blijkbaar nog steeds en weer voor vallen.
Daarnaast levert de HEMA een shopping experience waarvoor ook bepaalde doelgroepen vallen, die shopping experience heb je bij de Action totaal niet. daar sta je in de rij omdat het goedkoop is. Het is gewoon een ander gevoel.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 23 januari 2018 00:06]

Tsja, anekdotisch kun je alles onderbouwen natuurlijk. Zo is er vorig jaar (of 2016) e.e.a. te doen geweest over powerbanks van de Action en kort daarna bleken die van de Hema op het eerste gezicht gelijkwaardig maar toch beter. Idem met USB (laad)kabels recentelijker: die van de Action kunnen veel minder verwerken dan die van de Hema. Soit, je betaalt er ook een eurootje of 2 extra voor maar dan heb je tenminste ook iets nuttigs.

Evenzo heb je voor baby's en kinderen ongelooflijk veel goed spul bij de hema. Driekwart van alle textiel voor onze destijds nog ongeboren zoon kwam voor een prima prijs bij de Hema vandaan. En de rietjesbeker heeft het 2 jaar volgehouden waar Difrax (= merk) het na anderhalve maand voor gezien hield. Toevallig afgelopen weekend weer uit de kast gehaald omdat hij ziek is en slecht dronk, maar toen bleek het kunststof verweerd. Zo'n 600x vaatwasser en een jaar stilstand in de kast was teveel.

Dit alles is ook maar anekdotisch natuurlijk; er is ook genoeg op te noemen waarvoor je bij de Hema echt niet hoeft te zijn.
Toch is de kwaliteit van Hema behoorlijk achteruit gehold, sommige zaken zijn nog wel goed, maar ik ga toch voor steeds meer spullen naar andere winkels
Je hebt gelijk https://nos.nl/artikel/22...k-kwartaal-met-winst.html
Één zwaluw maakt nog geen zomer, maar toch mooi dat er weer wat hoop is voor de Hema. :)

Ik hoop dat ondernemend Nederland weer wat eigen bedrijven groot gaat maken nu de
economie weer wat mee zit. Iemand in voor Kijkshop 2.0?
Via holografische projectie je product alvast in handen hebben en bekijken/uitproberen?

Jajaja genoeg geweest Nostradamus... ik zit weer te dagdromen... Sorry
Kijkshop 2.0 heet: "CoolBlue"...
Achteraf kijkend is dat dus precies wat er is gebeurd.
Kijkshop veranderde niet, CoolBlue sprong al Jaren geleden in dat gat, maar dan electronisch.
Ik zou eerder de vergelijking maken met Bol.com. Hun assortiment is veel breder dan Coolblue. Kijkshop was ook meer van alle markten thuis. Vond het wel grappig dat elke vitrine zijn eigen thema had.
waar haal ik anders goedkope sokken en handdoeken.
Zeeman en Action?
De hema heeft helaas ook maar een beperkt asortiment.
Zehebben wel kleding enzo maar alleen de standard maatjes. Vooral voor dunne vrouwen met kleine maatjes helaas.
Enigzins misschien, maar vind het niet heel vreemd dat ze geen XXXL enzo hebben, je ziet nu al dat de grote maten slecht verkopen, die hangen er altijd nog als het rek geplunderd is.
De Hema vlaai, vond ik wel altijd lekker.
Zat net even te Googlen omdat ik meende van een test ergens, maar kon het helaas niet vinden.
Maar tot mijn grote verbazing kwam ik wel onderstaand tegen:
https://radar.avrotros.nl...opic.php?t=117914t=117914

Zet je toch wel weer aan het denken.
Haha, als kerstpakket een bon voor hema taart gehad als dat klopt zou dat een mooie grap zijn van ze.
Met vlaaien had ik geen last.
Zoals de waard is vertrouwd die zijn gasten. De kijkshop vertrouwd zijn klanten dus absoluut niet, want alles zit spastisch achter glas.
Het voordeel van het beperkte personeel (doordat alles achter glas zit) uitte zich niet in de prijs.

Wat een ongelooflijk schrale winkel was dat zeg, duur, klantonvriendelijk, verkopen oude rommel voor zogenaamde aanbiedingen, lange wachtrijen bij de kassa... Nee het verbaast mij dat het concept zo lang heeft overleefd.
Heeft weinig met vertrouwen te maken, als je dagelijks honderden klanten verwelkomt zit er 100% zeker een eikel tussen die dingen moet slopen. Kijk maar eens rond in de mediamarkt: koptelefoons die uit elkaar liggen, ingedrukte conussen bij de speakers, laptops waar een toets mist.. noem het maar op. Ik vond het eigenlijk wel ideaal, zeker voor de simpelere zaken zoals een scheerapparaat etc.
Lange wachtrijen bij de kassa?
Dat is al ff geleden hoor :)
Kijkshop zat lang geleden al in de problemen.

Wij hadden jaren geleden een Sony tv bij Kijkshop online aangeschaft. Na iets meer dan een jaar verscheen er een verticale streep van dode pixels. Kijkshop online bestond toen niet meer; failliet. Bij Sony aangeklopt, die gaven slechts 1 jaar garantie op een TV van 1500 euro. Kijkshop zelf zei dat ze niks konden doen omdat de TV bij Kijkshop online was aangeschaft en dat was dan een andere onderneming.

Na heel veel aandringen van onze kant hebben ze de TV uiteindelijk gerepareerd, maar toen al dacht ik dat de Kijkshop zelf niet heel lang meer zou bestaan na het fiasco met hun Kijkshop online gebeuren.

Voor sommige dingen qua prijs bijna niet te verslaan, maar tegenwoordig maken ze geen kans meer met alles wat er online beschikbaar is.
In Engeland werkt dit concept nog altijd goed: Argos, een super winkel voor tokkies en als je even snel iets nodig hebt maar de kwaliteit maakt niet uit.

Bodemprijzen is de enige manier waarmee dit concept overleefd, en *ALLES* op voorraad hebben, als je het niet hebt ben je je klant kwijt en een deel van je reputatie.
Kijkshop, de Internetwinkel voor mensen zonder Internet.

En dat in het land met de hoogste en snelste Internetdekking. Je vraagt je serieus af waarom het nog zo lang heeft mogen voortduren.
wat je zegt over het niet kunnen vast houden maakt het juist ook moeilijker om spullen te verkopen. Zo uit mijn hoofd kochten mensen iets sneller als ze iets vast hadden in plaats van dat ze het alleen maar konden zien en aanwijzen
Bedrijven zoals Coolblue zijn ervoor in de plaats gekomen. Ik vind dit soort retail overigens minder jammer als een bedrijf zoals Fokker, dat meer bood dan alleen maar producten: kennis. Dat was wel het domste van de overheid om niet te redden. Maar wel later die banken redden en ons belastingbetalers met gigantische schulden opzadelen voor een politieke droom die velen niet eigen is.
De Kijkshop had ook heel lang nog geen website terwijl de ene na de andere witgoed zaken e.d. dit wel al hadden. Dit verbaasde mij toen al gezien de kijkshop zijn concept zó 1:1 op het web kon droppen. Hele voorraden systeem hadden ze al.
In die tijd hadden ze meteen al een webwinkel moeten starten, maarja, het management zat toen al te slapen blijkbaar. Intussen vonden de consumenten allemaal andere websites online waar ze dergelijke producten konden vinden. Als ik bij mezelf na ga, ze kwamen eigenlijk ook nooit in mijn zoekresultaten voor. Ik kan mij niet herinneren dat als ik ooit wat zocht dat de Kijkshop als suggestie boven kwam met een mooie aanbieding.

Als een hogere manager de Kijkshop op zijn CV heeft staan mag ie zich best diep schamen. In al die jaren heb ik in mijn hele leven nooit een verandering gezien daar, behalve dat ze steeds voller raakten met meuk en laatste keer viel mij op dat het ineens heel leeg was (al die manden met meuk dingen die men tegenwoordig op Chineese sites bestellen waren weg).
Wellicht was dit al een voorbode.

Achja, er zijn vast een paar mensen die er rijk van zijn geworden. En zullen vast ook geen schuldgevoel kennen. Misschien staan ze straks ook nog op de golfbaan te pochen dat ze zoveel verdient hebben aan de kijkshop en net op tijd de stekker eruit hebben getrokken oid. En alle medewerkers of klanten die het wel een prettige winkel vonden zoeken maar iets anders.

Hopelijk gaat dit geen trend worden, een winkelstraat heeft toch ook iets gezelligs, alhoewel ik mij ook wel schuldig maak aan vaak online bestellen vanwege het gemak.
Knap, of niet. Zou het niet kunnen zijn dat er mensen waren, die heel mooi konden leven van de "Kijkshop" rek.
Ik moet even opletten wat ik zeg. Maar ik ben van mening dat dit hoger in niet helemaal zuiver was.

//Edit

[Reactie gewijzigd door Core2016 op 22 januari 2018 22:53]

maar ze hadden in die tijd een leuk concept
Nee, het was een compleet kut concept... het was DE reden dat ik er niet kwam. Dag kijkshop... ik zal je niet missen.
geweldige tijd, wie kwam er vroeger niet?
Bonnetje invullen even wachten.
Tja de Economie wat ik zo in de wandelgangen hoor wordt het er niet beter op met de plannen van de grote webshops Amazon Baggood Alieexpres
Media markt kan zich ook alvast voorbereiden
De wasmachine die 1500 euro kost bij Mediamarkt, kan ik over een 6 tot 12 maanden bij die grote webshops bestellen voor de helft van de prijs, en heb deze binnen 2 weken in huis.
Alles komt vandaag de dag uit China dus tja het gaat goed met de economie, maar niet in Nedeland

[Reactie gewijzigd door Jeroen hofman op 23 januari 2018 06:11]

De eigenaar geeft natuurlijk ook gewoon een press release hier over uit:
KIJKSHOP WILL CLOSE ALL STORES, BUT WILL LIVE ON THROUGH KIJKBIJMIJ

After 40 years of business, Kijkshop will close its stores. 70 stores will be closed and around 400 employees will be laid off. The Kijkshop has been struggling with substantial losses for the last few years. A group of Swedish owners, named TheONE*, took over the group and invested substantially. Since then great effort has been put into creating a new kind of retailer, that to a much larger extend would be built on online retailing. It was the ambition of the new owners that this new course would be able to save the stores, but reality has proven harsher then expected, hence the bankruptcy of Kijkshop and the stores.

However, it is only the stores that will cease to exist, the concept of Kijkshop will live on through KijkBijMij and TheONE. Last August TheONE raised more than 1 million euros in a crowdfunding to launch a completely new consumer-to-consumer platform under the name KijkBijMij. The idea behind the platform is that consumers can advise other consumers via live video prior to a purchase, and any advice that leads to a transaction is rewarded with a commission. 100,000 downloads in less than 6 weeks proves that this is the future. The success was however not substantial enough to save the Kijkshop stores.

"We will continue to invest in the development the KijkBijMij platform and TheONE's success by rolling it out to other retailers. The focus has to be on development and investments for the future, and unfortunately the Kijkshop store losses have proven to be a burden to heavy to bear. It is most likely that KijkBijMij will open up new stores in the future, but on a smaller and more focused scale”.

The Swedish owner group of TheONE fully stands behind this transformation, and even though it is it is very unfortunate for all employees that despite our capital injections and the crowdfunding, the stores could not be maintained, a new possibility will open through online retailing. According to the Swedish owner group’s representatives, closing the stores is a pro-active measure to save the innovative platform TheONE and the concept of KijkBijMij.

It should be noted that the bankruptcy of Kijkshop does not aect the other companies in the group. TheONE will continue it’s business as planned, and the crowdfunding is thus intact.
Waarom nu weer in het engels. Kijkshop lijkt mij een oer-hollands iets.
Met Zweedse eigenaren .. Kijkshop is nét zo "oer-Hollands" als de HEMA die eigendom is van een buitenlandse investeringsmaatschappij.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 januari 2018 11:58]

Informatief: check de Shopreview van Kijkshop.nl in de Pricewatch. Bijna alles maar 1-ster!
Kennelijk konden wij het al aan zien komen!

Zie: https://tweakers.net/shopreview/7694/kijkshop/shopreviews/
Jeetje met die reviews heeft Kijkshop echt geen reden om te bestaan. Met zo'n dysfunctionerede onderneming heb ik geen enkel medelijden, wel sneu voor haar medewerkers.

Zo zie je maar weer dat het ook loont om naar de reviews van de webshop waarbij je besteld te kijken!

[Reactie gewijzigd door Limeroundup op 23 januari 2018 04:02]

Update van nu.nl:
The One richt zich nu op het onlinewinkelconcept KijkBijMij, waarbij consumenten elkaar live via video koopadvies kunnen geven in ruil voor een commissie. De app is in zes weken tijd 100.000 keer (link naar Play Store) gedownload (link naar App Store). Mogelijk worden er in de toekomst ook weer winkels geopend, maar op een veel beperktere schaal.
Edit: links toegevoegd in de quote.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 22 januari 2018 20:23]

Ja, omdat je 15% korting kreeg op alles. ;)
Was het niet bij Radar radio, dat bleek dat de stofzuiger expert gewoon in dienst van de Kijkshop was?
Tja, dit was ook echt een winkel waarvan ik nou nooit echt wist waar ze in wilden uitblinken. Het is geen MediaMarkt, het is geen Handyman, en ze waren ook niet goedkoop. Ik vind dat ze het nog lang hebben volgehouden.
De Kijkshop formule is ontstaan in de tijd dat webshops niet bestonden (1973). In plaats daarvan had je post-order. Je kon in een dikke catalogus kijken naar producten. En die kun je dan per post bestellen. De grote speler in Nederland was Wehkamp

Kijkshop was dezelfde formule, maar in plaats van een papieren catalogus kon je de producten in de winkel (in een vitrine) bekijken. Revolutionair voor die tijd. Ze hadden de inloop van een gewone winkel, maar de personeelskosten van een post-order bedrijf.

Maar ze zijn ook het voorbeeld van wat en gebeurt als je niet met je tijd mee gaat. Waar Wehkamp is overgestapt naar een web-only winkel en daar succes heeft. Is de rest van de markt opgesnoept door bol.com en coolblue. Kijkshop heeft dan wel een webshop, maar ook nog 100 stenen winkels. En dat is lastig als je concurrent die kosten niet heeft.
En het voordeel van de kijkshop, namelijk je product "in het echt" kunnen zien voordat je het koopt, is vrijwel waardeloos geworden door de wet koop-op-afstand.
Is in een dikke catalogus kijken naar producten niet veel fijner dan in de kijkshop? Ik ben in veel kijkshops wel eens wezen kijken, maar ik heb er nooit iets gekocht. Het waren altijd relatief kleine winkels, die erg weinig producten in de vitrines hadden staan. Heb je een dikke catalogus, dan heb je vaak keuze uit vele verschillende merken en vele verschillende producten. Het assortiment kan enorm zijn, net als het nu is bij veel webshops als bol.com of Coolblue. Die hebben ook een enorm groot assortiment. En ik, en vele andere consumenten, houden van keuze.

De Kijkshop, met haar veel kleinere assortiment (en dan vaak nog steeds veel te duur), was echt een waardeloze formule. Wat heb ik eraan om producten in een vitrine te zien staan, met een beschrijving erbij? Webshops hebben vaak ook een uitgebreide beschrijving van het product op hun website staan, plus grote foto's. Bovendien zit je dan toch al achter het internet, en kun je binnen enkele seconden de website van de fabrikant erbij pakken, waar je vaak de meest uitgebreide info en grootste foto's vind. Indien je er tijd voor hebt, is het doorlezen van enkele (user) reviews dan ook zo gepiept.

De Kijkshop is veel te laat failliet gegaan. Dat had rustig 10 jaren terug al mogen gebeuren.
Nu klopt het inderdaad wat je zegt, de Kijkshop is een winkel die compleet uit de tijd is. 20-25 jaar geleden waren ze echter nog helemaal de shit. Het was echt veel cooler om een product in het echt te zien, ook al zat het achter glas, dan op een klein plaatje. Maar ja dat is tegenwoordig compleet achterhaald met grote hoge resolutie foto's van meerdere kanten, filmpjes, reviews... En de wet koop op afstand. Er is geen enkele reden meer om bij de Kijkshop te gaan kijken, laat staan kopen. Het had inderdaad al veel eerder moeten stoppen of veranderen.
De kijkshop is vele jaren een goede en succesvolle formule geweest. In de pre-webwinkel-tijd.
Echter na een 45 jaar vreselijk verouderd en niet meer nodig.
Met name de prijs was scherp voor merk- en daarna kwalitatief redelijke B-merken in de jaren 90/begin 2000 t.o.v. vergelijkbare discounts als Dixons.
Laatste jaren als ik keek uit nostalgie was het meer en meer prijzige rommel.
De laatste keer dat ik er eens keek waren USB sticks ruim 2 keer zo duur per GB als de goedkopere uit de pricewatch hier. Sommige dingen waren dan weer wel goedkoop, ik heb er vaker een stel goedkope burner telefoons gekocht, 10 euro voor een Samsung E1200 met 10 euro beltegoed.

[Reactie gewijzigd door Morgan4321 op 22 januari 2018 20:44]

Grappig dat je met een USB stick vb komt. De inmiddels alweer in de zwarte cijfers terecht gekomen HEMA verkoopt ze ook. Voor een 16GB USB 2.0 stick betaal je daar momenteel 13 euro van het eigen HEMA merk. Als je bij Pricewatch kijkt zie je dat je voor minder dan de helft een 16GB USB 3.0 stick hebt. Over de gehele linie is de HEMA gewoon duur ivm Action en online zaken. Aangezien het de HEMA voor de wind lijkt te gaan zijn er dus andere zaken (shop en merk ervaring) die ook meespelen.
De HEMA moet het dan ook niet van de USB sticks hebben, dat is voor erbij. USB sticks bederven niet dus daar loop je weinig risico mee. Afgezien daarvan vind ik het enorm ongezellige winkels, ik koop er alleen online ondergoed omdat dat voor mij de beste pasvorm heeft.
Cc @zap8

Bij de HEMA heb ik de indruk dat er sowieso niet echt een duidelijke doelgroep of productgroep is waar ze het van moeten hebben. Het is meer een bonte verzameling praktische producten voor een breed publiek. USB-sticks zijn populair en de meeste klanten hebben geen benul van wat USB 2 of 3 aan snelheid (kan) uitmaken, of het boeit ze gewoon niet, zolang ze maar goedkoop zijn en ze het doen of geruild kunnen worden. Overigens heb ik drie USB-sticks weg kunnen gooien van de HEMA. Steeds na een paar keer gebruiken kapot.

Dat ze niet tegen de laagste webwinkel-prijzen kunnen leveren lijkt me logisch, aangezien ze een pand op een A-locatie er op na moeten houden, met volop personeel, verlichting, verwarming etc. maar de kwaliteit houdt IMHO niet over. Dat was vroeger beter, heb ik het idee.

Maar Blu-Ray schijfjes hebben ze dan weer niet, die zijn bijna nergens te krijgen, ook niet bij andere winkels, want bijna niemand gebruikt die, blijkbaar. Waardoor ze nog minder populair worden.

Je komt er omdat je nu even snel een USB-stick wil kopen voor niet te veel geld en omdat je er toch bent, neem je gelijk een pak printerpapier mee omdat dat ook op is, en wat voor bij de koffie voor vanavond en misschien ook nog een paar verse T-shirts. Of je eet gelijk een broodje met een cappuccino. Ze hebben bandenplak, maar ook make-up en foto-albums.

Ik denk dat de HEMA het niet makkelijk heeft, niet alleen vanwege webshops maar ook omdat andere ketens zoals Action, Kruitvat, Bruna, Marskramer etc, een steeds 'breder' en mode-gevoeliger assortiment voeren. Zelfs Albert Heijn verkoopt nu producten waar je tien jaar geleden voor naar een drogist, boekhandel etc. moest. Ook hebben ze 'acties' waarbij ze ineens ook pannensets, barbecues, SIM-kaarten etc verkopen.
Met wat je over kwaliteitsaspect zegt ben ik het helemaal eens. Zie ook m'n eerdere reactie ergens hierboven zap8@t link • 22 januari 2018 23:00. Verder had ik nog niet zo nagedacht over de diversificatie van aanbod van de verschillende winkels daar heb je zeker een interessant punt. Overigens hebben alle Supers (Vomar, Dirk, etc.) tegenwoordig ook van die huishoudelijke spullen (blokker/ action dingen) in de aanbieding.
Zoals ik echter eerder stelde en ook boven is de HEMA momenteel blijkbaar weer hot als merk en ervaring en daar zijn duidelijk ook doelgroepen voor en er graag ook wat extra geld voor over hebben.
Overigens klagen veel bedrijven over die diversificatie (als je het zo wil noemen) van producten. Een juwelier hier in de buurt klaagt dat anderen steeds meer goud en zilver, edelstenen en juwelen aanbieden. De cadeauhandel verderop klaagt juist dat de juwelier zich op zijn terrein van goedkopere (hout, kunststof, glas) juwelen begeeft. Tankstations hebben tegenwoordig een complete koffiebar met tijdschriften, gekoelde frisdrank, verse, warme broodjes die de mensen vroeger in een cafe of snackbar kochten.. etc. etc.

Wat betreft de populariteit van de HEMA die weer wat toeneemt: De vestiging die ik ken bevindt zich in een provinciaal stadje (flink dorp meer). Daar is het toch een van de grotere en meer toegankelijke winkels. Recent verbouwd. Ziet er fris uit. En het geheime wapen: Een flink restaurantgedeelte waar je op je gemak en voor een klein bedrag een fatsoenlijke cappuccino of vers sapje met kraakvers broodje of stuk gebak kunt krijgen. Hier komt echt iedereen; scholieren met een tussenuur tot en met bejaarden die met een hele groep hier afspreken.

HEMA heeft elk seizoen weer nieuwe smaakjes thee, speelt in op trends, ververst de posters en houdt het een beetje afwisselend en spannend, ook in de winkel. Ik denk dat dat zeker helpt.
Simkaarten zou ik daar niet kopen of het moet voor kortdurend gebruik zijn. Ik heb iets te vaak gezien dat bedrijven waarvoor dit een branchevreemde activiteit is er plotseling mee stoppen en dan moet je maar afwachten wie de nummers overneemt tegen welke voorwaarden. Dan zou ik eerder een prepaid kaart kopen van een grote provider of merk dat zich daar echt op specialiseert als Lebara of zo.
SIM-kaarten van Lebara of andre C-merken of een huismerk verzekering.. Tja, dat moet iedereen natuurlijk zelf weten maar inderdaad kun je bij zulke branche-vreemde abonnementen wachten op gedoe. Het blijft de HEMA. Ze verkopen een doosje en vooruit, je krijgt nog garantie maar verder moet je niet te veel moeilijke vragen stellen. De dames van de klantenservice weten niets uit hun hoofd en gaan zuchtend de verpakking of voorwaarden pas lezen als je met een vraag of probleem komt. En verwijzen dan vaak naar het hoofdkantoor.
Wij hebben vorig jaar daar een ton met 50 houten blokken gekocht voor 2 euro ofzo voor ons dochtertje :P
Kleine aanvulling. Wehkamp is qua omzet maar een ietsje kleiner dan Coolblue, en de derde webwinkel van Nederland als je qua grootte kijkt.
Wehkamp heeft een super transformatie ondergaan, letterlijk knap!

[Reactie gewijzigd door Tivoler op 23 januari 2018 00:39]

En de Kijkshop had ook wel unieke zaken zoals goedkope lasapparaten en zo. Altijd grappig om te zien. later verdween dat, maar kon je er nog wel terecht voor een goedkope Android. En weer daarna kwamen ze met een bouwmarkt-koopjesbak.

Ze hebben ook een paar omgebouwd tot Neckermann-winkel. Een winkel helemaal volgestopt met goedkope shampoo en toiletverfrisser. Leek wel een witwasserij dat assortiment.
Neckermann heeft een aantal panden van de Kijkshop overgenomen. Na faillisement van Duitse moederbedrijf is een in 2016 een doorstart geweest die via een soort afhaal winkels (in een aantal voormalige kijkshops) iets nieuws probeerde. Dat experiment heeft een jaar geduurd daarna klapte de boel. Om een of andere reden bestaat de Nldse website nog wel.
Coolblue heeft ook winkels alleen zijn die zeer klein verspreidt en zoals je zelf zegt en vele andere heeft kijkshop jammer genoeg de boot gemist... gevalletje verandering is niet nodig...

Hema is rap aan t moderniseren, appje, online voucher codes heel hip zo anno 2018. Kijkshop heeft eigenlijk afgelopen jaren niets moderns gedaan, waar de rest wel bewoog toen de markt zocht naar een nieuwe manier van aankopen doen (webwinkels)
Coolblue heeft winkels, maar dat zijn meer service centers dan winkels. Je kan er je bestellingen afhalen en ze hebben (hele) kleine voorraad. Voornamelijk echter kan je er terecht met je vragen over de producten die je er / online gekocht hebt en ze staan je vriendelijk te woord.
CoolBlue gaat het ook niet redden als de kosten verder omhoog gaan, en dat krijg je met klantenservice. De klant moet gewoon betalen voor een product en niet overal roepen dat het daar goedkoper is. Dan ga je het daar halen, maar op een of andere vreemde manier doen ze dat vaak niet.
Coolblue moet het hebben van service. Dat is ook hun voornaamste imago zolang iedereen gelooft dat dat goed zit zit gaat het ook wel goed met het bedrijf. Bestelde daar regelmatig in verleden en de 1ste generatie helpdeskmedewerkers deden het goed. Niet tevreden en klacht, tegoedbon van 10 euro en/of later nog een handgeschreven briefje met excuses. Allemaal heel netjes. Echter heb ik het idee dat het bedrijf te snel groeit, over enthousiaste helpdeskmedewerkers die eigenlijk alleen maar lullen en weinig voor je kunnen betekenen (want geen bevoegdheden). Kortom niet ingewerkte goedkope jeugd die verder ook niet naar je luistert. Minder persoonlijke behandeling betekent natuurlijk ook weer meer klachten, etc. En dat is nu juist iets dat het bedrijf kapot kan maken.

[Reactie gewijzigd door zap8 op 23 januari 2018 02:02]

Helemaal waar, maarja ik vraag me soms af of dat ook gebeurt als er investeerders bij komen kijken... en dat is bij CoolBlue ook gebeurd.

Ze groeien zeker veel te hard, teveel geld willen verdienen, teveel teveel aandeel willen hebben in de markt, etc. Die 10 euro tegoed had helemaal niet gehoeven natuurlijk, zo maak je bedrijven ook kapot. Een klant moet eens begrijpen dat je niet altijd de beschikking over alles kunt hebben voor een te lage prijs.

Klantenservice ala, maar ergens is het veel lijmerei als je zo een klant bij je moet houden. Zegt ook iets over de klanten vandaag de dag.
Coolblue heeft winkels, maar dat zijn meer service centers dan winkels. Je kan er je bestellingen afhalen en ze hebben (hele) kleine voorraad. Voornamelijk echter kan je er terecht met je vragen over de producten die je er / online gekocht hebt en ze staan je vriendelijk te woord.
Noem jij een afhaalbalie "service"?
Ik ben er één maal geweest en ik wou een product te bekijken wat ze (in de doos) op voorraad hadden.
Maar dat uit de doos halen en bekijken ging dus mooi niet door. Dat noem ik geen service.
Coolblue is nadrukkelijk een dozenschuiver.

(Kijkshop is Coolblue dus eigenlijk vér vooruit.)

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 23 januari 2018 01:25]

Met klantenservice heb ik het over de servicebalie, niet de afhaalbalie. Ga nog eens terug naar de Coolblue winkels en kijk eens goed rond ;)
Het ligt ook wel aan Nederland. Loop eens in de UK bij een Argos naar binnen. Bijna in iedere stad te vinden, in grote steden wel 10 stenen winkels soms. Allemaal catalogussen op rekken, paar vitrines en met een briefje bestellen en aansluiten in de rij. Toch is het daar altijd megadruk in die winkels.
Doet veel denken aan het Kijkshop principe. Het kan dus wel.

http://www.argos.co.uk/

Jammer van de Kijkshop. Weer een Hollandse formule om zeep.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 januari 2018 22:31]

Een Hollandse formule die niet mee wist te komen met de moderne tijd. Is dat erg? Misschien voor de medewerkers, maar ik kan me niet herinneren dat ik voor het laatst iets bij de Kijkshop heb gekocht. Ik zal ze niet missen iig (te duur en meestal niet het kwaliteit spul van andere winkels)
Dit is waar ze om bekend stonden (bron: Wikipedia)
Kijkshop hanteerde een nieuwe winkelformule. De formule hield in dat alle producten in de winkels in een glazen vitrine staan. Bij de producten stond een uitgebreide beschrijving. De medewerkers van de winkel stonden in principe alleen achter de balie. Het productnummer kon op een kaart ingevuld worden en bij de kassa worden afgegeven. Vanuit een magazijn werden de producten aan de kassamedewerker doorgegeven. Op die manier was Kijkshop minder kosten kwijt aan personeel dan andere bedrijven
Best onderscheidend dus (uitblinken).
Maar dat was meteen een van de redenen waarom ik er niet graag kwam.
Voor mij was het juist de reden dat ik er graag kwam. Webshops waren er nog niet echt en online betalen was zonder creditcard al helemaal een ellende.

In andere winkel had je meteen een verkoper aan je hangen om van alles aan te prijzen met gladde verkooppraatjes waar ik al helemaal geen zin in had.

Het was een verademing dat ik gewoon uitgebreid zonder gestoord te worden kon rondkijken. Even een kaartje invullen, betalen bij de kassa en even later kwamen je producten uit een luikje. Geweldig.

Maar zoals @dycell al terecht aangeeft was het lang geleden een geweldige formule. Ze zijn ingehaald door de webshops en nooit mee gegaan met hun tijd. Hun webshop en service waren vooral de laatste jaren een ramp. De enigste goede ervaringen die ik in ieder geval de laatste 10 jaar bij hun heb gehad was via hun klachtenformulier.
Vroeger had je nog een verkoper in je neck. Nu moet je ze zoeken in de Mediamarkten en Bauhausen van tegenwoordig.
Niet dat er bij die grote zaken ook maar iemand met verstand van zaken te vinden was. Persoonlijk zou ik het dan ook niet erg vinden om weer een ouderwetse fotozaak te hebben waar je voor film en video terecht kan. Of een specialist op Hifi. Net als een poelier, groenteboer, echte slager en echte bakker (die zelf hun waar klaar maken en niet uit een franchise fabriek halen).
Plekken dus waar medewerkers dus echt kennis van hun producten hebben, en ook niet te groot dat ze zelf niet meer weten wat ze in de kuip hebben.
Het probleem is dat, dat soort zaken te niece zijn waardoor ze risicovol zijn of dat niemand het meer wordt zoals bij bakkers. Toen ik een jaartje geleden solliciteerde bij de bakker (dus echt brood bakken) werd ik ontvangen en die vent zei letterlijk ''gefeliciteerd je bent aangenomen, wanneer wil je beginnen''

En ik ken echt niemand die groenteboer, frietboer of polier wil worden, de enige die dat werk nog willen doen zijn migranten
Dat is inderdaad ook een probleem. Ik denk dat veel mensen verwend zijn tegenwoordig.

Maar misschien is het ook een probleem van het onderwijs systeem tegenwoordig. Vroeger had je naast de MAVO wat nu VMBO is ook nog de stromingen VBO en iVBO waar je meer met je handen bezig was. Dus van daaruit stroomde je ook gauwer in die meer ambachtelijke vakken.

Niet te vergeten dat de grote ketens (supermarkten, bouwmarkten, electronica giganten) juist de kleine man ook in het begin hebben weg geconcurreerd. Zowel op prijs als gemak voor de gezinnen die steeds meer twee verdieners kenden, want immers moest en zou de vrouw ook aan het werk. Waardoor dus er ook minder tijd over bleef om te winkelen, en als je dan alles bij een enkele winkel kan halen ga je niet naar 10 uiteraard.

Maar goed, zo zag ik van de week nog wel weer een stuk in Duitsland over een van de eilanden daar waarbij de lokalen daar zeer blij waren met hun winkeltje. Het was een Edeka supermarktje, maar het was wel zo'n kleine plaatselijke buurtsuper waar je nog even met de eigenaars kan overleggen van of ze het een en ander zouden willen bestellen voor je.
Dat is dus nou net dat extra stukje service wat je gewoon van een plaatselijke kleine winkel hebt. Dan kan je jouw kind bij wijze van ook nog van jongs af aan even naar de groenteboer op de hoek sturen voor een kleine boodschap. Gepast centjes mee, en hop... dingetjes kopen. Sinds de groenteboer je gezin kent komt het ook allemaal wel goed.

Maar goed, misschien nostalgie en weemoed wat hier nu spreekt. Of het tegenwoordig nog uit kan in een tijd waar mensen geen tijd meer hebben om boodschappen te doen... ik weet het niet. Ik vrees het ergste, en zo'n vrees zal mede ook wel een rem zetten op mensen om het beroep te leren.
Verwend? Keihard werken, weinig loon en weinig zekerheid is nu eenmaal niet iets wat je zoekt als je een hypotheek hebt/wilt. Ambachtelijke beroepen zijn nogal eens onzeker of domweg niet rendabel, niet vreemd dat weinigen zich daar aan wagen. Friettenten zijn (in Groningen) veelal door Aziaten overgenomen, die vinden het geen probleem om 6 a 7 dagen per week van 12u tot 23u met hun neus boven de frituur te hangen. Zou je verwend kunnen noemen dat een Nederlander daar geen zin meer in heeft. Maar ja, dan kun je beter een rustig ambtenarenbaantje of een baan in de IT zoeken, verdien je veel meer mee en meer baanzekerheid voor minder uren. Je moet echt een vakidioot met passie zijn wil je nog voor een ambachtelijk vak kiezen.
Supermarkten gaan de komende jaren flink snijden in het personeel, als Amazon met kassa-loos de toon gaat zetten. Dan gaat de buurtsuper het ook niet meer redden.
AH is ook al bezig. Hier in 020 zijn al diverse AH's waar er nog maar 2 vaste kassa's zijn en verder veel zelfscan punten.

https://www.telegraaf.nl/...-al-winkelen-zonder-kassa
En toch, als je een ambachtelijk beroep als loodgieter, timmerman of metselaar hebt zul je de komende jaren een prima baan met dito salaris (de markt volgt de schaarste) kunnen vinden. Ook in de horeca beginnen de salarissen langzaam te stijgen, ze kunnen anders niet aan personeel komen.
Die ambachten ontspringen voorlopig de dans inderdaad, dat is vaak heel erg maatwerk wat niet eenvoudig te automatiseren is.
Horeca is dan eenvoudiger te automatiseren, vermoed ik. Drankjes serveren en schoonhouden is een stuk minder complex. Al is het sociale aspect uiteraard belangrijk.
Ik denk dat het vooralsnog lastig is om de horeca te automatiseren (behalve bij zelfbediening). Als je wat lekkerder eten wil dan kom je vaak uit op zelf koken van verse producten. Dan werkt een levende kok beter dan een magnetron of warmhoudplaatje.

Ik denk dan ook dat we de komende 10 tot 20 jaar nog op dezelfde manier naar de horeca gaan. En zeker ook het sociale aspect is een bijkomende iets, denk niet dat we een verandering naar een geautomatiseerde als maatschappij snel willen. Met uitzondering van de 'gadgetfactor', heb dat al wel eens gezien bij zo'n ronddraaiende sushiband of bediening door robots.

[Reactie gewijzigd door Paulus73 op 23 januari 2018 11:52]

Die bestaan nog wel hoor. Ik heb goede ervaringen met de fysieke winkels van grote webshops zoals Cameraland en Kamera-Express. Daar werken opvallend veel hobbyfotografen die zelf dus ook echt verstand van hun producten hebben.
Inderdaad en het filiaal waar ik regelmatig kwam had volgens mij een nogal persoonlijk inkoopbeleid van mobieltjes. Die dan ook nog eens enkele keren per jaar in de aanbieding gingen als er nieuwe mobieltjes kwamen. Met name toen Telfort, Dutchtone etc. kwamen heb ik er stapels mobieltjes voor een prikkie gekocht als prepaid pakket en de meesten bleken nog simlockvrij (dus niet aan de meegeleverde simkaart en/of provider geboden).
Als dat semi handjeklap ging met de filiaalleider dan had je dat in het filiaal in Assen ook zo rond 1998/1999. Volgens mij was de laatste keer dat ik voor vrijwel niks een aantal kon kopen de vodafone of dutchtone prepaid setjes met een Sony C1. Weet even niet meer zeker welke provider het was.
"Kan ik je ergens mee helpen?"
"neej."
Als je vragend rond aan het kijken bent, komen ze natuurlijk op je af omdat je misschien hulp nodig hebt.
Ik erger me juist vaak als er geen personeel rond loopt als ik een vraag wil stellen over een product.
Ik heb ooit een stukje reportage gezien waarbij een andere directeur de Kijkshop formule compleet zou veranderen.

Dat was bijna 10 jaar geleden; alle spullen zouden uit de vitrine kasten worden gehaald en klanten moesten de spullen kunnen aanraken. In die 10 jaar is er helemaal niks veranderd.

De reden dat ik er niet graag kwam, had vooral te maken met het feit dat ze voornamelijk B merk artikelen aanboden, tegen een niet concurrerende prijs van een A merk.

Verder boden ze ook rare 'thuis-shopping' producten aan en rare rotzooi grabbel bakken. Nee, eind jaren '90 waren ze nog relevant, maar ze hebben compleet de (online) boot gemist die ze hadden kunnen opvullen door het gedeeltelijk weg vallen van Blokker.

Ik zal ze in elk geval niet missen, want ook ik wist niet ze precies wilden verkopen.
nouja, ik denk dat met de dalende klandizie de consument gesproken heeft,dus in principe is zijn persoonlijke mening een goede indruk van de heersende gedachte?
Kan je ook uit leggen wat je bedoelt en hoe je mijn reactie ontleed? Dit lijkt meer op een ongefundeerde emotionele opmerking vanuit jou kant.

Ik vertel eerst iets over de werkwijze van Kijkshop, daarna feitelijk over de verkoop van producten die Kijkshop aanbood.

Alleen de laatste zin is subjectief. Overigens als ik de rest van je reacties op opmerkingen lees, ben je iedereen aan het afbranden en geef je ook je eigen mening (want jouw mening telt wel blijkbaar)

Beetje raar, vind je niet?

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 22 januari 2018 20:21]

Ieders mening is relevant in de discussie. De optelsom van al die meningen is namelijk exact de reden dat de Kijkshop falliet is gegaan.
Onderscheidend in het jaar 2000 misschien maar zoals ik het nu zo lees is er geen verschil met een webshop.
Nee, bij de webshop krijg je niet meteen je product mee - meestal een dag later pas. Bij de Kijkshop kreeg je het product - na bekijken - meestal direct mee. Dus ze hadden wel degelijk een verschil met een webshop.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 22 januari 2018 19:58]

Coolblue heeft "Vandaag Nog", dan wordt je bestelling dezelfde dag nog bezorgt (als je vroeg genoeg bent)
Klopt helemaal @sanderev66 . Maar zijn op het moment wel de uitzondering, niet de regel. Bij pakweg 90%-95% van de webshops heb je het product pas een dag of later in huis. Dat is een duidelijk verschil met de Kijkshop.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 22 januari 2018 20:02]

Die paar euro extra ben ik ook kwijt aan kosten om naar de winkel toe te komen (ov, parkeren, brandstof..). Met een TV oid ga je doorgaans niet op de fiets naar huis.

[Reactie gewijzigd door SonataArctica op 22 januari 2018 20:45]

Die relatie is toch niet zo ingewikkeld? Jij zegt dat vandaag bezorgen extra geld kost. SanataArctica zegt dat zelf vandaag uit een winkel halen ook extra geld kost.

Misschien moet je iets minder om je heen slaan en iets meer gaan lezen wat anderen nou eigenlijk zeggen.

[Reactie gewijzigd door RSpanjaard op 23 januari 2018 18:35]

En die keuze is aan de klant.
Als een klant graag iets meer betaald om vandaag nog van die leuke gadget gebruik te maken, dan is dat toch helemaal prima? Dat jij graag tot de volgende dag wacht om zo een paar euro te besparen is ook helemaal prima.

Leg je erbij neer dat verschillende mensen verschillend denken, je karma maakt niet bepaald een groei door zoals je merkt.
Klopt wellicht. En wat mensen wel graag willen is een goede aftersales en klantenservice. En om die reden is de Kijkshop nu failliet, en Coolblue een van de grootste webshops van Nederland op dit moment.
Ik hoop toch dat je azijn nou een keer op is, het is hier geen dumpert...
Ik heb me gebaseerd op een greep uit de Pricewatch reviews van de Coolblue en Kijkshop. Mocht je bronnen hebben die een ander beeld schetsen, zie ik het graag hoor.
Sorry, ik heb je wetenschappelijke onderbouwing voor de waarneming dat het verder meestal bullshit is dat men een product zo snel nodig zou moeten hebben in dat geval even gemist.
In het jaar 1980 misschien maar niet in 2000, more like. Ik ben verbaasd dat ze het nog zo lang uitgehouden hebben.
Verander die 2000 maar in 1980(!). Toen waren er acties van Union fietsen waarbij het monopolie van merkfietsen werd aangevallen. Of bijvoorbeeld de eerste game computers (Commodore, Vix, Spectrum, etc). Het is niet alleen budget spul, maar het is basic spul op elk gebied.
"just because you're special doesn't mean you're useful" :)

Persoonlijk heb ik het altijd al een ... winkel gevonden. Hun model was dus minder klantvriendelijkheid, waar je de producten niet even kon aanraken, en waar je geen advies kreeg. Nou zou je denken, ok, dat offer ik wel op voor goedkopere producten (amazon?) maar dat was dus ook niet het geval: ze waren vaak zelfs nog best duur. Ze hadden dit concept gewoon online moeten brengen zonder winkels; waren ze nu misschien bol.com geweest.
"Just because your different, doesn't make you successful!"

Toen Internetwinkelen gemeengoed werd was het einde van Kijkshop op de muurgeschreven.

Waarom zou ik ergens naartoe gaan, iets achter glas bekijken met een beetje beschrijving en dan afhalen bij de balie. Dat kost onnodig veel tijd en de prijs was zeer zeker niet altijd scherp.
Het werkte waarschijnlijk omdat ze konden concurreren met stenen winkels, en door weinig personeelskosten de prijs scherp te maken.

En zoals hier al gezegd is zijn ze helaas niet met de tijd meegegaan. Ik had het wel interessant gevonden als ze een formule hadden gevonden waarmee ze een drive from web to shop zouden creeeren om daar eventueel meer te verkopen.
Ze hebben geprobeerd om met de tijd mee te gaan, maar hebben vastgeklampt aan hun fysieke winkel concept. Bv. Coolblue heeft dat veel beter gedaan, waar de webwinkel te kort in schiet opvangen met een fysieke winkel waar producten 'getest' kunnen worden. Zelfs Apple doet dat goed met hun webwinkel en hun Applestores. Weet je wat je wil hebben, dan bestel je direct online, zo niet kan je bij een Applestore langs om te verschillende producten in de hand te hebben.

Er is zo vreselijk veel concurrentie op het marktsegment waar Kijkshop op zat dat het gewoon wachten is wanneer er iemand failliet gaat, sommige maken een doorstart, vele ook niet. Zelfde op de pc (componenten) markt.
Bv. Coolblue heeft dat veel beter gedaan, waar de webwinkel te kort in schiet opvangen met een fysieke winkel waar producten 'getest' kunnen worden.
Bij Coolblue kan je in de "winkel" producten afhalen. Uitpakken en testen (zonder ze eerst te betalen) is er niet bij.
Tegenwoordig zitten er in Amsterdam en Den Haag een zogenaamde 'XXL-winkel'. Hierin staan wel veel meer producten uitgestald dan in de andere winkels van Coolblue en is het echt mogelijk om producten te testen. (In Den Haag staan bijvoorbeeld alleen al 50 koffiezet apparaten, van Nespresso tot volautomaten, waar je gewoon koffie kunt zetten om te kijken hoe deze smaakt).
Toch al een domme manier van werken. Verkopen 101: zorg dat mensen het in hun handen nemen zodat ze het al als bezit gaan zien voordat ze het hebben gekocht. Veel meer garantie dat mensen tot kopen over gaan.
Inderdaad. Een veel gebruikte truc in computerwinkels is om de displays van laptops iets teveel rechtop te zetten waardoor klanten het display een beetje moeten kantelen. Klanten die dat doen kopen eerder iets dan klanten die doorlopen.
Tja daarin blonken ze 30 jaar geleden uit. Formules veranderen, Blokker heeft het moeilijk action groeit.

Kijkshop is schijnbaar te lang doorgegaan met hun formule, het mag nog een wonder heten dat het zo lang geduurd heeft.
In de jaren '90 was Kijkshop nog best aardig, hoor. In ieder geval geen opdringerige verkopers. De prijzen waren ook goed scherp. Hoewel, soms was het gewoon goedkope rommel, maar dat terzijde, ook daar is een markt voor.

Het probleem is dat hun fysieke formule geen bestaansrecht meer heeft t.o.v. het on-line kanaal. Alleen maar naar het produkt kijken, dat is veel makkelijker in een webwinkel. Kun je ook meteen prijsvergelijken.

En in die kleinere winkeltjes van ze, ondanks de formule, was er toch geen enorm assortiment.
Je werd lekker alleen gelaten en het was een van de snellere manieren om toch goedkoop aan een product te komen. Ik denk dat daar waar snelheid gewenst is men het niet erg vind om daar extra voor te betalen en fysiek winkelend Nederland ook liever een medewerker aanspreekt.
Ik stond bij de Kijkshop gemiddeld langer in de rij dan bij de Mediamarkt (zaterdagen niet meegerekend). Al die klanten die vragen stellen omdat de vitrines geen complete info geven.
Je werd alleen gelaten totdat je daadwerkelijk een product kwam kopen. Bij de kassa gedroeg die medewerker zich heel geirriteerd toen ik m’n postcode niet wilde geven. Ik maak zelf wel uit hoeveel gegevens ik afgeef, en dat is tegenwoordig met al die tracking en reclame dus niets meer. Als ze daar niet mee kunnen leven ga ik toch lekker ergens anders heen...
Je had toch gewoon valse postcode kunnen opgeven?
Kijkshop, Marskramer en misschien ook Blokker daar gaat het toch ook niet zo best mee....
En wat krijgen we terug, Big Bazaar, Monstershop, Action, allemaal van die rommel euro knaller zaakjes...hoe bedoel je het gaat beter met Nederland, we zakken....
Wat heeft dat nou weer te maken met of het "beter gaat met Nederland"? Omdat een paar ouwe zaken die niet met hun tijd mee zijn gegaan verdwijnen? We zakken... in wat?
Inderdaad, zeer goedkoop en juist duur/high-end blijft over, het middenstuk gaat er uit. Het middenstuk voegt niets toe.

Als je heel erg cynisch kijkt, voegt een winkelier amper iets toe door iets in te kopen, op de plank te zetten, en met winst te verkopen. De enige toegevoegde waarde is dat men het produkt HEEFT, en dat is het dan. Dat is geen unieke toegevoegde waarde meer. Ook zijn assortimenten niet meer exclusief en uniek, dus wordt de middle man overbodig.

"Service" als unieke waarde is ook niet vol te houden. Dat hebben webwinkels ook inmiddels, soms nog beter zelfs. En erg goed kan die service ook niet worden in een winkel als je produkten met weinig marge voert, want dat is gewoon niet te betalen.

Het grote massale middenstuk is ten dode opgeschreven. En dan is de gifbeker nog niet leeg. Volgens retail experts heeft NL 30% teveel winkeloppervlakte vergeleken met de daadwerkelijke vraag. Dus die luchtballon moet ook nog ff leeg.
Ja, dat heb ik hier ook gezien. Mijn oude opticien ging met pensioen, zaak verkocht, alles geregeld. Toen kwam de verhuurder aan dat dit een reden was om het huurcontract op te zeggen, die dacht meer huur te vangen voor het pand. Dus de hele zaak verhuist 3 deuren verderop. 2 jaar later staat het oude pand nog leeg, aanbod zat en de hele stad kent nu de reputatie van die verhuurder.

Het is dat vastgoed eigenaren liever leegstand hebben dan een lagere huurprijs omdat anders de waarde van het vastgoed in de boeken daalt maar dat lijkt me ook niet oneindig lang vol te houden.
Ja, vastgoedhandelaren wanen zich nog in de gouden tijden en weigeren zich aan te passen. Het is natuurlijk niet zo dat ze dom of stug zijn, het is simpelweg de meest aantrekkelijke optie.

In de grotere steden waar winkelen nog min of meer een beleving is, kan dit model nog wel volgehouden worden. De pijn zit met name in de middelgrote en kleinere steden. Die hebben veel leegstand in de winkels en de mensen die nog wel gaan winkelen, gaan vaak naar de grotere plaatsen.

Dat soort kernen moeten simpelweg hun winkelstraat laten krimpen en een nieuwe bestemming geven. Het komt gewoon nooit meer terug.
Ik denk dat er toch nog plaats is voor service. Een mooi voorbeeld heb ik hier in het dorp. Er is een mooie grote supermarkt met een brood- en vleesafdeling op 400 meter van mijn deur. Voor de slager moest ik de straat maar oversteken. Toch kocht ik mijn vleeswaren in de supermarkt. Prijs was scherper en de kwaliteit was gelijk.
Nu wil de supermarkt wat bezuinigen op zijn personeel in de vleesafdeling, en dus wordt nu alles alleen voorverpakt verkocht, broodbeleg bijvoorbeeld in pakjes van 50 en 100 gr. Dus als ik wat broodbeleg wil halen, moet ik meerdere pakjes nemen, wat de afvalberg doet toenemen. Verder kan ik niet meer zeggen dat ik mijn spek iets dikker wil gesneden hebben bijvoorbeeld.
Sinds die aanpassing bij de supermarkt ga ik dus terug naar de slager omdat ik daar wel in 1 keer 400 gr kaas bestellen, en mijn spek wordt gesneden op de dikte die ik wil.
En ik ben niet de enige inwoner van het dorp die dit doet.
Altijd goed om de specialist te steunen. Bij ons in het dorp zie ik het omgekeerde. Er zit inmiddels een zeer grote jumbo met daarin een uitgebreide vlees-kaas-grillafdeling, met gewoon personeel daarachter. Hierdoor staan de andere specialisten in het dorp onder druk. Die bieden op zich nog wel beter spul, maar zoveel mensen kiezen toch voor gemak, zelfs wanneer die specialist op 50m lopen zit van de supermarkt.
Offtopic: Je koopt kaas bij de slager? :)
Ja. Die heeft een kaastoog. :Y)
Oei, naast de fles water gegrepen en de fles azijn leeggedronken? ;)

Ik weet dat het 1ste wereld problemen zijn, doch ik gaf dit uit het leven gegrepen voorbeeld om aan te tonen dat er nog nood is aan gespecialiseerde winkels. Men moet enkel zien dat men een unique selling point kan behouden met een concurrentiële prijs en kwaliteit.
Met verse voeding is dit iets makkelijker dan met non-food artikelen omdat er weinig tot geen concurrentie is van online winkels.

Nog een voorbeeldje uit het leven. Ik ben een whiskey liefhebber, en ik bestel wel eens fles online. Sommige stenen winkels hebben als USP dat ze je kunnen laten proeven (hebben van die 5cl flesjes). Maar ik ken een winkel die voor mij als USP heeft dat die whiskey verkoopt die ik online niet kan vinden ( hij heeft zelf een online shop maar exporteert niet naar België), dus als mijn flesje op is, moet ik dus even naar Scandinavië om een nieuwe te halen.
Zijn van die zaakjes die je een nep-gevoel van koopkracht geven. Ik snap best dat de Action ook redelijk spul heeft, maar het gros is gewoon meuk wat leidt tot zo'n weggooi cultuur. "Het is goedkoper een nieuwe te halen". De Primark is net zo, als je een T-Shirt kan produceren, inpakken, verschepen en verkopen op een A-locatie voor 2 of 3 euro, someone is getting shafted.
Jij bent volgens mij al een tijd niet geweest bij de Action. Hier verkopen ze bij de Action ook gewoon de Philips LED lampen en Shell / Castrol motor olie. Sandisk SD kaartjes. Kit kat, Lion, Snickers. Rafaello voor 3 euro. Het heeft helemaal niets met meuk. Zelfs de Coca Cola vindt je bij de Action. (voortaan ook bij de Aldi trouwens)

Het grote voordeel van de Action en Aldi is de prijs ! Je betaald er bijna niets voor. Het assortiment is wel variërend, omdat ze de rest partijen opkopen.
Ik doelde meer op de messenset en schroevendraaiers die je na twee keer gebruiken weg kunt gooien.
Dat is overigens niet waar, je kunt een Facom, Beta, Hazer of Gedore tool ook zo naar zijn gootje helpen, men gebruikt zaken vaak verkeerd omdat de zogenaamde alles weter nog stees niet snapt hoe je met gereedschap om moet gaan.
Het is een andere ontwikkeling: het midden-segment knalt eruit. Of supergoedkoop blijft over (Action), of high-end (Bijenkorf) en design (Al die moeilijke brillenwinkels).

Overall is het wel een verarming van de traditionele retail, maar wat je weer ziet is dat 'retail als showroom' een opmars maakt. Apple winkels als grote voorbeeld, maar ook anderen. Ook zie je dat online retail toch ook op strategische plekken een offline winkel ernaast heeft. Coolblue of de recent geopende Amazon-winkel. Off- en online schuift in elkaar.

Gevolg is wel, minder winkeloppervlak en op geconcentreerdere lokaties. De grote steden blijven winkelend publiek trekken, maar de steden met regio-functie zullen elkaar qua etail gaan beconcurreren, met winnaars en verliezers.
Ik denk ook dat kleine winkelsteden eraan gaan. Was laatst in de binnenstad van Amsterdam, niet normaal hoe druk het daar was inclusief het Rokin. Veel drukker dan een paar jaar geleden. Men komt daar omdat je veel winkels kan zien en dat loont nog.

[Reactie gewijzigd door SSH op 22 januari 2018 20:41]

Wanneer ben jij het laatst in 1 van die eerste drie die je net noemde geweest? En wanneer bij die 2e set?

Denk dat je antwoord zal zijn dat je recenter bij de winkels in groep 2 bent geweest en dat je de producten die je bij de eerste drie kon kopen via Bol/Coolblue of andere webwinkel gekocht hebt.

Het gaat niet slecht met Nederland, het gaat gewoon slecht met de winkelstraten, dit komt omdat ze gewoon niet kunnen concurreren tegen de webwinkels door de overhead. En daarnaast hebben mensen minder behoefte om 3-4 euro per uur te betalen om door een ongezellige winkelstraat te kopen waar het standaardriedeltje van winkels (Blokker, Etos, H&M, Douglas, Intertoys, etc) ligt.

De kruideniers zijn voorbij gestreefd door de supermarkten, de kleine witgoedzaken door Media Markt en nu zijn de huishoudwinkels aan de beurt door online shoppen.....
Een winkel kan zeker nog wel concurreren met de grote partijen. In mijn klantenbestand heb Ik een bedrijf die dapper stand houden tegen het geweld van de grote partijen door goede service aan te bieden in combinatie met een heel transparant verdienmodel, waarbij de service dus apart op de bon vermeld wordt.
Tijden veranderen nu eenmaal. "vroeger" dachten we dat bepaalde zaken bij het oude zouden blijven, dat gebeurd gewoon niet. Ik kan ze één voor één opnoemen.

- schoenen passen blijft winkel werk, je wil er wel eerst een paar meter op lopen --> hallo Zalando
- Bankafschrijvingen zijn zo belangrijk en moeten veilig zijn, die blijven per post komen --> internetbankieren
- etc, etc,

Blokker? Misschien zijn mijn vriendin en ik enigszins eenvoudig ingesteld maar voor potten en pannen en servies hebben we eenvoudig en goed spul. Geen design spul wat je eerst in de handen wilt houden en wat elk jaar wisselt. Heb daarom ook niets met blokker, misschien is het de leeftijd ->30?
Voor dat spul kom je echt niet bij Blokker hoor, vraag me af waar je dat spul dan haalt.
Marskramer is van Blokker zoals de meeste mensen weten. Marskramer is opgeheven omdat het sowieso geen winstgevende formule meer was. Ik werk zelf voor een leverancier van Blokker en de dochter bedrijven en kom regelmatig in Blokker, Marskramer en Big Bazar winkels. Alle Marskramer winkels die nu nog open zijn zijn franchisers die het zinkende schip nog niet willen verlaten.

Blokker heeft een aantal jaar geleden flink geinvesteerd in hun webshop, die 'groter moest worden dan Bol.com'. Dit heeft ze gewoon de nek om gedaan, en nu zijn ze uit wanhoop de winkels maar gaan verbouwen, sluiten ze de helft van de winkels in België, en de rest moet ook nog verbouwd worden, terwijl er nog geen bewijs is dat de verbouwingen meer geld binnenhalen. Verder hebben ze maar een paar producten in de winkel op voorraad, de rest moet apart besteld worden via de webshop die ook nog eens een stuk goedkoper dan de eerder genoemde webshops.
Nu probeert men uit pure wanhoop alle formules(Xenos NL, BigBazar) van de Blokker holding te verkopen en hopen ze zo Blokker te redden, ik denk zelf dat Blokker voor die tijd al omgevallen is, helaas.
Je noemt een paar zaken die (mogelijk) verdwijnen en je noemt een paar zaken die nieuw zijn. Vervolgens verklaar je de nieuwe tot rommel en hatsikidee het gaat slecht met Nederland. Behoorlijk ongenuanceerd.

Zou eerder nog het tegenovergestelde beweren. De nieuwe zaken hanteren een strategie die aanslaat. Dan gaat het wat mij betreft beter.
Goedkoop hoeft niet altijd slecht te zijn. Dat is weer zo typisch denken. Laten we als voorbeeld de Lidl nemen. Bij veel tests komen de producten van de Lidl nog beter uit de bus dan bijvoorbeeld A-merken. Zo zijn er heel veel BN'ers die stikken van het geld, maar alsnog bij Lidl kopen vanwege de kwaliteit. Er zijn natuurlijk shops die echt troep verkopen, maar kleine dingetjes kan je daar prima kopen. En oja, sterker nog: ik heb meerdere keren oortjes gekocht bij de Lidl en Action en die dingen hielden het langer uit dan oortjes die minstens 3 keer zo duur waren. Helemaal die oortjes van de Lidl van 5 euro hadden een prima geluidskwaliteit (prima bas ook) en waren stevig.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 22 januari 2018 19:56]

Goedkoop hoeft inderdaad niet slecht te zijn, maar bij de action is het vaak een soort loterij als het om kwaliteit gaat en persoonlijk vind ik de lidl niet zo geweldig. Producten die niet uit een fabriek komen zijn wel goed (groenten/fruit, bakkerij, etc), maar bv hun maaltijden zijn smerig en hun wijn koop ik ook nooit meer.

Oortjes zijn trouwens heel subjectief. Iemand die zonder problemen naar 128kbit mp3’s kan luisteren zal ze wellicht goed vinden, maar als je wat gevoeliger bent voor kwaliteit...
Het ligt er inderdaad aan wat je koopt bij de Lidl, want inderdaad: lang niet alles is lekker en/of kwalitatief. De lasagne vind ik wel weer lekker (persoonlijk). Wijn drink ik niet, maar mijn ouders vinden bijvoorbeeld een wijn van de Lidl veel lekkerder dan een of ander (duur) merk van de Albert Heijn of slijterij.

Mwah, ik denk dat ik best objectief ben. Ik luister zo'n beetje letterlijk de hele dag muziek en al m'n muziek staat offline opgeslagen in 320kbps. Ik luister deathcore/downtempo/beatdown (extreme vormen van metal) en ook wat rap, dus daar zit flink wat bas in. Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit oortjes van honderd euro heb gehad, dus dat kan het ook zijn.
“De lasagne vind ik wel weer lekker (persoonlijk).” Dat zal idd persoonlijk zijn :) een beetje Lasagne liefhebber zal geen kant en klare Lassagne uit een pakje eten ;)

Maar over smaak valt niet te twisten. Die tests slaan ook nooit ergens op. Wat de een lekker vindt, vindt de ander niet te (vr)eten/zuipen. Ik geloof echt wel dat er mensen zijn die de goedkope C-merk cola van bijvoorbeeeld de Aldi oprecht lekkerder vindt als Pepsi of Coca Cola. De prijs zegt ook helemaal niets. Ik ben persoonlijk ook best in staat om voor heel veel geld iets in elkaar te draaien wat zum kotsen is.
Haha, komt ook heel weinig voor hoor! Meestal maken we het zelf, maar voor even een snelle hap om 1 uur 's nachts vind ik het lekker.
ie tests slaan ook nooit ergens op. Wat de een lekker vindt, vindt de ander niet te (vr)eten/zuipen. Ik geloof echt wel dat er mensen zijn die de goedkope C-merk cola van bijvoorbeeeld de Aldi oprecht lekkerder vindt als Pepsi of Coca Cola. De prijs zegt ook helemaal niets. Ik ben persoonlijk ook best in staat om voor heel veel geld iets in elkaar te draaien wat zum kotsen is.
Qua cola is het inderdaad mening, maar als we kijken naar groente of een product waarvan experts weten "nou, dit dit en dit moet het bevatten, en dit absoluut niet. Deze criteria maken dit een goed product". Ik vind ook Coca Cola lekkerder dan die van de Lidl, maar de vraag is dan ook vaak: wil ik meer betalen voor een bijna niet merkbare smaak, of niet? Dat is ook weer persoonlijk inderdaad.
Die zelftapnootjes bij de Lidl kan ik je ook afraden. Wel lekker maar er zit nogal eens harde stukjes in waar je gebit echt niet tegen kan.
Nadeel van een winkel zoals de Lidl is juist weer de beperktere keuzemogelijkheid en de grootte van de porties. Ik koop bijvoorbeeld nog steeds Coca-Cola omdat ik daar wel kleine blikjes van kan krijgen, gezien ik het te weinig drink om een fles op tijd leeg te krijgen. Hetzelfde liep ik tegenaan met vlees kopen of die keer dat ik één wortel nodig heeft: de porties zijn bij de Lidl te groot voor mij.

Hoewel ik sowieso niet mag klagen, want in het dorpje hiernaast zitten een Aldi, Lidl én Albert Heijn praktisch naast elkaar. Er vlakbij zitten zelfs nog eens een bakker, een slager en een groenteboer :)
Dat is het grote voordeel meteen van de Lidl, die blijft bestaan. Want ze hoeven niet 35 soorten eieren te hebben in het assortiment waarvan de helft straks wordt weggegooid. Er zijn er gewoon 1 of 2 soorten. Simpel, voor de mensen die zelf willen kiezen. Helaas, de Lidl is niet voor deze groep.
Laten we alsjeblieft elkaars mening respecteren en deze discussie op een normale manier voeren, zo blijft het voor iedereen leuk ;).
Je bent totaal geïndoctrineerd door zogenaamde testen. Je hebt veel fantasie en houd jezelf voor de gek, mijn beste.
Oh nee hoor. De testen die worden uitgevoerd worden gedaan door voedingsexperts bij bijvoorbeeld Radar, Kassa, dat soort programma's. Waar baseer je dan op dat het geen kwaliteitsproducten zijn? De Lidl investeert niet in (naar mijn mening) nutteloze investeringen in interieur en hoe de schappen eruit zien. Dat boeit me ook geen hol, zolang ik maar een goede prijs/kwaliteit verhouding krijg. Als jij liever Coca Cola hebt waarbij je 3 keer meer betaalt bij wijze van spreken: prima, ga je gang :).
Het is een budget winkel met budget producten. Aan het meeste zit kraak noch smaak.
Ook weer puur mening en daarbij ben ik zeker niet de enige. Ik zeg ook niet dat alle producten van de Lidl goed zijn, want dat is ook gewoon niet zo.
Kortom je lult stevig uit je nek met Bners die daar boodschappen doen. In de reclamefilmpjes zeker?
Oortjes van 5 euro . . . . prima geluidskwaliteit . . . . . tja . . . .
Als jij vindt dat ik uit m'n nek lul: prima hoor. Ook weer jouw mening :). Nee, dat zijn geen reclamefilmpjes. Dat hebben ze gezegd in onder andere talkshows, interviews, etc.

Inderdaad, ik stond er ook van versteld! Maar goed, nu ik je bericht zo'n beetje heb gelezen, lijk je ook iemand die de Super Extra Ultra White tandpasta koopt van 5 euro per stuk.
Het schijnt dat er in de ijsbergsla van de Lidl geen grammetje ijs is te vinden! En kijk niet gek op als er in de osseworst alleen varkensvlees zit.
Grappig, je bent iemand aan het aanvallen op zijn mening met je eigen mening. Besef eens dat er mensen zijn die een andere mening kunnen hebben, en omdat die mening niet met de jouwe overeenkomt hoeft nog niet te betekenen dat je ze onderuit hoeft te halen.

Er is een reden dat het in bepaalde ketens druk is en dat ze goede cijfers produceren. Voel jezelf dan niet "verheven" boven die groep mensen. Ikzelf drink geen cola van bijv. Lidl omdat ik het niet lekker vind, maar ik snap dat anderen daar een andere mening over hebben. En wat heb ik aan dure vouwblaadjes van de boekhandel als ik voor een grijpstuiver een pak bij de Action kan halen; het is toch maar voor een kind van 3 die erop aan het kliederen is.

Als iets succesvol is, zal er een behoefte aan zijn. Misschien niet de jouwe, maar je bent niet de enige in dit land.
Bmerk cola is niet te zuipen.

Dit is duidelijk een mening. Feit is: het is drinkbaar. Ga eerst eens echt het verschil tussen feiten en meningen leren.

Waarom benoem je dit? Wat heeft het te maken met wat ik schreef?
Ik heb geen vouwblaadjes genoemd.


Dit stukje reactie doet me vermoeden dat je jezelf vreselijk aan het opvreten bent achter je toetsenbord. Dat is niet goed voor je, denk aan je hart. Het vouwblaadjes stuk is puur bedoeld als voorbeeld dat goedkoop best toepasbaar kan zijn voor bepaalde doeleinden.

Amerk cola is gewoon voor een schappelijke prijs te verkrijgen als er een actie is.

Hier ben ik het niet mee eens. In Nederland is de prijs van het grootste merk cola (Coca Cola) kunstmatig omhoog geschroefd een jaar of 10, 15 geleden. Toendertijd lag de prijs ongeveer gelijk of misschien zelfs onder die in ons omringende landen. Vanaf dat moment is de prijs omhoog gegaan - een aanbiedingsprijs is nu (bij AH, deze week): 6,19 voor 4 flessen a 1,5 l. Dus iets boven de 1 euro per liter. In Duitsland kost Coca Cola (in de aanbieding) meestal tussen de 50 en 60 ct/liter... Schappelijke prijs in Nederland vind ik het dus eerlijk gezegd niet als het 2x zo duur is dan in een buurland van ons.

Maar goed, ik denk dat discussieren met jou weinig zin heeft, want je weet het verschil tussen een feit en een mening niet en je vind dat jouw mening een feit is. En dat is niet - de wereld rondom je heen bewijst het.
Wetend dat het failliet gaat en vervolgens vrolijk website online houden zodat mensen gewoon kunnen bestellen om vervolgens geld kwijt tezijn.
Ik heb de indruk dat het personeel niet op de hoogte is gebracht. Die mocht het vernemen middels een NOS push bericht of andere media.

Het nieuws is door de investeerder bekend gemaakt. Anders zou er staan dat personeel inmiddels op de hoogte is gebracht. Tenminste, dat zou ik verwachten.
Werk(te) zelf bij een Kijkshop. Er is inderdaad tot het moment zelf niets verteld tegen personeel. Maar goed, ruim 5 weken geen vracht meer, geen enkel woord van de directie en een zwak excuus in de trend van: 'Er kan momenteel geen vracht gestuurd worden omdat er een fout in het systeem zit'. We konden zelf ook wel concluderen dat het niet lang meer ging duren.

Vanochtend een berichtje dat de filiaalmanagers naar Zaltbommel konden komen voor een belangrijke mededeling, en daar werd neergelegd dat we de volgende dag niet meer naar werk hoeven.
en voor zo'n zaak sta je dan elke dag op.. Schandalig! K hoop dat je snel wat anders vindt.
Ik snap de frustratie, maar juridisch gezien mag je vaak je personeel niet eerder informeren ivm mogelijke investeringsgevoelige informatie.

Verder heb je ook nog het risico dat je personeel op eigen houtje hun volgende maandsalaris wel gaan zeker stellen...
Nee , dat begrijp ik en is natuurlijk niet meer dan terecht. Alleen ik vind het gewoon treurig dat je het via de pers moet horen.
Nee, je staat elke dag op voor het geld wat ze op je rekening storten.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 22 januari 2018 21:49]

Dat is meer een kwestie van mentaliteit:) Ik zelf sta op voor mn werk en de klant.
Dat snap ik ook wel hoor, maar de kijkshop is een groot bedrijf. Niet echt een bedrijf waar je je hele hebben en houden in stopt. Als het nou over een klein familiebedrijf ging, was het iets anders geweest.

En laten we eerlijk zijn, als jij niet betaald kreeg, deed je je werk waarschijnlijk ook niet. ;)
Uiteraard! , maar dan is het geen werk meer ;)
Spijtig genoeg ben ik bang dat ik wel kan zwaaien naar mijn laatste maandsalaris, maar geen idee. Het zure is vooral dat je de hele dag tegen klanten moet liegen dat we niet gaan sluiten, en dat spullen wel weer op voorraad komen.
Daarnaast was 20% van de klanten geen nieuwe koper, maar een arme ziel die iets besteld had en nooit iets heeft binnen gekregen. Heb dit zelf ook meegemaakt toen ik een telefoon bestelde. Klantenservice kom je niet doorheen, mails worden niet beantwoord, en pas als je je eigen werkgever (ofwel de klantenservice, niet mijn filiaalmanager) gaat bedreigen dat er wat confronterende reviews op internet geplaatst zullen worden als je niet snel je geld terug krijgt, krijg je plotseling diezelfde dag het bedrag teruggestort.
Dat je tegen klanten moet liegen is wel heel erg.

Het zal het wel chaos worden in de winkels ja. Helemaal als de klantenservice niet beantwoord word, dan staan ze natuurlijk gewoon voor de deur.
Zou ik ook doen, daar niet van.

Wat denk je dat er gebeurd als je nu ontslag zou nemen? Waarschijnlijk snij je jezelf dan nog erger in de vingers, en zal het nog moeilijker worden om je salaris te krijgen?
En het staat natuurlijk niet zo goed op je CV.

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 23 januari 2018 22:48]

Op dit moment staat er als je de website wilt bezoeken 'Deze site is tijdelijk buiten gebruik'.
Ah ok had zelf niet gekeken, ging uit van wat er in het bericht stond(De website van de winkelketen is op dit moment nog wel toegankelijk.)
Ik denk dat ze bezig zijn om de website offline te halen. Ik kreeg af en toe een wit scherm als ik de site bezoek en de website is heel duidelijk niet compleet. Veel plaatjes die missen en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door traibergen op 22 januari 2018 19:56]

Ik kan niks meer bestellen daar anders hoor.
Concept was ook niet meer van deze tijd. Hopelijk vinden de werknemers snel een nieuw onderkomen.
Uhm.. Concept is eigenlijk JUIST van deze tijd, 'offline' het product kunnen bekijken om 'online' te kunnen kopen... Steeds meer winkels moeten juist sluiten omdat mensen de winkel alleen nog maar gebruiken om een product in werkelijkheid te bekijken om daarna online (ergens anders) te gaan kopen.
Ik zie ook liever een product eerst in levende lijven dan dat ik online moet bestellen, om later weer terug te moeten sturen omdat ik het maar niets vind.
Ik snap niet waarom ik eerst geld aan benzine en parkeergeld kwijt moet zijn, om dan nog eens bij een online winkel alsnog geld aan vervoer kwijt te zijn. Dan vervoer ik mijn product liever zelf vanuit de winkel naar mijn huis toe.

Nee, online loont voor mij vooral vanaf het punt dan de verzendkosten onder de eventuele benzine plus parkeergelden zijn gekomen. Zeker bij wat je tegenwoordig moet betalen om te parkeren overal.

Dat gezegd was de Kijkshop vaak al niet de goedkoopste meer, en je gaat toch shoppen naar eigen portemonnee. Zeker als er bijvoorbeeld een Mediamarkt tegenover staat... dan wandel je gauw even van de een naar de ander.
Juist, en de media markt wordt dus door veel mensen gebruikt als kijkshop.. Ik neem ook liever dan meteen het product mee uit de winkel, maar ik vind het toch wel een stuk fijner om eerst een product te kunnen bekijken in het echt voordat ik het ga kopen. En als ik het via internet koop en dan niet interessant vind dan ben ik ook benzine en parkeergeld kwijt om het terug te moeten sturen.. overigens ga ik niet speciaal naar een winkel toe alleen om te kijken, meestal doe ik dat als ik er dan toch al in de buurt ben.
Je vergeet de impuls "nu zien, nu kopen". Dat was juist een sterk punt ten opzichte van de "oude" retail. "Niet op voorraad, moeten we bestellen" hoorde je nog regelmatig in een winkel. En binnen 24 uur leveren was er in het begin van de Kijkshop ook nog niet! ;)
Niet meer van deze tijd, dus. Helaas.
Best sneu, al de zoveelste.

Zal alleen maar erger worden ben ik bang.
erger of beter natuurlijk, duidelijk een statement van de veranderende consument.
Oh dat ook, begrijp me niet verkeerd. Het is een beetje sneu dat de opkomende partijen alles zo efficient doen, dat ze de marges zo kunnen drukken en zo weinig personeel in dienst hebben dat het voor een "kleine" retailer haast niet meer te doen is.

Dat een beetje.
mee eens, als ik hier in de omgeving kijk hoeveel winkelpanden er langzaam maar zeker leeg raken, is dat ergens wel sneu te noemen. Dat neemt niet weg dat ik zelf ook onderdeel van het probleem ben, aangezien 95% van de bestellingen online geplaatst worden.
Hier net zo, is ook dat wat ik vaak nodig heb niet in het assortiment zit en online vaak wel. Kabels enzo.

Wel grappig, moest een Eye Toy voor de PS3 hebben, Bol.com heeft deze gewoon op voorraad en op zaterdagavond kun je voor 2 euro extra het op zondag laten bezorgen, ik dacht damn niets is meer heilig lijkt het wel. Dus is ie vandaag gekomen, wilde iemand niet op zondag laten werken voor mijn fucking webcam.
De keren dat ik op zondag heb gewerkt vond ik het anders prima. Door al dat geloof gedoe betaalt het extra en het is doorgaans relaxter werken. Genoeg mensen die juist op zondag willen werken :)
Nog wel, ken iemand bij de Ikea en daar zijn ze al aan het polsen van: "ah, de zondag is toch ook al een gewone dag geworden, waarom nog die extra toeslag?" Daar zitten ze op te azen denk ik. Lekker 7 dagen werken en alles is normaal tarief voor de werkgever.
Daar is de wet nog voor uiteraard. Zondag mag geen verplichting worden vanuit een werkgever. Al zijn er volgens mij uitzonderingen voor horeca etc...
Hoe meer het normaal wordt, hoe gemakkelijker dat aangepast kan worden. :)
Dit heeft de wetgever er over te zeggen en dat is toch net even anders dan jij het schetst:
https://www.rijksoverheid...ht-om-op-zondag-te-werken
In welke sectoren moet ik op zondag werken?

Werken op zondag kan nodig zijn, bijvoorbeeld:

in de gezondheidszorg;
in de horeca;
bij de politie;
bij de brandweer;
in de industrie, als een productieproces niet kan worden onderbroken.

Werken op zondag door bedrijfsomstandigheden

Door de omstandigheden in uw bedrijf kan het nodig zijn dat u op zondag gaat werken. Uw werkgever moet dit eerst afspreken met de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging. Bovendien moet u zelf akkoord gaan met werken op zondag.

Is het verzoek van uw werkgever om op zondag te werken redelijk en goed onderbouwd? Dan mag uw werkgever van u verwachten dat u akkoord gaat.
Zoals ik zei, uitzonderingen :)
Ik werk om de week op zondag en elke zaterdag, maar zodra de toeslagen eraf gaan stop ik er direct mee. Juist de toeslagen van respectievelijk 50 en 100 procent maken het mogelijk om het als vrachtwagenchauffeur in zo'n 40-45u per week toch een salaris binnen te harken waar je anders 55+u voor moet werken.
Ik neig dan toch naar erger, want hoe meer winkels verdwijnen, hoe minder diversiteit qua aanbod. Blijven er straks alleen de hele grote spelers over. Dat kun je prettig vinden, maar ik heb liever heel veel keuze, zodat ik niet afhankelijk ben van wat 1 grote speler in het aanbod heeft zitten.
Ik denk dat mits slim aangepakt er juist ruimte ontstaat in de binnensteden voor kleine onafhankelijke winkels.

Voor een routertje, wasmachine of ander standaard spul kan ik mooi online kijken.
Dit was toch wel typisch een gevalletje "Survival of the fittest"; de Kijkshop paste absoluut niet meer in het hedendaagse winkelbeeld. Als je jezelf dan niet aanpast, ga je inderdaad dood.
Wat de meeste winkelstraten de nek omdraaidt zijn niet de online winkels, daar Gooien ze het graag op, maar t feit dat gemeentes alle panden aan investeringsmaatschappijen en pensioen fondsen hebben verkocht, deze staan vaak op de beurs en vertegenwoordigen een bepaalde waarde, hier zit ook de huurprijs in verwerkt. Als de huidige huurder failliet gaat en er komt geen nieuwe huurder omdat de huur te hoog is zullen ze nooit de huur verlagen omdat ze dan op hun waarde moeten afboeken op de beurs. Dit zullen ze nooit doen en veel panden zullen gewoon leeg blijven staan.


( uiteraard waren niet alle panden van de gemeentes, maar hun hadden er via beleid beter mee om kunnen gaan)

[Reactie gewijzigd door ChAiNsAwII op 23 januari 2018 16:04]

Ja leegstand is beter dan lagere huur, slaat echt kant noch wal je verhaal.
En toch klopt het wat hij zegt. Als je een lagere huur gaat vragen, vertegenwoordigd dat een lagere pandwaarde in de boeken. Wat neerkomt op afschrijven.
Hoe krom het ook klinkt, maar een lagere huur wel ontvangen is economisch gezien niet altijd beter dan een hogere huur niet ontvangen.

Of de pandjes daarentegen allemaal van de overheid waren, waag ik dan weer te betwijfelen.
Vertel jij mij dan maar eens hoe de waarde van commercieel vastgoed wordt bepaald?
Daar bestaat de BAR-methode voor https://nl.wikipedia.org/wiki/Bruto_aanvangsrendement
En direkt gerelateerd de kapitalisatiefactor.
Simpel gezegd: deze beschrijven de waarde van het pand als functie van de huurprijs.
Naast dat dit slechts een kengetal is wat niks met de waardebepaling voor in de ‘boeken’ te maken heeft, wat gebeurd er als je een huuropbrengst van 0 (leegstand) invult?

Google eens op ifrs (internationale financiele regelgeving waar iedere middelgrote tot grote vastgoedboer aan voldoet) en lees ias 40 eens.

[Reactie gewijzigd door Malt007 op 22 januari 2018 23:20]

Doe even een goede link erbij volgende keer. Dat maakt je "ogenschijnlijk" goede reactie een stuk informatiever en dus makkelijker hoger te beoordelen.
Over het algemeen schijnt het dat je weet waar het over gaat, dat is heel mooi. Je reacties ademen een sfeer van ik weet het beter uit, dat is iets minder. Tevens vraag je de ander bewijslast te voeren om deze vervolgens te weerleggen, dit is vermoeiend. Als je in het vervolg de toon iets aanpast en waar mogelijk gelijk informatief bent voeg je waarde toe aan de discussie, hoe mooi is dat?
Als je de diverse reacties leest dan zie dat ik de enige bent die met onderbouwing komt, Het betreffende artikel (IAS40) is door iedereen te googelen. Verder vraag ik voornamelijk naar onderbouwing door de mensen die hun onwetendheid als feiten posten.
Helaas ze vullen geen 0 in, ik durf te wedden dat voor veel leegstaande panden de zgn huurwaarde zelfs verhoogd wordt zodat ze op papier een nog grotere waarde vertegenwoordigen.
Ik durf te wedden dat iedere auditor hier direct doorheen prikt en dat het dus simpelweg in de praktijk niet kan wat je zegt.

Maar ok, in de praktijk wordt de waarde van vastgoed vaak/meestal bepaald door de fair-value methode. Dit betekent dat er een reële waarde moet worden bepaald voor je activa. Voor vastgoed zal dit vaak obv taxatie gebeuren en dat is natuurlijk al arbitrair genoeg (aangezien degene met het belang in een hogere waarde de taxateur betaald). Hierin zal absoluut het mogelijk huurtarief meegenomen worden maar bij leegstand is de waarde natuurlijk automatisch laag, de prijs hangt tenslotte af van vraag en aanbod. Gelukkig bepaald de bezitter (en zijn taxateur) niet alleen de waarde, of beter gezegd, een externe partij controleert de betreffende waarde op juistheid. Bij twijfel zal een jaarrekening niet goedgekeurd worden en/of een andere taxateur ingeschakeld worden.
Haha, dit is helaas bittere realiteit, zo gaat er aan toe in elke winkelstraat, kan je wel arrogant met je eigen goedgelovige theorie'tjes aankomen maar helaas zijn die niet berust op de waarheid.
Het zijn simpelweg internationaal geldende regels en gezien de vastgoedprijzen zullen deze bedrijven als een goedkeuring bij hun jaarverslag nodig hebben.

Zo niet, kom dan met een bron.
Hah, arrogantie ten top, niet de boel omdraaien, jij beweert t tegendeel, als er iemand met bronnen moet komen ben jij t.
IFRS, IAS40.

Maar jij bent degene die begint te beweren dat het zo werkt.
De meeste gebouwen in de binnensteden zijn geen eigendom of eigendom geweest van gemeentes. Dus je verhaal raakt kant nog wal.

Je kunt de schuld wel altijd bij de overheid leggen.
Makkelijk scoren.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True