Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Investeerders failliete Kijkshop nemen MyCom over voor 'KijkBijMij'

De Zweedse investeerder SparkistanStClemens heeft MyCom overgenomen. De investeerder hoopt de deskundigheid van personeel en klanten in te kunnen zetten voor zijn KijkBijMij-platform, dat aankoopadvies aanbiedt.

De overname van MyCom door SparkistanStClemens is volgens de investeerder onderdeel van een strategie om KijkBijMij zelfstandig te exploiteren. KijkBijMij is een door Kijkshop ge´ntroduceerd platform om consumenten via een videoverbinding van advies te voorzien over de producten waar gebruikers in ge´nteresseerd zijn. Aangezien Kijkshop failliet is, moest SparkistanStClemens op zoek naar een andere winkel voor KijkBijMij.

Volgens de ceo van de Zweedse investeerder, Bj÷rn Serving, moet MyCom 'een nieuwe community van experts aantrekken', waaronder niet alleen medewerkers, maar ook klanten. In februari moet KijkBijMij zelfstandig van start gaan via de site en de app van het voormalige Kijkshop.nl. Half maart moet de MyCom Expert Community in KijkBijMij zitten.

Bij Kijkshop zou de app van het platform in minder dan zes weken meer dan honderdduizend downloads hebben gehad. Het idee is dat iedereen zich aan kan melden als expert om klanten via een live videoverbinding aankoopadvies te geven. "Elk advies dat tot een transactie leidt, belonen wij met een commissie", staat op de site van KijkBijMij.

KijkBijMij en MyCom blijven gescheiden entiteiten, maar gaan wel beide onder KijkUp BV vallen, waarvan de directie uit Marco Heestermans en Peter Groenewoud van MyCom gaat bestaan. De voormalige franchisenemer en commercieel manager van MyCom maakten de keten van computerwinkels begin 2016 weer zelfstandig, nadat MyCom enkele maanden onder Relevant Holding, van onder andere The Phone House viel. MyCom is nog actief met veertien winkels en een webshop.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

01-02-2018 • 14:27

136 Linkedin Google+

Reacties (136)

Wijzig sortering
"Het idee is dat iedereen zich aan kan melden als expert" 8)7
Is toch niets geks aan?
Als mensen na advies een rating moeten achterlaten, krijg je snel een beeld van goede experts en 'minder goede' experts.
Ik zie ze nu al voor me, die reviews.

Piet 9,5/10
10/10 - Piet was heel aardig en raadde mij een 18-core intel CPU aan voor Facebook. Facebook is nu super snel.
9/10 - Ik wilde een prepaid toestel kopen om bereikbaar te zijn voor mijn kleinkinderen. Op Piet's advies heb ik een iPhone X gekocht met onbeperkt databundel. Ik ben nu altijd bereikbaar. Piet was heel vriendelijk.

Karel 5/10
6/10 - Ik vroeg Karel om advies over mijn aanschaf van een 1080TI voor gaming bij mijn 1650x1050 scherm. Karel zei dat die videokaart overkill is en zei dat ik een goedkopere moest halen. Hij vond dat mijn scherm te klein was voor de videokaart. Ik heb nu alsnog een 1080TI gekocht en het werkt prima. Hij weet duidelijk niet waar hij het over heeft.
4/10 - Karel adviseerde mij een tablet om te browsen op internet. Nu wil ik Sims 4 spelen en blijkt dat Sims niet draait op mijn tablet. Had ik maar gewoon Piet's advies opgevolgd om een high-end gaming notebook te halen. Wat een klootviool

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 1 februari 2018 16:08]

Je vergeet de enorme lijst aan disclaimers en voorwaarden waardoor blijkt dat de winkel zelf 0.0 verantwoordelijkheid hoeft af te dragen over wat dan ook :+
Ben het eens met het sentiment maar het kan ook zo:

10/10 - Ik vroeg Karel om advies over mijn aanschaf van een 1080TI voor gaming bij mijn 1650x1050 scherm. Karel zei dat die videokaart overkill is en zei dat ik een goedkopere moest halen. Ik heb op zijn advies een 1060 gekocht en zo een hoop geld bespaard!
Jazeker, maar als er iets fout gaat bij advies om iets "goedkopers" te halen, is het altijd de schuld van de adviseur. Als je iets heel duurs haalt, is het altijd goed genoeg en ben je altijd blij met de adviseur, ondanks de hogere kosten.
Ja, net als die mensen die altijd reviews van 1 ster bij producten achterlaten als zij per ongeluk een defect exemplaar ontvangen of als het pakketje een keer twee dagen onderweg is in plaats van een...
Alhoewel ik 'review op verzoek' wel een leuk idee vond denk ik er na jouw post wel anders over.
Het punt is dat ik bij Reviews (ook hier op Tweakers) vaak punten geadresseerd zie die voor mij niet van belang zijn en vice versa.
Zo kocht ik onlangs een koptelefoon voor op mijn werk, blijkt er een 3.5 mm jack plug aan te zitten met audio en spraak waardoor ik de plug iets moet laten uitsteken om goed geluid te krijgen. Ik had het prettig gevonden als ik via zo'n kijkbijmij systeem daar iets over had kunnen vragen.

Maar na het lezen van jouw post doemen bij mij gelijk de Marktplaats reacties op advertenties en Bol.com reviews op. Daarnaast zie ik de nieuwe vloggersgeneratie al opstaan. Thuis zitten en de 'expert' uithangen terwijl je dik gesponsord wordt door bedrijven. En daar betaal je als gebruiker dan per minuut voor.

Ooit was de uitspraak 'if it;s free, you are the product being sold'. Ik denk dat we met dit kijkbijmij concept overgegaan zijn naar 'if you pay for it, you're paying to be sold'
Zo kocht ik onlangs een koptelefoon voor op mijn werk, blijkt er een 3.5 mm jack plug aan te zitten met audio en spraak waardoor ik de plug iets moet laten uitsteken om goed geluid te krijgen.
Vaak komen koptelefoons met inline controls met 2 draadjes: 1 relatief korte (~1 meter) met inline controls, en 1 langere zonder. Sommige koptelefoons geven een adaptertje of verlengsnoer als alternatief mee. Anderen melden expliciet op de doos dat ze alleen geschikt zijn voor iPhone/Android (want in "normale" 3.5mm poorten geven ze soms problemen zoals jij omschrijft). Dergelijke inline controls werken overigens wel met alle Apple computers zonder adaptertje mits er op de doos staat dat-ie geschikt is voor iPhones.

Hierbij een mogelijke oplossing, waarbij de microfoon en stereo-audio gesplit wordt in 2 3.5mm dingetjes. Heel stom, maar het werkt wel. Als bonus kan je de microfoon gebruiken ook in je PC
https://www.allekabels.nl...l-microfoon-en-audio.html

Je hebt ook adaptertjes die van 4-polig gewoon naar 3-polig gaan, maar die kon ik niet 1-2-3 vinden

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 februari 2018 11:18]

Het interessante erachter is nu ook nog eens dat in jouw voorbeeld Piet en Karel beide betaald krijgen volgens het concept.
Je hebt gelijk. Ken het systeem niet, maar ik vermoed wel dat Piet uiteindelijk meer gepromote word op het platform waardoor zijn inkomsten wel zullen stijgen en die van karel zullen dalen uiteindelijk.
Waarmee Mycom ook meer omzet genereert. Mooi model. Mensen van Mycom verwijzen klanten door voor onafhankelijk advies. Dat onafhankelijke advies adviseert Mycom producten die voor de klant geschikt zijn. Mycom medewerker complimenteert de klant met zijn keuze. Iedereen blij?
Klopt, maar de drijfveer is nog altijd dat die "experts" er geld aan verdienen. Hoe meer advies ze geven hoe meer ze verdienen.
Hoe meer advies ze geven hoe meer ze verdienen.
Nee, die krijgen alleen commissie als dat "advies" tot een transactie (aankoop) leidt. "Verkooppraatje" is een beter woord voor wat je bij deze club kunt verwachten.

N.B. in het artikel hier op Tweakers staat dat klanten betalen per minuut, maar waar dat vandaan komt? Op de site van Kijk Bij Mij staat het heel anders: "advies inwinnen is altijd gratis".

[Reactie gewijzigd door Brousant op 1 februari 2018 15:34]

Ik wilde net zeggen, expert in verkopen. Want als mensen daadwerkelijk een eerlijk advies moesten geven over producten, dan zou de helft niet eens verkocht worden.

Dus ga er maar van uit dat deze mensen dalijk koste wat kost producten aan de man proberen te slijten ipv dat je een echt advies krijgt die ook nog eens unbiased is.
Oh heerlijk. :+ Ik zie het al voor me: een kerel met een printer, waarbij hij verwoed probeert er een stukje af te schuren aan een andere man.

Lijkt me wel een hele nare situatie inderdaad, maar is het in een MediaMarkt anders dan? Daar komt toch ook zo'n mannetje op je af geslopen die maar al te graag even de bon voor je wil uitdraaien? Omdat zijn naam dan aan die verkoop verbonden is. En reken maar dat een TV van Ą4000 meer impact voor die jongen maakt dan een prijs/kwaliteit model van Ą900.

Nu denk ik dat de gemiddelde tweaker al lang weet wat hij nodig heeft, maar bij de MM worden aan de lopende band mensen verkeerd geadviseerd voor persoonlijk gewin. Dat zal op dit platform niet anders zijn.

[Reactie gewijzigd door tss68nl op 1 februari 2018 19:05]

Klopt ik vind dat zelf dan ook hoogst irritant dat ze bij binnenkomst al op je afgelopen komen, maar je kunt ervan zeggen wat je wilt. Het advies dat je krijgt is op z’n minst wel gratis. (Althans als je de prijs van je miskoop/duurkoop niet meetelt :P )

Het gaat hier dus om mensen die je eerst moet betalen om “professioneel” advies te krijgen. En guess what de “experts” zijn ook nog eens in dienst van het bedrijf dat de spullen wil verkopen. Hmm, laat me raden, die krijgen ook nog eens per verkocht apparaat betaald? Tja, dus onafhankelijk is het al niet meer.

Maar hey stel nou ik ben zo’n “expert/professional/noob” en ik vind de producten die we hebben in een bepaalde categorie eigenlijk allemaal klote, (Bijvoorbeeld alleen maar ssd’s van Sandisk in ons assortiment) en mijn klant is toch geinteresseerd in een ssd. Als ik per verkocht product betaald krijg, dan smeer ik hem uiteraard zo’n Sandisk ding aan, terwijl mijn daadwerkelijke advies zou zijn: blijf weg van Sandisk en kies voor bijvoorbeeld een Samsung ssd.

Maar goed, ik krijg dus betaald per product en reken maar dat ik dan liever 100 klanten een Sandisk aansmeer dan dat ik voor 100 producten provisie misloop. Is dat egoistisch? Wellicht, maar egoisme zit in (bijna) ieder mens en zeker wanneer het gaat om salaris (en dat is niet meer dan logisch).

Dus mijn advies is, wil je graag misleid worden? Bespaar je de moeite en ga naar de MediaMarkt, daar misleiden ze je gratis en voor niets Ún je kunt ook nog eens zien en voelen met welk product dat dan is.

Edit: ik lees net dat de experts niet betaald hoeven worden voor advies, maar dat ze een deel commissie krijgen van het verkochte product. In principe blijft mijn verhaaltje dus staan, want ze worden nog steeds per verkocht product betaald. Maar ze misleiden je wel gratis.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 1 februari 2018 19:30]

In Zuid Afrika loop ik altijd even naar een verkoper toe als ik mijn keuze gemaakt heb - en vraag ze of ze op commissie werken. Zo ja dan mogen ze wat mij betreft hun bonnetje uitdraaien / sticker er op zetten. Geen moeite mee - maar laat me wel lekker zelf door de winkel lopen zonder gezeur :P
Gewoon een nieuwe vorm van de telemarketeer.
Mag je dan ook kortingen geven of andere middelen om mensen over te halen? :D Of is het alleen een voor hun goedkoop sales botnet en krijg je nog minder dan met advertenties klikken
Dus geven de experts overal advies over.
Is alleen wel een beetje lullig als je voor je expert advies betaald hebt van iemand die achteraf helemaal geen "expert" bleek te zijn :p
maarja defineer expert?
Het is niet dat er een MBO opleiding is in haardrogers
Definieer filosoof.
Kun je zelfs opleiding tot doen, maarja je bent het of niet.
Ik zie een opkomende studie in het vizier!
Beroep van de toekomst...
Ach, zelfs Nieuwsuur doet dit :*)
Ik moest lachen xD
Dan kunnen ze vast wat tips bij de NOS opdoen, die hanteren hetzelfde beleid :)
@Joost , @Neko Koneko meent het niet hoor, wat hij zegt :+

Maar het concept komt eigenlijk overeen met Tweakers (GOT forum), maar dan zonder videochat.
Maar bij T.net betaal je er niet voor.
Op GoT is kwaliteitsadvies gelukkig gratis en zijn er 9001 mede experts om je te helpen :)
Ik hoef ook liever geen andere mensen te zien of mezelf te laten zien als ik iets technisch wil vragen :X of ligt dat aan mij :)
Daar hebben we tweakers.net toch al voor :+ .
*ik kijk even naar de footer* .. persbureau.

Maar inderdaad, best buy guide & pricewatch = tweakers voor mij.
Tja, leuk idee. Maar toen ik nog in detailhandel zat heb ik wel eens geadviseerd iets NIET te kopen omdat het onvoldoende bij de klant past. Dat gaat hier niet werken omdat er dan geen verkoop(bonus) aan vast zit. Verder moet het dan ook een product zijn dat via dat kanaal verkocht kan worden. Ergo eigenlijk onzinnig dit ook nog via video verbinding te doen als het enkel een koop advies is. Enkel als het een grote leverancier of meerdere (bv BOL) met grote diversiteit aan merken is zodat je functionaliteit kunt adviseren. Dan heeft t mijns inziens kans.
Welkom bij Tweakers :D .. kritisch denken blijft (altijd) nodig
Tell Sell met Mike Levey, allemaal enthousiast, ook al is het crap. :)
Dus in plaats van dat je een verkooppraatje krijgt, krijg je nu een verkooppraatje waar je voor moet betalen.
Maar wel een verkooppraatje van een onafhankelijke expert met een rating en reviews. Ik zou er nooit voor betalen, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die hier behoefte aan hebben. Niet iedereen heeft een IT'er in zijn familie of vriendenkring die om advies gevraagd kan worden.
Onafhankelijk maar krijgt wel een commissie als je iets koopt. Dus de expert heeft er baat bij jou een zo duur mogelijk iets te laten aanschaffen.
hopelijk is die commissie onafhankelijk van het bedrag van het product wat de consument dan koopt. Anders is het inderdaad wss niet objectief
Tjah maar dan nog, stel iemand zoekt een haardroger. Je weet dat je eigen assortiment met haardrogers niet deugt. Maar niets verkopen levert geen geld op, dus adviseer je er maar eentje.

In mijn ogen bestaat er niets als een onafhankelijk persoon wanneer die door datzelfde bedrijf betaald krijgt. Het zou anders zijn, wanneer de persoon door een ander bedrijf betaald wordt en gewoon betaald wordt ongeacht of hij/zij iets verkoopt.
Alleen dan kan iemand pas echt onafhankelijk advies geven.
Nou indirect betalen we er altijd voor. Medewerkers in bedrijven worden betaald door de prijs van een product op te krikken.
Je hoeft voor het advies niet apart te betalen, op de website staat "advies inwinnen is altijd gratis".

De "expert" krijgt een commissie voor iedere transactie naar aanleiding van zijn advies. Dus net zoals in een gewone winkel zijn de kosten van de verkooppraatjes in de prijs van het artikel verwerkt.

Een eerlijk advies hoef je bij deze club niet te verwachten: de "expert" zal niet geneigd zijn om de nadelen van een product evenredig toe te lichten, want als er geen verkoop uit voortvloeit dan verdient hij er niets aan.
Hetzelfde als in de winkel dus...
Het is een beetje zoals met de consumentenbond.
Daar begin je gratis (twee maanden) en daarna mag je ook betalen voor resultaten.

Dus het is een bestaand concept. Het is niet echt een disruptief product, alleen dat aangesloten experts steeds agressiever gaan adviseren, om nog een beetje er aan te kunnen verdienen. De app levert veel pushberichten op, denk ik.
Nee, je krijgt advies en als je overgaat tot aankoop geeft MyCom de 'expert' een deel van de omzet. Onafhankelijk zou ik het bovendien ook niet willen noemen, want je wil natuurlijk sales genereren. Ik snap overigens niet waarom dit ook met een video moet, een chat of iets dergelijks lijkt me toch veel eenvoudiger.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 1 februari 2018 15:02]

Volgens mij gaat er iets fout hier in de rapportage
Stop met dagenlang zoeken naar het juiste product. Krijg direct & gratis advies van ervaren gebruikers die je alles kunnen vertellen - in je eigen taal.
Nee, je betaald hier niets voor. Het systeem is voor de consument gratis, zie het als een affiliate model. Als de klant die jij geadviseerd heeft iets koopt ontvang je een bepaalde commissie over het product. De koper merkt hier niets van, een deel van de prijs gaat naar de adviseur in plaats van de winkel.
Schande .. de kijkshop waarschijnlijk leeggetrokken, failliet laten gaan en gewoon doodleuk een ander bedrijf overnemen.
(Ik heb geen ervaring, gaat het zo?)
Investeerders: KijkBijMij veilig stellen(KijkBijMij was onderdeel van KijkShop bv)
Investeerders: faillissement aanvragen.
Rechter: Kunnen jullie een doorstart maken?
Investeerders: Nee, te weinig geld. :'(
weekje later..
Investeerders: wij kopen MyCom. :7

[Reactie gewijzigd door icegodd op 1 februari 2018 17:10]

Kom kom... Je kunt veel van de investeerder achter Kijkshop zeggen, maar van leegtrekken was totaal geen sprake. Zoveel assets had de Kijkshop gewoonweg niet. De Kijkshop was gewoon dood, op, aan het einde van z'n latijn.
Dan kun je er wel meer geld in steken, maar dat heeft natuurlijk niet zoveel zin. Ik neem aan dat jij op een gegeven moment ook gewoon besluit om je auto, je tv of je telefoon af te schrijven.
KijkBijMij is zon kansloos concept. Wie je ook wat vraagt, op deze manier zul je per definitie te horen krijgen dat het betreffende product Úcht ideaal en perfect is. Echt heel erg kansloos.
Los van dat, je betaald voor het advies... Nog nooit ben ik bij MyCom geweest als ik daar alleen om advies vraag dat ik daarvoor heb betaald. Dus waarom zou ik niet zelf langs de MyCom gaan of welk ander computer bedrijf, i.p.v. hiervoor te gaan betalen. Degene die dit concept heeft bedacht mag heel snel terug naar de tekentafel.
Denk dat ze MyCom eerst de grond in boren, zodat je voor advies niet meer langs de winkel kan gaan.

Waarschijnlijk gaat MyCom dit promoten het komend jaar, en gaan vervolgens de deuren dicht met als boodschap dat je de expertise nog steeds bij KijkBijMij kunt vinden.

Ik vind het een trieste zaak. :(
Laatste keer dat ik bij MyCom was, was het meer een display van Apple producten en kabeltjes.
Leek net Dixons het laatste jaar van zijn bestaan.
Kon er dan ook niet slagen voor een SSD.
Oh, wanneer was dat? Liggen genoeg componenten op voorraad bij MyCom in Amstelveen/Amsterdam, handig voor als je iets direct moet hebben.

Apple producten daarentegen hebben ze weer niet, wellicht dat dat vroeger anders was.
Paar jaar terug, Hilversum. Daarvoor vond ik het een prima winkel.
Heb zelf bij een MyCom gewerkt en bij ons werd de voorraad onderdelen ook steeds verminderd onder het motto "vandaag besteld, morgen in huis". Bijv toen ik er begon hadden we bijna de hele range moederborden op voorraad van verschillende merken en altijd courant. Toen ik wegging was daar niks meer van over. Paradigit heeft dit ook een tijd gehad, heeft toen ook voorraad verminderd, maar ik merk wel dat ze daar langzaam weer terug van komen. Liep laatst binnen bij Paradigit filiaal Maastricht en ze hadden warempel alles tussen GT 1030 en GTX 1070 op voorraad (maar helaas geen moederborden...)!
Ja, doen meer winkels. Probleem is dat bij een dag wachten je het ook via internet kunt bestellen en het vaak nog gratis bij je thuis geleverd wordt.
Het probleem is dan ook vooral dat je ten rade gaat bij mensen die (net) zelf dat product kochten. Tenzij het een echt slecht product is, zal het mensen moeilijk vallen hun eigen beslissing/aankoop kritisch te bekijken, temeer omdat, als het product enigszins voldoet, er geen nood meer is aan alternatieven.

Misschien dat het voor sommige soorten consumentenvragen wel een oplossing kan bieden, maar goed aankoopadvies kan je van zo'n platform niet verwachten.
Het is gewoon een manier om te besparen op het duurste van je business: loonkosten. En vooral als dat loonkosten zijn van personeel waarvan de productiviteit heel erg laag is. Zoiets als de Mediamarkt-jongens.
Je kunt er zzp'ers van maken, dit is een andere variant. Goed voor de aandeelhouders, slecht voor de maatschappij.
klopt inderdaad, doe er alleen aan mee als ik iets met een actie win, voor de rest staat mijn profiel op niet beschikbaar. ^_^
Dat weet ik zo net nog niet, niet elke winkel geeft op die manier verkooppraatjes. er is hier bijvoorbeeld een HI-FI winkel in de buurt waar mijn vader langs ging voor advies, en hij kreeg het advies "zoek een tweedehands installatie, die past het beste bij wat u nodig heeft". Daar verdient die winkel niks aan, maar ze maken wel een goeie naam met oprecht advies. Het ligt er maar net aan hoe ze dat aanpakken met tevredenheids onderzoeken na aankoop.

[Reactie gewijzigd door t link op 1 februari 2018 15:08]

Kansloos, maar ZEER verontrustend dat er dermate rijke investeerders zijn met kansloze concepten die daarmee een goed lopende franchise om zeep gaan helpen. Hoe is dit in godsnaam mogelijk, en waarom zijn rijke mensen zo verschrikkelijk dom... Waarom kan je Řberhaupt met zo weinig intellect rijk worden?
Gaat niet werken, te kleine niche markt.
Ik vind 100K gebruikers in 6 maanden geen kleine niche markt hoor.
'gebruiker' =/= 'mensen met een account'
Dat is maar net hoe zij de definitie van gebruiker neerzetten. T.net neemt in zijn 'userbase' ook gewoon die stille accounts mee die 1x in het jaar met de acties even de knop 'ik wil em ook' aanklikken, dus ook daar is gebruiker redelijk gelijk aan mensen met een account.
Dat klopt, maar het ging hier over de kans dat dit nieuwe concept het gaat overleven, en daar heb je actieve klanten voor nodig.
Ik weet ook niet precies waar Tweakers het stukje van 100K gebruikers vandaan heeft gehaald, op zo'n beetje alle andere media word gesproken dat de app in 6 weken 100K keer is gedownload. (en al helemaal geen maanden)
Moet je nagaan, foutje van mij en des te beter "resultaat" ;)
Klopt, zes weken is inderdaad geen maand!
Dat hangt af van de definitie 'gebruiker' hier.
Wellicht dat Kijkshop simpelweg elke klant gevraagd heeft zich aan te melden 'om daarmee kans te maken op mooie prijzen' ofzo. Simpele manier om een groot aantal voor elkaar te krijgen zonder dat het iets betekent.
Dit inderdaad. Ik heb toen ook een account aangemaakt om even te kijken. Naar 2 minuten was ik er wel klaar mee en meteen weer de app verwijderd.
ze gaven korting bij eerste gebruik van de app.
Was er niet een Kassa radio uitzending, waarbij de stofzuigerexpert uiteindelijk een verkoopster van de Kijkshop bleek te zijn?
Dat kan toch ? Een verkoper moet een expert zijn niet ? ;)
Er werd geadverteerd met goed advies van consumentgebruikers. Nu weet ik dat de gemiddelde verkoper 'm ook thuis heeft......;)
Dat was bij Mediamarkt soms wel grappig
In een verloren uurtje op de video-afdeling rondhangen, en wachten tot de verkoper zoiets roept ( veel kans op )
En dan omdraaien, en heel verbaast vragen waarom hij dan vorige week nog een model Y in huis had ...
Of je bent afgekeurd om medische redenen en hoeft daarom nooit meer te werken tot aan pensioengerechtigde leeftijd te denken aan UWV Inkomen Voor Arbeid / IVA.
Excuus. Dat is inderdaad ook nog een vervelende mogelijkheid.
KijkBijMij is een door Kijkshop ge´ntroduceerd platform om consumenten via een videoverbinding tegen betaling van advies te voorzien over de producten waar gebruikers in ge´nteresseerd zijn.
Is dat echt onafhankelijk advies of zoals gewoonlijk sterk commercieel advies?
Je kunt jezelf opgeven als adviseur. Dus aan jou de vraag: geef je in zo'n geval onafhankelijk advies of een sterk commercieel advies? :-)
Persoonlijk geef ik onafhankelijk advies aan mijn medemens zonder daar iets voor terug te willen, als je er geld voor gaat vragen word het al snel commercieel advies.
Gevalletje gewone personeel ontslagen en een speciaal projectje voor de directie en bestuursleden zodat die niet afgekocht hoeven worden? :?

Naar mijn idee kies je juist voor online shoppen om je dat (vaak) onnodige advies te besparen en het klinkt dan ook vrij onzinnig: een webshop met als toegevoegde waarde betaald advies.
Ik wil daar juist compleet tegenin gaan. Hoe vaak worden niet-Tweakers door een (online) verkoper gepusht om een mobiele telefoon te kopen waarvan ze er toevallig nog heel veel op voorraad hebben, terwijl het nieuwe model er al aan komt. Ik denk veel te vaak. Als klant vraag je om een telefoon met een goede camera. De verkoper zegt over een telefoon met een redelijke camera dat het een goede camera is, en vervolgens komt opa, oma, moeder of vader thuis met een toestel waar eigenlijk amper foto's mee gemaakt kunnen worden. Ik denk dat betaald (hopelijk onafhankelijk advies) bij sommige aankopen erg handig kan zijn.

En ja, als mensen zelf al een bepaalde stofzuiger voor 200 euro gekocht hebben, dan snap ik dat de redenatie is, dat zij niet zo snel onder ogen willen komen dat ze een miskoop hebben gedaan. Maar, met gerichte vragen kan je alsnog beter advies inwinnen bij mensen die een apparaat al hebben. Bijvoorbeeld: Wat zou jij graag zien bij een volgende stofzuiger als deze de geest geeft?
Antwoord: Langer snoer zou fijn zijn en een handiger mechanisme om de zuigmond van de stang los te halen en weer terug.

Mijn mening: Een pure verkoper die 'm "toevallig ook" heeft, die geloof ik (bijna) nooit. Goed persoonlijk advies - gegeven door mensen die het leuk vinden om hun kennis en ervaring te delen - tegen een kleine betaling zou best kunnen werken :) Het kan in soms zelfs geld besparen ;)

[Reactie gewijzigd door RICCTWK op 1 februari 2018 15:04]

Dit concept sluit het gevaar dat je beschrijft niet uit.
Kortom: je weet het niet. In dat geval zou ik het ergste vrezen.
"Ik denk dat betaald (hopelijk onafhankelijk advies) bij sommige aankopen erg handig kan zijn."

Daar ga je dus al de mist in.
Als eerste geef je aan dat de verkoper je een telefoon aansmeert "omdat die in grote hoeveelheden op voorraad is" in plaats van even te wachten op het toestel dat je eigenlijk wilde kopen
Als tweede geef je aan dat het toestel dat de zogenaamde deskundige verkoper je heeft verkocht niet blijkt te voldoen aan de door hem gewekte verwachtingen.
De verkoper heeft er duidelijk belang bij om jouw een voorraadtoestel te verkopen dat duidelijk niet aan jouw eisen en verwachtingen voldoet.

Bovendien ga ik er vanuit dat je zelf al onderzoek hebt gedaan welk toestel het beste bij jouw eisen past en pas daarna dat toestel online gaat kopen.
Ik zit al 30 jaar in IT in het bedrijfsleven met een managementfunctie.
Ik geef ze weinig kans. Maar goed, ik heb het al eens vaker mis gehad.

De denkfout die telkens gemaakt wordt is dat je vrij beschikbare
informatie en kennis die op internet rondzwerft zou kunnen vangen
in een verdienmodel. Succes.
GNU/Linux is gratis verkrijgbaar, toch verdient RedHat genoeg geld om een bedrijf zoals CoreOS voor miljoenen te kopen.
Misschien moet je even bedenken waarom jou verdienmodel niet werkt ;)
Red Hat ontvangt veel geld vanwege ondersteuning (op iemand kunnen terugvallen indien iets niet werkt). Dat is niet vergelijkbaar met KijkBijMij.
Dus diegene die het advies geeft gaat ook de service waarnemen voor de klant?

RedHat is eigenlijk meer een service onderneming, daar betaal je voor niet voor het product.
Je hebt een goed punt. Het spel wordt ook anders zodra het bedrijfsleven je klant is, dan valt er geld te verdienen aan zekerheid van leveren, continuiteit, etc.... Maar in de particuliere markt? Lastig.
Wat een negatieve reacties hier. Ik zou willen dat ik het zelf had bedacht. Het platform zal de komende maanden nog moeten worden uitgekristalliseerd, maar ik ben enthousiast. Het is wachten tot de eerste "KijkBijMij" verloving. De app past helemaal bij deze tijd van communiceren!
Op 'commercieel advies' zit ik anders niet te wachten hoor.
Dan mag mycom wel iets meer producten plaatsen op hun webshop als dit iets moet woorden.