Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Destiny 2-spelers klagen over bans voor gebruik van software met overlays

Spelers van de pc-versie van Destiny 2, die dinsdagavond is uitgekomen, klagen dat zij geband worden voor het gebruik van software met overlays. Het gaat bijvoorbeeld om streamsoftware, Fraps en Discord. Bungie heeft nog niet gereageerd op de bans.

Spelers maken onder andere op het forum van Bungie en op Reddit melding over de bans. Sommige spelers zeggen al een ban ontvangen te hebben tijdens het maken van een personage in de menu's, voordat zij daadwerkelijk aan het spelen waren. Destiny 2 lijkt over een mechanisme te beschikken dat overlays detecteert en spelers vervolgens automatisch bant.

Veel spelers zouden op deze manier onbewust een ban hebben gekregen, omdat ze bijvoorbeeld software hebben draaien die in een overlay frameratestatistieken weergeeft. Of alle spelers die dergelijke software gebruiken een ban hebben gekregen, is nog niet duidelijk. Volgens het beleid van Bungie zijn bans permanent en is het niet mogelijk om in beroep te gaan.

Een 'mentor' op het forum van Bungie claimt dat gebruik van deze software geen ban oplevert. Een moderator van het forum heeft dat bericht aangemerkt als het antwoord op het topic in kwestie. Bungie heeft verder nog niet officieel gereageerd op de bans die zijn uitgedeeld. Een ontwikkelaar die verantwoordelijk is voor de pc-versie claimt op Twitter dat de berichten over onterechte bans onzin zijn.

In een artikel op de website van Bungie staat dat software die overlays gebruikt niet compatibel is met Destiny 2. De ontwikkelaar noemt daar onder andere de Game Capture-modus van applicaties zoals OBS en XSplit. Volgens Bungie moeten spelers hardwarematige capture-apparatuur gebruiken, of gebruikmaken van Nvidia's Shadowplay of AMD's ReLive in exclusive fullscreen-modus. In windowed mode kunnen OBS en XSplit wel gebruikt worden.

Verder geeft Bungie aan dat de overlayfuncties van communicatiesoftware als Discord en Mumble niet compatibel zijn met Destiny 2. Datzelfde geldt voor applicaties die framerates en andere statistieken weergeven, zoals Fraps, MSI Afterburner en EVGA Precision XOC. In het artikel staat niet dat gebruikers van dergelijke software geband worden.

De pc-versie van Destiny 2 kwam dinsdagavond uit en is beschikbaar via Battle.net. Het spel was eerder al voor de PlayStation 4 en de Xbox One uitgebracht. Het eerste deel verscheen nooit voor de pc. Bij de meeste gebruikers lijkt het spel soepel te draaien, maar er zijn wel enkele problemen; zo werkt het spel niet met AMD Phenom II-processors en kunnen numerieke toetsen niet gebruikt worden.

Door

Nieuwsredacteur

156 Linkedin Google+

Submitter: NLRay

Reacties (156)

Wijzig sortering
Het artikel en de geruchten dat het komt door overlay of third party software is onjuist en ontkracht door Bungie. Wellicht dat deze informatie aan het artikel toegevoegd kan worden.

Het gebruik van third party software kan enkel resulteren dat je het spel niet kan starten niet in een permaban!

Er is dus iets anders aan de hand waardoor deze spelers gebanned worden waar Bungie nog geen antwoord op heeft gegeven omdat ze dit wellicht nog aan het onderzoeken zijn.
Verdere speculatie over waardoor de bans komen lijken me dan ook iets te voorbarig, spelers zullen helaas geduld moeten hebben totdat Bungie met een statement komt.

Bron: https://www.reddit.com/r/...ng_caused_by_third_party/
Dat staat ook genoemd in het artikel, maar strookt niet met de ervaringen van veel spelers. Een officiële reactie van Bungie waarin staat dat het uitgezocht wordt ontbreekt bij mijn weten nog steeds.
https://www.bungie.net/en/News/Article/46426
  • Destiny 2 cannot automatically ban you, only Bungie can ban a player after a manual investigation
  • Yesterday, we banned approximately 400 players on PC
  • Bans were applied to players who were using tools that pose a threat to the shared ecosystem of the game
  • We did not (and will not) issue any bans for the use of overlays or performance tools, including Discord, Xsplit, OBS, RTSS, etc.
  • Information on using third-party applications can be found here: https://www.bungie.net/en/Help/Article/46101
  • We are overturning 4 of the bans that were issued during the PC Beta
En dan zul je zien dat spelers het advies van Bungie om hardwarematige opname-apparatuur te gebruiken opvolgen, en er niets opgenomen wordt omdat de beeldschermaansluiting beveiligd is met HDCP.
Dit is de officiële reactie:

Destiny 2 Security:
https://www.bungie.net/en/News/Article/46426


Op het forum (https://www.bungie.net/en...t/236531090?sort=0&page=0) staat bovenstaande ook geciteerd, en er staat nog bij:

In Destiny there are account restriction and bans. Restrictions are only temporary but must be waiting out while bans are permanent. Please note that Bungie will not discuss or overturn account restrictions or bans.

You can find more information in Bungie’s Account Restriction and Banning Policies



Destiny 2 is trouwens het type spel dat meer dan een miljoen spelers tegelijkertijd haalt. Echt een groot spel dus. De 400 bans die op de eerste dag voor de PC gegeven zijn lijkt niet extreem omhoog te zijn. Je moet begrijpen dat er al een bèta is geweest, dus de hacks om te kunnen cheaten in het spel zijn al ontworpen.

Andere websites hebben hun artikelen over de officiële reactie van Bungie allang klaar:
https://www.gamespot.com/...or-using-di/1100-6454358/
http://www.pcgamer.com/bu...result-in-destiny-2-bans/

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 25 oktober 2017 22:28]

Ik heb gisteren een tijd met Afterburner OSD aan gespeeld en geen ban. Ze blocken wel wat richting overlays want los van de OSD die niet werkt zie je op desktop op de FPS lijn een flat 0 als je in Destiny 2 gespeeld hebt. Afterburner kan dus geen FPS bepalen en de OSD wordt geblokkeerd.
Wou net checken of iemand dit al vermeld had.
Je kunt als cheater natuurlijk altijd nog lopen zeiken dat je gebanned bent door overlays terwijl ze wel degelijk cheats aan het maken waren. Trieste figuren, cheaters.

Mooi om te zien dat er zo streng tegen op getreden wordt. Dat geeft een mooi signaal af aan al die klootzakken die het nog overwegen.
Ze hadden daar al over gewaarschuwd (nieuws: Windows-versie Destiny 2 staat bepaalde overlays en capturemethoden n...)

Alsnog erg jammer dat ze mensen verbannen voor zoiets onschuldigs. Ik neem aan dat een hoop mensen dit niet wisten van te voren en nu dus gewoon de game niet meer kunnen spelen. Echt slecht van Bungie
Inderdaad, het moet nu toch niet te gek worden. Een gamedeveloper MAG niet bepalen welke software ik draai. Dat zij anticheating mechanismes implementeren daar heeft volgens mij niemand problemen mee (behalve cheaters uiteraard).

Indien dit waar is dan schiet volgens mij Bungie in zijn eigen voet, want heel wat mensen gebruiken deze type software.
Maar zij mogen prima bepalen dat jij met bepaalde software niet op hun servers mag komen. Dat is het verschil :)

edit

Ook al detecteren ze een lokale overlay, prima hoor. Je zou ook een overlayh kunnen ontwikkelen die enemy highlights oid gaat doen. Het is godsgruwelijk moeilijk om het verschil te detecteren tussen een cheatende overlayh en een niet cheatende overlay.

Dat er een zero-tolerance voor overlays is, prima. Dat moeten ze natuurlijk wel heel duidelijk vermelden op de doos oid wmb. Maar dat het gebeurt heb ik echt geen problemen mee.

[Reactie gewijzigd door Adlermann op 25 oktober 2017 11:51]

Ben geen jurist, maar ik kan me niet voorstellen dat er een rechter, in Nederland, te vinden is die zo'n overlay ban redelijk vindt. Het is alleen wel dat de verkoper van het product, in dit geval Destiny 2, het probleem moet oplossen en anders geld terug moet geven.
Dat bij een koop (algemene) voorwaarden kunnen worden opgesteld is inderdaad iets tussen de kopende en verkopende partij, daar zit geen rechter tussen. Toch kunnen sommige voorwaarden zo onredelijk zijn, dat ze niet mogen, of alleen onder bijzondere omstandigheden. Zo is in ons burgerlijk wetboek een zwarte lijst van verboden algemene voorwaarden opgenomen, en een grijze lijst van vermoedelijk onredelijke voorwaarden. Die kan Blizzard wel opnemen, maar dan gelden ze alsnog niet. En dat kun je bij een rechter prima aankaarten.

En zelfs als het gaat om voorwaarden die niet in een van die lijsten staan, moet je je afvragen of Blizzard wel levert wat het beloofd: een spel om te spelen. Iedereen die het spel koopt (of althans de licentie om het te mogen spelen) mag verwachten dat het redelijkerwijs te spelen is. Je zou nog kunnen betogen dat Blizzard mag eisen dat bepaalde software (voor overlays bijv) wordt uitgezet, maar dan moet je wel een redelijke kans krijgen daar achter te komen en bij een foutje dat te herstellen. Meteen een permanente ban uitdelen is zo onredelijk, dat een rechter dat zeer waarschijnlijk als onrechtmatig zal beoordelen. Of dat nu in de zin van artikel 74 van boek 6 BW is (wanprestatie) of 162 (onrechtmatige daad) doet er in dit geval niet zoveel toe, al ligt dat eerste wel het meest voor de hand.
Als er genoeg klagers zijn en bungie er geen gehoor aan geeft, is de kans groot dat het een class-action lawsuit wordt, is al vaker voor gekomen voor dergelijke issues, dus dit kan zeker wel in de rechtszaak belanden hoor.

Een EULA is 9 van de 10 toch niet eens geldig in europa (zeer zeker als een rechter bepaald dat het onredelijk is), dus die voorwaarden stellen weinig tot niks voor. Een rechter heeft er JUIST wel wat over te zeggen en dat zal altijd de voorwaarden overrulen.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 25 oktober 2017 11:56]

Dat ligt er deels aan, de software moet conform zijn met wat een gebruiker er van mocht verwachten. Als Bungie / Activision dit duidelijk hebben aangegeven van te voren (waar het in eerste instantie wel op lijkt) hoeft het zeker niet zo te zijn dat zoiets onredelijk is.
Alleen aangeven in een nieuwsbericht of tweet vind ik niet voldoende. Die waarschuwing dient dan op de verpakking ofzo te staan, of een melding tijdens de installatie / als je game voor het eerst op start.
Kleine lettertjes in een EULA trappen ze in de (in ieder geval europese) rechtbanken niet in.
Of een eula geldig is hangt af van de toetsing ervan.
Ik kan zelf ook wel een eula maken en daar allerlei niet wettige dingen in plaatsen en ook al ga jij er mee akkoord blijft de wetgeving in het betreffende land leidend en niet de eula
Exact, en de meeste van die EULA's zijn gericht op Amerikanen en daar gelden uiteraard andere wetten dan hier, dus veel van die EULA is al niet geldig om dat het overruled wordt door Europese of nationale wetten.

De EULA is prima als afspraak tussen de publisher en de gamer en zal daar voor ook grotendeels gehandhaafd worden. Echter, komt er een rechtzaak / advocaat / rechter bij aan de pas, dan heeft die EULA plots nog maar bar weinig waarde. Zodra een rechter acht dat stukken uit die EULA niet eerlijk zijn (en dan nog niet eens illegaal ofzo), dan kan dat zo de prullenbak in.

Het is een (niet wettelijk vastgelegde) afspraak, geen contract

[Reactie gewijzigd door Zoop op 25 oktober 2017 14:27]

Ik denk dat je hier onderschat wat precies het verschil is tussen een afspraak en een contract. Je noemt "niet wettelijk vastgelegd", maar de meeste contracten hoeven niet wettelijk vastgelegd te worden. Eigenlijk heb je als gewone Nederlander maar twee soorten contracten die wél vastgelegd moeten worden, een arbeidscontract en het kopen van een huis.

Nee, het punt met de EULA is dat het probeert een toevoeging te zijn op het koopcontract. Dat gaat juridisch niet. Nadat de koop gesloten is, zijn de voorwaarden vastgesteld,
Misschien noem ik het dan verkeerd, maar dat is wel precies wat ik bedoel. Ik noem het juist een afspraak en echt niet een contract. Net zoals dat we kunnen afspreken wie er met wie mee carpooled morgen, als ik dan niet op kom dagen kan je me daar niet voor aanklagen ofzo.

Afspraak tussen twee partijen waar gewoon geen rechten aan hangen.

Bungie kan de afspraak aan hunt kant stop zetten als ze denken dat je je niet aan de afspraak houd, de vraag of dat zo maar mag wordt niet door die EULA beantwoord, maar waarschijnlijk uiteindelijk door een rechter.

En inderdaad, belangrijk punt dat ik was vergeten over de EULA dat hij hier sowieso niet geld, omdat het pas na de aankoop aangeboden wordt.
Je vergist je toch echt in wat een contract is. Een contract kan ook mondeling ontstaan, het hoeft geen dikke stapel papieren met handtekeningen te zijn.

Als wij mondeling afspreken om te carpoolen, dan zou dat heel goed een contract kunnen vormen. Het is bepaalbaar (duidelijk waar het over gaat, nl carpoolen), we willen het allebei (spaart ons namelijk allebei brandstof als we maar de helft van de ritten hoeven te rijden), en het is wettelijk toegestaan. Iemand heetf het voorgesteld, en de tegenpartij heeft dat contract aanvaard. Een rechter die op basis van deze feiten moet oordelen, zal niet anders kunnen dan concluderen dat er een (mondelinge) overeenkomst is.

Er is de praktische vraag waarom de rechter dat zou moeten bepalen, maar stel dat jij geen rijbewijs hebt en in plaats daarvan maandelijk 25 euro betaalt voor benzine. Dan kun je niet bij de rechter achteraf claimen dat het een onverschuldigde betaling was. Die betaling was verschuldigd vanwege het contract.

Hier probeert Bungie zich ook op een dergelijke dubieuze manier onder een contract uit te komen. Jij hebt de game gekocht, en zij weigeren na aankoop om hun verplichtingen na te komen.
Laat met het dan zo stellen: Wat is de EULA dan wel? In ieder geval geen contract toch? Dat is wat ik er mee bedoelde. Een afspraak tussen koper en verkoper "je zal onze software niet gebruiken voor het maken van nucleaire wapens (staat in de itunes eula :P)", een soort richtlijn van wat ok is en wat niet, maar in de rechtzaal heeft dit praktisch geen waarde.
Oh, als je juridisch de messen wil gaan slijpen, een EULA kan aangehaald worden om aan te tonen dat je redelijkerwijs op de hoogte had kunnen of moeten zijn van een bepaald feit. Zo is het gangbaar om in een EULA te vermelden wie de copyright owner is van een game. Dat is juridisch correct, maar niet het gevolg van de EULA. Het copyright is namelijk al automatisch eigendom van de makers.

En inderdaad, ook het maken van nucleaire wapens was al verboden lang voordat je iTunes downloadde ;)
Een afspraak is een contract.
Nooit gezegd dat de spelers hiermee onder hun ban uitkomen, maar dit kan heus in een rechtzaal terecht komen, dat is al wat ik zeg. Of dat competent gebeurd, of er succes voor de klagers is behaald, laat ik in het midden.

Wil je voorbeelden? Tik dan even class-action game lawsuit in in google, dan heb je er een paar honderd, en niet alleen in Amerika.

Ik zou wat uitkijken met je aannames en met je uitspraken om er "uiteraard" aan te plakken, zo uiteraard is dat niet hoor, volgens mij heb je gewoon onder steen geleefd de afgelopen 20 jaar, want dit gebeurd gewoon wel.
en rechter hoeft helemaal niet vooraf te weten wat een overlay is, daar heb je getuigen-experts voor. het is dan aan de game-maker om uit te legen waarom die overlay-ban nodig is. maar juist omdat de rechter voordien niet wist of behoorde te weten wat het was getuigd sterk voor de consument. want wat is immers een overlay en waarom is de klant niet veelvuldig gewaarschuwd, en sterker nog, waarom heeft de software die duidelijk zoiets kan detecteren niet gewoon een ban van een uur opgeleverd. met daarbij een uitleg waarom die temp-ban heeft plaats gevonden.

perm-bannen zou zo goed als in alle gevallen verboden moeten worden. iedereen heeft voor zijn shit betaald, en dus hebben zich rechten verworven. dat die omwille van andere belangen geschaad kunnen worden om zo iedereen tegen iedereen te beschermen lijkt me prima. maar rehabilitatie en dus het terugkrijgen waarvoor je hebt betaald moet ten alle tijden mogelijk blijven.
Daarnaast kan uiteraard geen een rechter goed beslissen over een dergelijke situatie, of denk je dat die gasten weten wat een overlay is
Right. Eigenlijk claim je dus dat een rechter sowieso niet in staat is een oordeel te vellen in welke zaak dan ook waar iets van specialistische kennis bij komt kijken. Ik hoop dat je zelf inziet dat dat "uiteraard" quatsch is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 oktober 2017 15:52]

Je betaald voor een product en wordt onmiddelijk gebanned, waardoor het spel waardeloos is geworden. Dit zonder enige mogelijkheid van beroep en door het gebruik van veelgebruikte software die nooit een probleem is.

Dan kan Bungie in de voorwaarden wel zeggen dat ze dit mogen, maar dat zal al snel onredelijk bezwarend zijn. Je verkoopt een spel met dienst, ontvangt het geld en weigert dan de dienst te leveren.

Het probleem is zo als gewoonlijk weer eens dat je gelijk halen meer kost dan het spel zelf. Mag hopen dat consumenten organisaties dan eens een keer doen waar ze voor zijn en actie tegen Bungie ondernemen.
Miljoenen verder ... je kijkt te veel Amerikaanse TV series. Hoogstens een paar duizend voor de eerste persoon die het doorloopt, daarna wordt het goedkoper omdat er dan jurisprudentie is.

Over het algemeen wordt het erg vervelend voor ondernemingen, hoe groot dan ook, als ze openlijk 'schijt' aan uitspraken van de rechter hebben. Juist daarom is het effectief als een consumenten organisatie dit soort zaken aanpakt. Die kunnen zich dit veroorloven door de bijdragen van de leden.
Ik zeg niet dat ze schijt hebben aan de uitspraak ik stel dat de uitspraak 99/100 x in het voordeel van de corporatie uitpakt. Ik denk dat jij te weinig documentaires ziet en te weinig leest. Eigenlijk :D
Hoeveel rechtzaken ken jij dan van iemand die gebanned is en naar de rechter stapt? Ik namelijk geeneen. Er zijn echter genoeg rechtzaken over onredelijk voorwaarden en dan wil ik niet zeggen dat je bij voorbaat kansloos bent.

ALs Bungie je geld aanneemt en je op dag één met een ban de toegang ontzegt zullen ze echt met meer bij de rechter moeten komen dan dat ze dat volgens de voorwaarden mogen. Ze zullen op zijn minst aannemelijk moeten maken dat je die voorwaarden hebt overtreden.

Dat soort informatie houden ze angstvallig geheim, Blizzard zegt ook nooit wat ze dan gezien hebben dat tot de ban heeft geleid. Dat werkt 'prima' tot je in de rechtzaal staat.
Ik denk dat je zelf uit je droom moet komen. Op het moment dat jij Bungie in NL dagvaardigt omdat je je geld terugwilt omdat je volgens eigen zeggen onterecht gebanned bent, denk je dan echt dat Bungie het dan wil laten komen tot een rechtzaak? Natuurlijk niet, die gaan daar geen tijd en dure advocaten aan besteden, en het enorm grote risico lopen dat hier jurisprudentie uit voorvloeit waardoor ze feitelijk iedereen kunnen gaan vergoeden die geband zijn.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 25 oktober 2017 15:50]

Het is niet veel moeite voor Bungie om te beginnen met een verzoek tot niet-ontvankelijk verklaring omdat ze geen Nederlands bedrijf zijn. Dat zou betekenen dat er niet eens een zaak zou komen. En zoiets is een standaard reactie, dat kost Bungie geen serieuze hoeveelheid tijd.

Daarover gesproken: "het moment dat jij Bungie in NL dagvaardigt"- hoe precies wil je dat doen als ze hier geen vestiging hebben? Die dagvaarding moet je door een gerechtsdeurwaarder laten uitreiken aan de gedagvaarde (i.e. Bungie).
Helemaal gelijk natuurlijk. Bungie is ook niet eens je aanspreekpunt, dat is de verkoper. Dus s/Bungie/verkoper ;)
Vraag ik me alleen nog af, moet je überhaupt Bungie wel aanklagen ?
Met garantieafhandelingen is normaliter de winkel verantwoordelijk, niet de fabrikant.
Laat nu een groot deel van de online verkoop via Blizzard verlopen zijn, en laat deze nou net een brievenbus firma in Nederland hebben.
Even voor de discussie: hoe zit dit dan als je het spel ( zoals ik ) bij je videokaart hebt gekregen, en je krijgt een ban? De verkoper van de kaart heeft mij enkel een kaart verkocht. Dat ik daar een licentie bij heb gekregen voor Destiny 2 zal hem een worst zijn. Bij wie zou je dan aan moeten kloppen? Bij nVidia? omdat die het contract heeft met Bungie?

Ik heb trouwens geen problemen met Destiny 2 hoor, loopt als een zonnetje, maar ik ben voorlopig maar wel even voorzichtig met Fraps en zo.
Ligt eraan waarop je je wilt baseren. (kleine disclaimer: dit zijn theoretische mogelijkheden die ik om circa kwart voor één heb uitgetypt; qua haalbaarheid zou ik het niet adviseren voor de hoeveelheid moeite die het kost.)

Je zou enerzijds kunnen stellen dat er sprake is van wanprestatie: het beloofde product heb je immers nooit kunnen gebruiken zoals je dat redelijkerwijs voor ogen had (GPU + Destiny 2). Daarvoor is de verkoper (van de GPU) je wederpartij in een procedure (6:47 BW).

Anderzijds heeft Bungie jouw rechten geschaad door je account uit te schakelen en daarmee een onrechtmatige daad gepleegd (6:162 BW onder Nederlands recht) door een inbreuk te maken op een recht (/je zou overigens ook van mening kunnen zijn dat ook Bungie wanprestatie pleegt, omdat je namelijk wel een licensing overeenkomst met ze sluit waaruit impliciet voortvloeit dat ze beloven het spel te leveren, wat ze door je ongerechtvaardigd uit te sluiten natuurlijk niet nakomen.).

In principe zou je het dus bij beiden kunnen proberen, maar de wanprestatie bij de verkoper van de GPU maakt waarschijnlijk weinig kans gezien dat de verkoper zich kan verweren met het feit dat hij gewoon geleverd heeft conform de overeenkomst (dat Bungie naderhand wat doet is niet toe te rekenen aan de verkoper). De enigste manier dat de verkoper dan toch aansprakelijk kan worden gehouden voor wanprestatie, is als een rechter (6:75 BW) stelt dat dit één van de zaken is die krachtens verkeersopvattingen aan de verkoper toegerekend moet worden (gezien de gevolgen van een dergelijke redenering in de praktijk lijkt mij dit niet redelijk).

Let wel: dit is onder Nederlands recht. Multinationals zetten vaak in hun algemene voorwaarden dat het recht van een specifieke Amerikaanse staat van toepassing is en waar deze rechtszaak moet plaatsvinden (dit zijn twee aparte zaken; je kan bij een Nederlandse rechter onder bv. Frans recht een rechtszaak voeren). Voor wanprestatie bij Bungie zou je dan in ieder geval onder Amerikaans recht vallen en bij de verkoper van de GPU zal je zelf moeten kijken. Voor de onrechtmatige daad is de overeenkomst die gesloten is niet de directe basis en is de woonplaats van de schade leidende één van de mogelijkheden om de rechtszaak te houden (en dan ook meteen het recht wat van toepassing is) indien de schade leidende dit wilt.
Je kan bungie wss niet eens daar voor voor het gerecht slepen in Nederland of staat dat in hun voorwaarden? Daarbij zoals hierboven aangegeven zal vaak zelfs de winkel aansprakelijk zijn in Nederland. Onmogelijke zaak als je het mij vraagt, maar jij mag blijven denken dat dit iets haalbaars is voor een consument. Vooral al die consumenten zonder rechtsbijstand.

[Reactie gewijzigd door Freedox op 26 oktober 2017 11:59]

Lees dan de rest ook even: .oisyn in 'nieuws: Destiny 2-spelers klagen over bans voor gebruik van softwa...

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 oktober 2017 12:07]

Gelukkig is een EULA van een spelletje geen rechtsgeldig document.
Volgens mij gaat het ook puur om een false positive van de anticheat want ook zelf geven ze aan dat ze niet voor overlay software bannen maar dat mogelijk destiny niet opstart.
Lokale overlays komen ook niet op hun servers. Ze maken geen contact met de servers van bungie, hooguit met hun 'eigen' servers.

De overlay wordt waarschijnlijk (zonder onderscheid) lokaal gedetecteerd. Vanuit de game gaat er dan een signaal naar de servers die resulteert in een ban.
Uhm, ik neem aan dat je al minstens 10 jaar geen AAA multiplayer games meer gespeeld dus? Anticheat kijkt al vele jaren naar welke software je hebt draaien. Dat deed Punkbuster met RTCW:ET en America's Army: Online al.

Zelfs simpele vormen als een spel als Lineage 2 (dik 10 jaar oud spel) die even checked of je o.a. Hotkey hebt draaien, want mag niet. Spel sluit zichzelf na 2minuten af.

De moderne generatie cheatspul, gebruikt exact die overlay voor misbruik. Die hooken de engine al lang niet meer in, die OCRen je frames.
Maar hoeveel mensen lezen dat soort nieuws berichten? Heel veel spelers gebruiken Discord, en als je in een server zit is het best handig om die overlay aan te hebben.. Om dan verbannen te worden is toch wel een beetje absurd lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Gforcez1337 op 25 oktober 2017 11:35]

Daarnaast kan je je afvragen of je hierover bij de aanschaf van het spel voldoende over bent geïnformeerd. Als het een beperking is om het spel te kunnen spelen moet dat vooraf door de verkopende partij worden aangegeven. Net als overige systeemvereisten, zoals minimale cpu power, werkgeheugen en dergelijke.
Serieus, als ik een Spel koop, dan pleeg ik geen uitgebreid voor onderzoek welk software wel of niet in combinatie mag worden gedraaid.... Anders een waarschuwing om ea op de achtergrond uit te zetten.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 25 oktober 2017 15:06]

Helemaal mee eens, daarom zou dat naar mijn mening expliciet bij de verkoop aan de koper moeten worden gemeld. En dit wijkt af van de standaard bij de verkoop van games, dus mag het wat mij betreft ook niet worden weggestopt in algemene voorwaarden (EULA) die niemand leest.
Zeer zeker als je iets als FRAPs standaard aan hebt staan, omdat je gewoon graag framerate stats in iedere game ziet. Niet dat je het specifiek voor Destiny aanzet, maar zoiets runned meestal op achtegrond en start op als windows opstart. Erg gemakkelijk zoiets te vergeten dus. Zou erg naar zijn als je hierdoor een permaban aan je broek krijgt.

Ik neem aan dat bungie er nog op zal reageren, toch wel zuur dat je een spel koopt en gelijk onspeelbaar is.
ipv een ban moeten ze gewoon een waarschuwing geven.... Beetje ERG rigoureus dit.
Of gewoon niks doen, dergelijke overlay software geeft je geen enkel voordeel.

Ze doen dit ongetwijfeld om cheaters tegen te gaan maar dit is wel heel erg met de botte bijl handelen...

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 25 oktober 2017 11:38]

well.....
Ik heb een overlay die me de richting van geluid laat zien. Ik gebruik deze omdat ik aan een oor doof ben en zelf niet kan bepalen waar geluid vandaan komt, maar ik kan me voorstellen dat een gameontwikkelaar dit zal bestempelen als een "unfair advantage".

Ik heb ook video's gezien waarbij overlays gebruikt worden die de locaties van andere spelers verraden.

[Reactie gewijzigd door xoleum op 25 oktober 2017 12:28]

Dat is wel tof, wist niet dat zoiets bestond... ook ik ben namelijk doof (maar dan aan beide oren) en merk in sommige games wel dat het moeilijk kan zijn om te beoordelen waar iets vandaan komt... ik gebruik momenteel de Surflink Media en stream het PC geluid rechtstreeks naar mijn hoorapparaten.
Onder andere ASUS moederborden ondersteunen dit met de Realtek drivers. Er zijn al bestaande profielen voor bijvoorbeeld CounterStrike.
Ik gebruik dus ook een ASUS moederbord (formula IX), deze heeft een supremeFX geluidschip die gebruikt kan worden met de Sonic Radar software, ook van ASUS.

Nadeel is alleen dat het niet werkt met USB headsets, omdat ze niet gebruik maken van deze geluidschip.

[Reactie gewijzigd door xoleum op 25 oktober 2017 14:29]

Maar de headset aansluiting is toch onafhankelijk van de functie? In theorie zou je het toch zelfs kunnen gebruiken zonder een daadwerkelijke audio aansluiting? Het is puur software matig dacht ik.
Nee, de software leest specifiek de geluidschip op de moederbord uit, als deze niet gebruikt wordt voor het geluid zal de software niet werken. En usb headsets gebruiken hun eigen drivers, wellicht gecombineerd met een geluidschip in de headset zelf.
Ah, interessant! Dan is het wel vervelend dat het niet werkt met je USB headset.
Nooit aan gedacht dat zoiets bestaat maar dit is toch redelijk geniaal.
Muah ... kan wel voorbeelden verzinnen waardoor overlays als semi-cheats gebruikt kunnen worden, maarja, dat is eventueel ook zonder overlays voor elkaar te krijgen.

De meeste populaire en simpele is om een permanente cursor op je scherm te tekenen, ik ken destiny 2 niet, maar in destiny 1 had je bijv geen cursor als je niet door je scope keek bij snipers. Zo'n cursor kan dan helpen om een sniper te vuren vanaf de heup (al heeft dat in destiny niet bijster veel nut omdat je accuracy dan zo laag is, dat je hoogstwaarschijnlijk niet recht vooruit zult schieten, maar toch).

Mijn monitor heeft die optie ook hardwarematig of desnoods zet je een stip op een stukje plakband en plak je dat op je scherm.

Anyway, het is niet echt een probleem, echt tegenhouden kan je toch niet want zoals ik ook aangaf, kan je die overlay ook op andere manieren voor elkaar krijgen. Maar om te zeggen dat het geen enkel voordeel geeft, vind ik iets te kort door de bocht.
Je kunt ook gewoon ouderwets een puntje op je scherm tekenen. Sterker nog, sommige gaming monitors hebben dat tegenwoordig in de OSD ingebouwd. Vind ik persoonlijk een slecht argument om op deze manier met je klanten om te gaan.
Ik heb exact die 2 punten ook vermeld, heb je het gelezen?

Anyway, slaat nergens op om mensen er voor te straffen natuurlijk, want stelt niks voor. Ik was het enkel niet eens met de statement dat het totaal geen voordeel oplevert, dat is alles :)
Helemaal met je eens maar er word al jaaaaaaaaarenlang op deze manier gehandhaafd, niet alleen bij Destiny.
Als voorbeeld kun je bij spellen via Steam ook gelijk een perma ban krijgen als je enkel het spel opstart i.c.m. een overlay of wat dan ook wat gedetecteerd word door het '' anti-cheat systeem ''
Waarschuwingen geven is iets van pre-2005, anno 2017 word je gepermabanned.
Nou, dat gecheat in Battlefield1 bijv of Battlefiled 4 wordt je ook wel zat. Gewoon hard aanpakken die hackers en cheaters want die vergallen gewoon het online spelen. Leuk als jij er een heel magazijn in pompt en er gebeurd niets maar die andere draait zich om en schiet je met 1 kogel dood. Hoe goed je ook bent, het is bijna onmogelijk geworden om eerste te worden, allemaal hackers en cheaters.

Ik vind dat goed dat daar tegen opgetreden wordt, zeker als je veel geld voor een spel betaald.
Blizzard heeft er niet veel mee te maken denk ik..

[quote]WoW-botters worden ook zonder pardon gebanned[\quote]
wat is er mis om cheaters aan te pakken dan?

In dit artikel word gesuggereerd dat spelers die niet cheaten worden gebanned..
Zo onschuldig hoeft het niet te zijn, Bungie doet dit omdat bepaalde Bot/Cheat programma's op dezelfde wijze inhaken op een game als dat een overlay dat doet.
Ik snap waar het vandaan komt, maar alsnog vind ik het bannen van iedereen die een overlay (behalve die van Nvidia en AMD) gebruikt een beetje kort door de bocht.

Zoals andere mensen hier al zeiden: Ik denk dat de meeste mensen dit niet bewust hebben gedaan. Geef de mensen eerst een waarschuwing dat ze een overlay gebruiken die niet ondersteund wordt. Betalende mensen bannen voor iets waar de zeer waarschijnlijk geen benul van hadden vind ik niet kunnen
Uiteraard, daar ben ik het mee eens, er lijkt hier wel wat mis te gaan daar ze als je de spelers moet geloven ze wel erg rigoureus te werk gaan.
Langs de andere kant, als ze niks doen en het spel zit vol met cheaters hoor je iedereen ook klagen.

Ik denk dat ze hier wel met een oplossing zullen komen nadat dit probleem duidelijk geworden is. Hopelijk houden ze vast aan een streng anti-cheat beleid. Anders is het spel ten dode opgeschreven...
In het artikel wordt aangegeven dat bepaalde software geblokkeerd wordt. Niet dat je dure game a ¤ 60 meteen niet meer speelbaar is omdat je gebanned bent. Ik vind het een volstrekt absurde beslissing van Bungie om het op deze manier aan te pakken.
Volgens mij moet je in dat geval gewoon een beroep kunnen doen op je herroepingsrecht. Al helemaal als dit al in character creation screens gebeurd. Je kan dan als consument claimen dat je configuratie van je pc afwijkt waardoor de software niet bruikbaar is.
Over het algemeen kan je maar moeilijk gebruik maken van je herroepingsrecht als het zegel is verbroken of je de volledige download binnen hebt gehaald. In hoeverre dat legaal is is een tweede; maar vele bedrijven geven geen gehoor aan een retour van software. Zeker niet als er een licentie bij komt kijken.
Klopt. Het is geen herroepingsrecht, maar een garantieclaim. "Werkt niet". En omdat het binnen 6 maanden is, moet de verkoper dan maar aantonen dat die claim onterecht is.
Het zou Battle.net wel sieren om een vergelijkbare service te gaan bieden als steam.
Bij Steam kan je wel degelijk fatsoenlijk gebruik maken van herroepingsrecht.

Steam heeft feitelijk gezegd: De EU heeft gelijk dat in sommige situaties de koop ongedaan moet kunnen worden gemaakt, dus komen we onze klanten tegemoet met een eigen fatsoenlijke regeling mbt herroepingsrecht. Let wel, ze hoeven dat niet te doen. Maar een grote partij als Steam zet daarmee wel een standaard.

Bron:
https://support.steampowe...ef=8620-QYAL-4516&l=dutch
Vals positieve autobanning. Nooit leuk. En al zeker niet bij een release.
Overlays worden vaak gebruikt voor cheats en door hackers van games. Geen wonder dat ze daar erg voorzichtig mee zijn. Kan ook zijn dat sommigen geprobeerd hebben via overlays iets te weten te komen over de werking van de game om zo cheats te kunnen maken. gezien de vele online spellen die geteisterd worden door hackers en cheaters lijkt mij dit niet een heel onlogische stap.Voor degene die echt kan aantonen dat ze niet hacken/cheaten zal er wel een generaal pardon komen.
Ik voorzie een flink aantal downloads van de bekende torrentsites van versies die deze rommel verwijderd hebben. Dan voelen ze het mneteen in hun portomonee, zeker als anderen dit lezen en de betaalde versie maar helemaal overslaan.
veel succes met een multiplayer only game.
daar staat dus dat ze het blokkeren, beetje raar dat wanneer je blokkade niet werkt dat het automatisch overgaat naar een ban.
Een update.
https://www.bungie.net/de/News/Article/46426

We have seen lots of questions about bans being issued in the PC version of Destiny 2. To provide some information, we would like to share some facts.

The following is true:
Destiny 2 cannot automatically ban you, only Bungie can ban a player after a manual investigation
Yesterday, we banned approximately 400 players on PC
Bans were applied to players who were using tools that pose a threat to the shared ecosystem of the game
We did not (and will not) issue any bans for the use of overlays or performance tools, including Discord, Xsplit, OBS, RTSS, etc.
Information on using third-party applications can be found here: https://www.bungie.net/en/Help/Article/46101
We are overturning 4 of the bans that were issued during the PC Beta

We are committed to providing an experience that is fun and fair for the millions of players who have joined us in this community.
Dus gewoon cheaters en hackers...
Ik vind het sowieso niet echt koosjer dat anti-cheat en anti-piracy mechnismen kunnen zien wat er op je pc gebeurd buiten de context van de game.
Kan me herinneren dat er ook games waren die issues hadden met bijvoorbeeld daemon tools waarmee je ISO's kan mounten omdat één of ander absurd mannetje bepaald had dat dat alleen maar voor slechte doeleinden gebruikt zou kunnen worden.

Zou Microsoft eens wat aan moeten doen.
Vind dat gewoon een privacy probleem.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 25 oktober 2017 11:55]

Ik geef je gelijk, maar het is niet "buiten de context van de game"... er wordt code in het lopende programma gewijzigd (zie mijn andere reactie). En dat vind ik ook te ver gaan.
Maar dan heb je het per definitie over meer dan alleen een interface overlay. Als je code/bits van een lopende applicatie gaat muteren zit je gewoon te ouwehoeren met de werking en is een ban prima te rechtvaardigen.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 25 oktober 2017 12:50]

Zou Microsoft eens wat aan moeten doen.
Vind dat gewoon een privacy probleem.
Alstu: nieuws: Microsoft geeft details over anti-cheattechniek Windows 10

Kanttekening: Je geeft je privacy weer weg aan Microsoft. Maar dat doe je per definitie al als je Windows draait :)
Met privacyprobleem bedoel ik meer dat de toegang van een applicatie strikt beperkt moet zijn tot de sandbox waarin die applicatie moet draaien met de toegangen die de applicatie nodig heeft om te functioneren. Op smartphones hebben apps, zonder gebruik van één of andere externe API of Sync, ook geen interactie met elkaar. Dat moet ook de modus operandi zijn/worden op de PC.

Microsoft weet allicht wel e.e.a. van me door gebruik van hun software, maar die software is in die context dus ook gewoon het OS.
Zo'n willekeurige game ontwikkelaar hoeft helemaal niet het fijne van mijn hardware/software platform te weten buiten dat wat nodig is om te functioneren.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 25 oktober 2017 12:55]

Tja, en dan geef je iedere vorm van cheaten de vrije hand. Kijk naar World of Warcraft dat jarenlang zich beperkte tot het eigen proces, met als resultaat dat er situaties waren waarbij er meer bots in het spel zaten dan echte spelers. Je kunt onmogelijk cheaten tegengaan als je je beperkt tot je eigen proces. Daarnaast valt dit niet te restricten, want dan kun je dus ook geen drivers meer gebruiken en zonder drivers wordt je hardware niet meer herkent. Denk bijvoorbeeld aan het aansturen en/of overclocken van je GPU, temperatuur uitlezen van sensors etc door tools zoals CoreTemp. Al dit soort tools gebruiken drivers om specifieke CPU instructures uit te kunnen voeren en op een lager niveau hardware aan te roepen.

Sterker nog, je voorbeeld van smartphones is niet eens correct, omdat deze beperking wordt opgelegd door een softwarematige schil. Als je die wil omzeilen (bv door rooten) is dit prima mogelijk en een cheater kan dan ook prima zijn device 'rooten' om zo wel op een 'ring 0' niveau code uit te voeren.

BattlEye (ARMA series, PUBG etc) draait op de achtergrond een driver om op hetzelfde niveau als (moderne) cheats te kunnen zitten. Ook dit valt nog prima te omzeilen, maar het zorgt in ieder geval voor een reductie in het aantal cheaters. Al is het maar doordat de groep met kennis van 'ring 0' beperkt is.

Vanuit een driver heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om direct je RAM geheugen aan te roepen en hier ook wijzigingen op aan te brengen. De onderliggende applicatie kan nooit achterhalen dat die wijziging op een dergelijk laag niveau is uitgevoerd.

Dit geldt overigens net zo goed voor UNIX gebaseerde OS'en. Sterker nog, op Linux staan zowel Blizzard/Activision als Valve games een stuk meer 'open' voor cheaters dan de Windows builds van die games.

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 25 oktober 2017 13:21]

Klopt, ik kende vorig jaar iemand die zeer betrokken was met cheating op CS:GO.
Ubuntu dualboot, waarop hij met een open-source Linux cheat vrij de ruimte had om vals te spelen. De playerbase op UNIX OS'en is trouwens zo klein, dat er vrij weinig companies zijn die tijd willen steken in het fool-proof maken van hun anti-cheatsystemen hierop. Valve is sowieso al lui met VAC op Windows.
Die procesbeperking moet natuurlijk gelden voor alle software, niet alleen games.
Geroote/niet fabriek-af softwareplatformen kun je gewoon uit je game weren. Doen ze ook met Pokémon Go.
Ik beweer dan weer nergens dat dat perfect werkt maar als het cheaten lastiger is dan een programmatje gebruiken haken er al veel af.

Overigens, zeker met online games kan je cheat-detectie gewoon serverside uitvoeren zou je zeggen. Je moet toch gewoon kunnen zien dat er iets niet klopt aan wat zo'n speler doet?
Anti cheat moet toch kunnen zien of er een programma draait die iets probeert te injecteren?!
Waarom? Als applicaties elkaar niet meer direct kunnen benaderen is dat hele probleem er niet meer.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 26 oktober 2017 10:09]

[...]
Alstu: nieuws: Microsoft geeft details over anti-cheattechniek Windows 10

Kanttekening: Je geeft je privacy weer weg aan Microsoft. Maar dat doe je per definitie al als je Windows draait :)
Dat geld ook als je Android of een iPhone gebruikt.dan geef je ook je privacy weg.
In de EULA van Destiny 2 staat ook dat je licentie om het spel te spelen wordt teruggetrokken.
Deze mensen moeten het spel dus opnieuw kopen mits dit mogelijk is. (60-100 euro)
Natuurlijk kunnen ze dan ook weer opnieuw verbanned worden.
EULA's zijn echter niet bindend als deze in strijd is met de wetgeving van het land van de betreffende inwoner.
Of onredelijke eisen stellen van de eindgebruiker.
Totdat iemand het op de spits drijft en de case gewoon aan een rechter voorlegt. Er is immers gewoon schade en vermoedelijk is ditniet incidenteel als er echt een veto rust op software als fraps.
Ik denk dat ze dan nog wel moeite gaan hebben met het rechtvaardigen van een ban. Wat ze ook in hun EULA zetten.
Het is op geen enkele manier aannemelijk of zelfs redelijk dat ze je licentie omwille van een videorecorder intrekken dus zo heel plat is dat al met al niet.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 25 oktober 2017 12:39]

Het lijkt er op dat je hardware ook geregistreerd word en je dus niet kan spelen op dezelfde hardware. Dat las ik op het forum van Bungie.
Dit is gewoon perongeluk gebeurd hoor. Echt niet dat het de bedoeling is geweest om het niet mogelijk te maken om die overlays te gebruiken.
Het blokkeren van Overlays is niet per ongeluk, het bannen - vermoedelijk - wel.
Net als meerdere mensen heb ik zelf ook met GeForce experience gespeeld. Die heb ik ook tijdens spelen geopend en gebruikt om screenshots te nemen. Geen ban tot nu toe.
GeForce experience/shadowplay is dan ook toegestaan

tenminste, ik kwam dit tegen: https://www.bungie.net/en/Help/Article/46101

[Reactie gewijzigd door omkelderman op 25 oktober 2017 12:37]

Het was wellicht te moeilijk om gewoon even bij het inloggen te zeggen: Overlay software detected, this can and will result in a banned account. Please close your overlay software before proceeding.
Precies. Dit deed pubg bij mij ook met rivatuner. Gewoon netjes een melding en niet mogelijk om het spel te starten. Een ban is gewoon absurd. Zat nog met een oude versie nieuwe versie werkt wel gewoon. Hier gaan ze nog een flinke backlash van krijgen.

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 25 oktober 2017 13:10]

Zelfs dat werd niet eens gezegd? ben ik ff blij dat ik geen Destiny 2 heb gekocht 8)7
Bij deeltje 1 was het al een totale ramp met DLC's, dat ik dacht laat maar van Bungie hoef ik geen zooi meer te hebben/spelen. Helemaal als ze er zelfs voor gaan zorgen dat sommige onderdelen niet meer toegankelijk zijn als je geen DLC's koopt.van het spel en nu gaan ze mensen ook nog is bannen die Discard gebruiken of iets dergelijk? @geldwolven! |:(
Nee,ze gaan er meteen vanuit dat je kwaad in het zin heb. En dit is een stuk makkelijker natuurlijk om het achteraf weer ongedaan te maken dan op voorhand alle mogelijkheid af te vinken wat het evt. zou kunnen zijn behalve cheat software oid. :)
Doe wat je wil, er klaagt altijd wel iemand...

[Reactie gewijzigd door bonus op 25 oktober 2017 13:24]

We hebben de technologie hier gewoon nog niet voor, sorry.
Ik gebruik Nvidia Geforce Experience als FPS overlay, tot op heden geen last van bans gehad.
Komt omdat software als Nvidia Shadowplay en AMD ReLive wel toegestaan zijn.
Ik zie ook mensen op Twitter die werden gebanned op het moment dat ShadowPlay werd ingeladen :+ Of het klopt is natuurlijk de vraag, maar het zou wel grappig zijn.
Ik ook, en nergens last van. Echter, nvidia geforce is een enorme partij die letterlijk de helft van de spelers hoogstwaarschijnlijk geinstalleerd heeft, en een groot deel ook draait. Dat zullen ze wel goed op orde hebben. Echter, er zijn talloze 'kleinere' partijen die ook overlays aanbieden. Denk aan Discord, fraps, overwolf, en verschillende spraakprogrammas die hun eigen layovers hebben om te kijken wie er op dat moment iets zegt. Het zijn er echt heel veel, en ik kan me voorstellen dat ze ze lang niet allemaal gewhitelist hebben. Beetje slordig om dan maar te gaan lopen bannen. Rare keuze...Neem aan dat dit recht gezet wordt.
Bungie heeft geen whitelist, ze blokkeren dll-injection compleet.
Als dit waar is, zowel het artikel van Bungie betreffende overlay's en de bans, dan is dit wel een heel slechte zaak. Elke normale moderne game kan gewoon overweg overlay's, dan wel in windowed of fulls screen. Ben ik blij dat ik deze niet gekocht heb. Ik maak veelvuldig gebruik van overlays, zoals discord, OBS en Overwolf.
Beetje dom als je dan gebanned wordt om het gebruik van deze gewoon legale programma's.
Dit is een anti cheat maatregel, diverse bots / cheat programma's injecteren hun code op dezelfde wijze als dat bepaalde overlay's dat doen. Daar het lang niet altijd te detecteren is of het een bot / cheat is of een simpele overlay die de code injecteerd heeft Bungie een policy dat er geen code geïnjecteerd mag worden.

Het zou beter zijn wanneer ontwikkelaars hun spul zo maken dat er geen code injectie nodig is voor een overlay, zodat je ook deze discussie niet krijgt.

Neemt niet weg dat deze bans wel erg snel komen en er eigenlijk gewoon een waarschuwing getoond zou moeten worden. Maar het compleet verbieden van code injectie is in principe natuurlijk niet fout. Laat die programma's lekker hun werk doen zonder code injectie.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 25 oktober 2017 12:51]

Overlay's doen geen code injectie, zoals bij bepaalde bots wel gebeurd.
Die doen gewoon de FPS tonen en iets weergeven over het scherm heen.
En dat weergeven doen sommige overlay's dus via code injection. Bijv. Discord kon gebruikt worden voor cheat injection door de overlay DLL te vervangen met een DLL die een cheat activeert. Vervang de DLL, zet de overlay aan en discord zal de cheat injecteren ipv de eigen overlay (deze specifieke exploit in discord is nu gefixed daar ze nu de DLL checken)

Kijk bijv. hier maar eens naar https://www.youtube.com/watch?v=A65MDyW5UBg

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*