Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Destiny 2-dlc Curse of Osiris komt uit op 5 december

Ontwikkelaar Bungie heeft bekendgemaakt dat het eerste uitbreidingspakket van Destiny 2, genaamd Curse of Osiris, beschikbaar komt op 5 december. Tijdens de Paris Games Week van Sony is een trailer uitgebracht voor†de dlc.

In deze dlc vervolgt de speler het verhaal van zijn Guardian met nieuwe missies die zich op Mercurius afspelen. Men zal veel meer van Mercurius zien dat tot nu toe het geval was in de Destiny-games. Ook zal er meer bekend worden over Osiris.

Op de officiŽle Xbox-pagina staat het volgende over de dlc: "Reis door tijd en ruimte om de geheimen van Osiris te ontdekken, voorkom een donkere toekomst en hernieuw de banden tussen de legendarische Warlock en zijn voornaamste student Ikora Rey". Spelers zullen ook het†'mysterieuze Infinite Forest' ontdekken.

De dlc bevat naast nieuwe missies ook nieuwe wapens, bepantsering, co-op modi en multiplayer arena's. Verder is er een nieuwe planeet om te ontdekken. Eerder verschenen er al geruchten dat het dlc-pakket onder de naam†Curse of Osiris zou verschijnen. Het is nog niet bekend voor welke prijs de dlc beschikbaar komt.

Door

Nieuwsredacteur

84 Linkedin Google+

Reacties (84)

Wijzig sortering
Zou echt verboden moeten worden..zo snel een dlc na release. Dit is gewoon release content.
Waarom? Zat mensen die het spel al uitgespeeld hebben op console en nu niet meer spelen. Om deze weer terug in de Destiny wereld te krijgen wordt deze DLC uigebracht.
Ja, precies. En waarom? Omdat er geen end-game content in zit die er wel in had moeten zitten.

Melken heet dat.
Score op Tweakers een 9! Blijkbaar was dat geen probleem, geen end-game.
En uitmelken doet elke game tegenwoordig, dat weet je van te voren d.m.v.:
- Micro-transacties
- DLC (Season Pass)
- Deluxe, Gold Editions, GOTY edities etc.
Daarnaast was de DLC al lang aangekondigd, dus zie het probleem niet zo direct en we dragen er (helaas) allemaal aan bij door toch telkens deze spellen weer te kopen.
Overwatch is een van de grootste shooters, 0,0 betaalde DLC.

Enkel microtransactions die puur cosmetisch zijn. Zo hoort het, punt. dat "elke game tegenwoordig" aan DLC doet is geen excuus om het maar te accepteren.
Precies dit.

Wordt zo moe van de mensen die zeggen 'elke game doet het tegenwoordig' dat is juist het hele probleem.

Laats had ik op /r/ps4 een discussie over DLC's die kort na de release worden uitgebracht eigenlijk gewoon niet kan. Deze content is gewoon bij de release eruit gehaald om vervolgens na een maand of 1/2 weer 30 eu te verdienen aan content die gewoon al in de game hoorde te zitten.

'It's how gaming works' 'We need the DLC's because there is no end-game content' 'Without dlc's the games would be dead already'

Dit is wat je dan hoort. Onbegrijpelijk in mijn ogen.

We doen er allemaal aan mee en dat is juist waarom 'elke game' het tegenwoordig doet. Ik vind het echt verschrikkelijk dat we er aan mee doen, maar eigenlijk wordt je er ook wel toe gedwongen.
Niet iedere ontwikkelaar heeft een paar miljoen spelers achter zich staan die 15 euro dokken per maand puur en alleen om een spelletje te spelen (wow).

En dan nog 'vroeger' voordat het DLC werd genoemd werd het een expansion pack genoemd. Waarom wordt hier zo'n probleem van gemaakt? Battlefield 2 had er ook een aantal, die voegen ook maps en guns toe. Meer was dat ook niet en het had dezelfde prijs.

Dat dit soort praktijken nu in een moderne vorm gegoten worden had je kunnen verwachten. De discussie is volgens mij alleen ' zit er genoeg content voor mijn geld in?'
Omdat 'vroeger' de expansion packs 1-2 jaar later uitkwamen, niet 1-2 maanden. Het originele spel was dan ook een compleet spel met een begin en een eind of een goede endgame.

Nu komt een DLC als na 1/2 maanden uit. Als het zo snel uitkomt dan was het al onderdeel van het origineel waar ze gewoon nu extra geld op willen verdienen.
Alleen is de "DLC" van WoW, om de 2 jaar en is ook gelijk veel content met patches voor 2 jaar. Dit is net als iedere 2 jaar een nieuw spel kopen en dan ook 2 jaar mee zoet zijn.
De DLC van Destiny 2 in dit geval, gelijk na release, betaalde content voor een game wat over 2 jaar een nieuwe krijgt "Destiny 3" en dan mag je weer DLC gelijk na release betalen. De Destiny 2 release had gewoon gelijk deze DLC moeten hebben want er was duidelijk niet genoeg content om de spelers bezig te houden.
Inderdaad erg vreemd dat een bedrijf inkomsten gebruikt als investering voor een nieuw product. 8)7

En zoals sushade al zegt is dit niet te vergelijken. WoW had zijn eerste uitbreiding pas na bijna 3 jaar en vervolgens zat er iedere keer nog ongeveer 1,5-2 jaar tussen. Gigantisch veel nieuwe content is toegevoegd aan deze expansions waardoor het bijna een nieuw spel is (m.b.t. de hoeveelheid content). Een DLC uitbrengen na 1-2 maanden is gewoon geldklopperij.
De statistieken voor aantal mensen online houden ze niet voor niets geheim... als je trots bent op de spelersaantallen lopen ze ermee te pranken maar als het slecht gaat dan hoor je ze niet
Tja, best een toffe game, maar de replay value is er niet echt. Daar wordt in de review dan aan voorbij gegaan denk ik, maar nu dat het spel paar maandjes (krap) uit is, kan ik wel zeggen dat de end-game content er gewoon niet is.

Ik heb Destiny 1 alle 3 de jaren eigenlijk continue wel gespeeld, voornamelijk pvp content, maar dat is in Destiny 2 toch wel compleet om zeep geholpen. In de review op tweakers worden de veranderingen (6 -> 4 players per team, snelle potjes) geroemd en na de eerste paar potjes dacht ik ook wel dat ze wat dingen gefikst hadden. Maar na wat langer te hebben gespeeld ben ik wel tot de conclusie gekomen dat de pvp vakkundig om zeep is geholpen. Kleinere teams betekent dat 1 persoon meer invloed heeft, maw als er 1 iemand in je team zit die er niks van bakt gaat het lastig worden, terwijl als je er boven uit steekt dat helemaal niet zo aanvoelt. Teamshoot is echt doorgeslagen, je maakt in je eentje tegen 2 man echt 0 kans, gevolg is dat een paar man achter een titan rift gaan zitten wachten, lekker campen.

Ik ben denk ik niet de enige die het voor gezien houdt, want als ik nu de game opstart zijn er meestal maar een paar mensen online, waar dat in destiny 1 over de jaren heen consequent veel meer waren. Jammer
Precies dit is echt gewoon schandalig, ik heb de game begin oktober gekregen, en ik heb niks meer te doen, en dan komen ze met DLC.
Nou hoe zou dat nou komen dat ze niet meer zin hebben om te spelen... D2 voelt zeker wel lichtjes aan voor de prijs van (voor mij dan) 53 euro.
Als je even had gewacht op een aantal goede reviews ipv. de rest v/d lemmings achterna huppelen dan had je dat geweten. En als je dat echt een probleem had gevonden, dan had je het niet gekocht...

En gezien eerdere recente Activision titels, had je echt anders verwacht?
Correct. Normaal gezien ben ik ook een persoon die pas (een stuk) later overgaat tot aanschaf. Helaas voor mij is er al lange tijd weinig interessants te spelen kwa shooters, dus het was een soort van impuls aanschaf.

Audiovisueel is D2 echt goed, en de performance is ook best wel aardig te noemen op wat kinderziektes na. Maar ja die content is gewoon net ff te kort, en de moeilijkheidsgraad is voor de PC gewoon te makkelijk waardoor je door de Campaign en andere content heen vliegt. 't Voelt allemaal net aan als 75% van een spel, en omdat ze alleen op de Blizzard launcher zitten is de prijs ook een stuk hoger kwa aanschaf.
Als D2 voor 30 euro te koop zou zijn in combinatie met dit DLC plan -wat ze blijkbaar in de praktijk direct al klaar hadden staan- dan had het in verhouding realistisch geweest.

Ik vind het echt geen slecht spel hoor, zeker niet. Maar het mist wat variatie, de puntjes op de i, en daarom vind ik het zelf hooguit ongeveer een 7.7 waard ipv al die 9.5/10'en die je overal ziet. :)
Zelfde probleem als Destiny 1 dus, maar van wat ik hoor is Destiny 2 net een stukje erger.

Geweldig spel, goed physics en gunplay (speelt als een opgesoepte halo), heel interessant verhaal en lore (waarvan je ongever 1% daadwerkelijk in de game terugziet). Prachtig uitgewerkte omgevingen en vijanden.

Maar dan de gamecontent, meh. De eerste keer dat ik de campaign van Destiny 1 uitgespeeld had ik echt zoiets van "eh, is dat het?" En dat was al na een paar daagjes een paar uurtjes gespeeld te hebben. In hun aankondigingen hadden ze het er over dat het een soort WoW-shooter zou zijn, grote open wereld, van alles te doen, raids, loot etc. Nou, daar hadden ze de plank flink mee mis geslagen, de enige reden om mensen spelende te houden was de eindeloze grind die iedere keer resette bij een DLC.

Desondanks ruim een jaar gespeeld, veel plezier aan gehad, veel pvp gedaan, veel geraid en toffe mensen ontmoet. Maar het bloedde gewoon dood, iedere keer gehyped zijn voor de volgende DLC om elke keer weer teleur gesteld te worden "is dit alles?".

Bij Destiny 2 hebben ze volgens mij die grind wel grotendeels opgelost, maar dat was wel de reden waarom men de campaign bleef spelen in Destiny 1. Als je dat weglaat is er al helemaal weinig reden om te blijven spelen als ze er niet meer content in stoppen.

Dat is tot nu toe altijd het hekelpunt geweest, en dat schijnen ze niet opgelost te krijgen (zal wel te lang duren / te veel geld kosten / gunstiger op te splitsen in losse dlc's).

Toffe game, veeeel ste weinig content (zelfs d1+ alle dlc's is binnen een klein weekje met gemak door heen te wandelen, dat voor iets dat zich wilde meten met een grote MMO (en tegen einde van alle dlc's letterlijk honderden euro's heeft gekost) is gewoon zielig).

Is ook de reden dat ik D2 voorlopig links laat liggen, als ik het ooit ga spelen, is dat aan het einde van het traject als alle dlc er is en ik het kan krijgen voor een prikkie. Wel jammer dat je dan waarschijnlijk oude raids kan vergeten, of andere content die niet meer gespeeld wordt.

Zeer zeker geen 9, een 7 eerder, ze doen een hoop dingen goed en hebben toffe ideeŽn. Maar ze doen heel veel meer dingen gewoon niet goed en het spel is er overduidelijk alleen maar om de fans een oor aan te naaien en geld te verdienen.
Counterstrike doet het dan toch wel goed voor een 20 jaar oude shooter met vrijwel nul nieuwe content over de jaren heen.

Wat is het excuus voor Destiny?

Als een game echt leuk is om te spelen hoef je de spelers geen wortel aan het stokje voor te houden.
Maar ondertussen moeten ze wel honderden servers in de lucht houden, een sociaal platform aanbieden, de game blijven ondersteunen met bug fixes e.d., cheaters er uit vissen en als het even kan nog meer content toevoegen. En allemaal voor een prijs die al jaren onveranderd is. Echter wat er tegenwoordig in een fatsoenlijke game zit gaat zo veel verder dan een single player en een halfbakken multiplayer optie. In Destiny 2 zit genoeg content voor minimaal een uur of 20. Storyline, sidequests, strikes, raid, PvP. Voor de liefhebbers zit er grindable content in voor nog veel meer speel uren. Een aantal jaar terug was dit gewoon een MMO en betaalde je per maand. Tegenwoordig verdienen ze aan van alles en nog wat en ze zullen wel moeten.
"Honderden servers in de lucht houden" > De game draait vrijwel puur op peer-to-peer, dus op wat master servers na zal dat qua maintenance niet de spuigaten uit lopen. Source: https://www.polygon.com/2...2-pc-no-dedicated-servers

"Een sociaal platform aanbieden" > Ze benutten het bestaande platform van Blizzard, en ingame zit vrij weinig social platform op een opt-in teamchat na. Blizzard hoeft niet elke 2 maanden een expansion uit te brengen om de kosten van hun platform op te brengen, waarom Activision wel?

"Game blijven ondersteunen met bug fixes" > Lijkt mij een development risico en hoort in de aankoopprijs inbegrepen te zitten.

"Cheaters eruit vissen" > idem.
Mijn punt was dat een game 10 jaar geleden 60 euro was en dat zijn ze nu nog steeds. En dat aankoop bedrag is wat mij betreft meer dan rechtvaardig als ik de status van een game vergelijk met wat je toen kreeg voor die 60 euro en wat je tegenwoordig krijgt voor hetzelfde bedrag. Alles wordt "duurder" behalve games, maar ze worden wel steeds beter en men verwacht steeds meer. Ok, nog geen dedicated servers, maar battle.net in de lucht houden is ook niet gratis.
Misschien waren games destijds al gewoon te duur, en kunnen die bedrijven niet goed met geld omgaan waardoor de ontwikkeling steeds 10 keer zo veel kost als had gehoeven.

Op hoeveel schat je het budget voor Senua's Sacrifice bijvoorbeeld, zonder te googlen?


Ik wed met je dat je er minimaal met een factor 5 overheen zat.
Wat zou volgens jou een mooie tijd zijn? Ik denk dat veel spelers na 3 maanden (release op de consoles was begin september) toch wel een redelijk hoge gear level hebben. En volgens mij betreft dit ook alleen Destiny 2 voor de consoles (PC versie zal wellicht later komen). Dit betekend dat ze verder niet veel meer kunnen doen. Vooral als je level 300+ gear hebt kan je moeilijkere strikes doen totdat je ongeveer op 350 zit.

Persoonlijk vindt ik een tijdspad van 3 maanden niet verkeerd. Als ik kijk naar World of Warcraft, dan ben je na de eerste 3 maanden van een game spelen toch behoorlijk goed gegeared en ben je eigenlijk klaar om de eerste Raids te gaan doen.

Trailer ziet er ook super tof uit. Vorige week begonnen met de PC release, en tot nu toe bevalt het mij prima. Ik had al een soort van item gekregen die eigenlijk wel bij de expansion past, dus toeval was het niet :P.
En er was bij een van de adventures in Nessus al een teaser voor Osiris.
So? Ooit van zo iets als een trilogie of serie gehoord? De betere hinten op zaken die pas in volgende delen/afleveringen worden behandeld of zelfs seizoenen later.

De vraag is of D2 wel de §60 waard is die gevraagd wordt? Als je alleen naar de 8-10 uur durende campaign kijkt zou ik zeggen van niet (op basis van de beta), maar er zit meer in, wat grinding en een hoop PvP. Als je die gameplay loop niets vind moet je het niet kopen. Zelfde geld als die gameplay loop niet lang je aandacht houd.

Als je echter een 1080(Ti) heb dan zou je via V&A wellicht aan een veel goedkopere key kunnen komen en dan wordt de vergelijking wellicht heel anders.
Iets vergelijkbaars kan je zeggen over softwarematige functies in auto's die als 'optie' worden verkocht. En daar tegenover, voorbeelden als The Witcher, Horizon Zero Dawn, we kennen ze allemaal.

Laten we er met z'n alleen eens overheen stappen dat, inderdaad, deze releases verdacht snel na de initiŽle lancering zijn. Dit fenomeen is nou eenmaal een gangbaar onderdeel geworden van de game industrie.
Aan de ene kant snap ik je pint. Aan de andere kant zijn er genoeg free to play games. Iedereen weet inmiddels hoe Activision werkt. Je bent niets verplicht te kopen.
Ik ben het 100% met je eens, precies ook de reden waarom ik dit spel meteen oversloeg toen ik zag dat ze hetzelfde concept van de eerste Destiny hanteerden.
Maar Destiny is gebouwd op een concept waarbij regelmatig nieuwe content toegevoegd wordt
Precies zoals een subscription MMO idd.

Edit: Ik denk dat sommige mensen niet door hadden dat ik dit sarcastisch bedoelde.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 31 oktober 2017 01:56]

Dan nog mag er wel meer tijd tussen zitten. Ongelofelijk wat een makkelijk publiek ze trekken. Als je een game maakt die al saai word na zo'n korte tijd, dat iedereen het al heeft uitgespeeld en je dus al een 'expansion' moet toevoegen. Ben je echt fout bezig.

En alle schapen eten het als zoete koek.
Waarom wordt hij zo gedownmod, wat hij zegt klopt wel.

De game is pas sinds oktober uit, en wordt na 3 maanden alweer nieuwe content toegevoegd waarvoor betaald moet worden . Notabene loopt de community te klagen over end-game content, terwijl ze wel de volle mep ervoor hebben betaald.
De mensen die me -mod geven hebben 60 euro uitgegeven aan het spel, en iedereen die kritiek heeft op het handelen van die studio word geacht te zwijgen.

Heb elke Halo van Bungie ontzettend veel gespeeld (Halo 3500+ uur). Daar sloegen die expansions nog ergens op. Hier zat mega veel tijd tussen en was echt een toevoeging. Niet een gedeelte van het spel dat bij release weggelaten was om vervolgens als zogenaamde DLC uit te brengen amper 2 maand later. De manier waarop Bungie tegenwoordig bezig is gaat er bij mij niet in.

Maar ja wat verwacht je van ze als ze eerst al "beloven" dat Destiny 1 zoals WoW zou zijn. Met jaren support en dlc's waardoor je nooit het gevoel had het spel uit te spelen En vervolgens denken; "flikker lekker kaal, op naar deel 2".
Dit heb ik allemaal al een beetje zien aankomen sinds vůůr de release van deel 1. Van het beperkte content-verhaal is niets nieuws onder de zon, toch? Elke scheetje dat Bungie in content laat wordt breed uitgemeten en wat krijg je- ťťn map voor elke game mode of als je geluk hebt twee of drie. Het is makkelijk, en het moet de illusie geven van een MMO omdat je je progressie behoudt (en ook dat is niet helemaal zo, deel 2 is een 'reset'). Maar het stelt eigenlijk allemaal erg weinig voor. Een stukje on-rails gameplay dat eindeloos in je smoel geduwd wordt.

Vergelijk het met een soortgelijk gebouwde (instance-based) MMO-game als Warframe - ook qua content, maar vooral in wat het als concept voorstelt - en dan zie ik toch twee heel verschillende manieren van tegen 'grinden' en 'gaming' aan kijken. Destiny biedt geen verdieping; je rollt een class, je verzamelt wat gear, en dat was het dan wel. Van echte itemization is geen sprake, en class customization is zwaar beperkt. Dat maakt het wel erg 'smal' allemaal.

Het wordt al snel doelloos achter die maiskolf aanrennen die Bungie met elke DLC release weer wat verder voor je uit schuift. Spoonfeeden, heel erg letterlijk, en zodra dat stopt is de lol er eigenlijk wel af. DŠt is het concept waarmee Destiny geld moet binnenharken en al het andere is eraan ondergeschikt gemaakt. Als je dan nog de 'backlog' aan content hebt liggen van Destiny 1 en daar iets mee deed, dan kon je nog spreken van een game die zich steeds verder uitbreidt maar ook dat is niet het geval. Wat een tienjarig plan moest zijn, komt nu toch heel anders over.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 31 oktober 2017 00:29]

Warframe, daar noem je nog eens iets.

Om eerlijk te zijn, Warframe heeft slechte PvP, maar Destiny 2 had toch wel meer in de buurt van diens PvE mogen komen. Met 120 uur /played heb ik nog niet eens de helft van de content een enkele keer doorlopen...
Amen.

Heb Destiny best serieus gespeeld voor een jaartje ofzo. Ik geloofde in die originele belofte van de grote wereld die alsmaar uitgebouwd zou worden, gigantisch budget, 10 jaren plan, een soort WoW maar dan een shooter, "if you can see it, you can go there" (een letterlijke quote tijdens de presentatie van de game). Eerste wat ik deed toen ik doe grote vlakte zag toen ik op de maan lande, ik sprong naar beneden, ik zag het, dus ik wil er heen "warning, turn back", wtf? Aan het einde van de campagne zat ik er net lekker in om er achter te komen dat het al alles was (dan maar wachten op de volgende dlc ...) Spel had ook z'n hele toffe moment (eerste keer Vault of Glass was echt magisch).

Maar goed, bleef naÔef denken dat het nog maar het begin was, komt vast meer, maar iedere DLC weer een teleurstelling. En dan niet zo eens vanwege een zwakke raid, of irritante wapen-balance patches, maar de content! Zelfs heel D1+dlc's is vrij klein (eigenlijk het formaat waar het mee uit had moeten komen, dan het net goed geweest). En dan bij D2 beginnen ze gewoon opnieuw? Wtf? Ze zouden de wereld toch steeds verder uitbouwen en groter maken?

Nee, ik trap er niet meer in, ben wel genezen inmiddels. Je kan gewoon echt niet blind geloven in een dev waar je veel liefde voor hebt omdat je praktisch al hun voorgaande games hebt grijs gespeeld ....
De mensen die me -mod geven hebben 60 euro uitgegeven aan het spel, en iedereen die kritiek heeft op het handelen van die studio word geacht te zwijgen.
Nee, het is omdat je mensen schapen noemt, dat is gewoon respectloos.
Correct, mijn excuses aan de schapen.
Ja nieuwe content, niet reeds bestaande content die al gemaakt was maar er uit gehaald is om later als extra te verkopen.

Derp
Ik snap deze redenatie nooit. Content wordt er niet uitgehaald, van te voren is al bepaald welk verhaal wordt vertelt via de originele game en wat in de dlc.

Het enige waar je je dan aan stoort is dat deze content tegelijkertijd is gemaakt als de originele game? Dus het moment waarop iets gemaakt wordt is dan bepalend of het in de originele game had moeten zitten of niet?

Vind ik persoonlijk heel vreemd qua redenatie. Je weet toch wat je koopt als consument. Als je er niet tevreden mee bent wat ze bieden in de originele game, dan moet je hem niet kopen. Een uitgever mag zelf bepalen wanneer iets uitgegeven wordt. Jij bepaald dan of je het koopt.

Dit soort bedrijven hebben echt wel een roadmap van welke content wanneer en waar uitgebracht wordt. Het is nooit de bedoeling geweest om dit bij de originele game te betrekken.
Nou, er zijn zat games (van 40+ euro) waarbij je echt voelt dat er iets ontbreekt aan het verhaal bij launch. En als er dan nog geen maand (of 2) later al DLC op de markt komt die ook voor 20 euro of meer te halen is. Heb ik toch echt wel enige twijfels bij de intenties.
Volgens mij heeft Activision duidelijk vermeld dat de eerste dlc in december uit zou komen. Ook heeft destiny 1 laten zien dat het verdien model zo werkt bij destiny.

Jullie plaatsen de verantwoordelijkheid om research te doen van wat je koopt compleet bij de producent. Ik vind dat een consument ook best mag achterhalen wat hij gaat aanschaffen.
Kan wel zo zijn, maar als je de basegame speelt, en je bent er doorheen, en je hebt echt het gevoel nog lang niet aan het einde te zijn (game stopt gewoon net nadat het een beetje momentum krijgt), dan hebben ze duidelijk lopen snijden in de content.

Leuk dat ze aankondigen dat er al vroeg DLC komt, moet ik er dan maar vanuit gaan dat de game niet compleet is? Tweakers geeft de game nota bene een 9, ik zou denken dat je een toffe game koopt waar je lang zoet mee kan zijn. Niks van waar, klein weekje en je hebt het alweer gezien. Wil je een daadwerkelijke full-game ervaring, dan MOET je de DLC kopen.

Ze zijn er erg slim in geworden, de game is net goed genoeg om je interesse te wekken, dat als je trailers en reviews kijkt je het idee krijgt dat het tof is (game zelf en gameplay en alles, is dan ook erg tof), dus dat is de conclusie die je trekt als je research doet. Hoe belachelijk kort het spel is, en hoe overduidelijk er in de content gesneden is kom je pas later achter.

En dat stinkt toch behoorlijk hoor.

Ik verwacht niet dat de producent voor mij research doet, ik verwacht dat hij een entertainment product verkoopt die zijn geld waard is en niet allerlei trucjes om je zo veel mogelijk een oor aan te naaien.
Dus als een game een beetje momentum krijgt en dan stopt, dan is er gesneden in de content?

Volgens mij is dit de aloude truc van de cliffhanger. Draaien soap-series al jaren op. Tuurlijk maken ze je lekker om de volgende content te kopen. Heeft niks te maken met het snijden in content maar meer om de gebruiker te blijven interesseren voor hun content.

Daarnaast is het een lootshooter met dungeons. Het is een heel ander soort spel dan de gemiddelde shooter. Daarin is het de bedoeling dat je vaak dezelfde content opnieuw doet en een run perfectioneert. Waarin destiny 2 dan weer tekort schiet is her belonen van een moeilijke moeilijkheidsgraad. De prestige levert niks extras op. Vanilla destiny 1 deed dit veel beter maar kreeg gemekker van de casuals. Daardoor is destiny ook een veel mindere game geworden. Vanilla deel 1 was prima in mijn ogen.

Daarnaast is qua content destiny 2 heel wat langer dan de gemiddelde single player game. 8 uur om lvl 20 te worden. Iets van nog eens dat om de raid in te kunnen en dan lekker +10 uur wipen in de raid om het geregeld te krijgen.

Dat is wat het is. WoW zit ook vol met die shit. Daar doe je ook elke keer weer hetzelfde voor betere loot.

Edit: dat jij niet van dit soort games houdt betekend niet dat het een slechte game is. Ik vind platformers niks aan, maakt het Mario slecht?

[Reactie gewijzigd door WiXX op 31 oktober 2017 18:59]

Ik hou juist wel van dit soort games, daarom is Destiny juist zo teleurstellend. Het heeft giantisch veel potentieel, prachtige setting, lore, gameplay etc. Maar het haalt bij lange na niet wat ze voor ogen hadden en beloofde. Activision pushed bungie te hard om maar uit te geven wat ze hebben, en dat is simpelwrg magertjes.

Ik ben niet de enige die dit argument aanhaalt, het is een veel voorkomende mening, komt juist omdat het exact aanspreekt op gamers zoals ik, een hoop beloofd maar niet levert.

Ik ben er dag 1 ingestapt, vanilla destiny was abrupt en snel over, maar desondanks geloofde ik de beloftes, 10 jaar plan en all that, ze zouden blijven uitbreiden en ze vergelijken zichzelf met WoW (daar is het rpg en gear systeem veel ste simpel voor, maar goed, bij Destiny level je niet eens skills erbij, je unlocked ze enkel, veel ste simpel om mensen zonlang bezig te houden als bij WoW dus dat argument gast echt niet op).

Maar nee, iedere dlc die uitkwam dezelfe conclusie "beetje mager, maar het wordt vast beter". Beginnen ze eindelijk een aardige content base op te bouwen met alle dlc bij elkaar, beginnen ze weer overnieuw met D2! (Weer een gebroken belofte) fuck it, trap er niet meer in.

Ik vind grinden dan ook niet erg. Maar er is niet eens veel om te grinden. Veelal enkel 1 activiteit herhalen, de raid, om je setje compleet te krijgen (en stom genoeg boeit dat ook alleen om juist de raid te spelen... speel de raid 100x zodat je gear hebt waardoor de raid makkelijker wordt, eh? Er is niks anders te doen), de rest doe je eigenlijk (strikes enzo) omdat er niks beters te doen is.

Schijnen ze de grind in D2 makkelijker gemaakt te hebben (zullen een hoop casuals vast tof vinden, geen gjallerhorn gemekker meer) maar het is eel een reden minder om spelers bezig te houden.

Maar dat je cliffhangers aanhaalt, really? Heb je destiny 1 gespeeld? Heb je het gevoel dat het zonder dlc op een cliffhanger eindigt? Het verhaal... stopt gewoon. Niks cliffhanger. Bij de dlc's had je dan de raids enigzins als climax (sloten wat beter aan op de main story). Maar cliffhangers heb ik niet gezien, sorry hoor

Zeker vanilla destiny is best een zooitje qua campaign, overal kleine stukjes omdat ze overal van alles van plan waren, maar het was of niet af, of eruit gesneden zodat ze het als dlc kunnen uitwerken.

Wist je dat the reef van het begin af aan er zou zitten? Dat iedere race een ander begin had in het verhaal, waar de awoken dus in de reef beginnen, dat je buiten gevonden wordt door een ghost was voor het robot ras logisch (als je mens had gekozen , hoe de fuck ben je dan nog intact als je ergens buiten ligt te rotten? De eerste dikke plothole veroorzaakt door cut content in de eerste paar minuten van de game). Komt omdat ze het er allemaal uitgesneden hebben en het duurde 2 dlc's voordat ze the reef eindelijk aan je verkochten.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 31 oktober 2017 23:41]

Ik heb destiny 1 helemaal plat gespeeld. Ze hebben ook aangegeven dat het verhaal in destiny 1 op de schop is gegaan en wat jij aangeeft weet ik allemaal.

We hebben het nu echter over destiny 2. En die werkt wel degelijk met cliffhangers/meer vragen dan antwoorden. Ik weet niet of je de raid gehaald hebt maar ik ga niet spoileren.

[Reactie gewijzigd door WiXX op 1 november 2017 07:24]

Nee, Destiny 2 niet gespeeld omdat ze het verpest hebben voor mij vanwege bovenstaande redenen.

Is het verhaal echt op de schop gegaan? Als dat het geval is, dan weet ik zeker dat ik het nooit ga spelen, anders wilde ik het nog wel proberen tegen de tijd dat alle dlc er zo'n beetje is (zodat het een beetje op volledige game lijkt), maar als ze het verhaal al niet eens consistent weten te houden dan is de franchise wat mij betreft gewoon gefaald met de komst van D2.
In destiny 1 is het verhaal compleet op de schop gegaan. Belangrijke schrijver ontslagen etc. Daardoor is destiny 1 een beetje een rotzooitje. Destiny 2 doet dit iets beter. Hoewel ik meer onder de indruk was van the taken king.
Oh je bedoelt dat bij D1 het verhaal op de schop is gegaan, ik dacht dat je bedoelde dat ze met D2 een heel ander verhaal gebruikte.

Ja, dat verhaal waar maar een geraamtetje van over was in d1, dat is dus een prime voorbeeld waar je kan zien dat bungie maar gepushed is om iets op de markt te pleuren wat nog niet af was en dat er delen zijn achtergehouden die ze wel in de release wilde hebben, maar hebben gebruikt om later als DLC te verkopen (the Reef is dus een goed voorbeeld).

Ik heb nu geaccepteerd dat je maar een half (of kwart, eerder) spel koopt, en dat de dlc's het pas afmaken. Nu ik dat van te voren weet ga ik dus gewoon wachten.
Ik haal mijn aannames dus puur uit de ervaring die ik had met D1, D2 zal vast beter zijn (verwacht ook niet minder), maar van wat ik gezien en gelezen heb is de content nog steeds een even groot probleem.

De belofte dat je progress nooit weg zou gaan zijn ze ook al op terug gekomen, dus je kan makkelijk D2 spelen zonder D1 ooit aangeraakt te hebben. Dus wat boeit het dat ik het nu speel, of pas over een jaar (of 2)? De timed events zijn nou ook weer niet zo boeiend.
Dan heb ik wellicht een pakketje van een paar tientjes dat daadwerkelijk als een full game voelt.
Ik trap er niet meer in ieder geval. Was altijd een trouwe Bungie fan, maar dit is niet de kwaliteit die ik van ze gewend bent, Activision heeft ze goed verpest.
Tuurlijk heb je hier als consument een verantwoording in. Maar misschien moeten studio's dan maar eens wat aan de prijs doen. Een game die voor je gevoel nog wat mist, en 30 euro kost. Is echt een stuk minder frustrerend dan een spel wat 60 kost en hetzelfde doet.

Ik koop inmiddels al jaren geen enkel spel meer boven de 40 euro. Soms met pijn in mijn hart (Shadow of War). Maar er is tot nu toe nog geen enkele game in mijn straatje uitgekomen waar de reviews over het algemeen boven een "wmah" gevoel uitstijgen.
Wat valt er niet te snappen?
De redenatie is vrij duidelijk en vrij logisch.
Ik denk zelfs dat een heel grote hoeveelheid mensen deze redenatie heeft.

Je doet percies of dat bedrijven klanten niet in het zak durven zetten.
En activision is de ergste van allemaal of heb je de afgelopen 10 jaar niet opgelet?

Tuurlijk wordt de content er niet "uitgehaald", correcter is content wordt er expres niet bijgestoken om het achteraf te kunnen verkopen, terwijl het er even goed had kunnen inzitten omdat het af was.

Het feit dat een bedrijf een roadmap heeft is vrij onbelangrijk in dit argument, hier is een roadmap: roadmap van hoe we mensen kunnen afzetten met dlc.
Dus opties op een auto moeten ook verboden worden? Day one DLC heb ik ook geen probleem mee, als er maar geen essentiŽle dingen in zitten.
Als die opties in je auto belemmeren om in bepaalde plaatsen te komen, dat de weg ineens ophoudt omdat ze dat stuk eruit gesneden hebben om als dlc aan je te verkopen? Dan klopt de vergelijking namelijk meer. Niks mis met (luxe) opties, daar heb je collector's editions enzo voor (speciale gear dat er fancy uitziet krijgen enzo).
Aan de ene kant snap ik je punt. Aan de andere kant zijn er genoeg free to play games. Iedereen weet inmiddels hoe Activision werkt. Je bent niets verplicht te kopen.
Ik heb toch echt al een uur of 40 in Destiny zitten, en daarmee naar mijn idee waar voor mijn §50 gehad.
Hoe kort de dlc na de oorspronkelijke release komt maakt dan wat mij betreft weinig uit. We hebben al een volwaardige game gehad, en voor wie dat wil kan je nu nog content bijkopen. Ik zie het probleem niet zo.
Let wel dat er in de laatste maanden voor een game release. Er nog maar vrij weinig nieuwe content gegenereert wordt. Maar er voornamelijk de boel platgestreken wordt.

Degene die de content creŽeren zijn echt niet dezelfde mensen als die de engine en bende bouwen, de hele hatseflats van voor naar achter testen en zorgen dat de game per X datum op de planken ligt.

Dat team wat content bouwt kan op deze manier lekker doorwerken. In plaats van een nieuw project te zoeken of maanden zonder inkomen te zitten wachten tot ze mogen beginnen aan de DLC als het bedrijf denkt van "ja nu vind de markt het niet erg".

Dit lijkt op uitmelken omdat ze op deze manier hun personeel beter inzetten.
Ik vond die van CoD nog erger: DLC release datum al bekend vůůrdat de game Łberhaupt uit is...
Bungie heeft de lol (lees weapon rolls) voor mij een beetje uit Destiny gehaald. Heb weinig motivatie meer om content te blijven spelen.
Ik vermaak me nog steeds prima met D2 en heb ook ontzettend veel zin in deze DLC :)
Weer geen nieuwe vijanden.... Werd aan het einde van de singelplayer lekker gemaakt met wat nieuws... Ik ben al zo destiny moe. Echt jammer. Deel 1 grijs gespeelt..
Echt bizar dit, het is hetzelfde als destiny 1, maar dan gestript, geen prison of elders, vier strikes, simpele missies, geen extra classes of nieuwe ability, dat is ook hetzelfde gebleven, het is dat ik game heb gekregen, maar ik zal een destiny 3 nooit kopen, belachelijk dit.
Hetzelfde als destiny 1 maar dan gestript?
tuurlijk is het de zelfde "universe" zo gezegt maar voor de rest is het anders.
En Destiny 1 had bij release nog minder content en bijvoorbeeld Prison Of Elders kwam ook pas erbij bij DLC zelfs nog na 9 maanden.

"geen extra classes of nieuwe ability,"
dus die 3 nieuwe subclasses zijn geen nieuwe ability?

"simpele missies"
Op welke manier simpel? veel uitgebreider en spectaculairder dan Destiny 1.
Dat er van nieuwe spelers kritiek is over de manier vaarop er DLC's worden uitgebracht kan ik nog wel begrijpen.

Wat mij nog meer verbaast is dat er genoeg "doorgewinterde" Destiny 1 speles zijn die nu verbaast zijn van de manier waarop Bungiee aan hun geld komt. Ik heb er 100 euro aan uitgegeven en nu mag ik ook weer dokken, maar de kans is nu wel groot dat ik afhaak.

Dit hadden we makkelijk van tevoren zien aankomen want we hebben het al eens eerder meegemaakt.
Ik wil niets goedpraten want net als iedereen besteed ik zo min mogelijk van mijn centjes.

Toen je aan Destiny 2 begon wist je al als het goed is hoe het zou gaan lopen.
Dit is dus ook de reden waarom veel oude spelers afhaken.
Aanhoudende frustratie bij de player base helpt niemand en Bungie gaat vroolijk door(net als de speles die de DLC's kopen).
De manier waarop er kritiek gegeven word op de prijzen van games en zijn expansions blijft mij elke keer verbazen.

Ja, Destiny 1 was 60 euro. En ja, de expansions waren nog eens 40 euro per stuk. Maar als ik kijk naar de hoeveelheid uren die ik in de game gestoken heb (600+), dan ligt de prijs/plezier verhouding nog steeds vele malen hoger dan menig andere game. Of menig andere real life activiteit !

Daarnaast komt er bij dat door de komst van "silver" de expansions van Destiny 2 goedkoper zijn geworden dan de expansions van Destiny 1, maar daar hoor je niemand over?

Persoonlijk vermaak ik me prima met Destiny 2, ik heb eerst een kopie voor de PS4 kunnen lenen en heb daarna mijn eigen kopie voor de PC gekocht.
Misschien wordt het dan wel wat met D2.
Op dit moment is het gewoon ruk en ronduit saai.
Echt spijt gehad van mijn aankoop van de collectors edition.

En dat heeft niet alleen met de endgame en PvP te maken. Er is veel meer is.
Op dit moment is D2 al helemaal dood voor mij..alles al op de max, platinum trophy..spel smeekt om content..jammer alleen dat het dure DLC is en niet onderdeel van..
Op PC is het springlevend. En voor mensen die niet ultiem kunnen grinden is er meer dan genoeg te doen.

De vocale minderheid zeurt er maar op los terwijl ze dan ook iedere dag uren kunnen spenderen. Het enige waar ik het wel mee eens ben is dat er niet gegrind kan worden voor een zgn god roll.

Hoe dan ook, ik kijk wel uit naar de dlc waarvan iedereen wist dat hij voor het nieuwe jaar nog zou komen.
Logisch dat de PC versie nu nog wel levend is, die is pas net gereleased..PS4 versie is weinig lol meer te beleven momenteel en smacht naar nieuwe content..PvP is geen reet te doen (alleen quickplay en competive als keuze, zonder invloed op welke modus, Trials heeft ook al issues waardoor het niet beschikbaar is), strikes zijn bagger (geen Heroic meer, dus je hebt alleen normal of NF als keuze).
De raid is compleet geglitched momenteel, dus valt ook geen eer te behalen momenteel..
Zitten geen echte special weapons meer in voor roll, dus daar grind je ook niet voor..
Geen hogere/special gear uit de prestige raid...
Tja, dan kan je best dingen gaan doen uit verveling, maar momenteel is er voor fanatics echt geen reet meer te doen..en dat is snel na release..en dan is december DLC ver weg..
De game kwam vorige week uit voor de PC ...
Dure DLC en de prijs is nog niet bekent... 8)7
Prijs is al zo goed als bekend, expansion pass voor DLC I + II is 35 euro (staat al sinds launch in de store), exact hetzelfde als D1, en toen waren de losse packs 20 euro per stuk, dus zal nu ook niet anders zijn gezien de prijs van de pass ook hetzelfde is.
Destiny 3 confirmed! Destiny 1 had 4 dlc’s dus nog 3 te gaan voor Destiny 2. Blij dat ik uiteindelijk de game niet gehaald had.
voor dat Destiny 1 uberhaupt uitkwam was het bekend dat het een 10 jarige project zou zijn :
https://www.engadget.com/...acter-hopping-to-sequels/

Dus hoe wil je een game levend houden voor zo lang?
1 game en geen DLC voor 10 jaar?
1 game met Super veel DLC?
10 games elke jaar een nieuwe?

dat je blij bent dat je de game niet heb gehaalt is je keuze natuurlijk en iedereen heeft ze eigen smaak maar dat je het baseert op "er komt DLC en nog een derde game" is beetje onzin in mijn ogen.
Tja inderdaad niet mijn ding nee. Maar beetje raar dat er voor een 10 jarig plan een nieuwe versie moet uitkomen met tich dlc waar je voor moet betalen (ja dit gaat toch echt gebeuren). Had het liever via expansions gezien met gratis updates (ala world of warcraft). Als ik hier zo lees op tweakers is deel 2 niet echt vernieuwend tegenover deel 1.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*