Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox One X ondersteunt native resolutie van 1440p-monitoren

De Xbox One X ondersteunt ook 1440p-monitoren. Tot nu toe was het onduidelijk of de nieuwe console van Microsoft dergelijke native resoluties zou ondersteunen, mede omdat de Xbox One X zich specifiek richt op 4k-resolutie.

Kevin Gammil, een onderdirecteur van Microsofts Xbox-divisie, zei op Twitter dat de Xbox One X via hdmi de native resolutie van een 1440p-monitor ondersteunt. Op onder andere Reddit leefde al geruime tijd de vraag of de Xbox One X ook 1440p-monitoren zou ondersteunen.

Op Twitter zei Gammil ook dat als een game een 1440p-resolutie als output heeft, het beeld op een 4k-televisie wordt opgeschaald naar een 2160p-resolutie. Op een televisie met een full-hd-resolutie wordt gebruikgemaakt van supersampling, zodat de hogere resolutie wordt teruggebracht naar een passende 1080p-resolutie. Er werd eerder gespeculeerd dat de Xbox One X op een 1440p-monitor ook via supersampling een 1080p-resolutie zou voorschotelen.

Dit laatste is bijvoorbeeld wel het geval bij Sony's PlayStation 4 Pro. Als op deze console een game met 2160p- of 1440p-resolutie wordt gespeeld op een 1440p-monitor, is de outputresolutie 1080p, waarna de beelden worden opgeschaald. Omdat de beelden niet gerenderd worden in de hogere resolutie, ziet de game er op dergelijke monitoren minder goed uit. De Xbox One X komt uit op 7 november.

Door

Nieuwsredacteur

211 Linkedin Google+

Submitter: repeP

Reacties (211)

Wijzig sortering
Wat veel mensen vergeten is dat ten op zichte van de snellere doorvoer de Xbox One X ook nog eens 12GB GDDR 5 ram heeft in tegenstelling tot de pro met 8GB.

Iedereen staart zich blind op alleen de 4K native resolutie. maar het eerste probleem an de Pro deed zich al voor. Door de 8gb ram kon er geen 4K texture pack gebruikt worden op de Pro voor Shadow of War. Dit kon wel op de Xbox one X. En DAT zie je dus wel enorm duidelijk. Een resolutie van 1620p vs 2160p misschien niet zo maar die textures waren dag en nacht verschil

en als dit nu al is zal dat alleen maar erger worden. Blij dat ik de Ps4 Pro geskipped heb en de Xbox volgende week binnenkrijg.

[Reactie gewijzigd door hb1981 op 2 november 2017 12:58]

Ik krijg bij SoW nogal het gevoel dat het daar expres gedaan is omdat Microsoft met hun een marketing deal heeft en Microsoft al vanaf het begin over 4K textures sprak bij die game. Het is niet zo dat de Pro versie 4K textures moet hebben maar ik kan me tot op de dag van vandaag niet voorstellen dat de Pro niet in staat is ieder geval betere textures te tonen dan wat we zagen. Vergelijk het namelijk met andere open wereld games op de PS4 en als recente zelfs Horizon. Games die er alleen al veel beter uitzien, 2160p/ceb en hogere resolutie textures.
Ik dacht dat het zelfs bekend gemaakt was door de developer dat ze door de 8GB ram niet instaat waren die texturepack te gebruiken omdat die alleen al 8GB nodig had om in te lezen. Dat is dus niet beschikbaar op de PS4Pro
Het gaat ook niet om de 4K textures, maar om hogere resolutie textures. 4K textures is namelijk geen standaard en is maar een optie.
Wat veel mensen vergeten is dat ten op zichte van de snellere doorvoer de Xbox One X ook nog eens 12GB GDDR 5 ram heeft in tegenstelling tot de pro met 8GB.
Is dit nieuw aan de One X?

Want ik herinner me van de oude XBox One dat deze regulier (DDR4?) ram had terwijl de PS4 een unified memory model met alleen maar GPU geheugen had.
Je mist wat exclusives he op de xboneX en je zit met dezelfde ouwe AMD jaguar cores uit 2012, en dat betekent geen 60 fps in veel games. En dat is de reden dat ik naast een dikke game PC een ps4 pro ga halen als red dead redemption 2 uit komt, de ps4 exclusieves. De xbox one X heeft wel meer ondersteuning voor games die al uit zijn, gears of war 4 zal in 1080p op 60 fps te spelen zijn.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 3 november 2017 08:31]

De Cores zijn flink hoger geklokt in de X, 60 FPS mag geen enkel probleem zijn volgens mij, waarom anders AMD Freesync ondersteuning promoten ?

Gezien de kracht zal dit een eerste stap zijn om hardcore gamers op het PC platform over te halen naar de Xbox. Je krijgt hierbij performance tussen de GTX1060TI en GTX1070, terwijl je veel minder geld kwijt bent aan een Xbox dan een vergelijkbare PC, n een media console hebt in de woonkamer. Ikzelf heb een 1070 in mijn PC en zit te denken om de X te halen vanwege te formfactor voor in de living.

Daarbij is alles zodanig geoptimaliseerd voor te gamen dat je sowieso een betere performance zal halen op de Xbox One X Dan een PC met een vergelijkbare GPU en midrange CPU.
2160p 60 fps gaat hem gewoon niet worden, de 2,3Ghz op de oude jaguar cores is gewoon te weinig, en al helemaal als de CPU een hoop andere zaken te doen heeft, als AI, physics, veel npc's op scherm enz. Veel hoger klokken gaat ook niet ivm de hitte en de kleine kastjes waar de consoles in zitten.

Een aantal oudere games draaien wel ineens op 1080p 60fps zoals Gears of War 4. dat gaat de goede kant op.
Mooie console die XboneX alleen jammer van de zwakke cpu, ik hoop dat er bergen verkocht gaan worden PS heeft al te veel gebruikers, een beetje balans is wel lekker.

Mijn PC met 1080ti staat al in de huiskamer, maar dat zou idd een goed punt zijn. Ik denk toch dat ik die PS4 pro voor een prikkie ga halen voor de exclusives.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 3 november 2017 15:40]

Ik had het meer op 1080p en 1440p voor 60fps, 4K met games die mindere Textures hebben zal misschien (nipt) lukken.

Al bij al de eerste keer in lange tijd dat je voor 499 euro beter af bent om een console te kopen dan een PC voor hetzelfde geld als je enkel en alleen gaat gamen.

Ja je gaat de PC later kunnen upgraden en dergelijke maar dat gaat je dan opnieuw zoveel meer kosten...

Nooit gedacht dat ik een console zou verdedigen tov de PC.
"Blij dat ik de Ps4 Pro geskipped heb en de Xbox volgende week binnenkrijg."

Niet dat je post onjuist is, maar vraag me wel af wat voor soort spellen je nu op de One X in 4K gaat spelen.

Zelf heb ik een PS4pro gekocht omdat ik een 4K Oled tv gekocht heb. Dat en om de PSVR soepeler aan te sturen. Inmiddels is het lijstje van spellen met 4K/HDR voor de PS4Pro redelijk goed te noemen. Voorde One X zie ik zelf nog maar een matig aanbod.

Technisch beter heeft men niet zoveel aan als de content niet voldoende aanwezig is. Zal overigens vast wel komen, maar mocht men vragen welk platform ik zou aanraden op dit moment dan is het nog altijd de Pro boven de Xbox one.
De meeste goede games zijn cross platform. De Xbox One X is superieur, zeker op een Oled. de PS4 pro is maar marginaal beter. Ik koop elke console bij release en zelfs ik heb de PS4 pro geskipped. dat moet wel genoeg zeggen toch. heb rond de 100 consoles
Aan de 100 kom ik niet, maar heb ook een grote mix sega's, nintendo's en sony's consoles. Wat betreft Microsoft consoles: geen interesse in.

Dat wil niet zeggen dat het slechte consoles zijn. Het heeft gewoon geen toegevoegde waarde voor mij.
De Microsoft spellen kan ik ook op pc spelen. Wat betreft consoles: PS heeft gewoon veel meer goede exclusives. Last of us series, Infamous, Ni no Kuni , Persona series, Uncharted, Nier.
Als je meer van Japanse content houdt dan ben je gewoon veel beter uit bij Playstation. Daar houdt het echter niet bij op. In de meeste genres heeft Sony gewoon de betere titels in handen.
Dat is niet alleen mijn mening, maar valt zo ongeveer overal te lezen.

Overigens ben ik niet anti-microsoft. Heb destijds wel een XBOX360 gekocht en dit was een prima console.
De Xbox OneX is wat specificaties betreft gewoon beter dan dan de pro. Ook de toevoeging van 4k blu-ray speler is een goede keuze van microsoft. Met de PS4pro kan je nog altijd geen 4k films afspelen, waardoor je weer aangewezen bent op een separate speler.

Het is ook te hopen dat MS wel goed kan bouwen op succes van Xbox One X, een beetje meer concurrentie op de console markt is altijd goed welkom.
Van het lijstje boeien mij alleen Uncharted en The last of us

Daartegen speelde ik gisteren Gears of War 4 op 4k/60 HDR met Dolby atmos geluid.......kan niet zeggen dat ik die ervaring op een ps4 tegen ben gekomen en dit is dan een gepatchte game....
Gears of war kan mij weer niet boeien. (persoonlijke smaak)
Probleem met Microsoft is ze vooralsnog vooral op westerse devs richten. In Azi is het voornamelijk PS4 wat een dominante positie heeft. De xbox verkoopt in Japan ook totaal niet, dus is er geen drijfveer voor ontwikkelaars om daar te ontwikkelen voor de Xbox.
Nu kan je zeggen die games zijn toch niet voor mij en dat moet ieder voor zich weten, maar het zorgt er wel voor dat het aanbod voor het algemene publiek toch weer minder wordt.

Las wel laatst dat Microsoft weer meer gaat investeren in ontwikkelen van eigen games, wat zou kunnen beteken dat ze meer exclusives kunnen gaan leveren, in meerdere genres. Probleem daarbij is wel dat het beleid van de laatste jaren juist was dat ze minder zelf gingen doen aan software ontwikkelen. Helemaal consequent zijn ze dus niet.

Wat betreft game ervaring: persoonlijk heb ik meer met artwork dan met ruwe graphics. Nintendo consoles zijn helemaal niet krachtig, maar als je spellen als splatoon , Yoshi, etc speelt dan spatten de kleuren van het scherm (ook oled hier ) . De familie (neefjes ) en ander klein grut speelt liever op de WiiU dan een PS4pro.

Wilt niet zeggen dat 4k/HDR gamen met vloeiende beelden geen mooie ervaring is uiteraard, maar graphics zijn niets zonder goede art. Als je allebei kunt combineren dan heb je met de Xbox one console uiteraard een prima platvorm , daar niet van.
Ik ben overigens kwa gaming ook geen graphics hoer hoor, haahha ik game net zo lief op mijn Switch. Geweldige games Zelda, Mario Bomberman, Mario kart etc :)
Daar zijn we het dan over eens. Wat betreft de keuze voor XBOX one: Ik hoop voor je dat er nog heel veel spellen uit gaan komen hoor. Zal ook vast wel goed gaan komen met het kapitaal dat Microsoft er tegenaan kan gooien. Op papier heeft de One in elk geval goede specificaties en in de praktijk is en blijft het een mooie console.

Mijn oorspronkelijke punt blijf ik alleen wel bij: Op het moment dat men gaat voor meer kwantiteit en diversiteit in exclusives dan gok ik dat men ook in de nabije toekomst beter uit gaan zijn met een PS4Pro.
Zeker als je ook interesse hebt in japanse rpg's/adventures/Visual novels etc.
Diegenen die hier geen belangstelling voor hebben zullen ook wel prima uit zijn met een Xbox One X.
DDR5? Dat is nog in ontwikkeling.
In de Xbox en PS4 zit GDDR5.
Als je even naar de verschillen tussen DDR en GDDR zou kijken dan zie dat het wel degelijk een verschil maakt.
Maar dan beschuldig je anderen van het niet inhoudelijk reageren.
Mooie titel, des te grappiger de fout.
Voor je voorbeeld maakt het geen verschil omdat het aan kwantiteit ligt. Maar wat belet een ander persoon een deel van jouw commentaar over te nemen en door gaat met het verkeerde type?
Daarom dus.
Als de reactie nu was: 'ah, typfout. Aangepast.' Waren we al klaar geweest.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 2 november 2017 13:35]

DDR is traag voor deze toepassing volgens mij.
Lekker boeiend wat voor functie je hebt...
Heeft echt 0,0 met de Posts hier te maken.
Watch out! We've got a badass over here :+
En hoezo ben ik badass in jouw ogen? Of wat maakt jouw badass om lacherig erover te doen? Je kent me niet, weet al totaal niet wat voor collectie ik thuis heb. hoelang ik game. hoeveel ik game of wat dan ook
Superapparaat! Tweakers, wanneer kunnen we de (uitgebreide video)review verwachten? Ik ben heel benieuwd naar de grafische kracht van de games op de Xbox One X. _/-\o_
Morgen loopt het embargo af als het goed is.
We zijn momenteel bezig met een review, maar er zijn nog vrijwel geen Xbox One X patches beschikbaar, dus we publiceren later als we wel goede vergelijkingen kunnen maken.
Vrijwel of geen? Heb op mijn antieke One (niet eens de S-versie) al alle 4K spullen binnen voor FM7.

En ik denk dat het best mogelijk is om een review te maken van de One X als "nieuwe console" zonder direct een vergelijk te maken met de vorige versies van de One.
Gek genoeg zien we hier de FM7-update niet, terwijl die er inderdaad zou moeten zijn. Bij Gears of War 4 en Halo 5 werkt de update wel. Het is best mogelijk om een review te maken zonder vergelijking met de One S, maar het is een beetje zonde als je maar van n game kunt laten zien waar de console toe in staat is. We doen het liever wat uitgebreider en dus wat later. We willen ook graag met de PS4 Pro kunnen vergelijken; dat kan ook niet met FM7, GoW 4 en Halo 5...
Witcher 3 zou mooi vergelijking kunnen geven tussen de PRO en de X. Die hebben ook een 4K update klaar staan.
Ik wil ook alvast die 4K patches binnen halen en heb dan ook de 4K optie aanstaan, maar ik haal niks binnen en zie ook geen updates in de game hub van bijvoorbeeld Forza 7? Weet jij waar dit aan kan liggen? Ik heb genoeg ruimte op mijn extern hdd en ik zit nog op de eerste xbox one console.
De gewone Xbox one haalt geen 4k textures binnen, daarvoor heb je een pc of Xbox one X nodig. Een gewone Xbox heeft ook niks aan 4k textures
Dat is toch juist de bedoeling met de pre-install optie dat je op je Extern HDD alvast de 4K patchen kan installeren (dit vanwege de lange download tijd), zodat je dit direct kan meenemen naar de Xbox One X en erop kan spelen.
Ehhh, niet echt, de bedoeling van MS is dat er automatisch gedetecteerd wordt welke hardware je hebt en aan de hand daarvan er minder data gedownload wordt, je xbox one heeft die 100Gb van Forza 7 die ik op mijn PC heb staan niet nodig. Ze gaan er ook van uit dat je wel een uurtje of twee kan wachten op de 4k textures.
Dat is dus niet het geval. Je kan de Enhanced versies nu al downloaden zodat je meteen aan de slag kan met je nieuwe Xbox. Je kunt ze alleen niet gebruiken met een normale One
Nice, bedankt voor de aanvulling
Kijken jullie dan alleen naar de gepatchte games? Als het goed is moeten er ook voldoende voordelen voor oudere games zijn. Stabielere framerates, constante 1080p bij dynamic resolution, standaard 16x AF bij Xbox 360 games, dat soort dingen.
Klopt, we zijn ook van plan om dat te bekijken :)
Aah oke, in dat opzicht kan het geen kwaad om even te wachten.
Ik weet niet of het veel meer werk is, maar is het niet een idee om zoiets dan als een soort 'levend' artikel te publiceren, of anders een (klein) artikel met eerste indruk en later een uitgebreide met de game verschillen? Het is zelfs zonder patches toch al interessant om de hardware te zien, de verschillen in hoe het systeem zelf reageert en eventueel laadtijden en verschil in stabiliteit in framerate of dynamische resolutie bij games die geen patch hebben (en ook niet krijgen)... om maar wat op te noemen.

Wat dit nieuws betreft overigens wel super! Daarmee wordt het apparaat gelijk weer interessanter. Ik moet mezelf voorhouden dat het weinig zin heeft aangezien ik al een krachtige gamepc aan die monitor heb hangen :P (en altijd meer wensen dan geld heb, anders maakte het ook niet echt uit)
Ik zit zelf al jaren in 'kamp Sony' maar MS heeft goed geluisterd naar alle kritieken en de Xbox One X ziet er uit als een uitstekend stukje slim ontworpen hardware (De originele X1 was juist een beetje een flater op dat vlak). De X1X zal natuurlijk beter scoren in de benchmarks vergeleken met de PS4 Pro, maar we hebben het hier dan ook over een nieuwere en duurdere machine dus daar liggen mensen hopelijk niet wakker van. Ik hoop vooral dat de concurrentie goed kijkt naar hoe MS omgaat met backwards-compatibility, het standaard supersamplen als men een 1080p scherm heeft, etcetera.
Sony heeft op je punt van backwards compatibility antwoord gegeven. Zij zeiden dat ze een versie van de ps3 hadden gemaakt die deze functionaliteit had en wat duurder was, volgens mij 30 euro, maar dat niemand die wilde hebben. Daarom zit deze functionaliteit er niet in bij de ps 4 en is er ps NOW
Niet helemaal juist. De launch-models van de PS3 hadden PS2-support via aanwezige PS2 chips, maar men is daar vrij snel mee gestopt. Beetje toelichting: de PS3 firmware bevatte drie 'emulators', Emulator A gebruikte letterlijk de PS2 chip, Emulator B gebruikte een deel van de PS2 chip, en Emulator C was volledig softwarematig. A en B konden fysieke PS2 discs uitlezen, C alleen digitale games (de zogenaamde PS2 Classics die je kan kopen via PSN). Het was dus nogal een zooitje allemaal, een van de gevolgen van het feit dat men vrij laat in het PS3-ontwerproces er toch voor gekozen heeft om nog een Nvidia GPU toe te voegen (ipv 2 CELL processoren, 1tje als CPU en eentje als GPU) terwijl emulator C nog niet klaar was. Om dat weer te 'counteren' heeft men in de launch-models dus PS2 chips geplaatst om toch te kunnen zeggen dat men backwards-compatible was.
Want even heel je hardware design aanpassen gaat natuurlijk sneller dan de software problemen oplossen die je al hebt.
Hehe, nahja, nu lachen we er een beetje om maar de ontwikkeling van de PS3 ging alles behalve vloeiend door o.a. de torenhoge ambities van Ken Kutaragi (CELL moest en zou de toekomst worden); en de relatieve 'last minute' aanpassingen wegens het succes van de X360. Menig developer heeft zijn hoofd gebroken om PS3 games berhaupt fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Ik herinner me een artikel met Hideo Kojima (van de Metal Gear games) waarin hij reageerde op de "geweldige graphics" van Metal Gear 4; blijkbaar waren de programmeurs 'relatief' het langs bezig geweest om een simpel testbeeld op het scherm te toveren :p
De Cell is voor zijn tijd een krachtige CPU maar wel een die nogal flinke optimalisatie vereist.
Het is niet alleen X86 familie vs PowerPC.
Maar conventioneel fat x86 of powerPC in order cores vs Cell inorder powerpc mini cores en SPE units met elk spe hun eigen scratch pad. Nee geen L2 dat maakt latency zeer voorspelbaar. En daarmee de computeflow is daar naar geoptimaliseerd door asembler guru's
Cell vs APU is zo een wereld van verschil op lowlevel optimalisatie. Daarnaas is Cell enorm gevoelig voor data flow optimalisatie dat ongeoptimalseerde software flinkere performance hit krijgt.
CELL vind data oriented optimalseerd software juist fijn . Dan kan het zijn spierballen laten zien.

Met de PS4 is dus gekozen voor meer toegankelijke dev omgeving en daarmee het probleem van lastig te optimaliseren exotisch hardware voor conventionele hardware dat redelijk doet met minder optimaliseerde code.
Daarmee is emuleren heel lastig en Cell erbij voor compatibliteit is te duur.

Dat PS dus deze ronde minder compatible is of gebrek aan heeft meer met Cell legacy te maken.

Soms is keep it simple gewoon beter. PS5 is me huidige beleid van hadware keuze betere compabiliteit met vorige gen mogelijk. MS volgt dat ool wel niet al te duur en te excotisch.
Kun je je bericht leesbaar maken door het door een spellingschecker te halen?
Maar dat is natuurlijk de situatie van 10 jaar geleden, inmiddels zal het vast een stuk goedkoper en gemakkelijker zijn om PSX en PS2 games te emuleren op de PS4. Het grootste probleem zit hem in de PS3 en de daarbij behorende architectuur van de Cell processor, wat een stuk gecompliceerder is dan de Emotion chip. Simpel gezegd, wil je PS3 games ooit ergens anders fatsoenlijk op kunnen draaien, dan moet er een (redesigned, ivm verbuik, koeling en kosten) Cell chip op het bordje komen. Bij de Xbox One en Xbox 360 is het wat dat betreft een veel simpeler verhaal.

Ik verwacht overigens wel dat Sony dit gaat doen met de PS5 (en simpelweg de naam 'PlayStation' gaat meegeven), een console die naar mijn vermoeden in principe gewoon een PS4 Pro 2 zal zijn, maar dan met exclusieve 'PS5' games. PS4 games werken dan out-of-the-box en wellicht ook dus alle andere games. Zowel Microsoft als Sony zullen naar alle waarschijnlijkheid voortborduren op x86-64.
voortborduren op x86-64 lijkt me sowieso erg verstandig :) Maar ik wil MS toch applaudisseren voor het goed werkende krijgen van de X360 games op de Xbox One generatie; gezien de PowerPC architectuur van de 360 (sterker nog, ook met Cell-invloeden).
Volgens mij klopt het niet wat je zegt. De eerste versies PS3's hadden beperkte PS2 backwards compatibility door gebruik te maken van een speciale chip. Sony heeft zonder reden deze versie PS3's vervangen met een versie die geen backwards compatibility meer bevat, daar was nog redelijk veel om te doen destijds.

De reden waarom de PS4 geen backward compatibility heeft met de PS3 heeft ook weer te maken met de Cell processor die in de PS3 zat, en dat ze dit niet zo gemakkelijk aan de praat krijgen in de PS4.

Waarom geven mensen hier nou weer -1 voor?

[Reactie gewijzigd door Seroczynski op 2 november 2017 11:47]

Jep, Cell valt amper te emuleren; of het is iig heel lastig blijkbaar. Het feit dat Microsoft Xbox 360 games aan de praat heeft op de x86 architectuur vind ik daarom ook erg knap; ik denk ook dat MS's ervaring met virtualizatie en varia OS-systemen daar ook een rol in speelt. Het is al een tijdje geleden dat ik me er in heb verdiept, maar ik geloof dat voor X360 games de X1 console eigenlijk een soort 'wrapper' download voor de specifieke game die samen met de emulatie-software er voor zorgt dat de betreffende game juist werkt.
Geen wrapper, het 360 OS wordt in een VM geladen waarop de game geboot wordt.
Dan liegt Phil Spencer:
You download a kind of manifest of wrapper for the 360 game, so we can say 'hey, this is actually Banjo, or this is Mass Effect. The emulator runs exactly the same for all the games.
..
Different games do different things, as we're rolling them out we'll say 'oh maybe we have to tweak the emulator.' But in the end, the emulator is emulating the 360, so it's for everybody.
https://www.cinemablend.c...tibility-Works-72606.html

Maar je kan het ook omdraaien; men 'update' de emulator regelmatig om meer X360 games te ondersteunen.
Zoals in dat artikel ook te lezen is, het hele 360 OS draait op de XBO. Welke in principe elk spel probleemloos zou moeten draaien. Manifest is voornamelijk voor quality control, optimalisaties en zodat het de extra power van de XBO kan benutten.
Ja, dat snap ik. Wat wil je duidelijk maken? Feit blijft dat niet elke X360 game zomaar werkt, MS moet dit per game operationeel krijgen via een manifest/wrapper update.
Dus het zou in W10 in principe ook gewoon kunnen.
Dat zou ik wel een interessante feature vinden :)
Betwijfel het, de lowlevel API's in Xbox OS zitten niet in Windows 10. (of naja, deels met DX12)

Het optimalizeren van het OS op elk mogelijk stukje hardware is ook veel moeilijker dan op een vast zetje hardware dat je door en door kent.
Nee, zo is het zeker niet gegaan. Sony lanceerde een PS3 die backwards compatible was omdat consumenten daarom vroegen. Echter verkocht de PS3 in eerste instantie slecht voor de $600 pricepoint die Sony had verzonnen, dus was er behoefte aan een costdown om het systeem goedkoper te maken. Door problemen met de Cell CPU waren er destijds losse PS2-chips ingebouwd, die hebben ze er dus uitgehaald.

Enkel de allereerste 20GB en 60GB PS3's zijn backwards compatible. Alle andere varianten, Slim en superslim modellen zijn dat niet. Er dan ook nooit een moment geweest waarop de consument echt keuze had tussen een BC-model en eentje die dat niet was, ik heb dan ook geen idee waar je je 30 euro vandaan haalt :P

Omdat de PS4 een totaal andere architectuur heeft zit die funcionaliteit er niet in bij de PS4. Daarnaast is PS Now natuurlijk een zeer mooi verdienmodel en zou Sony zichzelf in eigen voet schieten door nog oudere titels te verkopen.
Ik denk eigenlijk helemaal niet dat mensen daar wakker van liggen. De prijsbewuste consument haalt gewoon een PS4 Slim of Xbox One S met een paar games voor een aanbiedingsprijs.

Vaak zijn de mensen die een premium-ervaring zoeken, zoals 4K gaming, ook bereid iets meer te betalen voor de betere ervaring. Tuurlijk let ook deze consument op de prijs, maar 100 meer maakt dan niet zoveel uit, als er maar genoeg tegenover staat.
Voor Microsoft is het nu meer de kunst om meer system seller exclusives te realiseren, denk ik.
Ja, helemaal mee eens. De 'goedkope' modellen (zeker in combinatie met een leuke bundel aan games) scoren altijd het beste; en zijn ook voor de consolemakers het meest interessant. Je verkoopt ze in feite toegang tot de PS Store / Xbox marketplace (waar men hopelijk veel gaat kopen), al dan niet nog aangevuld met abonnementen voor PS+ en Xbox Live Gold. Daar verdient men op de lange termijn veel meer aan dan het relatief kleine aantal mensen dat voor de 'duurste' versie van een console gaat.
Klopt. Consoles zijn nooit gemaakt om geld aan te verdienen. Alleen Nintendo doet dat, en niet eens meer op allemaal (vermoed ik).

Enige waar het om gaat is mensen in je 'ecosysteem' krijgen, want daar wordt het geld verdiend.
USP's om mensen over te halen wel deels de hardware als vertrekpunt, maar als het begint te rollen is het toch echt software die moet overtuigen. We hebben het nu weer over 'gamen op consoles toch?' Dat uitstapje naar 'the entertainment systemen of the living room' bullcrap kunnen we weer loslaten geloof ik.

En daarom kom ik elke generatie toch stiekem weer even terug bij Nintendo. De games. Want de Switch had wat mij betreft gewoon een lompe bak met horsepower (zoals de One X) mogen zijn met de simpele naam "Nintendo", tov een handheld. "Nee, het is een console, geen handheld.... yeah sure mate.
Ik ben zelf na jaren overgestapt van kamp Sony naar Microsoft. Ook ivm de Onedrive app zodat ik een foto met mobiel gemaakt snel op de tv kan tonen en desktop etc. maar goed, het enige wat ik 'mis' zijn bepaalde exclusives. Ik ben niet opgegroeid met halo en gears of war (vanwege playstation verleden) dus ik 'mis' god of war, gran turismo en uncharted.
Verder heb ik moeite gehad met de afgelopen update. Die gooide de hele UI om. Dat heb ik bij playstation nog nooit gehad.
Overigens heb ik bij playstation ook nog nooit een firmware update gehad voor mijn controller. Dat had ik bij mijn Xbox One S dus wel. (dit is mijn eerste xbox ooit en waarschijnlijk niet mijn laatste)
Verder vind ik het jammer dat je in ons land weinig hebt aan die TV tuner. Stel dat je een CI+ module of iets dergelijks zou hebben, dan zou ik dus mijn decoder de deur uit kunnen doen.
Wat ook tof is, is dat ze per controller automatisch je profiel laden. Dus als ik een roze controller zou hebben voor mijn dochter en de xbox wordt daarmee gestart. dat hij dan automatisch haar profiel pakt.
Dit is volgens mij alweer de vierde versie van het dashboard op de Xbox. Ik vind het zelf de lelijkste maar het is tot nu toe wel de snelste. Dit zal ook zeker niet het laatste dashboard zijn.
En ook de media capaciteiten.
Afspelen van (UHD) blu-rays, werken alle schijfjes wel?
Media afspelen, netflix, iso's?
Ze maken zo te zien al genoeg reclame hier ervoor....zucht onafhankelijkheid id ver te zoeken.
Ja, het had mogelijk ool Zen gekunt als AMD de Zen APU voorrang gaf. Maar ja ze willen eerst boven gat in de highend vullen.

De cpu is wat zwak de gpu wat krachtiger dus meer gebalnceerd voor 4K en VR.
Kwa CPU features moeten de dev zich nog inhouden.

Tenzij ze gpu compute toepassen. Met gemeenschappelijke memory is dat wat toegankelijker vanuit beide PU.
Goed het verschil te zien met de release van de originele Xbox One. Daar werden veel functies met scepsis ontvangen en in veel gevallen later weer aangepast. Bij alles wat ik nu lees en gelezen heb over de One X heb ik het idee dat Microsoft het beter en slimmer aanpakt. Er hangt een meer positieve sfeer rond deze release dan al de negatieve commentaren die je had bij de One.
Goed het verschil te zien met de release van de originele Xbox One. Daar werden veel functies met scepsis ontvangen en in veel gevallen later weer aangepast.
Om wat voorbeelden te noemen:

De aandacht bij de introductie lag niet zozeer op de games, maar bijvoorbeeld op (het kijken van) sport. Nee, geen e-sport. Sport. Domste keuze ooit, aangezien het grote geld niet in de traditionele media maar in de gamemarkt zit (groter dan alle andere media bij elkaar opgeteld).

Ook probeerde ze initieel Kinect hard te pushen door het initieel er verplicht bij te verkopen. Daarvan kunnen wij zeggen dat dat idee niet aansloeg.

Wel leuk dat de nieuwe Xbox 1440p ondersteunt, maar hoeveel spellen gaan native gebruik maken van deze resolutie? 1080p 60hz is al lastig genoeg voor consoles. Zelf speel ik de meeste spellen op UHD op mijn televisie en schaal ik terug naar 1080p als een spel toch echt wat te pittig wordt, maar daardoor hoeft er nog steeds geen nare scaling te gebeuren. Scherper dan scherp. ;)

[edit]
Oei, ik trap kennelijk wat fanboys op de tenen. De eerste twee paragrafen betreffen feiten uit het verleden (deal with it). De derde paragraaf is een legitieme vraag die ik heb. Ik ben een PC gamer. De laatste console-ervaring die ik zelf had was 'filmisch' 720p op 30 hz op een Xbox 360 (dat mede daardoor ook niet lang heeft geduurd). Ik was benieuwd of dat eindelijk al eens verbeterd was en of consoles nu/straks echt mee kunnen komen op grafisch gebied.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 november 2017 11:40]

Wel leuk dat de nieuwe Xbox 1440p ondersteunt, maar hoeveel spellen gaan native gebruik maken van deze resolutie?
Weinig tot geen, maar dat is het punt niet. Het punt is dat een 4k game omlaag geschaald naar 1440p er beter uitziet dan een 4k game omlaag geschaald naar 1080p (op de console) en dan weer opgeschaald naar 1440p (door je monitor), omdat je console geen 1440p output ondersteunt. Dat laatste is dus het geval bij de PS4 Pro, en dat is jammer.
Ik was benieuwd of dat eindelijk al eens verbeterd was en of consoles nu/straks echt mee kunnen komen op grafisch gebied.
Grafisch heeft de Xbox One X weinig moeite met 1080p60 of 2160p30 als de Xbox One 1080p30 deed. De CPU vormt hier de grootste bottleneck - als een game geen 60fps target had op de Xbox One, dan zal het waarschijnlijk lastig zijn om 'm solid op 60fps te krijgen op de Xbox One X.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 november 2017 13:06]

Maar hoeveel komt dat dan voor? Hoeveel games draaien er op 4k? Dat zijn er toch ook al weinig tot geen? Wellicht een aantal arcade titels, maar niet de aaa-titels als de COD's en Battlefields.

Lijkt mij enkel interessant voor videomateriaal ...
Hoeveel games draaien er op 4k? Dat zijn er toch ook al weinig tot geen? Wellicht een aantal arcade titels, maar niet de aaa-titels als de COD's en Battlefields
Waar hb je het over? De lijst 4K games op de XB1X is juist vrij fors voor een console die nog niet uit is. Zie hier en hier.
Maar hoeveel komt dat dan voor? Hoeveel games draaien er op 4k? Dat zijn er toch ook al weinig tot geen?
http://www.ign.com/wikis/..._Upgrades_and_Differences
Dat lijkt al zo'n 50% van de games met PS4 Pro support. Mijn verwachting is dat dat op de Xbox One X ook het geval gaat zijn.

Uit bovenstaande lijst blijkt ook maar dat er eigenlijk best veel titels een resolutie als 1440p hanteren.
Mij lijkt het ook dat meeste games upscalen naar 4K
En 1440p wel native haalbaar is
Moeten ze die mode wel ondersteunen.

Ik game met standaard PS4 op 1440p en zonder referentie game ik gewoon en heb geen ervaring of het nou zoveel uitmaakt.

Voor VR zou wel liever de pro willen hebben.
Alle nieuwe gpu's van Nvidia en AMD kunnen 4k output leveren via usb 2.0.
Dus als de xbox one x gebruik gaat maken van de nieuwe AMD gpu's zou dat zeker geen probleem moeten zijn. Deze hebben allemaal hardware versnelling ingebouwd en hoef je derhalve niet zo'n zware belasting te hebben voor je cpu's.

Ik neem aan dat in deze nieuwe console wel wat upgrades zitten ten aanzien van hardware. Volgens mij zit er ook een UHD speler in.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 2 november 2017 11:15]

De hardware is er inderdaad, maar games moeten het alsnog ondersteunen. Ik verwacht niet dat de games die nu draaien op 1080p@30fps bij de release van de Xbox One X ineens magisch op native 1440p@60fps draaien.

edit: Native toegevoegd :)

[Reactie gewijzigd door SitoNL op 2 november 2017 11:22]

Je kunt ze upscalen. Ziet er waarschijnlijk wel iets minder uit dan native 1440.
Upscalen kan altijd, maar het zal niet ineens magisch native 1440p worden en van 30fps naar 60fps gaan.
Nope. Maar het is leuk dat het kan, als je wilt. Altijd beter dan dat het gewoon niet lukt.
Je kunt ze upscalen.
Dat kan een monitor ook. Het punt is dat je niet veel hebt aan native aansturen tenzij de daadwerkelijke resolutie ook native is. Als spellen het niet gebruiken dan heeft het alleen nut als er UHD content wordt afgespeeld, wat op 1440p voor meer kwaliteit zorgt (weliswaar met scaling).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 november 2017 11:37]

Dat zeg ik toch, scaling. ;)

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 2 november 2017 11:38]

Een update patch met platform detextie en daarmee setting keuze . Zie het probleem niet.
Er is toch ook geen probleem? Ik zit niks af te kraken, ik geef alleen maar aan dat developers er wel iets voor moeten doen om die resoluties native te ondersteunen. En ik kan je verklappen dat niet iedere developer dat gaat doen.
Ja, maar dat is dus wel n beetje de crux: De X1X (net als de PS4 Pro) gebruiken in de kern gewoon nog de AMD Jaguar architectuur, maar natuurlijk met de nodige improvements waar mogelijk. Hardware die met name qua CPU (als je het vergelijkt met een middelmatige moderne i5 of Ryzen) weinig indruk maakt. Hier zit dus geen 'nieuwe generatie' aan hardware in; maar eigenlijk meer 'opgevoerde' al bestaande hardware met waar mogelijk wat snufjes van nieuwere generaties.
Voordeel van een console is dat de game sterk geoptimaliseerd is voor die console. Dat heb je met pc games niet. Vaak zelfs dat een game op een van de 2 merken graka's beter loopt dan op de andere.

Ze hebben het over 40% meer kracht. Dat is meer dan een flinke cpu update/upgrade in je pc, als je die cijfers mag geloven. En voor UHD zal er zeker een nieuwe versie van gpu's in moeten zitten voor UHD weergave op hardware niveau.
Natuurlijk krijg je hardware-matig meer 'bang for the buck' qua prestaties met consoles, dat is voor mij geen nieuws ;) Laat niet weg dat de PS4 Pro en de Xbox One X onder aan de streep een leuke upgrade zijn voor de 'echte fans', maar 40% meer performance is niet heel veel als je nadenkt over hoe lang je met zo'n console beoogt te doen. Vooral de CPU blijft erg beperkt (daar waar de GPU wel wat extra nieuwe Vega-features gekregen hebben). Maar het is 'net genoeg' om varia varianten aan 4K output te kunnen leveren om mee te gaan in de UHD-hype, en de X1X doet dat weer net wat beter dan de Pro omdat die simpelweg nieuwer en ook weer wat betere/duurdere hardware bevat.

Begrijp me niet verkeerd; ik vind het allemaal gave ontwikkelingen :) Maar de volgende 'sprong' voorzie ik pas voor de PS5 en de 'echte' next-gen Xbox; zeer waarschijnlijk gebasseerd op Raven Ridge-architectuur, met hopelijk ook wat extra Navi en Zen2 features.
Er is een doelgroep en daar gaat het om.
Microsoft krijgt de vraag vanuit de community en antwoord daar positief op.

Toen ik als 15 jarige een gamer was, en niet het geld had voor zowel een high-end pc als een luxe tv, maar wel de beschikking had over een playstation 3.
Ik had dan ook mijn console aangesloten op mijn monitor om zo toch op mijn eigen kamer gebruik te kunnen maken van de playstation.

De vraag is dus niet zozeer hoe groot de doelgroep is. Er is een doelgroep en hier wordt naar geluisterd, en dat vind ik zeker een compliment waard.
De vraag is dus niet zozeer hoe groot de doelgroep is.
Die heb ik ook niet gesteld. Hou je stroman bij je.

Mijn punt gaat in op de inhoud van het artikel: Wat is het effectief nut dat de console native 1440p ondersteunt als spellen op een lagere resolutie renderen (mogelijk lager dan 1080p)? Het is geen bash naar consoles. Ik ben gewoon benieuwd of daar ondertussen winst in behaald is. Mogelijk draaien spellen echt op 1440p native, en dat zou ik dan zien als noemenswaardige winst.

Ik snap dat een spel 1440p kan uitsturen met de Xbox One X, maar hoeveel spellen gaan dit daadwerkelijk doen? Gekeken naar de afgelopen console generaties gebruiken de meeste spellen een lagere resolutie in combinatie met scaling om een acceptabele framerate mogelijk te maken.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 november 2017 11:56]

Elk spel moet ten eerste een patch krijgen die platform versie detecteerd en setting daarnaar aanpast.
Een ouwere XB1 titel kan dan native 1440p of 4K draaien.
Omdat de dev de settings getes hebben in pach ontwikkeling en test fase voor deze nieuwe varaint met krachtigere hardware. Dat zullen niet alle dev doen. Vooral die al volledig over zijn naar andere producties.
Er is zeker verbeterd, vaak geen 60 fps helaas. En al helemaal niet icm 2160p die CPU trekt dat gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 3 november 2017 08:33]

Enige sentiment dat ook een beetje aan het apparaat kleeft is de 'twijfel over de relevantie ervan'.. Niet bedoeld als haat statement, gewoon iets wat ik op veel podcasts hoor en wel mee eens ben. MS blijft met exclusives achter en wat ik een veel relevanter punt vind is: 'alles ook op PC'.

Dat gezegd hebbende kan ik alleen maar dromen dat Nintendo ooit weer eens zon krachtig apparaat zou maken...... Dus ook stikjaloers want ik ga hem niet halen :P
Ik sta dinsdag op de stoep bij de mediamarkt voor mijn Scorpio editie! (hopen dat ie misschien maandag avond al over de toonbank gaat...)
Wat een rammer, wat een beuker, wat een beest!

Genieten op een 4K oled, ouderwets dagje vrij genomen er voor.
MS O+
Aankomende woensdag/donderdag/vrijdag maar wat snipperdagen opgenomen :)
In 'Murica hebben diverse mensen al hun X gekregen van Target, ik ben bang dat dit in ons kikkerlandje niet gaat gebeuren...
Veel plezier! Daar gaat het (mij) tenslotte om.
Bij mij wordtie dinsdag bezorgd door bol.com Ook genieten op 65inch Oled hierzo. Ben benieuwd :)

Meteen testen hoe de "oude games" nieuw leven in geblazen wordt via patches als oa The Witcher 3, Fallout 4, Gears of War 4 etc
Ik sta dinsdag naast je op de deur van de MM te bonken !
Ga voor de zeer exclusieve "All Black Edition"
Hier overigens ook icm 65"OLED :9
Op papier ziet ie er goed uit, maar het staat en valt met de exclusives, vooralsnog is dat niet heel bijzonder. Het is inderdaad jammer dat ze veel fouten bij de Xbox One launch hebben gemaakt, dat heeft ze veel gamers gekost, die nu zoals ik een PS4 hebben. Dat maakt het tegelijk minder interessant voor developers om exclusives uit te brengen. Ik hoop voor de concurrentiestrijd dat ze wel wat meer gaan verkopen van die dingen.
Ik wou dat ze eens ophielden met exclusives en dat geld gewoon in de ontwikkeling van de console stopte.
Exclusives zijn niet exclusief (:+) het resultaat van "omkoperij", dus wat je zegt gaat lang niet altijd op.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 november 2017 13:08]

De exclusives zijn wezenlijk hun enige USP.

Sure de PS4 heeft zijn voordelen tov van de Xbox, en andersom, maar die verschillen maken in de praktijk niet gigantisch veel uit. Het verschil zit hem in de beschikbare titels.

Als ze op zouden houden met exclusives, dan is er geen reden meer om berhaupt meerdere systemen te hebben, voor de gamer zou dat prachtig zijn, 1 console waar alle producenten aan mee werken. Maar voor de bedrijven is dat totaal niet interessant.

Ze verdienen amper geld aan die consoles zelf, de console is enkel een gateway naar hun eco-systeem. Ze verdienen aan de services en software. Het apparaat zelf is redelijk ongeschikt.

Dus ondanks dat ik je sentiment met je deel, zal dat werkelijk nooit gebeuren.
Laten we aub niet de concurentie de nek omdraaien.
1 console waar je alles op kan spelen, ik zie de prijzen al omhoog schieten.
Nee, niets mis met wat meer spelers op de markt :)
Exclusives zijn het enige dat die consoles bestaansrecht geven. Als al die games op pc uitkwamen dan had ik allang horizon zero Dawn op 2160p ultra 60fps gespeeld.
N=1 ;)

In mijn geval ben ik blij met mijn X1 die het gewoon doet, niet te veel ruimte in neem en nauwelijks onderhoud vraagt.
Ieder heeft zo zijn wensen en voorkeuren.
Jep, goed punt.
PS4 pro is alweer een tijdje uit. Had niet anders verwacht als dat de Xbox one X sneller zou zijn. Maar Sony is ondertussen al flink aan de VR weg aan het timmeren.
Denk dat met een jaar of twee de PS5 wel zal uitkomen waarop VR een veel grotere rol zal spelen.
VR is niet voor iedereen een groot goed. Cijfers van onderzoeken tonen aan dat ongeveer 25% van de mensen last hebben van 3D en VR beelden. VR staat en valt met AAA titels, die er op dit moment gewoon nog niet zijn en het comfort. Mensen gaan echt niet in huis zitten met een bril op vol met kabels door het huis heen. Dus als VR draadloos is maakt het al een veel grotere kans.Ik las ergens dat er al een paar developers bezig zijn met draadloos VR.
"VR staat en valt met AAA titels"
Dat is behoorlijk kort door de bocht.

Bedrijven maken er al massaal gebruik van en er zijn tal van leuke spellen voor te krijgen en er valt zeer makkelijk zelf wat voor te maken d.m.v. bijvoorbeeld Unity (dat gratis is voor de thuisgebruiker).

De grote ontwikkelaars blijven nog achter, maar dat maakt mij weinig uit. Buiten de grote titels die niet of nauwelijks in VR verschijnen vanwege de rechten (zoals Star Wars nu met EA) zijn er heel veel leuke spellen en kan VR prima overleven zonder ''AAA'' titels. Het helpt natuurlijk wel om VR een extra duw in de rug te geven als de grote ontwikkelaars zich er ook eens op gooien.

"Mensen gaan echt niet in huis zitten met een bril op vol met kabels door het huis heen."
Oh jawel hoor en draadloos is inderdaad in ontwikkeling ;) Dus ik ben benieuwd wat Microsoft verder te bieden heeft op VR gebied. Wat ze tot nu toe hebben laten zien met hun "MR" programma valt me zeer tegen.
Dat massaal valt nogal tegen...Wil je het groot maken zul je toch wel een tripple A titel moeten hebebn anders blijft het langer niche. prijs en draagbaarheid moeten ook beter worden voordat de massa er aan begint.
'...langer een niche'.
Die zelfde conclusie valt ook uit mijn eigen commentaar op te maken :p Maar het heeft dus geen AAA titel nodig.
De prijs is al acceptabel (zakt steeds verder) en de conponenten die nodig zijn om het te gebruiken worden ook ieder jaar goedkoper.
Draagbaarheid is meer een kwestie van wennen. Al geef ik toe dat de GearVR gewoon niet lekker zit en de Vive een tikkeltje zwaar is.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 2 november 2017 17:25]

En daarnaast is VR gewoon niet voor iedereen spectaculair. Het is leuk, maar veel mensen gebruiken het niet zo vaak. Zelfs als iedereen een VR headset heeft zal de interesse in VR van devs relatief klein blijven, simpelweg omdat niet zo veel tijd besteedt wprdt met een vr headset op vaak tov gewoon met een monitor gamen.
Jouw eigen onderzoeken zeker en je werkt bij wc eend. 0,01% Van de mensen heeft last van VR motion sickness in games die fatsoenlijke comfort settings hebben. Laat me raden, je hebt geen VR bril en je bent een super stuurman die aan wal staat.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 3 november 2017 07:58]

En wat heeft dit met het nieuwsbericht te maken? Het gaat over het ondersteunen van een 1440p output, heeft niets met snelheid te maken aangezien er voor een 4k-resolutie zelfs meer kracht nodig is en dat wel ondersteund wordt. Puur een beslissing van het bedrijf om ondersteuning wel of niet in te bouwen dus.

Ben wel benieuwd hoe goed de Xbox One X gaat zijn op mijn bescheiden full hd tv. Een 4k tv staat in de planning maar zal er voor kerst nog niet zijn dus hoop dat het de extra uitgave van 500 Euro toch waard gaat zijn dmv soepelere ervaring en beter uitziende games.
Als je gears of war 4 hebt dan kun je op 60fps 1080p spelen of op 2160p 30 fps. Je gaat het dus zeker wel merken.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 3 november 2017 08:34]

Op een 1440p monitor ga je nooit 2160p kunnen spelen. Wel 1440p native of 1080p upscaled.
Klopt daarom heb ik een UHD monitor, ik geef je alleen antwoord op de vraag hoe goed je XboneX gaat zijn op je bescheiden full hd tv.
Ik had een preorder staan voor de Xbox One X, maar heb deze toch later geannuleerd.

Een paar redenen voor mij waren:

Missende exclusives
Tja vaak denk ik als ik dit lees bij andere berichten, gaan we weer, maar leuke games op een platvorm is wel belangrijk. Xbox heeft een hoop gehypte games, die het gewoon naar mijn mening niet waarmaken (denk aan Halo 5, Quantum break, Crackdown 3). Playstation heeft echt leuke games zoals Uncharted, Horizon, Last of Us, Gran Turismo Sport ec. Games die het waarmaken, en niet alleen door hype naar voren komen.

Optimalisatie
In een recent interview met Respawn Entertainment (Titanfall 2) vroegen ze wat nu precies het verschil gaat zijn tegenover de PS4 Pro, maar daar gaven ze aan dat het hier en daar wat tweaks gaat krijgen, maar niets om over naar huis te schrijven. Kracht heeft de Xbox natuurlijk wel, alleen is het aan de ontwikkelaars om daar echt optimaal gebruik van te maken. Dit zal uiteraard in de toekomst meer beloven, maar patches op huidige Xbox games, gaat niet veel verschil opleveren (denk ik zelf). We moeten het hebben van games die er nog niet zijn. Tails, draaide volgens bronnen, zeker niet wat Mircosoft craimt, 60 fps 4K. Wat beloofd dit voor de andere games?

Graphics
Tja waarom kopen we games? Vanwege de graphics? Ik zelf dacht van wel, maar na wat denkwerk, moet ik toch toegeven dat ik nog net zo veel plezier beleef aan UT1999 als aan nieuwe games. En dit is niet waar de Xbox One X voor gehyped wordt, maar hardware kracht.

Prijs
De Xbox One X kost 500,- Euro. Daar zit veder nu nog niets bij. De PS4 Pro, extra controller, en game kost 360,- Euro (aanbieding). Sorry maar dat is wel een erg groot verschil voor wat hype. Want meer als beloftes hebben we tot nu toe niet. Het zijn alleen mooie visuals en praatjes van de 'bakker' zelf. Time will tell :)

Nee ik vind het prima zo, met mijn PS4 Pro.

[Reactie gewijzigd door ZombieRofl op 2 november 2017 15:32]

Ja of je bent even geen fanboy, want de Xbox One X komt gewoon met een controller :).

In de box:
- Xbox One X 1 TB
- Draadloze Controller
- HDMI-kabel (geschikt voor 4K)
- Voedingskabel
- Xbox Live Gold proefabonnement van 14 dagen

Daarnaast hoef ik geen nieuwe games te kopen want al mijn spellen zijn gewoon speelbaar met gratis upgrade naar 4K.

Zonder de aanbieding is de Pro ook 450, dus 500 voor de X1X is gewoon terecht.
EXTRA controller. Verder mag t gekut met AA batterijen nog steeds als minpunt genoemt worden. Telefoon accus die niet meer verwisselbaar zijn wordt toegejuigt, maar batterijen in een controller kan nog steeds in 2017? |:(

[Reactie gewijzigd door chimnino op 2 november 2017 19:31]

Koop je toch een battery pack joh, die zijn er gewoon. Kun je je controller ook nog gewoon gebruiken als de batterij na twee jaar op is. Want dan vervang je de pack. Iets wat mijn ps4 controller niet kan zonder de schroevendraaier te pakken. Denk in oplossingen |:(

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 3 november 2017 08:06]

Waarom? Er zijn geen problemen. En hoor je wel wat je zelf zegt? Weer extra shit kopen omdat MS te bedonderd is om er gewoon een lithium accu in te zetten? Haha, ze hebben jou wel beet he?!

[Reactie gewijzigd door chimnino op 3 november 2017 09:32]

Holy shit, we zijn niet allemaal van het type cheapskate h, die twee tientjes LOL. MS maakt al verlies op de console, je mag ze op de blote knietjes bedanken dat ze deze hardware in zo'n klein doosje voor die prijs hebben weten te krijgen. Alleen een gelijkwaardige GPU al zoals de 980ti of 1070 is al grofweg zon 400. Het moet allemaal maar gratis zijn, grappenmaker. Opentrekken die portomonee en neerklappen die flappen voor je accu, en anders is er speciaal voor jou, de PS4 pro.

https://www.onlinekabelsh...0jiwcWEAQYASABEgIozvD_BwE

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 3 november 2017 14:39]

Gaat er gewoon om dat t niet meer van deze tijd is. Is gewoon belachelijk en extra milieu belastend omdat zeker geen 100% herlaadbare gebruikt. Iets waar we anno 2017 wr een beetje bewuster bij stil staan. Behalve...
Hmmm, een beter milieu begint bij je zelf. _/-\o_
Tof :) Zijn er nu ook noemenswaardige xbox one exclusives of is het gewoon een goed alternatief voor een gaming PC?
Goed alternatief voor een gaming pc omdat alle exclusives ook in de windows store uitkomen. Maar je bent wel zeker dat ze allemaal goed en stabiel draaien. Dat ben je niet op de pc.
Anno 2017 ben je echt wel zeker dat de boel stabiel draait op een PC hoor, zeker als je recente hardware (laatste 3 jaar?) hebt.

Daardoor is de PC dus jst de reden waarom ik een Xbox One X niet snel zou aanraden. Het apparaat zit op een redelijk hoog prijspunt, zonder al te veel bij te leggen kan je met bewust shoppen een echte PC halen die veel veelzijdiger te gebruiken is. Xbox One-exclusives kan je spelen op de PC, maar PC-exclusives komen niet vaak naar de Xbox One. En daarnaast: goedkopere games, geen online abonnement... je verdient de investering waarschijnlijk wel terug.
Maar op een console heb je bij veel spellen wel een betere ervaring. Zeker als je fps shooters speelt. Ja op een pc kan je nauwkeuriger richten maar je komt tenminste geen cheaters tegen (toch niet met de huidige console generatie). Op pc is ongeveer de enigste shooter Overwatch waar je niet het gevoel hebt dat er wel iemand cheat in elk potje.
Wat noem jij een betere ervaring? 720p30 vind ik verre van een betere ervaring.
En cheaters? Ja, die bestaan, maar ik speel meer dan genoeg shooters waar ik echt geen last heb van cheaters hoor... sowieso: games als Forza 7 kan je crossplay met PC doen, oftewel die zogenaamde cheaters heb je net zo goed op je Xbox.

Sorry, maar we leven niet meer in 2010.
Op een Xbox one X draaien games niet aan 720p30 zelfs niet op een standaard Xbox one. PS4 draait ofwel 1080p 30 of wel 1080p 60 fps. Zogenaamde cheaters? Speel is spellen zoals Call of duty en CS global offensive en dan zie je dat dit niet zogenaamd is. En bij Forza heb je geen last van cheaters bij crossplay doordat het een UWP game is.
Als een xbox one s game al 1080/60 draait dan staan de grafische instellingen weer op medium. Echt prettig om naar te kijken wordt het niet.

Als je een shooter fan bent zou je op pc 1440/144 moeten spelen, of 4k60 voor het betere sniper werk. En natuurlijk een muis moeten gebruiken.
Xbox One S games draaien vaker op 720p30 of 900p30 dan je denkt hoor. Anyhow, het is simpelweg geen 'betere ervaring' zoals je propagandeert hierboven.
Ik speel geen CoD, wel genoeg Battlefield of GTA om te weten dat het best wel meevalt.
En bij Forza sla je dus precies de spijker op z'n kop: bij de juiste games heb je gewoon geen last van cheaters. Ook niet op PC.
Xbox One S games draaien vaker op 720p30 of 900p30 dan je denkt hoor.
Bron?
Je hebt linksom of rechtsom toch een pc of vergelijkbaar apparaat nodig als je iets wilt doen buiten gamen, daarom gaat de vaak voorkomende vergelijking tussen de Xbox One X en een 500 pc ook niet op. Als je het zo bekijkt is de Xbox One X gewoon een duur apparaat voor wat hij eigenlijk maar kan.

Edit: downvotes, zo jammer he :D

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 2 november 2017 11:29]

Voor gewoon gebruik ben je met een 300-400 euro pc ook gewoon goed af zolang hij maar een SSD heeft. Gemiddelde gebruiker doet geen grafische bewerkingen of zet geen VM's op. Dus 500 + 400 = 900 euro. Je kunt voor 900 euro met de huidige grafische kaart en geheugen prijzen geen vergelijkbaar systeem bouwen en al zeker niet met nog een uhd bluray speler erin.
Zomaar even snel een systeempje gepakt:
- Intel Core i5 8400 Boxed
- ASRock Z370 Pro4
- ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB
- Crucial Ballistix Sport 16GB DDR4-2400 CL16 quad kit
- Antec Sonata IV Desktop 620W Metallic
- Toshiba DT01ACA050 500GB

929,16.

You were saying?

En dit is met behoorlijk opgeblazen prijzen. Doe ditzelfde over 6 maanden en je bent nog goedkoper uit.

Wat betreft de 4K UHD speler geef ik je volkomen gelijk, alleen kan ik je garanderen dat 4K UHD bluray een redelijke niche blijft.

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 2 november 2017 11:45]

Nou zit ik erg te twijfelen. Ik heb een 4K TV en wil graag 4K gamen. Dan zou ik nu moeten kiezen tussen een Game-PC en een Xbox one X. De PS4 Pro kan immers niet 'native' 4K renderen bij grote titels. Kan jouw systeempje probleemloos 4K gamen met grote titels?

Het liefst heb ik een PC die lijkt op een console, beetje stil is, Steam start op mijn TV. Maar goed, ik krijg op het Tweakers forum steeds het idee dat dit 1500 tot 2000 euro gaat kosten. Ik snap gewoon niet hoe Microsoft het voor elkaar krijgt om een 4K game console voor 500 euro te maken terwijl de videokaart alleen al 500 euro kost. Leggen ze er zoveel op toe?
Dat kan die niet, tenzij je inboet op settings en voor 30fps gaat. Daarvoor moet er een 1080ti in, en ik zou die i5 ook weg doen, voor de games die van meer dan 4 threads gebruik maken, en die zijn er.
Waar is de uhd bluray speler? Xbox one x is ook voor home entertainment dus moet je er ook in meerekenen. Dit kost boven de 100 euro. Dan moet je bij de pc nog een xbox controller gaan kopen of muis/toetsenbord om vergelijkbaar te zijn en een hdmi kabel. Zit allemaal in de doos.

Je kunt voor die prijs geen systeem samenstellen. Pc rekent zich vooral als je het nog gebruikt voor andere doeleinden zoals rendering.
Okee, nu we toch aan het doen zijn alsof je niet ergens een muis, keyboard en hdmi kabel hebt liggen:
- Keyboard
- Muis
- HDMI kabel
- Windows 10 licentie

Mag je wegstrepen tegenover het Xbox Live abonnement ;)

Waarom een Xbox controller? Jij koopt er toch ook geen keyboard en muis bij?

Overigens tel ik nog niet eens mee dat pc games gemiddeld genomen 25 goedkoper zijn dan console games. Als je 1 game per maand koopt (wat weinig is), dan kun je na een maand of 8 een UHD bluray speler kopen :+

Nu zonder gekkigheid: ik ga hier niet zitten verkondigen dat een 4k gaming pc net zo goedkoop kan als enkel een Xbox One X. Het is bij elke lancering van een nieuwe console namelijk hetzelfde: de eerste aantal maanden kan de console nog mee met medium tot high end kaarten (nu een 1060), maar na een aantal maanden gaat het voordeel meer en meer naar de pc omdat de hardware wordt doorontwikkeld waar deze op de consoles stil staat.

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 2 november 2017 13:33]

Je hebt bij console games wel het voordeel dat je ze uiteindelijk weer door kan verkopen :+
Waar is de uhd bluray speler? Xbox one x is ook voor home entertainment dus moet je er ook in meerekenen.
ik denk dat het merendel van de mensen gewoon hun zut streamen ipv met fysieke mediums gaat liggen aanplaren. Daarnaast, als we zo gaan doen, dan is mijn PC ook een emulatie station waar ik behoorlijk veel spellen van de Atari 2600 tot de Nintendo WiiU kan emuleren. Veel keus zonder vendor lock-in :D

*kuch-legaliteitdaargelaten-hoest*
Psst

UHD-speler
Windows
Xbox one X is eerder vergelijkbaar met een gtx1060 dan een 1070. De 1070 is 50% sneller dan een xox. Zelfs een 1060 toont 10% meer frames dan een xox.

Source: https://www.techpowerup.com/gpudb/2977/xbox-one-x-gpu

[Reactie gewijzigd door nzweers op 2 november 2017 12:39]

Puur kijkend naar de specs zou je zeggen dat er een soort RX590 in de X zit, maar dan lager geklokt.

RX580 vs Scorpio:
2304 vs 2560 cores
144 vs 160 TMUs
32 vs 32 ROPs
8192 MB vs 12288 MB (waarvan 9204MB bruikbaar)
256 bit vs 384 bit
GPU clock: 1340 Mhz vs 1172 MHz
Mem clock: 8000 Mhz vs 6800 Mhz

Door de hogere klok komt de RX580 alsnog iets 'sneller' uit de bus met 6,175 TFLOPs vs 6,001 TFLOPs.

Een GTX1060 is pakweg 5% sneller dan de RX580, dus zal inderdaad 5%-10% sneller zijn dan de Scorpio.

PS. Wacht op Volta/Navi en het wordt ng minder interessant voor de Scorpio.
In mijn source linkje staan nog meer prestatie vergelijkingen: https://www.techpowerup.com/gpudb/2977/xbox-one-x-gpu

Bijvoorbeeld, 1080ti doet 207% frames tov de xox.
Consoles iig de xb en PS werken volgens het dump de main device in de markt en verdien op de game sales.
Bij inktprinters. De apparaten worden gedumpt in de markt maar inkt cardridges is gold bussness.

Bij PC is dat anders geen royalties per game maar hardware wordt verkocht met winst marge in gedachte.

PC breeder toepasbaar.

Maar meest belangrijkste zijn de exclusives aks pech heb en je musthave zijn nogal verspreid dan heb je op moment alle platformen.
Goed punt, het is een koopje die GPU alleen al is al gelijkwaardig aan een 1070 of 980ti.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 3 november 2017 08:46]

Wat je er mee kan, of wat je er mee doet? Klein, maar belangrijk verschil. Telefoons van 800+ euro zijn in dat opzicht belachelijk duur, gezien wat mensen er maar mee doen.
Nogmaals, wat kan je dan meer doen? Bellen? Check. Internet? Check. Email? Check. TV? Check. Muziek? Check. Hell, Facebook en WA zouden zelfs kunnen werken via Edge.

Ik heb eerder het idee dat zo'n gedachte komt vanuit gebrek aan kennis wat je met een hedendaagse console kan doen.
Games op een telefoon LOL het is maar net wat je gamen noemt, kinderspel niks meer.
Een console kan:
- Specifieke games die zijn vrijgegeven voor gebruik voor die console afspelen
- Media afspelen
- ....?

Dus in dit geval is wat men ermee kan, wat men ermee doet ;)
PC en windows ook Mac en Linux zijn de platformen waar games op ontwikkeld worden.
Ook voor uitgebreid modden.
PC zeer breed toepasbaar. Uiteraard genoeg volk dat maar beperkt gebruikt of PC bijn of helemaal puur voor ganen gebruikt.
Ook veel mensen hebben veel liever een laptop ipv een pc voor simpele zaken als internetten en word omdat het niet zoveel ruimte in beslag neemt. Jou verhaal geldt alleen voor mensen die enigzins een zwaardere computer nodig hebben voor bepaalde zaken naast gamen.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 2 november 2017 13:02]

Je spreekt voor je zelf, er zijn ietsjes meer mensen op aarde, er zijn hoopjes gaming laptops met 1060, 1070 en 1080's er in te koop, en ja dat zijn PC's. Verrasing een hoop van die lui kopen gaming laptops.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 3 november 2017 08:44]

Ohhh? Verklaar je nader.
Spellen zoals Forza Horizon 3 die soms random frame drops hebben of stutters. Terwijl een 1060 echt wel goed genoeg is voor 1080p ultra. Als je dan ziet dat ze het op de hardware van een xbox one op medium hebben kunnen laten draaien zonder al deze problemen. (Verschil is echt niet zo groot tussen medium en ultra visueel)
Wat draai je? Windows 10 fall creators editon heeft een game-stand waarbij de meest dingen worden uitgeschakeld. Vergeet dat maar. Ultra is VEEL zwaarder voor een graka dan medium, ook al lijkt er visueel niet zoveel verschil te zijn. Je graka en cpu zitten dan veel harder te stampen.
Die is hier op de Xbox One al meerdere keren gecrasht. Dus tot zover stabiel.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 november 2017 12:05]

Ik zou meteen een Xbox one X kopen als ik mijn games & save-games kan delen tussen mijn PC en xbox one. Gewoon, als woonkamer "game PC". Maar dan moet wel een significant deel beschikbaar zijn.

Ik ben benieuwd wat voor game PC je in elkaar kan zetten voor de prijs van een Xbox one X (500 euro?). Een i3 8000 serie met een 1060 kan je misschien net in elkaar zetten voor dat geld, en zal qua performance aardig in de buurt komen denk ik

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 november 2017 11:19]

Ik ben benieuwd wat voor game PC je in elkaar kan zetten voor de prijs van een Xbox one X (500 euro?).
Zoals hierboven ook al aangegeven is dit een kromme vergelijking. Je kunt op een console nu eenmaal veel minder dan op een pc waardoor je naast je console 9 van de 10 keer alsnog een pc of iets vergelijkbaars nodig hebt.
hoeveel minder kun je nu werkelijk op een xbox dan op een game pc. er vanuit gaande dat je op de game pc dus geen photoshop programma's draait.

email client zit er mogelijk niet op, maar je kun via de webbrowser gewoon naar je mailbox, zelfde geld voor Skype, twitch zit volgens mij ook op de xbox, dus volgens mij is er voor de gemiddelde pc gamer helemaal niet zoveel reden om een pc te nemen ipv een console.
alleen je pc games op steam, uplay en origin kun je niet mee nemen.
er vanuit gaande dat je op de game pc dus geen photoshop programma's draait.
8)7 8)7 8)7

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat jij op je console dan geen films speelt, ok?

Ik noem maar een paar zaken die ik wekelijks gebruik:
- Fotobewerking
- Videobewerking
- Tekstverwerking
- Spreadsheets
- Films en series downloaden
- C++/C# programma's schrijven

Verder:
- Emulatie van andere consoles (N64, SNES, NES, PS1, PS2, PS3, Sega, ....)
- Volledige fabrikant-onafhankelijke backwards compatibility. Wil je Phantasmagoria uit 1995 weer eens spelen? Geen enkel probleem. Afgelopen weekend Soul Reaver uit 1999 weer eens gespeeld, vergeet dat maar op de hedendaagse consoles (al zit er wel verbetering in bij de Xbox). Hierdoor hoef je dus ook nooit je oude pc's nooit te houden en verkoop je die weer door op marktplaats. Zo heb ik mijn oude i5-3550 en GTX970 voor 400 verkocht, terwijl ik hier nog een PS2, PS3 en een Xbox 360 heb staan.
- Volledige vrijheid om te doen en laten wat je wilt met je pc. Jat Sony je Linux functie eruit? Jammer zeg. Haalt Google de comment functie uit je YouTube app voor je Xbox? Da's balen. Dat soort dingen heb je niet op de pc, jij bent de baas over je hardware, niet Microsoft of Sony.

Kan nog wel 3 pagina's vullen met voordelen, maar je snapt het wel denk ik.
Dat is geen kromme vergelijking want ik wil een gaming machine hebben in de woonkamer, naast mijn bestaande PC. (Of voor mensen die een laptop hebben) Dat wordt dus een extra PC. Ik heb al een PS4 pro maar ik vind de performance ontoerijkend. Ik wil gewoon 60fps1080p. 4K boeit me niet, 1080p vloeiend vind ik veel belangrijker. Heb nu een tijdelijke PC staan met gtx 970 erin, maar uiteindelijk wil ik een dedicated woonkamer game pc.

Ik speel vooral single player games met een xbox controller in de woonkamer, zoals doom witcher fallout en skyrim.

Daarna speel ik op mn PC verder met dezelfde save-game. Soms dus op kantoor met toetsenbord + muis en soms in woonkamer met controller. Dezelfde game, dezelfde save. Heb ook een steam link maar die vind ik matig, gezien de beeld compressie en gebrek aan ondersteuning van de xbox controller chat keyboard. Latency is niet eens het probleem

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 2 november 2017 13:59]

Je moet het niet vergelijken met een compleet nieuwe pc. De pc heb je al want je bent pc gamer. Net zoals een console gamer al een xbox one heeft, of een ps4 voordat hij een xbox one x of ps4 pro koopt. Dus op pc is het slechts een nieuwe grafische kaart en wellicht 8gb ram erbij en klaar. Dan komt je een heel end met 500 euro. Je krijgt dan een 1070 in huis en produceert 50% meer frames dan de xox.
Klopt helemaal, maar dat argument kan ik niet gebruiken tegen console gamers, want die hebben die luxe vaak niet. Als je dan ook nog meerekent dat je je oude cpu, mobo, ram en gpu verkoopt (hoef je toch niet te houden, want fatsoenlijke backwards compatibility), dan kom je helemaal goedkoop uit en is het heleml niet interessant meer om een console aan te schaffen.
Dat is een goed punt ja. Een console gamer bewaart zijn oudere consoles misschien, terwijl een pc gamer nu nog steeds Commander Keen kan opstarten op zijn Threadripper. Trouwens ook allerlei oude console games, hoewel dat niet helemaal legaal is.

[Reactie gewijzigd door nzweers op 2 november 2017 13:46]

Er zijn meer noemenswaardige Cross platform games dan exclusives op beide consoles. Van beiden zijn de goede exclusives op 1 hand te tellen.

Maar de Xbox is alleen veeeel sterker dan de Pro en is dus met alle patches een stuk aantrekkelijker
In principe is het gewoon een super alternatief voor een game pc. Het gaat je namelijk niet lukken nieuw een game pc te bouwen die games ook echt op een 1440p of 4k resolutie kan afspelen.
Gaat dit dan via HDMI of zit er ook een displayport uitgang op de One X?
Niet alle monitoren ondersteunen hogere resoluties dan 1200p over HDMI.

Edit: Mijn PG279Q ondersteunt tot 2560x1440 60hz over HDMI. Maar dat is een van de nieuwere en duurdere 1440p monitoren.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 2 november 2017 11:35]

HDMI is de enige uitgang op de X
Mooi zeg dit, mijn getwitter komt ook gewoon op de nieuwspage van Tweakers terecht!
Zag het ook al op reddit staan haha, leuk meegenomen voor een vraag die al 100x gesteld is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*