Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Enkele Xbox 360-games krijgen visuele verbeteringen voor de Xbox One X

Microsoft heeft het Xbox One X Enhanced-programma uitgebreid zodat nu ook enkele Xbox 360-games er deel van uitmaken. Bij dit programma worden games geoptimaliseerd om gebruik te maken van de hardware van de Xbox One X.

Het gaat om de games Halo 3, Assassin's Creed, Fallout 3 en The Elder Scrolls IV: Oblivion. Niet alleen wordt de resolutie van de games aanzienlijk verhoogd, volgens IGN tot wel negen keer zoveel pixels, maar ook gaat de kleurdiepte bij enkele van de games van 8 naar 10bit. Het is nog onduidelijk of er meer Xbox 360-games worden geoptimaliseerd voor de Xbox One X.

Deze games zijn gratis te updaten met de verbeteringen voor de Xbox One X, mits gebruikers in het bezit zijn van de games. Er is geen ondersteuning voor hdr toegevoegd. Vanaf 7 november zijn de updates beschikbaar; op deze dag komt de Xbox One X-console beschikbaar.

Het Xbox One X Enhanced-programma betekent dat de ontwikkelaar extra verbeteringen heeft doorgevoerd, zoals een hogere resolutie, betere framerates of verbeterde textures. De games binnen dit programma hebben niet automatisch een 4k-resolutie of hdr-ondersteuning; daarvoor zijn er weer twee aparte logo's, naast het Enhanced-logo. De lijst met games die verbeterd zijn voor de Xbox One X, telt inmiddels meer dan 130 games. Het gaat vooral om titels voor de Xbox One.

De eerste uitvoeringen van de Xbox 360

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

24-10-2017 • 11:25

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Toch leuk voor die paar games. Als ik het zo lees gaat het alleen om de eerste Assassin's Creed. Jammer, want deel 2 was stukken beter!

Het verschil tussen kleurdiepte op 8-bit depth en 10-bit depth: Klik!
Het bovenste plaatje is naar mijn mening 8-bit color, het onderste ongeveer 5-bit color. 5-bit color geeft namelijk 32 verschillende rood-tinten van wit naar rood.
Wow ! Dat verschil was mij nog niet duidelijk, dank je wel !
Top om te zien dat deze pareltjes naar de X Box One X komen. Ben benieuwt naar het uiteindelijke resultaat EN de prijs.

10bit is inderdaad een hele verbetering tegenover 8bit. Vooral bij scenes met minder licht valt dit echt op.

Let wel; je scherm/TV moet natuurlijk wel 10bit ondersteunen ;)

[Reactie gewijzigd door Anoniem8891 op 24 oktober 2017 12:59]

dat plaatje is niet realistisch, het is een versterking van het effect. Het is ook geen 10-bit plaatje

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 24 oktober 2017 13:17]

Ze vergelijken een 360 met een One X, niet zo heel vreemd dat het er een stukkie beter uitziet, 12 jaar oude hardware... Dergelijke kwaliteit heb ik al vele jaren op een game PC.
Maar dit is juist wel het punt. Alleen dikkere hardware maakt de game nog niet mooier/sneller (zeer zeker niet op consoles, waar de resolutie en framerate vast gezet worden). Dus dit zijn een soort patches voor deze oude games, om de resolutie op te krikken en eventuele andere settings te verhogen, mogelijk zelfs texture packs (lijkt me wel om 10bit textures te gebruiken) met ook hogere resolutie. Dat kost wat werk vanuit de developer, dus best netjes dat dit semi-gratis gebeurd.

Enkel een oude game op een nieuwe console runnen zou juist wel vreemd zijn als dat uit zichzelf een 'stukkie' beter er uit ziet, zou betekenen dat de game schaalbaar is opgezet en met zwaardere hardware rekening houd (of dat de emulator gewoon standaard de resolutie omhoog gooit, is maar afvragen of dat verder geen problemen geeft), wat gewoon niet gebeurd bij console games.

Het nieuwswaardige is dat deze games een update krijgen. Niet dat dit een technisch hoogstandje ofzo is.
die pc master-race opmerkingen zijn dus nergens voor nodig ;)
Mooi relaas. En zoals je aangeeft, is het vooral mooi dat dit alles gratis gebeurt, in die zin dat als je de oude game nog op schijfje hebt liggen, je nu een update krijgt voor niks. Het stelt op zich misschien niet zoveel voor, maar ik vind het toch netjes dat MS dit doet. Het hele BC programma kan ik ook best smaken en was voor mij zelfs het beslissende argument om uiteindelijk toch mijn 360 te vervangen door de X-Bone. Daar kan Sony ,nog wel een voorbeeld aan nemen. Ik moet immers mijn PS3 en PS4 nog steeds naast elkaar laten staan als ik beide game types wil blijven spelen en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in zal komen. :(
Ik denk ook dat je dat van Sony wel kan vergeten, de architectuur van de ps3 en de ps4 verschillen daarvoor gewoon te veel. Developers hadden al moeite om de 9 cores van de ps3 optimaal te benutten, dit correct emuleren op een ps4 met fatsoenlijke performance lijkt mij haast onmogelijk. Dat zou de hercompileren van de games betekenen, wat aanzienlijk meer werk is en is eerder een her-uitgave dan backwards-compatibility te noemen.

Ondanks dat de xbox 360 op ppc draaide (en de xbox en xbone op x86) is het wel veel meer recht toe recht aan om te emuleren, in ieder geval allemaal directx (achtig) implementaties.

Is inderdaad erg jammer, zijn zat oude ps3 titels die na een oppoets beurt prima mee zouden kunnen met games van vandaag (waarschijnlijk ook wel een stuk meer dan op de xbox360).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 25 oktober 2017 14:14]

Ze vergelijken een 360 met een One X, niet zo heel vreemd dat het er een stukkie beter uitziet, 12 jaar oude hardware... Dergelijke kwaliteit heb ik al vele jaren op een game PC.
Je gaat alleen aan het feit voorbij dat ELKE Xbox 360 dezelfde specs heeft (niet helemaal waar trouwens, want we hebben wat revisies gehad). Het werkt dus niet zo als op de PC, waar je een bijna oneindig aantal mogelijkheden hebt qua configuratie en waarbij je afhankelijk van die configuratie dingen aan en uit kunt zetten. Een game designer zal bij consoles dit dus niet inbouwen. Hij weet immers welke hardware de gebruiker heeft en wat die hardware kan. De game zal dus op nieuwe hardware niet beter werken. Als dat wel het geval is, dan heeft de ontwikkelaar slecht werk geleverd en werkt de game dus niet correct op het platform waarvoor het bedoeld is. Wil je dus dat een game op een nieuw en krachtiger platform beter presteert, dan zul je iets moeten veranderen aan de game. In het geval van Oblivion geloof ik niet dat ze 4K textures hebben verwerkt in de game. Ik geloof zelfs niet dat ze full HD textures erin hebben gestopt. Jij hebt gelijk: de PC heeft al langer de mogelijkheid tot betere prestaties als een Oblivion op de Xbox 360. Ik denk dat men voor de PC ook hogere resoluties aan textures aan bieden kan. Als men dit dus de textures kan uitwisselen dan zal de Xbox harder moeten rekenen (maar dat kan de Xbox One X ook) en dan zal het beter uit zien. Ook kan men wat aan het code tweaken, zodat het allemaal wat vloeiender werkt.

Wat ze precies doen, dat weet ik niet. Ik zal het na 7 november eens bekijken.
Het gaat hier wel om een spel wat nooit grafiesche instellingen gehad heeft. Als ik op de Nintendo Wii U een Nintendo 64 spel opstart krijg ik ook niet ineens betere graphics, dit moet geÔmplementeert worden.

OT:
Ik vind het goed om te zien dat microsoft zich op deze manier onderscheidt van de concurenten. MS is goed bezig de laatste jaren en wint steeds meer positiviteit in mijn optiek, ookal heb ik geen Xbox. Wie weet dat ze met deze mentaliteit de volgende generatie wel gaan winnen.
Ehh? Waarom geen bewegende beelden bij de vergelijking bij Xbox One X? Prima dat voor de vergelijking beide beelden stil worden gezet om daarmee de vergelijking en de verbeteringen duidelijk te maken alleen ziet het er gek uit als je geen bewegende beelden laat zien.

Het is voor mij (door het filmpje) niet duidelijk of de gameplay er we/niet onder lijdt.
Slecht verkoopargument voor de One X naar mijn idee :P Of ik zie het gewoon niet.
Ik snap dat zon upgrade minimaal is, maar begin bijna te twijfelen of dit echt nieuwswaardig is.
Gaan mensen hiervoor massaal Halo 3 spelen? Met de shitload aan nieuwe games die nu beschikbaar zijn.
Nee, maar wel Fallout en Oblivion. Toch twee van de betere Bethesda style open world games.
Maar ook bizarre urentrekkers hoor :P
Met minder tijd (bijv. door veranderingen in levensfase) merk ik dat die giga RPG's me echt kopzorgen beginnen te geven. Witcher 3 moest ik na 125 uur gewoon mee kappen omdat Dark Souls 3 op de stoep lag... Dat begint gewoon het managen van je games te worden XD hahaha

Persona 5 (@55 uur) is nog niet klaar, maar Mario Odyssey ligt alweer op de loer. Dan pak ik niet nog even een paar klassiekers tussendoor hoor.

Dit is geen beklag hoor. Pure luxeproblemen.
Hier wordt ik toch wel bij van hoor! Vind het goed om te zien dat Microsoft ook aandacht aan de "gouwe ouwe" games blijft besteden. Dit maakt het opnieuw spelen van de games toch een stuk leuker!
Wat houden ‘verbeteringen’ Łberhaupt in?

Voor hetzelfde geld zijn het relatief simpele aanpassingen, of bevatten de games de desbetreffende functies al.

De games waren cross-platform, en op PC kon je altijd al in kwaliteit kiezen.


Leuk, en mooi dat het wordt gedaan, maar hoe en wat wordt eigenlijk niet uitgelegd.
maar hoe en wat wordt eigenlijk niet uitgelegd.
Is dat relevant? Ik bedoel, interessant om te weten hoor, maar het doet niets af aan het feit dat het tof is dat het mogelijk wordt gemaakt.
Voor hetzelfde geld zijn het relatief simpele aanpassingen, of bevatten de games de desbetreffende functies al.
De aanpassingen zijn idd relatief simpel. Erg veel moeite hoef je niet te doen om een Xbox 360 game op native 4k te runnen op een Xbox One X met een solid framerate. De vraag is meer of je nog gewoon de oude Xbox 360 codebase kunt blijven gebruiken, of dat je de boel ook echt moet updaten naar het Xbox One ecosysteem. In dat geval wordt het al een stuk meer werk.
Dat laatste vind ik nou juist wel interessant.

Is het opnieuw gecompileerd waarbij x-aantal functies zijn vertaald naar functies van de One zonder dat er veel aandacht aan is besteed,

of zat er meer achter.

En was dat weer game-specifiek,
of gebruikte men wat extra software die je bij meerdere games kunt gebruiken?


Als je dat weet, kunnen veel oude games mogelijk uit de box. Bepaalde games zijn gewoon tijdloos.


Hogere resoluties en meer details, dat kon je 20 jaar geleden al op de PC... En prima dat het nu beter kan op console bij bepaalde games,
maar eigenlijk wil ik meer 🙂
Je haalt wat dingen door elkaar. Wat sowieso gamespecifiek is, is het ophogen van de resolutie. We zitten allang niet meer met een fixed function rendering pipeline waarin je heel makkelijk dat soort dingen kon aanpassen. Heel veel grafische processen zijn tegenwoordig enorm generiek en niet alles schaalt automatisch mee.

Wat automatisch kŠn (en feitelijk al gebeurt bij de titels die gewoonweg geŽmuleerd worden), is het vertalen van de oude codebase naar de nieuwe SDK functies en architectuur. Het feit dat deze games een handmatige update hebben gehad, maakt de kans groot dat ze de boel moeten hercompileren voor de Xbox One. En dan moeten er een hoop aanpassingen worden gemaakt, want de hardware is gewoon anders. Maar wat eventueel ook zou kunnen is dat ze gewoon een soort van Xbox 360 update hebben gedaan. Dat zou wel het minste werk zijn. Je geeft de game gewoon toegang tot wat extra geheugen, en dan hoeft alleen de rendering pipeline iets worden aangepast om op een hogere res te renderen. En dat runt vervolgens dan gewoon op de emulator op de Xbox One.

Laat ik dit zeggen: de kans dat je een hogere res beschikbaar gaat krijgen bij alle oude games zonder handmatige aanpassingen is sowieso enorm klein.
Once you go DirectX12 you never go back.
Wauw! super interessant artikel, thnx!

Ik heb al die tijd gedacht dat de xbox one niet meer was dan een hyper-v bak die vrij gemakkelijk een xbox 360 OS kon inladen en daarop elk spel kon spelen. Enkel wat wijzigingen aan de locatie van savegames en mischien wat kleine tweakjes hier en daar was dacht ik genoeg om een spel comptible te maken op de xbox one.

Dit zit het toch wel weer in een heel ander daglicht en microsoft mag hier toch zeker de nodige credits voor verdienen dunkt mij, maar dat doet het dan geloof ik ook al.
Volgens mij denk je al veel te ver... opnieuw gecompileerd, volgens mij gebeurt dat al niet eens. 360 backwards compatibilty werkt met emulatie, waarbij er misschien wat aan de emulatieomgeving gesleuteld wordt om het werkend te krijgen. De One X heeft daarbij nog wat extra power over waardoor de resolutie omhoog getrokken kan worden, heel misschien dat ze nog wat textures van hogere kwaliteit uit de PC versie gepakt hebben of zo. Dit is denk ik vergelijkbaar met bijvoorbeeld Dolphin die ook Wii games op een hogere resolutie kan draaien dan dat de Wii dat zelf kan.
De One X heeft daarbij nog wat extra power over waardoor de resolutie omhoog getrokken kan worden
En daarvoor moet je dus opnieuw compileren, want de resolutie is op de meeste games gewoon erin gebakken. Die schaal je niet zomaar even op zonder allerlei problemen.
Ok, jij kan het weten, ik lees nu ook jouw reactie op Iblies pas ... maar hoe doen emulators als Dolphin dat dan? Is dat wel zo'n fixed function rendering pipeline nog?
Ja, de Wii en zeker de GC zaten extreem veel simpeler in elkaar, en had je weinig tot geen post processing effecten. Kijk, je kunt natuurlijk altijd wel de game in een of andere vorm op een hogere resolutie krijgen, terwijl je dan bijvoorbeeld een effect zoals een depth of field blur mist of dat de blur kernel niet meeschaalt met de resolutie (en er effectief dus minder geblurd wordt). Een custom emulator als Dolphin is daar natuurlijk iets vrijer in dan de officiele emulator van een consolefabrikant, omdat die laatste gewoon on par of beter moet werken voor alle ondersteunde games.

Maar naarmate de hardware generieker en "programmeerbaarder" wordt, wordt het steeds moeilijker om dingen zomaar even aan te passen tijdens emulatie, simpelweg omdat je geen kennis hebt van wat de programmacode nou echt aan het uitspoken is. Datzelfde blur filter wordt op de PS3 wellicht gewoon geÔmplementeerd op de cell, met hardcoded resoluties. Dat is game-specifieke code, en dat kan een emulator op zich wel patchen maar dat is gewoon handwerk. Op de huidige generatie consoles zijn dat typisch compute shaders, en die werken met hardcoded resoluties.

Maar het gaat nu ook een heel stuk verder dan alleen wat post processing effecten. Als ik zie hoe we vandaag de dag de hele belichting verzorgen, dan is dat ook met compute shaders ipv traditionele rasterization. Dat betekent het domein waarop de shaders moet worden aangeroepen van buitenaf wordt opgegeven ipv dat het gekoppeld zit aan het rendertarget (er is eigenlijk helemaal geen rendertarget, maar gewoon een buffer waarnaar geschreven wordt). Je kan het vast wel zo maken dat een emulator met een bepaalde heuristiek de aanroepen zo weet aan te passen dat het goed meeschaalt met de resolutie, maar dat gaat gegarandeerd een keer mis.
Je kan hoe dit werkt, denk ik, het beste vergelijken met emulatie van consoles op pc. En dan bedoel ik de wat nieuwere consoles die veel met 3d doen.

Neem de Dolphin emulator bijv (doet gamecube/wii), ik heb daar Windwaker op gespeeld (ondanks dat ik gewoon een GC met de game in de kast heb liggen) op full hd resolutie en anti-aliasing. Volgens mij zijn er zelfs rom-mods voor hogere resolutie textures (niet in verdiept).

Dit vereist super weinig werk, het is wat aan de settings sleutelen en bechmarken of je machine het nog kan renderen op een stabiele framerate, maar wel iets wat je waarschijnlijk per game apart moet doen.

Ik vermoed dat dit niet veel anders zal gaan, ik denk dus dat de game nagenoeg origineel gelaten worden (hooguit een aanpassing om assets uit andere bron te halen, voor hogere resolutie / bits textures) en de rest emulatie-tweaks zijn.
Het gaat niet om functies die worden aangepast. Alleen om de grafische pracht en praal. Dus hogere resoluties en betere textures.
Leuk dat de PC die optie heeft, maar daar heeft de Xbox gamer niets aan natuurlijk.
Zelf al stelt men enkel de betere textures van de PC versie ter beschikking, dan nog is het leuk dat ze dit doen.
Ja precies. Ik vind dit een fantastisch initiatief van Microsoft, dat in feite HD-remasters overbodig maakt.
Volgens mij is dit in principe hetzelfde als HD-Remastered, alleen dan een ander naampje? We moeten ook nog maar zien of het als gratis extra aangeboden gaat worden als je de originele titel al bezit, of dat je alsnog weer de 'enhanced edition' moet kopen
We moeten ook nog maar zien of het als gratis extra aangeboden gaat worden als je de originele titel al bezit
Ja
of dat je alsnog weer de 'enhanced edition' moet kopen
Nee :)
De visuele verbeteringen zijn effectief gratis als je de game al bezit. Dat is dus het grote verschil met de officiŽle remasters die je (op console althans) opnieuw moet kopen.
Microsoft is echt zo goed bezig. Hulde. De xbox one X staat hier 7 nov. Geen twijfel mogelijk.
Daarnaast hebben 360 games standaard de volgende verbetering op de XB1X:
- Texture filtering wordt omhoog gegooid naar 16xAF.
- VSYNC wordt geforceerd. (geld ook voor de XB1 en XB1S modellen)
Ik heb op dit moment geen PS4 of Xbox One maar dergelijke features trekken me toch meer naar Microsoft, ik heb 'alle' consoles van Nintendo/Sony/Microsoft en backwards compatibility met de orginele disks spreken mij zoveel meer aan dan het opnieuw kopen van games zoals je bij Sony moet doen dat ik toch overweeg tegen kerst een Xbox One X te kopen ipv een PS4 (op wat unieke IP's na kan je toch een hoop op beide spelen)
Hoop dat dit ook voor RDR gebeurt. Ik ben best te vreden met de bc versie maar de framerate is niet heel goed.
Verwacht, netzoals LA Noire over een maand, een re-release van RDR ergens volgend jaar. Die game kan nog best een paar units verkopen in de aanloop naar het vervolg.
Ja dat nog liever. Ook gelijk een pc versie.
Ik hoop stiekem dat Kingdoms of Amalur ook voor de One beschikbaar wordt gemaakt...
Al met al goed nieuws!
Ze zijn nog steeds bezig, de 360 remaster van Fable 1 is paar weken geleden nog toegevoegd. Dus er is altijd een kans.
Dan blijf ik hoopvol!
Kan m'n One al maanden niet (goed) gebruiken omdat ik hem zoals ik hem nu heb staan geen disc meer kan afspelen (rechtop :+ ). M'n 360 zit via de HDMI in verbonden met het ding. Maar leuk, goede reden om de X te halen, zeker nu ook straks wat Xbox 1/Classic titels af te spelen zijn.

[Reactie gewijzigd door Exorcist op 24 oktober 2017 12:48]

Hoezo kan je er rechtop geen disc meer indoen?
Simpelweg omdat je er niet meer goed bij kan oid?
De eerste Xbox One is niet geschikt om rechtopstaand discs te lezen helaas.
Aha. Heb een one s.
Die heeft die beperking niet.
nvm then.
Ik zou een xbox one X alleen kopen voor zijn UHD bluray speler. Voor de games blijf ik lekker op een PS4 Pro.
Dan kan je beter een S kopen, die heeft ook een UHD BluRay speler :)
Tnx dat wist ik niet eens. Scheelt weer :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True