Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Dertien originele Xbox-games zijn vanaf dinsdag beschikbaar op Xbox One'

Vanaf 24 oktober zijn in totaal dertien games die uitkwamen voor de originele Xbox, speelbaar op de Xbox One. Dit gaat via het backward compatibility-programma, dat Microsoft in juni aankondigde.

Gamewebsite IGN meldt dat Microsoft de eerste dertien originele Xbox-titels heeft onthuld die vanaf 24 oktober beschikbaar zijn op de Xbox One. Daaronder zitten games als Star Wars: Knights of the Old Republic, Crimson Skies: High Road to Revenge, Fuzion Frenzy en Red Faction II. Of en wanneer er meer originele Xbox-games beschikbaar komen via het backward compatibility-programma, is onduidelijk.

Op de officiële Microsoft-pagina wordt nog geen melding gemaakt van de start van het programma, maar een aantal van de dertien originele Xbox-titels zijn al wel verschenen op de Xbox marketplace als 'game on demand'. De titels Red Faction 2, Star Wars: Knights of the Old Republic, Prince of Persia: The Sands of Time zijn daar onder andere te zien.

IGN heeft enkele van de dertien aangekondigde originele Xbox-games al kunnen spelen op de Xbox One. Al deze games zijn te spelen in een 1080p-resolutie en hebben hogere framerates en snellere laadtijden. Op de oorspronkelijke Xbox hadden deze games veelal een 480p-resolutie. De meeste games hebben nog wel hun oorspronkelijke beeldverhouding van 4:3, maar de game Ninja Gaiden Black heeft wel ondersteuning voor een 16:9-verhouding.

Het is mogelijk om de originele gameschijven te gebruiken en de digitale licenties zijn overdraagbaar. Bovendien bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van system link met consoles van alle drie de Xbox-generaties. Op die manier zijn verschillende consoles aan elkaar te koppelen en kan dezelfde game op verschillende systemen worden gespeeld.

Door

Nieuwsredacteur

87 Linkedin Google+

Submitter: harrytasker

Reacties (87)

Wijzig sortering
Wellicht het vermelden waard welke games er beschikbaar zijn?

Het gaat om de volgende 13 games:
Star Wars: Knights of the Old Republic
Ninja Gaiden Black
Crimson Skies: High Road to Revenge
Fuzion Frenzy
Prince of Persia: The Sands of Time
Psychonauts
Dead to Rights
Black
Grabbed by the Ghoulies
Sid Meier’s Pirates!
Red Faction II
BloodRayne 2
The King of Fighters Neowave
Fuzion Frenzy


Helemaal kapot gespeeld na het stappen.

Edit: net even opgezocht, maar mini-game "twisted system" was een favoriet

[Reactie gewijzigd door streelder op 23 oktober 2017 22:06]

KOTOR vorig jaar nog een keer helemaal uitgespeeld. Blijft één van de beste RPGs die ik heb gespeeld. Nog steeds zeer onderhoudend! Aanradertje voor iedereen.
Crimson Skies <3. Wat heb ik dat spel grijsgespeeld. Op precies het goede moment je vliegtuig laten stallen om zo een duikvlucht te maken en je vijanden aan te vallen. Zeppelins uit de lucht halen door de propellors kapot te schieten.

Heerlijk spel. Ben benieuwd om te zien hoe het de jaren heeft doorstaan.
omg, crimson skies. Beste game evah!!

Zonde dat ik net een PS4 gekocht heb. Als ik dit had geweten...
Hoopjes lol gehad met Kotor, en dat ziet er nog een beetje minder slecht uit op de one ook
https://www.youtube.com/watch?v=G2yXh31wy14
Waarom bouwt MS niet gewoon een emulator die alle games ondersteund? Ze hebben toegang tot de volledige architectuur. Hobbyisten krijgen het voor elkaar met bijna niets.
Het probleem is niet dat de vm waar de games in draaien de games niet ondersteund..
Microsoft heeft niet zelf de rechten van alle games, dus mogen ze de game niet zomaar beschikbaar stellen.
Van sommige games bestaat de developer en uitgever niet meer en dus is hij niet opnieuw uit te brengen (zoals Blur van de x360)
De rechten van Bizarre Creations liggen nu gewoon bij Activision, dus daar zit het probleem niet in. Het probleem is dat er geen studio binnen Activision zich meer gaat storten op het fixen van Blur of Project Gotham Racing voor de Xbox One, zolang al het personeel dat eerder voor Bizarre Creations, nu voornamelijk bij Playground Games en Turn 10 werkt.
De rechten van Bizarre Creations liggen nu gewoon bij Activision, dus daar zit het probleem niet in
Dat is wel héél kort door de bocht. Je gaat voorbij aan eventuele licenties op middleware en in het geval van Blur licenties op gebruik van zowel muziek als automerken en -types.
Heb je het dan over het backwards compatible maken, of het uitbrengen van een remastered versie? Ik heb namelijk op de Xbox 360 PGR2 backwards-compatible kunnen spelen.
De rechten is niet het probleem, immers als de game draait op de x360 dan moet die ook gewoon kunnen draaien op de xbox one (ze kunnen de game alleen niet in hun store gooien, dus alleen via de disc zelf). Het probleem is dat ze alleen games vrijgeven waarvan getest is dat deze '100%' werken.
Volgens de ontwikkelaars waren de rechten juist het grootste probleem.
Mooi stukje leesvoer.
http://www.ign.com/articl...e-backwards-compatibility
Een volwaarden X360 emulator inclusief volledige XBL en recording? Mwah, denk niet dat 'emulatorbouwers' dat even voor elkaar krijgen. Dit is niet een hobby project dat wat kan draaien en daarmee klaar, dit is 100% legaal, deals met publishers, muziekmakers, originele devs, en moet ook nog eens goed draaien.
Zie andere reactie, maar xbox live voor xbox classic word al langzaam aan gewerkt. Legaal gesproken is wat MS doet ontzettend gaaf en beste optie, en mogelijk grafies de bsste optie. Maar voor die unieke niet ondersteunde games, prototypes, Sega Chihiro games en kennis over de xbox, blijven de homebrew emualoren intressant
Heb je een linkje over die Xbox Live? (is het van Microsoft zélf uit?) Ik had op Reddit wel over iemand gelezen die een soort Xbox Live revival aan het reverse-engineeren was, maar het laatste dat ik over die persoon had gelezen was dat hij een job had gekregen bij Microsoft en het project daardoor stil ligt :(
https://www.reddit.com/r/originalxbox/ via hier komt het nieuws vast wel. er is een discord waar Grimdoomer kwam, maar niemand die de code nu heeft komt daar als we weten.

Inderdaadt hij heeft een baan bij MS (speculatie wat precies, kon hij niets over zeggen) maar ik heb vernomen dat rond nu en volgend jaar een ander persoon/personen er aan zoude werken. Naast zijn werk zijn er ook her en der andere die zelf op onderzoek zijn gegaan, op Assemblergames en een andere Discord channel zijn er wel mensen die de skills er voor zoude hebben. Ik denk dat vooral de wat minder ver gevorderde afwachten wat MS doet met OG xbox BC op de Xbox one.

ObscureGamers is een alternatief forum, waar waarschijnlek ook mensen zitte die er prive aan zoude kunne werken. Niemand lijkt zo ver gekomen als Grim, maar na hem gesproken te hebben toen het net bekend was, het is niet heel moeilijk. Je moet alleen wel weten hoe de Xbox zijn netwerk verkeer encrypt en hoe Microsofts authenticatie dingen werken zoals bij ADC met gebruikers (per xbox een machine account zoals een msn account, of netwerk account bij een MS netwerk). de keys zitte wel gewoon in de xbox, als je die hebt ;) Ik verwacht alleen niet in 2017 nog groot nieuws
Als de emulator '100%' de 360 emuleert hoeft er geen deals gesloten te worden met publishers (tenzij ze de game ook in hun downloadstore willen zetten), het probleem is dat ze alleen games willen vrijgeven waarvan ze weten dat die ook voor '100%' werken met de betreffende emulator en niet achteraf gezeur krijgen van mensen dat de betreffende discbased game die ze willen spelen niet fatsoenlijk draait. En zoals je zegt, voor een hobbyproject maakt het niet uit of het niet fatsoenlijk draait, maar voor een commercieel product maakt het wel weer uit.
Microsoft bezit de rechten op de volledige hardware/systeemsoftware van de 360.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 24 oktober 2017 11:33]

Uit betrouwbare bron kan ik je vertellen dat het niet gemakkelijk is, en niet bijna niets. Er word bij sommige projecten gespeculeerd hoe MS dit nu voorelkaar heeft gekregen, en nog steeds hard gewerkt aan vooral gpu dingen, die nvidia nv2a is niet zomaar een pc gpu met directx ;) de games werden later ook ingewikkelder, ik vergeet steeds de termen maar code word pas in memory gelinked ofzo? Kan wel opzoeke, maakt latere games als ook halo2 moeilijk voor cxbx-reloaded. Xqemu probeerd de volledige hardware te emuleren maar dat is legaal gezien dus weer moeilijker te verspreiden (je hebt de kernel, dashboard en moeilijk te krijgen mcpx rom nodig, legaal ;) ) cxbx-reloaded kan 4k patches aan, recording en als servers het doen, zoude beide emulatoren Live kunnen. Ms heeft gewoon veel toegang tot broncode of de ganestudios, daarnaast hebbe zij het geld en resources om emulatoren te schrijven en alle docs en contacten die cxbx en xqemu missen. (ms heeft ook project giano gemaakt, onderandere een virtuele PowerPC G5). Xbone emu is gaaf, emulatoren blijven de meeste games ondersteunen... Nog wel.
Wat het artikel vergeet te vermelden is dat in de hardware van de xboxone speciale functionaliteiten van de 360 zijn toegevoegd zodat emulatie fatsoenlijk kon draaien, dit is dus niet complete softwareemulatie zoals op de PC wel moet. BC was MS al mee bezig tijdens de ontwikkeling van de One.
Wat waarschijnlijk meespeelt, is dat ze per game aanpassingen moeten doen. Zo worden de beelden niet naar de hogere resolutie geüpscaled, maar krijgen de oude games ondersteuning voor native een hogere resolutie bron.

Verder willen ze natuurlijk garanderen dat de games goed werken, en daarom moeten ze de games individueel testen en goedkeuren.
De emulator kan in principe ook alle games aan. Maar wat ze doen is alleen de games vrijgeven die ze fatsoenlijk getest hebben, want sommige games willen nog wel eens gebruik maken van niet gedocumenteerde functionaliteiten van de oudere consoles. MS heeft er weinig aan als iemand een disc er in stopt en begint te spelen en dan blijkt de emulatie niet helemaal goed te gaan na een tijdje, en begint dus op een forum te piepen dat de emulatie klote is. Het kost gewoon veel tijd om de games te controleren (en soms dus de emulator bij te werken).
Omdat het niet écht backwards compatibility is.

De game wordt bijvoorbeeld niet van de schijf gespeeld maar is een key.
Dat de game niet van schijf wordt gespeeld komt voornamelijk omdat de nieuwe drives de beveiligde disken niet kunnen lezen, maar alleen het ID gedeelte van de disc. Daarnaast heeft de emulator waarschijnlijk geen directe toegang tot hardware ivm security.
Er wordt nu een soort iso gedownload waar vanaf de emulator de disc leest
Zoals @SunnieNL al zegt; het is primair een rechten-kwestie. Microsoft moet met elke developer en publisher apart aan tafel om per game de backward compatibility te regelen. Dit kost zowel tijd en geld, en is ook de reden dat Microsoft zoveel mogelijk probeert voorrang te geven aan de meest-verzochte titels.
Hopelijk krijgen dan de meeste games 16:9 ondersteuning net zoals Ninja Gaiden: Black. Mooie ontwikkeling want er zijn toch nog genoeg ''hidden-gems'' uit het Xbox era die ik nog (weer) wil spelen. (Jet Set Radio Future, Kung Fu Chaos, Otogi 1&2, Breakdown)
Ik denk dat Ninja Gaiden al ondersteuning had voor 16:9 op de originele XBox. Dat hack je er niet zomaar even in aangezien je de gameplay ook raakt. Zelfde voor FPS. Waarschijnlijk nu stabiel op target van de game (30 of 60). Maar een game die gemaakt is voor 30fps kan je niet zomaar op 60fps laten lopen zonder gameplay problemen
Uhm, jawel.

30fps naar 60 of 600fps maakt geen drol uit.. tenzij je een slechte programmeur bent die om een of andere reden de fps timings als klok gebruikt in de game engine voor bepaalde aspecten.

En ja, zulke mafkezen zijn er... vergelijkbaar verhaal:
Starmade werkte eerst niet in 21:9 aspect ratio omdat blijkbaar de cursorsnelheid gekoppeld was aan de schermverhouding of zo wat er toe leidden dat als je het spel in 21:9 speelde en een circelbeweging met je muis maakte je vervolgens je cursor in een ovaal zag bewegen (ook al was het beeld gerendered door de engine wél echt 21:9 en niet gestretched of zo)
Slechte programmeur is een beetje te makkelijk. Een console is (was) een heel specifiek target met beperkte resources. De game klok was vaak gekoppeld aan de fps omdat de fps 100% stabiel was. Vanaf 3D veranderde dat, maar zeker in de tijd van Xbox en PS2 waren de physics en collision detection vaak gekoppeld aan fps. Nog steeds trouwens want speedruns maken vaak gebruik van hoge fps om door deuren te clippen.
Skyrim op de PC doet dat ook. Als je de FPS-cap eraf haalt en dan fors meer FPS gaat halen, dan gaat de physics-engine ineens hele rare dingen doen.

Verder heb ik ook al een geval gezien waar een game 21:9 ondersteunt, maar één bepaald onderdeel van de HUD niet - de "deathinitive edition" van Darksiders 2 toont netjes een 21:9 beeld, de minimap werkt, maar alle iconen óp de minimap zijn gerendered op 16:9 en daarna opgerekt en vallen dus compleet naast het plaatje van de map.
Moet je maar eens naar Star Wars Force Unleashed 2 checken voor pc.... zelfs dat heeft het nog.
Albert Penello:
Ninja Gaiden: Black on OG supports Widescreen (16:9) display. So not only is it 16x resolution, it's also 60fps and fullscreen!
Volgens mij heb ik de 360 versie van JSF via bc al wel gekocht
De preformance van die game is nogal slecht op de 360 helaas, dus ik hoop als die komt, dat ie dan wat stabieler is.
Zou best kunnen, er merk wel dat er regelmatig updates voor de games uitkomen. maar had JSRF alleen gekocht omdat ik hem nog vanaf de dreamcast kende :D
Waarom heeft ps4 dat niet? Veel te lui of wat?
denk niet luiheid de ps3 gebruikte een processor genaamd de cell die totaal anders is dan de xbox processoren waardoor het emuleren van ps3 games op de ps4 erg moeilijk word
De Xbox360 had ook een cpu met een totaal andere architectuur dan de de x86-gebaseerde cpu van de Xbox One. Laten we het er op houden dat Microsoft gewoon een knappe prestatie heeft geleverd om wel de 360 te kunnen emuleren.
De CELL CPU is een stuk complexer dan de gebruikte Xenon CPU in de 360. Wat het artikel wel vergeet te melden is dat ze al met BC vanaf 2007 bezig waren en dat de huidige xbox one speciale opties in de hardware heeft gekregen om bepaalde functionaliteiten van de 360 te kunnen emuleren. Dus het is niet helemaal alleen softwarematige emulator van de 360, er is dus specifiek ook in de hardware wat gebouwd om dit te kunnen versnellen.
Maar toch geweldig dat microsoft dit doet, Sony zou dit op zijn minst wel kunnen doen voor de PS1 en PS2.
Sony heeft dit al gedaan tijdens de PS3. Ik kon met mijn launch PS3 gewoon PS2 spellen spelen. Ook PS1 spellen werden uitgebracht, maar die moest je dan weer volgens mij apart kopen. Ik denk dat het ook wel kan op de PS4, maar ze verdienen liever aan remasters en zo. Sony kwam volgens mij toen der tijd ook met het verhaal dat niemand PS2 spellen speelde op zijn PS3. Ik moet zeggen dat dit voor mij inderdaad gold. Ik heb alleen MGS3 gespeeld op de PS3 vanaf de PS2-schijf.

[Reactie gewijzigd door ceesiebo1 op 24 oktober 2017 15:48]

True, maar dat kon omdat Sony in elke PS3 de chips van de PS2 had ingebouwd (en in de PS2 fat de chips van de PS1). Uit kostenoverwegingen is dit er later uitgesloopt bij beide consoles, met de introductie van de Slim-modellen.
Ik doelde dus op dat ze dat met de PS4 zouden moeten doen voor de PS1 en PS2.. De PS3 kon in principe alle PS1 games aan (maar niet alle werken fatsoenlijk, x-files bv niet), en in de eerste generatie PS3's zat een complete PS2 (2 chips), in de 2e generatie nog maar 1 en de andere werd softwarematig geemuleerd, en daarna niet meer (alleen nog maar softwarematig, maar is nooit vrijgegeven).
Sony vindt dat wij toch nooit oudere spellen gaan spelen op een nieuwe console. :') ik wacht ook al jaren tot mijn psn psone spellen eindelijk eens speelbaar zijn op de ps4. Dat is naast dat je spellen vaak dubbel moet kopen voor verschillende platforms (ps3/ps4/psvita) en er geen multiplayer mogelijk is met pc/xbox/switch toch wel 1 van de minpunten aan Sony momenteel. Jammer dat ze ook niks/weinig doen met suggesties van hun klanten.
sony heeft wel enkele mp spellen met pc denk aan ff14, rocket league en dc universe alleen niet met xbox en switch
Er staan heel wat PS2 games in de PlayStation Store. En dat is het, Sony wil dat je weer opnieuw die games gaat aanschaffen. Daarom brengen ze geen emulator uit zoals MS wel doet voor de originele Xbox en de 360.
Black!!! Nice !! Nooit uitgespeeld maar zag er voor die tijd echt vet uit!
Niet alleen voor die tijd. Dat spel ziet er nog steeds heel goed uit!
Is dat het schietspel? Die had ik op ps2 namelijk, echt kapot gespeeld.
Is toch zonde van het schijfje dat hij kapot is? ;)

Maar inderdaad. Gaat hier om de shooter Black.
Prachtig spel, word al emotioneel als ik aan die tijden terug denk. Laatst opnieuw gehaald voor 'n ps2 omdat m'n oude schijfje krassen had etc.
Die laatste missie ook op moeilijkste difficulty was echt 'n pain in the ass kan ik me herinneren.
Doe mij Timesplitters 2 !
Yes please! En Cell Damage, zo vermakelijk met een paar vrienden en een potje bier!
please GTA San andreas
Was de 360 editie niet all backwards compatibele
Leuk lijstje! De meeste van deze titels heb ik destijds wel gespeeld, helaas is $9,99 wel echt te duur. 2 a 3 euro per game zou ik oke vinden meer niet.
Klopt, je kunt beter het schijfje ergens goedkoop halen. Ninja Gaiden Black zit trouwens in de game pass.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 23 oktober 2017 23:53]

Ik kijk uit naar Project Gotham Racing, wat heb ik dat spel uren zitten spelen.
En dan met namen PGR 2, die was zo veel beter dan 1. Door de straten van Barcelona boenderen langs plekken die je ook in het echt hebt gezien is zo gaaf. Handeling van PGR 2 was ook gewoon erg nice.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*