Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox One wordt backward compatible met originele Xbox-games

Door , 115 reacties

Microsoft heeft op de E3-gamebeurs laten weten dat er een nieuw backward compatibility-programma aankomt voor de Xbox One-console. Daarmee wordt het mogelijk om games te spelen die uitkwamen voor de originele Xbox.

Xbox-marketingtopman Albert Penello maakte het nieuws via Twitter bekend. Daarbij schreef hij dat het mogelijk zal zijn om de originele gameschijven te gebruiken en dat de digitale licenties overdraagbaar zijn. Bovendien bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van system link met consoles van alle drie de Xbox-generaties. Op die manier zijn verschillende consoles aan elkaar te koppelen en kan dezelfde game op verschillende systemen worden gespeeld.

Er is nog geen catalogus beschikbaar van de originele Xbox-games die speelbaar zullen zijn. Op de desbetreffende Microsoft-pagina staat alleen dat de functie in de herfst van dit jaar beschikbaar komt en dat tegen die tijd meer details bekend worden gemaakt. Toen Microsoft backward compatibility aankondigde voor Xbox 360-games op de Xbox One, was er in eerste instantie een beperkt aantal games beschikbaar. In november 2015 maakte Microsoft de eerste 104 compatibele games bekend. Inmiddels is de lijst gegroeid naar 386.

Reacties (115)

Wijzig sortering
Bij release was dit een van de grootste redenen om geen One te kopen. Weinig exclusives, geen backwards comp. Als ms bij launch had aangekondigd dat backwards comp zeker zou komen, hadden ze flink meer consoles verkocht.

En wat is het verschil tussen dit en het programma uit 2015? meer games? of verschilt de opzet? moet ms nu met handwerk de games compatible maken met de One en wordt het met dit nieuwe programma geautomatiseerd?

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 12 juni 2017 10:18]

En wat is het verschil tussen dit en het programma uit 2015? andere games?
De BC van 2015 betrof de spellen voor Xbox 360. De BC die net aangekondigd is, zijn voor de eerste generatie Xbox consoles. Dit betekent idd oude spellen spelen, zoals NFS: U2, Mortal Combat, DOA enz.

Ik ben wel benieuwd hoe de prestatie zou zijn op de Xbox (10 S) Scorpio. Als het qua prestatie goed zit, dan wil ik wel voor de Scorpio gaan. Heb nog oude Xbox spellen die nog werken op mijn 360 :P
Ik weet niet waar ik het laatst zag. Maar statistieken lieten zien dat backwards compatibility weinig gebruikt werd. Geen system seller dus.

[Reactie gewijzigd door Rin op 12 juni 2017 13:05]

Dat heb je op Arstechinca gelezen. Die hadden met een API data bij elkaar gepuzzeld en er conclusies uit getrokken. Dit bleek helemaal verkeerd te zijn en na communicatie met MS (he, waarom zou je dat voor publicatie doen? Iets met goede journalistiek) hebben ze praktisch de hele hupse handel gecorrigeerd en "excuses" aangeboden.

https://arstechnica.com/g...-xbox-unleashed-analysis/

Conclusie: Backwards Compat word heel veel gebruikt. Is van 60%+ van de eigenaren speelt regelmatig een x360 spel.
ja, als je de feature bij launch niet aankondigd, dan kopen mensen niet vanwege die reden een console. mensen moeten informatie hebben, voordat ze deze kunnen gebruiken.
Omdat het in het begin nog niet mogelijk was. Nadat de fans dit bleven submitten als feedback hebben ze het gebouwd, hoe moeilijk het ook was. Nu hebben ze dus ook besloten (ze wisten inmiddels hoe 360-BC te verwezenlijken) om dit voor de originele Xbox te doen. Lijkt wel alsof mensen vergeten dat zoiets er niet zomaar kan zijn en dat dit ontwikkeltijd kost.
Omdat het in het begin nog niet mogelijk was.
Niets is onmogelijk. Het is gewoon een kwestie van geld.

De originele Xbox was een x86 platform met een Nvidia GPU. Dat kan wat complex zijn, maar er was toen al een DirectX abstractielaag in gebruik. Verder heeft de Xbox One gewoon een CPU die x86 instructies kan verwerken. Een emulator maken is dus echt niet onmogelijk, zelfs niet voor de binaries die op de originele discs staan.

Backwards compatibility voor Xbox 360 spellen is een stuk lastiger dan voor Xbox spellen, en dat was ook gewoon mogelijk.

Overigens heeft dit voor de originele Xbox maar beperkte waarde. Er zijn maar een paar spellen die echt exclusief waren voor de Xbox. Alle andere spellen zijn toendertijd ook geport naar andere platformen (veelal PC) of later opnieuw uitgegeven voor nieuwe consoles.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 juni 2017 20:03]

maar er was toen al een DirectX abstractielaag in gebruik
Dat wordt vaak gedacht, maar is eigenlijk niet zo. Ja, je kunt de "kale" D3D api gebruiken zoals hij ook op de pc was, maar dat is eigenlijk niets meer dan een statisch gelinkte library die de nodige randzaken voor je afhandelt (resource descriptors invullen, command buffers vullen, etc), het OS zit daar dus niet tussen. Het was niet verplicht hier gebruik van te maken, en veel games en engines deden dat ook niet, zeker tegen het eind van de console.

Er zijn maar een paar echte OS calls, zoals bij het dispatchen van een command buffer of een present. Dat is het enige moment dat een emulator de boel kan vertalen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 juni 2017 18:29]

Het is in mijn ervaring soms (vaak?) wel de vraag hoe goed de controller support (nog) werkt in die spellen. Zie bv. hier. Niet dat ik daarvoor speciaal een Xbox-geval zou aanschaffen natuurlijk.
Voor de Xbox 360 werd backward compatibility meteen by launch als feature aangegeven. Het duurde een paar maanden, maar toen was er een mooie lijst. Microsoft had kunnen weten dat dit voor de Xbox One evengoed ging spelen.
Ze zijn er toen ook mee gestopt omdat het niet goed werktte. BC was erbarmelijk op de 360. Op de One gebruik ik het wel regelmatig. Jammer dat de hardware niet werkt, de vriendin haar Kinect dansgames blijven dus op de 360.
360 bc in nog steeds alleen een aantal game, de originele xbox is al ouder en kan dus makkelijker ge-emuleerd worden door Microsoft.
Van wat ik gelezen heb draaide de Xbox One sinds release al met een Hypervisor architectuur. Het kwam erop neer dat er een virtual machine draaide voor het draaien de daadwerkelijke games, en een ander voor het OS, dus het startmenu en de overlay.

Waarschijnlijk konden ze dit klaarspelen omdat ze voor de servermarkt al hun Hyper-V server helemaal doorontwikkeld hadden, waardoor dit zonder enige nadelen allemaal vrij soepel kon draaien.

Wat ze toen voor de xbox 360 bc gedaan hebben is een derde virtual machine erin gebouwd, die start zodra je een 360 spel opstart. Het voordeel van deze architectuur is dat voor de backwards compatibility een compleet nieuw systeem konden bouwen, dat verder losstaat van de rest van het OS, waar de game in kan draaien.

Nu ben ik benieuwd of ze voor de eerste xbox bc weer een nieuw vm instantie ernaast zullen draaien, of dat ze de bc van de originele 360 voor de eerste xbox in de xbox 360 vm gaan draaien :Y)
Ik denk dat het wel meevalt dat MS meer consoles had verkocht. Backwards compatibiliteit is een leuk marketing dingetje om je concurrentie om de oren ermee te slaan maar als je kijkt hoeveel mensen het gebruiken is het echt minimaal.
https://arstechnica.com/g...2-of-xbox-one-usage-time/

Ik geef toe dat het misschien voor mensen die een 360 hebben de overstap makkelijker/sneller gemaakt wordt, maar als je kijkt naar de life span van de 360 kwamen er tegen het einde ook zo dramatisch weinig games meer voor uit dat ik denk dat dit ook wel mee zou vallen.
De mensen die het wel gebruiken, zijn echter wel de meest loyale gebruikers die waarschijnlijk ook het meeste geld aan games uitgeven. Vandaar ook dat ms het uiteindelijk wel doet. dan hebben ze echter zegmaar the worst of both worlds: de kosten, en de negatieve reacties bij launch.

het gaat ook niet alleen om games van het eind van de cyclus van de 360, maar vooral om de kaskrakers van aan het begin. als je halo 3 zo in je xbox one kunt stoppen en spelen zonder hd remake te moeten kopen, dan is dat toch een voordeel boven een ps4?
Dat zeker, persoonlijk speel ik nog best veel op mijn ps3 naast mijn ps4 dus zou prettiger zijn geweest om alles in 1 machine te kunnen stoppen. Maar ik merkte toen de ps3 BC had naar ps2 en ps1 dat ik zelf er bijna niet gebruik van maakte. Misschien door de groei van de gamesindustrie en toptitels is het nu wel prettiger, daarom heb ik ook een flinke backlog op de vorige gen die ik weg aan het werken ben. Als het erin zit zou ik het zeker fijn vinden, maar het zou niet invloed hebben op console keus, dat blijft nieuwe, exclusieve en leuke ip's.
bij gebrek aan leuke nieuwe exclusieve ips, zoals bij launch van de xbox one en ps4, zou bc dan invloed hebben gehad op je keus?
Persoonlijk zou dit geen invloed hebben, want ik heb de vorige generatie(360/ps3), ik zou sowieso geen hardware op launch kopen als er geen spellen zijn die ik graag zou willen spelen.

Enige kant waarvan ik het zou snappen is als je geen Xbox360 hebt gehad, en je wilt instappen in de nieuwe generatie zorgt BC natuurlijk wel voor een enorme bibliotheek aan goede games, ik denk dat deze mensen wel over de streep te trekken zijn hiermee.

Diegene die al jaren console gamen, die zullen hier denk ik niet door switchen.
Op de eerste generatie ps3 speelde ik 1 PS2 spel heel veel (James bond:tomorrow never dies vanwege de geweldige splitscreen multiplayer!). De rest van de spellen totaal niet. Om even op de PS2 verder te gaan. IK WIL EEN NIEUWE TIMESPLITTERS!!!!!!
maar als je kijkt hoeveel mensen het gebruiken is het echt minimaal.
En als je kijkt naar de mensen die het gebruiken, hoeveel gebruiken die het dan? Ik merk dat de helft van de games die op de Xbox One speel 360 titels zijn. En speel ze dan ook met regelmaat.

Scheelt ook dat Microsoft er maandelijks 2 weggeeft wanneer je gold hebt.
Als je kijkt naar de link is een onderzoek onder bijna een miljoen users blijkt dat over een periode van 5 maanden 1,5% van de totale tijd gespendeerd op de Xbox One BC titels zijn.
Let wel dat Ars net een correctie heeft geplaatst. Vooral het bc gebruik zouden ze zwaar underrated hebben.
https://arstechnica.com/g...-xbox-unleashed-analysis/
Ja, over alle users. Maar hoe zijn de cijfers wanneer je alleen kijkt binnen de groep users die er daadwerkelijk gebruik van maken, die zullen anders zijn. Niet iedere user maakt er ook gebruik van.
Het is heel simpel het vorige compat systeem was een emu voor de 360, dit is voor de originele xbox dus ze moesten weer een volledige andere hardware emuleren en naar het blijkt dus ook hardware communicatie als ze syslink toe gaan voegen.

En vergeet niet bij microsoft is backcompat gratis mits je de originele disc gewoon hebt.

Bij sony mag je er ten alle tijden voor betalen
ja ik had even gemist dat de xbox 1 (niet one) niet in het vorige programma zat, dat exclusief voor de 360 was. intuitief zou ik zeggen dat het emuleren van de oudere console eerst doen, makkelijker zou zijn, maar er was natuuriljk meer vraag voor 360 compatibility
Dus het kon altijd wel gewoon, alleen een software-update nodig...
inderdaad, dit soort shit maakt me alleen maar pissed... er wordt bij elke launch beweert dat om magische redenen backwards compatibility niet kan, tegelijk wordt alles dichtgetimmerd, zodat niemand het tegendeel kan bewijzen, en dan opeens, *POEF* magicly it works now.
uhm zit je nu Sony en Nintendo met Microsoft te verwarren? Want 360 games kan je al een tijdje spelen op de Xone.

Kan ook gewoon zijn dat ze eerst de aan de 360 compatibiliteit hebben gewerkt en nu pas de organelle Xbox af hebben.
nou onderschat dat maar niet. DIt kan namelijk standaard zeer zeker niet. Xbox heeft het voordeel dat het in essentie "gewoon" een hyper-v bak is. Microsoft heeft nu dus een virtual ontwikkeld die de originele xbox games kan afspelen. Daarnaast is het per game een hoop getweak voor de juiste settings.

Daarnaast heeft xbox overigens nooit gezegd adt het niet kan en hebben ze de functie vanwege grote vraag toegevoegd en dat kost ze geld, maar bezorgd ze fans.

De playstation is echter een heel ander verhaal wat helaas veel mensen maar niet (willen?) begrijpen. De architectuur van de ps3 is dusdanig afwijkend dat de ps3 niet even naar een ander OS kan booten zonder die specifieke ps3 hardware, waar de xbox dit prima kan doen.

De hardware van de ps3 emuleren is dan weer veel te zwaar wat het ook weer onmogelijk maakt.
Dat de emulatie op de PS4 (mogelijk) te zwaar is, valt nog te begrijpen. Maar hoe zit het met de PS4 Pro? Ik ben niet thuis in de consoles, noch in de hardware daarvan, dus het is een oprechte vraag.
De cpu in de ps4 pro is nauwelijks sneller (~20%), dus dat gaat het verschil niet maken.
Nee, het is niet een geval van "het kon altijd wel gewoon". Aan dit soort dingen gaat heel veel werk vooraf. Niet alleen moet de Xbox One ondersteuning inbouwen voor alles wat de originele Xbox kon (en op de manier dat die dat deed), maar dan is er ook nog de kwestie van of studio's mee wouden doen en het hoe en wat met rechten.
Nee, het is niet een geval van "het kon altijd wel gewoon". Aan dit soort dingen gaat heel veel werk vooraf. Niet alleen moet de Xbox One ondersteuning inbouwen voor alles wat de originele Xbox kon (en op de manier dat die dat deed)
Dat werk valt best mee hoor als je de originele code hebt...
, maar dan is er ook nog de kwestie van of studio's mee wouden doen en het hoe en wat met rechten.
Als je het eenmaal wilt bouwen zijn studios totaal niet relevant meer hoor. Rechten zijn ook niet van toepassing.
Je hebt het hier gewoon over een emulator, die mag MS gewoon bouwen, je hebt alleen mogelijk een situatie dat de gebruiker bepaalde games er niet mee mag spelen maar dat is op zich niet aan MS.

In het allerergste geval moet je een white-list gaan inbouwen voor cd's / dvd's die afgespeeld mogen worden.
Wat wettelijk mag en wat acceptabel is voor Microsoft zijn nog wel twee aparte dingen. Microsoft wil game uitgevers graag te vriend houden dus technisch gezien de wet niet overtreden maar wel de uitgevers van je vervreemden gaat hem niet worden.
Als je het eenmaal wilt bouwen zijn studios totaal niet relevant meer hoor. Rechten zijn ook niet van toepassing.
Je hebt het hier gewoon over een emulator, die mag MS gewoon bouwen, je hebt alleen mogelijk een situatie dat de gebruiker bepaalde games er niet mee mag spelen maar dat is op zich niet aan MS.

In het allerergste geval moet je een white-list gaan inbouwen voor cd's / dvd's die afgespeeld mogen worden.
Leuke theorie. 1 probleem: dit is niet gewoon emulatie. Xbox 360 games die backwards compatible zijn vereisen een download van de Store omdat de disks niet werken. Dat gaat met de Xbox-games ook zo zijn. Dit is geen 1-op-1 kopie van een game die op Xbox One draait. Wat direct je hele argument van "rechten zijn niet van toepassing" onderuit haalt (en zelfs als het echt al pure emulatie was, waren rechten hier nog steeds van toepassing).
Xbox 360 games werkten niet omdat de 360 dermate anders van architectuur was dan de One dat echte emulatie geen optie was. De One is naar alle waarschijnlijkheid wel krachtig genoeg om de originele Xbox te emuleren. Wat het gaat worden zullen we zien.
Opnieuw, het is niet alleen emulatie. Xbox 360 games zijn ook deels herschreven om gebruik te kunnen maken van services die op de Xbox One bestaan maar niet op de 360 en visa versa. Dat gaat hier ook weer opnieuw het geval zijn.
Ja, maar het is MS die dat herschrijven doet, niet de developers van de game. Ze hoeven ook geen source aan te leveren. Er vindt gewoonweg een offline vertaalslag plaats. Dat verandert niets aan het rechtenverhaal, het is en blijft emulatie
Dus het kon gewoon alleen kost wat werk, ipv de claims dat het gewoon niet kan.
Wat werk? Je snapt wel dat Microsoft studio's moet vragen om ook eraan te werken. Dit kunnen zij niet alleen doen. BC was niet mogelijk omdat veel developers de moeite niet willen doen ervoor. Wat moet dan Microsoft doen? Hun proprietary rights gaan schenden? Doe is even normaal gast. Als het wat werk kostte dan hadden paar hobbyisten het wel zo gedaan, maar dit kost vele manuren. Je mag op je blote knieŽn dankbaar zijn dat Microsoft het wel uiteindelijk heeft gedaan. Sony mag hier een voorbeeld aan nemen... Daar moet je betalen voor je "backwards compatibility" 8)7
ik neem aan dat ze een emulator bouwen om deze games allemaal in 1 keer te laten werken. Als je iedere game moet gaan herschrijven dan ben je inderdaad wel even bezig.

Wat je zegt klopt uiteraard wel. je kunt een emulator maken zodat alle games op de nieuwe console werken... maar wil de maker van de game dat wel? Ze zullen dus goede afspraken moeten maken per developer.

Tenzij je duidelijk met developers afspreekt bij release van een console dat de games die ze uitbrengen ook gebruikt mogen worden op nieuwe consoles.

[Reactie gewijzigd door sygys op 12 juni 2017 10:57]

Emulator wordt per game geoptimaliseerd en per game moet worden gekeken of ze hem mogen emuleren op de console vanwege rechten.
Een emulator is een optie maar in theorie kan Microsoft ook de de uitvoeringscode bij het installeren al omzetten naar native code
Het werkt ook met de originele discs, dus er hoeft niets aan de games verandert te worden (Of de disc is het bewijs dat je de game legaal kunt spelen, waarna de aangepaste game gedownload wordt. Dat is uit het artikel niet duidelijk.)

Maar of het wel of niet makkelijk kan is hier niet van belang. Wat wel van belang is, is dat het pas een stuk later mogelijk gemaakt wordt.
De XboxOne (en elke volgende generatie game console) heeft nieuwe mogelijkheden en betere graphics dan de vorige versie. Om dat goed uit de verf te laten komen heb je bij de launch een paar spetterende games nodig die alles uit de kast halen. Dan creŽer je een hype rond de consoles en de games.
Wanneer meteen bij de launch alle oude games backwards compatible zijn, is de druk minder groot om nieuwe games aan te schaffen, in plaats van dat je meteen een paar nieuwe games aanschaft bij je nieuwe console. Zonder die druk zijn game studio's minder happig om meteen bij de launch een flink aantal nieuwe (dure) games beschikbaar te maken. Daardoor is er minder hype rond het platform en zullen de (initiŽle) verkopen van de console minder zijn.

Edit: Blijkbaar gaat het wel om aangepaste versies en dient de originele disc slechts als 'dongel'.

[Reactie gewijzigd door CivLord op 12 juni 2017 16:06]

Zoals ik heb begrepen werkt BC voor 360 games nu zo: je stopt de schijf in je Xbox voor authenticatie, waarna er vervolgens een BC versie van wordt gedownload. Deze BC versie is van tevoren al gepolished. Tijdens de E3 presentatie werd ook gezegd dat de games er 'beter dan ooit' uit zouden zien, dus waarschijnlijk met een hogere resolutie en meer anti-aliasing.

Zelf heb ik bijvoorbeeld Fable 2 op schijf liggen voor de xbox 360, ook al is wat ik speel niet wat op de schijf staat, moet ik wel de schijf in de xbox one hebben om het spel te kunnen starten.

[Reactie gewijzigd door Maxflex op 12 juni 2017 13:55]

Vroeger was er ook het bijkomend probleem dat ze verlies maakten op de verkoop van enkel de console. Ik dacht dat ze op de nieuwste consoles al winst maken op de verkoop zonder games.
Er wordt wel degelijk iets aan de games veranderd. Als je de originele disc in de Xbox One doet, kan je niet meteen spelen. Je moet dan eerst de aangepaste versie downloaden.
Wat werk? Je snapt wel dat Microsoft studio's moet vragen om ook eraan te werken. Dit kunnen zij niet alleen doen. BC was niet mogelijk omdat veel developers de moeite niet willen doen ervoor. Wat moet dan Microsoft doen? Hun proprietary rights gaan schenden? Doe is even normaal gast.
MS hoeft helemaal niet met de originele developers te dealen. We hebben het over games die al verkocht zijn (en dus niet opnieuw worden aangeboden) en onder een BC laag op de nieuwe console kunnen draaien. Emulatie is wettelijk toegestaan, en ook de originele source code heeft MS niet nodig.

Verder ga je voorbij aan het onderliggende punt dat @Byron010 maakt: men dacht inderdaad dat het niet mogelijk was (iig X360 emulator op de One). Wat MS klaar weet te spelen gaat alle verwachting te boven. Die claims waren er dus, en blijken niet waar: het kan wel, maar kost heel veel manuren en technische knowhow om er te komen.
Ja, met die logica kun je ook Xbox games op een PS4 draaien, ze moeten alleen even de software schrijven. Ze kunnen ook 4K games op de Xbox One draaien, ze moesten alleen even bepaalde chips vervangen (en eigenlijk dus de One X bouwen)...
Alleen een software update klinkt alsof er gedacht wordt dat Microsoft alleen even ergens 'Xbox_compatible = 1' moest typen of zo 8)7
Hoewel je reactie begrijpelijk is, komt jou laatste uitspraak wellicht dichter bij de werkelijkheid dan je denkt.

Ze hebben immers de oorspronkelijke Xbox gebouwd en weten dus precies welke hardware die heeft en welke instructieset(s) gebruikt worden dus een emulator/vertaler maken voor de xbox unieke API's kan zowaar toch nog vrij eenvoudig zijn.

Nee, ik denk dat het probleem met het laten werken van oude xbox games op de nieuwe Xbox one niet zo zeer met technische ontwikkeling gemoeid is maar zoals door anderen al aangehaald met afspraken, rechten, licenties en dat soort fijn geneuzel.
Hoewel ik niet ga ontkennen dat het maken van een emulator voor MS een stuk makkelijker zal zijn (omdat ze alle instructies al bij de hand hebben), gaat het alsnog een technische uitdaging worden om het soepel te laten lopen. ("Knock knock", "Race condition", "Who's there?")

Er gaat toch development tijd in zitten. Kost geld. Er gaat test-tijd in zitten. Kost geld. Geld dat ze natuurlijk liever niet uitgeven als er geen publiek voor is.

Het ontwikkelen van een emulator is voor MS eenvoudiger dan voor mensen die het geval moeten reverse-engineeren, maar een mooi product neerzetten met die emulator is nog altijd een kunst op zich.

Desalnietteplus vindt ik het eerlijk gezegd wel een aantrekkelijke gedachte dat deze emulators steeds verder richting: "Xbox, X360 en XBONE games op je PC" gaan. Misschien XBOX2PC backwards compatibility na de XCorpio?
Dat betwijfel ik. Dan zouden ze zichzelf in de vingers snijden. Aan PC hardware verdienen ze niks, aan Xbox verkoop wel. Xbox1 of 2 bouwen ze niet meer (neem ik aan?) dus er voor zorgen dat je die spellen daarvoor ge-emuleerd op hun nieuwe console kunt draaien kan enkel en alleen meer verkoop opleveren en is dus iets wat omzet verhoogd. XBOX2PC zou omzet verlagen.
Microsoft verdient bijzonder goed aan Microsoft Windows PC's. Als Ūedereen thuis een Windows PC heeft, gebruiken ze dat ook op werk. En aan al die mensen kunnen ze dan Office verkopen. Dat voordeel heb je niet met een xbox, en die software runt niet op een console.

XBOX2PC is momenteel al gaande. Kijk naar Gears of War en Forza (Horizon). Oudere console-games worden zijn geen profit-point meet in retail omgevingen. Backwards compatibility is daarentegen een heel sterk punt om de public opinion te versterken. En als de emulator geschreven wordt voor WUP, wordt het porten ervan een stuk makkelijker.
Ik kan met mijn auto nu niet rijden, waar na "Wat Werk" een weg aangelegd wordt. De aarde bestaat daar al, maar er ligt geen weg waarover mijn auto rijden kan.

Op diezelfde manier is de hardware aanwezig. Een optical disk reader. Een processor die sterk genoeg is. Er was alleen nog geen software geschreven om de games die normaal op een andere processor (Pentium 3 van de directXbox) runnen, te kunnen draaien op de "moderne" cpu in de Xbone.

En ja, je kunt met je auto door het veld gaan rijden. Dat is analoog aan mensen die de console gaan kraken, en er een homebrew emulator voor schrijven. Maar het is geen nette oplossing.

Daarbij krijg je ook nog eens de kwestie of je van de developers de spellen uberhaubt mag runnen op een ander systeem. Analoog aan of je van de landeigenaar recht van overpad hebt.
"aleen een software-update", naar mijn weten emuleren ze het hele OS van de vorige generatie... natuurlijk hebben ze gewacht tot de E3, maar hier is wel degelijk zeer veel werk in gaan zitten.
Daarbij komt natuurlijk dat de originele XBox ook reeds op een aangepaste versie van Windows draaide bovenop de x86 architectuur. Dat maakt het deze keer een stuk eenvoudiger om compatibiliteit in te bouwen.
We kunnen ook al met vliegende auto's naar Mars, er is alleen een update nodig van bestaande auto's... |:(

De software moet natuurlijk wel gewoon geschreven en getest worden, die komt niet uit de lucht vallen.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 12 juni 2017 10:18]

Gaan ze de boel ook even upscalen en zo? In dat geval wil ik Steel Battalion wel weer eens afstoffen. :D
holy shit :-) upscaled steel battalion zou echt vet zijn ! Heb beide games hier nog liggen met de epische controller. Hier zou ik een Xbox one voor aanschaffen. Maar past de controller wel ?
Ik heb geen Xbox one liggen dus weet niet of de joypad poortjes gewijzigd zjin t.o.v de Xbox.
Waren zelfs de oorspronkelijke Xbox controllers inwendig niet gewoon USB devices? De connector zal niet zomaar passen inderdaad, maar iirc zou een passief convertertje moeten volstaan.
Dit klopt, er zijn ook windows drivers voor de steel battalion controller te vinden.
Tijdens de E3 presentatie zeiden ze wel dat het er beter uit ging zien, dus ik vermoed inderdaad hogere resolutie (denk dat je dat bedoelt, upscalen doet hij altijd maar dat is gewoon de lagere resolutie op 1080p of 4K er uit gooien), en waarschijnlijk wat meer filtering/anti-aliasing.
Nice, nu kunnen we weer de oude games spelen zoals Halo etc... :) !

[Reactie gewijzigd door zazadanger68 op 12 juni 2017 10:08]

Ik raad je aan om de master chief collection te halen voor de xbone. Remastered halo 1 en 2. halo 3 en 4 zijn een port van de 360. En dat allemaal op 1 disc die te krijgen is voor 20 euro op sommige plekken.

Ff on topic, het lijkt leuk om de eerste generatie xbox spellen te spelen. Maar dat is het niet zo, ik ben niet een moeilijk als het om graphics gaat maar die stap achteruit is echt te groot. Daar kan je bijna niet aan wennen.
En dat allemaal op 1 disc die te krijgen is voor 20 euro op sommige plekken.
En als digital only voldoende voor je is kost hij nog maar enkele euros. Heb hem zelf online aangeschaft voor 6 euro :) Momenteel zie ik hem voor 13,40 staan.

(AC: Unity kost online nog maar 1.95 euro. :+ )
Ik heb de digitale download van unity voor 7 euro gekocht. Bijzonder dat het nog goedkoper kan. Of doel je op de pc prijzen die sowieso al een stuk lager liggen dan de xbone prijzen
Nope, Xbox one prijzen.
Is dat bij een winkel die ook in de pricewatch staat hier? Want ik heb nog nooit zo goedkoop een spel voor de xbone kunnen kopen. Mocht het ergens anders zijn wil ik het graag weten!
Halo master chief collection kun je beter kopen als je de oude Halo's wilt spelen, betere kwaliteit.
Eindelijk, Enige spel waar ik op zat te wachten was Def Jam Fight for NY.
Hiervoor diende ik voorheen mijn Xbox nog van zolder te halen, gelukkig is dat dadelijk verleden tijd.

[Reactie gewijzigd door mesm90 op 12 juni 2017 11:13]

Lol ik dacht exact hetzelfde, dat was zo'n geniaal spel!
ik kan mijn one S weer afstoffen dus , wel super nieuws voor 0 euri ! . nu Sony nog even met de ps3 games en ik heb weer wat aan mijn consoles
Sony gaat het van zijn leven nooit doen....zij verdienen waarschijnlijk teveel aan remasters

Ikzelf heb nu een ps4 (voorheen steeds een xbox) en heb nu de volgende remasters gekocht
Uncharted
God of War 3
valkyria chronicles
GTA
Final Fantasy X

Plus games die ze nog moeten uitbrengen en games die ik nog niet hebt gekocht
Tot nu toe voor mij het beste nieuws uit de hele E3! Heb nog een aantal originele Xbox titels liggen die ik wil spelen, maar zijn momenteel alleen speelbaar op een gare 360 die ik heb liggen. (De 360 slim heeft een niet originele HDD waardoor originele Xbox games niet speelbaar zijn).

Hopelijk komen Kotor 1 & 2 en de originele Star Wars Battlefront games over :)
Ook die Xbox 360 slim kun je bc maken door Partition 2 te injecten op niet originele schijf.
Klinkt interressant. Van de week eens kijken of ik er iets mee kan. Thnx voor de tip :+1:
Ik vond het wel geestig. Tijdens de aankondiging van backward compatible was het publiek nog het meest enthousiast. :p
Ik had gevoel dat ze het meest enthousiast in het begin waren.
Het is ook super (en gratis) natuurlijk.

Dan denk ik gelijk als Sony het nou ook eens zou doen. Sony kan duidelijk aan de presentatie zien dat gebruikers backwards compatibility heel graag willen hebben.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 12 juni 2017 12:51]

Het zal tijd worden dat fabrikanten gaan inzien dat dit belangrijk is ten tijde van de release van een nieuwe console. Zodra er een nieuwe console uit komt, dan wil ik graag de nieuwste hardware, maar vanwege het (op dat moment) beperkte aanbod van games op dat platform stel ik m'n aankoop uit. Ergens halverwege de lifecycle van een console met backwards compatibiliteit komen voegt voor mij weinig toe, dan is er genoeg aanbod van nieuwe games. Hooguit een geinige gimmick om weer eens een oude game te spelen.
Heb de Xbox one nu een jaartje, en toen ik hem kocht was er al bc. Het voordeel? Na aanschaf van de console stonden er al zon 80 titels gereed om binnen te halen.

(Heb tijdens m'n 360 gold de Xbox one games via de website geclaimd. Scheelt ook een stuk of 20 spellen)
Zat gewoon in de show, dus ik weet niet wie er heeft liggen te slapen. Verder een leuke toevoeging. Zie het meer als een bedankje voor Xbox gebruikers van het eerste uur. En Crimson Skies is best gave oldie.
Als dit doorgaat, verwacht ik veel marktplaats verkoop van oude consoles omdat velen nu wel Xbox one gaan kopen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*