Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Hoewel Microsoft tijdens zijn E3-persconferentie heeft aangekondigd dat de Xbox One backwards compatibility krijgt voor Xbox 360-games, blijkt nu dat 360-games die Kinect gebruiken alsnog buiten de boot vallen.

De reden die Microsoft hiervoor geeft, is dat de Xbox 360-emulatie op softwareniveau gebeurt en niet op hardwareniveau. Dat meldde Microsofts Bill Stillwell in een livestream na de E3-persconferentie. Dit houdt in dat zelfs gebruikers die een Xbox One met Kinect hebben daar geen gebruik van kunnen maken. Waarschijnlijk betekent dit dat andere Xbox 360-usb-accesoires, zoals racesturen, evenmin ondersteund worden.

De backwards compatibility voor de Xbox One wordt later dit jaar bij alle gebruikers geïmplementeerd. Meer dan honderd titels worden aanvankelijk ondersteund. Gebruikers kunnen hun Xbox 360-games in de drive van hun Xbox One doen, waarna de games gedownload worden.

Microsoft komt tegelijkertijd met een grote update voor de interface van de Xbox One. Een compleet nieuw uiterlijk wordt geïntroduceerd, alsmede ondersteuning voor Cortana, wat betekent dat gebruikers allerlei verschillende voice commands tot hun beschikking krijgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

"Gebruikers kunnen hun Xbox 360-games in de drive van hun Xbox One doen, waarna de games gedownload worden."

Dan ben ik wel benieuwd of de disk dan in de xbox moet blijven wanneer je deze wilt spelen nadat je game gedownload is.
Anders zou je één game je vriendengroep langs kunnen gaan om zo allemaal de game te downloaden en spelen
Er wordt gekeken naar de Gameprofiel op de Xbox 360, heb jij daar bijvoorbeeld door safegames en of achievements history staan dan kan je deze na het plaatsen van een Xbox 360 game disk het spel gaan downloaden vanaf de Xbox One severs.

Het is dus niet zo dat de game vanaf je Xbox 360 schijf op de One wordt geīnstalleerd, wanneer je een digitale aankoop hebt gedaan op de Xbox 360 kan je hem rechtstreeks naar je Xbox One downloaden (op het moment dat het spel beschikbaar is).
Maar dat gaat dan ook voor alle games With gold die ik gedownload had op de 360? Die kan ik dadelijk dus ergens in mijn Xbox one opnieuw downloade? Heb de afgelopen maanden alles weggegeven van de 360 aan neefjes :D
Ja!

Zolang jij de games niet uit je profiel hebt gegooid werken ze...
Ah te gek! Maar goed dan moeten ze uiteraard wel gereed zijn voor de "emulatie" wat op dit moment nog zeer beperkt is mocht ik de bronnen en reacties van de tweakers hier geloven.
Klopt, de eerste games zijn er al... Ze willen eind deze zomer op 100 titels zitten, om vervolgens door te stoten naar 200 en zo verder...
Ah te gek! Maar goed dan moeten ze uiteraard wel gereed zijn voor de "emulatie" wat op dit moment nog zeer beperkt is mocht ik de bronnen en reacties van de tweakers hier geloven.
Toch vrij knap dat het MS gelukt is om xbox games te emuleren op een atom achtige 8core CPU. Ik krijg hier nog niet eens een Wii-game fatsoenlijk geëmuleerd op een AMD 760k, welke toch aanzienlijk sneller is.
Microsoft heeft natuurlijk ook zelf het OS van de XBOX 360 geschreven. Dit in tegenstelling tot de nerds die die Wii-emulator hebben geschreven. Die werken vast niet bij Nintendo ;)
In dit geval gaat het niet zozeer om welke hardware in de Xbox one zit, maar de programmeer kennis, en laat die bij MS gewoonweg hoog zijn.
Een emulator oké (ik moet er niet aan denken gaande om 2 totaal verschillende architecturen) maar dan het optimaliseren nog, en dat gaat MS op de closed devices (tel tablet en console) zeer goed af.
Vergeet niet dat MS directe toegang heeft tot de architectuur van de 360 hardware, dus hoeven ze niet die hele chip te reverse engineeren.

Maar ik denk dat ze misschien niet eens op de klassieke manier emuleren, anders was die download ook niet nodig geweest lijkt mij. De 360 evenals de One gebruiken Direct3D als api (wel een nieuwere versie), en misschien kom je al aardig ver om de game te draaien als je recompiled naar x86.

[Reactie gewijzigd door 24hourpartypal op 16 juni 2015 22:52]

Viva pinata: Trouble in Paradise was ooit GwG en die is nu al te downloaden voor preview members.

Mass Effect is ook al compatible maar daarvoor moet ik eerst op zolder de game disc gaan zoeken om die te kunnen downloaden.
Dus als ik bij een maat op zijn x360 inlog met mijn profiel, de game even 5 minuten speel en vervolgens de schijf meeneem naar huis en in de xbone stop, dan heb ik een gratis game?
En je maat kan hem dan niet meer spelen. Jij hebt immers de schijf nog. En die zal er wel in moeten blijven zitten (neem ik aan, anders heb je echt een gratis game)
Dus je kan BIJVOORBEELD :

Een game halen bij Gamemania ( Xbox 360 ) je gaat het op de Xbox 360 gamen voor +/- 5 minuten zodat je de gamedata & save hebt op staan op je account .

Daarna kan je dan de game terug brengen bij gamemania ( je geld terug ) plus je kan op Xbox one gratis die game downloaden
Nee, als je het spel op de xbox 360 met een disc heb gespeelt moet je ook gewoon de disc in je xbox one stoppen om te kunnen spelen.

Alleen spellen die je via de Xbox Marketplace heb gekocht (ook via GwG) kun je zonder disc spelen.
@sgt frankieboy

Waarom staat dit dan in de samenvatting :


De backwards compatibility voor de Xbox One wordt later dit jaar bij alle gebruikers geīmplementeerd. Meer dan honderd titels worden aanvankelijk ondersteund. Gebruikers kunnen hun Xbox 360-games in de drive van hun Xbox One doen, waarna de games gedownload worden.

En dan bedoel ik met name : WAARNA DE GAMES GEDOWNLOAD WORDEN

[Reactie gewijzigd door fons78 op 16 juni 2015 15:17]

Als je een Xbox 360 spel in je Xbox One doet wordt er gevraagd of je het wilt downloaden. Na het downloaden moet je de disk in je Xbox One hebben voordat je het spel kan opstarten.
@sgt frankieboy

Dat snap ik maar .................. waarom wordt dan de spel gedownload ?
Spel downloaden versta ik volledige spel

Als je de spel op dvd toch nodig hebt , beetje dubbel
Ohh, sorry 8)7

Dat komt omdat de Xbox 360 spellen voor PowerPC zijn en de Xbox One een x86 systeem is. Dus Microsoft moet alle Xbox 360 spellen omzetten naar x86.

[Reactie gewijzigd door sgt frankieboy op 16 juni 2015 16:03]

Dan moet je spel ook maar in de lijst staan.

Hier de huidige lijst:
http://www.xbox.com/en-US/xbox-one/backward-compatibility

Niet bepaald imponerend als je naar de grootte van de titels kijkt. Voornamelijke de 'kleine' games. Hoop de oude Assasin's creed games en skate 3 weer te kunnen (state 4 komt toch nooit meer :( )
Thanks :) ga ik zeker doen. Jammer dat ik je geen + kan geven
De lijst is NOG niet zo groot. De backwards compatibility komt pas aan het einde van dit jaar dus ze hebben nog wat tijd om aardig wat games te porten :) . Ze plannen om bij release minimaal 200 games te hebben, ookal denk en hoop ik dat dat er een stuk meer zijn.
Ja, de disc moet ik de drive zitten om de game te kunnen spelen.
Die moet erin blijven zitten inderdaad.
Kan bevestigen dat games die je op disc heb, alleen spelen als de disc erin zit. Net zoals de 360 dat doet als je hem op de HDD installeert
Sowieso had ik mijn twijfels hier al een beetje over. Maar het zou een hele prestatie zijn als ze al gewone xbox games goed kunnen laten lopen. Emulatie van Powerpc op x86 hardware en ook nog een goede performance halen is een geweldig staaltje werk.
Ik was me inderdaad aan het afvragen hoe ze dit gedaan hebben...

Hoe ik het zelf zou doen is alle PPC instructies herschrijven naar LLVM (of een andere SSA compiler die ze wel hebben liggen) en vervolgens alle system calls een voor een herschrijven. En dan 'gewoon' compileren. Het hoeft immers geen mooie code te zijn, het moet gewoon snel werken; compileren mag zo lang duren als je maar wilt.

Klinkt veel makkelijker dan het is overigens... Ik werk dagelijks met dit soort spul en dit goed en snel werkend krijgen valt echt heel vies tegen.
Klinkt veel makkelijker dan het is overigens... Ik werk dagelijks met dit soort spul en dit goed en snel werkend krijgen valt echt heel vies tegen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de 'meer dan honderd titels' gewoon opnieuw vanaf broncode worden gecompileerd, met een framework om de Xbox One functionaliteit eromheen voor elkaar te krijgen. Zo werkte het ook met Xbox spellen op de Xbox 360, als ik het mij goed herinner.
En zo werkt het ook voor 360 games op de One. Had ergens gelezen waar Microsoft bevestigde dat als ontwikkelaars toestemming geven hun games te laten draaien op de Xbox One dat deze dan gecompileerd werden en in de Store gezet zodat gebruikers de game konden downloaden.
Dat snap ik niet helemaal.
Als de ontwikkelaar toestemming geeft, dan recompileert Microsoft het dus?
De ontwikkelaar doet dat kennelijk niet zelf.

Dan is het dus de vraag: *wat* recompileert Microsoft dan? Krijgen ze van de ontwikkelaar dan de hele sourcecode etc?
Of is het toch zoals atlaste zegt, het recompileren van de binaire code?
Ze recompileren niets.
Het xbox360 os is in een vm geplaatst en hardware calls worden geemuleerd. In de eerste E3 samenvatting wordt dat ook min of meer vertelt, net als ze daar roepen dat Kinect en andere USB hardware niet werken. (Maar iedereen met gezond verstand had dat natuurlijk kunnen bedenken).

Wat Microsoft doet is puur de game op virtuele discs plaatsen en testen of alles werkt na goedkeuring door de leverancier.
De xbox one kan de kopieerbeveiliging van de 360 discs niet lezen, maar alleen de disc ID. Dus rechtstreeks spelen van disc gaat niet

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 16 juni 2015 16:52]

Het xbox360 os is in een vm geplaatst en hardware calls worden geemuleerd.
Dat kan ook met recompilatie gebeuren.
Sterker nog, dat lijkt me vrij noodzakelijk, omdat ik denk dat je met een naieve interpreter niet snel genoeg zult zijn. De CPU in een Xbox One is niet zo heel veel sneller dan die in de Xbox 360.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de 'meer dan honderd titels' gewoon opnieuw vanaf broncode worden gecompileerd.
Had ergens gelezen waar Microsoft bevestigde dat als ontwikkelaars toestemming geven hun games te laten draaien op de Xbox One dat deze dan gecompileerd werden en in de Store gezet zodat gebruikers de game konden downloaden.
Ik had ergens gelezen dat ze inderdaad de ontwikkelaars toestemming laten geven _maar_ ook niet meer dan dat. De toestemming klonk me meer als een soort 'legal' exercise. Het lijkt erop dat ze cross-compilation doen, ik vermoed AOT.

Deze link heeft nog wel wat nuttige info (+links): http://www.zdnet.com/arti...ward-compatibility-story/

Kortom: Super Stoer Spul.
Ik weet nou niet wat ik van dat nieuwe uiterlijk moet vinden. Het doet me stiekem wel heel erg denken aan het PS4 uiterlijk.
Mij doet het denken aan het Xbox One OS zoals het nu is, maar dan verticaal in plaats van horizontaal. Met wat invloed van de Xbox apps voor Windows.
Hoe doet dit je denken aan het PS4 uiterlijk, heb zelf een XB One en vrienden met een PS4. Dit lijkt toch echt op een evolutie van de XB interface, waar herken je PS4?
Het heeft wat weg van het PS4 uiterlijk. Ik heb zelf een One en dit is een complete verandering. Met name het verticale gedeelte van het design.


een downvote vind ik nog wat overdreven maargoed.
Denk dat dat een 'fanboy opvatting' was van iemand.

<ontopic>
Het verticale deel zag je ook al vrij veel terug in Windows (app varianten), de stijl waarin dit gebeurt is ook compleet anders als bij de playstation. Beide hebben echt een andere interface. Uiteindelijk altijd een geval van persoonlijke voorkeur :)
Eens. Bij nader inzien is dat ook het enige wat overeenkomt met het design van de PS4. Moet wel zeggen dat ik het erg mooi vind.
Waarom zou een racestuur niet ondersteund worden? Dat is in principe toch analoge input voor een aantal knoppen? Ik denk dat je dan eerder moet denken aan een microfoon oid. Dus alle Kinect en muziek-games vallen al snel af.
Maar is dat een groot gemis? Neuh.
Waarom zou een racestuur niet ondersteund worden? Dat is in principe toch analoge input voor een aantal knoppen? Ik denk dat je dan eerder moet denken aan een microfoon oid. Dus alle Kinect en muziek-games vallen al snel af.
Ik veronderstel dat dit speculatie is van Tweakers kant. Want ik zie inderdaad niet in waarom dat niet zou werken, en zelfs een microfoon niet. Kinect games werken niet omdat Kinect voor Xbox 360 technisch anders in elkaar zit en andere input geeft dan Kinect 2. Maar een stuur is gewoon een andere vorm van input met dezelfde controls die je normaal hebt, en een microfoon is ook gewoon audio input. Ik denk dat enkel Kinect hier een probleem is, niet veel anders.
Klopt, dit idee heb ik ook. Een stuur voor de Xbox 360 zou technisch echt wel op een One kunnen werken. De vraag is alleen alsof dat marketing technisch ook handig zou zijn.
Theoretisch kan de aansturing van Kinect ook geemuleerd worden.
Dit zal wellicht niet meteen de eerste prio krijgen.
Mogelijk kan je zelf deze wens aangeven bij microsoft via het xbox preview programma, de meest gewenste changes zullen bekeken worden.
Daarnaast zou voor Rockband 4 (of de nieuwe Guitar Hero) de oude instrumenten nog te gebruiken zijn. Dus het lijkt me toch deels een keuze vanuit commerciele overwegingen.
De gitaren van rockband e.d. doen alsof ze Xbox controllers zijn (er zijn zelfs gekken die Gears of War hebben uitgespeeld op zo'n gitaar). Dus dat gaat vanzelf goed zodra ze de Xbox controller ondersteunen.
Alle draadloze peripherals van de 360 werken niet op de One. Waarom niet? Dezelfde reden dat een 360-controller niet op de One werkt, andere verbindingsprotocollen enzo. Waarschijnlijk dat een stuur voor de One (zoals de door Logitech aangekondigde) wel werkt als je bijvoorbeeld Forza Motorsport 4 op de One speelt, maar niet de oude stuurtjes voor de 360. Hetzelfde geldt misschien voor instrumenten voor een nieuwe Rockband :)

Ik vraag me wel af hoe het zit met de IR-ontvanger voor Scene It!. Op de site waar je aan kon geven welke spellen je graag als BC wil zien kon je wel Scene It! selecteren, maar Lips weer niet (want: draadloze microfoons via het draadloze protocol wat anders is op e One).
Wat maakt het uit dat de peripherals van de 360 niet werken op de One? Dat kan geregeld worden met software updates, en daarbij gaat het helemaal niet over de hardware zelf maar over de manier waarop de input van die hardware door games worden verwerkt.
Waarom is er bij de introductie van de One dan een heel verhaal gehouden over waarom een 360-controller niet op de One werkt? De communicatie tussen de controller en de One verlopen op een andere manier dan op de 360. Het kan best vastlopen op de hardware die voor de communicatie zorgt. En als een controller al niet werkt dan werkt de rest die op dezelfde manier communiceerd ook niet. Maar dat kan natuurlijk ook een commerciele beslissing/verhaal zijn ;)
Dat moet haast wel, anders werken de gitaren immers niet op RB4
http://www.gamekings.tv/n...mpatible-met-rock-band-4/
Ja ik snap het ook niet, dat is wel erg speculatief van Tweakers zonder er eerst over na te denken. De Xbox One zou zelfs de input nog kunnen omzetten alvorens het naar de emulator te sturen. De Kinect stuurt gewoon erg complexe informatie waardoor het inderdaad niet te doen is deze te gaan aanpassen aan wat de Kinect 1 zag.

Misschien dat zelfs de Rockband/Guitar Hero controllers nog werken. Volgens mij wijken die ook niet zo veel af van de standaard controller.
Ja ik snap het ook niet, dat is wel erg speculatief van Tweakers zonder er eerst over na te denken. De Xbox One zou zelfs de input nog kunnen omzetten alvorens het naar de emulator te sturen. De Kinect stuurt gewoon erg complexe informatie waardoor het inderdaad niet te doen is deze te gaan aanpassen aan wat de Kinect 1 zag.
Dus... waarom zou je niet gewoon een Kinect 1 kunnen aansluiten voor de oudere Kinect spellen? Draai de originele Kinect end-point software ook in de emulator/hercompileer het en gebruik USB (passthrough) om ermee te verbinden. Probleem opgelost. :+

Ik denk dat Microsoft oudere Kinect spellen niet gaat ondersteunen omdat het de moeite niet waard is. Zij beseffen langzamerhand ook dat Kinect als geheel (Xbox 360 en One) nooit meer zal zijn dan een gimmick, en dat het niet loont om dit zoveel mogelijk te blijven ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 juni 2015 11:34]

Misschien omdat de hardware drivers voor de Xbox 360 totaal anders zijn dan voor de Xbox One? Zijn beiden toch een niet compatible platform?
De backwards compatibility voor de Xbox One wordt later dit jaar bij alle gebruikers geīmplementeerd.
Dit zit momenteel al in de July Preview van de Xbox One software, lijkt me dus dat dit al deze of volgende maand gaat gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 16 juni 2015 17:16]

Reken daar maar niet op, er zitten nog behoorlijk wat bugs in de huidige versie, zoals crashes van de emulator waarbij je je niet-opgeslagen progressie kwijt raakt, issues met meerdere controllers, issues met multiplayer, en een meer. Zie ook Microsofts FAQ: http://forums.xbox.com/xb...507/f/5375/t/1988469.aspx

Ik gok er op dat deze feature pas bij de release van het nieuwe Windows 10 gebaseerde dashboard wordt geīntroduceerd, maar je weet maar nooit.
Hij zit in de July update, niet de June update. Die July update is afgelopen week verspreidt.
En ze gaan het pas in de herfst officieel uitbrengen als ze meer games getest hebben. In de herfst willen ze op minimaal 100 games zitten.
Is er al bekend welke games het worden bij release? Ik heb alleen een kort lijstje gezien.
Ik vraag dit vooral om Skyrim, aangezien ik deze graag speel :-)
De volledige lijst van launch games is nog niet aangekondigd, maar de games die nu voor Preview gebruikers beschikbaar zijn - en ik veronderstel dat jij doelt dat je die lijst al hebt gezien - is hier voor degene die het nog niet weten:

•A Kingdom for Keflings
•A World of Keflings
•Alien Hominid HD
•Banjo-Kazooie
•Banjo-Tooie
•BattleBlock Theater
•Defense Grid
•Geometry Wars Evolved
•Hexic HD
•Jetpac Refuelled
•Kameo
•Mass Effect
•N+
•Perfect Dark
•Perfect Dark Zero
•Small Arms
•Super Meat Boy
•Toy Soldiers
•Toy Soldiers: Cold War
•Viva Piņata
•Viva Piņata: TIP
•Zuma
Hoezo dat dan? de XBOne heeft toch ook een kinect, kunnen ze niet de output van die nieuwe kinect versimpeld doorgeven aan de xbox360 games die een minder kwalitatieve kinect data verwachten?

Moet toch kunnen lijkt me
De Kinect 2 baseert zich op andere/complexere data dan de originele Kinect, zo simpel is het dus niet.
Uiteindelijk zal de output data nog steeds een (of meerdere) geraamtes zijn (oftewel en set aan positie en rotatie data) en screenshots van de feitelijke camera.
de backwards compatability moet ook bevestigd worden door de makers van de spellen. De meeste microsoft games zijn al remastered of in HD. Natuurlijk is het leuk maar ik betwijfel dat alles gaat werken.

Natuurlijk liever Iets dan Niets :)
Gister gelijk een Xbone besteld na het nieuws :P
Kinect games doen me niks want dat is voor kleine kinderen, dus ik zie dit nieuws niet als negatief en kan niet wachten om Gears of War weer te spelen.
Vermits er een HD remake is aangekondigd zou ik er niet op hopen dat je Gears of War zal kunnen spelen :)
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als je een DVDtje van GTA V voor de 360 in je One stopt. Downloadt ie dan de One versie vanuit de store?
Denk het niet het zijn 2 los staande games en hebben zo gezegt een unieke ID in de store. Zelfde zal denk ik gelden voor alle games die zowel een 360 als een xbone variant hebben.

Allemaal specualtie natuurlijk maar lijkt mij het meest logisch
Op dit moment nog niks, want GTA V staat nog niet op de lijst van compatability games. Het gaat ook niet zo werken dat je magisch de One versie krijgt, als ze GTA V al beschikbaar stellen zal je gewoon de 360 versie moeten downloaden.
Ik denk dat de kans klein is dat de X360-versie van GTAV zal worden omgezet om op de XBOne te draaien, aangezien die gewoon een native versie beschikbaar heeft. Microsoft heeft al bevestigd dat de uitgevers/ontwikkelaars toestemming moeten geven voor deze aanpassingen, kans is dan ook groot dat Rockstar zal zeggen 'koop toch gewoon de nieuwe!" :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True