Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties

Windows 10 komt in november naar de Xbox One. De update zal een nieuw interface-ontwerp met zich meebrengen en moet sneller en gemakkelijker te gebruiken te zijn. Tegelijk met Windows 10 implementeert Microsoft de beloofde backwards compatibility.

Dat maakte Microsofts Mike Ybarra, van de Xbox-divisie van het bedrijf, dinsdag bekend tijdens de Gamescom-persconferentie. Hij trad niet erg in detail over de update, maar stelt wel dat het de eerder beloofde backwards compatibility zal introduceren. Daar sprak Microsoft eerder tijdens E3 2015 al over.

De Xbox One zal "honderden" Xbox 360-games ondersteunen, met uitzondering van titels die usb-accesoires als de Kinect of racesturen gebruiken. Dit komt doordat de Xbox 360-emulatie op softwareniveau plaatsvindt en niet op hardwareniveau. Ybarra stelde ook dat de games in Microsofts Games With Gold-programma vanaf november backwards compatible zijn.

Ybarra onthulde tegelijk ook de Xbox One Chatpad. De chatpad is een accesoire die in het verleden ook voor de Xbox 360 ontworpen is en een volledig qwerty-toetsenbord heeft voor gemakkelijk chatten in Xbox Live. Ook de Chatpad komt in november op de markt, maar onduidelijk is nog of die datum ook geldt voor de Benelux. Over de prijs deed Ybarra geen uitspraken, hoewel op Amazon de accessoire omgerekend 32 euro kost.

Ybarra heeft tot slot ook de nieuwe dvr-functionaliteiten van de Xbox One uit de doeken gedaan. Daarmee kunnen gebruikers televisieprogramma's opnemen, opnames inplannen, en die opnames in huis streamen of downloaden naar andere Windows 10-apparaten. De dvr-dienst zal gratis zijn en in 2016 uitkomen.

Update, woensdag, 08:46: in het artikel stond vermeld dat de Xbox One alle Xbox 360-games zal kunnen afspelen in november. Dat is niet het geval, en dit is aangepast.
 

Xbox One Chatpad met controller

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

De Xbox One zal alle Xbox 360-games ondersteunen
Dit klopt niet helemaal. Hij heeft gezegd dat games die vanaf nu nog voor de X360 uitkomen, ook backwards compatible zijn met de Xbox One. En verder dat er in november meer dan 100 games en DLC bij komen. Dit zijn titels van Microsoft zelf, maar ook van Ubisoft, EA, Bethesda en meer.

Wanneer we Windows 10 voor preview-members kunnen verwachten is ook nog niet bekend, maar de kans is groot dat ie wel van tevoren al beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 4 augustus 2015 20:59]

Dat is ook niet correct. Gezegd is dat in november tenminste 100 games beschikbaar zijn en dat alle xbox gold gratis games op de 360 backwards compatible zijn (oftewel, alleen uit die catalogus gekozen worden). Er is niet gezegd dat alle nieuw uit te komen games op de 360 backwards compatible worden (zal zeker niet zo zijn bij een Game die uitkomt voor 360 en One)
En dat is ook niet helemaal correct, want het gaat om alle toekomstige Xbox 360 Games with Gold.

Verder is gezegd dat titels van Microsoft Studios (Halo, Gears of War, Fable) backward compatible worden.

Backward compatibility van de Gears of War reeks is overigens gisteren al aangekondigd en beschikbaar in de preview.

Ook is Microsoft in gesprek met uitgevers als Electronic Arts (Battlefield, Crysis, Need for Speed, Burnout Paradise), Bethesda (Skyrim, Dishonored, Fallout 3), Ubisoft (Far Cry, Assassin's Creed, Splinter Cell) en 2K Games (Borderlands, Bioshock, Mafia II). Rockstar (GTA; hoewel net als 2K ook onderdeel van Take-Two Interactive) en Activision (Call of Duty) ontbreken overigens in dat lijstje.
Ook is Microsoft in gesprek met uitgevers als Electronic Arts (Battlefield, Crysis, Need for Speed, Burnout Paradise), Bethesda (Skyrim, Dishonored, Fallout 3), Ubisoft (Far Cry, Assassin's Creed, Splinter Cell) en 2K Games (Borderlands, Bioshock, Mafia II). Rockstar (GTA; hoewel net als 2K ook onderdeel van Take-Two Interactive) en Activision (Call of Duty) ontbreken overigens in dat lijstje.
Ik snap niet hoe moeilijk het kan zijn voor mensen die heel graag bijvoorbeeld Mass Effect 1 willen herspelen, om hun laptop op een TV aan te sluiten en hun Xbox One controller wireless aan te sluiten als straks de dongle uitkomt.

Dit zijn overigens zeer oude games waarbij je zonder problemen in 1080P 60FPS kan spelen.

En met de nieuwere laptops kan je zelfs 4K 60FPS doen met HDMI 2.0: pricewatch: Acer Aspire V3-371-5934

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 5 augustus 2015 20:03]

Omdat er mensen zijn die misschien niet beschikken over de pc-versie, maar het spel destijds wel voor de Xbox 360 hebben gekocht? Aangezien Mass Effect reeds backward compatible is kan je de Xbox 360 versie overigens ook op je laptop spelen (via Xbox One Game Streaming). In de toekomst wordt het wellicht zelfs mogelijk om de pc-versie op de Xbox One te spelen (streamen van pc naar Xbox). Geen "gedoe" met kabels en dongles!
Voor dat geld kan je 'm niet laten liggen natuurlijk! ;)
Trouwens Microsoft zei dat het spel niet wordt geupgrade, dus meeste games in 720P 30FPS.
Microsoft heeft ook gezegd om die catalogus verder uit te breiden naar al uitgebrachte games. Op lange termijn is het wel degelijk het plan om alle 360-games te ondersteunen, mits er geen hardware limiet is zoals de Kinect.
Ja klopt, maar ze zijn afhankelijk van de uitgevers, dus ze kunnen het nog niet garanderen. Daarnaast is het dat ze het zo gezegd hebben, dus dan moet dat in het artikel staan.
Ja klopt, maar ze zijn afhankelijk van de uitgevers
Nee, dat zijn ze niet. Er is geen enkele interactie vereist met de uitgever, en ook rechtentechnisch heeft een uitgever er vrij weinig over te zeggen - er wordt namelijk geen content opnieuw uitgegeven. Het zijn de bestaande games die gebruikers gewoon in hun Xbox One kunnen stoppen. Ook hoeven ze de game niet opnieuw te compilen voor de One.
[...]

Nee, dat zijn ze niet. Er is geen enkele interactie vereist met de uitgever, en ook rechtentechnisch heeft een uitgever er vrij weinig over te zeggen - er wordt namelijk geen content opnieuw uitgegeven. Het zijn de bestaande games die gebruikers gewoon in hun Xbox One kunnen stoppen. Ook hoeven ze de game niet opnieuw te compilen voor de One.
bovenstaande klopt niet helemaal. Je kan niet zomaar elke 360 game in de X1 stoppen en aan de slag gaan. Microsoft moet wel degelijk een bestand prepareren (waarschijnlijk een image van de game + wat extra files voor de VM/emulator) ; de gebruiker moet deze downloaden, en dan ben je pas aan het gamen.

Verder: een uitgever is doorgaans eigenaar van de game, en die licenseert het uit voor gebruik voor bepaalde doeleinden aan een ander bedrijf. Sterker nog, MS zegt zelf dat het wel eerst via de uitgever gaat voordat men aan de slag kan. Natuurlijk zijn niet alle overeenkomsten hetzelfde, maar doorgaans staan in dat soort contracten genoeg kleine lettertjes waardoor je niet zomaar op 'eigen houtje' zaken beschikbaar mag stellen.
bovenstaande klopt niet helemaal. Je kan niet zomaar elke 360 game in de X1 stoppen en aan de slag gaan. Microsoft moet wel degelijk een bestand prepareren (waarschijnlijk een image van de game + wat extra files voor de VM/emulator) ; de gebruiker moet deze downloaden, en dan ben je pas aan het gamen.
Wat ik zeg sluit dat helemaal niet uit, en als naar mijn overige reacties hier in de draad kijk kun je lezen dat ik dat ook suggereer :). Mijn punt is vooral dat ze niet hoeven te beschikken over de originele broncode van de game.
Sterker nog, MS zegt zelf dat het wel eerst via de uitgever gaat voordat men aan de slag kan.
Fair enough, ik meen ergens iets anders gelezen te hebben maar dat kan ik niet meer terugvinden.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 5 augustus 2015 12:02]

Ja klopt, maar ze zijn afhankelijk van de uitgevers, dus ze kunnen het nog niet garanderen. Daarnaast is het dat ze het zo gezegd hebben, dus dan moet dat in het artikel staan.
Zullen ook Xbox 1 (de orginele dus) games ondersteund worden of anders Xbox 1 games die backwards competible waren met de xbox 360 (zoals Halo 2)
zou het dan niet mogelijk zijn om het systeem te kraken en een goede functioneerde 360 emulator te maken?
Er draait geen emulator op. Microsoft is zelf een hoop games aan het porten naar de One. Als je dan een 360 game disc in de console steekt zal die eerst die geporte versie downloaden.

EDIT:
Na het lezen van de onderstaande comments weet ik eigenlijk zelf niet zeker wat er nu gebeurt. Er staat nogal wat tegenstrijdige zaken op andere sites.
Van Wikipedia:
" the Xbox One doesn't require game modification, since it emulates an exact replica of its predecessor's environment; both hardware and software operating systems. The downloaded game is a repackaged version of the original that identifies itself as an Xbox One title to the console."
Dat snap ik dus niet, en het is wat tegenstrijdig in één zin. Als het een emulator was zouden ze toch niets moeten laten downloaden? En als het toch gewoon een repack is, hoe doen ze dan de omzetting van POWERPC naar X86?

[Reactie gewijzigd door SV_25 op 4 augustus 2015 21:38]

Bij het inserten van een Xbox 360 disc die ondersteund is, zal er een versie van de emulator die voor deze game op maat gemaakt is gedownload worden. Voor elk spel wordt er een aparte versie van deze emulator gemaakt. Daar maken spelers niet veel van mee, na het downloaden van een klein "update" bestandje werkt het 360 spel op de Xbox One net als elk ander spel.

Het is dus wel een volledige emulatie op software basis.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 5 augustus 2015 08:22]

De emulator wordt eenmalig gedownload bij de eerste game die je download. Microsoft heeft al vertelt dat het een vm is, naast de al bestaande. Binnen de vm draait het xbox 360 os.
Dat is ook de reden dat je bij elke game de VM ziet booten en bv alle online komende vrienden in oude en nieuwe stijl ziet verschijnen.

Dat de vm 1x wordt gedownload heb ik getest op de xbox one. Eerste game was 8gb groot. 2de game 800mb. Verwijder 1ste game: 4gb maar vrijgegeven. 2de game weg, opnieuw 2de game downloaden: 4,8gb. 1ste game downloaden: 4gb

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 4 augustus 2015 23:14]

Dat kan kloppen, maar probeer eens een nieuwe 360 disc zonder internet.
Dat gaat niet werken omdat de xbox one de fysieke disc niet kan lezen, maar alleen het ID. Daarna wordt een pakket gedownload dat de emulator kan gebruiken. Als je de emulator VM al hebt wordt die op dat moment niet gedownload, maar alleen de game info. Heb je de emulator VM nog niet, dan wordt de download ongeveer 4Gb groter (zoals hierboven beschreven)
Dan zitten we dus op één lijn.
Nu nog die VM proberen te kraken of te leaken voor PC ;)
Alleen draait die VM op de Xbox One, voor dat ze daar volledig toegang tot hebben ben je waarschijnlijk al een paar jaar verder.

Verder geloof ik dat je dan in principe de VM op een Xbox One emulator moet draaien om dan weer Xbox 360 spelletjes af te spelen. Leuk idee maar ik denk dat ze beter hun tijd kunnen stoppen in de projecten die wel langzaam beginnen ergens op te lijken. Zoals het Xenia project.
Het artikel heeft toch echt over emulatie en het lijkt me stug dat ze de alle x360 games porten (muv de kinect games). Dat is namelijk nogal een development effort en zou een heel duur proces zijn. En weet niet of ms even toegang tot source code e.d. bij alle publishers krijgt. Wellicht dat ze een image prepareren waarmee de game in een soort van emulatie/api compatibility layer laten draaien (hence the download).

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 4 augustus 2015 21:04]

Het artikel heeft toch echt over emulatie
Emulatie is een woord met een ruime betekenis. Het betekent niet veel meer dan nabootsen. Het impliceert niet dat de x86 in de Xbox One in real time een PowerPC zit te emuleren in software, daarvoor is hij ook lang niet krachtig genoeg. Daar ze verder niet afhankelijk zijn van de uitgevers van de originele game, ligt het voor de hand dat ze een soort offline proces hebben dat oa de PPC instructies vertaalt naar x86 instructies, en de communicatie met de hardware ook wordt vertaald voor de hardware in de Xbox One.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 augustus 2015 21:59]

oa de PPC instructies vertaalt naar x86 instructies
Ik denk dat dit maar zelden nodig zal zijn. Tussen de gamesoftware en de hardware zit doorgaans een API laag (zo niet meerdere). In sommige gevallen proberen developers deze laag over te slaan en zo low-level mogelijk zaken te programmeren om performance te verhogen. Mijn vermoeden is dat de Emulator/VM applicatie de X360 apicalls 'vertaald' naar de X1 varianten, en dat er her en der misschien wat maatwerk wordt toegevoegd om de meer exotische zaken in een X1-vorm te gieten. Het zal me ook niet verbazen als men bijvoorbeeld al vrij snel alle games draaiende op de Unreal3 engine weet te emuleren.

(edit ivm spelling)

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 5 augustus 2015 09:56]

de executables van de 360 zijn allemaal voor de powerpc gecompileerd, dus je ontkomt er niet aan :) en dan moet je daarnaast ook nog de api calls aanpakken. .oisyns verhaal klinkt ook heel aannemelijk en logisch eerlijk gezegd. (plus dat hij gewerkt heeft aan meerdere triple A titels, dus hij weet waar hij het over heeft ;))
Daar heb ik nog mijn twijfels bij, zoals ik het begrijp is de emulator een VM, en naast een image van de game download je nog een soort wrapper voor aanvullende zaken (dit kan natuurlijk een executable zijn :)). In eeninterview met Spencer zegt hij ook er verder niet aan de code van de games gesleuteld zal worden; en dat is waar ik op doelde.
Wat hij bedoelt is dat hij niet aan de originele broncode zal sleutelen, oftewel de originele C of C++ code (in de regel) waarin de game gebouwd is. Zijn opmerking zegt niets over het eventueel analyseren en omzetten van de instructiecodes.

Just-in-time emulatie van de Xenon CPU (een 3GHz geklokte 3-core SMT (2 HW threads per core) PowerPC met aangepaste instructieset gaat je nevernooit niet lukken op een hedendaagse x86, laat staan die in de Xbox One. Maar gelukkig hoeft dat ook niet, want de code is statisch dus het hele proces kan offline gebeuren. Vandaar dat je ook iets moet downloaden voor je de game kan spelen, ipv dat je out of the box de game kan runnen.
Dan denken we beiden hetzelfde ;)
Jouw uitleg doet me wat denken aan hoe android telefoons met een Intel soc werken. Os zelf is geport en dan gebruiken ze een aparte library voor wat native code om te zetten.

Komt wel overeen met wat Spencer er over zegt in interviews.
"the team took the approach of effectively running the whole hardware OS that was running on the 360 hardware on the Xbox One. So when you boot the games, it literally boots up the operating system of the Xbox 360"

(wat wel bizar is, is wat hij erna beweert: "Spencer says the two console's chipsets are fairly similar " ... euh nee?)

[Reactie gewijzigd door SV_25 op 4 augustus 2015 22:03]

"(wat wel bizar is, is wat hij erna beweert: "Spencer says the two console's chipsets are fairly similar " ... euh nee?) "

Wellicht dat Phil doelt op het embedded DRam (https://en.wikipedia.org/wiki/EDRAM), wat zowel in de Xbox360 als de Xbox One zit? Maar idd - de architectuur verschilt verder juist een hoop van elkaar.
Dat lijkt me stug, het doel van EDRAM in de 360 lijkt in de verste verte niet op de ESRAM in de Xbox One. Het is de enige plek waar de 360 GPU naar kan schrijven (afgezien van memory exports vanuit shaders) en dus ook de enige plek waar je de frame en depth buffers in kunt renderen. Ook alleen de GPU kan erbij, dus je kunt er niets in of uit DMA'en. Dat maakt hecht echt essentieel anders dan de ESRAM buffer in de One, waar je veel meer controle over hebt.

Verder is de GPU zelf wel in beide gevallen van AMD maar van een totaal verschillende architectuur, dus de aansturing is ook anders. CPU is de revu al gepasseerd: een big-endian, in-order execution, out-of-order memory access, PowerPC instructieset tegenover een little-endian, out-of-order execution, in-order memory access, x86 instructieset (zeg maar compleet het tegenovergestelde :P). Blijft eigenlijk over wat er traditioneel met chipset bedoeld wordt: north en/of south bridge componenten die alles aan elkaar koppelen. Maar dat soort details zijn in de regel weinig relevant.

Ik snap dus werkelijkwaar niet wat hij überhaupt bedoeld met die opmerking :)
Dit klinkt heel plausibel. Ik las ook reports van mensen dat sommige grafische features wat beter waren, zal me niet verbazen als de 'emulatie layer' natuurlijk gebruik kan maken van verbeterde DirectX zaken. Ook loadtimes schijnen beter te zijn, wat ook logisch is als direct een image uitgelezen kan worden. Er schijnen nog wel wat uitdagingen te zijn met multidisc games en games die tegelijkertijd veel read acties hebben naar de HDD en DVD drive (een truuk bij de vorige consoles om meer te verwerken).

-- wat meer inhoudelijke info:
http://www.eurogamer.net/...compatibility-on-xbox-one

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 5 augustus 2015 01:32]

emulates en emulator is net iets anders qua uitvoering.
Bij een emulator denk je aan een programmatje die je bijv ook op de pc kan zetten op nintendo spelletjes te doen. Dat is hier niet het geval, het spel word aangepast zodat het speelbaar is op de xbox one.
Indien er spraken is van een emulator dan gebeurt dat achter de schermen bij microsoft alvorens het te downloaden is bij de klant/gebruiker. Het emuleren vind dus niet plaats bij jou op de console, maar het is al geëmuleerd (bestaat dit woord wel ?:D ) alvorens het op jou xbox one staat.
Maar goed kennelijk loopt het via een VM ware omgeving lees ik zojuist hier, tof :D

EDIT: Ik zie toch veel tegenstrijdige dingen gezegd worden, zoals een tweaker hierboven: Het zou om een emulator moeten gaan anders is het ''onmogelijk'' om 100 games klaar te hebben tegen die tijd.
MAAR als het om een emulator gaat op vm ware basis, dan moeten ALLE games mogelijk zijn op de kinect/stuur games na. En niet maar 100. Ik denk dat het dus een stukje meer is wat ze doen buiten een eventuele emulator / vmware vanaf de client side.

Ik baal wel dat ik de preview ''versie'' niet genomen heb, ik was huiverig en dacht nah zit net ik dadelijk met een niet / slecht werkende xbox one omdat er een fout in de software preview zit. Echter heb ik nog helemaal niks negatiefs gelezen, maar alleen maar voordelen indien je de preview versie gebruikt.
Deze keuze had ik naar mijn weten bij de eerste keer opstarten van mijn xbox one, kan het niet zijn als ik nu mijn xbox one op fabrieksinstellingen zet dat ik alsnog de keuze krijg voor de preview versie en de al bestaande xbox 360->xbox one games kan spelen?
Anders wordt het gewoon een paar maandjes wachten op de ''officiële'' versie.

Verder blijf ik het een toffe ontwikkeling vinden, ik heb de xbox one aangeschaft en wist/dacht op dat moment dat xbox 360 games verleden tijd zouden zijn. Toch weten ze het mogelijk te maken en kan ik straks 360 games op de xbox one doen ( niet dat het er veel meer zijn, en dat het grafische natuurlijk weer ineens een stap terug is, toch is het ''lief'' van microsoft om er tijd in te steken voor de gebruiker). Nah ik kan hier niks negatiefs over bedenken, alleen maar kudo's.
Nu al mogelijk om xbox one games te streamen naar PC ( al een paar keer gedaan en blijf het een geweldige mogelijkheid vinden )
Straks 360 games op de xbox one
Hopelijk straks nog windows live games (pc ) naar xbox one streamen en lekker vanaf de bank met de controller games spelen (ik zal uiteraard niet bijv AC 25 kopen voor de pc zodat ik hem op de xbox one kan spelen/streamen, dan koop ik hem voor de xbox one. Maar er zijn wel een hoop ''gratis'' windows games te vinden, en die zijn dan leuk om naar de xbox one te streamen).

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 augustus 2015 06:47]

Ik wacht met kopen van de One juist omdat er maar een handje vol nieuwe games is die ik echt wil spelen (en die worden toch steeds goedkoper) en ik nog een boel 360 games in de folie heb zitten die ik toch echt nog wil doen.
Op zich is 2 boxen in de kast niet zo'n ramp, maar het zou mij wel eerder doen besluiten een One te halen.
Als je je gamertag stuurt kan ik je wel uitnodigen
Dat lijkt me stug, en info tot nu toe lijkt het toch over software emulator te hebben, dat is ook meest logisch en is goed haalbaar, overal port van maken is niet te doen, zelf bij handje vol games zou dat al gigantisch veel werk opleveren. Mike Ybarra had het over honderd xbox360 game bij launch en dat er snel meer zullen volgen. Dat kan dus bijna niet anders zijn dan emulator.
PowerPC naar x86 omzetten was lang geleden de enige methode voor OS X op intel hardware: Pear PC.
Waarom zou je dat willen.. backward compatibiliteit is er al voor de 360. Hoewel nog niet alle games zijn. Maar heel veel al wel.
Er zijn ontzettend veel technische aspecten die eraan te pas komen en er zijn inderdaad groepen bezig die er hard aan de weg mee timmeren. Als je Google'd kun je deze groepen makkelijk vinden. Let wel dat de sites die claimen een echte werkende emulator te hebben een vorm van scam zijn. Dat is er namelijk nog niet. In de beste gevallen is er van een enkel spel alleen een intro filmpje te draaien o.i.d.
23 zijn er beschikbaar voor backwards compatibility op dit moment. In totaal zijn er 1160+ games voor de 360, dus "heel veel" zou ik nog niet zeggen
ik bedoel een emulator voor een gewone PC.

kan je een super powerfull gaming pc voor 360 games gebruiken
Waarom een super powerfull gaming pc? met de gedachten dat de 360 games ineens super powerfull gaming mooi uitzien? Dit zal uiteraard niet het geval zijn :P
Nee, Windows heeft maar toegang tot een klein stukje van de Xbox.

De game-OS die erop draait heeft toegang tot (bijna) alles van de Xbox en die is nog steeds niet gekraakt. Die is bijna onmogelijk te kraken omdat de OS ge-encrypt is en niet geupdate kan worden, niet eens door Microsoft zelf.
Die is bijna onmogelijk te kraken omdat de OS ge-encrypt is en niet geupdate kan worden, niet eens door Microsoft zelf.
Dat lijkt me sterk, want er worden aardig wat updates uitgebracht, ook voor GameOS, om het zo maar eens te noemen.
360 heeft toch een powerpc cpu? en xbox one een AMD? misschien lukt het via osx 10.4/5.
Voordat de 360 op de markt kwam in definitieve vorm hadden ze ook al dev-kits voor de game-developers die volgens mij gewoon op een dikke pc konden draaien (en later natuurlijk ook een soort prototype box-en). Aangezien de Box One in essentie een pc is geworden, hoef je alleen die dev-kits te strippen naar de run-modus en klaar. MS zal wel de titels willen testen ipv te zeggen "het zou moeten werken".
Gedurfte stap dat Microsoft durft te maken, door alle apparaten zoals laptops, tablets, computers en nu Xbox one over te zetten naar 1 platform! De vraag is of het toekomstig bestendig is! Google en Apple zetten vooral in om 2 aparte OS'en uit te brengen. Beide partijen vinden dat een computer OS anders moet werken dan een tablet OS. Persoonlijk ben ik daar wel mee eens, ik gebruik mijn iPhone anders dan mijn MacBook.
GOH, en jij denkt dat windows 10 hetzelfde uit komt de zien op de xbox one als op de pc? Met start balk en etc? Ik denk het niet. Ik ga niet het artikel hierboven kopieren en plakken aangezien daar het meeste instaat.
Maar nee, het blijft een eigen interface houden, net als op jou iphone en macbook hun eigen interface heeft.
Echter is de basis / kernel gebasseerd op windows 10, vermoedelijk om de samenwerking tussen de verschillende devices te verbeteren / perfectioneren. Maar alles blijft hun eigen interface houden. Zie bijv de windows telefoons en laptops. De xbox one gaat dus logische geen start balk en etc krijgen maar zijn eigen interface met windows 10 in het hart.

Wat apple doet is minder toekomst bestendig (het concept van apple is inmiddels al oud, en vrijwel onverandert) en je kan verwachten dat hun ook de kant van microsoft opgaan, moeten ze natuurlijk wel de manschappen hebben om hetzelfde voor elkaar te krijgen, echter is apple meer van het uitmelken (heb er niks tegen hoor, loop ook met een Iphone6). Daar waar MS echt opvallend actief bezig is om te luisteren en kijken naar wat het publiek/de gebruiker wilt. Het is logische en gebruiksvriendelijk wat Microsoft doet.
Een simpel voorbeeld wat kan gebeuren, men vind een bug in de kernel van windows 10 (pc/laptop/tel/tablet/xbox one) ze pushen 1 update en ALLE apparaten krijgen de fix.
Welk probleem heeft apple? ios heeft een andere kernel dan osx, oftewel 2x zoveel werk om bugs te vinden en te fixen. Dit is zowel niet leuk voor Apple als voor de gebruiker die langer kan wachten op fixes.
Of, ze zijn erachter dat ze de kernel kunnen inkorten (ik noem maar iets hoor) waardoor het apparaat sneller reageert / opstart, bam 1 fix en de xbox one, telefoon, tablet, pc en laptop reageren sneller en starten sneller op. Geniaal toch?
Dit zijn gewoon 2 simpele voorbeelden waarom dit voor zowel MS als de gebruiker ten goede uitkomt ( alles op windows 10 als kernel ), laat staan alle sync en stream opties die beschikbaar gaan komen zonder 3th party apps en etc. Gewoon out of the box een compleet iets.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 5 augustus 2015 07:13]

Eigenlijk hebben iOS en OS X ook gewoon dezelfde kernel. Je verhaal blijft echter wel staan er is te veel verschillend voor OSX en iOS om 1 app voor beide systemen te maken in 1 keer. Je moet deze inderdaad per OS apart developen, waarbij met windows 10 dat is essentie niet nodig zou zijn, enkel en andere interface per device.
Het zal mij niets verbazen dat XBOX in de loop der jaren zal uitgroeien tot een softwareplatform, waarbij Microsoft alleen nog een XBOX OS en diensten levert, en OEM's zoals Alienware of HP zorgen voor de hardware, waarbij duurdere hardware mooiere games betekend.
Wellicht als Steamboxes de Xbox buitenspel zetten, maar het lijkt me sterk. Game ontwikkelaars gaan er sowieso geen fan van zijn, en daar luistert Microsoft ook naar.
Ik durf te wedden dat de Xbox One zelf uiteindelijk een Steam Box wordt.
Want? Anno 2015 word geen geld verdient op de verkoop van consoles maar op de verkoop van software. Alles wat je voor je Xbox koopt daar krijgt Microsoft een deel van. Daarnaast is Microsoft zelf bezig met hun digitale platform, de Windows Store, te pushen. Ik zie het dus echt niet gebeuren dat Microsoft Steam op de Xbox laat draaien.
Wat als Microsoft 15% krijgt en Steam 15% voor elke Steam game dat op een Xbox One systeem wordt verkocht?

Trouwens ik snap niet hoe consoles break even zijn qua kosten met hardware uit 2011.
Daarom krijgt een Windows Phone ook een andere interface te zien dan een Windows desktop. Daarbij draait Xbox OS nu ook al op Windows NT 6.2 (of met andere woorden: de Windows 8 kernel), het is maar een kleine stap.
Het zal er ook niet uitzien zoals Windows 10 op je PC. De basis zal Windows 10 (kernel build) zijn, maar zoals je leest een totaal ander interface. Xbox One's interface zal gewoon eruit zien zoals dat het nu is alleen een redesign en nieuwe features.
Het idee van 1 codebase voor verschillende apps zie ik Apple nog wel overnemen anders. Momenteel heb je het al dat je voor een iPad en iPhone 2 verschillende interfaces kan maken, maar de achterliggende code is gelijk. En het geheel wordt als één pakketje aangeboden.

Sinds iOS 8 is het verschil "iPad en iPhone" minder sterk aanwezig in Xcode, en is het meer een "responsive" aanpak.

Maar dat je in één Xcode project dezelfde code kan gebruiken, met enkel een andere interface zal het aantal applicaties in de Mac App Store wel ten goede komen. Deze hoeven dan niet op elkaar te lijken. De desktop interface kan wel compleet anders zijn. Maar bijvoorbeeld het mechaniek om iets van het internet net halen, waarom zou je dat twee keer schrijven.