Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 135 reacties

Microsoft brengt in november de omvangrijke New Xbox One Experience-update naar de Xbox One, die backwards compatibiliteit naar de console brengt. De komende weken krijgt een selecte groep Preview-deelnemers de update.

Deelnemers aan het Xbox One Preview Program krijgen de update als eerste. Microsoft stuurt uitnodigingen via Xbox Live; deelnemers die in het verleden veel feedback hebben gegeven krijgen voorrang. In de weken erna rolt Microsoft nieuwe builds met bugfixes uit. In november moet de update breed uitgerold worden.

Mike Ybarra, director of program management voor Xbox, meldt dat spelers bij introductie 'honderden Xbox 360-games op de Xbox One kunnen spelen' en dat er in de maanden erna honderden bijkomen. In zijn bericht zet hij de aanpassingen die de update verder brengt op een rij.

Onder andere krijgt het dashboard een opfrisbeurt met een snellere en makkelijker te gebruiken interface. Onderdeel is een nieuwe community-sectie met een Activity Feed waarin vrienden te volgen zijn. Ook moet de update snelheidsverbeteringen brengen. Microsoft kondigde de update tijdens de E3 aan.

Xbox One november update

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (135)

Ik zit in het preview programma en de update voor achterwaartse compatibiliteit zit al in de preview software sinds juli. Die wordt niet nu pas toegevoegd.
Dit betekent dus dat de XBO hardwarematig vanaf het begin af aan al X360 spellen kon draaien, maar dat ze het softwarematig hebben uitgesteld om een tweede "hype" te kunnen creëren.
Dat een device een VM kan draaien is niet zo heel raar, maar het ontwikkelen is vrij lastig en geen garantie voor succes. Verder Heeft de X360 minder cores, maar die waren wel hoger geklokt en ook andere componenten waren anders. Dus er gaat een hoop tijd zitten in hoe je dat gaat uitbalanceren.

Verder is het een licentie-probleem. Er waren immers licenties voor een specifiek platform (en vaak ook beperkte jaren geldig). Dat is de reden dat de meeste games nog even op zich laten wachten.

Maar fijn dat je aangeeft er de ballen verstand van te hebben ;)
Verder is het een licentie-probleem. Er waren immers licenties voor een specifiek platform (en vaak ook beperkte jaren geldig). Dat is de reden dat de meeste games nog even op zich laten wachten.
Beperkte jaren geldig? Dus bepaalde spellen zou ik niet meer mogen spelen na een x aantal jaar? Lijkt me niet dat dat bij games ook het geval is. Sowieso lijkt het me niet echt belangrijk op welk platform het spel gespeeld wordt, je hebt het gekocht, dus je zou het gewoon moeten kunnen spelen op elk platform die het ondersteund.

Tenzij de fabrikant dezelfde versie ook heeft uitgebracht voor de nieuwe console, natuurlijk. Ik denk bijv niet dat je GTA V - 360 versie kan spelen op je XONE ;)
Sommige licenties zijn inderdaad zoveel jaar geldig. Daarom zie je games ook na verloop van tijd uit de winkel verdwijnen, de licenties zijn immers verlopen om een titel te verkopen. Dat heeft geen effect op de 2e hands markt of wat je thuis hebt liggen, maar als nieuwe titels mag je ze dan niet meer verkopen.

En ja, sommige licenties staan zo strak dat het ook alleen op dat platform speelbaar mag zijn en je dus opnieuw moet onderhandelen over nieuwe uitgaven. Of dat nou een hd-remake is of niet.

Ga maar na: wil een developer niet zoveel mogelijk geld besparen op muziek als ze gebruik maken van externe artiesten? Die licenties zijn gewoon hardstikke duur, dus elke euro die je kunt besparen, dat doen ze.

Nou is het voor een Ubisoft, EA of Activision niet zo'n probleem om een licentie te verlengen, maar wel voor de kleinere studio's die een enkele hit hebben gehad of die al niet eens meer bestaan.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 12 september 2015 19:52]

Ik wil niet lullig doen, maar het mooie aan eerdere consoles was toch juist dat ze vanaf het begin ook backwards compatible waren. Deze XBO dus ook, alleen hebben ze de software waarmee dat mogelijk is uitgesteld.

Wat mis ik dan?
Dat zou ik graag uitgelegd zien.
De X1 was nooit bedoelt om backwards compatible te zijn. De x360 was dat ook niet met de eerste xbox en de PS4 is dat ook niet met PS3 of eerder.

Verder was het nooit onmogelijk, maar een redelijk moeilijk vraagstuk wat ook nog eens veel tijd en geld kost om uit te werken. Het was dus vooral een kostenkwestie en MS heeft blijkbaar de buidel getrokken om het te realiseren.
Maar nogmaals: licenties zijn een groter probleem momenteel dan de technische uitwerking.
Waarom zou een uitgever van games er problemen mee hebben als MS hen helpt om oude (toch niet meer verkochte, maar wel reeds gekochte) games te kunnen spelen op nieuwe consoles?
Dat licentie verhaal staat niet. De games zijn immers al gekocht. Er is geen partij die er moeite mee zou moeten hebben behalve MS, want die gaat nu via software die ze eerder bij release al hadden kunnen implementeren aanbieden, wat ze geld kost.
Licenties zitten niet alleen op de game zelf, maar ook op de content die wordt gebruikt. Dit is dan bijvoorbeeld muziek, maar ook assets en bepaalde tools of engines (denk aan de game-engine, physics engine of waar enkele assets mee gemaakt zijn). Die moeten allemaal weer opnieuw toestemming geven omdat je in principe een nieuw platform toevoegt. Niet elke uitgever heeft dat even goed voor elkaar.

Verder is het herspelen van gekochte games niet iets wat direct geld opbrengt. Er worden niet direct meer games van verkocht en (in tegenstelling tot wat jij denkt) wordt er nu iets van gedownload (een soort VM image). Er zit dus wel degelijk ook wat werk in en dat moet natuurlijk ook ergens van betaald worden.

En verder: ze hebben het niet bij release geimplementeerd omdat het hele backwardscompatibilty verhaal gewoon veel geld kost om uit te werken. Dat heb ik al eerder gezegd maar lijkt volkomen aan je voorbij te gaan. Het zat er niet in bij launch, en zat er ook een jaar later niet in. Ze hebben het toegevoegd. En het is echt niet zo makkelijk als dat jij denkt dat het is.
Het zat er niet in bij launch, en zat er ook een jaar later niet in. Ze hebben het toegevoegd. En het is echt niet zo makkelijk als dat jij denkt dat het is.
Het is alleen ook niet technisch zo moeilijk als jij het lijkt te willen maken.

Het zijn gewoon een paar keuzes tijdens ontwikkeling van de nieuwe console en je bepaalt of het wel of niet moet kunnen.
De uitwerking kan daarna altijd later nog
Het verschil is dat deze feature er enkel gekomen is op vraag van de community op uservoice. De feature stond oorspronkelijk niet op de roadmap van de Xbox One.
Dus ja, keuzes tijdens de ontwikkeling.
Er zijn inmiddels zelfs tweets geweest die lieten uitschijnen dat ook BC voor de originele Xbox op de roadmap kan moest er voldoende vraag zijn. Een feature die bij de start van de Xbox 360 aanwezig was, maar dit werkte niet met alle games en de games die werkten liepen ook niet allemaal vlot (wat het matige succes wel verklaarde en mogelijk verklaart waarom het niet op de roadmap stond). Op de One werkt dit veel vlotter en beter, nog geen problemen tegen gekomen.
De ontwikkeling heeft ongeveer 6 maanden geduurd blijkbaar:
podcastje

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 13 september 2015 01:24]

Die moeten allemaal weer opnieuw toestemming geven omdat je in principe een nieuw platform toevoegt.
In principe doe je niets. De spellen zijn nog steeds 'voor Xbox 360', al maakt Microsoft het nu mogelijk die spellen ook te draaien op je Xbox One. Ik zie niet in waarom dat als 'extra platform' zou moeten geteld worden. (ook al gaan advocaten er misschien anders mee om)
Nouja het punt is dus juist dat het ook op een ander platform draait en dat was vooraf niet afgesproken. Die licenties zijn erg strak om maar zo weinig mogelijk geld te kosten.
Uitgevers hebben liever dat je nieuwe spellen koopt.
Dat wil ik nog wel in twijfel trekken. Als ik zie hoeveel remasters en dergelijke we hebben gekregen op beide platformen, denk ik dat ze liever kosten willen besparen en bepaalde games willen doorpushen in het backwardscompatibilityprogramma.

Je kunt gelijk hebben, hoor. Het zou zomaar kunnen zijn dat een nieuw spel, in verhouding, meer oplevert.
De remaster is in feite ook een nieuw spel, je dient het weer aan te schaffen. Enkel de ontwikkelingskosten zijn lager en dus de winst hoger.
De originele Xbox werkte met een Intel x86-CPU en een nVidia-GPU. De xbox 360 een PowerPC-CPU en ATI-GPU. Deze was niet achterwaarts compatibel, alle Xbox-titels die je er op kon spelen werkten door softwarematige achterwaarts-compatibiliteit en niet allemaal even goed.

De Xbox One heeft een AMD APU, da's wéér een andere instructieset. Opnieuw is de achterwaarts-compatibiliteit dus minstens gedeeltelijk softwarematig.

Je doet achterwaarts-compatibiliteit af als iets makkelijks te implementeren, maar dat is het absoluut niet.
Nee, is weer x86(_64) instruction set. Dus niet 'weer een andere' - in plaats daarvan gewoon de instructionset die het altijd al had moeten zijn - om het porten van games ook simpel te houden.
Wat mis ik dan?
Je mist het feit dat emulatie van een 360 console op One hardware een relatief ingewikkeld probleem is, en dat de console zelf niet is ontworpen om zomaar 360 games te kúnnen draaien. Het feit dat het nu wel kan is omdat dat uit het R&D departement van Microsoft is komen rollen - ze zijn erachter gekomen dat het haalbaar is, en nu buiten ze het uit. Jij doet net alsof het van begin af aan zo gepland is - ik kan je vertellen dat dat quatsch is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 september 2015 15:15]

Je mist het feit dat de spellen in bundels worden uitgerold. Het is een hele andere architectuur die nu gebruikt wordt ten opzichte van de xb360. Ze moeten elk spel opnieuw gaan emuleren in een container die dan vervolgens wordt uitgerold. Je kunt dus een dvd van je 360 erin stoppen en de xbo download, indien al beschikbaar, de geëmuleerde versie.
Nu nog de gedownloade games.. Die mis ik nog.. MS kan natuurlijk in mijn repository kijken welke games ik ooit via XboX Live marketplace heb gekocht??
Dat kan al, als het spel backwards compatible is. Ik heb al meerdere 360 spellen in mijn downloadbare lijst staan op de One.
Als ze het hadden kunnen doen en zoals jij aangeeft de software al klaar hadden liggen, dan hadden ze dat echt wel gedaan.
Je gelooft toch zeker niet dat bij release een evt doorslaggevende feature (x360 users) niet word aangekondigd ?
Je begint op een punt met ontwikkelen. Vervolgens wordt er functionaliteit bedacht en een release datum. Die releasedatum is zo vroeg mogelijk vanwege de concurrentie en de vraag van het publiek. Het is simpel, je released een product eerder met de functionaliteit die het nodig heeft om te functioneren en dan plaats je er extra functionaliteit bij. Zo gaat het vaak en is niet zo gek dat het zo gebeurd. Ik heb er zelf bijvoorbeeld ook helemaal geen behoefte aan omdat de kwaliteit van de 360 voor mij onvoldoende is ten opzichte van de mogelijkheden. De 360 heb ik toch al dus als ik daarop een spel wil spelen doe ik dat en anders op de one.
bla

[Reactie gewijzigd door CrazyStuff op 12 september 2015 19:57]

Als ik me niet vergis, moet je je dvd er in stoppen en dan download de xbox een gepoorte versie van het spel bij MS.

Ik denk eerder dat ze geconstateerd hebben dat het mischien niet zo slim is om de console zo te veranderen dat je oude games de vuilnisbak in kunnen.
Waar haal je dat verhaal vandaan? Het is een emulatie van de 360.
Het is geen onzin.Het klopt gewoon.
Als je een x360 disc hebt die backwards compatible is, dan moet je de disc erin doen. Afhankelijk of je al een backwards spel op je x1 hebt staan, haalt hij een volledige VM (geen typische emulator) met het x360 OS en het spel. Bij elk volgende spel haalt hij alleen het spel op, tenzij je alle backwards games had verwijderd.
Het is onzin! De VM is een 360 en er hoeft geen aangepast spel gedownload te worden.
Jij bent nochtans degene die onzin praat. Het is inderdaad emulatie, maar niet in de zin dat er een standaard emulator op je console draait die alle PowerPC code kan emuleren. Dat zou ook niet kunnen, want daar is de Xbox One niet snel genoeg woor. Er moet een package gedownloaden worden per game (feit!). Gezien dit en het vorige punt, ligt het voor de hand dat ze een offline proces gebruiken om de binary van het origineel om te zetten of anderzijds te instrumenteren, zodat emulatie op jouw console vlot verloopt.

Het is ook heel logisch om het op die manier te doen: de programmacode (als in de machine instructies) zijn statisch, en die kun je dus analyseren en omzetten naar x86 code, zodat dat niet meer on the fly hoeft te gebeuren.
Wat er in het package zit laat je maar even achterwege? Microsoft zet dus volgens jou per spel de cpu/gpu instructies om van systeem A naar B? En verkeerde instructies worden dus per spel door een programmeur veranderd?

[Reactie gewijzigd door CrazyStuff op 12 september 2015 20:04]

Wat er in het package zit laat je maar even achterwege
Ja, om de simpele reden dat ik niet weet wat erin it. Als de VM in staat zou zijn out of the box elke mogelijke Xbox 360 executable te kunnen runnen, dan had je niets extra's hoeven te downloaden. Aangezien er wel wat gedownload wordt, plus het feit dat de CPU in de Xbox One niet krachtig genoeg is om zonder hulp van buitenaf tripple-core PowerPC code te emuleren, ligt het voordehand dat de data die je downloadt bestaat uit een nieuwe executable of emulatie-instrumentatie om de boel vlot te laten verlopen.
Microsoft zet dus volgens jou per spel de cpu/gpu instructies om van systeem A naar B?
Yup. CPU met name, GPU kan op zich nog wel live.
En verkeerde instructies worden dus per spel door een programmeur veranderd?
Wat zijn "verkeerde instructies"? Je bedoelt de PowerPC machine code van de Xbox 360 executable? Die worden inderdaad omgezet, maar dat gaat een programmeur natuurlijk niet zelf doen. Dat kan prima geautomatiseerd gebeuren.

Een klassieke emulator zoals je die kent van Mame e.d. doet dat overigens ook geautomatiseerd. Het punt is, die doet dat on the fly. Die gaat per instructie de data ophalen, instructie decoden, en de taak verrichten die die instructie doet. Dit kost je dus al honderden cycles per instructie, en aangezien de PPC in de 360 op 3GHz draait en de x86 in de Xbox One ongeveer op de helft, gaat hij dat dus nooit snel genoeg uit kunnen voeren.

De volgende stap in emulatie-land is Just-in-Time compilatie. Dit zie je bijvoorbeeld ook gebeuren in VM's zoals die van Java en .Net. In plaats van instructie voor instructie te emuleren, worden hele brokken machine code omgezet naar machine code die compatible is met het platform waar het zaakje op draait. Hierdoor kun je allerlei optimalisaties doen en runt de boel veel efficienter, maar je betaalt nog steeds de kosten voor die JIT compilatie zelf.

Ook dat is te verhelpen, door niet alles live te compileren, maar offline. De machine code van de 360 game kan volledig geautomatiseerd geanalyseerd en vertaald worden, en er kunnen optimalisaties worden aangebracht specifiek voor het x86 platform. Dit kan een relatief tijdrovend proces zijn, maar dat boeit niet, want je doet dat maar 1 keer. Daarna heb je een executable of iets vergelijkbaars wat gewoon vrijwel direct uitvoerbaar is op de Xbox One. Wat de VM dan vervolgens nog doet is het virtualiseren van de daadwerkelijke hardware.

Kijk, ik wil niet impliceren dat er helemaal geen handwerk bij komt kijken. Natuurlijk worden die games goed getest, en wellicht dat er sommige delen met de hand geoptimaliseerd of rechtgezet moeten worden.

Als jij een betere verklaring hebt voor dit hele verhaal dan hoor ik het graag, maar gewoon maar roepen dat iedereen onzin praat verdien je geen punten mee.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 september 2015 21:06]

Het is onzin dat hij een nieuw spel download! quote "Afhankelijk of je al een backwards spel op je x1 hebt staan, haalt hij een volledige VM (geen typische emulator) met het x360 OS en het spel"
Nergens wordt gesproken over een "nieuw" spel. Wat er gedownload moet worden zijn data per spel en een VM. Er wordt gezegd dat als je al een backwards compatible game op je console hebt staan, je natuurlijk niet opnieuw de VM hoeft te downloaden, maar je moet daarnaast nog wel iets downloaden voor het andere spel dat je wilt spelen.
@ crazystuff

lees eerst even rond voor je onzin verkoopt

ELK x360 spel dat je op de One wil spelen wordt volledig en integraal gedownload, ook al heb je de disk liggen.
Je moet niets insteken als je het oorspronkelijke x360 spel digitaal had aangeschaft, dan wordt gewoon de One compatible versie gedownload voor je console
Als je een fysieke aankoop had gedaan moet je de x360 disk in je One invoeren en dan wordt deze herkend en zal de One je game Volledig gaan downloaden in een compatibele versie
Je moet de disk ook elke keer invoegen om te spelen aangezien de authenticatie check hiermee gebeurd.
Dat is nu al zo voor bv Mass effect dat je als insider kan testen sinds paar maanden en is ook zo voor elke andere game
Elke game wordt namelijk door Microsoft door een wrapper programma gedraaid dat ( dixit MS ) in theorie elke game zou moeten ondersteunen. Uitzondering hiervoor zijn de Kinect games aangezien deze Kinect hardware calls niet te vertalen zijn in de software bubble die door de wrapper gecreeerd wordt

Ook DLC is aangekondigd dat dit op deze manier zal ondersteund worden, net zoals xbox live en zo goed als alle andere features die je ook op de x360 had voor deze games

Wat ik echter nog niet weet ( en sterk aan twijfel of dit gaat ondersteund worden ) is wat ze gaan doen met ondisk DLC aangezien deze niet aan je account is gekoppeld en bijgevolg moeilijk te checken is of je deze effectief bezit of niet.
Je kan deze ook moelijk van de disk gaan checken aangezien het meestal een aparte disk is.
Wel dus want het spel draait in een emulator en is dus niet een 1 op 1 copy van de 360 games. Zou grappig zijn als je een beetje de details weet voordat je iets uitkraamt als onzin.
In dit geval worden mensen bedoeld die niet in het preview programma zitten. Dus ja, dan wordt het pas echt toegevoegd voor het grote publiek. ;)

Al zijn enkele BC titels al wel te spelen (buiten de preview); in Rare Replay zitten een aantal games die werken via backwards compatibility:
  • Banjo-Kazooie
  • Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
  • Banjo-Tooie
  • Jetpac Refuelled
  • Kameo
  • Perfect Dark
  • Perfect Dark Zero
  • Viva Piñata
  • Viva Piñata: Trouble in Paradise

[Reactie gewijzigd door bc7 op 12 september 2015 11:21]

Maar dat zijn Rare titels van de N64. Ik dacht dat alleen voormalige Xbox spellen gespeeld konden worden dalijk!
Zou dit ook betekenen dat Conker ook gespeeld kan worden straks? ^^
Dit zijn allemaal titels die al is uitgekomen zijn als remake op de Xbox 360
Als ik me goed herinner zijn dit launchgames van de 360!?

Zou het zo zijn dat ze op releasedates de hele zooi afgaan? Dat zou betekenen dat we binnen nu en 5 jaar GTA 5 van de 360 op een ONE kunnen spelen? Niet?
O.a. Perfect Dark Zero is een launchgame, maar Rare heeft met haar Replay bundel voor de 360 ook spellen van de N64 gepoort. Zoals Perfect Dark :) Leuke bundel verder.
Ga er maar niet vanuit dat ze de 360 versie gaan poorten naar de One van GTA V. Rockstar heeft veel liever dat je hem gewoon opnieuw koopt ;)
Is dat dezelfde backwards playability als originele Xbox naar Xbox 360, dus alleen maar dat er sommige titels opnieuw te koop zijn in Xbox Live? Of kan ik echt mijn oude 360 schijfjes in de One stoppen en spelen?

Het is me niet helemaal duidelijk, dankzij het gekonkel met de vorige generatie.
Je stopt het oude schijfje in de One. De One gaat dan de game downloaden voor de One en de disc moet je houden ivm check met booten van de game althans zo heb ik het begrepen

Kortom de BC mode vereist de fysieke game ten alle tijde maar hij download een package die geschikt is voor de One en die wordt lokaal opgeslagen en gerund, BC gaat dus redelijk wat stortage kosten, zelfs voor mij en ik maar maar 30-35 fysieke 360 titels
Ah duidelijk, dank! Compleet ander verhaal dan de originele Xbox -> Xbox 360 gelukkig. Ik speel meestal maximaal 3 a 4 titels tegelijk, dat moet wel goedkomen.
ik heb hier een video van de backwards compatibility https://www.youtube.com/watch?v=4zOM--HT7AA. het is gewoon een 360 Emulator

[Reactie gewijzigd door leons95 op 12 september 2015 21:06]

Zou je mij dan een invite voor dat programma kunnen sturen please? :)
Kan je me een invite sturen voor de preview alsjeblieft Xbox naam is
DADEX55
Kan ik alsjeblieft in de preview wil je een invite sturen Xbox naam is
DADEX55
Hebben de preview members dan ook al de update met Windows 10 functionaliteit?
Hi
Zou je mij een uitnodiging kunnen sturen voor Xbox One preview membe?
Ik zou het echt appreciëren
En als hij dat kan, dan nog is de kans klein dat je door MS geaccepteerd wordt; MS heeft onlangs vanwege het overweldigende aantal aanmeldingen een rem op het aantal leden van het Xbox One preview programma gezet.
Misschien eens tijd voor de optie om ENGELS als taal in te stellen bij de locatie:Nederland. Echt wat een achterlijkheid dat we dit bijna 2 jaar later nog niet hebben. Ik wil niet dat mijn games in het NL opstarten (wie wel?) dus moet hem op locatie:UK zetten. Moet dan wel switchen als ik iets in de store wil kopen want dat staat dan nog op Pounds. Wie verzint het ???
echt een serieuze reactie maar ik hoor dit argument vaak ( en speel ook steeds in engels ) maar ik heb redelijk veel games voor xbox one en dit heb ik dus niet, al mijn games zijn gewoon origineel engels

met welke games heb jij dit voor ?
Rise son of Rome bijvoorbeeld. Games die ook een Nederlands ingesproken versie hebben starten in het NL op.
Zit je Rise te spelen hoor je opeens "help mijjjj!" in het openingsfilmpje en dan weet je weer hoelaat het is. Vaak hebben die games niet eens een optie om het op Engels te zetten (vlag kiezen a la FIFA) maar gaan ze enkel op console-taalinstellingen af. Als je dan dus geen Engels mag kiezen als je je Locatie instelt op Nederlands ben je screwed.

En ook wil ik mijn Xbox dashboard gewoon in het Engels. Denk dat velen dit hebben want we zijn geen Duitsland met alles nagesynchroniseerd. Game-termen e.d. gaan imo altijd beter in het Engels. Maar Microsoft geeft ons de optie niet om onze console in het Engels in te stellen (alleen omslachtig dus, zodat je store niet meer werkt).

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 15 september 2015 15:59]

Zet je em op Ierland, heb je wel Euro.
Wat ik altijd jammer vond bij hun 'wat is er nieuw' filmpjes in de OS/UI, het draaide daar zo vloeiend, zo snel, maar in werkelijkheid was het behoorlijk traag op z'n tijd. 'even' snel friends snappen, friend inviten naar party en weer naar de game leek vloeiend te gaan, werkelijkheid was het enorm traag. Hopelijk is het nieuwe OS nu wel zo snel als in de filmpjes te zien is.
Microsoft stuurt uitnodigingen via Xbox Live
Dus via een message. Je krijgt een bericht in je inbox op de xbox. Dan kom je gewoon terecht in de preview dashboard, daar moet je dan opt-innen. Wil je dit niet, blijf je wel gewoon een preview member maar krijg je de NXOE gewoon op de officiele release.

Ik vraag me af of er in de NXOE ook al die 100+ BC games zitten =)
Ben inmiddels level 10 previewer, hopelijk hoor ik bij de eerste wave. Echt benieuwd wat er komen gaat, Microsoft weet mij altijd weer te verassen met updates!
Grappig dat je dat zegt. Want ik heb het nieuws nog niet op tweakers gelezen, maar Microsoft weet alle oude Windows gebruikers die niet naar Windows 10 willen updaten toch te verrassen door Windows 10 toch gewoon te downloaden.

http://arstechnica.com/in...-you-dont-reserve-a-copy/

Dusja ze weten wel meer mensen te verrassen met hun updates haha
het is jammer dat ik nu helemaal weg gemod wordt, maar ik bedoel dat iedereen die nog windows 7 of 8 draait en niet wil updaten, gewoon een map krijgt waarin windows 10 wordt gezet en wacht tot hij geinstalleerd kan worden, dus heb het niet over de proffessionals, het gebeurd ook gewoon thuis bij mensen. Zelf heb ik alles geupdate dus nergens last van, maar er zijn genoeg mensen die graag windows 7 willen houden en dus ook nee hebben gezegd tegen de update.

Ook die mensen hebben nu allemaal windows 10 op hun schijf staan zonder dat ze erom gevraagd hebben, dat bedoelde ik.
En als Windows 7 de EOL heeft dan gaan ze klagen dat er geen support meer is. Daar gaan ze dan al helemaal over klagen want 'toen' was het gratis, dus waarom nu niet?

Dat soort gezeur ga je krijgen. Enige reden om niet te updaten is wanneer je zit met een niet backwards-compatible onderdeel. Iets wat dus echt extreem zeldzaam is in de niet business cases.

Gewoon met de tijd mee gaan.
En terecht, want dat is al snel ontkracht. Dat gebeurt pas als je aangegeven hebt dat je de update wil. En ja, dan is het logisch. Ook als dat bij een bedrijfs PC gebeurt waar de admin die optie voor een gebruiker niet gedisabled heeft (door GPO bijvoorbeeld) Eigenlijk zegt dit meer hoe goed Windows 10 is. Zo goed dat gebruikers ook zelf aangeven dat ze W10 dat op hun werk PC willen hebben.
Verbetering is welkom bij de Xbox One en de PlayStation 4.
Ik ben dan ook blij dat ze het blijven verbeteren in de toekomst.

De samenwerking tussen Windows 10 en de Xbox One werkt hier al perfect.

Laat maar snel komen al die updates.
Ik ben eigenlijk benieuwd of die check voor gekopieerde spellen er nu ook nog opzit voor 360 spellen. Heeft iemand dat al getest?

[Reactie gewijzigd door Dennahz op 12 september 2015 19:55]

Persoonlijk vind ik dit een hele fijne feature: ik zit beneden in mijn huis bij de tv op mijn Fullhdlaptop Gears of war UE te spelen met een xbox 360 controller. de game word gestreamed vanaf mijn xbox one die boven in de woning staat en als ik wil kan ik zo boven verderspelen. Ik wist niet dat ik deze behoefte had maar MS heeft dit uitgebracht en ik ben er heel erg blij mee!
Goed om te zien dat MS iig wel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de XB1 in grote tegenstelling to Sony met de PS4 waar gewoon geen ene drol gebeurt. Slechte performance in games, optimalisatie, klunky interface... Spijt als haren op mijn kop dat ik ooit voor de PS4 ipv de XB1 heb gekozen.. :(
Mwoah, ze zijn nu wel met een 3.0 preview bezig. Probleem is alleen dat het OS waarschijnlijk geen grote ontwikkelingen meer zal doorstaan als de X1 wel zal krijgen (zoals deze update). Op zich werkt het nog wel, maar er zijn inderdaad irritaties die ik niet snel zie verdwijnen. Zoals de games die op je dashboard home verschijnen. Waarom mag ik geen games pinnen, maar zijn het de laatste games? Of dat ie sommige dingen als verwijderen en verplaatsen niet in de achtergrond kan doen?

Goed, het OS is al een hele verbetering ten opzichte van de PS3. Die heb ik meermaals vervloekt. Het verschil is nu minder groot en er zitten ook gewoon toffe dingen in als instant-resume of background downloads (al zijn die bv niet uniek, het is wel erg handig). Van 3.0 kon ik echter maar weinig verschillen merken, maar ze zijn dan ook meer bezig met het binnenharken van exclusives dan OS-ontwikkeling. Ergens is dat jammer, maar aan de andere kant was het wel te verwachten. Sony luistert maar sporadisch naar de fans wat dat betreft.
Haha, altijd lachen dit :)

Ik ben de eerste om toe te geven dat de hardware van de PS4 krachtiger is. Zo is het nou eenmaal en wat MS ook bijschaafd aan de X1, de PS4 zal op dit vlak altijd de (soms iets) betere zijn.

Maar je had niet over games moeten beginnen. Want op dat vlak laat Sony het nu simpelweg liggen. Niet er niet voldoende voorhanden is, als je niet 24/7 op je console zit is er op beide systemen genoeg voorhanden. 90% is toch multi-platform. Maat als het om de exclusives gaat heeft MS de komende periode gewoon veel meer.

Maar buiten dat werkt MS weldegelijk veel meer aan hun OS dan Sony. En het begint nu echt z'n vruchten af te werpen. Er is straks sprake van een naadloze integratie tussen de X1, je PC en je smartphone. Dat werkt nu al heel goed, terwijl de systemen op de X1 en smartphone nog niet eens zijn geoptimaliseerd.

En dan komt straks ook nog de eerste game uit die een surplus aan rekenkracht uit de cloud haalt! En ga nou niet zeggen dat dat slecht is, want iedereen is toch altijd online met hun console.

Maar goed, het blijft lastig voor MS. Zeker in Europa. Ze hebben het in het begin volledig laten liggen en dat merken ze nog steeds: "ja m'n vrienden hebben destijds een PS4 gekocht en dus ik nu ook ". En dat argument kan ik goed begrijpen, want dat blijft het leukst.
Maar je had niet over games moeten beginnen. Want op dat vlak laat Sony het nu simpelweg liggen. Niet er niet voldoende voorhanden is, als je niet 24/7 op je console zit is er op beide systemen genoeg voorhanden. 90% is toch multi-platform. Maat als het om de exclusives gaat heeft MS de komende periode gewoon veel meer.
Sony heeft toegegeven eind dit jaar qua exclusiefs niet iets heeft wat Microsoft wel heeft, maar Microsoft speelt wel altijd vrij veel save met de "bekende titels". Op dit moment heeft Microsoft voor dit jaar eigenlijk niks bijzonders uitgebracht. Ik kan een remake van GoW niet veel bijzonders noemen namelijk. Sony heeft dit jaar door al meerdere games uitgebracht en als laatste was Until Dawn, Everybody's gone to the Rapture, Soma binnenkort, Tearaway Unfolded. Vergeet niet dat je een console niet maar voor 1 jaar koopt. 2016 komt Sony met Morpheus, we krijgen komende maanden nog met conferenties als TGS, Paris Game Show, en PlayStation Experience. Ik zie voor eind dit jaar nog wel wat verrassingen verschijnen namelijk. Daarbij 2016 heeft Microsoft wel een paar titels, maar kan al zeker niet meer tegenop waar Sony mee komt.
Maar buiten dat werkt MS weldegelijk veel meer aan hun OS dan Sony. En het begint nu echt z'n vruchten af te werpen. Er is straks sprake van een naadloze integratie tussen de X1, je PC en je smartphone. Dat werkt nu al heel goed, terwijl de systemen op de X1 en smartphone nog niet eens zijn geoptimaliseerd.
Microsoft wilt ook iets heel anders bereiken met hun OS, maar zoals iemand hier al zei. Van hoeveel features maak je werkelijk gebruik? Een console van een paar honderd euro koop je als eerste instantie voor de games.
En dan komt straks ook nog de eerste game uit die een surplus aan rekenkracht uit de cloud haalt! En ga nou niet zeggen dat dat slecht is, want iedereen is toch altijd online met hun console.
Met beperkingen dat je hier alleen gebruik van kan maken in mutliplayer bij Crackdown. Met andere woorden. Crackdown is een techdemo voor de cloudtech, maar we moeten nog maar zien hoe dat uitpakt. Ergens snap ik ook niet helemaal waarom ze er niet gewoon een online only game van maken als je het "interessantst" gedeelte van het spel alleen online hebt.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 12 september 2015 23:04]

Inderdaad. Zoals 1. games op een XB1 gestreamed kunnen spelen op een Windows PC/Laptop/tablet en 2. games kunnen spelen samen met anderen die het spel op een PC/Laptop speelt. Door punt 1 gebruik ik mijn XB1 veel meer omdat ik geen vrije TV meer nodig heb. En gezien ik overdag moet werken is dat heel vaak het geval. Killer update.

[Reactie gewijzigd door Sake op 13 september 2015 01:14]

Punt 1 en 2 kunnen beide ook op de PS4. Dit is niet perse een Microsoft ding. Er zijn namelijk ook een aantal games op de PS4 die crossplatform werken. Er zijn al een tijdje geruchten dat remoteplay ook naar de PC/Mac komt en ook gewerkt wordt aan IOS ondersteuning. Tot nu toe werkt het officieel alleen onder Android, Vita en PSTV. Van die laatste 2 maak ik vaak gebruik. Remote play is dus voor PS4 gebruikers al niks nieuws
'Kunnen beide ook' en 'geruchten'. Wat is het nou?

Voor zover ik kan zien is het nu voornamelijk Sony only of je moet Android aanpassen. Mier vs Olifant.

Ergo: Je hoeft Sony niet steeds te verdedigen. Misschien accepteren/aannemen dat Microsoft met de XB1 gewoon heel goed bezig is? Voor zowel andere als ook de games kant; zoals ik hierboven een duidelijk voorbeeld van geef.
En dan vergat ik nog de major update van de Xbox360 games backwards compatibility te noemen.

[Reactie gewijzigd door Sake op 13 september 2015 12:20]

Is Xbox One streaming ook niet gewoon "Only Windows" op dit moment? Voor Android hoef je niet zoveel aan te passen. Werkt sowieso native op Sony toestellen. Ik verwacht op 1 van de 3 komende events, dat Sony daar zeker gaat aankondigen dat ze ook officiele ondersteuning voor IOS, alle Android toestellen en Windows/Mac gaan brengen.

Zoals ik dus zei, zijn punt 1 en 2 beide features die allang beschikbaar zijn op de PS4. Jij doet alsof Microsoft daarmee de eerste is. Microsoft doet het inderdaad beter (ze moesten wel he). Games kant..tja daar hebben ze naar mijn mening nog veel te bewijzen. Buiten dat ze dit najaar met de welbekende titels komen, is het maar afwachten hoe de rest zal zijn volgend jaar. Ze hebben voor eind dit jaar maybe wel meer AAA, bij elkaar hebben ze niet meer titels op de planning dan hun concurrent. In tegenstelling tot Sony kunnen ze de stroom aan titels komende tijd en komend jaar zeker niet bij houden. Morpheus komt er ook aan en dat zorgt ook voor extra games en mogelijkheden.
Helemaal mee eens, PSN is gewoon vaker wel dan niet ontzettend traag. UI is unresponsive, vaak zit je naar een leeg scherm te staren als je iets hebt geselecteerd in de store en het is ook nog eens heel erg onoverzichtelijk. MS heeft het wat betreft software gewoon veel beter voor elkaar.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de MS exclusive titels, Halo, Gears of war, Forza, Fable.
Ik heb mij onterecht blindgestaard op het prijsverschil en betere hardware (waar in praktijk niks tor weinig van te merken is).

Ik zeg doei tegen mn Sony en MS krijgt van mij een nieuwe kans.
Heb ergens gelezen dat die problemen met het trage downloaden en de PSN store te verhelpen zijn door je DNS te veranderen, het heeft mij iig wel geholpen (blijft feit dat Sony dit hoort op te lossen ipv de gemiddelde consument die er de ballen verstand van hebt maarja...)

Verder zie je in de praktijk wel degelijk verschil tussen de hardware van de 2 consoles, bv. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, loopt op 1080p, met een stabiele 60 fps op de PS4 en heeft iets betere graphics en AA, de XBone draait daarin tegen op 900p en zakt soms tot 50 fps, en heeft slechtere graphics.
Ik heb op mijn PS4 de DNS veranderd en de downloadtijd van een patch van 5 gieg ging van 32 uur naar 13 uur, nog steeds veels te traag.
Ik heb geen problemen hoor met de ps4...
Probeer Diablo 3 ROS eens of de witcher 3.. Al ligt het bij de laatste ws nog meer aan de slechte optimalisatie in de game.

Beide games single digit FPS op veel momenten... Niet echt next gen.. Anyway... wordt een beetje erg off-topic zo..

Zoals ik zei: blij dat MS zijn gamers wel serieus neemt. Nooit gedacht dat ik dat over MS zou zeggen.
The witcher is gewoon goed te spelen op de ps4...
Ik zou ook niet weten waarom je de PS zou kiezen nu ze beide een abo hebben om online te kunnen.
Snellere hardware met mindere prestaties in bijvoorbeeld The Witcher 3, als ik het zo lees. En 'beste' is altijd nog subjectief.
The witcher draait op de xbox 900p, ps4 doet 1080p
De XBox One versie heeft dynamische resolutie tot 1080p. Jammer dat er hier zoveel 'tweakers' onzin lopen te vertellen.
Dat betekend gewoon voor de helft 900p en de andere helft 1080p... Ps4 is gewoon krachter.
Uhm nee, The Witcher is nog gebaseerd op de pre-release SDK voor de Xbox One waar 900p de maximum native resolutie was. De Xbox kan vlot overweg met 1080p.
Forza, Halo, Gears, vind ik toch echt een stuk beter dan wat PS te offeren heeft.
Grappig, want zowel Halo als gears zijn beide toch best wel ruk geworden. Gearsd of war helemaal want die judgement heeft het gewoon de das om gedaan. Maar PS4 en xbox one hebben beide dope games dus om te zeggen dat de ene betere is dan de andere is natuurlijk een beetje fanboy shizzle.
Bloodborne, uncharted, killzone, infamous, the last guardian, horizon, rachtet and clank en Persona5. Wat wilt een man nog meer?
Allemaal singleplayers of voor kinderen daar koop je toch geen ps4 voor. MaarJa je kan ook amper online op de ps4.

Ontopic: ben benieuwd hoe dat nieuwe dashboard eruit gaat zien. Deze bevalt me wel en is lekker makkelijk, die nieuwe ziet er weer zo overdreven futuristisch uit.
wat is er nou weer mis met singelplayer? als of je met cod bo 3, star wars battlefront en rainbow 6 siege niet genoeg multiplayer games hebt. ten slot heeft alleen halo 5 een multiplayer games van de line up van microsoft. Of je moet de remakes mee tellen en online rondjes rijden met forza, wat elke race game heeft dus dat is ook niet uniek.
Halo en gow zijn beide online, groot en uniek. Ik bedoel het niet heel negatief, maar voor singleplayers spellen ga je toch geen console kiezen. En de helft daarvan zijn adventure games die kan je dan dan vergelijken met tombe raider.

Maar goed ik kies voor het samen spelen metvrienden en jij misschien wat minder.

Enjoy
Ik speel ook gewoon online maar het is gewoon onzin dat je geen console moet kopen voor singelplayer games. En wat voor online games speel je dan?
Oke laat ik het anders zeggen. Ik vind dat er meer voordelen aan de xbox zitten dan aan de ps4 (games uitgesloten). Daardoor was voor mij de keuze xbox makkelijker. En dan zie je dat mensen de ps4 kiezen voor dat soort spellen en dat snap ik dan niet.

Destiny en Halo mcc speel ik nu.
Je bent je gewoon nu eruit aan het lullen. Onzin om geen PS4 te nemen qua online. Bedoel alleen al Destiny dat een stuk groter is op de PS4. Dat je graag Halo wilt spelen prima, maar zeg nou zelf Microsoft blijft nogal veel hangen rondom "de forza, halo, gears, fable". Toevallig zijn al die games allemaal een beetje minder geworden. Zelfs de laatste Forza is tegenover Forza 5 niet zo bijzonder. In dat geval verdient Forza wel even een paar jaar rust. Laat Microsoft zich focussen op nieuwe franchises.
Sorry hoor, maar ik ben van mening dat ieder dat zelf uitmaakt online/multi of singleplayer.

Of het nu xOne of PS4 is.

Neem nu de Resident Evil serie destijds, die heeft echt wel bewezen dat er genoeg te verdienen valt met singleplayer games, zelfs nu nog!

Ik wil alleen maar zeggen er is een markt voor mensen die zonder cheaters of andere invloeden gewoon een goed afgewerkte game willen spelen en die ook nog eens verhaal- en speel technisch hoogwaardig is.

Amen!
Was een reactie op "To easy" die singleplayer games kinderachtig vind (blijkbaar).

"Zoals je kan amper online op de PS4". Zonder argument, gewoon even wat in de ruimte schreeuwen.
Ik snap dat je de xbox hebt gekozen om ze functionaliteit, dat je graag online speelt ook. Maar het is gewoon onzin om te zeggen dat je niet waarom je singelplayer games koopt, dit zijn juist de games met diepgang en die een geweldige ervaring geven.
"features" zoals? Persoonlijk zit mijn xbvox one ook vol met features die ik bijna nooit gebruik.
Dat is toch echt persoonlijk. Persona 5 zit ik op te wachten, de rest niet. Daarnaast noem je games die nog niet eens uit zijn en waarvan het dus niet zeker is of de game wel aan de verwachtingen voldoet. Of ben je The Order al vergeten?
Natuurlijk is het persoonlijk. Maar dit zijn games van geroemde ontwikkelaars. Maar ik geloof ook zeker in de exclusives van xbox.
Hoezo ben ik een klein kind, ik argumenteer gewoon netjes waarom de ps4 betere exclusives heeft.
Dat zijn geen objectieve argumenten maar is gewoon een mening. Leer te accepteren dat niet iedereen de Playstation de betere console vindt.
Meneer zegt dat hij niet weet waarom je een ps4 zou moeten kopen, ik probeer duidelijk te maken waarom je dat wel zou doen. Maar het maak niet uit wat voor console je koopt. Maar komt niet met onzin dat er geen reden is om een ps4 te kopen. En ik weet ook wel zeker dat je met een xbox net zo veel plezier kan hebben.
Als iedereen een reden had om een PS4 te kopen, dat hadden ze wel 7 miljard stuks verkocht in plaats van 20 miljoen.

Maar een op de 350 mensen heeft dus een PS4, ik hoor bij de andere 349 mensen die geen reden heeft om een PS4 te kopen ;)

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 12 september 2015 17:48]

De hardware is op papier sneller en dan ook maar op enkele vlakken. Maar hoe krachtig je hardware ook is, als de software niet goed geoptimaliseerd is, zoals op de PS4 het geval, heb je niks aan al die kracht.
Wat is dat toch voor onzin, kijk alleen al hoe prachtig first party games en een paar third paty games als mgs 5 pp. De ps4 net zoals de xbox one tot grootste dingen in staat.
Haha een high end pc van 5 jaar geleden dan zeker ?
Beide consoles zijn absoluut niet gelijkwaardig aan een high end pc van nu.
Alleen de resolutie is al een enorm verschil zoals je op deze afbeelding kan zien, high end PC haalt makkelijk 4K http://b-i.forbesimg.com/...2013/11/4k-comparison.jpg
Dus ga nu niet net doen alsof de PS4 gelijkwaardig is aan een high end pc en de xbox daar mijlen onder staat.
De PS4 ligt dichter bij de Xbox One dan bij de PC hoor ;)
En dan heb ik het nog niet eens over zaken zoals AA AF AO etc etc die beide consoles wel gebruiken maar dan in hele lichte mate, meer voor de vorm dan voor de daadwerkelijke invloed die het heeft op de graphics.

[Reactie gewijzigd door justifire op 13 september 2015 11:33]

4K is een resolutie, heeft verder niks te maken met de grafische features waar ik het over had. In dat geval zitten de PC en PS4 versie dichter bij elkaar. Niet iedereen draait 4K. 95% heeft gewoon een 1080p scherm of lager. High end staat ook niet gelijk aan de hoogte resolutie namelijk.
Hoe zit het eigenlijk met cross platform?
Ligt hem aan de game, volgens mij zijn Fable Legends & Gigantic sowieso cross-platform. Daar komt vast nog wel meer bij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True