Sony maakt Media Player voor de PlayStation 4 beschikbaar

Sony heeft voor de PlayStation 4-console een mediaspelerapplicatie aangekondigd. De zogeheten Media Player kan media streamen vanaf netwerkbronnen of vanaf usb-opslag. Containers als mkv en avi worden ondersteund, maar DTS-audioweergave ontbreekt.

De PlayStation 3 beschikt al lange tijd over een mediaspelerapplicatie, maar voor de PS4 ontbrak deze nog. Daar komt nu verandering in; Sony heeft aangekondigd dat de Media Player-applicatie per direct vanuit de PlayStation Store kan worden binnengehaald.

Mediaspeler PS4Mediaspeler PS4Mediaspeler PS4

Door een usb-stick of -harddisk aan de console te hangen, kunnen videobestanden, muziekbestanden en foto's bekeken of beluisterd worden. Ook dlna-servers worden ondersteund, evenals videomateriaal dat op basis van h264- of mpeg4-codecs is gecomprimeerd in mkv-, mp4- en avi-containers. Voor de audioweergave wordt Dolby Digital wel ondersteund, maar de mediaspeler kan niet overweg met DTS-soundtracks. Verder meldt Sony dat het afspelen van muziek, waarbij alleen mp3- en aac-bestanden geopend kunnen worden, ook in de achtergrond kan gebeuren.

De PlayStation 4 kan zonder de mediaspeler-applicatie al dvd's en blu-ray's afspelen. Ondersteuning voor cd-audio is er echter niet.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

16-06-2015 • 13:09

103

Submitter: Tjesus

Reacties (103)

103
99
52
2
0
36
Wijzig sortering
Werd tijd! Raar dat dit niet vanaf het begin mogelijk was.
Is niet zo raar, ze wilde namelijk een gamers machine brengen, maar daar zijn ze blijkbaar al vanaf gestapt.
totaal niet; De playstation heeft -altijd- als doel gehad een entertainment systeem te zijn, waarvan gaming slechts 1 onderdeel is...
Daarom adverteerden ze ook met een trailer 100% gericht op gamers:
https://www.youtube.com/watch?v=7dR28fXFDMI

En wordt er overal waar PlayStation 4 staat
#ThisIsForThePlayers
#4ThePlayers
gebruikt..
Totaal wel. Daarmee heeft Sony zich juist geprofileerd. Zie marketing term. Zie release media player functies :+

De hardcore gamer zal nu voelen dat ie net zo goed een Xbox One kan halen O-)
Inderdaad :)
Sony is altijd al een entertainment bedrijf geweest. Met ''Sony Pictures'' is dit juist een selling point voor ze. Om hun eigen content zo op hun eigen devices af te laten spelen :)

Alleen voor sommige een gemis als het om audio gaat.
Voor mij is het ideaal, want ik heb geen DTS-setup dus niet belangrijk.

Echter had ik liever DLNA gezien ipv dit....
DLNA wordt ondersteund staat in het artikel
Ook dlna-servers worden ondersteund, evenals videomateriaal dat op basis van h264- of mpeg4-codecs is gecomprimeerd in mkv-, mp4- en avi-containers.
Heb dit echter nog niet kunnen testen, maar zou moeten werken.
Vanavond zelf eens kijken, no pun intended :+
DLNA werkt prima en overzichtelijk, vanaf de nas tenminste.
Enige nadeel vindt ik dat srt files niet ondersteund worden.
spijtige zaak dat gebrek aan .srt-ondersteuning
Op m'n tv van Sony werkt ondertiteling zoals .srt prima maar dan wel in een beperkt aantal containers (bijvoorbeeld MKV) en het bestand moet 1-op-1 worden doorgegeven zodat de tv zelf de sporen kan uitkiezen.
Lijkt me dat dit op PS4 niet anders is.
Verder zou een DLNA-server ervoor kunnen kiezen om on-the-fly de .srt in te bakken.
De app ondersteund dus DLNA...
Zonder DTS weergave heb je dus niets aan die mediaplayer..
Betekent dit dat je er ook niets aan hebt als je een receiver tussen je tv en playstation 4 hebt hangen? Ik heb zelf geen PS4, maar kan dit apparaat audio direct doorsturen, waarna de receiver het decodeerwerk voor het audiogedeelte doet?

Edit: ah, lukt dus niet. Lees verderop in de reactie van @sanderev66 dat dit niet wordt ondersteund. Jammer!

[Reactie gewijzigd door mustisen op 22 juli 2024 21:50]

Anoniem: 631029 @et36s16 juni 2015 15:13
Ook geen FLAC weergave. Erg raar. (ben zelf PS4 gebruiker)
PS4 heeft wel DTS als uitvoer over sp/dif. raar dat player dit niet ondersteund als audiobron.
Raar dat AVI ondersteund wordt. dat is een SD container omdat het niet alle functies van h264 ondersteund,waardoor h264 slecht functioneerd als je AVi container gebruikt.
AVI is niet meer van deze tijd. MKV en MP4 containers wel.

Tja, blijft een hardwarefabrikant met muzieklabel he. (je zou bijna denken dat ze bewust beperkingen opleggen, jammer dat er geen alternatieve firmware/os is voor PS4, zoals we zagen bij PSP 100x phat)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 631029 op 22 juli 2024 21:50]

Zo raar is het niet. Dat je passthrough welk ondersteunt en geen downmixing. Dit heeft waarschijnlijk te maken met licenties. In games en films gaat het niet om downmixing maar een aparte stream die stereo is of DD.
Anoniem: 631029 @RaJitsu16 juni 2015 15:53
Volgens mij is de PS4 heel goed in realtime down/up mixing van audio, vandaar dat je ook default audio output format kan configureren.
Als ik DTS instell is game audio DTS, stel ik bv AC3 in , is gameaudio AC3. (ik benut Toslink, vandaar alleen DTS en AC3 getest). Iets als Netflix (app) is i.d.d AC3 en geen DTS.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 631029 op 22 juli 2024 21:50]

Selecteert de console niet automatisch de geschikte stream?
Anoniem: 631029 @RaJitsu16 juni 2015 20:39
De console kan je instellen op output stream. Dit omdat de DAC's in je versterker wel de betreffende codering moet ondersteunen. Uit een rij coderingen selecteer je die coderingen welke je versterker ondersteunen. Bij Toslink (S/P-dif over glasvezel) is dat pcm en/of aac en/of ac3 en/of dts.
De PS4 geeft dan bij voorkeur de stream codering van bron, maar als je versterker het niet support dan transcode de PS4 in realtime (ook multichannel audio).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 631029 op 22 juli 2024 21:50]

Inderdaad. De concurrent kon dit al tijden. Met de E3 updates lijkt Sony steeds meer de hete adem te voelen. Leuk hoe de consoles groeien door de vele updates. Met name de Xbox One.
En daarom is het belangrijk dat je concurrentie hebt.
Tja, leuk voor de mensen die geen losse mediaplayer hebben, vraag me af hoeveel er dat zijn.
Druk gewoon een stick in je tv en klaar :p
Of een NUC met Kodi, speelt alles af wat je er tegenaan gooit.
Dit dus. Draai al tijden XBMC via mn Cubox i4 pro. Mooie library layout, ondertitels direct downloaden, makkelijk je muziek te sorteren... Nee, mn PS4 blijft voor deze player ;)
Als dit een beetje leuk samen speelt met PS3 Media Server dan kan ik eindelijk de PS3 loskoppelen. En waarom een losse media player als je een PlayStation hebt staan?
Omdat een losse mediaspeler veel beter/handiger werkt, meer formaten aankan, etc.
Verder meldt Sony dat het afspelen van muziek, waarbij alleen mp3- en aac-bestanden geopend kunnen worden, ook in de achtergrond kan gebeuren.
Bedoelen ze hiermee tijdens gamen?
Met de Spotify app kan op de achtergrond ook, dus ik neem aan van wel
Alleen kun je die niet meer openen zodra je een spel start of als een spel al is gestart. Het is muziek aanzetten en klaar. Zodra je terug wilt naar spotify app word de game gesuspend.
Daar heb je een Spotify app voor op de telefoon. Kan je met je telefoon je tracks kiezen, ook terwijl je gamed
ja de game gaat suspenden maar hij sluit 'm niet af. En idd, gewoon via de app doen
Zou zeggen dat het niet zo'n kunst zou zijn dat op de playstation zelf werkend te krijgen. Onzin om daar mijn telefoon of tablet voor te moeten pakken.
Ja, maar dat kon al met de eerder aangekondigde " usb app" waarbij je muziek vanaf een usb stick op de achtergrond tijdens het gamen kunt afspelen, net als dat met Spotofy kan.
Van Spotify wist ik reeds al, van USB stick nog niet. Overigens vind ik het raar dat ik de volgende moderatie krijg terwijl ik een normale on topic vraag stel:

0 Off-topic / Irrelevant 2
-1 Ongewenst 2
Anoniem: 601896 16 juni 2015 13:12
Het klinkt mij in de oren alsof er maar een beperkt aantal bestandsformaten worden ondersteund. Jammer want een ps4 heeft natuurlijk veel meer potentie, en laat helaas ook geen 'open' of alternatieve mediaspelers toe op haar platform.
Waar je (zover ik weet) Plex Pass voor nodig hebt. Kan best zijn dat de benodigde Plex Media Server ervoor nog wel transcoden moet... Ik weet niet of DTS support ook in Plex op de PS4 zit.
DTS wordt ondersteund door plex, alleen moet de device waarvan je het af speelt het ook ondersteunen. Dat is de reden (naast dat hij niet nativ is), waarom ik nooit een AppleTV heb aangeschaft als Plex device, maar gebruik maak van mijn Xbox one.
Formats

There is no single digital format for audio, there are many. The most common are:
◦MP3: Only carries 2 channels and is relatively low bitrate. Not that common for new releases.
◦AAC: The closest thing we can get to a universal standard these days. The drawback with AAC is that while it can carry 6 channel sound, not many receivers handle it and it's not designed for it. (It's telling that Apple—the champion of AAC—doesn't even support AAC as a raw format in their products.)
◦Dolby Digital / AC3: The most common multi-channel format. It handles at most 6 channels (5.1) and is supported natively by almost anything. However, it's relatively low bitrate so it might not give the best fidelity. Most TV shows have AC3 tracks.
◦DTS: Most common for movies, handles 6 channels at most, and is pretty universally supported in mid-range equipment and up. Low end equipment usually does not support DTS natively since there are licensing fees involved. The AppleTV, for example, supports AC3 but not DTS.
◦TrueHD: TrueHD is Dobly's successor to AC3. This codec is lossless and supports 8 channels. High end equipment is needed to get native TrueHD support.
◦DTS-MA: The successor to DTS. It is backwards compatible with DTS. DTS-MA is lossless and supports 8 channels.
◦Others that you can run into but are not common: Vorbis, FLAC. Both supports multiple channels, but few receivers natively support them, even though at least FLAC is on the rise.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 21:50]

Klopt. Er is alleen wel een Plex-pass nodig om de app te kunnen gebruiken. Kosten $ 5 per maand...

De Sony Media Player heeft hier geen last van!
Plex werkt ook prima in de PS4 browser. ;)
Ik gebruik plex op meerdere systemen daarom heb ik een lifetime pass gekocht in oktober vorig jaar voor 150$ toen nog 120 euro.
kan niet overweg met DTS-soundtracks
Kan niet overweg als in; kan het niet omzetten? Of werkt het gewoon volkomen niet; ik zou namelijk zelf gewoon Passthrough willen gebruiken en het door mijn versterker laten decoderen.
Werkt helemaal niet.

Vanochtend geprobeerd, met MKV met en zonder DTS. Met werd niet eens getoond in de mediaspeler. Zonder werkte gewoon.

Ik hoop dat ze het met een update gaan toevoegen...

[Reactie gewijzigd door 90710 op 22 juli 2024 21:50]

Ah thanks voor het delen van je ervaring. Ik lees dat het te maken heeft met o.a. de licenties.

Ik blijf het dan wel vreemd vinden dat je bij het afspelen van een Blu-Ray (disc) kan kiezen voor Bit-stream en PCM en daarbij dus wel DTS kan afspelen. Uit ervaring weet ik dat Bit-stream niet goed werkt (audio sync probleem), maar het kan dus wel.
Bluray discs met bitstream worden bij mij wel goed afgespeeld :)

Ik heb deze koptelefoon:
pricewatch: Sony MDR-HW700DS (Grijs, Zwart)
Misschien is het intussen gefixt.

Tijd geleden geprobeerd met Game of Thrones blu-rays i.c.m. mijn Onkyo versterker http://www.nl.onkyo.com/en/products/tx-nr626-92085.html. Maar daarbij merkte ik dat het geluid gewoon niet synchroon liep. Als ik het nu kijk dan kijk ik het gewoon via PCM.

Ik moet wel zeggen dat de bron DTS-HD is en dat de versterker het misschien gewoon niet bij kan houden als die op Bitstream staat.
Omdat de licentie kosten voor DTS betaald zijn voor de film/beeldmateriaal.
Dus hoeft dat niet voor de ps4.
Welke netwerkbronnen worden ondersteunt? Ik heb begrepen dat DLNA ondersteunt wordt, maar hoe zit het met SMB/NFS?
Dat vroeg ik mij ook al af.
Maar aangezien ik alles in AIFF heb, en dat niet word ondersteund, ga/kan ik het toch niet gebruiken.

Wel jammer, want had graag in sommige games mijn eigen muziek willen afspelen, zonder dat tijdens multiplayer sessies de muziek via mijn headset naar andere gaat als ik een op een andere manier de muziek afspeel.
SMB/NFS/.. wordt niet ondersteund. Ik krijg men nas toch niet te zien helaas.
zijn de Cineva warnings er dan ook eindelijk uit?
Wat denk je zelf............ Ook bij de PS3 is dat niet het geval..
Hehe eindelijk zat te wachten hierop :)
Nu ben ik benieuwd wanneer ze backward compatibiliteit gaan introduceren, dit zouden ze doen voor PS2/3 games!
Van welke bron heb je vernomen dat ze PS2/3 backwards compatibility gaan toevoegen? Voor zover ik weet hebben ze juist aangegeven dat het niet gaat gebeuren omdat het verschil in architectuur tussen PS4 en PS3 te groot is.

Playstation Now komt het dichtst bij de mogelijkheid om PS3 games te kunnen spelen op je PS4, maar daar hangt een prijskaartje aan. Zelfs voor games die je al bezit.

Edit: Neemt overigens niet weg dat ik ook op de mediaplayer-feature zat te wachten :) Hopelijk snel een uitbreiding om de losse eindjes (DTS / subtitles?) weg te poetsen.

[Reactie gewijzigd door Laek op 22 juli 2024 21:50]

Ja ik heb het verkeerd beschreven, het gaat niet echt om een backward compatibiliteits optie.
Sony heeft toen Gaikai overgenomen voor het streamen van games, en volgens mij zouden ze een feature toevoegen die streamen van oude games (PS1/2/3) mogelijk maakt.
Dus als je oude games hebt op een disc dan kun je deze in je PS4 stoppen, dan word deze game gestreamed en kun je gamen.

Misschien gaat het idd om Playstation Now maar dat weet ik ff niet meer.
Zou wel mooi zijn want hebt nog een aantal PS3 games in bezit die ik nooit gespeeld heb :|
Maar aan de andere kant ga ik ze waarschijnlijk nooit meer spelen jammer genoeg, gewoon geen tijd ervoor. Heb nu al een backlog van PS4 games |:(
Anoniem: 629583 @Jay4716 juni 2015 14:18
Dit zou ideaal zijn als ze dit doen voor ps4 en ps3.

Wat ik vroeger (ps2/1) geweldig vond aan playstation was dat dit backwards compatibel was, en nu gaat xbox met deze functie lopen bij de nieuwere generatie.
Ik denk dat veel mensen die nog twijfelen tussen xbox en ps hierdoor eerder naar xbox zullen gaan.

Ik zit nu zelf ook nog met zowel de ps4 als de ps3 als ik de games van beiden op 1 systeem kan spelen scheelt dat ook weeral plaats in de woonkamer :)
Containers als mkv en avi worden ondersteund, maar DTS-audioweergave ontbreekt
Dit vind ik toch wel erg triest. Ik snap het licentie verhaal, maar komop, dit is toch wel de standaard?... Buiten dat is het natuurlijk goed dat dit er eindelijk voor PS4 is.
Nope. DD is de standaard. DTS is extra.

Maar als je t nou zou vergelijken met de BluRay functie van de PS4, dan is het wel vreemd. Daarmee kan je alles afspelen, incl DTS-HD. Echter zal de licentie wel apart voor de app afgegeven moeten worden, wat natuurlijk weer centjes kost.

Dus begrijpelijk eerst afwachten of het gebruikt gaat worden en daarna misschien extra codecs uitbrengen, waaronder DTS...
Licentie heb je ook niet nodig voor passtrough, alleen voor downmix heb je dat nodig als ik me niet vergis, dus sony had op zijn minst dts passtrough kunnen hebben.
Waarom zouden ze cd's niet ondersteunen.
Anoniem: 633460 16 juni 2015 13:23
Eindelijk, het kon natuurlijk niet uitblijven!

Vanavond meteen uitproberen, toevallig vorige maand nog mijn thuisnetwerk op orde gebracht en een nas toegevoegd, komt goed uit :P.

@ Wesley-groet, Ik ben geen expert op dit gebied, maar als ik lees dat dnla servers worden ondersteund, lijkt het me dat je PS4 eenvoudig bestanden kan herkennen op andere apparaten in het netwerk. Of dit een kwestie is van bestanden zetten in je Netwerklocatie mappen, gewoon ff proberen, googlen of wachten op een andere post hier ;-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.