Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Submitter: Tdocter

PlayStation 2-titels die worden gespeeld op de PlayStation 4 worden in Europa opgeschaald van 50 naar 60Hz. Hierdoor ontstaan problemen met de weergave, waardoor de pal-versies van spellen minder goed werken dan de ntsc-varianten.

Dit blijkt uit onderzoek van Eurogamers Digital Foundry. Tijdens een test van Grand Theft Auto: San Andreas bleek dat de pal-versie minder goed werkt dan de ntsc-variant. Dit komt doordat beide gebruikmaken van hun regionale versies. De Europese spellen voor de PlayStation 2 waren geoptimaliseerd voor de Europese 50Hz-standaard, terwijl de ntsc-versies gemaakt werden voor 60Hz. Om beter aan te sluiten op de standaard voor Europese televisie waren pal-spellen voor de PlayStation 2 vastgezet op 25fps. Dit was beter voor de 50Hz-televisies, doordat elk frame zo twee keer per seconde kan worden getoond. De PlayStation 2-emulator op de PlayStation 4 werkt echter op 60Hz en sluit dus niet goed aan op de al bestaande speldata.

Tijdens onderzoek naar de verschillen tussen de oorspronkelijke PlayStation 2-titels en de geëmuleerde versies voor de PlayStation 4 werd duidelijk dat er problemen ontstonden met de weergave door frame-pacing en framecombinaties. Frame-pacing bepaalt de snelheid waarmee frames elkaar opvolgen en kan ook frames dupliceren om de snelheid te reguleren. In games valt dit op door stotterende en overgeslagen beelden. Framecombinaties zijn nieuwe frames die ontstaan door het mixen van andere, toegevoegde frames.

De problemen ontstaan doordat Sony ervoor heeft gekozen de voor elk gebied oorspronkelijke versies uit te brengen. In combinatie met de 60Hz-weergave van de emulator werkt dit voor de ntsc-gebieden, maar in Europa is het niet optimaal. Sony heeft niet zonder reden gekozen voor het gebruik van de oorspronkelijke versies. Veel spellen zijn vertaald in Europa en ook censuur wordt anders aangepakt dan in de ntsc-gebieden. Hierdoor is het sneller en makkelijker om deze versies van de spellen te laten emuleren in plaats van de ntsc-versies te vertalen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Maar als het allemaal 'upscaled' games zijn met betere resolutie en dergelijke, hoe moeilijk was het dan om ook gewoon de 25fps limit eruit te slopen? Het 50/60 verhaal is anno 2015 toch amper meer aan de orde.
Omdat (zoals het artikel) al aangeeft je dan daadwerkelijk aan de game zelf moet gaan sleutelen en dat proberen ze juist te vermijden. (wat tevens de oorzaak van de issue is).

Die limiet er 'even' uitslopen kan trouwen minder triviaal zijn dan dat het lijkt; er kunnen subsystem/onderdelen van de game zijn die mogelijk uitgaan van/afgestemd zijn op die fps snelheid.

Bijvoorbeeld code in de trant van: elke X aantal frames, doe actie Y. Als je fps omhoog gaat kan daardoor de verdere verwerking uit sync gaan lopen.

(Zeker op oudere consoles is het niet ongewoon dat men assumpties maakt over dat soort zaken, in het kader van performance optimalisatie).

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 9 december 2015 15:30]

"Om beter aan te sluiten op de standaard voor Europese televisie waren pal-spellen voor de PlayStation 2 vastgezet op 25fps."

Maar dit betekend dan toch dat dit NA de game was gemaakt is ingezet, dan moet het toch ook omgekeerd kunnen worden?
In de meeste ps2 games waren systemen zoals physics en animaties afhankelijk van de framerate. Dus dat gebeurt in de engine waar de emulator moeilijk dingen in kan veranderen.

Ik kan me nog goed herinneren dat de PAL versie van sommige games langzamer waren dan de NTSC games, dus bijvoorbeeld lopen of rennen ging op 25/30 snelheid.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 9 december 2015 16:30]

Ja maar sommige games zijn juist sneller in PAL omdat ze ook echt de animaties etc sneller hebben gemaakt(Goede voorbeeld is Crash Bandicoot voor de PS1)
Ik had het idee dat ze al de games 'onder de motorkap' aanpassen en zo dus ook de fps simpel konden aanpassen, maar zoals ik nu Mylan lees, is het dus echt bijna de originele game met post-upscaling.

Hoe is dit eigenlijk bij de PC PS2 emulators afgevangen? Lijkt me dat daar de emulators gewoon kunnen schakelen tussen de 2 frequenties.

Buiten de issues vind ik nog het meest zure dat je gewoon opnieuw voor deze games moet betalen, als het enkel en alleen wat emulatie is (een echte remake/HD-upscale zou je nog discussie kunnen voeren, maar zoals ik GTA-SA zie, lijkt een PC PS2 emulator dit nog beter te doen).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 9 december 2015 16:59]

Dat pakken mensen die er wat om geven vaak vrij simpel aan. Gewoon de ntsc versie gebruiken. Dan heb je ook geen verkeerde frame pacing meer.

Ik heb wel eens met een game (ja ik heb een originele kopie) een iso van de pal en ntsc versie binnengehaalt en de ntsc versie werkte veel beter. Verder is er ook nog een klein verschil in de hoeveelheid pixels in de hoogte wat op een breedbeeld scherm vertaalt naar kleinere zwarte randen dan bij pal.

Ik denk dat ze gewoon in Europa ook de ntsc versie opnieuw moeten verkopen aangezien het veel beter vertaalt naar huidige monitoren.
Omdat (zoals het artikel) al aangeeft je dan daadwerkelijk aan de game zelf moet gaan sleutelen en dat proberen ze juist te vermijden. (wat tevens de oorzaak van de issue is).
Is de oorzaak niet veel meer dat de emulator op europese PS4 met 60Hz werkt en niet met de juiste 50 Hz?
Idd en omdat ze niet aan de game willen sleutelen, krijg je dus dat soort issues... Anders hadden ze die 60hz aanpassing wel gedaan.
Ik vind GTA SA wel de moeite waard om aan te sleutelen indien technisch mogelijk 8-) , maar daar zal Sony wel anders over denken...

[Reactie gewijzigd door Mylan Piron op 9 december 2015 16:49]

Ik weet niet of resolutie mogelijk iets is dat in de API's / GPU-emulatie of wat dan ook (iets centraals) te overrulen is, terwijl de FPS door de game zelf bepaald wordt en per game dan weer echt in de code gedoken zou moeten worden, met kans dat er zaken omvallen?

Aan de andere kant was het voor Rockstar ook mogelijk om bepaalde nummers te verwijderen uit de GTA games, dus dat doen ze dan wel weer... Misschien ligt het aan de moeite die elke uitgever / ontwikkelaar erin wil stoppen.
Verschil is alleen dat zaken zoals muziek enzo gewoon in lijsten teksten staan (in ieder geval is dit bij gta zo), dit is dus aan te passen door wat config files te tweaken en kan de core van de game met rust gelaten worden, desalnietemin betekend dit waarschijnlijk wel dat er een nieuwe iso gebakken moet worden (maar een iso repacken is een stukje makkelijker dan een game patch maken).
Het is IDD upscaled, zelf GTA3 SA gedownload, de resolutie is net zo laag als toen, geen verbetering of hoe dan ook in de resolutie. Je kunt gewoon de pixels bijna tellen, erg jammer. Mijn eerste en laatste PS2 game op een PS4.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 9 december 2015 16:46]

Zeker gemiste kans.
Ik heb tussen het stof een Gamecube met Zelda windwaker staan, tijdens het opruimen kreeg ik toch weer de kriebels om het te spelen, maar eigenlijk geen zin in om het aan te sluiten (en bijbehorende controller te zoeken ...).

Dolphin emulator gedownload op pc, xbox controller aangesloten, isootje van windwaker op de gc gedownload, spelen maar. Spel ziet er serieus stuk beter uit, de emulator valt in te stellen op hogere resoluties en heeft allerlei post processing filters. Speelt wel lekker op HD.

Erg zonde dat de PS4 dat dus niet kan/doet. Zoals hier al vaker is gezegd in de comments: een PC kan het een stuk beter (en hoef je niet nog een keer te betalen voor de zelfde game)
Krijg een beetje Google Chromecast gevoel. De beruchte 60fps lock op Android.
Vandaar dat het voor videophilen de meeste goedkope videoplayers uit den boze zijn als je smooth video playback wilt hebben (23,976, 50 en 50.94)
Ik heb nu een paar dagen GTA SA (ja ik heb het gewoon gekocht) en wat mij het meeste stoort is dat de HUB elementen in widescreen modus gewoon uitgerekt worden en niet HD worden weer gegeven. Idem voor het introfilmpje en laadscherm. Ik zie wel vaak een beeld "dubbel". Lijkt op Ghosting, maar dan ook als het object stilstaat.

Wat ik mij afvraag is waarom is de versie van GTA SA op de PS3 zoveel helderder en contrastrijker en en met meer tekendiepte dan die van de PS4?
Dat komt omdat de PS3 versie echt een 'HD Remaster' was.
De PS4 versie is in feite gewoon de PS2 variant die via een emulator wordt aangeslingerd.
Hmm Dan had ik mij beter moeten verdiepen hierin voordat ik hem kocht (was een beetje een impuls) haha. Ik vind die PS3 versie echt mooier. Maar goed op de PS4 speelt ie verder prima. En het blijft gewoon een fantastisch spel.
De PS3 & 360 varianten zijn remasters die gebaseerd zijn op de mobile versie van de games. Het mist namelijk ook veel elementen die de game op de PS2(4) zijn unieke smoel gaven.

De framebuffer effecten zoals de oranje gloed, en de hitte effecten die hier en daar de rauwe kantjes van de ps2 versie afhaalden zijn er in die poort uitgesloopt, en de game ziet er dan ook totaal anders uit. Het is veel helderder(ongeveer vergelijkbaar met de oorspronkelijke pc versie van de game), maar bederft wat mij betreft toch wel een beetje de feel van de game.
Ik moet je gelijk geven, het ziet er gewoon niet uit! Beeld is donker, resolutie is erg laag. Op mijn Android Note4 ziet het er allemaal nog mooier uit dan op mijn PS4! van mijn mogen ze geld verdienen, maar dit is gewoon slecht gedaan.
Wat bij mij werkte is rgb bereik op full zetten van de ps4 en in gta de brightness op max. Maar nog steeds blijf ik het irritant vinden dat mijn plattegrond geen cirkel maar en ovaal is. Tenzij ik de widescreen uitzet. (Stiekm heeft dat ook wel weer wat. Spelen op 4:3 )
Omdat de versie op de PS3 een remake is en de PS4 versie is de PS2 versie in een emulator.
Het lukt Sony blijkbaar niet om op de PS4 backward compatibility voor de PS3 te realiseren. In tegentelling tot Microsoft, waarbij je recent een aantal Xbox 360-titels kunt spelen op de Xbox One http://www.xbox.com/en-US/xbox-one/backward-compatibility.

Grappig om te zien hoe Sony dit probeert te compenseren door PS2-emulatie toe te voegen aan de PS4 :)
Van Microsoft is ook niet echt backwards compatible, voor zover ik begreep download die vaak gewoon de One versie uit de store als je de 360 dvd erin doet.
Vandaar dat het aantal titels voor de compatibility ook zo beperkt is.
Dat is niet waar, enkel al om de reden dat er van de meeste spellen in de BC-lijst helemaal geen One versie van is. Fallout 3 bijvoorbeeld is geen XONE port van, maar wordt wel ondersteund.
Ik denk dat U het dan ook verkeerd begrepen heeft: als een (geschikt) X360 spel in de One wordt gedouwd, wordt een ge-emuleerde versie gedownload. Dus een emulatie van het X360 spel, niet een port van de One.

Zie bijvoorbeeld deze vergelijking (ik moest een vertaalde site gebruiken) waar ze de Gears Of War Backwards Compatible 360 versie op de XOne vergelijken met de remake op de XOne.
de hele reden dat er nog maar zo weinig downwards compatible is is omdat alle games 1 voor 1 getest worden en hun eigen emulatie settings krijgen.
Daarom ben je ook verplicht (ook al die je disc erin) de disc te instaleren samen met een kleine download die er voor zorgt dat alles goed werkt

Sony zijn emulator is duidelijk een simpele emulatie die er van uit gaat dat elke game hetzelfde draait.
Zo simpel dat zelfs trophies worden ondersteund?
de trophies zijn al uitgelegd en worden gebaseerd op voortgang van je savegame, de savegame staat los van de game
Fout. De reden dat er nog maar zo weinig spellen backwards compatible zijn is omdat ze de rechten moeten regelen. Microsoft heeft de rechten om die games op de 360 uit te geven maar dat geeft ze niet direct de rechten om datzelfde te doen op de One. En dat is niet puur een kwestie van toestemming vragen aan de eigenaar van het spel, dit loopt ook weer door naar bv gebruikte muziek in de game of de naam/beeltenis van een ster in een sports game. Ze testen ze inderdaad ook wel, maar dat is niet wat ze tegen houdt.
dat klopt niet hoor

elke ondersteunde game/dlc wordt door Microsoft door een "wrapper" gehaald en klaargezet op hun servers ( simplistisch voorgesteld I know maar klopt wel grotendeels )
Je kan dan ook idd enkel de games BC spelen die op de lijst staan aangezien de anderen niet zijn klaargezet.

als je de game ooit ( of nu ) digitaal hebt gekocht wordt die versie dan gedownload van MS en kan je spelen. Als je de disk hebt wordt identiek hetzelfde gedaan, de Volledige game wordt gedownload. Je disk dient enkel en alleen voor authenticatie dat je de game ook effectief bezit.

In theorie kan zo goed als elke game zo behandeld worden.
de uitzondering zijn vooral games die externe Hardware gebruiken zoals x360 kinect games.

Momenteel zijn er 104 games beschikbaar en MS heeft zich ge-commit om maandelijks deze lijst uit te breiden.
Deze maand komen er bv wat toppertjes bij zoals de enige Halo games die nog niet op de One speelbaar zijn en de bioshock reeks.

Aan de emulator zelf wordt uiteraard ook nog gesleuteld.
Momenteel hebben ze bv nog een issue met het aanbieden van multi-disk games.

In ieder geval wordt je alvast niet verplicht om je reeds aangekochte games nog eens te gaan betalen en zijn ze tenminste van echt last generation ipv de extreem oude PS2 meuk. Voor PS3 hebben ze liever dat je playstation now neemt ( als ze ooit eens gaan opleveren in europa that is ) waar je , guess what , opnieuw mag betalen voor je reeds in je bezit zijnde games

Shame on you Sony !
voor zover ik begreep download die vaak gewoon de One versie uit de store als je de 360 dvd erin doet.
Dat moet ook wel, de XB1 kan de HD-DVD-schijfjes niet lezen op wat identificatie gegevens (uit de BCA oid) na.
De Xbox 360 gebruikt gewoon dvd's, vaak duallayer. Voor HD-DVD was er een speciale addon, maar omdat Sony het winnende formaat had is dat ding snel weer uit de handel gehaald. Geen enkele 360 kan zo HD-DVD's lezen.
De Xbox One drive kan de inhoud van een x360 game disc niet lezen, maar alleen de disc ID. X360 games disc bevat een hardware beveiliging. Daarnaast kan de x360 VM waar de game in leeft, geen externe hardware (cd drive) aanspreken.
Daarom wordt er voor de vm een virtuele disc gedownload
Dat komt omdat de 360 veel meer op de xbox one lijkt dan de ps3 op de ps4.
Maar daar zou Sony nog die Daikai (ofzo?) dienst voor gaan gebruiken om PS3 games te gaan streamen? Daar hoor je alleen moment ook niet zoveel over.
Die dienst is er al. Het heet Playstation Now maar is alleen nog in Amerika beschikbaar en kost 100 dollar per jaar |:(
https://www.playstation.com/en-us/explore/playstationnow/
Dat is iets meer dan 8 dollar per maand!! Vet goedkoop, zeker als je kijkt wat voor games er op zijn en beseft dat zo'n game bij release 60-70 euro heeft gekost. Jammer dat het hier nog niet uit is.
Microsoft gaat één generatie terug, Sony twee. Dat is op zich al een verschil.

En nu had ik nog dieper op je fanboy-achtige reactie in kunnen gaan, maar dat weiger ik...
Ik moet toegeven dat het inderdaad op een fanboy-reactie lijkt :-) Echter zou ik een PS4 gekocht hebben als de controller wat groter was, omdat de PS4 verder gewoon beter is dan de Xbox One.
Ik denk niet dat dit een poging ter compensatie is. Er gingen al rond de launch van de PS4 sterke geruchten dat deze emulatie toegevoegd zou worden.

Sony heeft zelf al aangegeven, dat emuleren van PS3 games op een PS4 inderdaad niet gaat gebeuren.
Behalve dat Sony er nog steeds een flink bedrag (~10-15 euro) voor rekent terwijl Microsoft het gratis aanbiedt voor mensen die het spel al bezitten, zelfs mensen die de Ps2 versie al via PSN gekocht hadden voor de PS3 destijds moeten betalen.
In beide gevallen betreft het emulatie (disk in Xbox One is enkel ter verificatie) en is er werk door Microsoft danwel Sony nodig om het spel geschikt te maken, dus daar zit het verschil niet in. In mijn optiek is de oplossing van Microsoft tot dusver dus wel beter, maar de tijd zal het uitwijzen. Desalniettemin is het een welkome toevoeging op de PS4.

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 9 december 2015 15:47]

Ach, ik pak gewoon mijn oude ps2 uit de kast en speel het daar (geoptimaliseerd) op. Kost me ook nog eens niets extra :P.
Kijk dat is nou gewoon de optie, als je genoeg ruimte hebt koop je op marktplaats gewoon een 2e hands ps2+gtasa voor ongeveer 25 euro en het is allemaal goed geoptimaliseerd :)
Hoe ist de ps3 remaster van gta sa tov de pcsx2 emulator versie? Sony zou eens die emulator moeten huren ofzo, die werkt echt super op de pc
Sony heeft ooit al eens een ps1 emulator gekocht en vervolgens snel de stekker eruit getrokken. Overigens een zeer goede software based emulator https://en.m.wikipedia.or...ctix_Virtual_Game_Station
Ik vroeg me eigenlijk al een tijdje af of ik meer FPS kreeg bij GTA SA toen ik het op m'n PS3 speelde t.o.v een PS2 (m'n PS3 is inmiddels al 2 jaar overleden aan YLOD, en als Sony hem maakt verwijderen ze alle speldata. Als iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik het erg graag 8-) ).
Maar als ik het goed begrijp was dit dus gelockt op 25 FPS, ook op PS3? Is wel jammer dat men niet de volledige rekenkracht benut van zowel PS3 als PS4.
van je kapotte ps3 gewoon een hdd clone maken voordat je hem opstuurd ;)
werkte prima toen ik van de ene ps3 naar een nieuwe ging
Ik heb wel begrip voor de keuze voor het gebruik van de PAL-versies, maar het was beter geweest als ze op tv's die het ondersteunen dan ook gewoon 50 Hz uitzenden.

Ik neem dat het in games waar je de optie hebt voor 50 of 60 Hz (zoals Rogue Galaxy, maar ook vele andere) geen issue is?

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 9 december 2015 15:17]

Ik snap totaal niet waarom framerate bij hen vasthangt aan de refresh rate. PS2 emulatie is al jaren geen probleem meer op PC. Mijn 60Hz scherm trekt zich geen hol aan als mijn game maar 25 fps haalt.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 9 december 2015 15:26]

Ik had al direct spijt van mijn aankoop van GTA San Andreas op mijn PS4, die draait echt voor geen meter!
Nou, als ik al die beelden uit het filmpje zo eens bekijk dan vind ik persoonlijk de PS3 versie degene die ik het liefst nog een keer zou spelen.