Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft stopt productie van de Kinect

Microsoft stopt met de productie van de Kinect. Het Xbox-accessoire wordt nog verkocht, maar als de voorraden op zijn, worden er geen nieuwe exemplaren meer gemaakt. De techniek blijft voortbestaan in onder andere de HoloLens.

Microsoft heeft Kinect al jaren op een laag pitje staan, maar tot nu toe nooit daadwerkelijk gezegd dat de productie en verdere ontwikkeling is gestopt. Dat hebben kopstukken van het bedrijf nu wel gedaan in een interview met Fast Co Design. Onder andere Alex Kipman, uitvinder van de Kinect en de HoloLens, bevestigt dat Microsoft definitief gestopt is met Kinect.

De Kinect werd in 2010 uitgebracht, volgens Fast Co Design ging dat gepaard met een marketingcampagne waar een half miljard dollar in was gestopt. Enkele jaren eerder boekte Nintendo een enorm succes met zijn Wii-console, die een nieuwe manier van bedienen mogelijk maakte met een bewegingscontroller. De Kinect van Microsoft bood met zijn dieptecamera's vergelijkbare functionaliteit, maar wist het succes van de Wii nooit te evenaren.

Microsoft poogde met de komst van de Xbox One de Kinect een groter marktaandeel te geven, door de camerasensor te bundelen met de nieuwe console. Dat kwam het bedrijf op veel kritiek te staan, omdat de prijs van de console daardoor hoger werd, terwijl veel gamers geen interesse hadden in de Kinect. Na een halfjaar bracht Microsoft alsnog een versie van de Xbox One uit zonder Kinect in de doos.

Toen Microsoft in juni 2016 de Xbox One S aankondigde, was de focus op de Kinect in zijn geheel verdwenen. Op de nieuwe versie van de console zit geen aansluiting voor de Kinect. Om de camera aan te sluiten is een optioneel accessoire nodig. Daarnaast verschenen er nauwelijks meer games die werken met de camera. Een Nederlandse ontwikkelaar wist met indiegame FRU vorig jaar de sensor nog wel op een nieuwe manier te gebruiken.

Hoewel de Kinect zelf als product en als accessoire voor de Xbox nooit een groot succes is geworden, heeft de techniek de basis gevormd voor veel andere producten en projecten. De Tango-techniek voor augmented reality van Google is bijvoorbeeld een variant op Kinect. Johnny Lee, die bij Google verantwoordelijk is voor Tango, was toen hij nog bij Microsoft werkte bovendien een van de grondleggers van de Kinect.

In de afgelopen jaren heeft Microsoft de Kinect-techniek zelf vooral ingezet in zijn HoloLens. In de augmentedrealitybril is de techniek steeds verder verbeterd en Kipman zegt tegen Fast Co Design dat er een onaangekondigde Kinect V5 is die minder dan 1,5 watt verbruikt. De nieuwste versie is zo'n vijftig keer efficiënter dan de originele Kinect.

Door

Nieuwsredacteur

74 Linkedin Google+

Submitter: Danny.G

Reacties (74)

Wijzig sortering
Voor mensen die verder willen gaan met het ontwikkelen voor deze technologie lanceert Intel binnenkort deze: https://software.intel.com/en-us/realsense/d400
Wellicht de resterende Kinects leuk te gebruiken door Apple als accessoire om je niet iPhone X toch te voorzien van FaceID... ;)
Sterker nog... Israelische start-up die aan de basis stond van Kinect V1, PrimeSense, is nu onderdeel van Apple.... en deel van de technieken zit nu in de iPhone X.

Misschien kun je zeggen dat Kinect een soort Philips product was, high-tech, maar te vroeg.. gestopt, maar doorontwikkeld en tot een succes gemaakt door de concurrentie.
Mooi verwoordt. ik denkt dat dit nu ook meer de ambitie is van ms hardware
Meh, om Primesense nu te classificeren als de startup die de basis gelegd heeft voor de Kinect gaat ook wat ver. Sterker nog, dat is gewoon foute informatie, de +2 is in deze vrij onterecht.

Het leveren van de 3d camera is niet hetzelfde als de basis leggen voor de Kinect. MS heeft de basis van Kinect helemaal zelf ontworpen. Project Natal was al jaren in ontwikkeling voordat Primesense of 3DV uberhaupt in het vizier kwamen.
http://www.eurogamer.net/...atal-not-derived-from-3dv
His colleague Aaron Greenberg was even more direct. Asked whether Natal was derived from 3DV technology, he told Eurogamer: "No, we built this in house."
Anders heeft Samsung of whoever ook de basis gelegd van de iPhone door er een component voor te leveren.

[Reactie gewijzigd door batjes op 26 oktober 2017 07:56]

De concurrentie heeft er anders ook nog niet bepaald een succes van gemaakt. We moeten nog maar zien hoe vaak dat gebruikt wordt een tijdje na de X launch. Op wat tieners na zitten er maar weinig mensen te wachten op een bewegende poop-emoji
We moeten nog maar zien hoe vaak dat gebruikt wordt een tijdje na de X launch.
Behalve elke keer dat je je telefoon unlocked bedoel je ? Of wanneer je een betaling doet. Of wanneer je in wilt loggen bij bepaalde beveiligde apps.
Dat is niet allemaal AR of AR-Kit. Ik heb het over de toepassingen, want als applicatie heb je weinig invloed op die authorizatie en is het simpelweg 1 van de vele mogelijkheden om dat te doen.
Mijn kinderen maken anders ontzettend veel gebruik van Kinect. Vooral in combinatie met Just Dance.
Misschien kun je zeggen dat Kinect een soort Philips product was, high-tech, maar te vroeg.. gestopt, maar doorontwikkeld en tot een succes gemaakt door de concurrentie.
Story of Philips' life :')
Betreft dit ook Kinect voor de PC? Want daarvoor waren er best wel wat nuttige toepassingen bedacht voor zakelijke gebruikers, waaronder heatmapping voor magazijnoptimalisatie.
Voor zover ik weet rollen ze van dezelfde band en zijn ze beiden even onpopulair, dus dat zullen ze ook wel stop zetten.
Best wel jammer, ik heb zowel de eerste versie van de Xbox 360 als die van Xbox One staan, men vriendin is er van gaan gamen want met een controller boeit haar niet echt, dansgames daarentegen. Er waren ook wel toffe projecten online te vinden met Kinect met hem inderdaad aan een pc te hangen.
Het was ook wel al langer duidelijk nadat hij niet meegeleverd werd in een SKU van de Xbox One S en nadat in bepaalde apps de support voor voice commands wegviel.
Hier precies hetzelfde, mijn vrouw danst meerdere keren per week een fitnessroutine van een uur. Ze is zeer blij met de Kinect, jammer dat MS ze snel is gestopt met de ondersteuning ervan
Tsja, aan de andere kant is het product na 7 jaar nog geen succes. Dan houd het wel een beetje op. ;)

Microsoft is sowieso aan het uitkleden van alles wat niet hun nieuwe core business / visie is (cloud-gericht). De licentiemodellen veranderen, en andere projecten zoals Windows Mobile bloeden ook heel hard dood zonder enige inzet vanaf de kant van Microsoft.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 25 oktober 2017 17:35]

Klopt, Maar om eerlijk te zijn hebben ze de 2e Kinect ook niet echt een kans gegeven.. Dat ding is een echte casual uitbreiding. Ze hadden hem (mijn inziens) later in de cyclus moeten positioneren..

Maar goed, business wise snap ik het.
men vriendin is er van gaan gamen
Waarschijnlijk is een deel van het probleem dat mensen als jen vriendin geen Xbox hebben. Wellicht zou deze techniek op een console als de Wii wel aangeslagen zijn.
Dus jouw tip aan MS is dus "lever bij de volgende Xbox een Kinect en vriendin en het is garandeert een succes" O-)
offtopic
Als ik een vriendin meegeleverd krijg dan ben ik bereid om een berglading kinects aan te schaffen }>
Ah die zal ik destijds dan wel gemist hebben :)
Ik heb ooit eens een adapter gekocht waarbij ik de kinect kon aansluiten op mijn PC. Je kunt best wel snel en makkelijk met Python gaan interfacen met de kinect. Ik heb het zelf gebruikt om een ingewikkeld stuk hardware te scannen (is dan cm werk ipv mm werk, maar goed genoeg voor mijn doel).
Voor die zakelijke toepassingen komt vast wel een alternatief. Alleen niet zo goedkoop natuurlijk, het wordt dan een niche product.
In technisch opzicht is de Kinect naar mijn mening heel veel beter dan de Wii is qua motion tracking. Wat mij persoonlijk nooit aangestaan heeft is dat je 'zelf de controller bent', dus zonder iets in je handen te hebben met je armen moet zwaaien. Als je iets van een controller in je handen zou hebben zou ik het denk ik al interessanter vinden.

Wel is het natuurlijk heel gaaf wat er allemaal met de Kinect gemaakt is. De Kinect is voor heel veel wetenschappelijke experimenten en gave demo's ingezet, wat aangeeft hoe goed het apparaat eigenlijk werkt.

Ik zie dan ook de 'inside out' tracking van VR brillen een soort voortborduring op het idee van de Kinect. De Kinect is heel goed in het scannen van de ruimte. Zit er ook niet wat van de techniek is bijvoorbeeld de Hololens?
Door de brakke uitvoering, slechte tracking, inconsistent, traag, was Kinect helemaal niet geschikt voor gaming. Met Kinect en de enorme hype er om heen hebben ze wat mijn betreft motion gaming om zeep geholpen en dat vind ik echt doodzonde.

Kinect zou het helemaal zijn op het gebied van motion gaming met een enorme marketing hype etc etc. Maar in de praktijk was het gewoon bagger en waren er alternatieven met veel minder hype die wel geschikt waren voor gaming. Doodzonde.

Dit is weer typisch zo'n geval waarin niet de beste technologie overwint maar de slechtste door veel geld, en in dit geval met een heel gaming genre wat daardoor verdwijnt.
Misschien willen mensen helemaal geen motion gaming? Ja het was even een hype. Maar die waaien over. Gaming kent een hoop fads.

Gewoon een ouderwetse controller, dat is mijn ding.
Ik vind het wel zonde dat je niet meer met een gun op je tv kunt schieten met de PS4, wat met de PS3 nog wel kon (Blue Estate werkt niet eens met motion controllers)
Je hebt voor bepaalde manier om met game interactief mee te zijn uiteraard bijpassende genres en gamestylen nodig. Dan heb je dus ook de investering nodig om dat soort game concepten te vinden en uit te werken tot top titels. Dat is geen makkelijke opgave. Het is dus gebrek aan top game die het goed toepast. Het kan ook zijn dat voor velen die uitsluitend in bepaalde genre zitten zoals FPS games bepaalde nieuw manieren van interactie met games gewoon niet bij genre past. En daarmee Kinect sowieso slechte ervaring geeft. Omdat men toch experimenteert en soms ook te pas en te onpas toepast.
Heb anders perfect gedanst op Moonwalker O-)
Dat idee bestond in 2002 ook al in de SF film "Babylon 5: The Legend of the Rangers": https://www.youtube.com/watch?v=CWtuKm6C1Sw
Hololens is letterlijk een doorvertaling van waar Microsoft met Kinect mee is begonnen.
Zie ook dit interessante artikel over de dood van de Kinect, met interview met Alex Kipman, een van de mensen achter Kinect en nu Hololens: https://www.fastcodesign....-manufacturing-the-kinect
Wat mij persoonlijk nooit aangestaan heeft is dat je 'zelf de controller bent', dus zonder iets in je handen te hebben met je armen moet zwaaien.
Niet altijd. Dat hangt helemaal af van de ontwikkelaar.
Bijvoorbeeld in Forza Motorsport wordt de Kinect gebruikt voor head tracking. Als je een beetje met je hoofd beweegt, draait het blikveld op het scherm mee.
Zit er ook niet wat van de techniek is bijvoorbeeld de Hololens?
Yup, en ook in de nieuwe Mixed Reality brillen van Microsoft.
Een einde aan de fijne 3D scanners..... ;) (gek genoeg 1 van de weinige MS producten die ik dan wel kon waarderen....)
Over niet al te lange tijd wellicht gewoon in je hand/telefoon?
Als we Sony's versie in de XZ1 (klopt dat?) als eerste test beschouwen.
Het kan rap gaan zodra het in smartphones wordt gedouwd. Vooral omdat mensen dan wel ineens 1000,- op de plank hebbben liggen :P Dat helpt wel denk ik.
Microsoft heeft op dit moment een 3d scanning app voor project tango telefoons.

Hoe goed het werkt kan ik niet zeggen want heb hier geen hands-on ervaring mee maar er is al iets wat nu al te gebruiken is :)
Jammer, de potentie was/is wel zeker daar.

Nu zitten we met een slimme thermostaat, slimme speaker, blue-ray speler, settop box, game console, smart home screen, etc. etc.

allemaal dingen die prima op een xbox kunnen draaien met behulp van Kinect. Kunnen we nu zeggen dat Xbox zijn tijd voorruit was/is?
Ik snap niet hoe Kinect moet interfacen met de apparaten in je lijstje. Wat zou in godsnaam de rol van Kinect kunnen zijn bij/voor/van die apparaten?
i.p.v. een thermostaat kastje aan de muur spreken of gestures aan je Kinect.

i.p.v. een aparte slimme speaker, spreken tegen Kinect, xbox is zelf vaak al aangesloten op een soundsystem

xbox heeft ingebouwde blue-ray speler dus die heb je dan niet nodig.

xbox heeft een ingebouwde settop optie, niet voor alle providers maar die zou je dus achterwegen laten.

xbox zou dus een boel apparaten kunnen vervangen en de bediening van al die apparaten zou je kunnen consolideren op je tv+kinect
In mijn optiek een hele domme beslissing. Zeker nu dat Microsoft zo in zet op hun ‘microsoft mixed reality’ en ze recentelijk AltspaceVR hebben overgenomen. Wat daar nog bij mist is het volgen van het lichaam, precies dat war de Kinect goed in is.

Die twee producten combineren (Door bijvoorbeeld Kinect support in AltSpace in te bouwen) is in mijn optiek goud waard.
Het is geen domme beslissing als Kinect al jaren bijzonder slecht verkoopt en er nauwelijks software voor uitkomt. Op een bepaald moment moet je gewoon stoppen met het trekken aan een dood paard.
Nou je kan eerder zien als slecht inzetten op Kinect. Het gaat tenslotte om de games. Je hebt dus top games nodig . MS heeft genoeg kapitaal om paar studio op te zetten die games ontwikkelen of genre varianten die goed passen bij de tech. Dat is niet gebeurt. Ook is dat geen garantie op succes . Maar games maken hardware een succes. half miljard aan marketing juist niet. Het maakt je faal heel bekend.

Er was 1 dev zwaar bezig met innovatieve games voor de Kinect. Maar met zulke extreem andere manier van gamen is 1 shot op succes kleine kans op succes. Grote publsihers zetten hun kapitaal in op paar titels die elk kans op top succes maken en er zal ook deel falen. Dus 5 grote projecten is de kans wat groter dat er iets Kinect pushend uitkomt.

En met de killer games volgen de gamers van zelf.
Het dode paart in dit geval is dan de Kinect voor gebruik bij games op de Xbox.

Die zelfde Kinect kun je ook echter (weer) gaan verkopen voor op de PC (Bij de 360 versie was die mogelijkheid er al, bij de One moest je er een speciaal kabeltje voor kopen) en nu gericht op VR. Microsoft zet nu namelijk wel best forst in op VR met hun 'Windows Mixed Reality Headsets'. Het zou daar namelijk een flinke meerwaarde kunnen zijn, juist voor die VR omgeving.
Ook iets waarmee ze zich (op dit moment) konden onderscheiden van de concurrentie, of verkopen aan klanten van de concurrent.

Zoals ik eerder al aan gaf heeft Microsoft ook recentelijk AltSpace overgenomen https://www.windowscentra...l-reality-social-platform en juist in zo'n omgevingen kan het tracken van het lichaam interessant zijn.

Dus ze investeren vol in VR, maar in plaats van dat ze de Kinect van de Xbox naar dit kamp verplaatsen, stoppen ze daar mee. Tja in mijn optiek is dat toch een domme beslissing.
Kinect wordt veel gebruikt in commerciŽle, onderzoek en hobbyrobots.

Gelukkig zijn er ook derde partijen die Kinect-achtige sensoren / camera's maken.
Er zweven ook nog genoeg Kinects rond op Ebay en co.
De Kinect van Microsoft bood met zijn dieptecamera's vergelijkbare functionaliteit, maar wist het succes van de Wii nooit te evenaren.
Eerlijk gezegd waren beide implementaties nogal 'wonky'. De Wii heeft achteraf nog een enhancement doorgevoerd op de motion tracking maar ook dat was niet extreem reliable. Nintendo was gewoon sneller met het commercialiseren van deze functie.
Wiimote standaard is goed genoeg voor de casual stuf. Voor de meer simulatie spellen is die nauwkeurigheid juist zeer gewenst. Casual golf spel waar van soort gamer van motorisch beperkt tot en met top bal gevoel volk gelijk getrokken moeten worden. vs Een Golf Sim
Het was leuk voor hoe lang het duurde. Sommige games waren best geinig, maar voornamelijk wanneer je met vrienden was.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*