Honda voorziet toermotor van 7"-scherm met Apple CarPlay-ondersteuning

Honda heeft de eerste motorfiets aangekondigd die is uitgerust met Apple CarPlay. De 2018 Gold Wing heeft een 7"-scherm in het dashboard, waar bijvoorbeeld navigatie-apps op weergegeven kunnen worden.

Om Apple CarPlay te gebruiken op Honda's nieuwe Gold Wing-toermotor moet een iPhone via usb aangesloten worden. Dat kan zowel in de kofferbak als in de opslagruimte in de tank. Een bluetoothheadset is vereist om gebruik te maken van de software.

CarPlay biedt op de motor dezelfde functionaliteit als in auto's. Het is bijvoorbeeld mogelijk om navigatie-apps weer te geven op het dashboard, muziek af te spelen, berichten te sturen en de contactlijst te bekijken. De bediening gaat via een draaiknop onder het dashboard, het 7"-scherm is geen touchscreen.

Honda maakt het Gold Wing-model al sinds de jaren zeventig. De nieuwste versie van de toermotor is uitgerust met een 1833cc-zescilindermotor. In februari brengt Honda het 2018-model op de markt in de Verenigde Staten.

CarPlay op Honda Gold Wing 2018

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

25-10-2017 • 15:04

146

Reacties (146)

146
143
71
4
0
37
Wijzig sortering
1833cc-zescilindermotor
Wat? Kan iemand mij vertellen waarom er in deze motor een veel sterker motorblok zit, dan de gemiddelde station die in 2017 uitkwam? Zelfs daar is het tegenwoordig niet ongewoon om een 1.4 motor te hebben. ( uiteraard wel met turbo )
Dan is een 1.8 6 cilinder (!!) erg overdreven, of zie ik dit fout?
Nee hoor, niks overdreven aan. Het gaat bij deze fietsen om koppel, niet om PK's. Zelf rijd ik een BMW K1600 GTLe: 1649 cc uit 6 cylinders. Deze fietsen wegen nogal wat. De mijne weegt 349 kilo (ex mijzelf) en de Honda 421 kg. Dankzij de 175 Nm koppel glijd ik moeiteloos, in lage toerentallen door het landschap. Met de 800 cc blokjes krijg je dat gewicht gewoon niet fatsoenlijk vooruit, tenzij je gaat hoog in de toeren gaat janken, maar dat wil je dan weer niet op een toermotor.
Thanks voor de uitleg! Hoe zit het dan met verbruik, is dat dan ook "gewoon" 1:15 net zoals bij een auto?
Ik rijd 1:17 als ik een beetje doorrijd, en 1:22 bij toeren in de polder.
Mijn (ex) Ducati 999 deed ongeveer 1 op 20 op de snelweg bij constant 120 rijden en die woog ik dacht iets van 190 kg. Een 2-cilinder 1000 cc. Maar mijn Honda CBR 4-cil 600cc die ik daarvoor had zoop een stuk meer omdat je constant in de hoge toeren zat, daar bleef ik mee tanken.

Probleem van motoren is echter het optrekken, als je de pk's hebt gebruik je ze dus trek je altijd maximaal op en dan gaat hij zuipen. Ook rijd je met een motor liever voor het verkeer uit ipv dat je constant ingehaald wordt dus 140 op de snelweg en de tank gaat bij 140 ineens een stuk harder dan bij 100 - 120.

Anders dan dat heb ik eigenlijk nooit zo goed begrepen waarom een motor van 190 kg bij steady 120 evenveel moet slurpen als een auto van 1.2 ton.

En ontopic, Apple Carplay op een Goldwing dat verbaast me niks, die dingen hebben nog net geen koffiezetapparaat, het is meer een auto op 2 wielen ;)
Anders dan dat heb ik eigenlijk nooit zo goed begrepen waarom een motor van 190 kg bij steady 120 evenveel moet slurpen als een auto van 1.2 ton.

En ontopic, Apple Carplay op een Goldwing dat verbaast me niks, die dingen hebben nog net geen koffiezetapparaat, het is meer een auto op 2 wielen ;)
Een motor heeft een behoorlijk slechte aerodynamica. Door de korte, hoge vorm is de luchtweerstandscoëfficiënt (zgn. cw waarde) relatief hoog. Daardoor ligt de luchtweerstand (frontaal oppervlak x cw waarde) van een motorfiets in de zelfde orde-grootte als die van een auto en is dus ook het verbruik relatief hoog. Overigens is rijstijl ook een aanzienlijke factor, een motor nodigt meestal uit tot een wat sportiever rijgedrag :)
Dat klinkt wel aannemelijk idd, dus als je constant achter je kuipruitje gaat liggen op een sportmotor gaat hij vanzelf minder zuipen maarja dat rijdt ook niet zo lekker :)
Meestal als mensen dat doen geven ze alleenmaar meer gas dusja :P
Niet alleen dat, maar er gaat ook gewoon een bepaalde hoeveelheid lucht doorheen. En die bepaalde hoeveelheid lucht heeft weer een bepaalde hoeveelheid benzine nodig. Anders krijg je je lambda niet op 1.

Dus een 750cc blok verbruikt net zoveel lucht bij 6000 rpm als een 1.5 bij 3000 toeren. Daarna komt de efficiëntie van het blok (hoeveel energie in de benzine wordt daadwerkelijk beweging) en hoeveel luchtweerstand heb je.

Ik haalde tussen de 1:20 en 1:25 met mijn 700 cc chopper. Maar dat ding draaide laag in toeren en moest het hebben van het koppel.
Massa heeft er nauwelijks iets mee te maken. Afgezien van de toename aan rolweerstand (neemt lineair toe met massa), is vooral de luchtweerstand leidend. Zeker bij dergelijke snelheden. Dat merk je ook aan de verbruikstoename van 120 naar 140. Rolweerstand blijft gelijk, maar luchtweerstand neemt exponentieel toe.
Dat een motor meer verbruikt dan een auto licht eerder aan een andere ontwerpfilosofie. Motorfiets motoren draaien over het algemeen een stuk meer toeren. Dit betekent dat je meer vermogen/pk's kan leveren. Sportfietsen hebben bijvoorbeeld een kortere slag -> meer toeren -> meer arbeidsslagen -> meer (specifiek) vermogen. Bij toerfietsen gaat het meer om bruikbaar koppel, rijcomfort (geen gejank aan de kop) en minder om gewicht.
Maar toermotoren draaien nog steeds meer toeren dan een gemiddelde auto,
Zou het niet vooral met de aerodynamica te maken hebben? Een auto is vrij "glad", een motor met persoon is een veel grilliger object. Bovendien is het in een auto ook zo dat je bij het optrekken veel meer verbruikt dan op constante snelheid. Als je in een auto dus rustiger optrekt dan op de motor kan dat een groot deel al verklaren. Er zal vast wel een reden voor zijn, ze zullen vast niet vanwege gemakzucht relatief onzuinig zijn. Weet trouwens niet of motoren ook met de meest moderne technieken werken wat inspuiting en dergelijke betreft, als je ziet hoeveel elektronica er om een auto heen zit om bijvoorbeeld het inspuitmoment/hoeveelheid/duur te bepalen kan dat ook nog verschil maken. Anekdote: Ik verbruik in mijn 205 Turbodiesel (zonder enige elektronica) evenveel of zelfs iets meer dan de Megane 1.5 dCi van ons mam, ondanks het gewichtsverschil (850 om 1250 kilo). Heeft dat ding ondanks de kleinere inhoud (de 205 is een 1.8) ook nog eens 30 pk meer. Wel een (veel langere) 6-bak. Maar als je bedenkt wat die Megane allemaal meer heeft is het verbruik (1/19 gemengd) zeer netjes voor zo'n ruime station, die ook nog eens airco, stuurbekrachtiging en bergen elektronica (bijv ABS) van energie moet voorzien. Dat heeft de mijne allemaal niet en hij is toch niet zuiniger, dus de motor zelf kan ook wel van invloed zijn
Motoropbouw doet al wat, net als de verhoudingen in de versnellingsbak.

Airco trekt misschien net 2pk / 1,5kW, de rest van je elektronica zal samen nog geen 200W trekken.
Om vooruit te komen heb je van de motor toch zeker 20kW nodig hebben, laat staan bij accelereren 50+kW. Is nogal een andere orde van grootte ten opzichte van je andere verbruikers ;)
Da's inderdaad maar een deel, en het zou kunnen dat mij dynamo zelfs meer verbruikt, die heeft namelijk nog geen vrijloop. Maar het meest opvallende vind ik dat die Mégane dus 1,5 keer zoveel weegt, en zelfs iets zuiniger is. Als anekdotisch "bewijs" dat gewicht niet de meest bepalende factor is bij verbruik, alleen bij optrekken is dat verschil groter.
Mijn peugot 308 uit 2015 station is een stuk zuiniger dan mijn GSX-F 750 uit 2003. Dit komt overigens ook omdat auto's al jaren aan strenge EURO normen moeten voldoen, en ze bij motoren wat dat betreft een stuk achter lopen. (wij twee wielers zitten pas op Euro 4 sinds een jaar, terwijl autos dit al sinds 2005 moeten en nu al Euro 6 hebben als eis)

Overigens is dat niet helemaal zonder reden, op een motor kun je nou niet makkelijk een extra katalilsator en extra tank voor brandstoftoevoegingen maken, dat heeft een moderne diesel wel.

En OT: ik heb een goldwing met espresso machine gezien ooit, het bestaat dus wel :P
De meeste motorrijders trekken op als een natte krant, zeker als er een paar druppels water vallen.
De meeste motoren hebben geen traction control. Ik kan met ABS en regen zonder problemen vol in de rem gaan, in een bocht, door een plas water (waar een auto tgv aquaplaning rechtdoor zou gaan). Je hebt iets minder grip, maar niet significant tenzij je rijdt alsof je op een circuit bent. Ik raad iedere motorrijder aan om een VRO cursus te doen bij de KNMV, het liefst als het regent.

Maar in de regen (zeker over wegmarkeringen) zal de 120pk, waarmee ik normaal gesproken binnen 4s op de 100 km/h zit, ervoor zorgen dat je achterkant uitbreekt en je een parabool vlucht gaat maken.
Veel motoren komen qua verbruik al jaren niet zuiniger dan 1:20 - 1:25. Erg vergelijkbaar met (zuinige, kleine) normale auto van tegenwoordig.
Dan vat je met een gemiddelde R of K van BMW het principe toermotor wel heel letterlijk op...
Die zitten, afhankelijk van het gebruik en wegen toch echt wel meer richting 1l op 14 à 15 km.
Mijn Pan European (ST-1300) komt gemiddeld op 1l op 14.5km, met de 29l tank kom ik dus nog maar net boven de 400km radius. Tuurlijk kan het zuiniger (wellicht 1l op 19km), maar wat is daar nou leuk aan :)
Dat heeft doorgaans te maken met het sportieve karakter van de motor. Wanneer je een 750cc motor hebt (zeg een Suzuki GSX-R750) met max 150pk bij 13.000+ toeren dan begrijp je ook wel dat het niet de meest zuinige in z'n soort is :+ (wat zal ie doen, 1:12 á 1:15 ofzo? ;) )

Kijk je nu naar het andere kant van het spectrum, een Honda NC750. Die heeft max 55pk bij 6000 toeren. Die rijdt nog zuiniger dan 1:33.

Maar verder is het natuurlijk appels met peren vergelijken :)
Er zijn wel relatief zuinige motoren mijn BWW F800 rijdt 1:24... Bij gecombineerd gebruik tijdens woonwerk verkeer..
Da's ook verplaatsen van A naar B en geen motorrijden... ;)
5,6 liter / 100 km ;-)

Dus zuiniger, maar je hebt bij een auto een gewichtsverhouding en meer massa qua wind oppervlakte/wrijving.
Rij gemiddeld zo een 1 op 15 met me 1200... Moet ik er wel bij zeggen dat ik een sportieve rijstijl heb en graag doorrij...
Met mijn Diversion 600 rijd ik gemiddeld 1:21,8 met vlotte rijstijl en veel rotondes etc. 45kW, trek m echt wel eens open bij het stoplicht en met mij erop zo'n 300kilo.
Verbruik hangt ook weer heel erg van het blok en afstelling af. Ik rij zelf met een 1145cc V-Twin die na afstellen op de dyno zo'n 1:11 doet met een beetje leuk rijden. Ga ik rustig rijden, en ja, dan bedoel ik ook echt rustig, zelfs dan zit je op de 1:13. Een blok van een auto is heel anders gemaakt als een blok van een motorfiets. Sowieso qua onderhoud en natuurlijk ook qua gewicht van het blok. Een motorfiets motorblok is compleet anders gemaakt en is niet te vergelijken met het blok van een auto. Het is heel erg een appels met peren verhaal :)
De nieuwe Honda Goldwing weegt 379KG met handbak, iets meer met de CVT, rijklaar. 124.5pk en 170NM. Ietsje lichter dus dan je BMW ;)

[Reactie gewijzigd door darkkingll op 23 juli 2024 21:45]

Met 349 kilo is de BMW nog steeds iets lichter, maar ik snap je punt. (Of had je het over de Nm?) Ik denk dat ik oudere specs van de Honda heb gegoogeld. ;)

[Reactie gewijzigd door NLSurfMan op 23 juli 2024 21:45]

Kan gebeuren. :) Ik zat zelf ook fout, ik bedoelde je BMW niet, maar die 421kg.

Persoonlijk blijf ik het wel flink zwaar vinden, maar goed. Ik rijd dan ook op een naakte Triumph met 4 cilindertjes met +- 150cc per stuk. (en een verbruik van 1:15, zelfs als ik rustig rijd..)

[Reactie gewijzigd door darkkingll op 23 juli 2024 21:45]

volgens mij heeft de nieuwe Goldwing geen CVT bak maar een dubbele koppeling (DSG principe)
Dit is de dikste tourmotor die er is. Die moet je dan niet met een gemiddelde station gaan vergelijken. Wat voor motor ligt er in de dikste station? En of het overdreven is, tja. Dat is persoonlijk. Een Q7 kun je ook overdreven noemen. Porsche 911 turbo ook. Worden genoeg verkocht.

[Reactie gewijzigd door Bart ® op 23 juli 2024 21:45]

Een Q7 kun je ook overdreven noemen. Porsche 911 turbo ook. Worden genoeg verkocht.
Ik zit liever IN een "raket", dan OP een "raket". :P
Neem een keer een proefles voor motorrijden en zie of jouw mening is veranderd. Ik ziet liever op de raket, dan in de raket, namelijk. Het hard wegtrekken met een 1200cc motor vind ik zo ontzettend veel leuker dan met een auto met 5 liter V8. Neemt niet weg dat ik dat ook leuk vind, maar de motor vind ik toch net wat leuker.
Ontopic: erg vet zo'n 7" scherm op een motor, maar toegevoegde waarde... ik weet het niet. Ik heb een tijdje muziek / navigatie geprobeert in mijn helm, maar het beviel me toch niet. Niet zozeer omdat de geluidskwaliteit te wensen overliet, maar omdat het voor mijn gevoel niet bij motorrijden pastte. Geef mij maar gewoon het fijne geruis van de wind.
het 7"-scherm is geen touchscreen
En terecht! Ik snap niet dat we staan te jubelen bij de trend om touchscreens in auto's in te bouwen. Een touchscreen moet je naar kijken om hem te bedienen. Het kan niet op de tast. Even de verwarming lager zetten kan bij veel nieuwe auto's niet meer zonder je ogen van de weg te halen. Levensgevaarlijk wat mij betreft.

In mijn oude auto is alles nog analoog met (draai-)knopjes. Kost even voor je alles uit je hoofd kent maar nu kan ik alle functies bedienen zonder mijn ogen van de weg te halen. Als ik dan in een nieuwe auto zit waarbij dat niet kan heb ik altijd zoiets van jezus dit is vet gevaarlijk man. Je moet gewoon naar het scherm kijken. Een hoop ophef over bellen in de auto maar die touch screens zijn wat mij betreft even link. Snap eigenlijk niet dat het überhaupt mag.
In mijn oude auto is alles nog analoog met (draai-)knopjes. Kost even voor je alles uit je hoofd kent maar nu kan ik alle functies bedienen zonder mijn ogen van de weg te halen. Als ik dan in een nieuwe auto zit waarbij dat niet kan heb ik altijd zoiets van jezus dit is vet gevaarlijk man.

Wat een onzin. Alles wordt een automatisme als je het een paar keer hebt gebruikt. Verder kan je meeste functies dan ook bereiken via de knoppen op je stuur. Verwarming, airco radio en telefoon.
Hoe kun je een touchscreen bedienen zonder je ogen van de weg te halen dan?
Anoniem: 677216 @21066725 oktober 2017 22:11
Fysieke knoppen kan je op de tast vinden voor je ze indrukt. Als je dat bij een touchscreen probeert, zit je er standaard naast of druk je iets verkeerds in. Helemaal als je eerst een andere pagina moet opzoeken voordat de juiste functie beschikbaar is.
Heb het een half jaar gehad, maar het leverde niets dan irritatie op.
Off topic, maar ik hoop dat je naar dat geruis luistert door je oordoppen heen, anders hoor je vanzelf altijd die ruis.
Op 2 wielen ga ik geheid een keer verongelukken denk ik, daarom ben ik er nooit aan begonnen. Het is nog wel steeds een ambitie, maar ik voel me te kwetsbaar.
Je bent ook echt veel kwetsbaarder. Dat is niet alleen een gevoel. En als je geen goed pak draagt wordt het helemaal link. Zie wel eens mensen met t-shirt. Dom!
Ach... Je hebt twee soorten motorrijders: zij die al gevallen zijn en zij die nog ten val gaan komen... ;)
Focus, focus & nog eens focus. Als je dat in gedachten houd, en je hangt niet de onnozelaar uit ben je vertrokken. Wat je heel vaak hoort is dat mensen onmiddellijk zeggen "neen, dat is niets voor mij want ik zou niet lang leven".

Als je het echt wil dan zou ik niet twijfelen. Veel succes in ieder geval mocht je er ooit aan beginnen.

:)
Een raket is eerder iets als een Yamaha R1 of een BMW S1000RR. Een Goldwing of K1600 komt wel lekker van zijn plek, maar zijn absoluut geen raketten.
Zoals eerder gezegd gaat het met die motoren om souplese en endurance. Je zit erop als een vorst en het rijdt zo soepel dat je er net zo makkelijk mee naar Zuid Frankrijk toert als met een Mercedes. Momenteel rijd ik een BMW R1200GSA, maar denk dat als ik 'op leeftijd' ben, er wel een K1600 komt. Lekker over de weg glijden, maar niet zo'n bakbeest als de GoldWing.

Protip: probeer geen enkele motorfiets uit te dagen tot een stoplichtsprint met je Golf Rabbit ofzo ;) . Tenzij je een Bugatti Veyron oid hebt....een Yamaha R1 kan 'm nét niet bijhouden met 2.9s van 0-100. Meer de meeste motorfietsen gaan vlugger van hun plek dan menig Porsche. En dan heb je niet eens een racemotor nodig.
Zonder turbo.
Dan zijn het alsnog flink wat cc's hoor. Tis wel een zware motor, met al die opties, maar veel grote Amerikanen hebben een 1750cc V twin of iets dergelijks!
Niet te vergelijken met een 1.4 geblazen auto blok, of een 1000cc viercilinder racemotorblok. Die maken veel meer toeren en hebben daarom veel pk's.
Heeft bij veel motoren met de rij-ervaring te maken. Zo heeft een 2-cylinder in een chopper hele andere karakteristieken dan een 6 cylinder in een goldwing. Met name de trilling is bij een chopper veel erger en heb je juist onderin veel trekkracht/koppel maar wel weinig vermogen/pk's (prefereer ik zelf, heb dan ook een chopper).

Dan heb je nog 3-cylinders die de karakteristieken van een 2 en 4 cylinder combineren (onderin trekkracht maar ook veel vermogen). 4 cylinder is vaak heel soepel (zelf ook gehad) en kun je hoog in de toeren jagen en snel mee optrekken.

6 Cylinder zijn echt de meest soepele blokken die je kunt krijgen en worden voornamelijk toegepast op tour motoren voor lange afstanden. Zijn vaak ook loodzware blokken dus op lichte motoren zul je ze (op misschien een rare custom na) niet vinden. Een Goldwing heeft dan ook niet als doelgroep de zondagrijder die af en toe een ritje maakt als het mooi weer is ;) (hoewel toch genoeg mensen ze hier voor kopen). 1.8 6 cylinder lijkt misschien overbodig (en voor veel mensen is het dat waarschijnlijk ook) maar als je een motor dagelijks voor woon/werkverkeer of zeer lange afstanden gebruikt (vakanties) dan is het wel erg fijn dat je een motor met souplesse hebt en wat meer opbergruimte en een goede zitting. Ik zou niet graag op mijn chopper naar zuid Frankrijk rijden aan één stuk door :+ . Met een Goldwing of BMW zou dat geen probleem moeten zijn. Dankzij het gewicht van motoren valt het verbruik vaak ook enorm mee bij de meeste motoren ondanks dat ze een groot blok hebben (helemaal als je laag in toeren blijft). Hoewel de Goldwing nou niet bepaald de zuinigste is :+ (gemiddeld zon 1:16 van wat ik zo hoor/lees).
Als je goed kijkt naar de Goldwing dan kan je eigenlijk al meteen wel een beetje zien voor welke markt deze ontwikkeld is (ondanks dat die ook elders geleverd wordt).

Alles is groot aan een Goldwing. Er zit zelfs een achteruitversnelling op wat toch niet heel gebruikelijk is op motoren.

Het is een apart ding. Dat dit er op komt bij de nieuwe modellen is dan ook niet vreemd. Goldwings zitten meestal vol met nieuwe snufjes.

Het is een dure motor voor de liefhebber. Niet voor de doorsnee motorrijder.
Die achteruit is eigenlijk noodzaak op zo'n ding. Je krijgt 'm anders zo moeilijk je garage uit. Sowieso moet je met je motor altijd wel een beetje opletten hoe en waar je 'm parkeert met het oog op makkelijk wegrijden. Rijden is op die dingen geen probleem, ondanks het gewicht, maar langzaam manouevreren wel. Pootje voor pootje steken is niet leuk met 400kg staal onder je...
achteruitversnelling is ook verplicht voor alle voertuigen >400kg.
En dat wil je inderdaad ook wel
Het kan altijd nog erger hoor :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Rocket_III

Hoe meer cc's hoe lager in de toeren hoe meer koppel en hoe ontspannender zo'n toermotor rijdt. Ik heb een Honda Pan European gehad 1200 cc dat ding gleed over de snelweg :)
deze motor moet je vergelijken met een S klasse met 600 pk.. het is wel zo'n beetje het meest luxe model dat rondrijdt, en is dat al jaren :)
In Japan zijn auto's en motoren begrenst op maximaal 180 kilomter per uur. Dus de vergelijking met S klasse gaat prima op, behalve m.b.t. snelheid...althans in het moederland zelfe waar deze motor ooit het antwoord was op Harley Davidson.
true, maar de acceleratie tot die snelheid en de souplesse van het blok zijn dan vooral de belangrijke factoren.

sowieso haalden vorige generaties goldwings die snelheden sowieso niet, 140-150 en dan was het wel klaar...
Omdat deze motor ook auto's kan slepen, niet dat het nuttig is maar het kan wel.
Hoewel, voor politie en dergelijke kan het handig zijn als er een auto in de tunnel stil staat om maar wat te noemen.
Met een motor een auto slepen? Om fatsoenlijk te kunnen slepen heb je volgens mij minimaal 2 wielen achter nodig (of een trailer), anders krijg je de kracht niet in de goede richting en lig je zo op je plaat. Dit was letterlijk een onderdeel van de theorie (voor theorie-examen), althans, toen ik 10 jaar geleden afreed :)

[Reactie gewijzigd door wearebob op 23 juli 2024 21:45]

Met een trailer dus, net zoals @wearebob al zei.
Omdat dit geen gemiddelde (Europese) motor is met een basisprijs van bijna $24.000 dollar.
In de eigen Honda Civic Tourer ligt een 1.8 liter blok zonder turbo. Maar die auto weegt vanaf 1188 kilo. :)
http://www.honda.nl/cars/...r-2015/specification.html
WTF, een Honda Goldwing weegt (vanaf) 409 kilo, haha: http://powersports.honda....-wing/specifications.aspx (maarja, is zeg maar 1/3 van de auto met dezelde motorblok qua liters. :) )
1.8 6 cilinder hoefd niet sterker te zijn als een 1.4 4 cilinder.
Er staat geen vermogen bij, maar dit is wel een luxe model een A klsse mercedes heeft een 1.6 terwijl een S klasse een grote V 12 kan hebben.
Wel fijn om geen turbo te hebben op de motorfiets die in dit geval wel wat weegd, maar wel minder als een auto en dus wel relatief zuinig kan zijn met die cilinder inhoud.
Eh de Goldwing is altijd al een halve auto voor de dubbele prijs geweest. ;-)
Maar verder gaat het over koppel en niet zozeer over PK's....

Goldwing != Hayabusa
De goldwing is een toermotor. Een soepel 6 cilinder blok is dus best handig sinds je motorvibraties erg voelt op een motor. Het snelle karakter moet wel blijven en sinds de goldwing een zware motor is wordt er dus een flink blok met aardig wat koppel in gegooid. Turbo's zijn nooit aangeslagen in de motormarkt sinds motorrijders puristen zijn (oa ik) die geen zin hebben in turbo lag op hun motor. :)
Als motorrijder denk ik alleen dat dit nogal wat ongewenste afleiding oplevert.

Daarnaast zou ik mijn goldwing dus nooit ergens buiten durven parkeren buiten mijn zicht :'(
Een Goldwing is altijd al vol afleidende toeters en bellen geweest.
dat is waar, ze hadden ze vroeger al met cd-wisselaars en de bijbehorende knoppen... enorm toetsenbord om met je linkerduim te bedienen... :X
Het is een bankstel op wielen ....
Ik snap dit dus echt niet. Deze motor is dus alleen geschikt voor iPhone houders.
Waarom denk je dat? Je kunt gewoon elke telefoon via Bluetooth of USB koppelen voor handsfree telefoneren en muziek afspelen.
Dat is niet wat er staat.
Om Apple CarPlay te gebruiken op Honda's nieuwe Gold Wing-toermotor moet een iPhone via usb aangesloten worden.
Ja, om Apple CarPlay te gebruiken heb je een iPhone nodig. Wil niet zeggen dat de hele motor ineens onbruikbaar is zonder.
Waar dan betaal je dus ECHT teveel voor deze motor.
Applecarplay is niet gratis..., en dus alleen bruikbaar met iPhoen....
Dus deze variant is dan voor iPhone eigenaren....
Volgende model voor Android eigenaaren, en daarna nog een voor iedereen....
Alle hardware zit er toch al op (Scherm, knoppen, Bluetooth, USB) en is ook bruikbaar met elke andere telefoon. Android Auto kan gewoon op dezelfde head-unit via een softwareupdate (maar blijkbaar zijn er restricties vanuit Google waardoor het nu nog niet mogelijk is). Alle toestellen kunnen gewoon "normaal" via Bluetooth en USB bellen en muziek afspelen.

Het zal misschien een paar tientjes kostprijs schelen als het er niet op zou zitten, dus waar hebben we het over...
Het is iets meer dan alleen een display... daar zit ook nog wat andere hardware achter...
En ja de hardware is een paar tientjes en omdat het weerbestendig moet zijn toch stiekem een paar honderd euro extra, net zoals de hardware van een iPhone pakweg EUR 400,- is maar voor een velvoud verkocht wordt.

Maar op de prijs van deze motor is dat inderdaad een paar druppels op een gloeiende plaat.
Welke extra hardware denk jij dat er voor Apple CarPlay nodig is (graag met bron)? V.z.i.w. is het puur software.
Carplay website https://www.apple.com/ios/carplay/ in de voetnoten:
Met name voetnoot 3: er is on board hardware vereist waar het (soms optioneel) op geinstaleerd kan worden. Er is dus meer dan alleen een display dat via USB gekoppeld is.
Bij Applesoftware moeten er ook nog ergens rechten afgedragen worden, het is niet gratis.

1) Apps from the App Store. Subscription may be required for some apps.
2) MLB.com At Bat is available on the App Store. Major League Baseball trademarks and copyrights are used with the permission of MLB Advanced Media, L.P. All rights reserved.
3) CarPlay support is either standard or available as an option on many new 2016 cars and later, with some manufacturers offering software updates for earlier models. Some models may support CarPlay only in certain configurations, and not all models are available in all areas. CarPlay support is subject to change. See your dealer for details.
hé vervelend, er worden weer mensen uitgesloten ..

Maar de motor werkt prima, ook zonder iphone ;)
Carplay is 'alleen' maar de connectie naar de telefoon, de overige software is gewoon bereikbaar.
Die motor blijft de komende 20 jaar wel werken, de houdbaarheid van het 7" scherm is zeer beperkt tov de levensduur van een Gold Wing.
Of langer. Mijn Goldwing is inmiddels 41 jaar oud ;)
Ik verwacht dat het een optie is die je kunt bestellen bij het configureren van de motor.
Vaak zit er gewoon eigen Media/Nav software op en kan je schakelen naar Apple Carplay. Het is dus een extra feature.
dan koop je een non carplay versie toch?
maar een 7 inch "touch screen hmmm lijkt mij niet zo veilig...
die ook nog ver van je handen staat dus om te bedienen moet je de stuur los laten.
hopelijk dat die touche screen boven de 45km niet meer werkt en siri verplichten.
Er staat in het artikel bijgenoemd dat het géén touchscreen is...
Boven de 45 km/u is het niet zo een probleem om een hand los te laten van het stuur, het gyroscopische effect van je wielen houdt de fiets recht op. Lagere snelheiden zijn vervelender, dan mis je die stabiliteit
Het afleidende effect heeft veel meer invloed op de veiligheid.
My bad dacht dat het er stond :$
Als je dik 30.000 kan betalen voor een motor is die iPhone waarschijnlijk ook het probleem niet meer, maar ik snap je punt.
Al had ik het geld van Bill Gates, Waren Buffet en Jeff Bezos bij elkaar, kwam er nog geen iOS device in mijn huis! :P
Mee eens een motor in je huis zetten is wat overdreven.
Als je klein behuisd bent en geen vrouw/vriendin hebt die bij je woont, dan ik het best goed te doen om de motor in huis te zetten. Sommige mensen hebben een budget om een zeldzame Ducati in de woonkamer, studiekamer of bibliotheek te zetten. Zelf was het voor mij praktisch om de motor binnen te zetten om hem een grote beurt te geven. Garage stoep is niet alles.

De GW begint idd steeds meer op een auto te lijken.
On Topic. Waarom zou een touchscreen niet goed met handschoenen te bedienen zijn? Er zijn zat motor specifieke navigatie systemen die perfect met handschoenen te bedienen zijn.

Zelf rij ik het liefste zonder al te veel toeters en bellen op de motor, een route-rol voor de globale richting volstaat prima. Als ik in het buitenland ben dan zet ik de auto navigatie wel op het stuur om de weg terug te vinden. :) Voor het rijden punt A kiezen, en verders van de navi afblijven.

Jammer dat de viercilinder boxer motor van de oer GW niet meer gebruikt wordt, die dingen maken zo'n mooi geluid als ze flink in de toeren gaan, het lijkt met luchtgekoeld Porscheblok.
Het komt ook niet in je huis, het komt in je motor ;)
je kan ook een andere houder gebruiken hoor.
Even dat filmpje bekeken maar wat een fancy ding, en dual clutch koppeling ook op motoren tegenwoordig. Gaaf ding.
Die dual clutch zit al op de Honda VFR1200 sinds 2010 volgens mij. Ik heb d'r 1 uit 2011, volledig automaat, met zo'n 180pk. Rijdt erg, heel erg fijn :D
berichten te sturen
Waarom zou dit moeten kunnen?
Automatisch antwoord; ik kan nu niet opnemen zit op de motor. Of een gesproken bericht terugsturen, of of.
Het kan allemaal tegenwoordig ;)
Ik maak gebruik van Siri in de auto.
‘Heb ik ongelezen sms berichten?’
Siri: ‘u heeft 1 bericht. Het bericht is van ..... (en Siri leest gelijk de sms voor)
Vaak behoord android auto ook tot de mogelijkheden, echter is android auto officieel nog niet beschikbaar in veel landen. (w.o. Nederland)
Niet dus:
According to the publication, Honda was willing to incorporate Android Auto alongside CarPlay, a common practice for automakers, but the Google system lacked the support necessary for integration.
http://appleinsider.com/a...lay-compatible-motorcycle
Ik denk ook wel dat het te maken heeft met dit:
Riders have two options for navigating CarPlay's interface: a four-way joystick mounted on the left handle or an automobile-inspired rotary knob positioned on the tank
Android Auto is zover ik weet alleen touch based en niet te bedienen met een joystick/knob.
Ik zie het nog wel gebeuren dat ze deze elektronica uit de motorfietsen gaan stelen...
Even los van de reacties hier;

Dit soort type motoren met 'zulke' opties moet je ook niet vergelijken om in te zetten in het Nederlandse verkeer. Dit type met deze uitrusting zal goed worden verkocht (of misschien juist alleen MAAR) in de VS.

De wegen zijn daar langer, groter en minder druk bezaaid dan in Nederland. Dan heb je echt wel genoeg tijd en concentratie om op een scherm te drukken. Overigens zijn er meerdere fabrikanten bezig met dit soort toepassingen en lijkt het, zoals gezegd, een duidelijk Amerikaans iets.

Verder vind ik het concept zeer interessant; ik ben namelijk al een half jaar op zoek naar een gedegen integratie oplossing. Ik hoef uiteraard niet te browsen of wat dan ook op dat ding; nu heb ik een combinatie van navigatie op mijn telefoon + houder, een bluetooth headset met ingebouwde microfoon die erop aangesloten staat en wat nog meer.

Dit apparaat brengt de funcionaliteit van navigatie (men neme een app als Here of Navigon als voorbeeld) met een media app, sluit deze aan op de bluetooth headset en gaan (overigens voldoet de Nuviz qua prijs al niet aan mijn voorwaarden voor €700 :) )

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 23 juli 2024 21:45]

Waarom, o waarom zou je dit niet gewoon met je telefoon doen? Waarom een voertuiggebonden apparaat aanschaffen als je al de hardware (telefoon) hebt? Ik gebruik mijn (spatwater dichte) telefoon in een otterbox case met een slipgrip ram mount (migsel) icm een headset (sena) in de helm en een usb lader gemonteerd in het opberg vakje.

Pak ik mijn auto, plaats ik de telefoon in de slipgrip car vent mount (met een NFC tag om een handsfree profiel in te stellen).
Dat is wat ik nu ook heb, maar ik zou graag een geintregeerd systeem willen hebben (misschien te hoge verwachtingen of misschien moet ik zelf maar iets gaan bouwen) dat bij het opstarten direct contact maakt met mijn bluetooth headset in mijn helm en van waaruit ik alles in 1 overzicht kan bedienen.

De Nuviz is een prachtig apparaat, maar de toekomst moet uitwijzen of een dergelijk systeem rendabel is (duurzaam en met de juiste updates)
Maar waarom alleen apple??? zo schuif je meer dan de helft van de markt aan de kant. Een universeel systeem wat zowel apple als android ondersteund is niks nieuws.
Los daarvan zou ik graag een goed werkend Mirror Link systeem willen zien voor alle voertuigen. Echter, commercieel gezien zou iets dergelijks geen maximale winst opleveren. Ik neem aan dat fabrikanten liever de nieuwste technologie willen pushen in plaats van een dergelijk apparaat.
"Alleen apple, je schuift de helft aan de kant" .
Tegenargument: Apple is AL de helft van de markt en heeft niet 15000 devices op de markt met hun eigen unieke (lees gefragmenteerde) ondersteuning.

Apple kun je heel veel tegen hebben maar als ze een standaard uitbrengen zorgen ze er ook voor dat het op het gros van hun producten ook werkt op zo'n moment. Carplay is 1 van die features en hoewel ik een ontzettende fanboy van Android ben, snap ik prima dat een fabrikant kiest voor ondersteuning van Carplay en niet Android Auto ..
Wanneer houden voertuig fabrikanten op met merk systemen? Je hebt er geen drol aan als je geen iphone hebt.... Een niet wetende motor rijder koopt dit ding dus om er daarna achter te komen dat hij een iphone moet hebben om alles er uit te halen..... Zelfde geld voor auto's. Een eigen systeem met ondersteuning voor mobiele apparaten is niks nieuws meer....
Meestal hebben motorrijders handschoenen aan, en dan werkt je topuchscreen niet of hebben ze daar iets voor gevonden?
Tomtomrider 400 werkt gewoon met handschoenen aan hoor, en die heeft ook een capacitief scherm.
Los van de al genoemde navigatiesystemen die gewoon te bedienen zijn, hebben ook steeds meer handschoenen een vingertopje dat geschikt is voor capacitieve schermen. :)
Zowel de Garmin als TomTom toestellen bieden de mogelijkheid om je touchscreen te bedienen tijdens het rijden. Het zou maar erg zijn als dat niet zou kunnen anno 2017.
Lees het artikel :
Het scherm is te bedienen met een 4way joystick op de linkerhendel (je koppelingshand) of een auto-geinspireerde knop op de tank.

Dus niets gezeur met handschoenen, touchscreen etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.