Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony brengt in-car-audiosysteem met support voor CarPlay en Android Auto uit

Door , 83 reacties

Sony brengt een in-car audiosysteem uit met ondersteuning voor zowel Apple CarPlay en Android Auto. De XAV-AV100 gaat 499 euro kosten en is vanaf deze maand verkrijgbaar. Sony kondigde het systeem in augustus aan.

Volgens 9to5 Mac heeft de Sony-ontvanger daarmee een lagere prijs dan veel concurrenten. De media-ontvanger heeft een capacitief 6,4"-touchscreen met resolutie van 800 bij 480 pixels en meet aan de voorzijde 17,8 bij 10 centimeter, ofwel dubbel-din. Aan de linkerzijde van het scherm zitten drie fysieke drukknoppen voor home, vooruit en achteruit. Daarnaast is het display voorzien van een draai-drukknop met verschillende functies, zoals het geven van spraakopdrachten bij ingedrukt houden.

De ingebouwde versterker heeft vier kanalen van 55W. Om ervoor te zorgen dat geluid niet dof klinkt als luidsprekers in deuren of achter het dashboard zitten, gebruikt Sony de zogenaamde Dynamic Stage Organiser. Dit systeem zou het signaal zo aan kunnen passen waardoor de speakers in het dashboard verwerkt lijken te zitten.

Verder is het geluid via een equalizer met 10 banden af te stellen. In totaal heeft de XAV-AX100 drie uitgangskanalen waar desgewenst extra versterkers of subwoofers op aangesloten kunnen worden. Ook kan er een achteruitrijcamera op aangesloten worden en is er een usb-aansluiting aan de achterzijde te vinden. Sony kondigde het in-car-systeem in augustus internationaal aan. De ontvanger is vanaf vrijdag te bestellen in de Verenigde Staten. Volgens webwinkels als Amazon vindt de release in Europa over anderhalve week plaats.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

9 december 2016 07:40

83 reacties

Linkedin Google+

Reacties (83)

Wijzig sortering
opvallend genoeg ondersteund deze radio geen DAB+..

gemiste kans :)
Nu is DAB+ sowieso een gemiste kans. Binnen Nederland op veel plekken wegvallend signaal, dan dus totale stilte inplaats van ruis en kraken.

Daarbij gaat zappen ook vele malen trager dan bij FM en dat is nog hinderlijker op de radio dan bij tv.

Word een flop dat DAB+ als FM eruit gaat.
Ik rij al een half jaar rond met DAB+ op m'n autoradio en ik heb zelden dat het signaal weg valt. Op fm heb ik meer storing.
Op mijn werk in Delft heb ik verschillende DAB+ radio's getest die bij het raam stonden. 11C van de commercielen viel continue weg, maar 8A regionaal en 12C van de NPO waren al helemaal niet te ontvangen. Dus een verbeterslag qua bereik valt er zeker nog te maken.
als de ramen in het gebouw een zon reflecterende laag hebben dan valt je bereik vies tegen. als ik in en om Delft rij heb ik gewoon bereik in mn auto. mijn DAB+ antenne zit op mn voorraam geplakt.
Daar zijn ze mee bezig :) http://tivoliaudio.nl/dab...tations-in-2016-vergroot/ ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over DAB+. Eindelijk Arrow Classic rock op de radio

Edit: een link die aangeeft dat 80% dekking in 2017 gerealiseerd wordt :) http://www.frequentieland.nl/omroep/dab_nl.htm bovenstaande link is al ouder :)

[Reactie gewijzigd door markievk op 9 december 2016 10:55]

Het hangt af waar je jezelf vooral bevind, ik denk als je vooral in de regio's in & rondom de randstad bevind, je DAB+ veel beter ontvangt dan FM. Zelf heb ik er helaas (nog) geen ervaring mee.
Dat valt vies tegen. Thuis (7 hoog, vrij uitzicht rond om) moet ik voor de commercielen op 11C behoorlijk nauwkeurig de draadantenne van mijn wekker / keukenradio ophangen/richten om bijv. 538 te kunnen ontvangen via DAB, terwijl ik de draad gewoon kan wegfrommelen als ik naar FM luister.

[Reactie gewijzigd door SebasFM op 9 december 2016 10:33]

Ik heb thuis een DAB+ ontvanger en ik zapte afgelopen weekend per ongeluk aan Slam! voorbij (foute muziek en merkwaardige engelstalige reclames met een Nederlands accent) maar was verbaasd over de dynamiek van het geluid. Dat is echt dramatisch beter dan FM.
DAB+ signaal valt weg? Naadloos over naar FM, zonder onderbreking in de muziek. Nou rijd ik wel doorgaans Randstad, maar DAB+ doet het overal en zonder haperingen. (Je hoort namelijk wel de overgang naar FM als je DAB+ gewend bent, en je ziet het in je display).
Hoe het buiten de Randstad is weet ik inderdaad niet, misschien is het daar echt minder goed. Dat zou jammer zijn. Maar; FM wegvallen? Dat zal nog wel even duren denk ik?
Anyway, dat deze nieuwe radio geen DAB+ heeft is heel bijzonder. Zal dus niet zoveel verkocht worden.
Hier ook nooit problemen, mijn radio schakelt overigens automatisch over naar de FM variant (indien beschikbaar). Zappen gaat bij mij nauwelijks trager..
Heb het idee dat het vooral een gemiste 'goede hardware'-kans is.
DAB+ is nou nog geen succes hier in NL te noemen
Zonder radio's DAB(+) niet gaan ondersteunen zal het ook geen succes worden... Kip, ei?
Zelfs in nieuwe auto's moet je er een machtig vermogen bijbetalen om DAB te hebben.

Dat zal wat worden met het vervallen van de gewone FM over een aantal jaren... Als dat nog door gaat!

Wat eveneens niet wordt genoemd: hoe diep steekt deze in het dashboard? Mijn volkswagentje heeft een (zeer) beperkte diepte: lang niet alle radio's passen...

Wel mooi met zo'n equalizer :)
Dat is inderdaad opvallend, wel AM maar geen DAB+. En dat terwijl een hoop goedkopere Sony autoradio's wel DAB+ hebben. :?
Nog steeds die waardeloze resolutie. Onbegrijpelijk.
Gelukkig valt dat in de praktijk niet op omdat je op de weg let ipv pixels telt.
Ik snap wel dat hogere resoluties leuker zijn, maar tijdens het autorijden heb je toch geen last van de pixels op je dashboard?
Het is geen telefoonscherm waar je met je neus op zit.... Dit is het formaat van een grote telefoon maar je zit er minstens een meter of wat vandaan. Dat verschil in resolutie ga je dus simpelweg niet merken....

Vergelijk het met een 50" TV die aan de overkant van de weg staat. Ga jij zien of dat een 1080p scherm of een 4k scherm is? Nog sterker; daar ga je niet eens het verschil tussen 4k en 800*480 zien.....
Ik snap niet echt waarom je gemint wordt, het is gewoon on topic en je geeft een goed punt aan.

Niet dat de resolutie heel veel uitmaakt, maar dat doet 1440p of 4K ook niet om mobieltjes. Het feit dat in zowat elke tablet >Ą100 een fullhd scherm inzit en in dit ding van Ą500 nieteens een HD scherm, vind ik toch wel een beetje triest. Nee, je hebt het misschien niet perse nodig maar met die redenatie zaten we nu nog met telefoons op 800x600. Voor deze prijs mag je gewoon meer verwachten. :)
Ach... die resolutie kan me gestolen worden.
Of ga jij met een 1440p scherm je navigatie uitzoomen tot 10km en dan je neus op de display drukken om te kijken welke stad je over 5 minuten tegemoet rijd?.. klinkt onveilig. :+

Ik ben 'tevreden' met m'n huidige Pioneer unit maar ik zou ZO graag een radio hebben die gewoon Google Maps navigatie gebruikt (zodat je niet elk jaar 100+ euro kan neerleggen voor navtec mapupdates of zo), die ingebouwde 4G/gsm heeft voor live updates en bellen waar ik gewoon een 2e simkaart van mn mobiel in kan proppen (geen gedoe met bluetooth koppelen, gewoon een '2e telefoon' ingebouwd in je unit) en oja, als hij dan ook nog eens usb-sticks en SD kaartjes kan lezen die in een ander formaat dan enkel FAT32 gepartitioneerd zijn zou dat ook super tof zijn... en als hij dan ook nog eens daadwerkelijk ALLE soorten video en audio kan afspelen zou dat nˇg stoerder zijn (mijn huidige unit ondersteunt geen FLAC..:'( )
En natuurlijk zou t ook leuk zijn als hij smsjes/IM's en/of e-mails voor kan lezen.

Ik roep het nu al een paar jaar maar ik snap nog steeds niet waarom er niet gewoon een fabrikant komt met custom order head unit die je gewoon kunt configureren met de features die je wilt (a la 'configureer een Dell laptop' of zo), maakt me dan verders ook weinig uit of dat ding nou op Android, Linux of Windows draait, zolang het maar doet wat het HOORT te doen: een auto multi-media/computer systeem zijn.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 10 december 2016 00:15]

Ik heb een Chinees ding voor 300euro met 1024 x 600 en dat is idd een prima resolutie. Draait ook soepel met Android 5.1.1

[Reactie gewijzigd door kitesurfer82 op 9 december 2016 10:04]

Daar zeg je het al. Android 5.1.1. Dat apparaat zal wellicht geen updates (meer) ontvangen en dus helaas z'n compatibiliteit en veiligheid verliezen in de loop van de aankomende 2 Ó 3 jaar.
Reken je niet rijk met het upgradebeleid van "A"-merken en af-fabriek navigatie/audiosystemen: die is vaak ook waardeloos.
Ik kies voor een 300 euro kostende Chinese koektrommel met 7" 1024x600 scherm, DAB+ en veel andere functionaliteit. Ik ga ervan uit dat deze niet bij gehouden wordt door de fabrikant, maar voor dit bedrag koop ik zelf wel elke 2-3 jaar een nieuw geval.

De betere Chinese merken (Carjoying, Pumpkin) zijn zeker niet slecht.

[Reactie gewijzigd door Videopac op 9 december 2016 11:36]

Precies dit.

Ik heb 2 jaar een android 4.4 autoradio gehad en dat werkte zo goed dat ik nu een upgrade heb gedaan naar 5.1, quadcore en 7" 1024x600 . (gewoon appstore en goede tomtom + flitsmeister, Spotify).

http://r.ebay.com/vALfpT
Apart een Android apparaat met de appstore... }:O }:O

"Normale Android" is trouwens iets heel anders als Android Auto. Je Android telefoon moet als ik het goed heb in de buurt zijn en zorgt voor de verbinding.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 11 december 2016 00:34]

Vind je dat apart?
Zie hieronder wat een appstore is
https://en.m.wikipedia.org/wiki/App_store
Android Auto != Android in je auto!

Autoradio's die Android Auto (of Apple Carplay) ondersteunen draaien gewoon hun eigen proprietary firmware. En ik heb niet de indruk dat fabrikanten die regelmatig updaten (voorbeeld de Sony XAV-602bt stamt uit 2013, meest recente firmware is uit 2014)

Aangezien zowel Android Auto als Apple Carplay nog in de kinderschoenen staan en snel doorontwikkeld worden verwacht ik dat je over twee jaar niets meer hebt aan een autoradio die de huidige versie van deze protocollen ondersteunt.

Dan inderdaad liever een
Chinees ding voor 300euro
de radios zijn al geŘpdatet van 4.4 naar 5.1 en 2 maanden terug naar 5.1.1 en ze zijn ook bezig met 6 , dus voorlopig maak ik me nog niet druk. en het is een Joying

[Reactie gewijzigd door kitesurfer82 op 9 december 2016 10:41]

Hoeveel auto's kun je dit eigenlijk nog inbouwen? Ik heb altijd leasewagens waar het al in zit.

Android Auto is trouwens erg goed. Getest in een Golf GTE
In alle auto's voor 2010 is dit mogelijk en aanvulling. Ik ben er nog niet overtuigd om mijn Android autoradio om te wisselen voor zoiets als dit. Veel basale functionaliteiten mis je als je het als multimedia autoradio gaat gebruiken (zonder gekoppelde telefoon of Windows Phone).
Ik kan nu gebruik maken van spotify, Sygic navigator, eigen muziek op USB stick, films kunnen naar andere schermen worden geport. Het mooiste van alles, het werkt zelfs als je geen telefoon bij je hebt.

Mijn Android autoradio is ruim 3 jaar oud en staat op de lijst om vervangen te worden, maar native Android (die kan verbinden met elke bluetooth telefoon) blijft voor ons gezin de beste mogelijkheid om te genieten van alles wat met autoradio's mogelijk is.
Wat voor iets heb jij dan? Hoe werkt dat porten van beeld naar andere schermen?
Het beeld porten, gaat gewoon old skool met bekabeling zie hier. Ik heb het nog niet hoeven te gebruiken, want we maakten tot nu toe gebruik van een tablet die we in een hoofdsteun houder schuiven. Dit doen we alleen als we op vakantie gaan naar het buitenland of langer dan 2 uur zullen rijden. Dat is meer dan voldoende voor een kinderfilmpje of diverse kinderfilms (ideaal met de nieuwe functie Netflix offline).

Oh ja we gebruiken de Parrot Asteroid Smart en ik heb daarover een uitgebreide review geschreven die je hier kunt vinden.

@Greenthee, mijn shortlist:
Ten eerste moet het normale autoradio functies kunnen gebruiken:
  • FM radio en Mp3 muziek kunnen afspelen (met een cd of MP3 speler)
  • De autospeakers kunnen aansturen (hierdoor valt een tablet als vaak al af)
  • Geschikt zijn voor meerdere bestuurders en dus ook verschillende mobiele besturingssytemen
Multimedia:
  • Eigen GPS module
  • Een navigatiesysteem die je meerdere jaren kunt updaten zonder extra kosten
  • Streamen van muziek vanaf je mobiel
Mooie features:
  • Handsfree besturing
  • Ondersteuning voor een achteruitrijcamera
  • Mogelijkheid om apps toe te voegen om de autoradio eenvoudig te upgraden met nieuwe tools
  • Verbinding kunnen maken met het internet via een 4G dongle of Mifi hotspot. Dat kunt nuttig zijn voor het updaten van het navigatiesysteem, real-time file informatie of het updaten van de Spotify afspeellijst.
Het bovenstaande kan ik nu allemaal, het zou prettig zijn als een autoradio uit 2016/2017 dit ook zou kunnen. Ik zou daarvoor terecht kunnen bij Carjoying, inbouwzaken zoals Inbouwnavigatie.com en Autowolf of op AliExpress
Het zou mooi zijn als de grotere merken ook met zoiets kunnen komen. De multimedia Android/Windows CE autoradio's bestaan al velen jaren en het lijkt me niet moeilijk om zoiets uit te brengen (eventueel zonder Google Play).
Dank _/-\o_

De combinatie van een tablet en autoradio die je wel eens voorbij ziet komen lijkt mij juist erg fijn. Ik ga even je linkjes bekijken!
Zoiets zoek ik wel. Ik moet (ga) binnenkort mijn luxe/moderne wagen inruilen voor een oude roestbak door een gigantische daling in mijn jaarlijkse kilometers, maar ik wil wel een "smart" audio systeem. Android (Car) is hiervoor ideaal als dat ingebouwd kan worden.
Ik heb sinds gister https://www.carjoying.de/...tive-stereo-support-.html Unit bevalt uitstekend. Scherm scherp en helder. Alle mogelijkheden van android, ondersteuning voor 3g/4g dongels en WIFI. Ook is de support erg goed, bijna elke werkdag een nieuw YouTube filmpje en als je vroeg genoeg (of laat genoeg) online bent kan je ook nog direct chatten.

[Reactie gewijzigd door Prom0 op 9 december 2016 09:55]

Mijn Carjoying is maandag binnen gekomen: van wat ik lees is dit een van de beste Chinese audio-navigatie-modellen.
Ik heb die van mij vorige week binnengekregen. Een single din met 8 inch scherm (klik je op de vookant) 2gb intern en Intel processor. Ik ben er zeer tevreden over. Krijg alleen tomtom niet aan de praat omdat hij het device id niet accepteert ( te lang) met root schijn jeje device id te kunnen veranderen. Helaas heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om de radio te rooten.
Tomtom werkt niet maar toch tevreden. Bijzonder.
Ja want er is maar 1 navigatie app voor heel Android.......
Gijsmans,
Kijk even naar onderstaande link om je probleem te verhelpen.
Het heeft te maken met het serial number vanuit je unit wat niet door TomTom herkent wordt.
Zelf ook geprobeerd en kan bevestigen dat het werkt.

http://forum.xda-develope...tion-to-internet-t3368026
Ik denk dat in heel veel auto's van de periode 2012 tot nu nooit gaat werken (ook daarvoor denk ik dat er veel problemen zijn). Veel auto's hebben een compleet ingebouwd radio/mediaspeler die niet 123 te verwijderen is. Als ik dit bij mijn auto zou in willen bouwen moet ik m'n dashboard gaan modificeren :+

Daarnaast ben ik het met je eens dat zonder een compatible telefoon, dit geen toegevoegde waarde heeft. Wat boeit het nou of het je telefoon UI is die je op het schermpje ziet, of eentje van Sony. Als hij maar muziek wil spelen en mij telefoon kan bedienen. Films kijken en apps bedienen mag ik toch niet gebruiken tijdens het rijden :) (En als je wel gaat Facebooken tijdens het rijden mag je van mij Faceboomen 8)7 )

[Reactie gewijzigd door Schmitzenbergh op 9 december 2016 08:27]

Daarvoor zijn op de markt prima aanpassings setjes aanwezig om een groot deel van de auto's te voorzien van een dergelijke radio. Uiteraard als het dashboard dat toe laat. Wel is het zo dat fabrikanten het steeds minder makkelijk maken, door ge´ntegreerde systemen mee te leveren.

Echter is de gemiddelde leeftijd van het nederlandse wagenpark 8 - 10 jaar, dus de komende jaren is er nog genoeg markt.
*faceplant, letterlijk.

Veel auto's hebben inderdaad zo'n ge´ntegreerd systeem, maar bij de meeste is dit stiekem gewoon een set DIN slots met een extra frame erover.

De corsa van mijn moeder heeft dat ook. Haal je daar de standaard radio uit dan moet je een los raampje halen zodat je gewoon netjes die 2-din slots kunt gebruiken.

Het vervelende met dat soort systemen is dat die set custom is voor jouw auto. Zo wilde ik de carkit vervangen wegens een defecte knop en dacht ik hee ik plemp er even een andere radio in van een 2008 executive pakket (Ą320 is niet zo heel veel meer dan een losse carkit als je kijkt wat voor andere verbeteringen je krijgt), MAAR dan mag je ook driekwart van alle antennes en dingen gaan vervangen. Daar heb ik geen zin in.
ben erg benieuwd naar jouw shortlist :)
Bro-tip:
https://www.carjoying.de/

Ga bij voorkeur voor een Intel Atom "Sopia" 2GB ROM / 32GB RAM.
En vergeet de DAB-module niet bij te bestellen, als je dat wilt.
Framepjes voor jou merk/type auto kun je via de standaard Chinese meuksites bestellen.
_/-\o_ Ga mij daar in verdiepen en zal je eerder genoemde topic ook eens door spitten. Wil mijzelf een cadeautje doen en deze past mooi onder de boom ;)

Laaat het wel inbouwen want dat vertrouw ik mijzelf niet toe :)
Het zal je verbazen hoeveel double din converters er te koop zijn. Voor heel veel auto's worden er onderdelen gemaakt zodat je de originele radio kan vervangen voor double-din (zowel elektrisch als mechanisch).
Ik denk dat bij alle duitse merken nu wel onmogelijk is, afgezien van het fysieke design zit alles softwarematig toch verbonden aan het eigen systeem.
Met een Canbus adaptor voor het specifieke model kom je een heel end. Zeker bij de instap VAG modellen. modellen als de passat en A4 kun je idd vergeten.
Waarom zou je dat voor Passat en A4 kunnen vergeten?
De betere Chinese merken hebben ook voor deze modellen een passend (letterlijk) alternatief. En anders kun je met het juiste ombouwframepje prima een standaard 2DIN eenheid inbouwen (let wel op het verschil tussen Duitse DIN en Chinese DIN).
1. Die uitstekende schermen zijn fuckly.
2. Als je een auto koopt (niet leased) en je wil lang genieten van een up-to-date audio-navigatiesysteem: kies dan een merk/type waarbij het systeem te upgraden is.
Hoeveel auto's kun je dit eigenlijk nog inbouwen? Ik heb altijd leasewagens waar het al in zit.
Typisch perspectief van leasewagenrijders. :+

Kijk eens om je heen als je in de file staat. Zat 'oude' auto's waar zoiets in kan. Natuurlijk is een Proclip en/of Kuda op een goede locatie een flexibeler en goedkoper alternatief als de huidige head unit al Bluetooth ondersteuning heeft. Dat werkt ook met auto's waar alleen ruimte is voor single DIN.

Er zijn auto's waarbij er zelfs geen ruimte is voor double DIN met een converter. Een goede single DIN head unit met Bluetooth in combinatie met een passende Kuda/Proclip houder biedt ook de benodigde functionaliteit en kost minder dan de hier gevraagde 499 euro.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 december 2016 08:03]

Ga zelf eens een auto kopen en kijk dan wat die idiote systemen extra kosten? Juist ja ;)
Best veel, er zijn redelijk veel inbouw frames voor allerlei wagens waarbij de ingebouwde radio vervangen kan worden door een DIN radio inc verloopstekker.

Vaak hebben de raampjes dan ook hetzelfde patroon en kleur als de wagen waar ze voor gemaakt zijn.
Onhandig gekozen productfoto gezien de naam van de artiest ;-)
Ik vraag mij af of er iets komt zodat ik mijn knoppen het stuur nog kan gebruiken. Anders zullen niet veel mensen overstappen met een ge´ntegreerd systeem.
Dat is inderdaad wel belangrijk en voor mij bij aanschaf van een dergelijk systeem een must. Als dat niet mogelijk zou zijn dan komt het er bij mij niet op. Stuurwiel bediening is zoveel fijner dan alles op de radio zelf te moeten doen (laat staan met een touchscreen)!
Ik weet dat Pioneer een interface heeft tussen stuurwielbediening en radio, ik verwacht van een elektronicsgigant als Sony eigenlijk hetzelfde.
Maar de autofabrikanten bepalen allemaal zelf de signalen van de knoppen van het stuurwiel. Een aftermarket fabrikant dus kan hooguit een deel van de wagens ondersteunen.
Daar is de Canbus standaard voor: bij veel auto's werkt dat gewoon:
https://www.youtube.com/watch?v=xCPdAMy2aF4
De CAN bus zelf is een standaard. Maar de berichten daarop is bij personenauto's verre van gestandardiseerd (bij vrachtwagens deels wel). Dat is anders per fabrikant, vaak zelfs per model, en soms zelfs per modeljaar.
De "betere" autoradio's kunnen dit leren, zie filmpje.
Zopas een Chinese 2din Android radio gekocht via AliExpress.
Speciaal gemaakt voor mijn Ford focus.
Alles scherm, geen knoppen, gebruik de knoppen op mijn stuur wel voor te navigeren.

Dit weekend eens inbouwen :Y)

[Reactie gewijzigd door C00P op 9 december 2016 08:32]

Heb je daar een link van? ben benieuwd naar je ervaringen!
AliExpress, daar slaan ze je dood met Android auto radio's :P
Hmmmm elke keer twijfel ik weer om mijn oude radio te vervangen voor zoiets maar het lijkt wel of ik te veel eisen heb waardoor ik op een bedrag kom wat ik er niet voor wil uitgeven.
499,- euro voor een radio zonder DAB, dat is best bijzonder.
Die kun je op youtube wel vinden gelukkig ;)
499 euro? Weet alleen niet welke cpu er in zit, maar zulke systemen met android (wat in de auto net zo goed werkt), heb je al voor de helft van de prijs.

Pumkin bijvoorbeeld heeft een net werkend scholletje op android zitten, dat Auto aardig overbodig maakt.
500 euro voor een systeem zonder DAB, met een onnodig klein scherm (6,4" i.p.v. 7.0") een onnodig lage resolutie is gewoon veel geld.
Gaaf ding! Jammer dat ik niets anders dan de fabrieksradio kan laten inbouwen in mijn auto. Fabrikanten lopen altijd hopeloos achter op de techniek of ze impleteren de techniek heel matig. Jammer..