Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Sony heeft op elektronicabeurs CES een cradle voor smartphones gepresenteerd, waarmee de smartphone kan fungeren als touchscreen voor het in-car-entertainmentsysteem. De cradle werkt met Android-smartphones en iPhones.

De verbinding tussen het apparaat, de Sony XSP-N1BT, en Android-smartphones wordt gelegd via bluetooth, terwijl voor iPhones een usb-verbinding nodig is via een adapter. Dat werkt met zowel de Lightning-poort op nieuwere iPhones als de 30-pinsverbinding van de oudere.

Met de cradle kan de gebruiker het touchscreen van de telefoon in combinatie met een app gebruiken als in-car-entertainmentsysteem, waarmee onder meer de radio bediend kan worden of muziek van de telefoon over de luidsprekers van de auto kan worden afgespeeld. De cradle heeft een double-din-aansluiting om in de sleuf van de autoradio te klikken. Volgens Sony passen alle gangbare smartphones erin en zitten ze stevig.

Sony's eigen Xperia-smartphones hebben wel het voordeel dat ze tijdens het rijden kunnen laden. Dat gebeurt via de 'pogo pins', die magnetisch laden in zulke accessoires mogelijk maken.

Sony XSP-N1BT Smartphone Cradle/receiver

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Eindelijk, er zijn maar erg weinig "autoradio's" die enkel een "dock zijn". Had er wel één gevonden van Oxygen Audio, maar die werkte met de 30 pins connector en was vrij prijzig. Hopelijk dalen de prijzen van zulke "craddles" snel. Dan haal ik er zeker ééntje.

Momenteel heb ik altijd mijn telefoon verbonden via een 3.5" jack kabeletje aan de radio. En dat is minder handig, en het ziet er ook niet echt mooi uit. Bluetooth zou nog kunnen, maar dan trek je je telefoon weer veel sneller leeg en mag je alsnog een kabeltje trekken voor het laden bij langere ritten.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 7 januari 2014 15:23]

Ik zweer toch echt bij Bluetooth en een losse USB lader: Die lader heb ik alleen nodig bij langere ritten en/of als mijn accu bijna leeg is en via Bluetooth kan ik niet alleen muziek luisteren maar ook bellen - dat gaat doorgaans niet via een minijack of USB aansluiting op de radio.

In de auto stappen, telefoon niet eens uit mijn zak halen en direct muziek luisteren en kunnen bellen is echt ideaal :)
Zo doe ik dat ook, ideaal!
Ik verwacht ook niet dat de prijs van Sony lager zal zijn?
Wel mis ik nog wat details in het bovenstaande artikel. Volgens wat ik op een andere bron gelezen heb, kan de dock op zichzelf werken (zonder de smartphone), heeft het nog een eenvoudig display, spraakherkenning, een usb poort, cd-speler en FM radio aan boord.
Daarnaast zie ik ook het NFC-logo.
Daarmee kan dus dit:
The cradle/radio includes a full double DIN CD player that support NFC pairing
Bron: http://www.svartling.net/...worlds-first-in-dash.html

[Reactie gewijzigd door Kars op 7 januari 2014 15:46]

Via pioneer radio usb aan de achterZijde
Dan carkit op die usb poort zetten
En mijn iphone laat op en via usb en muziek
Zo kan je ook met een android doen
Wil wel graag dvd cd en losse sd kaart houden in de auto
Zodat als de auto word gebruikt door een anderen ook muziek hebben
Car multi media zónder docking device? Streamen vanaf je smartphone? DLNA?

Dat bestaat al.
typisch hollands weer 149 euro vrij prijzig noemen.
Ze waren toentertijd duurder toen ik er naar zocht. Waarschijnlijk is die goedkoper geworden omdat ze er nu vanaf moeten. Er is geen iPhone 5 / 5S versie. Enkel de oude 30 pin aansluiting zit er op.
Helaas .. mag niet in Nederland, het bedienen van een mobile telefoon tijdens het rijden is niet toegestaan ...
Je ziet maar dat de wet ver achter loopt op de technische ontwikkelingen.

Zou wel mooi zijn telefoon docken en een dubbel din scherm waar je dan je navigatie, handsfree enz enz mee kan draaien.
Nee dat klopt volgens mij niet. Je mag de telefoon niet vasthouden, over bedienen wordt niet gesproken, het gaat echt om het vasthouden.

Telefoon niet vasthouden tijdens het rijden
U mag een mobiele telefoon niet vasthouden (handheld bellen) tijdens het besturen van een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig met een motor. Ook niet voor het versturen of lezen van sms-berichten of het opzoeken of opslaan van een telefoonnummer. Het klemmen van de telefoon tussen uw oor en schouder is ook verboden.

http://www.rijksoverheid....ren-van-een-voertuig.html

Artikel 61a
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

[Reactie gewijzigd door psy op 7 januari 2014 16:19]

Zonder bittter of cynisch te willen zijn, in zulke gevallen voorziet natuurlijk Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994, het zogenaamde Kapstokartikel.

Mocht je daarom slingeren, gevaarlijk rijden of wat dan ook maar terwijl je een smartphone bedient (maar niet vast houdt), dan word je beboet op basis van dit wetsartikel.
Dat geldt ook voor het bedienen van de radio, of zelfs de verwarming.
Zonder bittter of cynisch te willen zijn, in zulke gevallen voorziet natuurlijk Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994, het zogenaamde Kapstokartikel.

Mocht je daarom slingeren, gevaarlijk rijden of wat dan ook maar terwijl je een smartphone bedient (maar niet vast houdt), dan word je beboet op basis van dit wetsartikel.
Jij denkt dat elke agent op jacht is naar een zgn art. 5 ?
Die wordt ingezet als het noodzakelijk is, niet om 'zomaar' iemand te pesten.

Als de bestuurder zijn navigatie op stil zet, krijg je niet in een keer een boete.
Als je er 5 minuten mee bezig gaat, of bijna in de vangrail belandt, dan is dat een heel ander verhaal
Ik heb een auto uit 2012 ( 508) en een recente iphone en het komt nog regelmatig voor dat de bluethooth verbinding wat haperd. ( her afspelen van zelfde stukje voor een paar seconde )
ik ben er niet zon fan van geef mij maar een vaste aansluiting.
Je bent niet de enige. Hier thuis de Renault Clio (2013) met hetzelfde probleem. Ook met de iPhone 5 met bluetooth verbinding. Erg irritant soms.
Ik heb dit ook ondervonden in de nieuwe Clio. Ik heb nu een Fiesta uit 2011 waar het 9 van de 10 keer zonder problemen werkt. Het gebeurd wel eens dat ik via Spotify verbinding verlies en dus de muziek stopt, maar dat is natuurlijk op te lossen met offline playlists.

Ik heb enkele jaren geleden zelfs vrijwel probleemloos (dagelijks) met een Pioneer zelf-inbouw radio met bluetooth van nog geen 100 euro rond gereden.

Mijn punt is dat het waarschijnlijk erg veel te maken heeft met de kwaliteit van de bluetooth module in radio's.
Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom er geen airplay via Wi-Fi wordt geďnstalleerd in auto's. Dat werkt altijd vlekkeloos. Ik wacht iig met smart op iOS in the car met hopelijk ook een module die je los kunt kopen voor je oudere auto.
Want jij hebt een accesspoint in je auto?
Wat is het verschil met AirPlay via WiFi en Audio via Bluetooth (buiten natuurlijk het hele accesspoint verhaal, wat binnenkort wel gefixed wordt als AirPlay ook Wifi-direct doet)? Enige verschil is dat WiFi meer stroom trekt, maar beide gaat over dezelfde 2.4 GHz vrije frequentieband. Stoort de een, dan stoort de ander.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 7 januari 2014 17:50]

De gebruikers ervaring van Airplay is superieur aan die van bluetooth, doordat je niet eerst handmatig hoeft te verbinden met het juiste bluetooth apparaat.
Daarnaast is Wi-Fi sneller wat in de praktijk betekent dat ik met bluetooth storingen in het geluid ervaar waar ik dat met Airplay nooit heb.

@majoh wat mij betreft bouwen ze naast Airplay ook Bluetooth in om andere apparaten te ondersteunen. Zolang er nog niet 1 ultieme open standaard is voor media streaming zie ik niet in waarom alleen bluetooth zou worden ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 8 januari 2014 08:37]

Omdat AirPlay een gesloten Apple protocol is? Waarom daarin investeren als Apple makkelijk ook een normale Bluetooth verbinding kan maken.
Ik heb een auto uit 2012 ( 508) en een recente iphone en het komt nog regelmatig voor dat de bluethooth verbinding wat haperd. ( her afspelen van zelfde stukje voor een paar seconde )
ik ben er niet zon fan van geef mij maar een vaste aansluiting.
Ik heb dezelfde auto, uit 2013, en een iPhone 5S, en dat werkt prima! Afspelen gaat zonder haperingen, alleen tijdens het synchroniseren van de contacten (direct na het starten van de motor) hapert hij even.
terwijl voor iPhones een usb-verbinding nodig is via een adapter.
Dus in theorie passen gewoon alle telefoons op het systeem? En kunnen ze allemaal opladen als die cradle maar genoeg power levert. Althans, dat zou m.i. logisch zijn?
Windows Phone wordt waarschijnlijk lastiger omdat het ook met een App op de telefoon zelf werkt.
Dus zelfs als je iPhone met een kabeltje aangesloten is, laadt hij niet op tijdens het rijden? Lijkt me nogal een faal eigenlijk.

En wat doet die USB aansluiting die zichtbaar is? Kan daar een stickje met muziek in bijvoorbeeld, of is dat alleen om gadgets te laden (ook al handig op zich: weg met die ellendige sigaretten-aansteker aansluiting die altijd lam wordt!)
lijkt mij logisch dat die met een laad kabel wel laad .

[Reactie gewijzigd door style2k op 7 januari 2014 15:43]

Interessant, ik zat er al over te denken om een standaard Sony dock in de auto in te bouwen zodat ik mijn Z1 er in kan zetten. Dit ziet er goed uit. Ben benieuwd naar de praktische uitwerking en de prijs.
Navigatie en muziek via mijn telefoon lijkt me erg praktisch op deze manier.
Het is me alleen nog niet duidelijk of dit een vervanger is voor mijn huidige radio. Door het 2din inbouwframe wordt dit m.i. wel gesuggereerd.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 7 januari 2014 15:35]

Hoeveel auto's zijn er nu nog met 'schone 2din' ruimte in de dashboard? Gros krijgt al een mooie vormgegeven dashboard waar ergens nog wel een din/2din achter is verstopt, maar om er een normale 2 din in te krijgen moet je ook nog eens speciale dashboard kit kopen.

Daarnaast, als dat ding in de 2Din gaat, waar laat je je 'echte' radio dan die je speakers aanstuurt?
Deze stuurt je speakers aan. je "echte" radio kan er uit.
Ik neem dan aan dat de foto slechts het frontje is, als dat het hele apparaat is, past natuurlijk nooit een versterker in.
Ik zie dit soort dingen liever in 1DIN ...
Met een 7" dock mogelijkheid ;)

Maar zal eerder een 'zelfbouw' project worden ben ik bang
Ze bestaan, dat zeker. Maar of het is brakke kwaliteit en je zit met zo'n uitklapbaar variant, of het is zo'n overpriced ding (zoals die NL webshop met carPC's), dat je dom bent als je geen zelfbouw doet.

Daarom vraag ik me af hoe dat ding geluid krijgt, zonder versterker heb je vrij weinig aan je speakers in je auto. Heb je de luxe van een losse versterker, kan je met huidige hardware (RasPi etc), denk ik toch vrij makkelijk dit als zelfbouw maken.
Het probleem met dit soort oplossingen is altijd dat er vroeg of laat een type mobiele telefoon komt waarmee dit niet meer goed werkt.

Een beetje auto gaat minstens 3 tot 4 jaar mee, dan is de kans dat het toch niet meer compatible is met een nieuwe techniek veel te groot, nog afgezien van de kans dat er een nieuw platform opkomt waarvoor geen app en waarvoor ook geen app geprogrammeerd gaat/kan worden. En misschien is Android 7.x wel niet meer backwards compatible. Hoe zit het nu met bijvoorbeeld Windows Phone?

Daarom zal ik zelf niet snel dit soort systemen aanschaffen, je weet dat het op een gegeven moment lastig wordt om de juiste spullen erbij te vinden. Uiteraard vervalt dit argument indien alle interactiemogelijkheden beschreven worden, zodat er onafhankelijk van het platform door vrije ontwikkelaars iets voor ontwikkeld kan worden.

[Reactie gewijzigd door Siask op 7 januari 2014 15:52]

3 tot 4 jaar voor een auto? Echt? Een auto kan makkelijk 10 jaar mee als je geen enorme afstanden rijdt, en mijn telefoon gaat ook makkelijk 3 jaar mee...
Nou ja, er staat minstens 3 tot 4 jaar, maar als het 10 jaar is, is mijn punt natuurlijk nog duidelijker. Tien jaar geleden hadden we Compaq iPaqs op Windows Mobile, de Sony Ericsson T610, een Nokia 6600 of iets dergelijks. De P900 was een top smartphone. Kun je nagaan wat we over nog eens 10 jaar hebben.
Mijn auto is 17 jaar oud ... ik rij gemiddeld 20.000 km per jaar ...
Het voordeel van deze dock's is dat ze vrij eenvoudig te verwisselen zijn.

Er heeft een Nokia Carkit ingezeten, bedraad voor de 6210, daarna de BT uitbreiding voor de 6310i welke daarna nog heeft gewerkt met andere BT-telefoons.

Nu een simpele generic raamplakker, omdat niet duidelijk is, OF de auto nog langer bij ons blijft.
Je kan toch een nieuwe radio kopen?
"De verbinding tussen het apparaat, de Sony XSP-N1BT, en Android-smartphones wordt gelegd via bluetooth, terwijl voor iPhones een usb-verbinding nodig is via een adapter. Dat werkt met zowel de Lightning-poort op nieuwere iPhones als de 30-pinsverbinding van de oudere."

Leuk voor android gebruikers
Mooi, wel heeft 90procent van de mensen een hoesje om zijn telefoon wat het dan weer lastiger maakt.
Hoezo is dat lastig? Enige nadeel die ik kan bedenken is dat de pogo-pins voor opladen van Xperia telefoons dan niet werken. Maar ze passen alsnog in de cradle.