Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Italiaanse supermarkt opent futuristische vestiging met Kinect-camera's

Door , 70 reacties

Supermarktketen Coop heeft in ItaliŽ zijn 'supermarkt van de toekomst' geopend. Dit winkelconcept maakt onder andere gebruik van Microsoft Kinect-camera's en interactieve schermen. Voorlopig gaat het om ťťn vestiging in Milaan.

Door de aanwezigheid van Kinect-camera's boven de productschappen kunnen klanten een product aanwijzen of oppakken en daar vervolgens informatie over krijgen op een groot doorzichtig scherm. Ook zijn er interactieve tafels aanwezig in de winkel, waar producten op zijn uitgestald. Met handbewegingen kunnen klanten informatie over producten zoals de herkomst, voedingswaarde of aanwezigheid van allergenen krijgen.

De supermarkt heeft een oppervlak van duizend vierkante meter, bevat zesduizend producten en in totaal honderd interactieve schermen. In tegenstelling tot het winkelconcept van Amazon, waarbij geen kassa's aanwezig zijn, dient er in de Coop-winkel wel afgerekend te worden aan een zelfscankassa.

Alle winkelschappen zijn horizontaal geplaatst. Dat is onder andere gedaan om 'aanraakbediening' mogelijk te maken, maar het zorgt er ook voor dat mensen elkaar in de supermarkt kunnen zien. Coop denkt dat winkels in de toekomst meer zullen dienen als een plek voor sociale ontmoetingen. Tijdens het winkelbezoek krijgen klanten op grote schermen aanbiedingen te zien en worden er berichten van sociale-netwerkpagina's van de supermarktketen getoond.

Voorlopig gaat het om één winkel, die moet dienen als een uithangbord van het concept. Of er plannen zijn om de futuristische winkels in de nabije toekomst op meerdere plekken te openen, is niet bekendgemaakt. Volgens de makers is het concept eenvoudig uit te breiden naar een groter aantal winkels.

In 2015 was het winkelconcept al te zien op een beurs, nu is het voor het eerst in de praktijk toegepast. Het concept is ontwikkeld in samenwerking met onder andere Microsoft en Accenture. De toegepaste technieken zijn gebaseerd op onderzoek van MIT-professor Carlo Ratti. Tijdens de expo in 2015 publiceerde Microsoft een uitgebreid artikel en een video over de hypermoderne supermarkt.

Eerder gepubliceerde video van het winkelconcept dat in 2015 werd tentoongesteld

Reacties (70)

Wijzig sortering
mijn eerste reactie als ik dat lees, is wat een overkill aan technologie. fantastisch wat allemaal gedaan kan worden (zoals die amazon go winkel lijkt me fantastisch), maar dit is vooral fancy en lijkt me weinig meerwaarde voor het winkelen en kost vast weer veel geld. ben benieuwd of anderen deze mening delen.
Als we het hebben over overkill aan technologie dan kan je dat veel breder trekken. Hebben we flatscreen TV's nodig? En wat denk je dat er aan, niet veiligheids gerelateerde, technologie in een auto zit? Zijn de computers van vandaag wel nodig qua snelheid e.d.? En smartphones? En zo kan je nog veel meer bedenken waar er een overkill aan technologie is.

Winkelen is vandaag de dag niet alleen het kopen van producten, maar het is een beleving. De koper wil soort van entertainment en luxe. Ook de vraag naar meer informatie over een product is steeds meer van belang. Waar komt dit stukje vlees vandaan? Wat is de voedingswaarde? Past het binnen mijn dieet of andere voedingswensen? En we willen dit niet allemaal van te voren thuis op internet opzoeken, maar ter plekke.

Ik zie zeker wel toegevoegde waarde van technologie in supermarkten of uberhaupt winkels.
Wat er mijn inziens bedoelt wordt, is het kostprijsverhogende effect wel de moeite waard en ook ik zie dat niet 1,2,3 als we het over supermarkten e.d. hebben. Misschien leuk voor een keertje, maar om daar nou de dagelijkse boodschappen met bijvoorbeeld 5%, ik zeg maar iets, voor te verhogen, nou nee bedankt. Voor mij geen cent zelfs.

Daarmee zegt niemand dat het op andere terreinen ook niet van toepassing is.

Bovendien is het marketing gehalte super hoog, het verhaal van het product, meest pure marketing. Op zich niet erg, maar het is echt niet gratis.

Als je nog wat dieper duikt dan zie je de carbon footprint als informatie en de 1 zal dat als leuk en nuttig ervaren, waar de ander het als betutteling en/of pastoraal zal zien. Kun je zeggen dan ga je naar een andere supermarkt, maar ik ken nu al politici en bestuurders die klaarkomen van deze mogelijkheid en het liefst overal verplicht stellen, "want het is toch mogelijk". Kom je weer terug bij het kostprijsverhogende effect wat dan iedereen door de strot wordt gedouwd.

Enzovoorts
Nu kost dit wel wat om dit voor een supermarkt op te zetten, maar als er duizenden zijn die mee doen dan word het op eens veel goedkoper en gaan de producenten ook meer digitale informatie aanbieden, wat je dan ook gaat krijgen is dat er op producten een chip word geplakt of gespoten waarmee je kan aflezen waar hij vandaan komt en andere informatie.

Als er eenmaal een paar supermarkten zijn die hiermee meer klanten trekken dan zullen de andere volgen om hun klanten niet kwijt te raken.
Ik probeer eigenlijk alleen maar te verduidelijken wat Dr C m.i. bedoelt. Dan kom ik vrij snel op 2 effecten die ik inflatoir noem. In geld en in mogelijk beleid. Zonder daar echt veel over na te denken.

Persoonlijk denk ik niet dat producten ooit goedkoper worden door dit soort extra's, maar er worden wel efficiŽntie slagen gemaakt die indirect een effect kunnen hebben. Die efficiŽntie slagen worden mede gemaakt vanwege dit soort uitgaven. Het is creŽren van honger/schaarste in dit geval bijv. marge of liquide middelen

De vraag is, als we nou aan het einde van een productcyclus zitten, we hebben alle motivaties en belangen gehaald die er maar mogelijk zijn, het is finaal en we gaan er dan ook even van uit dat het product niet dood is, dan hebben we een bepaalde kostprijs inclusief al deze toestanden en alles is afgeschreven. Dan gaan we al deze toestanden schrappen, daalt dan de kostprijs?

Met deze manier van denken probeer ik niet een onderbouwd rekenmodel te geven, maar nogmaals veel meer mee te denken met wat m.i. Dr C bedoelt en die mijn inziens nogal kortaf wordt afgeserveerd.

Voor mij is het inflatoire beleid een veel grotere zorg. Daar kun je al voorbeelden van vinden in de huidige etikettering van voedsel. Dat is een jarenlange strijd geweest tussen fabrikanten en een regulerende overheid. Door compromissen zijn daar o.a. de e-nummers uitgekomen. Hele circus begint nu weer opnieuw en het zijn allemaal kosten die gemaakt worden en weer terugverdiend moeten worden. Zolang het puur economisch, is dat niet zo'n groot probleem want het is en blijf economische activiteit. Echter doordat er ook een politiek factor is, die zeer weinig zelfreinigend vermogen kent en ook niet gecorrigeerd wordt door een markt, stapel dat wel op. Wetten en regelingen buitelen over elkaar heen en het is maar zelden dat dat daar een echte destructor door heen gaat, dat alles opnieuw bekeken en bedacht wordt, zoals wel gebeurt bij economische activiteit. Het is veel meer een plak en pleisterwerkje. Dat maakt zaken ingewikkelder, complexer en heeft een kostprijsverhogend effect wat nagenoeg niet meer uit te roeien is. Ga maar een broodje frikandel op straat verkopen als beginnend ondernemer.
Even een korte zij weg. Hebben de persoon volg systemen in bijvoorbeeld de Media Markt voor hogere prijzen gezorgd? Hiermee bedoel ik de systemen die in kaart brengen hoe mensen lopen en waar ze het langst kijken etc.

Volgens mij hebben die de prijzen niet verhoogd.Natuurlijk is dat ook iets anders dan als je overal schermen neerhangt maar of het daadwerkelijk als geheel systeem duurder of goedkoper is dan het trackingssysteem vraag ik mij af.
Uiteindelijk wel, de prijzen hadden lager kunnen liggen als ze niet in die technologie hadden geinvesteerd. Nu kan dit op de lange termijn natuurlijk weer wel rendabeler worden doordat er nog beter geanticipeerd kan worden op het inkopen en lokale marketing aspect in de winkels zelf.

En zoals je al zegt is het eigenlijk niet te vergelijken met het hier gepubliceerde verhaal over coop.

Buiten dat ze kunnen zien waar mensen de meeste waarde aan hechten hebben ze in tegenstelling tot de mediamarkt vrij weinig aan de extra informatie die ze op deze manier kunnen bemachtigen.
Uiteindelijk wel, de prijzen hadden lager kunnen liggen als ze niet in die technologie hadden geinvesteerd.
Met deze instelling kunnen we alle onderzoeksinstituten ter wereld sluiten.
Buiten dat ze kunnen zien waar mensen de meeste waarde aan hechten hebben ze in tegenstelling tot de mediamarkt vrij weinig aan de extra informatie die ze op deze manier kunnen bemachtigen.
Is dit niet het enige en allerbelangrijkste wat een winkel wil weten????

[Reactie gewijzigd door Fidesnl op 7 december 2016 15:49]

Tsja, en dat geld ook al voor alle reclamefolders en TV spotjes van Supermarkten.
Helaas vinden de Supermarkten nut hebben.
Hier zie ik nog wel de toegevoegde waarde, maar de kostprijs zal erg belangrijk zijn inderdaad.
Dit vind ik een ongelooflijke drogreden. Dr C stelt hier m.i. geheel terecht dat de technologie in deze winkel bombastisch is neergezet als een "dit is de toekomst"-feature terwijl het eigenlijk gewoon veredelde prijskaartjes zijn. De extra informatie zouden ze namelijk ook op aanzienlijk kleinere schermen kwijt kunnen of kunnen aanbieden in een app o.i.d.

Dat er misschien ook wel technologie-overkill is op andere vlakken doet hier niets aan af. Dit valt naar mijn idee in dezelfde categorie als maatschappelijke problemen wegwuiven omdat elders op de wereld mensen dood gaan.

Ik ben het wel met je eens dat extra informatie bij de producten door veel mensen gewenst is, maar deze manier geeft mij een sterk "kijk ons eens"-gevoel.

Dat gezegd hebbende, Coop is een commercieel bedrijf en staat volledig in zijn recht dit te maken. Als er mensen zijn die hier behoefte aan hebben is dat mooi voor beide partijen. Een eventuele meerprijs op de producten is dan ook niet erg als die mensen dat er voor willen betalen.
Op zich is het niets bijzonders dat ze een testwinkel opzetten: alle grote ketens hebben ze, soms zelfs in ieder land een of meer. Ze experimenteren allemaal met variaties in presentatie, aanbod, etc om uit te vinden wat ons meer geld laat uitgeven. Heel gewoon en niks mis mee. En ja, Marketing vond het een mooie kans voor een stuntje, en om het imago wat op te leuken. Logisch.

Als concept lijkt het mij te beperkt bruikbaar om echt aan te slaan, zowel van uit de klant als vanuit de keten gezien. Neem iets onschuldigs als groente. Als winkel wil je dan productinformatie laten zien en recepten met spullen die je daar kan kopen, maar niet iedereen wil dat de halve winkel meekijkt met de keuzes die je daarin maakt. Dat beperkt wat je kan aanbieden op die schermen.

Op een persoonlijk device kan je veel meer bieden. Daar kan je iemand ook helpen in de keuze van pakweg een kunstgebittenplakmiddel. Bovendien kan je middels de app meteen winkel- en koopgedrag incl historie aan gedetailleerde profielen koppelen. Potentieel een goudmijn. En als je het maar aantrekkelijk genoeg maakt staan de consumenten te dringen om hun data bij je in te leveren.
Winkelen is vandaag de dag niet alleen het kopen van producten, maar het is een beleving. De koper wil soort van entertainment en luxe.
De stijgende lijn van online verkopen staat daar haaks op. Het aantal failissementen van fysieke winkel ook.

Voor mij persoonlijk geldt dat indien ik naar een fysieke winkel ga, ik alleen maar ga om het product op dat moment fysiek te bemachtigen en daar staat een meerprijs tegenover (mijn (reis)tijd en verkoers/parkeer kosten en een vaak boel frustratie over de trage "service").
De koper wil soort van entertainment en luxe. Ook de vraag naar meer informatie over een product is steeds meer van belang. Waar komt dit stukje vlees vandaan? Wat is de voedingswaarde? Past het binnen mijn dieet of andere voedingswensen? En we willen dit niet allemaal van te voren thuis op internet opzoeken, maar ter plekke.
Plaats een code op het product, de gebruiker scanned deze op z'n phone en kan verder in alle privacy de info bekijken. De code zit overigens als op het product, een simpele applicatie/website die deze codes parsed is dan al voldoende.
Voor mij zit er een verschil tussen winkelen en boodschappen doen.
Boodschappen doen vind ik namelijk een noodzakelijk iets waarbij ik streef om weer zo snel mogelijk de supermarkt uit te lopen. Ik zit dan echt niet te wachten op extra schermen om informatie te bekijken etc.

Bij winkelen kan het wel een beleving zijn om al die extra informatie te hebben.
Maar, aan de andere kant, als ik vanachter mijn PC scherm winkel, zie ik ook al die informatie en hoef ik niet rond te schuifelen in drukke winkels en vervolgens lang in de kassarij te staan.

Aangezien ik ook nog een partner heb, ontkom ik er helaas niet aan om zo nu en dan te winkelen.
Als het alleen maar fancy is zal het ook niet toegepast worden. Uiteindelijk zal het terugverdiend moeten worden. Geen enkel bedrijf zal zoiets breed implementeren voor het 'gadget-gehalte' zonder dat er een ROI is.
ok, en naamsbekendheid (spreek uit: marketing) is niet een ding ofso. Daar zal namelijk heel veel terug verdiend worden, mensen willen dit zien en zullen tegelijk ook wel ff de boodschapjes doen daar. Daarbij, als dit zelfs op Tweakers komt, moet je nagaan op hoeveel nieuws sites het zal verschijnen in Italie. Punt is dat puur en alleen de technologie terugverdienen bijna nooit een van de prioriteiten is. Marketing is het belangrijkst
Ik heb het ook niet over de wijze hoe het terugverdiend wordt, ik reageer alleen op de post van Dr c ;)

Dit kan in vele vormen waaronder naamsbekendheid. Maar ook in het generen van een hogere omzet, snijden in de personeelskosten, meer klanten trekken, klanten die meer aanschaffen of langer in de winkel verblijven.

Maar als je geen sluitende business case kan maken, dan zal het niet breed geÔmplementeerd worden. Zo werkt het in het bedrijfsleven. Het "Huis van de Toekomst" is immers ook niet in serie gebouwd.

[Reactie gewijzigd door Standeman op 7 december 2016 14:13]

Ahzo. Ik misinterpreteerde je reactie volledig :+
Mobiel bellen was 20 jaar geleden ook fancypancy, laat staan internet op je mobiel.
Dat laatste is nu zelfs een basisbehoefte.

Ik sta vaak zat in de supermarkt te kloten omdat ik iets niet kan vinden of iets exotisch zie liggen waarvan ik de naam niet weet of wat ik er mee kan.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 7 december 2016 13:56]

Ik denk dat er behoefte is naar als je bijv. een pak melk dat je te zien krijgt:
- Hoeveel calorieŽn zitten er in, en vet , suiker , etc..
- Waar wordt het gemaakt , hoe worden die koeien verzorgt ?
Je krijgt steeds meer stickers op verpakkingen (wat niemand leest/weet), het zou wellicht handiger zijn dat je op het scherm zit gluten vrij , etc.. dus ik vindt het geen overkill maar gewoon noodzaak.
Aan al die "noodzakelijke" behoeften is al voldaan, het staat namelijk op de verpakking gedrukt. Verpakkingen gaan toch niet verdwijnen dus ja wat is dan de meerwaarde?
Is dit verder handig? Geen idee, ik denk het niet. Gewone bordjes bestaan al namelijk, daar hoef je verder ook niks mee te doen dan naar te kijken. Dat scheelt weer wachten op mensen. Verder is dit een supermarkt voor boodschappen, geen museum.

Kwa inhoud voegt dit dus bijzonder weinig toe, en is het zeker niet noodzakelijk. Het is vooral erg fancy. Maar goed, misschien wordt het wat, maar op het moment ben ik vooral bang dat het onnodige duur is.

[Reactie gewijzigd door imdoctorbob op 7 december 2016 17:03]

De Amazon Go lijkt mij inderdaat geweldig, maar vooral in het concept van "ah to go"
Winkelen is vooral een beleving geworden door alle online diensten en daar hoort een kassa bij (al dan niet zelfscan voor de snelheid, maar wel een plek om af te rekenen zoals jumbo dit doet)
Vrij simpele technologie in een leuk jasje, vond de video van Amazon beter. En kijk om de supermarkt heen, Italie loopt decenia achter qua technologie, plemp je er ineens een high-tech supermarkt neer. Beetje vreemd. Desondanks krijg je dan wel leuke reacties.
Ik geloof niet dat mensen naar de supermakt komen voor interacties en contacten, en al die info over de producten klinkt leuk maar je gaat niet bij elke appel of fles bier een hele presentatie kijken.

Volgens mij is het concept van Amazon Go veel realistischer: mensen willen gewoon snel hun boodschappen doen en weer wegwezen. Boodschappen doen is voor veel mensen een noodzakelijk kwaad en geen 'belevenis'.

Edit: Dat alle producten in van die lage vakken liggen lijkt mij ook niet echt een prť, je moet naar beneden kijken en alles 'optillen'.

[Reactie gewijzigd door pposthoorn op 7 december 2016 13:56]

Waarom zien ze blijkbaar geen toekomst in online winkelen? Je kan toch al die boodschappen ook online bestellen en desnoods afhalen of laten brengen. Bij sommige winkel is dat nu al mogelijk. Zeer snel.
Als ik onderweg naar huis langs de appie rijd om boodschappen te doen ben ik 10min later thuis. Als je het van te voren besteld en zelf afhaalt kost dat niet echt minder tijd, en als je het laat bezorgen is de timing nogal een uitdaging.

Ik denk dat veel mensen vaak gewoon snel boodschappen willen doen, zo efficient mogelijk. Maar zoals hieronder aangegeven geldt dit natuurlijk niet voor iedereen.
Inderdaad.

Ik zou me kapot ergeren als Truus weer eens voor het schap staat en rustig op haar gemak 10 minuten staat te klikken en wijzen naar zo'n scherm voor de budgetwijn die ze in haar handen heeft, terwijl ik gewoon m'n boodschappen wil doen.

Wat is daar de meerwaarde van? Koop je meuk, en door met het leven. Laten we nu niet doen alsof "meer informatie" over producten voor 90% van de zooi in de supermarkt interessant is. Een pakje boter blijft gewoon een pakje boter. Melk is melk.

worden er berichten van sociale-netwerkpagina's van de supermarktketen getoond.

Man, man, man. Wat heb je daaraan als je winkelt?

Ik zie veel liever het concept van Amazon tegemoet, omdat je daar tenminste nog tijdwinst boekt. Dit lijkt meer op een verkapte poging om mensen krampachtig in je winkel te houden met "informatie en nieuwtjes". Doe er dan iets nuttigs mee, en zorg net zoals bij de MediaMarkt voor een laagste prijs garantie, met digitale prijsbordjes, die elke dag updaten.

(Maar dit zal wel te veel in het voordeel van de klant zijn, en te veel in het nadeel van de winkel)
Een pakje boter blijft gewoon een pakje boter. Melk is melk.
Er spreekt zoveel onwetendheid uit zo'n opmerking. Je hebt geen idee op hoeveel meetbare parameters melk van melk kan verschillen, en dan heb ik het nog niet eens over persoonlijke ervaring van smaak, geur en consistentie. Melk van de ene koe heeft veel meer of minder eiwit dan melk van een andere koe. Door de seizoenen heen veranderd de samenstelling van melk onder meer door de voeding van de koe (vers gras tegen hooi en kuilgras, bijvoorbeeld). De melkindustrie heeft een grote homogenieseermachine neergezet waardoor wij denken dat melk, in schril contrast tot luxeproducten als wijn en whiskey, altijd maar hetzelfde moet smaken, maar zo komt de melk niet uit de koe.

Er is zoveel meer informatie waar jij geen weet van hebt, die een supermarkt ons zou kunnen brengen...

Maar je kan natuurlijk ook gewoon naar eens specialist gaan zoals een ambachtelijke slager, melkboer, bakker en groenteman... als die niet massaal failliet waren gegaan doordat wij het gemak van een supermarkt prefereren boven kwaliteit.
worden er berichten van sociale-netwerkpaginas van de supermarktketen getoond.
Man, man, man. Wat heb je daaraan als je winkelt?
Helemaal met je eens.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 7 december 2016 15:01]

[...]

Er spreekt zoveel onwetendheid uit zo'n opmerking. Je hebt geen idee op hoeveel .. heel verhaal over melk
Juist, en wat doen we met die informatie? Melk uit de koe is niet te vergelijken met de melk uit de supermarkt. Maar de melk uit de supermarkt onderling? Same same.

Basic, AH, Campina of weet ik het. Knappe jongen als je verschil proeft.
Je hebt gelijk, mijn verhaal was te lang, maar niet af.
Ondanks de aversie van mensen voor specialistische winkels willen consumenten wel steeds meer luxe. Dus waar men tien jaar geleden nog gewoon pils dronk en dat dus ook precies was wat een supermarkt aanbood, kun je tegenwoordig tientallen verschillende speciaalbiertjes van microbrouwerijen kopen. Als ik dat bij de lokale bierspecialist doe dan kan hij me precies vertellen wat het bier kenmerkt, welke past bij mijn voorkeur etc. Maar in een supermarkt met vakkenvullers die hun basisschool net aan hebben afgerond moet je die informatie ergens anders vandaan halen. Vandaar: interactieve schermen.

Dat je dit ook toe kan passen op de door jou genoemde boter en melk zou een volgende stap kunnen zijn.
Ik wil al die dingen niet weten.

Er is al zoveel aanbod, laat mij alsjeblieft gewoon kiezen tussen een paar simpele pakken halfvolle of volle melk.

Zodra ik een encyclopedie nodig heb om in een supermarkt mijn weg te vinden doe je echt iets heel erg verkeerd in mijn ogen. Ik ben daar om levensmiddelen aan te schaffen, niet om een studie te volgen.
Dat hangt erg van de cultuur af. In de steden is het inderdaad snel, snel snel. Daarbuiten valt dat best mee. Als ik de 'grote' boodschappen haal in bijv. de Colruyt dan gaat dat op zijn gemak en sla ik best eens een praatje als je een bekende tegenkomt.

Het concept van 'amazon go' lijkt me inderdaad ook handig voor de gewone snelle boodschappen. Maar ook in bijv Frankrijk en Duitsland heb je nog altijd die grote megastores waar je van alles kunt krijgen en er ook andere winkels in zitten onder 1 dak.

Dit concept kan ook veel voordelen bieden als het ook vlot werkt. De werking erachter lijkt me ook interessant om meer over te horen. Ik zag MS Azure ertussen staan dus kan daar al een idee hebben maar toch zou het leuk zijn om ook iets over de technische kant te leren.
Wat ik handig zou vinden is als je een soort filters kan instellen voor de producten, en dat als een soort overlay zou kunnen zien. Even concreet: mijn kinderen hebben last van een lactoseintolerantie, en dus mijden we producten waar melk (of een hele trits van afgeleidde ingrediŽnten) in zitten. Het zou mij helpen om sneller boodschappen te doen als ik, bijvoorbeeld in de vorm van een soort virtuele overlay, in ťťn oogopslag zou kunnen zien welke producten hieraan voldoen. Je komt het in de gekste dingen tegen, dus ik sta heel vaak de ingrediŽntenlijsten te lezen om te zoeken naar deze dingen.

Zo ook dingen als het vergelijken van het suikergehalte van ontbijtgranen bijvoorbeeld. Best handig als je snel kan zien welke de minste suiker bevat....
Leuk concept. Maar volgens mij zal de trend meer gaan richting het online bestellen en dan ophalen of laten bezorgen. Dat scheelt namelijk een hoop tijd.
Met name groenten, fruit en andere echt vers producten zoek ik liever zelf uit in de winkel dan dat ik de meest dichtstbijzijnde bruin verkleurde krop sla die de bezorger kon vinden, thuis krijg.
Daar heb je de markt voor. Maar heb je geen markt, dan bestel je het ook gewoon online. De dame die bij ons de boodschappen bezorgd weet dat ze niet met een verlepte wortel aan hoeft te komen.
Dat is wat naief naar mijn mening.

Een supermarktketen weet natuurlijk ook wel dat wanneer je groenten besteld je niet met verlepte exemplaren moet aankomen. Want dan neem je dat de volgende keer niet meer af, en verdienen ze minder. Dus zorg je dat je goede exemplaren levert.

Naar alle waarschijnlijkheid ontstaan er, als de supermarkt geen goede producten levert, diensten die weer specifiek op dit probleem inspelen. Neem bijvoorbeeld al die maaltijdboxen die je kan bestellen, of fruit.

Dus kan je aan het einde van de dag alsnog je versproducten, met zekerheid, online bestellen.
Denk zelf van niet, en al helemaal niet als het geld kost (je woont in Nederland hť :+ )
En bezorgen is ook nog eens de pest voor het milieu, dus dat is ook weer een groot deel van de markt die het nooit zal doen.

[Reactie gewijzigd door stewie op 7 december 2016 15:52]

Bezorgen is slecht voor het milieu? Ophalen niet?
Nee, niet op de fiets.
Je hebt gelijk: niet op de fiets. Gelukkig brengt mijn supermarkt de boodschappen ook op de fiets.

Ik hoop dat je betere argumenten hebt. Tot op dit moment bewijzen de cijfers in ieder geval dat je ongelijk hebt.
Dat een fiets altijd beter is, ja dat klopt.
Ook voor je gezondheid beter, en je hoeft ook geen extra belasting te betalen aan benzine. :z

[Reactie gewijzigd door stewie op 7 december 2016 19:05]

Als meer mensen kiezen voor de optie bezorgen, wordt het vanzelf goedkoper voor de consument.
De optie bezorgen is al beter voor het milieu dan zelf op komen halen.

Bij een volledig online werkende supermarkt heb je gewoon verschillende distributiecentra geplaatst op economisch voordeligere locaties. Zodat de kosten enorm teruglopen en je naar alle waarschijnlijkheid nog goedkoper uitbent ook.

Daarom zijn internet winkels, net al waar wij Tweakers onze elektronica vooral vandaan halen, goedkoper dan winkels met meerdere vaste vestigingen.
Voedsel is gewoon anders dan elektronica, ik wil fruit groente en vlees gewoon kunnen zien en niet met een zakje/pakjes zitten die tot vandaag houdbaar zijn. (heb ik al een paar keer gehad bij AH thuisservice, daarom doe ik het ook niet meer)

[Reactie gewijzigd door stewie op 7 december 2016 19:25]

Dat is niet futuristisch, dat is kats achterhaald! Waarom in hemelsnaam nog naar de supermarkt gaan, terwijl je anno 2016 ťlk product gewoon op je schermpje tevoorschijn tovert?
Omdat veel mensen niet veel geld hebben (bestellen online kost geld), en niet veel mensen bestellen nog voor een week eten (dat is ouderwets)
Wat een onzin. Bestellen online kost onderaan de streep gewoon minder. Knappe kerel als je voor 3.95 euro je auto kunt pakken, naar de winkel kunt rijden, je winkelmandje vol te storten, wachten bij de kassa en dan ook weer de boel naar huis brengen. Ik doe het in ieder geval al jaren online en de besparing is aanzienlijk. Bovendien is het bewezen dat online winkelen minder uitnodigt tot het doen van inpulsaankopen.

Wij bestellen verder 2x per week onze boodschappen, omdat we simpelweg weinig opbergruimte hebben. Als we iets vergeten, dan kunnen we het altijd nog bijbestellen of na laten bezorgen. Bestel ik nu, dan heb ik over anderhalf uur mijn boodschappen binnen.

[Reactie gewijzigd door mind123 op 8 december 2016 14:38]

Fiets ooit van gehoord? Dat doen miljoenen mensen, moet je ook eens proberen :z
En wacht ook bijna niet bij de kassa want we hebben een hand scanner, maar aanbiedingen bij verschillende winkels heb je ook niet online.

En doe nooit impuls aankopen, want geen geld = geen impuls.
Als je nooit impulsaankopen doet omdat je geen geld hebt, dan heb je misschien toch je focus verkeerd. :-)

Want waarom op het fietsje naar de supermarkt, je tijd verspillen aan boodschappen, terwijl je ondertussen ook een uurtje had kunnen werken? Dat uurtje werken levert mij netto een paar tientjes op.

Dan ga ik echt niet voor 3.95 lopen klootviolen met een handscanner, een rotmandje dat nťt te zwaar is en een fles wijn onder de arm op de fiets.
Veel last van morbide obesitas? Als je niet eens meer een mandje kan vast houden :+

En van meer werken hou je niet meer over, want zo werkt ons geweldige belastingstelsel nou eenmaal.. (daarom ook, als je arm bent blijf je arm zie alle cijfers die er zijn,)
Een bijzonder gaaf concept! vooral met die schermen boven bepaalde producten. Ik werk zelf in een Albert Heijn en ik krijg veel vragen over bijvoorbeeld soorten wijn. Met zulke schermen zou je die vragen makkelijk weg kunnen nemen.

Wat mij echter wel onhandig lijkt is de ruimte verdeling. Als je in een supermarkt boodschappen doet zie je al snel dat alle wanden bomvol staan met schappen, er is te weinig ruimte voor deze concepten in ons kleine landje ben ik bang.
Vooral de traagheid van het systeem lijkt me frustrerend. Ook in een drukke supermarkt heb je niet de mogelijkheid om voor een schap te gaan staan, te wijzen naar een product en dan rustig informatie er over te lezen (al denken sommige mensen daar anders over in mijn lokale AH).

Wel vind ik het een mooie toevoeging dat je informatie, die niet direct op de ingrediŽnten van een product slaan, kunt verkrijgen, zoals afkomst en carbon-footprint. Eventueel kun je hier op ook allergieŽn nog eens mee benadrukken.
Ben wel benieuwd wat er gebeurt als meerdere mensen producten tegelijk uit het schap pakken.
Dat hangt af of je een klantenkaart hebt, uiteraard. Of wellicht aan de hand van je klantengegevens geeft het scherm voorrang aan grootgebruikers.
Prachtig marketing verhaal, maar ik zie er voor de consument weinig meerwaarde in.

Producenten willen helemaal niet dat je veel over hun producten weet (kijk voor de grap maar is een paar afleveringen van de keuringsdienst van waarde :P)
Dus de informatie die je krijgt zal hoogst waarschijnlijk zeer beperkt en door de fabrikant gemanipuleerd zijn.

En zelfs al zou de informatie wel kloppen, kan deze dan niet gewoon direct op de verpakking gezet worden?

Er is best wel wat te innoveren in de supermarkt, maar het ophangen van schermen en kinect cameras lijkt mij niet de juiste weg.
Toevallig ken ik een paar supermarkten die dit dus allemaal al doen, netjes ouderwets op papier, met gelikte brochures (Venlo, Rotterdam etc). Op het moment is biologisch en gezond hip.

Het klopt als een bus dat producenten hier niet altijd op zitten te wachten. AH heeft heel lang "per ongelijk" hun barcodes over de hoeveelheid zout geprint. Dusch de vraag is of ze het altijd eerlijk zullen vermelden, maar het is zeker zo dat hier vraag naar is.

Ben wel benieuwd wat ze aan data opslaan en wat dat weer tot een big brother discussie gaat leiden.
Mij zou dit iig super lijken, maar ik ben dan ook altijd wel opzoek naar dit soort achtergrond informatie. Wat we wel weer eens opvalt is dat de schermen en informatie met irritante fly-ins op het scherm verschijnen. 2 woorden 9 letters: duurt lang. Als het zo langzaam gaat ben ik allang niet meer geÔnteresseerd en alweer onderweg naar de volgende hype ;)
Als je dit soort dingen echt wil weten, waarom dan niet je smartphone met internet pakken?

Productnaam intikken op Google en je weet het. Om daarvoor nu een hele winkel te gaan verbouwen...
Doe ik ook wel regelmatig, maar dan is het nog vaak teveel moeite en zullen gebruikers het vaak niet doen. Ik nam even mijzelf als voorbeeld, maar denk dat veel mensen erbij gebaat zijn wat beter te weten wat ze in huis halen. Daarnaast denk ik dat het de ideale marketing manier is om ook andere zaken te pushen. "u heeft deze producten gekozen, misschien passen deze reclame artikelen er ook goed bij". Ik geloof heilig dat dit de toekomst van shoppen is, technology driven volledig push.
Ik denk dat je volledig gelijk hebt qua marketing.

Dit is natuurlijk niet ten voordele van de klant, maar een nieuwe manier om nog meer reclame door je strot te duwen.
2 woorden 9 letters: duurt lang.
Bier halen
Doet me denken aan de korte film Hyper reality. Dit is een stap in de goeie richting in elk geval :)
https://www.youtube.com/watch?v=YJg02ivYzSs
Het is allemaal mooi, net zoals het artikel over Amazon. Echter hebben veel supermarkten nu nog de grootste moeite om je rekening te laten kloppen. Bij veel van mijn bezoeken rekenen ze wel enkele euro's verkeerd aan. Vooral met promoties hebben ze de grootste moeite. Dus vooraleer je zulke dingen uitrol, zorg dan dat je nu al in orde bent.
Dat klopt inderdaad. Maak het zelf ook nog regelmatig mee.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*