Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

T-Mobile verhoogt snelheid van abonnementen voor dsl-internet en wijzigt prijzen

Door , 148 reacties, submitter: man-o-script

T-Mobile heeft de prijzen aangepast van zijn abonnementen voor dsl-internet. Het goedkoopste 20Mbit/s-abonnement wordt 3,50 euro per maand duurder en behoudt dezelfde snelheid. Het duurste abonnement wordt sneller en goedkoper.

Het voormalige 40Mbit/s-abonnement krijgt een snelheidsverhoging naar 50Mbit/s en de prijsverhoging is een euro per maand. Het 80Mbit/s-abonnement gaat naar 100Mbit/s, maar wordt officieel vier euro per maand goedkoper. In de praktijk blijft de prijs gelijk, omdat T-Mobile al een korting van vier euro gaf, meldt Breedbandwinkel. Verder verhoogt T-Mobile het tarief voor klanten die ook vaste telefonie afnemen naar 12 cent per minuut. Dat was 11 cent per minuut.

De prijzen voor de glasvezelabonnementen zijn niet gewijzigd. Het goedkoopste 20Mbit/s-abonnement, dat voor 23,50 euro per maand werd aangeboden, is echter geschrapt. Het 50/50Mbit/s-abonnement van 32,50 euro is daardoor nu het goedkoopste glasvezelabonnement.

De nieuwe voorwaarden gelden voor nieuwe klanten of bestaande klanten die hun abonnement aanpassen. De tarieven voor interactieve tv en extra's zoals sportkanalen blijven ongewijzigd.

Update 14:41: De prijs van het duurste abonnement is niet omhoog, maar juist omlaag gegaan van 33,50 naar 29,50 euro. In een eerdere versie van dit artikel stond dat andersom vermeld.

Oude snelheid (down/up)
20/2Mbit/s 40/4Mbit/s 80/8Mbit/s
Nieuwe snelheid (down/up) 20/2Mbit/s 50/5Mbit/s 100/10Mbit/s
Oude prijs (per maand)
€23,50 €26,50 €33,50*
Nieuwe prijs (per maand)
€27 €27,50 €29,50

* T-Mobile gaf al lange tijd 4 euro korting op het duurste abonnement, waardoor de prijs al uitkwam op 29,50 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-08-2017 • 12:08

148 Linkedin Google+

Submitter: man-o-script

Reacties (148)

Wijzig sortering
nieuws: Tele2 verhoogt prijzen internetabonnementen voor bestaande klanten
nieuws: KPN verhoogt internetsnelheden en tarieven en komt met abo voor 4k-tv...
nieuws: Provider Online.nl verhoogt prijzen internetabonnementen tot 25 procent

Ook al zegt de ACM van niet. Ik heb steeds meer het gevoel dat de laatste 2 jaar de kosten van instap- 'internet-only' gigantisch aan het stijgen zijn bij alle DSL providers. De afgelopen twee jaar heb ik gemiddeld 20 euro per maand betaald voor een 30Mbits-lijntje. Nu kosten vergelijkbare lijnen al gauw richting de §30 per maand.

Je lijkt gigantisch gepushed te worden naar Vendor Lock-In / Alles-in-1 abonnementen
Zeg nu eerlijk, veel maakt 50Mbits of 100Mbits nu niet uit voor de modale internet gebruiker. Echter de providers zijn het wel constant aan het verhogen (in BelgiŽ doet Telenet dit ongeveer iedere 2 jaar).
Maar als de modale internet gebruiker er niets van merkt en een beetje slim is, dan gaat hij gewoonweg naar een goedkoper abonnement. De operator moet echter zijn winst blijven behouden en merkt wel (in beperkte mate) dat er klanten zijn die (bij elke wijziging in de producten zoals snelheid en limiet) er overgang is tussen de abonnementen.

Een paar jaar geleden bij Telenet de downgrade gedaan van §42/maand (voor onbeperkt internet aan 100Mbits) naar §27/maand (voor 150GB limiet aan 30Mbits) omdat hun §27/maand abonnement 150GB ipv 100GB limiet kreeg. Uiteindelijk in ons huishouden praktisch niets van gemerkt behalve dat we §15/maand konden uitsparen. Moest iedereen jaarlijks eens nakijken of hun product nog voldoet aan hun noden (en of een goedkoper product niet beter is), dan zou het snel gedaan zijn met de providers. Je wilt immers niet weten hoeveel mensen een te duur pakket hebben voor wat ze eigenlijk nodig hebben.
Dit inkomstenverliest is wat de providers willen voorkomen dus moeten alle prijzen naar boven of (nog beter) hun klanten laten binden in all-in-one packs.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 16 augustus 2017 12:40]

Jaarlijks checken of je nog de beste deal hebt is inderdaad verstandig. Beperk het echter niet alleen tot internet, maar neem alle vaste kosten onder de loep. Kan je verzekering goedkoper? Heb je alle verzekeringen nog nodig? Kan je hypotheek voordeliger? Hier kun je enorm mee besparen.
Ja dat is ook belangrijk. Ik heb bv een brandverzekering en electriciteit en water die inbegrepen is men huurprijs dus die kan ik niet los krijgen. Dan vind ik het niet erg van wat meer te betalen voor telecom.

Het is allemaal afhankelijk van hoeveel je verdient. als je het kan veroorloven om in mijn geval voor hetzelfde aanbod 17 euro per maand meer te betalen maar dan de luxe te hebben van dubbele snelheid
vast internet 2 GB meer en 2x zoveel zenders + coax vs dsl tja waarom zou je het dan niet doen?

Ik begrijp wel mensen die in een moeilijkere situatie zitten maar ik moet me nauwelijks zorgen maken.
Dan kan je kiezen om voor het goedkoopste te kiezen of iets duurder allemaal afhankelijk wat je andere uitgaven zijn.

Ik zeg maar als je bv geen auto nodig hebt in mijn geval waarom zou je dan jezelf niet wat meer luxe anders geven?
Je hebt gelijk. Het gaat mij ook niet perse om het geld, het gaat erom dat je krijgt waar je behoefte aan hebt. Als dat luxe is, dan is dat natuurlijk prima. Behoeften kunnen veranderen, daarom moet je regelmatig dit soort dingen onder de loep nemen.

In mijn geval was het kostenaspect vroeger heel belangrijk, nu kies ik waar mogelijk voor zo duurzaam mogelijk.
In BelgiŽ hebben de meeste (gemiddeld geprijsde) internetpakketten een datalimiet, vergelijkbaar met wat we in Nederland bij het mobiele internet kennen. Bij normaal gebruik (inclusief Netflix e.d.), loopt je in BelgiŽ al snel tegen die datalimieten aan. In Nederland hebben we de luxe dat we ons daar geen zorgen over hoeven te maken, zelfs niet bij de allergoedkoopste pakketten. Zelf beschouw ik mijzelf ook als een gemiddelde gebruiker en ben onlangs overgestapt van een 20 Mbit/'s naar een lijntje van 100 Mbit per seconde, waarbij ik nauwelijks een verschil merk, behalve bij die enkele keer dat er een grotere update moet worden binnengehaald. Gelijktijdig online zijn met diverse telefoons, terwijl er in HD naar Netflix wordt gekeken was over de 20 Mbit per seconde verbinding ook geen enkel probleem. De feitelijke snelheid haal ik echter wel, volgens de speedtest. Ik game niet online, waardoor ik daar geen oordeel over kan geven, maar ik kan me voorstellen dat het verschil daar wel merkbaar zal zijn.
En hoeveel mensen zitten op Netflix? Naar mijn mening nog niet de gemiddelde internet gebruiker. Ik ken zelfs een Netflix gebruiker en hij komt nog niet aan de 150GB (al komt hij wel in de buurt en is hij inderdaad geen fervent gebruiker).
Neemt niet weg dat Telenet en Co hun marketing wel met een korreltje zout mag genomen worden. Ze doen voor dat hun goedkoopste abonnement enkel voor mensen is om het internet te ontdekken (terwijl wij er met 3 zeer internet actieve mensen op zitten*) en als je een gezin hebt bijna moet kiezen voor het zwaarste abonnement.

* wij letten wel goed op wat we online doen (zoals nachtsurfen als je iets groter wilt downloaden) om het verbruik laag te houden, maar uiteindelijk is het perfect mogelijk.
Uiteraard heeft een lijntje van 20 Mbit/'s z'n beperkingen, maar bijvoorbeeld gelijktijdig Netflix en een YouTube filmje kijken ging vrijwel altijd zonder haperingen, beiden in HD kwaliteiten. Veel meer zit er overigens niet in hoor, maar ik denk dat veel consumenten prima af kunnen met een langzamere verbinding.
Probleem met dsl is dat vele niet eens sneller kunnen krijgen gezien de afstand tot de wijkkast. Zit je nu dus op zeg 10/1 met je 20/2 abbo dan ga je dus steeds meer betalen en krijgt er nooit meer voor terug.

De acm die slaapt slaapt en slaapt en als ze wakker worden kunnen ze alleen achteromkijken naar de puinhoop en opruimen is dan al weer te laat.
inderdaad ik zit bij t mobile maar mn max is 22 mbit. (effectief 1.6 MB per seconde als ik geen TV kijk) ik heb hier dus niks aan.
dan maar weer naar ziggo en een paar euro teveel betalen voor dat klotevoetbal en F1 waar ik niet op zit te wachten

[Reactie gewijzigd door toeschouwer op 16 augustus 2017 12:40]

Maar met ziggo kan je tenminste 300mbit halen. Zonder afhankelijk te zijn van de afstand tot de centrale.
LOL, geen Ziggo begrijp ik hieruit? Kan is wel de term ja... het kan, maar het gebeurt niet...

Juni zenderindeling wijziging en sindsdien is het 10 mbit van de 150... Blokjes op de tv en ik moet kabels controleren, want... 's nachts als er geen overboeking is en ik nergens last van heb, dan moeten mijn kabels anders liggen ofzo ;)

Ik kan naar glasvezel (beter gesteld, monteur komt morgen langs), maar KAN is een "kan" en neem dat niet blind aan. De service is om te janken, je moet echt mazzel hebben met een goede medewerker die niet alleen het script afwerkt, maar ook weet waar het over gaat.
Dan zou ik alles eens goed nalopen en de klantenservice bellen.
10 mbit van de 150 is erg slecht en heb ik nog nooit van gehoord

Er moet iets vreselijk mis zijn
Als dat zo is, zullen ze een monteur langsturen
Ik zit al jaren bij ziggo en zoiets nog nooit meegemaakt. (buiten storingen die er ook bijna nooit zijn).

Ik krijg altijd dat wat ik betaal.

Of je verzint je verhaal...maar daar ga ik even niet vanuit.

[Reactie gewijzigd door jqv op 16 augustus 2017 15:05]

Tot juni was het buiten wat schommelen tot een 80mbit en af en toe een blokje (bij een lekkere onweersbui) gewoon prima, maar zodra het niet meer werkt kom je erachter wat je aan een leverancier hebt. In dit geval ben ik bedroefd over wat er over is...

Ennuh, de monteur moet niet bij mij zijn, maar bij de straat... in huis is er niks te verbeteren, dat staat zelfs genoteerd bij de aansluiting toen al bleek dat het signaal naar mijn adres erg erg zwak is (gemeten op meterkast, dus ook geen interne kabel ofzo).

https://www.facebook.com/ZiggoCompany/posts/1760929537267920
https://www.facebook.com/ZiggoCompany/posts/1755697364457804

[Reactie gewijzigd door Freaky_Angelus op 16 augustus 2017 15:19]

Ik heb al ziggo sinds het bij UPC chello heet. En ik heb altijd de snelheden netjes gehaald en tv kwaliteit is subliem. Ook de service ben ik altijd erg over te spreken geweest (die paar keer dat ik ze nodig had)

Nou weet ik niet hoe ziggo is in oud-ziggo gebied natuurlijk.
Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb verschillende pakketten gehad en altijd de geadverteerde snelheden behaald. Dit is uit de tijd dat er nog een 120 mbit down pakket was.

Storingen waren ook zeldzaam.
Ik heb bij ziggo gewerkt toen het nog @home was. Het is per regio onwijs verschillend, Tilburg was iig altijd feest, onwijs slecht daar!
Maar De Huidige Ziggo is niet de oude Ziggo waar je gewerkt hebt. UPC heeft Ziggo overgenomen. En eigenlijk alleen de naam is nog behouden. Voor de rest is Ziggo weg.
Ik sluit me voor de volle 100% bij je aan, al ken ik Ziggo nog van de tijd dat het Casema heette...
Precies, ben al klant sinds 2002 en het is door de jaren heel vaak van naam veranderd. Maar altijd (mits ik bereid was te investeren in nieuwe routers etc) kunnen beschikken over minimaal 90 procent maar meestal meer van de beloofde snelheid.

Elk jaar wel een x een storing gehad, maar die zijn altijd netjes verholpen. Vaak zelfs voordat ik de storing had gemerkt omdat ik bijv op m'n werk was. Maar dan kreeg je altijd netjes een mailtje met wat er gedaan is.

Laatste 2 jaar doen ze heel veel preventief onderhoud, 's nachts en kan ik me amper nog een storing herinneren.

De slechte TV kwaliteit sinds eerder dit jaar kan ik wel onderschrijven.Dat is op momenten echt hopeloos. Zelfde apparatuur, maar met regelmaat veel blokjes. (Ook de Horizon gids - kijk bijna nooit live tv - werkt als een draak tegenwoordig).
Zins 16 mei 2008 heet het Ziggo.
En betrof een fusie van @Home, Casema en Multikabel.
Was er zelf ook wel even benieuwd naar namelijk, en heb het dus even opgezocht.
Bron
:)
Ik heb hele slechte service gehad bij UPC en ziggo, zelfs zo erg dat ik bijna op kosten werd gejaagd terwijl monteurs zelf telkens fout zaten... gelukkig wel eindelijk korting kunnen krijgen.
[Off-topic]
Ik heb ook het zelfde probleem gehad na de zenderwijziging (‘s ochtends ok, ‘s avonds blokjes). Na een paar gesprekken met de ziggo alles dan uiteindelijk toch aangepast naar KOKA9 en nergens meer last van. Probleem is de het frequentie gebruik van ziggo die voor een gedeelte gelijk is met 4G.
LOL, geen Ziggo begrijp ik hieruit? Kan is wel de term ja... het kan, maar het gebeurt niet...
Al sinds half jaren '90 een Ziggosmaakje ( essent@home en alle benamingen ertussenin )
Ten alle tijden haalde ik de aangegeven snelheden ( soms zelfs een paar % sneller )
Uitstapje naar DSL gemaakt, waar hetzelfde aan de orde was, sinds 5 jaar terug bij Ziggo, en buiten een defect modem nooit onder de beloofde max gezeten.
Heb je geen stopband filter nodig. Een collega van mij had ook Ziggo en soortgelijke issues. Een simpel filtertje loste alle op.
Filter zit er tussen en dit ging dus van letterlijk prima naar 0.0 na een zenderindeling wijziging. Het signaal was al niet goed op mijn adres en is nu nog verder weggevallen...

Wat betreft alle andere reacties... na 10 jaar Ziggo is het gewoon voorbij... De kwaliteit is zienderogen achteruit gegaan (sinds overname / samengaan Vodafone) in het laatste jaar en de ondersteuning lijkt inmiddels verdwenen. Als je opmerkingen krijgt over 'half duplex' op je gigabit router, dan begrijp je hopelijk dat dat script-service gedeelte niet werkt. Ik had 2,5 jaar geleden mazzel met een goede medewerker toen ik hier kwam wonen, maar nu krijg ik slap na slap verhaal en simpelweg het niet accepteren dat alles werkte voor de zenderindeling wijziging en nu alles onacceptabel is (qua kwaliteit). Dan moet je een keuze maken, blijven of vertrekken en het is de helpdesk (of gebrek aan help) dat dus een overstap naar glasvezel betekent.

Daarvoor zat momenten met geen 150mbit momenten, maar ik ga niet klagen als het tussen 80 en 130 schommelt... Alleen als mensen hier gaan beweren dat Ziggo geen overboeking kent (wat wel in de andere reacties geÔnsinueerd wordt) dan uhm... ga maar eens controleren. Het is die <10 momentjes + blokjes die het nu verpesten en als je dan geen ondersteuning krijgt, dan houdt het op.

[Reactie gewijzigd door Freaky_Angelus op 16 augustus 2017 14:44]

Ik ben al 15+ jaar abonnee bij Ziggo en het voormalige Casema, en mijn ervaring met hen is door de jaren heen altijd hetzelfde geweest: administratie, klantenservice etc. zijn om te huilen maar als het eenmaal werkt, werkt het ook verdomd goed.
LOL, geen Ziggo begrijp ik hieruit? Kan is wel de term ja... het kan, maar het gebeurt niet...
Als meer als het gemiddelde aantal gebruikers de snelheid halen, dan mag je gerust "KAN" gebruiken als provider. Er zijn altijd uitzonderingen, het is dan echter weer wel zo dat het probleem natuurlijk wel gewoon opgelost zou moeten worden en de klant in dezen gewoon terecht gecompenseerd wordt.

Ik ben bang dat meer dan het gemiddelde inderdaad geen problemen ervaart, anders had het aantal klachten op internet ook een heel stuk hoger geweest.
Juni zenderindeling wijziging en sindsdien is het 10 mbit van de 150... Blokjes op de tv en ik moet kabels controleren, want... 's nachts als er geen overboeking is en ik nergens last van heb, dan moeten mijn kabels anders liggen ofzo ;)
En geen storingsmonteur of netwerkmonteur die langs is geweest om eens te komen kijken en meten?
De service is om te janken, je moet echt mazzel hebben met een goede medewerker die niet alleen het script afwerkt, maar ook weet waar het over gaat.
Daarin is Ziggo niet de enige het is ongeacht het bedrijf altijd maar weer afwachten wat je aan de lijn krijgt. Mij is het vooral opgevallen dat zodra je iemand van een externe callcenter aan de lijn krijgt, de kennis al ver beneden peil is. Dat zie je bij Ziggo, KPN, T-Mobile, Telfort en bij menig ander provider.
Nee er is geen monteur langs geweest, maar dat is deels ook mijn keuze geweest. Bij betrekken van dit adres was het al een uitdaging en bleek het signaal al relatief slecht hier te zijn, dat is ook gewoon op afstand uit te lezen... Nog los van het feit dat alle kabels toen zijn geoptimaliseerd, dus ja... kabels! wederom!

De klantenservice wil dat en het feit dat voor de indeling en na de indeling er niets is veranderd bij mij, niet begrijpen. Ik ga geen vrij nemen om een monteur tot een conclusie te laten komen die al overduidelijk is, plus... het aanbod is zo geweldig niet meer, dus de overstap is een realiteit. Grofweg 10 jaar zonder problemen en 2 maanden die een nare smaak geven.

Maar die 150mbit komt gewoon met overboeking (alle 3 adressen in de afgelopen 10 jaar) en is geen garantie... Dus iedereen die het wel constant haalt, ga eens rond etenstijd een speedtest doen ;)


-edit-
Monteur glasvezel bevestigt net mijn verhaal... 6 a 7 van de 10 stappen in de buurt over omdat Ziggo hier niet meer fatsoenlijk werkt. Kan dus niet dat ze dat niet weten ;)

[Reactie gewijzigd door Freaky_Angelus op 17 augustus 2017 11:53]

Ziggo is voor mij geen optie meer. Keer op keer storing gehad met Ziggo terwijl er prijsverhoging op prijsverhoging kwam. Ik kon erop rekenen dat ik minimaal 1 keer per week een storing had.

Snelheid werd ook niet altijd wat ze beloven.
Ziggo is anders toch behoorlijk wat prijziger dan T-Mobile, wanneer je dezelfde snelheden van beiden met elkaar gaat vergelijken.

T-Mobile 40/4Mbit/s wordt namelijk §27,50 per maand
Ziggo 40/4Mbit/s eerste 6 maand §34,95 daarna §39,95

Dus of het nu gaat om een paar euro, nou nee, maak daar bij Ziggo maar gerust ~10 euro extra paar maand van in vergelijking tot T-Mobile
Maar snap je punt.
Ikzelf zit al aangesloten op Ziggo met een 150/15Mbit/s TV & Internet aansluiting, en betaal daar maandelijks §61,50 voor.
Dat is dus inclusief TV, en dat terwijl ik niet eens een TV heb, maar toen nog geen keus had om ook zonder TV, internet af te nemen, waar dat nu inmiddels al wel weer een tijdje mogelijk is.
En dat wordt dan ook als eerst aangepakt, wanneer mijn contract eenmaal afloopt.

@The Ghost:
Heb het net even weer bekeken, en zie toch echt §61,50 waarvan de eerste 6 maanden §34,95
Bron
Of zit ik nu verkeerd te kijken :?

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 16 augustus 2017 13:38]

Dan zou ik even contact met Ziggo opnemen, ik heb ook 150 / 15 en dat is §51,50.
Waarschijnlijk jij dan ook telefoon van Ziggo, want alleen internet (inclusief kabel tv) is niet zo gek duur.
Ik gok dat jij dan al langer lid bent?
Als je in het afgelopen jaar (1,5 jaar?) lid bent geworden, betaal je boven de 60 euro per maand.
*Hangt ook nog beetje af van de decoder die je wel/niet hebt gekozen.
Waarschijnlijk een aanbieding 'eerste drie maanden voor 35 euro', wat het dan gemiddeld ~51 euro per maand maakt voor een jaar.
https://www.ziggo.nl/internet/internet-complete/

Bij nieuwe aansluiting 3 maanden voor 34.95 daarna en voor huidige klanten 51.50

Enige is dat je geen HD zenders hebt, wel alles digitaal en Ziggo Sport.
Dit is dan wel zonder telefoon,
Wel eerlijk vergelijken.

T-Mobile is inderdaad §27.50 p/m
Maar Ziggo is (zonder korting) § 39.95 p/m en dus niet §47.50 zoals jij zegt.

Jij hebt de TV+Internet van Ziggo gebruikt.

PS. Het ergste van Ziggo is dat er altijd standaard TV word geleverd waar je dus ook altijd voor betaald. Het is dus niet meer puur alleen internet.

[Reactie gewijzigd door SpiriTNL op 16 augustus 2017 13:24]

Mijn fout inderdaad, ik zat in eerste instantie bij abbo's te kijken, waar ook bellen nog bij in zat.
En dat was natuurlijk niet de bedoeling.
Inmiddels dan ook aangepast, en thx voor het melden natuurlijk.
:)
Tja. Maar dan mag je je afvragen of je die snelheid met ADSL ook echt haalt. Het kost niks maar in veel gevallen heb je ook niks. Eigenlijk kun je kabel alleen eerlijk met glasvezel vergelijken.

Maar dat kan dus ook in veel gevallen niet omdat er geen glasvezel beschikbaar is.

Heerlijk niet zon open markt?
Tja. Maar dan mag je je afvragen of je die snelheid met ADSL ook echt haalt. Het kost niks maar in veel gevallen heb je ook niks. Eigenlijk kun je kabel alleen eerlijk met glasvezel vergelijken.

Maar dat kan dus ook in veel gevallen niet omdat er geen glasvezel beschikbaar is.

Heerlijk niet zon open markt?
Dat valt allemaal wel mee, tot 2 jaar terug bij kpn gewerkt en zelf gezien dat ze echt op enorm veel plekken enorme snelheidsverhogingen over adsl (mix deels glas, deels koper) hebben bewerkstelligd.

Blijven er nog plekken over met lage snelheden? Dat dan weer wel. Zo erg als jij het schetst is het echter ook absoluut niet.
Weet niet of de actie nog geld, maar bij Ziggo kan je ook alleen internet afnemen en tv kijken via Ziggo Go.
Bij KPN krijg je in dat geval een korting
Mits je het op een zeuren zet, over het algemeen krijg je moeizaam een korting los.
Ik kreeg bij de aankondiging van de tariefverhoging bij KPN onlangs ook een mededeling dat ik een korting zou ontvangen omdat de 20mbit niet gehaald kan worden op mijn adres.
Geen gezeur voor nodig gehad.
Ik kreeg bij de aankondiging van de tariefverhoging bij KPN onlangs ook een mededeling dat ik een korting zou ontvangen omdat de 20mbit niet gehaald kan worden op mijn adres.
Geen gezeur voor nodig gehad.
Precies dat dus. Je verwoord het eigenlijk precies goed; ik. Lang niet iedereen krijgt het voor elkaar. De eerste paar keer bellen resulteerde voor mij in een teleurstellend antwoord. Pas bij de laatste medewerker en aangeven dat ik dan inderdaad ging overstappen, gaf deze aan dat ik korting kon krijgen.

Veel consumenten laten her er ook bij zitten omdat het soms best wat tijd en moeite kost. Het merendeel van de consumenten weet er zelfs helemaal niet vanaf en vinden het wel best, en een ander groot deel besteld elders (na het jaar) een pakket om daar vervolgens een korting te genieten.

KPN is het natuurlijk ook niet verplicht om een korting te geven en is wat dat aangaat best coulant. Het merendeel van de mensen die verlengen, stappen waarschijnlijk al niet eens over omdat het vaak tot ongemakken lijdt als, downtime, verandering aan e-mail adressen etc. etc.
Deze korting is standaard verstrekt aan iedereen die onder de 12 MB zat qua downloadsnelheid (meen ik). Daar hoefde helemaal niemand iets voor te doen. Zelf woon ik ook een eindje van een centrale vandaan, en heb ik deze mail ook gekregen. Netto ging ik minder betalen dan voor 1 juli.
Precies. Pure diefstal. Maar ja 't is nog maar 5% van de markt of zo.. Dus ja dan wordt 't duurder want de infrastructuur moet er voor in de lucht gehouden worden. Komt 'n periode aan dat je dsl abonnement duurder is dan een glas/kabel abonnement en je nog steeds 4/1 hebt zoals mijn vader of 10/1 zoals ik. Pfff..
Indien je dataverbruik niet gigantisch is (max. 5 GB per dag), kun je haast beter kiezen voor een Unlimited data abonnement op 4G. Dan betaal je bij Tele2 26 euro per maand voor internet, kan je het per maand opzeggen, krijg je een maximale snelheid van 225/50 Mbps, heb je wel nog een Mifi router nodig. Onbeperkt bellen zit er ook nog bij inbegrepen. Kosten voor vast internet worden echt belachelijk hoog.
Behalve dat er volgens mij in de voorwaarde staat dat je het niet voor dit doeleinde mag gebruiken
Zou best kunnen. Maar in de wet staat dat teethering gewoon mag en de provider er niets tegen mag doen.
Tethering mag ook zeker dat wordt niet betwist.
De provider mag echter welk eisen stellen aan welke apparaten op een rechtstreekse manier met hun netwerk verbonden worden.

De wetterlijke voorwaarden waar deze eis aan moeten voldoen, en dat is dat je geen onderscheid mag maken in verschillende types, maar wel in welke apparaten.

Een provider mag zeggen "alleen 4G telefoons" of alleen "docsis 3.1 modems" of alleen Modems die "xDSL" ondersteunen.

Je kan ook niet bij een provider gaan klagen dat een "RJ** to microusb adapter icm een telefoon" niet werkt.op hun netwerk als modem. De provider mag eisen stellen aan de apparatuur.

Mijn verhaal staat los van het feit dat veel providers Łberhaupt geen eigen modems toelaten ondanks dat ze dit wettelijk wel moeten
Heb je daar een betrouwbare bron voor toevallig?
Je kan ook niet bij een provider gaan klagen dat een "RJ** to microusb adapter icm een telefoon" niet werkt.op hun netwerk als modem. De provider mag eisen stellen aan de apparatuur.
Dit is heel wat anders: wat jij hier beschrijft is dat de klant niet mag eisen dat een bepaald apparaat goed werkt met het netwerk. Maar wat hierboven voorgesteld wordt gaat erom of een aanbieder je mag aanklagen of de overeenkomst beŽindigen als jij bepaalde apparaten met zijn netwerk gebruikt.
Ik kom voor mijn werk regelmatig met deze regelgeving in aanmerking.

Een aantal van de klanten van mijn werkgever, bieden internet aan aan hun klanten.
Onze klanten moesten aan een aantal regels voldoen en zijn gekeurd door de ACM.

Hierdoor kregen onze klanten de terugkoppeling dat ze niet aan de voorwaarden voldeden,
In de brief van hun advocaat, is dat weer aan hun juridische afdeling doorgegeven.

Ik heb daardoor in de algehele lijn een samenvatting gehad van het besluit in verklaarbare taal (met daardoor wel de koppeling naar het complete juridische document)
Helaas kan ik door geheimhouding logisch genoeg geen interne documenten op tweakers zetten.

(ik was er gedeeltelijk mee betrokken omdat ik bij onze klanten de Fortigate firewalls beheer)
Behalve dat er netneutraliteit is. Dat kunnen ze dus wel willen maar je mag je verbinding zo gebruiken als je zelf wilt.
Dat moet je als huishouden niet willen. Gamen, Netflix, etc.. en dat allemaal op een 4G abonnementje? Dat wordt vast een groot succes. |:(
Ik heb in Hulst bij tmobile maar 22ms ping in league, en dat is prima acceptabel, in breda zit ik vaak rond de 35ms ping, wat ook nog wel acceptabel is. Daarnaast is de 4g snelheid in hulst rond de 160mbps, en in breda rond de 75mbps gemiddeld, snel zat voor gamen, netflix. Ik heb het ook 2 weken moeten doen, want het internet lag eruit vanuit zeelandnet (hulst). Heb dus 2 weken gegamed, en netflix gekeken op 4g via de telefoon die bij het raam lag.
Ik ben momenteel in KroatiŽ op vakantie en daar gaat alles via 4G, hier staat gewoon een wifi modem met een simkaart erin. Werkt best wel goed moet ik zeggen. We kunnen met meerdere personen tegelijk Netflix kijken of torrents downloaden. De ping is ongeveer 25ms.
Ik denk niet dat ik mijn wederhelft WIL uitleggen dat het zomaar kan uitvallen, ne ze dan een SMS moet sturen voor opnieuw verbinding, en dat misschien tijdens een film ....

Leuk, in een ťťnpersoons huishouden, maar voor jan modaal met 2.5 kinderen en een partner niet
Die SMS kun je denk ik wel automatiseren met Tasker.
Dat kan wel, voor 'ons' als tweaker.
Maar ik ga bij gebruik in gezinsverband uit, dat het via een 4Gstick in de router, of een MiFi-oplossing zou gaan.
Mijn wederhelft is van de makkelijke versie - het werkt, of niet .... en niet is slecht :+
Als de 4G op is, zouden alle apparaten moeten merken dat ze geen verbinding kunnen maken, dus ook jullie mobiele telefoons die thuis zijn. Dan zou je dus Tasker bij je man/vrouw zo kunnen instellen.

Maar dan nog zal er inderdaad wat vertraging tussen zitten, en misschien gaat er een keer iets mis, dus kan me voorstellen dat je daar toch niet aan begint. Ik heb zelf ook gewoon DSL met een goedkoop mobiel abonnement, samen §40. Scheelt ook niet zo heel veel met 1 duurder 4G-abonnement, en je hebt wel meer gemak. En je hebt twee verbindingen met het Internet, wat toch wel fijn is wanneer er een keer een storing bij ťťn van beide is.
Klopt, ik heb dezelfde instelling, vorig jaar een kapot modem bij Ziggo gehad, en dus 24u geen verbinding.
Dus onze telefoons als AP gebruikt, dat was te doen, als je het verbruik in de smiezen houd.
Dan had inderdaad een unlmited handig geweest.
Enige nadeel is dat je daarmee niet kan gamen etc. (Mn ervaring met de nintebdo switch)
Op mijn Nintendo Switch ging Mario Kart online op 3G laatst prima in de trein :)
Via Tele2 krijg ik het totaal nie. Voor elkaar op 4g en 3G niet. Zat je niet op trein wifi
Inderdaad een heel goede optie.
Een traag maar goedkope internet-only is er bijna niet meer.
Alleen Tele2 nog denk ik. Als zij hun § 22,- abonnement verhogen blijft er voor de kleinverbruiker alleen nog mobiel internet over.
Dat werkt alleen op plekken waar je goede ontvangst hebt. Bij ons hebben of 4 (max 10 mbit) of gsm afhankelijk van de wind. Soms zelfs geen service... Dus zijn we afhankelijk van dsl.. 10/1 meer niet..
idd; Telfort betaalde ik in 6-2015 §20,40, en dat was niet eens het goedkoopste abo.
Nu twee jaar later betaal ik §26, en nieuwe klanten zelfs §30 voor het goedkoopste abo.
Het is wel sneller maar daar heb ik niks aan.

Misschien komt het omdat de gemiddelde klant tegenwoordig veel meer dataverkeer veroorzaakt door de populariteit van streaming en cloud meuk, wat het voor de telecoms duurder maakt.
Want DSL was en is nog steeds "onbeperkt", dus moeten ze iets anders verzinnen om dat verlies op te vullen.
Ik neem aan dat extra snelheid geven hen weinig kost (is dataverkeer van de gemiddelde klant vooral netflix/youtube, dan maakt 20Mb of 20Gb daarin nauwelijks verschil), en het voor hen vooral een excuus is om meer geld te durven vragen.

Hoe het ook zij, als ze zo door blijven gaan dan wordt voor mij een 4G bundel goedkoper dan DSL. Al spelen ze daar natuurlijk ook allerlei spelletjes met de prijzen.
Ja, natuurlijk willen ze dat je alles afneemt en pushen alles-in-1. Dat zorgt ook dat een klant niet gauw overstapt. Met 1 ding overstappen doe je makkelijker dan 3/4 dingen.

Ik heb alleen TV van ziggo, en word gewoon doodgegooid met "aanbiedingen". Maar zolang ze geen 1000/1000 voor §365 per jaar kunnen aanbieden (dus §30 per maand, glasvezel tweak.nl in bepaalde steden).

[Reactie gewijzigd door gjmi op 16 augustus 2017 13:12]

Waar heb jij 20 euro voor 30 Mbit betaald? Als dat via welkomstkorting was, laat dan maar, dat maakt je argumentatie zwak. Toen ik 3 jaar terug keek, was het goedkoopste voor instap-internetonly zeg 22 euro.


Op zich niet zo gek dat ze voor dit abo meer geld willen, velen (zelfs ik) overwegen Tv via internet abo te gaan kijken (Netflix hier, illegale download daar), en komen tot de conclusie dat snelheid niet gek belangrijk meer is (vinden 20 a 40 genoeg), dus die gaan van all-in 45+ naar 22 euro (Tele2), zeer onwenselijk voor de ISP's.
Je kan nu beter een 4G internet abbo nemen..
Het zal ook wel komen omdat de WBA tarieven van KPN gewoon zijn gestegen. (providers kunnen hun eigen hardware niet plaatsen in de straat kast in dit stuk is dus gewoon geen concurrentie meer.)

De consument verwacht steeds meer (minimaal WiFi AC op 5Ghz met dekking door het hele huis op 100Mbit)
Klanten stappen steeds sneller over vanwege de aanbieding, zo'n klant is verliesgevend.
Deze prijsverhoging is interessant omdat KPN juist de tarieven voor alternatieve aanbieders over koper moest verlagen. De vermeende extra kosten voor DSL zijn daarmee onjuist. De extra kosten gaan uitsluitend over de additionele dienstverlening. Dat zou natuurlijk kunnen komen omdat T-Mobile zojuist dit onderdeel van Vodafone heeft overgenomen. :P

Uiteindelijk is het overduidelijk een reactie op de prijsstijgingen die concurrenten eerder hebben doorgevoerd. Tele2 zal binnenkort ook wel volgen, want het is 'gratis' geld en goedkoper kan het elders toch niet. Jammer, want in een tijdsbestek van 3 jaar is de prijs van DSL voor huishoudens zeker met 25% gestegen, zonder dat daar extra dienstverlening tegenover staat.
Goedkoper kan elders wel voor sommigen. Namelijk door je gsm-abonnement te wijzigen naar een grote of onbeperkte databundel en zo gebruik maken van mobiel internet. 20/2 abonnement levert in werkelijkheid vaak een 5/0,5 op. Niet iets voor de grootverbruiker dus en voor hen is mobiel internet een optie. Voor § 10,- a § 15,- heb je dan een alternatief.
20/2 in werkelijkheid 5/0,5? Dat is misschien als je echt helemaal in de middle of nowhere woont maar als je op een normale DSL verbinding 20/2 afnam bij KPN kreeg je al 25/20 (door de investeringen in VVDSL). Inmiddels is 20/2 er niet meer en is het 40/4 maar dat is in werkelijkheid ook 50/20.
Het is het geval bij mij en ik woon absoluut niet in the middle of nowhere.
Daar heb ik voor mijzelf wel eens naar gekeken, maar dat levert op dit moment nog onvoldoende voordeel op. Via tele2 is het minimaal 25 euro per maand, maar dan moet je wel sms'jes versturen als je databundel op is. Daarboven is een standaard DSL-abonnement toch aantrekkelijk, omdat het minder configuratie vereist.

Juist bij de unlimited-abonnementen zijn opties als duo-sim vaak (zoals bij T-Mobile) uitgeschakeld. Dat was de perfecte optie geweest. :P
Enkele maanden geleden, toen Online een prijsverhoging had, ben ik overgestapt naar het goedkoopste abonnement van Tele2. Achteraf had ik toen moeten overgaan op mobiel internet. Ik hoef zelfs geen onbeperkt data te kiezen, mijn huidige 12 GB/maand is al genoeg. Maar ik ben een hele kleine kleinverbruiker die bovendien niet anders kent dan een zeer trage ADSL-verbinding.
KPN heeft "geinvesteerd" (lees een uitwijk gevonden om niet volledig over te gaan op glas) en DSL buitenringen aangelegd. Dit kon ook zonder de Wholesale afnemers voor de voeten te lopen. Dit deel is zo goed als klaar. Alleen de mensen die nog direct op de centrales zijn aangesloten, hebben nog de oude snelheden. Om de centrales aan te passen moet iedereen op het netwerk om, dus ook Tele2 etc.
Die zaten daar niet op te wachten maar ik meen mij te herinneren dat er contractueel een datum aan vastzit dat ze geen keus hebben.
Kortom: KPN gooide al de prijs omhoog om dit eruit te halen, maar de anderen moeten ook overstag. Vandaar dat de prijzen langzaamaan stijgen voor alle aanbieders en we dus van VDSL naar VVDSL gaan. Dat is ook de reden waarom de 20/2 abbo's eruit gaan en de snellere abbo's standaard worden.
Ik snap al die snelheids honger niet zo. Hier compleet gezin met drie kinderen die allemaal zitten te Netflixen, Youtuben enz.... en dat allemaal op een 30Mbit ADSL lijntje. Zonder problemen. Gaat allemaal vlot. Maar als ik rond kijk dan gaan de prijzen de laatste jaren wel schrikbarend omhoog. Zit nu bij Telfort en het verschil is nog niet groot genoeg om over te stappen naar Tele2, maar het moment komt dichterbij. Tenzij er onderling afspraken worden gemaakt natuurlijk.... dan blijven de verschillen klein. Vind het opvallend dat de prijzen de laatste tijd allemaal hard stijgen en dat de 20Mbit aanbiedingen er uit gaan. (Daar zouden we het n.l. ook prima mee redden)
Situatie afhankelijk. Ik snap mensen niet met SUV's, mensen met 2 auto's, mensen met 8 paar schoenen, maar elk zal daar een reden voor hebben.

Ik werk 99,9% digitaal, games, documenten, foto's, alles. Natuurlijk kan ik ~40GB wel via 30mbit binnen halen, maar kan het ook 4x sneller met mijn 120mbit lijn. Net als die 20/2 lijntjes, leuk als je ~10-15GB moet uploaden met je 2Mbit, schiet totaal niet.
Als je gamed is het wel fijn dat je updates rap binnen krijgt. Updates van 5Gb zijn tegenwoordig niet vreemd meer, daar wil ik persoonlijk liever niet te lang op wachten.
Ik game niet zo snel en heb toch gekozen voor sneller internet. als je veel download is het erg handig om wat meer te zien dan 3 MB/s.

Ik denk ook aan de toekomst want met 4 K streams weet ik niet of je nog met een 30 Mbps lijntje toekomt(volgens netflix wel).

[Reactie gewijzigd door boonpwnz op 16 augustus 2017 15:31]

Het is natuurlijk maar wat je gewend bent. Ik download vrij veel (legaal) en stream mijn games /media over het internet. Thuis en op het werk ligt er een gbit glasvezel lijntje.

In een vakantiehuisje met 20 mbit ADSL is het altijd even schakelen, 2 MB per seconde is nu eenmaal heel andere koek dan 80MB per seconde. Je went er eigenlijk gewoon aan, ADSL voelt aan als iets uit de duistere middeleeuwen.
Helemaal mee eens. Iemand met een 500mbit lijntje kan echt niet sneller browsen dan iemand met 10mbit.

Maar goed als de 1 verhoogd waarom een ander niet..
WTF, 3.5 euro meer betalen voor de zelfde snelheid? Tijd voor een andere provider...
Verder vraag ik me af waarom je 20/2 zou nemen als het prijsverschil met 50/5 maar 50 cent per maand is. Of je moet die 20/2 al niet kunnen halen dan...

[Reactie gewijzigd door Fony op 16 augustus 2017 12:16]

Dat heet price anchoring. Hierdoor lijkt het 50/5 abbo een veel betere deal dan het daadwerkelijk is.
Dat heet gebrek aan fatsoenlijk marketing afdeling.
Het verschil is nu dusdanig ridicuul klein en dat mensen zich gaan afvragen of er een addertje onder het gras ligt.
Volgens mij werkt het wel, want 50ct extra per maand voor 2.5x zo snel internet lijkt altijd een goede deal. Hoef je geen reclame voor te maken.
Er is nu inderdaad weinig toegevoegde waarde om die langzame te nemen, en dus hopen ze dat mensen overstappen naar een hogere snelheid, waardoor ze die op z'n beurt over een jaartje weer extra kunnen verhogen = meer geld.

[Reactie gewijzigd door Topener op 16 augustus 2017 12:17]

het instap abonnement word volgens mij vooral gebruikt in buitengebieden waar je al blij mag zijn met 10Mbit+

dus daar heeft over stappen naar een duurder in theorie sneller pakket totaal geen zin maar de mensen moeten wel even 3,50 extra gaan betalen nu terwijl er veder geen vooruitgang komt.

(ook al geld het voorlopig alleen voor nieuwe abonnees)
het instap abonnement word volgens mij vooral gebruikt in buitengebieden waar je al blij mag zijn met 10Mbit+ 4Mbit+

dus daar heeft over stappen naar een duurder in theorie sneller pakket totaal geen zin maar de mensen moeten wel even 3,50 extra gaan betalen nu terwijl er veder geen vooruitgang komt.

(ook al geld het voorlopig alleen voor nieuwe abonnees)
In zuid limburg is dit aan de orde van de dag. Ik kom dagelijks bij mensen en bedrijven die echt max 4Mbit down halen. Als er geen Ziggo mogelijk is zijn de mensen gewoon de sjaak.
dat laatste, dus dit is mooi bagger aangezien ik alleen internet wil. IK hoef geen tv of bellen
Dit idd. Het leek me aanvankelijk een fout, aangezien de andere twee abo's minstens §3,50 stijgen in prijs. Maar het staat hier toch echt. Overigens is er wel een fout in het artikel - het 100 mbit abo gaat §29,50 kosten. Die prijs blijft dus gelijk!
.. Of 4 euro meer voor 150% meer snelheid.

Snap niet waar T-mobile mee bezig is. Lijkt erop alsof ze het 20/2 abonnement willen uitfaseren.
Welicht willen ze meer op de VDSL stack hebben draaien dan op de ADSL2+ stack?
150% meer betekent wat anders dan dat je bedoeld :+
Als de basis 10 is, en je doet 150% meer, dan is de uitkomst 25.
150% van de oorspronkelijke snelheid is 15.

Als ik het zo zie is de maximale snelheidsverbetering 'maar' 25% (40 -> 50 of 80 -> 100)
Ik ging uit van 20/2 als basis dus dan klopt het wel.
Als je al klant bent, dan veranderd er niets voor je, tenzij je je abonnement aanpast.
Weet je dat zeker? Bron? De meeste providers verhogen het voor iedereen namelijk...
Mijn bron is het artikel hierboven...
Ah ik zie het, straal overheen gelezen :)
Dat is wel mooi meegenomen dan, en ook logisch. Zo’n hoge verhoging maak je geen vrienden mee onder bestaande klanten hehe.
Volgens Providercheck.nl is Tele2 nu het goedkoopst met hun 20/2 Mbps DSL verbinding met 22 EUR per maand. Mogelijk is dat een alternatief, voor als je niet meer snelheid wilt of kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 augustus 2017 12:33]

Economische groei in Nederland 3% stond er in de krant....
Zoveel keuze is er anders niet, als je iets tegen Tele2 hebt dan blijft T-mobile daarna de goedkoopste optie...
Kan iemand vertellen of deze snelheden (80/100 Mbit) ook wel gehaald worden?
Of is het weer zo een afstand tot je wijkcentrale verhaal?
80/100 MBit maakt gebruik van pair bonding. Zodoende halen ze wel hogere snelheden dan de 50Mbit lijnen. Maar volledige snelheid hangt alsnog van je afstand af. Maar ik denk niet dat ze de snelheid verkopen indien je niet in de buurt zit van een van de wijkkasten die KPN 2 jaar geleden heeft geupgrade. Ik haal iig zat 80Mbit op de lijn van tmo (eerder Vodafone)

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 16 augustus 2017 12:21]

Met VVDSL kan je 100MBit halen zonder pair bonding.
Dat klopt niet. Pair bonding is alleen verkrijgbaar bij KPN en xs4all. Met Vdsl/Vplus is een snelheid tot ~110/30 mogelijk op een enkel koperpaar.
Ik heb 100/15 bij Tele2.
Erg duur voor maar 20Mbit.
Ik zit bij NLEx en trek 100/30 binnen + IPTV erbij voor 29,95 euro per maand (oude prijs, is inmiddels ook ietsje duurder geworden).

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 16 augustus 2017 12:15]

Ik zou dat ook nemen, maar heb geen DSL-kabel in de meterkast en zou dit eerst aan moeten laten leggen voor een aantal 100-en euro's. Of ik moet KPN nemen, maar daar betaal ik het maandelijks terug. Zelfs een 20/2 verbinding is al duur!
Even mijn onwetendheid, maar is er een reden voor dat de upload bijna altijd 10% is van de download bij kabel en adsl? Een technische reden bijvoorbeeld?

Ik zie het hier ook, de oude en de nieuwe snelheden. Ik heb kabel, en die is 120/12.
Ja, heeft te maken met beschikbare frequenties en bandbreedte.
Glasvezel heeft geen technische beperking waardoor je een gelijke up en downloadsnelheid kunt krijgen. Dat is merkbaar beter en het kost ook niet meer.
Voorwaarde is wel dat er glasvezel aangelegd moet zijn natuurlijk.
Helaas is de uitrol van glasvezel flink vertraagd door KPN en gaat het uitmelken van ADSL en VDSL gewoon door.
Die irritante reclame op de radio moet natuurlijk uit de kosten...
27 euro voor een snelheid waar ik in 2007 al boven zat.. tja.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*