×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouTube begint eigen abonnementsdienst voor streamen van live tv

Door , 89 reacties, submitter: Thijsbeer

YouTube heeft bekendgemaakt dat het in de komende maanden begint met een eigen abonnementsdienst voor het streamen van live tv. Deze dienst, genaamd YouTube TV, biedt naast live-uitzendingen van Amerikaanse zenders ook de reguliere online content van YouTube aan.

De dienst zal beschikbaar komen voor tv's met Chromecast, online via de website van YouTube TV en via de YouTube TV-app op Android en iOS. Ook komt de dienst beschikbaar via Google Home. Voor 35 dollar per maand kunnen gebruikers naar de vier grote Amerikaanse netwerken kijken, te weten NBC, FOX, CBA en ABC. Daarnaast zullen nog 35 andere kabelzenders beschikbaar zijn, waaronder de sportszender ESPN en regionale sportnetwerken. Voor het maandelijkse abonnement krijgt de gebruiker in totaal zes accounts, ook al kunnen er per abonnement maar drie streams tegelijkertijd worden bekeken. Dat heeft YouTube bekendgemaakt.

Via een DVR-achtige modus kunnen gebruikers in de Google cloud alle programma's opnemen met onbeperkte opslagruimte. Er kan tegelijkertijd een onbeperkt aantal programma's worden opgenomen; deze worden negen maanden bewaard. YouTube TV zal een zoekfunctie bevatten die suggesties kan doen op basis van ingevoerde onderwerpen en trefwoorden. Er kan gebladerd worden door een tabblad met live programma's en gezocht worden op genre. YouTube TV zou ook de zoekfunctie van Google Home via de stem van de gebruiker moeten ondersteunen, maar tijdens een live demo in Los Angeles werkte dit niet, zo meldt The Verge.

Gebruikers zullen ook toegang hebben tot shows en films die voorheen exclusief waren voor YouTube Red. Deze dienst was al beschikbaar en kostte 10 dollar per maand, waarmee reclames werden verwijderd, gebruikers toegang krijgen tot Red content en individuele video's konden opnemen. YouTube TV geeft gebruikers weliswaar toegang tot de video's van Red Originals, maar bijvoorbeeld het reclamevrij kijken is geen onderdeel van YouTube TV.

De dienst biedt geen kanalen aan van het netwerk Viacom, zoals Comedy Central of MTV. Ook CNN, AMC Networks, Discovery Communications en Time Warner ontbreken in het aanbod. Een andere beperking is het feit dat American football van de NFL wel beschikbaar is op de tv en de pc, maar niet op mobiele apparaten. Dit komt omdat Verizon voor mobiele apparaten de exclusieve streamingrechten heeft.

YouTube TV komt in eerste instantie alleen beschikbaar in bepaalde delen van Amerika; waarschijnlijk vooralsnog alleen in een aantal grote steden. Het is onbekend of YouTube plannen heeft om de dienst ook in andere landen uit te brengen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

01-03-2017 • 07:37

89 Linkedin Google+

Submitter: Thijsbeer

Reacties (89)

Wijzig sortering
Live tv is niet meer van deze tijd.
(uitgezonderd sportevenementen en nieuws)

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 1 maart 2017 07:52]

1. Sport en nieuws zenders zitten in het aanbod.
2. De dienst slaat onbeperkt alle programma's op die je hebt aangegeven te willen bekijken om later terug te kijken. Dus je hoeft het niet te gebruiken om "live" te kijken.
1. Sport en nieuws zenders zitten in het aanbod.
2. De dienst slaat onbeperkt alle programma's op die je hebt aangegeven te willen bekijken om later terug te kijken. Dus je hoeft het niet te gebruiken om "live" te kijken.
Las even over het feit dat je dus eigenlijk je eigen programma gemist op kan stellen die 9 maanden bewaard wordt. (Net zoals we vroeger opnamen met een videoband er ver van te voren in steken :P )

Als het aanbod volledig zou zijn kwa series, FOX/ABC Zitten er dus al in, nu CW/HBO nog en dan heb je de meeste (voor mij persoonlijk) al gehad. Mis dan eigenlijk alleen nog de netflix orignals/films
Dat samen met sport zou ik 35$ graag voor betalen....

Beide voor 50$ per maand vindt ik nou weer net iets te veel.

Tldr;
1 content platform met je eigen programma gemist + series + films + sport + live content zou echt ideaal zijn, als het up-to-date is en niet regio restricted. Zou ik met alle plezier 50$ voor betalen...

I guess I'll dream on for now...
Live TV is niet meer van deze tijd? #humbug Lineair TV wordt qua user experience idd compleet ingehaald door VOD.

Live is echter het enige waar TV nog actueel en relevant is, de kijkcijfers onderbouwen dit. Samen met de VOD longtail een krachtige combinatie.
De meeste programmas zijn helemaal niet live, dus vod kan dan prima.
Vanwege het tijdsverschil met de USA, is live kijken van avond-programma's voor de meeste Europeanen, geen optie.
En live aflevering kijken kan niet op YouTube/twitch. Oké buiten de x seconden verwerkings tijd.
Waarom is het niet meer van deze tijd? En waarom zeg je het als je direct al twee uitzonderingen noemt?
De kids groeien op met vod diensten als netflix. Livetv vinden ze maar niks. Alleen echte live uitzedingen zijn interessant. Dan hebben we het bv over nieuws, sport en dat soort dingen. Al het andere kan prima in een vod dienst.
Kids zijn een vrij kleine groep binnen de populatie. Het lijkt me onzinnig om de rest, noem ze 40+ te negeren...
De kids van nu, zijn de 40+ van later. Daarmee sterft de tv zoals we nu kennen uit. Geeft helemaal niks, want er komt iets beters voor in de plaats.
Precies, en dus kunnen we nu nog gewoon lineair tv kijken omdat er vraag naar is en het daarom toch nog een beetje van deze tijd is.
Dat er geen alternatieven kunnen bestaan of variaties op lineair dat is een ander punt.
Het is al aan het uitsterven. Ik denk dat de stekker er eerder uit gaat dan jij denkt.
Met 'Live tv is niet meer van deze tijd' ben ik het toch niet helemaal eens. TV is voor mij soms ook na een dag werken even hersenloos vermaakt worden. Wat daarbij hoort is dat ik niet zelf hoef te gaan overwegen wat ik ga kijken, maar gewoon rondzappen en kijken wat er op dat moment wordt aangeboden op tv.

Uitzending gemist e.d is natuurlijk een welkome aanvulling hierop om uitzendingen op een ander moment terug te kunnen kijken.
Ik kijk alleen maar gewoon tv. Sport en actualiteit, de rest kan me gestolen worden.

Dus inderdaad, niet meer van deze tijd is overdreven
Wat ik liever zou willen is een soort netflix optie waarbij ik een lijstje kan maken van "deze series vind ik allemaal leuk". Zodat je dan je TV kan aanzetten en tegen netflix kan zeggen PLAY en er (net zoals bij TV) achter elkaar verschillende series worden afgespeeld.

Dan heb je het voordeel van je eigen series (je hoeft niet 4 keer rond te zappen voor je iets leuks tegen komt) en je eigen tijden (niet halverwege een serie binnenvallen), maar ook het voordeel van niet elke keer opnieuw te moeten gaan kiezen wat je wilt kijken.

Je zou zelfs nog een lijstje kunnen maken van dingen die je al vaker hebt gezien waar af en toe een random episode tussendoor mag worden gezet. Zoals een random friends/scrubs/mythbusters/dingen waarbij de volgorde niet super belangrijk is.

[Reactie gewijzigd door Drexz op 1 maart 2017 11:16]

Exact, vod 2.0 en alle echte live spul kan dan live gestreamd worden via bv youtube. Kabeltv en npo zenders kunnen we dan afschaffen.
ja laten we elk mediakanaal wat geen eigendom is van google afschaffen 8)7

je zou toch op zn minst erbij kunnen zeggen dat het beter zou zijn als dit niet allemaal op 1 proprietary platform gebeurt, wat het heel makkelijk voor google maakt om, als zij de alternatieven de markt uit hebben geduwd, ineens 10x de hoofdprijs te gaan vragen voor leveren van hun 'service'
Gaat mij niet om google, maar om de soort dienst.
Die veel te dure tv abo's daar moeten we van af. 99% van de zenders en programma's die bekijken we niet.
Laat anderen dit maar eens doorbreken. Liever niet google nee.
Mee eens. Daarom denk ik dat dit een goed idee is. Door live TV aan te bieden via een streaming platform verdwijnt de behoefte aan een (TV) kabel geheel.
MP3 bestaan ook al heel lang maar nog steeds hebben we radio. Er zullen altijd mensen zijn die niet zelf on demand willen zoeken. Ik ken ook veel jongere mensen die nog gewoon tv kijken en radio luisteren.
Er wordt voldoende Live gekeken, kijk maar naar de kijkcijfers die programma's krijgen.
Boer zoekt Vrouw had vorig jaar rond de 3 tot 4 miljoen aan kijkers... wie is de mol 2 miljoen etc.
Ik zelf vind live tv juist een handig dingetje.. je hebt dan namelijk iets om naar uit te kijken.
Dat kan met vod ook toch?
Ik zit meer te wachten op de abbonementsdienst zonder advertenties. Maar ook YouTube Red is hier nog steeds niet te krijgen.

[Reactie gewijzigd door frickY op 1 maart 2017 07:50]

Een roll-out van youtube red in Europa zou voorzien zijn voor dit jaar. Welke landen is nog niet bekend... ( bron )
Koop een raspberry pi en maak er een pi-hole van. https://pi-hole.net/
Ben je ook van de advertenties af, inclusief alle andere reclames op internet, rtl gemist etc
Koop een raspberry pi en maak er een pi-hole van. https://pi-hole.net/
Of als je een browser gebruikt en vaak onderweg bent: installeer uBlock Origin. Dat blokkeert ook Youtube advertenties.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 1 maart 2017 08:04]

Af als het je alleen om Youtube gaat en geen uBlock wil installeren:
Adblock for Youtube (zo simpel kan het zijn)

Verder zie ik dit wel als de toekomst van TV kijken. Kijken wat je wilt, wanneer je wilt. Het enige wat ik nog op tv kijk zijn "live" dingetjes zoals voetbal. De rest kijk ik allemaal terug via NLziet abbonement. Zodra zij ook live tv gaan aanbieden hoef ik geen TV-abbonement meer. Er is toch nooit iets op wanneer ik wil kijken.
Naar mijn weten blokkeert Pi-Hole de advertenties van YouTube niet. Het lijken er wel minder te zijn, maar dat kan bias zijn.

Kleine tip voor iedereen: Combineer Pi-Hole met een VPN naar je thuis en je kan overal ter wereld advertentievrij en veilig surfen :)
Sinds ik een decoder heb met hd kijk ik bijna niet meer live, maar wanneer het me uitkomt. Kan de reclame doorzappen en pauzeren als het nodig is.
Ik wil eigenlijk geen abbo meer van iets. Liever iets waar ik kan betalen per programma en kijken wanneer het me uitkomt en niets meer opnemen.

[Reactie gewijzigd door Broekventje op 1 maart 2017 09:26]

Betalen per programma gaat um niet worden, dan zitten sommige mensen boven de 100 euro per maand.
Dan zou je er voor moeten kiezen om iets "gratis" te kijken met reclame of betaald zonder reclame.
Met enkel inkomsten uit reclames, kom je er niet... en dan gaan mensen kiezen voor gratis met reclames en wat gaan men dan doen?
Juist, adblockers gebruiken (ik gebruik zelf adblockers op youtube/tweakers.net.. al heb ik hem voor enkele YouTubers en Twitch streamers uitstaan).
Oh? Er is maar één manier om reclames te blokkeren voor iOS, via DNS. (Pi-Hole bijvoorbeeld) en dat zie ik de gemiddelde gebruiker nog niet zo snel doen
En dat is redelijk makkelijk voor youtube om tegen te gaan, de reclame filmpjes vanaf dezelfde IP's hosten als de filmpjes zelf

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 1 maart 2017 15:59]

Betekend dus dat kijken per programma te duur is.

Ik begrijp het wel, bedrijven willen liefst een vast bedrag per maand hebben van klanten zodat ze ieder jaar weten wat de inkomsten zijn. Bij kijken per programma zijn de kosten hoog omdat men het eigenlijk niet wil. Het betekend geen vaste inkomstenbron en dat wil men niet.

Neemt niet weg dat er vraag naar dat model is.

Kijk ik nu naar de prijs 35$ per maand dan is dat fors, zeker als je nog reclame krijgt.
fors? Voor HD kwaliteit zit je hier daar al ruim overheen, als je een DVR functie bij je abonnement neemt en dan zit je hartstikke vast aan je decoder.
ligt weer aan of je een decoder van de provider gebruikt met provider firmware. de kastjes van caiway blokkeren bijvoorbeeld het doorspoelen in opnames en gepauzeerde content op de Nederlandse zenders.

Vanaf deze blokkade is de decoder ook niet meer aangesloten...
Mooie ontwikkeling toch ben ik benieuwd waar de slagkracht van Google zal of kan ophouden. Deze mannen worden met de dag groter en het zijn geen stapjes maar mega sprongen.

Op mobile, desktop, tv, (radio gaan ze niet in vanwege beperkte winst marges op spot), auto, witgoed etc etc etc Tis geen IoT meer maat IoG :-)
"Vooralsnog komt de dienst alleen beschikbaar in bepaalde delen van Amerika"

Ik had het vermoeden al wel, maar begin een artikel daar dan mee.
Zó nutteloos voor de Benelux gebruikers waar tweakers zich op richt.

Het is een leuk item, maar verder niet interessant, de huidige vorm komt NOOIT in Nederland/België omdat de zenders dat doodleuk niet toestaan.
Maw niet interessant voor ons. Dat de entertainment infrastruktuur anders werkt in Amerika zijn we inmiddels wel gewend. (prijs en content is 100% gericht op de Amerikaanse klant)

Was misschien netter om de laatste zin van het artikel als eerste te plaatsen.

En btw betalen voor Fox, dat verdienen ze gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door enchion op 1 maart 2017 07:50]

Fox is niet hetzelfde Fox news. Just saying. Wel van dezelfde eigenaar.
Fox is de maker van Family Guy, The Simpsons, American Dad, House M.D., X-files, Bones, Firefly, 24, Futurama, etc.

[Reactie gewijzigd door Orama op 1 maart 2017 07:55]

Dat jij Fox niets vind, betekend dit dat het voor de ander ook zo is.
Zo vind ik Spotify niets... is het dan zo dat spotify niet verdient dat het betalende klanten heeft?
Fox News kun je nu al kijken via Youtube live. Kost niks.
Er zitten een aantal dingen in die toch interessant zijn, zoals integratie met Android TV, de DVR module met onbeperkte opslag en de link die gelegd wordt met YouTube Red Exclusives. Dit samen met Google's AI voor kijksuggesties op basis van de profielen (vandaar dat je er 6 kan aanmaken, terwijl je maximaal 3 streams tegelijktijdig aan kan hebben) zorgt voor een combinatie van diensten die voor een consument zonder kabel TV erg interessant kan zijn. Vooral als de integratie met Android TV devices goed uitgewerkt wordt.

Ik zou gerust betalen voor Nederlandse TV in de 'live channels' app op mijn Nvidia Shield (Android TV), maar dat wordt hier niet aangeboden. En ik kijk niet eens naar Nederlandse televisie ;) Maar zou het tof vinden om bijv. vanuit die interface elke dag automatisch het nieuws te bewaren en terug te kunnen zien.

Dit is wat mij betreft de toekomst van TV kijken, het liefst nog met de mogelijkheid om gewoon per kanaal te kunnen betalen en dus meer een eigen selectie kan maken van je wilt. Als we dan ook nog eens van die georestricities afkomen dan heb je wereldwijd ineens een groot probleem betreft TV-piracy opgelost vermoed ik. ;) Maar dat is veel te optimistisch natuurlijk.

Edit: Stel je voor dat je hier je Netflix, HBO etc aan kan koppelen.. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Mmore op 1 maart 2017 08:36]

Inderdaad. Ik zit hier ook al langer op te wachten. Wij kijken thuis maar een paar tv zenders en meer niet. Ik zou het ideaal vinden als ik voor een bepaald bedrag in de maand zelf kan kiezen voor welke zenders ik betaal en gewoon via een account ook dingen terug kan zien wanneer het me uitkomt. Deze tv markt mag van mij dan ook gerust eens wakker geschut worden. 👍
Als google nu ook 4K gaat aanbieden, dan blazen ze alle kabel boeren uit het water.

Zender specifiek (lees: gebruiker specifiek) aanbod, en de kabel boeren kunnen inpakken
Ik bedoel ook meer:

Ik wil voetbal wedstrijden in 4K kijken. Is zo goed als onmogelijk in Nederland?
Ik hoeft SBS6 en 9, net5 en nog meer van die onzin zenders niet. Ned1,2,3, discovery en comedy central. Laat de rest maar lekker zitten. Maar hopelijk dan dus ook niet de volle pond betalen voor dit zender aanbod.,

Dat zijn toch wel 2 zaken, waarbij de kabel boeren zwaar te kort schieten.
Yep.
Op zich prima als je niet verplicht méér hoeft af te nemen dan je nodig hebt.
Maar dat is dan enkel van uit een financiële hoek.

Blijf er wel bij dat Google/Alphabet erg pushy is/kan zijn als opiniemaker/filter/aanbieder.
Dat aspect zal blijven doordruipen in hun producten omdat het "rechtvaardigd" je te mogen leren kennen en die kennis te gebruiken.

Tot het een beetje creepy wordt natuurlijk maar dan zitten ze al op een troon die je niet zomaar ontneemd.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 1 maart 2017 10:11]

Dit is een technieuws site. Die berichten over technieuws. Heel logisch eigenlijk.
Daarnaast brengt google veel diensten uiteindelijk ook naar Europa en zelfs Nederland op termijn.
Dit heeft weinig met tech te doen en veel met marketing/business.
"Google", tegenwoordig Alphabet, sowieso.

De technologie is ondergeschikt aan het doel.
Heel logisch eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 1 maart 2017 08:26]

Waarschijnlijk via een VPN ook hier te gebruiken :P
Enige nieuwswaardige hier aan is dat het weer eens bewijst hoe Alphabet/Google werkt.
Diensten leveren voor schappelijke prijzen?
Verder gaat alles goed met je?
Jij verwijt mij van een gebrek aan begrijpend lezen op zo'n ongelofelijk onsamenhangend stuk tekst?

Eigenlijk is het heel simpel, Google dwingt je niet tot het gebruik van haar producten. Voor elke dienst of product wat Alphabet biedt is wel een alternatief. Ben je het er niet mee eens dan gebruik je het toch niet? Het is naïef om te denken dat een groot commercieel bedrijf enkel in de wereld staat met filantropische filosofieën.

Maar ik zal even wat onderbouwing geven. Zelf gebruik ik Google Apps for Work en dat bevalt me heel goed. Het totaal pakket zit goed in elkaar tegen een kleine vergoeding. Voor stichtingen en educatieve instellingen is het zelfs gratis of met een behoorlijke korting. Dat Alphabet vervolgens inzicht krijgt over van alles en nog wat is voor mij geen punt. Dat zal niet bij alle bedrijven zo zijn maar die hebben de keuze om een andere partij te kiezen.

Verder heb ik veel te danken aan YouTube op persoonlijk en zakelijk niveau. Er staat zo gigantisch veel informatie op en ik kan wel zeggen dat ik daar meer van heb opgestoken dan mijn HBO studie. En dat allemaal voor de schappelijke prijs van ¤ 0,-.

Op dit moment zie ik zelf veel meer positieve aspecten aan de diensten van Alphabet dan negatieve. Die afweging mag iedereen lekker zelf maken. Het is voor mij echter onbegrijpelijk dat je alleen de negatieve kanten wilt belichten. Wie heeft daar baat bij?

Maak kennis bereikbaar en we veranderen naar een betere wereld.
Ben gestopt met lezen na het belachelijk "niemand dwingt je" argument die hier vaak aangehaald wordt ter rechtvaardiging van vrijwel alles.
Valt niet mee hè, meningen van anderen. Valt wel tegen dat je uiteindelijk zelf het dialoog niet aan wil gaan.
Het heeft geen zin om te praten met iemand die zijn oren dicht heeft zitten en populaire onzin napraat zonder zelf na te denken.

[Reactie gewijzigd door B. Olle op 3 maart 2017 19:02]

Haha, ouwe wereldverbeteraar. Als ik het met je eens was dan viel er weinig te discussiëren of wel?
Als ze dit bij ons aanbieden met locale zenders erbij zullen ze toch geen klanten vinden. Dit is gewoon veel te duur.
Bovendien moet men onbeperkt breedband hebben.

[Reactie gewijzigd door mutmong op 1 maart 2017 08:28]

Want je weet de prijs in Nederland al? Of reken je die $35 om naar euros? Het steekt hier net iets anders in elkaar als in de VS he!?
Reken er maar op dat het ¤35 of meer is met belastingen.
Zijn we al zo erg VS-gericht dat dit relevant nieuws voor ons is?
Vrij kostelijk toch... Hier in België heb je zoiets als Stievie. Daarmee kan je ook een 10 tal zenders live bekijken en herbekijken. Helaas niet alle populaire zenders, heb mijn abo dan ook onlangs opgezegd.
Alles is tegenwoordig gewoon via de websites van de zenders zelf te bekijken. Is dit bij die Amerikaanse zenders nog niet zo dan?