Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google gaat streamingdiensten Play Music en YouTube Red samenvoegen

Door , 97 reacties

Google gaat zijn streamingdiensten Play Music en YouTube Red samenvoegen. Play Music is voor het streamen van audio, terwijl YouTube Red onder meer advertenties weghaalt op de videosite van Google. Wanneer beide diensten samengaan, is onbekend.

Google kondigde de samenvoeging aan tijdens een paneldiscussie op een evenement in de Amerikaanse stad New York, schrijft techsite The Verge. De geruchten over de samenvoeging gingen al langer, mede omdat Google de teams van mensen die werken aan de diensten, al had samengevoegd.

De zoekgigant zegt dat het gebruikers op de hoogte zal stellen wanneer de fusie plaatsvindt en wat het betekent voor gebruikers. Het is nog onbekend wanneer dat zal zijn. Met Play Music kunnen gebruikers onbeperkt muziek streamen uit de collectie van Google voor een vast bedrag per maand. Daarnaast kunnen gebruikers eigen muziek uploaden om op al hun apparaten te kunnen beluisteren. YouTube Red haalt advertenties weg van YouTube en geeft toegang tot video's die alleen met dat abonnement te bekijken zijn.

Play Music bestaat al enkele jaren en concurreert onder meer met Spotify, Deezer en Apple Music. YouTube Red is veel nieuwer en bestaat pas sinds vorig jaar.

Reacties (97)

Wijzig sortering
Wanneer je een Play Music abonnement hebt dan heb je ook automatisch YouTubeRed (in Nederland heb je er niet veel aan). Andersom geld het ook. Heb je een YouTubeRed abonnement dan kun je ook gebruik maken van Play Music. Dit is al vanaf de introductie van YouTubeRed zo. Niet gek voor een 10tje per maand.

Bron

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 27 juli 2017 11:28]

Ik heb Play Music en zie nog steeds advertenties op Youtube.... lijkt mij dus niet helemaal automatisch.
Dat klopt volgens mij wel, want YouTube Red is bij ons niet beschikbaar.
YouTube Red isn’t available in Netherlands, ...
Ik heb er wel eens naar gekeken ter vervanging van Spotify. Ook al ben ik een erg tevreden Spotify gebruiker, het zou wel erg vet zijn als YouTube geen advertenties meer toont; zeker voor de kids. Als ik dan voor het zelfde bedrag als nu, muziek kan streamen en advertentieloos Youtube kan kijken ben ik heel blij :)

Wellicht dat met het samenvoegen van Play Music en YT Red, het ook meteen beschikbaar komt in Nederland. Dat wordt wel interessant.
Als je Youtube-advertenties niet wilt zien, heb je ook de optie een ad-blocker te installeren. Ik gebruik uBlock Origin en heb al tijden geen advertentie gezien. De beperking is dat dit alleen geldt voor de browser - in Youtube-apps zijn de advertenties voor zover ik weet niet te blokkeren. Daarvoor zou Youtube Red alsnog een oplossing kunnen zijn, wanneer het naar Nederland komt.
Is voor mij geen optie gezien ik dan inkomsten van m'n favoriete creators wegneem. Ik gun ze hun inkomsten.

De top kanalen steun ik dan ook nog eens extra via Patreon.
Sommige kanalen gun ik ook de inkomsten wel inderdaad; ad-blockers blijven een lastig ding met het oog op contentmakers (ik heb er ook jaren geen gebruikt en ertegen geageerd om die reden). Maar ik ben over het algemeen tegen advertenties en zou graag zien dat het eigenaren en contentmakers op andere manieren aan hun geld komen. Patreon is een veel beter idee dan advertenties, die in 95% van de gevallen niet eens relevant en interessant zijn ondanks vele jaren ontwikkeling van persoonlijke targeting. Plus privacy-redenen, veiligheidsredenen, enz. Contentmakers verdienen ook vreselijk weinig aan advertenties waardoor alleen giganten er een redelijk maandloon uit kunnen halen.

Ik zou voor Youtube veel liever gewoon een maandelijks bedrag betalen dat grofweg gelijkstaat aan het totaal dat ze anders aan advertentie-inkomsten van mij zouden binnenhalen. Dat bedrag zou dan alsnog kunnen worden verdeeld tussen Youtube zelf en de kanalen die ik kijk, per maand. Zijn we wel van de irritatie en tijdverspilling af. Ik denk dat grootschalig gebruik van ad-blockers in de praktijk de enige manier is om bedrijven anders te laten denken over inkomsten op internet; zonder tegenbeweging van internetters zou het alleen maar extremer worden.

Anyway, er zijn methoden om specifieke Youtube-kanalen wťl door te laten in uBlock Origin, met behulp van een user script. Hier wat uitleg en links, voor het geval je dat wat lijkt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 27 juli 2017 12:29]

Kortom, YouTube Red dus. Wordt idd eens tijd dat ze die in Nederland gaan introduceren.
Mee eens.
De media industrie zou op die manier (via massaal gebruik van adblockers dus) gedwongen moeten worden om micropayments te gaan gebruiken, met maand abo of pay per view. Technisch kan dit allang.
The Guardian lezen ? Kost je een dubbeltje per view van zoveel minuten.
Eerlijker en eenvoudiger dan die vreselijk irritante ads.
Patreon is dus beter. Daar support je de maker en worden dingen die mensen willen zien vanzelf gefund.
Ik heb een ander trucje. Dankzij de touchbar van mn mac kan ik lekker heen en weer spoelen in de reclame. Daardoor kan ik goede reclame even terugzetten om nog eens te bekijken (ja dat gebeurt wel eens ;)) en slechte spots gewoon skippen.

De reclame heeft soms wel eens bugs. Heb al eens een keer een non-skipable ad gehad van een uur door een niet goed getimede refresh. Dan ben je blij dat je het venster kunt sluiten, of gewoon door kunt spoelen.
Nice! Due truc kende ik nog niet :D
Met een (root) adblocker as adaway wel; deze blokkeert internetrequests op hosts-file niveau.
Klopt, ik gebruik deze ook op mijn telefoon en vrijwel geen last van ads.
Heb wel dat wanneer je iets zoekt op google en dan een link aanklikt dat hij de pagina dan niet toont omdat het een advertentie is (maar voor mij wel het juiste zoekresultaat).

Voor Youtube werkt het met Adaway prima.
Je kan in Adaway ook sites whitelisten ik heb dit bij enkele zoekresultaten gedaan en nu kan ik wel de zoekresultaten openen.
Helemaal over de whitelist gekeken.
Nu zoek ik in google op Makita boormachine. Ik krijg winkel resultaten met een prijs. Als ik erop klik krijg ik de melding: www.googleadservices.com heeft de verbinding geweigerd, melding in de Chrome browser op telefoon: err_connection_refused.

Nu heb ik googleadservices.com toegevoegd aan de whitelist. Maar alsnog krijg ik die melding. Heb je enig idee?

Overigens kijk ik op andere devices wel naar de reclame en ze zijn soms best vermakelijk.

Edit: het werkt toch, je moet de boel tussen * plaatsen. Dus *googleadservices.com*.

[Reactie gewijzigd door Binnetie op 27 juli 2017 15:19]

Wat NightFox89 zegt, en daarnaast krijg je de videoadvertenties nooit overal helemaal weg zoals op je telefoon etc. Ik vind het persoonlijk wel erg jammer dat Red bij ons nog niet werkt.

[Reactie gewijzigd door Bitmaster op 27 juli 2017 12:15]

Op sommige telefoons kan dit ook met bijv. Adhell, werkt ook in de youtube app.
Als je root hebt op je mobiel kan je een aangepaste YouTube app installeren. Zoek maar eens op xda naar adaway youtube van Arter97 of iYTBP van master_t die gebruikt non ads van Arter97 maar heeft ook background play enzo en denk ook versies voor non-root gebruikers.
uBlock Origin of andere adblockers kunnen binnenkort al geen video advertenties meer stoppen. Ads op Twitch.tv worden direct geinjecteerd in de HLS video stream. Ditzelfde zal gaan gebeuren met YouTube. De video die je wilt kijken, is dus de ad zelf.

Edit: Er is wel de mogelijkheid om een mediaplayer HLS playback zo in te stellen dat het de injectie van de ad kan stoppen en je dus alleen de "echte" video krijgt. Maar via een browser is dit nu onmogelijk.

Farewell adblocker

https://help.getadblock.c...m-seeing-ads-on-twitch-tv
Twitch is starting to roll out a new advertising platform specifically designed to circumvent ad blocking. As we understand it, they will begin inserting ads directly into the video stream the way broadcast TV does. The folks at EasyList have confirmed that this makes blocking the ads impossible without also blocking the video.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 27 juli 2017 16:23]

Komt omdat YouTube Red ook niet in Nederland beschikbaar is.
Klopt. In NL heb je niks aan YouTubeRed.
Zoals veel mensen aangeven is YouTube Red niet beschikbaar in Nederland. Via een omweg kan je het echter wel afsluiten.

Het enige wat in Nederland niet werkt is het downloaden en offline opslaan van YouTube videos in de YouTube app. De overige voordelen van YouTube Red (advertentie vrij YouTube, toegang tot Red exclusieve videos, Google Play Music) werken (voor mij) goed sinds mei vorig jaar.
Dit was in de VS zo, maar ten tijde van de samenvoeging was dat nog niet in NL gedaan.
Dat dit maar snel gebeurd. Ben al enkele jaren Google Music abbonee. Hopelijk gaan ze ooit YouTube Red samenvoegen met Google Play Movies om zo een concurrent te worden van Netflix. Met 1 abbonement muziek, films en series streamen zie ik wel zitten.
Lijkt me ook zeer vet inderdaad, voor zeg maar 15 euro per maand.
Voor een paar euro meer heb je Netflix en Spotify.
Zelf ben ik vooral geinteresseerd in (recente) films. In dat opzicht is iets als n google play movies interessanter. Zeker als dit via een abonnementsformule zou kunnen ...
Recente films streamen voor een paar euro in de maand, dat gaan de filmmaatschappijen natuurlijk nooit toestaan. Eerst bios, dvd/Blue ray, dan maar eens verder kijken.
20 lijkt me realistischer, en zeker het geld waard!
Zolang Youtube red niet beschikbaar is blijf ik gebruik maken van bv OGyoutube + addblock op gsm en addblock op m'n pc. Waarom dit zolang moet duren vraag ik mij echt af.
Het voordeel van youtube red is niet alleen het wegvallen van reclame, maar ook dat je youtube filmpjes offline kunt bekijken. Handig als je bijvoorbeeld veel gebruik maakt van het openbaar vervoer en je een beperkt mobiel datavolume hebt.
En dat je ook op je gsm video's op de achtergrond kan laten verder spelen, handig als je bvb livesets bekijkt.
Het was dus niet zo'n super succes dat ze dit al zo snel doen?

Eigenlijk bizar dat je moet betalen om reclames uit YouTube weg te krijgen, maar vervolgens nog steeds de volledige tracking op je dak krijgt (tot zelfs non-account IP based).
Eigenlijk bestond dit al, mensen kregen gratis Play Music bij een youtube red account. Blijkbaar wordt het nu in 1 pakketje geschoven. Als Play Music gebruiker kan ik het alleen maar toejuichen aangezien youtube red momenteel niet in NL aangeboden wordt :)
Maar dat is dus mijn vraag: Momenteel is RED er niet in NL, komt ad-free YouTube nu *eindelijk* naar NL met deze merger?

Als dat gebeurt, dan nemen mijn vrouw en ik een family music abonnement

[Reactie gewijzigd door kiang op 27 juli 2017 11:37]

Dan moeten ze eerst nog het family music abonnement hier in Nederland introduceren. Die is er namelijk nog niet.
Ugh... echt, google is een nachtmerrie als het aankomt op een consistent aanbod buiten de VS.
Mogelijk, het ligt dan wel aan de regeling in nederland, want zowel in duitsland frankrijk en ik geloof zelfs belgie is het wel mogelijk om een family account af te sluiten.

Zit er nu eigenlijk ook al jaren op te wachten.
Nope, in BelgiŽ ook nog steeds niet.. Ik wacht er allang op. Hierbij de link van de landen waar het familieabonnement wel al bestaat: https://support.google.com/googleplay/answer/6317786?hl=nl
Is youtube red beschikbaar in Belgie of Nederland?

Ik wil het graag hebben voor de advertentie vrije youtube te hebben

Is er een manier om het via het buitenland toch te kunnen gebruiken in Belgie?

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 27 juli 2017 11:31]

In vind het van de zotte dat dit per land gaat.
Als je betaalt maakt het Google toch geen flikker uit waar je vandaan komt ?
En anders gewoon een US Google account aanmaken en daarmee YT Red betalen en gebruiken.
Dit heeft vooral met auteursrechten te maken en moet land per land onderhandeld worden.
Zo bizar vind ik dat eigenlijk niet. YouTube kost ontzettend veel en dat wordt betaald met reclames. Als jij met een paar euro per maand onbeperkt gebruik kan maken van YouTube zonder de reclame's, dan lijkt me dat helemaal zo gek niet. Zelfde als wat Tweakers doet. Als YouTube Red in NL zou zijn, dan zou ik het waarschijnlijk wel aanschaffen, gewoon, omdat ik best veel gebruik maak van YouTube.
Eigenlijk bizar dat je moet betalen om reclames uit YouTube weg te krijgen.
Nee zou ook niet weten waarom at bizar is. Je betaald voor X en jij verwacht uit het niks Y ook...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juli 2017 11:49]

En daarom dus ad-blocker + Ghostery + HideMyFootprint :D
Dikke doei met tracking en reclames.
Doen we lekker niet aan mee! :)
Alleen krijgt de content maker dus ook geen geld voor jouw views, wat voor een deel van de youtubers hun salaris is.
Sponsoring? Patrion? Genoeg opties die geen profiel maken van jou als bezoeker.

[Reactie gewijzigd door D3F op 27 juli 2017 11:46]

Precies, je kan ze gewoon via Paypal geld geven, wat tegenwoordig veel gebeurd op YouTube.
Daar heb je zeker gelijk in. Ik kijk ook veel Youtube via mijn telefoon en dan krijgen ze gelukkig wel geld via mij. Maar ik ga niet mijn pc's laten tracken door van alles en nog wat, puur en alleen maar omdat er anders mensen zijn die niet betaald krijgen. Dat is het mij in ieder geval niet waard, maar dat moet iedereen uiteraard zelf weten!
Wat misschien een leuke optie is in add-blocker: het whitelisten van specifieke kanalen. Dan is de tracking ook beperkt tot enkel wat je kijkt op die specifieke youtubekanalen, wat ze zonder client-side tracking ook wel weten. https://help.getadblock.c...-specific-youtube-channel-
Goeie tip, ga ik zeker even naar kijken!
Hoe dat dan? want op youtube kun je zelf geen ads toevoegen als gebruiker (toch? of mis ik iets). Je kunt ze in je video verwerken, maar dat is niet te blocken.

De ads zijn van google zelf die kun je dan meestal wel blocken, maar zouden geen invloed op de geldstroom van de youtuber moeten zijn. Als de reclame van youtube niet zo gruwelijk irritant was zou ik geen adblocker hebben. Gelukkig heb ik daar binnenkort geen last meer van aangezien ik al vrij lang Google Music heb.
Je kiest als uploader ervoor om je videos te monetizen. Ja, hebben je video's adds en krijg je een cut. Nee, dan is je video sowieso add vrij.
Hoe dat dan? want op youtube kun je zelf geen ads toevoegen als gebruiker (toch? of mis ik iets). Je kunt ze in je video verwerken, maar dat is niet te blocken
Dat inderdaad ťn je kunt zelf een advertentie maken welke je vervolgens kunt indienen zodat deze mogelijk gebruikt wordt door YouTube zelf. :)
Hoe meer subs en views.. des te meer mogelijkheden die je krijgt.
Op mijn Apple TV 4 krijg ik echt sporadisch een advertentiefilmpje te zien en bij goede YouTubers laat ik dat doen, neem b.v. MaximeMXM, Royalpuck etc.
Goede Youtubers/Twitch streamers die het wel verdienen, maar er zijn ook flink aantal die niet eens een cent verdienen neem bijvoorbeeld KingAlert.. in mijn ogen een betweter die het zelfs opnam voor kinderoplichter snapking.
, wat voor een deel van de youtubers hun salaris is.
Is het voor een deel van de youtubers hun salaris of is het voor youtubers een deel van hun salaris.

Als het je salaris is, ben je geen youtuber maar reclameman. En daar heb ik geen medelijden mee, in tegendeel.
Dus je hebt geen medelijden met mensen die door het advertentie model kunnen regelen dat ze hun passie kunnen navolgen? Deze mensen zijn fulltime bezig met content maken voor hun kijkers, waar ze geen geld voor vragen, maar enkel reclames op hun video's hebben staan.

Ik zeg niet dat er geen contentmakers zijn die het enkel voor het geld doen, maar er zijn ook genoeg contentmakers die het vanuit passie doen.
als het je salaris is, ben je een youtuber die van z'n hobby z'n baan heeft kunnen maken.
Youtube RED is buiten de VS te krijgen, echter moet je eerst je google account verhuizen naar de US, enige tijd wachten (paar uur tot een dag of 2 dacht ik, in elk geval niet instant). VPN naar US via mobiel en dan je Youtube RED abbo aanvragen. Om dan vervolgens je adres in de US te laten staan. Heel gedoe maar zeker de moeite.

Ik maak hier gebruik van gezien ik veel youtube kijk op de Shield TV, en oh wat is het heerlijk om dat reclame vrij te kunnen doen!

Wat me nog niet lukt is de family abbo, die kan ik namelijk best aanvragen ECHTER moeten dan alle family leden zich in hetzelfde land bevinden als de hoofd abbo houder... wellicht werkt het met truuk van yourtube red, maar ik heb weinig zin om dat voor iedereen te regelen vooralsnog.

[Reactie gewijzigd door Port187 op 27 juli 2017 11:48]

Wat zijn de gevolgen hiervan voor andere Google diensten als je je account in de VS zet? Ik kan me voorstellen dat sommige features extra erbij komen, maar ook veel aanpast.
Wat zijn de gevolgen hiervan voor andere Google diensten als je je account in de VS zet? Ik kan me voorstellen dat sommige features extra erbij komen, maar ook veel aanpast.
Het enige waar ik tegen aanliep is dat als je Nederlandse apps zoekt in de appstore deze niet standaard naar voren kwamen en wat lastiger te vinden waren. Maar dat was geen showstopper. In het ergste geval komt een app helemaal niet meer in de playstore voor dat NL only is (bv uitzendinggemist apps), echter stond die nog wel in me download lijst en zijn er andere alternatieven om aan zo een app te komen bv een tweede google account op je mobiel die wel in NL geregstreerd staat, of een apk extractor op een tweede mobiel etc.
De meeste diensten hier in NL werken op IP basis, dus zolang je IP in NL zit heb je volgens mij geen last van DNS blokkades. Verder persoonlijk geen problemen gehad met adres aanpassing.

[Reactie gewijzigd door Port187 op 27 juli 2017 13:06]

Ik had geen toegang tot specifieke muziek bij Play Music. Nederlandse bandjes die hun album niet hebben vrijgegeven voor de US markt.
Account verhuizen naar VS is niet nodig, wel de VPN voor het aanvragen. Let op dat als je al een actieve Play Music subscription hebt, je deze moet op zeggen en moet wachten totdat het abonnement verlopen is voordat je een YouTube Red subscription kunt activeren (waar je dan vanzelf weer gratis een nieuwe Play Music subscription Bij krijgt).
Hoezo ? Gewoon een nieuw Google account aanmaken en die alleen voor YT Red gebruiken en een andere CC of Paypal aan koppelen.
Dan blijf je je bestaande NL Google ID gewoon voor je Android apps gebruiken.
Hoezo ? Gewoon een nieuw Google account aanmaken en die alleen voor YT Red gebruiken en een andere CC of Paypal aan koppelen.
Dan blijf je je bestaande NL Google ID gewoon voor je Android apps gebruiken.
Lijkt me dan lastig te regelen als je een Android telefoon hebt waarop je je huidige Google account wil gebruiken, maar ook play music wil gebruiken.
Dat gaat makkelijk - je laat gewoon twee accounts tegelijkertijd bestaan op die telefoon. Per app kun je kiezen welk account je gebruikt. Ik doe dit nu al met mijn dame, onder andere met Play Music. Neemt niet weg dat ik graag een family account zou gebruiken.
Dat gaat makkelijk - je laat gewoon twee accounts tegelijkertijd bestaan op die telefoon. Per app kun je kiezen welk account je gebruikt. Ik doe dit nu al met mijn dame, onder andere met Play Music. Neemt niet weg dat ik graag een family account zou gebruiken.
Ik heb zo wel eens mijn google account toegevoegd aan die van mijn vrouw zodat zij mijn play music zou kunnen gebruiken, maar dan kwam mijn mail ook automatisch binnen in haar gmail. Ik zag zo niet onmiddellijk een manier om dit tegen te gaan.

Wat deed ik dan verkeerd?

Overigens volledig akkoord rond de family account. Van zodra ze daarmee komen stap ik onmiddellijk in.
Je kunt per account aangeven wat er gesynct moet worden dus op de telefoon van je vrouw zet je alle synchronisatie uit die niet met Play Music te maken heeft. Daarnaast is het handig om vervolgens in Play Store/Keep/Maps/Agenda even te controleren of het account van je vrouw nog steeds geselecteerd is. Verreweg het mooiste is overigens het delen van de Play Store, je hoeft dezelfde app niet te kopen voor een ander account.

*Edit: dit moet je natuurlijk alleen maar doen met iemand die je 100% vertrouwt - de persoon heeft natuurlijk potentieel inzicht in alles wat er op je Google account gebeurt.

Maps gaat trouwens niet goed om met deze constructie - het lekt constant gegevens tussen accounts maar dat zal me een zorg zijn.

[Reactie gewijzigd door oef! op 27 juli 2017 14:12]

OK, interessant, moet ik dan eens proberen.

Ik neem wel aan dat dit wat roet in het eten gooit van de "I'm feeling lucky" radio wanneer zij ook muziek gaat beginnen liken? :)
Yep. Plus het meer ergerlijke feit dat je playback stopt als zij begint met streamen.
PAS OP: het verhuizen tussen landen is bugged!

Ik ben recentelijk van land verhuisd (online en offline), maar Google kan de wijziging niet doorvoeren. Ik heb uitgebreid contact gehad met google. Het is een bekend probleem wat minstens een paar maanden speelt. De tussentijdse oplossing: nieuw account aanmaken (not gonna happen).

Mijn google account zit vast in het buitenland. Hierdoor heb ik geen toegang meer tot de Nederlandse Playstore en sommige Nederlandse apps.
Is er al iets bekend over een eventuele prijswijziging? Ik heb niet meteen goesting om nu extra voor mijn Play Music af te leggen omdat er plots Youtube Red bij komt.
Nee, in de VS is er geen verhoging geweest en in NL verwacht ik dit niet. Het is nu wachten tot de family-packages waar je voor 25 euro 5 accounts hebt. Daar heb ik dan wel weer interesse in, ik share dat gewoon :)
was het niet voor 15 euro? het zou kunnen dat de prijs verhoogd is, maar anders is 't wel flink gestegen in een korte tijd.
https://www.theverge.com/...family-plan-now-available

Ik zag op de help pagina van google dat het tegenwoordig over "up to 10 devices."
https://support.google.com/googleplay/answer/6317786?hl=en
Ah, dan zat ik er naast. Ja, 15 euro kan ook heel goed, want nu betaalt mijn ma iedere maand een tientje - en dan staat mijn CC in haar play store account. Dus dat is iets wat ook wel beter eruit gehaald kan worden. Zeker nu ze allemaal van die pay2win spelletjes speelt...
Paypal is ook ondersteund als je het zelf wilt betalen en geen CC hebt.
Maar voor paypal moet je weer een cc hebben. Of omslachtig via ideal gaan werken wat weer een hoop tijd kost. Mijn ma vertrouw ik nog wel dus dat is geen probleem.
Ik heb geen CC aan mijn PP gekoppeld, gewoon mijn bankrekening werkt prima.
en dat is dus wat @Nox waarschijnlijk bedoelt, je moet eerst 2 kleine bedragen overmaken naar paypal om die te kunnen koppelen.
Het is heel lang geleden, maar ik geloof dat dat automatisch ging via incasso.
dat klopt, maar dan moet je dat wel eerst via ideal doen
Ik gebruik gratis Google play music, heb ooit mn collectie geŁpload en kan daar nu overal naar luisteren. Voor de steeds terugkomende vraag om een betaald account heb ik bedankt (heb al spotify )
Ben benieuwd wat dit betekent voor mijn gratis account. Opheffen?