Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Europese Commissie onderzoekt Valve en game-uitgevers om geoblocking op Steam

Door , 82 reacties

De Europese Commissie heeft een onderzoek geopend naar geoblocking op Steam. Volgens de Commissie is Valve mogelijk in overtreding als een game in het ene Europese land wel speelbaar is, terwijl dat in het andere land niet kan.

De Commissie richt zich op overeenkomsten tussen Valve en game-uitgevers Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media en ZeniMax. Door die overeenkomsten zouden sommige games in het ene Europese land wel speelbaar zijn en in het andere niet. Valve beperkt de werking van sommige productcodes tot landen.

De Europese Commissie wil uitvinden of in de overeenkomsten tussen Valve en de uitgevers het gebruik van het systeem van 'activation keys' om geoblocking mogelijk te maken is opgenomen. Als dat zo is, ziet de Commissie grond voor een aanklacht.

Er is geen klacht geweest over Steam en de Commissie zegt dat het op eigen initiatief handelt. Als de Europese Commissie tot de conclusie komt dat Valve Europese richtlijnen overtreedt, kan de Steam-maker een boete krijgen.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

2 februari 2017 12:51

82 reacties

Linkedin Google+

Reacties (82)

Wijzig sortering
Ik neem aan dat Steam en uitgevers dit ook doen omdat in sommige landen aangepaste versies van games te koop zijn?
Kan me herinneren dat sommige spellen in duitsland minder bloed/scheldwoorden en dergelijke bevat en neem ik aan daarom spellen met andere code worden geblokkerd in duitsland.
Persoonlijk vermoed ik dat het eerder met geld te maken heeft. Door de markten te verdelen kunnen ze de maximaal haalbare prijs vragen per land. Deze zal dan bijvoorbeeld hoger liggen in Denemarken dan in Polen.

Momenteel staat een consument immers weinig in de weg als hij een fysiek exemplaar van een spel uit een andere lidstaat wil importeren. Gisteren heb ik bijvoorbeeld nog een spel ontvangen uit het Verenigd Koninkrijk en vorige maand een uit Denemarken, want het was daar goedkoper. Echter met geo-blocking wordt dit een stuk lastiger. Tijdens mijn Erasmus in Noorwegen (onderdeel van de EEA) moest ik uiteindelijk een Nederlandse VPN aanzetten omdat ik anders makkelijk 5 euro meer betaalde bij exact hetzelfde spel bij Steam/Origin.
Ja, maar vanuit de Europese commissie gaat het daar niet om... Die kijken op basis van principiële waardes en één van de belangrijkste daarin is "vrij verkeer van personen en goederen". Ookal koop je een game online (of fysiek) dan moet deze overal binnen de EU te spelen zijn.

Vergelijk het met maar eens met een ander product zoals een fiets. Als je jouw fiets in Frankrijk koopt omdat het daar goedkoper is en je neemt hem mee naar Nederland mag dat gewoon. Als de Nederlandse overheid dan zegt dat je er niet op mag fietsen omdat je hem in Frankrijk hebt gekocht, heeft de Nederlandse overheid een probleem. Wellicht is het nog een beter voorbeeld om je voor te stellen dat jouw fiets ook GPS heeft en dat je op het moment dat je in Nederland fietst, ineens automatisch het slot op je fiets dichtgaat en je een melding krijgt: sorry, deze fiets is niet in Nederland beschikbaar, neem contact op met je leverancier...

Dit is dan ook de reden waarom de EU bekijkt of het gebruik van acitivation keys gekoppeld is aan locatie... Afgezien of we de regels binnen de EU goed vinden, is dit volgens mij wel het goed toepassen van de regels die er op dit moment binnen de EU gelden...
Lijkt me niet het geval. Ik koop wel vaker games op G2A en die keys komen uit landen zoals Rusland ed.

Denk dat ik 80% van men games koop op Steam en Origin maar soms bij een triple A als dit 20 euro scheelt koop ik er wel eens een op G2A en werkt toch altijd gewoon netjes dus denk niet dat activatie gekoppeld is aan locatie.

Heb ergens 140 games in men Steam library en nog nooit op een probleem gebotst of een beperking.
Jij koopt dan gewoon op G2A global keys, en niet specifiek RU keys. Die zijn namelijk niet speelbaar zonder VPN via Steam. Dus wat je hierboven stelt (geen idee waarom je +2 krijgt) is klinkklare onzin.
Dat jij nog niet tegen het probleem aangelopen bent betekend natuurlijk niet dat het probleem er niet is.

Ik heb 250+ games in mijn library en ik ben het ook nog miert tegen gekomen. Maar ik heb ook geen games uit polen of een ander armere land geďmporteerd.

Veel keys op g2a zijn wel degelijk region locked. Vaak de Russische keys etc. Maar dat zijn landen van buiten de EU. Maar misschien vallen oost Europese landen ook binnen die keys?

Ik weet het niet en heb me daar niet ver genoeg in verdiept. Maar ga er maar van uit dat er zoiets dergelijks is anders zou de Europese commissie voor jan lul dit onderzoeken.
behalve als je een auto koopt dan wil Nederland BPM van je hebben :)
Dat is gewoon een verkapte importheffing omdat we zelf geen echte autoindustrie hebben. Maar importheffingen mogen niet van de EU dus noemen we het een milieubelasting.
Het gaat niet alleen om de prijs. Geo blocking is gewoon vreselijk hinderlijk 8)7 . Koop ik hier een nieuwe Nintendo voor een vriend in Z-O Azië (niet voor de prijs, maar omdat het daar nog niet verkocht werd) blijken opeens alleen in Nederland gekochte games te werken. Net alsof je hier een e-reader koopt en geen e-books in een ander werelddeel kan laden.

N.B. Als ik een tijdschrift op Schiphol koop is dat gelukkig nog steeds leesbaar boven een ander continent....
Als je in Duitsland woont, kan je bijvoorbeeld niet Unreal Tournament 3 kopen. Daarintegen, als je de game gegift krijgt van een vriend die in Nederland woont, kan je de game gewoon accepteren en spelen (ik spreek uit ervaring). De code zelf word dus niet geblokkeerd, het kopen, of in het geval van een F2P spel het downloaden, kan wel geblokkeerd worden van land naar land.

Volgens mij gaat het in het geval van het onderzoek juist over het blokkeren van een spel dat al wel in je library staat. Dus stel je hebt Unreal Tournament 3 legitiem verkregen in Nederland en je verhuist naar Duitsland, mag het niet zo zijn dat het spel niet speelbaar meer is.
Zouden ze dat probleem niet beter met een patch voor de Duitse versie op kunnen lossen? Het hele spel blokkeren lijkt me wel een beetje overdreven.
Ik neem aan dat Steam en uitgevers dit ook doen omdat in sommige landen aangepaste versies van games te koop zijn?
Kan me herinneren dat sommige spellen in duitsland minder bloed/scheldwoorden en dergelijke bevat en neem ik aan daarom spellen met andere code worden geblokkerd in duitsland.
Ik denk dat de hoofdreden voor steam en vooral de uitgevers is dat ze geld zien verdampen omdat veel mensen keys kopen via g2a en andere online game shops.
Daar zijn de prijzen een stuk goedkoper en dat komt vooral om dat deze online winkels vaak de keys halen uit landen waar de lonen lager zijn en daardoor ook de prijzen voor games. Vooral daar willen ze een stokje voor steken.
wat is het verschil tussen dit en het blocken van content op bijvoorbeeld netflix? het heeft toch allebei met licenties te maken?

of zie ik hier iets verkeerd

wat ik hiermee bedoel is dat dit blijkbaar niet kan volgens de eu. maar ik heb nog niks gehoort dat ze bijvoorbeeld Warner bros ofzo gaan onderzoeken om alles in elk europees land beschikbaar te maken.

of komt dit omdat steam in feite een monopolist is?

[Reactie gewijzigd door Splitinfinitive op 2 februari 2017 12:59]

Als jij een game koopt in Nederland en die vervolgens in België niet kan spelen bijvoorbeeld is dat toch een behoorlijk probleem.

Nu is bovenstaande een voorbeeld maar ik begrijp dat dit is wat er nu speelt. Er staat dan ook in de screenshot dat de locatie waar je momenteel bent niet toegelaten wordt. Dit staat dus los van waar jij de game geactiveerd had..
maar dat is toch ook zo met een dienst als netflix? de licenties die zij in NL hebben kunnen verschillen van BE en dan kun jij als je op vakantie bent toch ook alleen het aanbod kijken van het land waar jij bent?
Nee, want in het geval van Netflix koop je niet een specifieke serie of film, maar neem je een abonnement af zonder vast te leggen welke series je recht op hebt. Op Steam koop je een specifieke game die het vervolgens blijkbaar niet doet als je binnen de EU reist en dat is het probleem.
snap ik nog steeds het verschil niet je koopt geen game je koopt een licentie om die game te mogen spelen en hier kunnen nu eenmaal voorwaarden aanhangen.

dat je vooruit betaalt of dat je per maand betaalt maakt volgens mij geen drol uit.

je koopt infeite een sleutel tot content in beiden gevallen. in het geval van netflix moet je alleen zodra je stopt met betalen de sleutel teruggeven dat er aan die sleutelbos sleutels zitten die je niet gebruikt maakt in feite niks uit naar mijn weten

begrijl mij niet verkeerd het is goed dst geoblocking onderzocht wordt maar dan ook direct alles over een kam scheren en desnoods een fonds ofzo centraal opzettrn waar content producers hun licenties aan verkopen en dat die organisatie aan haar betalende leden de content verstrekt
snap ik nog steeds het verschil niet je koopt geen game je koopt een licentie om die game te mogen spelen en hier kunnen nu eenmaal voorwaarden aanhangen.

dat je vooruit betaalt of dat je per maand betaalt maakt volgens mij geen drol uit.
Wat valt er niet aan te snappen? De hele licentie/product distinctie is sowieso geneuzel in de marge, dat is niet waar het om gaat.

Steam: Je koopt (een licentie voor) een specifieke game. Die specifieke game kan je blijven spelen en dat kan je in principe niet zomaar worden afgenomen.

Netflix: je abonneert (op een licentie) om een selectie van films/series te kunnen kijken. Die selectie staat niet vast (-> dáár zit het verschil), zelfs al blijf je thuis dan is die aan verandering onderhevig. Er komt zowel content bij als dat er content verdwijnt. Je koopt niet specifiek (een licentie voor) 1 film of serie, dus het is ook niet raar dat je die film of serie ineens niet meer kan kijken - of dat nou komt omdat ze het niet meer aanbieden in hetzelfde land, of dat je toevallig in een ander land zit waar ze het niet aanbieden.

Als je op Netflix betaalt voor specifieke content, en je kan die content vervolgens niet meer consumeren in een ander land, dán is dat idd hetzelfde als Steam.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 februari 2017 13:25]

Duidelijke uitleg, en ik ben het ook eens met deze redenering.

Echter heb ik mijn bedenkingen dat wanneer ik een specifieke film of serie koop via bijvoorbeeld Pathe, Videoland of een andere online service. Ik deze vervolgens kan kijken buiten Nederland.

Daar bij komt, als ik bij netflix een abbonement af neem, kan ik vervolgens met datzelfde abbonement in het buitenland NIET hetzelfde aanbod zien als in Nederland. Aangezien ik dan het aanbod van dat land te zien krijg.
Als je een Netflix abonnement neemt, koop je op zich gewoon toegang tot het aanbod van het land waar je je bevindt. Je koopt geen expliciete content zoals een gekochte film bij Pathé.
En die content is kun je niet in alle landen bekijken.
Dus vergelijkbaar met Steam.
Nee, .oisyn zegt het toch heel duidelijk. Het zal bij Netflix vast wel in de voorwaarden staan lijkt mij. Je betaald bij Netflix voor meer voor een dienst en het aanbod verschilt per land, wat in het geval van Netflix ook wel enigszins logisch is. Ze zouden het complete aanbod van elk land wel wereldwijd beschikbaar kunnen maken denk ik, maar tegen welke kosten? Wie weet krijg je daar in de toekomst ook wel een optie voor.
Je kunt dit geval op dit moment niet eens met Netflix vergelijken vind ik
Echter neem je volgens Netflix zelf een service af bij Netflix International B.V.: https://help.netflix.com/...ale=nl&docType=termsofuse

Volgens hun zelf is dat de service-provider voor alle landen behalve Brazilie, Japan, Zuid-Korea en de V.S.: https://help.netflix.com/nl/node/2101


Dus dan is het raar dat ik ook in Frankrijk of Duitsland ander aanbod krijg, aangezien het daar om de zelfde service-provider gaat.
bij steam koop je 1 game op jouw account.
Bij netflix ga je een abonnement aan in 1 land met zelfs specifieke content voor dat land.
Het netflix abbo is verschillend in Belgie, Frankrijk, Nederland , ...
Dishonord bijft dezelfde game in alle landen (behalve Duitsland waar het bloed groen is:P )
lijkt mij een duidelijk verschil
Wat .oisyn zegt. Als toevoeging om bij je sleutel analogie te blijven: op Steam koop je een sleutel voor specifieke content. Bij Netflix koop je een sleutel voor Netflix met wisselende content. Dat specifieke content in een ander land dan niet beschikbaar is is irrelevant. Jouw sleutel werkt nog, je hebt alleen andere content. In geval van Steam is je sleutel mogelijk in een ander land onbruikbaar en dat wordt nu onderzocht.

[Reactie gewijzigd door Plymp op 2 februari 2017 13:27]

bij netflix koop/huur je geen licentie voor content, je huurt het recht om gebruik te maken van de licenties die netflix heeft.
welke content hier dan achter zit hangt af van de licenties die netflix bezit in het land waar je je bevindt.
daarnaast verkijg je een kopie van de content pas op het moment dat je deze gaat nuttigen, waardoor netflix tegen beperkingen in verspreidings rechten aan loopt.

bij steam is het een ander geval, je koopt namelijk een licentie voor specifieke content(in de screenshot de game dishonored), en steam weigert deze content uit te voeren zodra je de grens over gaat.
je bezit de licentie en een kopie van de content al, waarbij de verspreidings rechten van steam dus niet meer van toepassing zouden mogen zijn.
De licentie van de game is toch behoorlijk specifiek over welke game dat precies is. Bij Netflix heb je een abo en kun je onbeperkt kijken, daar wordt niet aangegeven wat je kunt kijken.

Bij een abo op de krant betaal je ook voor de krant, niet de inhoud die er in komt te staan. Of lees je dan ook graag elke dag dezelfde krant?
niet helemaal correct.
Je koopt bij steam een 'abbonement' op een spel. dit hebben ze geloof ik een half jaar terug gewijzigd in de terms of agreement.

http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/?l=dutch
Dat is wel anders. Bij Steam koop je een game. Bij Netflix krijg je toegang tot het kijken van series voor de duur van je abonnement. Appels en peren.
Beiden fruit. Volgens mij moet iemand met meer kennis hier op in gaan, want volgens mij weet niemand hier of dit ook op (streaming) services van toepassing is.
Het verschil zit hem in het volgende

De game die je via steam koopt is een product/ (Steam is de dienst waar je gratis gebruik van mag maken, het spel zelf is een product)

De toegang tot Netflix waarvoor je betaald is een dienst, geen product. Je betaald voor toegang tot de db van Netflix, niet de titels zelf. Je koopt ook geen eigendom of iets dergelijks.

Edit: aanvulling ter verduidelijking.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 2 februari 2017 14:03]

Ja, ik zie het verschil. Net zoals ik het verschil zie tussen een appel en een peer. Dat verklaart niet waarom ik peren lekker vind en appels niet.

Waarom gelden voor services niet dezelfde vrije-handel regels als voor producten?
Op zich eens, maar dat is volgens mij een op zichzelf staande discussie.
Volgens mij is dat de hele discussie. Daar begon dit draadje toch mee?
Als jij een game koopt in Nederland en die vervolgens in België niet kan spelen bijvoorbeeld is dat toch een behoorlijk probleem.
Meer een ongemak, een behoorlijk probleem is het niet, je mist alleen wat tijdverdrijf, niks wat je in de problemen brengt.
Op zich ben ik het er mee eens dat het niet moet kunnen, maar op het als een behoorlijk probleem te labelen.. nee dat zie ik niet.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 2 februari 2017 15:05]

Nee, voor zover ik kan bedenken geen verschil. Dit zou ook voor Netflix moeten gelden.
niet echt netflix meer de content producers. netflix moet ook gewoon licenties kopen
Natuurlijk is er verschil, bij Netflix betaal je toch niet voor specifieke films, die je dan tot in het eind der tijden* kunt kijken?

* Beeldspraak, laat die discussie alsjeblieft achterwege ;)
Het gaat er toch om dat je geen account kunt afnemen bij Netflix Duitsland als je in Nederland woont?

Net zoals je hier geen game kan activeren als je in een ander Europees land woont.

Ik snap dan ook niet zo goed wat je met je voorbeeld bedoelt. Kun je dat nog iets toelichten?

[Reactie gewijzigd door Lennyz op 2 februari 2017 13:33]

Nee, het gaat erom dat je in Nederland "iets" afsluit of koopt en dat in een ander land niet kunt gebruiken. De Netflix dienst kan je in het buitenland gewoon gebruiken. En het leuke is dat je een keer andere content ziet als je in het buitenland Netflix gebruikt. Aan het niet kunnen spelen van een game zitten geen voordelen, anders dan dat je iets anders kunt doen met je tijd.

[Reactie gewijzigd door ReneWouters op 2 februari 2017 15:01]

Er is geen "Netflix Duitsland". Er is 1 Netflix en 1 Netflix-account die overal ter wereld werkt. De Netflix app/site/server geeft je een aanbod, liggend aan de locatie die deze in zijn database heeft voor jouw IP.

Zie dit een beetje als een Pathe Unlimited-abonnement. Je neemt het recht af om in elke Pathe binnen te lopen om film te kijken. Er staat niet vast welke films waar spelen, of jouw favoriete snoepjes er te koop zijn, of er comfortabele stoelen of iMax aanwezig is etc. Het aanbod varieert. Je koopt enkel het recht om in alle Pathe-gebouwen film te mogen kijken.
Vergeet niet dat steamkeys ook als retail producten in de winkel te koop zijn en er onderzoek naar de uitgever van de licentie wordt gedaan

Binnen de eu zijn er zelfs verschillende prijsverschillen waar ze soms met geoblocking voor activatie werken

[Reactie gewijzigd door flazo op 2 februari 2017 13:11]

De Europese Commissie is in 2015 al een vergelijkbaar onderzoek gestart naar dit soort overeenkomsten tussen Sky UK en een aantal filmstudio's. Dit heeft er tot nu toe tot geleid dat Paramount een schikking met de Commissie heeft getroffen.

Voor mij is dit artikel heel interessant, want mijn masterscriptie gaat over dit soort overeenkomsten :)

[Reactie gewijzigd door Michelli op 2 februari 2017 18:10]

Twee redenen:

1) De EU (de EC) kan maar 1 onderwerp tegelijk behandelen. Als je dit met Netflix gaat 'vervuilen' dan komt er niks van terecht. Als dit onderzoek resultaat oplevert, dan kan wellicht hetzelfde over Netflix worden uitgesproken.

2) De EC leden kijken wél Netflix, maar spelen niet via Steam. Een soort alternatieve zelfverrijking dus. Dit mag niet voorkomen, en ze zeggen zelf van niet. Maar ik geloofd dat niet.
2) De EC leden kijken wél Netflix, maar spelen niet via Steam. Een soort alternatieve zelfverrijking dus. Dit mag niet voorkomen, en ze zeggen zelf van niet. Maar ik geloofd dat niet.
Zucht... dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ten eerste is het helemaal niet gezegd dat deze mensen wel of geen Netflix en/of Steam gebruiken dit bedenk je ter plekke om een punt te maken.

Ten tweede, zelfs al zouden ze wel Netflix hebben, maar geen Steam, dan zou het juist zelfverrijking zijn om achter Netflix aan te gaan om daar het aanbod te verbeteren.

Misschien eens proberen om niet direct alles door zo'n negatieve bril te bekijken.
Of jij bent naďef?

Om een recent voorbeeld te noemen, dieselgate. -> NOS artikel

Quote van een Europarlementariër uit de bron: "Dieselgate had nooit kunnen plaatsvinden als de lidstaten en de Europese Commissie gewoon hadden gedaan wat ze volgens de wet moeten doen"

Ik durf de weddenschap aan dat dit niet het enige is. Het probleem is altijd bewijs, als zij zelf de hoogste instantie zijn.
Nu noem je een voorbeeld van iets waar onvoldoende toezicht was (waar veel meer redenen voor mogelijk zijn dan alleen opzettelijk de boel oplichten) als bewijs dat de EC Netflix wel eens moedwillig zou kunnen voortrekken uit eigen gewin.

Er zal zeker op momenten misbruik gemaakt worden van allerhande mogelijkheden, door zowel de mensen in de EC als alle andere mensen op aarde, maar om altijd maar direct uit te gaan van de slechtste intenties gaat mij gewoon te ver.

Misschien is het naďef, maar ik probeer liever uit te gaan van de gedachte dat de meeste mensen hun best doen om dingen beter te maken (voor zichzelf en voor anderen) en dat de rotte appels in de minderheid zijn.

Ik denk dat de opkomst van de populistische bewegingen van vandaag de dag voor een groot deel komt doordat iedereen er altijd maar vanuit gaat dat mensen alleen het beste voor zichzelf doen (wat zegt het overigens over jezelf als je zo in de wereld staat) en dat wij (het 'gewone volk') het daardoor veel slechter hebben. Een feit dat door maar heel weinig cijfers onderbouwd is notabene. Grappig genoeg zijn de hardste schreeuwers zelf natuurlijk altijd heilige boontjes...
Nu noem je een voorbeeld van iets waar onvoldoende toezicht was[...]
Sorrie?? Dit is het meeste bizarre wat je aandragen kan.

Het volgende relaas komt uit deze bron, van de EU zelf: <link>

"Rol: Werkt in het algemeen belang van de EU door wetgeving voor te stellen en te handhaven en door beleid en de EU-begroting uit te voeren"
Dit is bewezen niet gebeurd.

"De Europese Commissie is de politiek onafhankelijke, uitvoerende tak van de EU."
Bewezen dat ze landsbelang dienen. Met name is mijn eerdere voorbeeld dat Duiters nieuwe auto testen weigeren of vertragen.
[...] maar om altijd maar direct uit te gaan van de slechtste intenties gaat mij gewoon te ver.
Ja en nee. Ik ben van nature juist positief ingesteld, maar alleen niet als het om machtsposities gaat. Het gaat namelijk vaker fout als er meer macht bij betrokken is. Zie ook wel het het gezegde 'power corrupts'

Kijk voor de gein eens objectief naar wat er met de Brexit. Europa is ontstaan als democratisch orgaan dat ten goede komt van alle Europeanen. Vrijheid blijheid, iedereen mag komen en gaan waar die wil. Er is ook zelfs een artikel zodat men weg kan als het wil.

Wat gebeurt er na de Brexit? De EU (bazen) is op z'n pik getrapt en gaat Engelandje pesten. Lekker volwassen...

Was niet het idee om de EU zo goed te maken dat niemand weg wil? Misschien moeten ze dan dat eens proberen ipv deze houding tegenover de UK aan te nemen.
Ik denk dat de opkomst van de populistische bewegingen van vandaag de dag voor een groot deel komt doordat iedereen er altijd maar vanuit gaat dat mensen alleen het beste voor zichzelf doen
Mijn intepretatie van het opkomen van populistische bewegingen is dat men zich niet gehoord voelt en dat dit ook daadwerkelijk klopt.

Werkt je toevallig voor de overheid?
Nee, ik werk zeker niet voor de overheid.

Grappig dat je de Brexit noemt als voorbeeld van... wat eigenlijk? Bij de Brexit heeft het leave kamp gewonnen door onrealistische (lees: populistische) claims te maken (bijvoorbeeld dat er honderden miljoenen ponden naar gezondheidszorg zouden gaan) waarvan Farage op een interview nog geen dag later op nationale TV moest bekennen dat het 'toch niet helemaal zo zou zijn'.

Dat de EU bazen na de aangekondigde Brexit Engelandje gaan pesten zie ik meer als 'beschermen van de rest van ons'. Wat mij betreft onderhandelen ze Engeland helemaal het hoekje in. Dan komen ze duidelijk goed op voor ons (=oa mijn) belang. Die Britten wilden zelf weg toch? Mogen ze daarna maar lekker gaan onderhandelen om hun eigen zaakjes op orde te krijgen/houden.

Anyway, dit lijkt me niet het juiste platform voor politieke discussies, dus laten we maar 'agree to disagree'. Even goede vrienden wat mij betreft, we zullen zien hoe het allemaal uitpakt de komende jaren.
Anyway, dit lijkt me niet het juiste platform voor politieke discussies, dus laten we maar 'agree to disagree'. Even goede vrienden wat mij betreft, we zullen zien hoe het allemaal uitpakt de komende jaren.
'Agreed' :)
verschil in licentiemodel. games of films/muziek zijn niet (in handel) vergelijkbare producten.
Ik denk dat je eerder moet vergelijken met iTunes Store van Apple, weet iemand hoe het daar mee zit? Is content gekocht in het ene Europese land afspeelbaar in het andere?
Het blijft een raar fenomeen, iets kopen en niet overal kunnen (mogen) gebruiken.

Ik snap het wel, je kan zeer goedkoop iets kopen in, bijvoorbeeld, Rusland en hier spelen. Dat is niet wenselijk. Dit komt doordat er in landen waar men minder verdient verkopers meer coulant zijn met de prijzen. Wij 'rijke' westerlingen kunnen dit wel opbrengen. Hierdoor proberen ze ervoor te zorgen dat wij het niet in Gambia kopen en hier gaan spelen.

Een oplossing? Weet ik zo snel niet. Maar wellicht te vinden in een hoek van niet meer dan 10% van de totale speeltijd kunnen gebruiken in een ander continent o.i.d. Gewoon een idee.
Ik snap het wel, je kan zeer goedkoop iets kopen in, bijvoorbeeld, Rusland en hier spelen. Dat is niet wenselijk.
Het lijkt mij juist ideaal om iets goedkoper te kopen?

Op dit moment heb je als groot bedrijf enorm veel voordeel. Productie in een arm land, vervolgens verkopen waar mensen meer verdienen. Ander voorbeeld is om administratief werk uit te laten voeren in bijvoorbeeld Polen/India/etc.

Misschien is het gedrag van grote bedrijven niet wenselijk, maar d'r wordt niks tegen gedaan. Daarom is een technische blokkade gewoonweg niet wenselijk. Ik geloof dat de EU geen verschillen wil binnen de EU. Niet EU vs Rusland, maar toch, dan ga ik voor een Poolse prijs!
Dat is niet wenselijk voor Steam. Het probleem is dat de goedkope versies een coulance zijn, de uitzondering dus. Niet de regel. Dit is waar jou denk fout zit. (niet negatief bedoeld)

Een voorbeeld is Elite: Dangerous. Je kon hier een Lifetime Pass (ong ¤170 dacht ik) kopen voor een Dollar of Euro prijs, maar ook in de Russische valuta. Er waren een paar mensen achtergekomen dat je als Europeaan ook in Russich geld kon betalen, en dit was (dacht ik) 25% goedkoper!

Opeens zag Frontier een heleboel geld verdampen. Wat was het resultaat? Frontier heeft het Russische bedrag ongeveer gelijk gemaakt aan de dollar prijs.

En het effect hiervan?
Een Nederlander verdient gemiddeld in 2014 ¤2000,- per maand. (bron)
Een Rus verdient gemiddeld in 2015 ¤485,- per maand. (bron)

Wij zijn hiermee een 8,5% van ons netto maandloon aan kwijt.
Een Rus is dan 35% kwijt.

Dit is het probleem, het is niet gelijkwaardig voor de burger. Verplaats je eens in een Russische gamer! Nu zijn zij de klos door onze gierigheid. Toch?
Dat is niet wenselijk voor Steam.
Dat is een gevolg van globalisering en digitale media.
Wij zijn hiermee een 8,5% van ons netto maandloon aan kwijt.
Waarom zou een digitaal goed overal hetzelfde percentage moeten kosten van een salaris. Je gebruikt bijvoorbeeld 8.5% van een nettoloon. Indien ik meer ga verdienen is het volgens jouw argument logisch dat automatisch het spel ook duurder wordt?
Frontier heeft het Russische bedrag ongeveer gelijk gemaakt aan de dollar prijs.
Als gevolg bedienen ze dus een minder grote markt. Keuze van het bedrijf.

Het artikel gaat over verschillen binnen landen in de EU. Jouw voorbeeld over Rusland is dus niet waar ze over vallen.

En ja, dat een bedrijf wat minder kan verdienen maakt mij enorm weinig uit.
Opeens zag Frontier een heleboel geld verdampen.
Dit klopt niet.
Wat ze zagen is dat hun prognose op de verdiensten niet meer klopte.
Maar dat is economie. Die probeert zichzelf altijd efficienter te maken (en dus ontstaat er een stroom goederen van goedkope plekken naar duurdere plekken). Dit is de essentie van vrije markten.
De regioblocks zijn dan ook een middel om de werkelijkheid van economie en handel teniet te doen.
Als ik het goed begrijp wil Valve of een ontwikkelaar/publisher niet dat ik een key koop in bijvoorbeeld Rusland, omdat het daar mogelijk goedkoper is? Denk dat dit een goed onderzoek is, aangezien mensen die veel reizen en toch relatief veel gamen, misschien wel 'verplicht' zijn om in een bepaald land een key aan te schaffen of direct uit de Steam Store. Weet niet op basis waarvan Steam beoordeeld waar je koopt, is dat je land-instelling/adres of gaat dat op basis waar je IP-adres gelokaliseerd is. Iemand daar bekend mee?

Edit: stukje over aanschaf in de Steam Store toegevoegd, zodat mijn reactie zich niet beperkt tot keys

[Reactie gewijzigd door D3F op 2 februari 2017 13:01]

Dat wil Valve en/of publisher inderdaad niet hebben. Maar jouw voorbeeld is niet waar de EU over valt, want Rusland is geen onderdeel van de EU. Valve en/of publisher wil blijkbaar ook niet dat jij bijvoorbeeld een code in Spanje koopt en dan in Nederland met die code het spel gaat spelen. En dat gaat in tegen vrij verkeer van goederen binnen de EU. Dus een code gekocht in Spanje moet in heel de EU werken.

[Reactie gewijzigd door Plymp op 2 februari 2017 13:05]

Heeft niets met reizen te maken. Als jij ergens een product van een fabrikant goedkoper koopt heeft de fabrikant geen recht you van dat product af te sluiten. De zgn. grijze import zoals fabrikanten dat graag noemen is volledig legaal en zorgt voor een goede marktwerking.

Die keys koop je gewoon in NL op een buitenlandse website trouwens.
De zgn. grijze import zoals fabrikanten dat graag noemen is volledig legaal en zorgt voor een goede marktwerking.
Dat is inderdaad net zo legaal als dat de fabrikant je terug kan verwijzen naar de regels van het land van aanschaf als je enige vorm van ondersteuning nodig hebt.
Als de geoblocking is omdat men releases eerder wil brengen in sommige landen is het een kwalijke zaak. Ik heb echter het idee dat er vaker geoblocking wordt toegepast omdat er in bepaalde landen andere regels gelden omtrend geweld/naaktheid etc. Dan lijkt me geoblocking juist een handige tool om legaal te blijven in ieder land....
Als ze niet meer op basis van locatie bepaalde content kunnen censureren dan zal Left 4 Dead bijvoorbeeld een moeilijke worden. Duitsland heeft bijvoorbeeld de low violence versie vanwege hun wetten. Dan zal duitsland de normale versie moeten krijgen of de rest van europa ook de low violence.
Geo-blocking heeft dus zeker nut, maar in dit artikel zijn ze op zoek naar geo-blocking vanwege de prijs verschillen. In sommige landen zijn games goedkoper vanwege lagere lonen. Als iedereen uit europa daar hun games gaat kopen, zullen de games daar duurder worden en word de bevolking met het lage loon genaaid. Ik hoop dus dat ze goed nadenken over de gevolgen bij dit onderzoek.
Mag je als Duitser dan L4D de high violence versie wel fysiek kopen in Nederland en deze spelen in Duitsland?
Duitsland heeft bepaalde regels tegen geweld en andere zaken in games, maar dat staat hier los van.
Het gaat zover ik weet puur om aankoop; dus als Duitser kan je de versie prima in Duitsland spelen, je kan hem alleen niet aanschaffen in de Duitse Steam store.

Ik heb namelijk eens Red Orchestra 2 aan twee Duitsers gegift en die konden daarmee gewoon gamen zonder Low Violence restrictie, omdat het de ROW versie betrefte (Rest of World) gekocht uit de Nederlandse steam store.
Dus het is echt alleen aankoop, geen beperking op gebruik.
Oh alstublieft niet zeg, aan de ene kant: mooi, iedereen hetzelfde. Aan de andere kant denk ik, ik heb liever geen gecensureerde versie die voldoet aan de eisen van elk land in de EU, wat waarschijnlijk een van de redenen is dat deze lock bestaat.

Aan de andere kant lockt Steam ook spellen uit regios zoals Rusland, om te voorkomen dat men daar keys koopt. maar dit heeft toch niks met de EU te maken lijkt me?
Wat véél mensen zich niet lijken te realiseren, is dat handelsplaatsen zoals g2a.com en kinguin.net voornamelijk keys verkopen die door mensen in steam sales aangeschaft zijn.
Het is niet voor niets dat het gros van de 'legitieme' aanbieders (die 100k+ sales maken) hun games altijd aanprijzen net iets boven de meest recente steam sale prijzen.

In het geval van dit artikel, gaat het hier om een handjevol aanbieders, die relatief weinig sales maken. Er staat dan ook op de aangegeven sites duidelijk een melding dat het een regio-locked product betreft waar mogelijk een VPN service bij nodig is om het te actieveren. Voornamelijk Russische aanbieders én kopers. Veel meer dan een paar duizend sales heb ik bij dergelijke aanbieders niet gezien.
'Steam gifts' worden nagenoeg niet meer aangeboden sinds tijden al, daar had steam zich al hard tegen gemaakt.

Deze sites bieden nagenoeg nóóit prijzen lager dan steam sales aan, en als dat is gaat het dus om dubieuze geo-blocked VPN toestanden waar bijna niemand (op wss wat Russen) gebruik van maakt. Keys in landen kopen waar games goedkoper zijn, gaat ook nagenoeg alleen op voor Rusland. Die prijzen zijn overal nagenoeg gelijk, net zoals gamer hardware. De verschillen zijn niet noemenswaardig imo. Maar als iemand me hier het tegendeel in wil bewijzen, graag.

Deze potentiële rechtzaak staat vermoedelijk dan ook los van dergelijke handelsplaatsen. Daar gaat het hier dus niet over. Dit zijn afspraken tussen steam en een aantal developers over het weigeren van hun games in specifieke landen.
Laten we geen zaken door elkaar halen is wat ik wil zeggen.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 2 februari 2017 16:36]

Er is geen klacht geweest over Steam en de Commissie zegt dat het op eigen initiatief handelt.

hahahahaha omfg EU/EC allemaal 1 pot nat :+ er is geen probleem - dan maken we er een.

hier kiezen landen zoals duitsladn toch helemaal zelf voor? of zie ik het nu verkeerd? misschien mis ik iets, maar content/geo-locking is toch best gegrond. Immers zijn er geen EU overkoeplende contracten mogelijk. Laat ze daar maar eens iets aan doen - we kunnen toch ook geen us netflix kijken?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 2 februari 2017 12:59]

Zonder klacht kan Valve ook nog steeds in overtreding zijn. Ik snap dus ook niet zo goed wat er grappig is aan dit bericht? Het is juist goed dat de Europese Commissie uit zichzelf zaken aanpakt.
Inderdaad. Volgens artikel 17 VEU: "De Commissie bevordert het algemeen belang van de Unie en neemt daartoe passende initiatieven. Zij ziet toe op de toepassing van zowel de Verdragen als de maatregelen die de instellingen krachtens deze Verdragen vaststellen. Onder de controle van het Hof van Justitie van de Europese Unie ziet zij toe op de toepassing van het recht van de Unie."

Daarnaast hebben we binnen de EU een gemeenschappelijke markt waarbinnen import- en exportrestricties in beginsel niet zijn toegestaan. Een van de speerpunten van de Commissie op dit moment is de zogeheten "Digital Single Market", omdat er momenteel nog teveel verschillen zijn tussen fysieke en digitale producten. In de Digital Single Market Strategy noemt de Commissie het probleem van geo-blocking ook expliciet.
Wel een interessant issue. Ik heb de afgelopen vier jaar toen ik in de UK woonde veel games gekocht via Steam. Als daar spellen bij zitten die ik nu niet meer kan spelen na mijn terugkeer naar NL dan zou dat toch best vreemd zijn.
Dat is onjuist, de games die zijn aangeschaft kunnen enkel in de UK worden geactiveerd.
Eenmaal geactiveerd zijn deze overal speelbaar en ook in europa opnieuw te downloaden.
Volgens mij zijn ze toch echt in overtreding, je koopt een spel en die is vervolgens van jou en die mag jij dus spelen ongeacht waar je bent.

Als er toch een beperking aan zit dan moeten ze dat op het doosje van het spel zetten, zo niet dan zijn ze in overtreding.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*