Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EU geeft Valve en ZeniMax boete van elk 1,6 miljoen euro wegens geoblocking

De Commissie geeft boetes aan game-uitgevers, omdat ze door geoblocking de mededingingsregels hebben overtreden. Valve en ZeniMax moeten 1,6 miljoen euro betalen en Focus Home 2,8 miljoen euro. Ook Bandai Namco, Capcom en Koch Media zijn beboet.

Volgens de Commissie hebben Valve en de vijf andere uitgevers de grensoverschrijdende verkopen van bepaalde pc-games beperkt op basis van de geografische locatie van de gebruikers binnen de Europese Economische Ruimte. Deze geoblockingpraktijken zijn in strijd met de geldende mededingingsregels in de Europese Unie.

Het draait hierbij om Steam en de geografische beperkingen die via het platform mogelijk zijn om in te stellen. De Commissie stelde vast dat de combinatie van de activatiekeys op Steam en de door Valve aan andere uitgevers aangeboden locatiecontrolefunctie geoblocking mogelijk maakt op basis van de geografische locatie van de gebruiker.

Uit het onderzoek bleek dat Valve samen met de individuele uitgevers activatiekeys met geografische beperkingen verstrekte in bepaalde lidstaten. Gebruikers buiten die bepaalde lidstaten konden vervolgens hun pc-game niet activeren. Het ging specifiek om het voorkomen van activatie van bepaalde games buiten Tsjechië, Polen, Hongarije, Roemenië, Slowakije, Estland, Letland en Litouwen. Het ging om ongeveer honderd pc-games, waarbij Europese consumenten dus niet of niet volledig in staat waren om in de verschillende lidstaten rond te kijken voor de beste deal.

Deze zaak begon in 2017 met een onderzoek van de Europese Commissie. Daarbij werd ingezoomd op overeenkomsten tussen Valve en de vijf game-uitgevers. Op grond daarvan boden de partijen via Steam in sommige EU-landen goedkopere activatiecodes voor games aan, terwijl EU-consumenten uit andere landen die codes niet konden gebruiken. Zo werd er op basis van de geografische locatie van de gebruiker onderscheid gemaakt, wat volgens de Commissie in strijd met de EU-mededingingsregels is. Ook stelde de Commissie dat de vijf uitgevers contractuele exportbeperkingen hebben opgelegd aan andere distributeurs.

Valve was de enige die zich tegen de procedure verzette en niet meewerkte met de Commissie. Daarom is de boete van Valve niet verlaagd. Bij vier andere uitgevers zijn de boetebedragen met tien procent verlaagd, omdat ze met de Commissie hebben samengewerkt. De boete voor Capcom is met vijftien procent verlaagd op basis van de mate van meewerken. Daarbij heeft het zelf bewijs aangeleverd voor het onderzoek van de Commissie en heeft het de geconstateerde feiten en inbreuken op de regels erkend.

Uitgever

Verlaging boete door samenwerking Commissie

Boete

Bandai Namco

10 %

€340.000,-

Capcom

15 %

€396.000,-

Focus Home

10 %

€2.888.000,-

Koch Media

10 %

€977.000,-

ZeniMax

10 %

€1.664.000,-

Valve 0 % €1.624.000,-

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

20-01-2021 • 14:54

171 Linkedin

Reacties (171)

Wijzig sortering
waarbij Europese consumenten dus niet of niet volledig in staat waren om in de verschillende lidstaten rond te kijken voor de beste deal.
Inderdaad, dus nu hebben alle games overal de zelfde (hoge) prijs, ongeacht het gemiddelde inkomen in dat land...
Ze kunnen nog steeds spellen in bepaalde landen voor een lager bedrag aanbieden. Ze moeten alleen niet verbaasd zijn als mensen over de grens gaan shoppen.

Dat is een kenmerk van een vrijehandelszone. Als organisatie moet je met de voor- en met de nadelen werken.
Ja maar waarschijnlijk zullen ze dan dus hebben bepaald dat ze meer verdienen door overal dezelfde prijs te hebben ook al kost dat wat sales in de landen met lagere koopkracht, dan als veel mensen uit landen met meer koopkracht de keys uit die landen gaan kopen.

Uiteindelijk kun je je afvragen wie hier nu mee geholpen is... De consument in de rijke EU landen heeft er niks aan want die kan alsnog geen goedkope key kopen via die weg. De consument in de arme EU landen is genaaid, de prijs is flink gestegen voor hun. En de uitgever merkt er waarschijnlijk niet echt heel veel van (ik denk niet dat een groot deel van hun winst nou uit die armere landen kwam).
Uiteindelijk kun je je afvragen wie hier nu mee geholpen is...
Iedereen in de EU, want de vrijehandelszone wordt gehandhaafd. De vrijehandelszone is belangrijk om te voorkomen dat externe partijen landen tussen elkaar uit kunnen spelen.

Er kan niet misbruik gemaakt worden door zaken in de toekomst voor de rijke landen nog duurder te maken, want dan verliezen ze uiteindelijk steeds meer verkopen uit de andere landen. De prijs blijft nu in balans omdat het geheel overwogen moet worden. Net als dat de prijs nu niet veel lager zal worden, zal het ook niet veel hoger worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 januari 2021 15:18]

EA pakt dit slimmer aan.
Ik heb een tijdje terug in Polen Star Wars battlefront Gekocht (fysieke versie spel was toen pas uit) en bij installatie kreeg ik 2 opties "Russisch of Pools".
Audio is wel in het Engels maar rest is gewoon in het Russisch of Pools.
dit is een goeie ja,
dat kan valve/steam in samenwerking met alle game makers toch nu gewoon gaan doen?

koop je een spel in Polen dan krijg je alles in het pools
Moet iedereen wel alles netjes in die talen doen, dus dat is een voordeel voor die landen want ze zijn dan allemaal geneigd om die talen zo snel mogelijk te ondersteunen.
Zit je dan met je game vertaald in het Nederlands.. nou liever niet :P
Ook dit hoeft toch niet. Ze kunnen prima ook bv in Polen ook de Engelse aanbieden (net als ze dat hier ook doen) maar die is in Polen en bij ons gewoon dezelfde prijs. Dus een Pool heeft keuze. Zijn eigen taal dan kost het spel maar X, wil die het in Engels dan is het dus Z (x+10)
Wat ook weer raar is omdat de meeste games in het engels gemaakt worden. Dan zou je zeggen dat wanneer je het in eigen taal wilt dat het dan extra kost ipv extra voor engels.
zekers maar ik denk dat de uitgevers daar anders over denken.
want als het westelijke gedeelte van europa dus nu altijd goedkoope engelse (of nl) versies in het oosten kunnen kopen. of wij laten die nederlanders gewoon betalen voor de goedkopere poolse versie maar daardoor verdienen ze wel meer...
denk dat de keuze voor hun snel gemaakt is
misschien dat ze dan een NL, DE of FR versie gewoon niet zo snel maken omdat ze daar toch geen extra geld voor krijgen, maar een poolse of roemeense ... ze willen daar ook verkopen en ze kunnen het misschien daar niet zo duur maken, dus is het voor hun gewoon interessanter om dat te doen
Dat is toch nog steeds verkapt geoblocking. Je kan hetzelfde product nog steeds niet in een ander land kopen binnen de EU.
Het hele punt is dat je het zelfde spel uit een ander land wel voor minder kan kopen, maar dat niet wilt want taal versta je niet. Dus GTA (pools) kan je ook in Nederland kopen voor de lagere prijs uit polen, maar je wilt dat niet. Je wilt GTA (Nederlands/Engels)
Niet ín een ander land maar wel vanuit een ander land. Je kan dan prima vanuit Nederland een spel kopen in Polen. Dat je dat niet wil vanwege de aanwezige talen is jouw keuze.
Dit vindt ik ook niet kunnen. Ik woon in Nederland maar ik wil al mijn interface en audio graag in het Engels. Mag dat dan ook niet meer?
Tuurlijk wel maar de Engelse variant kost gewoon overal het zelfde (dus hetzelfde als de NL versie)
Had ik met de oude Assassin's Creed... Die had ik in Rusland voor een grijpstuiver gekocht, maar alles was inderdaad alleen maar in het Russisch. Dat was best een vreemde ervaring. Uiteindelijk kon in de key toch ook op Steam activeren en toen was het wel in het Engels. Ik denk dat het ze na een paar jaar niet meer zo boeit.
Ik zie daar vooralsnog niets van. Bijv., Cyberpunk is in Polen ~40 eur, maar is niet buiten Polen te activeren: https://steamdb.info/app/1091500/
En toch zijn er makkelijk legaal (Play-Asia) GoG keys te krijgen ervan voor rond de €35 euro.

Ben benieuwd uit welk land die dan komen (vast wel een andere oost europees land)
Maar die prijzen zijn niet gedifferentieerd binnen de EU, en dat is nu juist het punt. Ik kan de Poolse prijs niet betalen op Steam, dus Steam discrimineert (nog steeds).
Dat klopt, maar ik ging puur op het Cyberpunk 2077 voorbeeld.

Qua Steam heb je inderdaad pech als je direct via Steam, een spel voor een lagere prijs wil aanschaffen.
En toch zijn er makkelijk legaal (Play-Asia) GoG keys te krijgen ervan voor rond de €35 euro.
Je kan gewoon via een VPN naar Rusland het bij GOG.com kopen voor ongeveer 24 EUR. Daar zit geen handelaar tussen en al het geld gaat naar GOG.com.

Let op dat GOG.com niet discrimineert, ook niet als het buiten-binnen EU is. Ze hebben het liever niet (volgens hun voorwaarden), maar er wordt niets verplicht of afgedwongen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 januari 2021 15:22]

Er zijn ook manieren om aan bijvoorbeeld een Argentijns account te komen. De steam store is daar ook ietsje goedkoper zullen we maar zeggen. Via family share kan je die spellen dan toch gewoon op je eigen NL account spelen. Je moet alleen wel met Argentijnse betaalmethode betalen, of een steam gift card in Argentijnse peso's hebben.
Vandaar de boete wellicht...
Het is jammer dat het artikel niet vermeld op welke termijn deze differentie opgeheven dient te zijn. Kennelijk niet per direct.
Waar zie jij Polen in dat lijstje staan? Ik zie alleen een 'Euro' prijs, die (van wat lijkt?) voor de gehele EU geldt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 januari 2021 15:14]

Poolse zloty staat hier gewoon in 't lijstje.
Ah, ik zie hem.

Heb je bevestigd dat je het spel daar kan kopen (bijvoorbeeld via een VPN) en dat de sleutel vervolgens niet bruikbaar is (door hem te activeren in Polen)? Dat is namelijk wat niet mag.

Steam mag prima verschillende prijzen in verschillende landen hanteren.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 januari 2021 15:24]

Ik heb kennissen in Polen en die bevestigen dat daar de Steam store zegt dat aanschaffen daar enkel geactiveerd en gebruikt kunnen worden in Polen. Dat is tegen deze wet.
Kijk bij Polish Zloty. In die munteenheid wordt de game aangeboden voor omgerekend €43,92
Dat ze het tegen die lagere prijs konden aanbieden geeft aan dat ze op dat prijspeil blijkbaar winst kunnen maken, dan moet dat hier dus ook tegen die prijs kunnen.

Het achterliggende idee, dat ik ondersteun is ook dat de welvaart op termijn binnen de hele EU redelijk gelijk getrokken gaat worden, en dan wil je dit soort verschillen niet meer hebben.
Dat ze het tegen die lagere prijs konden aanbieden geeft aan dat ze op dat prijspeil blijkbaar winst kunnen maken, dan moet dat hier dus ook tegen die prijs kunnen.
Dat kun je zo niet stellen bij een product zoals software waarbij je een hele grote vaste kostenpost hebt (de ontwikkeling van de software) en vervolgens nauwelijks variabele kosten (het kost ze zo goed als niks om jou digitaal een game te verkopen).
Dan moeten ze voor heel de EU maar één prijs kiezen die voor de meeste winst zorgt, vrije markt is vrije markt.
vrije markt is vrije markt.
Denk je daar ook zo over als mensen uit andere landen de banenmarkt verzadigen waardoor je salaris halveert?

Volgens mij gaat het niet over een vrije markt maar over vrije handel :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 januari 2021 15:47]

Die vrije markt voor arbeid die IS er ook en bedrijven maken daar gretig gebruik van. Vraag maar eens aan een vrachtwagenchauffeur (als je er nog een kunt vinden die Nederlands spreekt).

De vrije markt is er echter niet alleen voor bedrijven maar ook voor ons consumenten. Dat betekent dat wat valve en co hier doen gewoon niet deugt.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 20 januari 2021 16:13]

Kijk dit vind ik nu eens een super opmerking !
We hebben europa waar we allemaal inzitten.
Maar wij kunnen als belg of nederlander geen produkt kopen aan de lagere prijs van dat europese land !
Een .be of .nl bedrijf kan dan wel een nepbedrijf oprichten in dat land met goedkope arbeiders die dan toch hier verblijven. Dat bedrijf vraagt dan dezelfde prijs om werken uit te voeren alsof ze met belgen of nederlanders zouden werken. Je verliest dan je job of moet ergens starten aan een minimumloon om je huis of auto verder af te betalen , in het beste geval. Dit terwijl er al geen jobs genoeg zijn voor eigen volk !
Hier betaal ik 120€ per maand Telenet , terwijl in oost blok landen 30€ al in is. Ik zou dan ook graag een abo hebben uit een goedkoop land. Hoe zeggen ze het dan Europa is 1 ? Ze moeten dan maar alle lonen in gans europa gelijk trekken , zodat een ander mijn job niet goedkoper kan invullen. Rijken hebben hier geen last van , want deze worden zelfs veel rapper rijk MET corona !
Mensen hebben zo ook oordelen over iets kopen in china. Koop niet vanuit china want blablabla.
Maar bedrijven laten alles maken in china om hogere winsten !
Trump verbied 2 grote telecom merken zogezegd wegen spyware , wat is facebook en andere sociale media dan van amerikaanse bodem ?
Toch allemaal dingen om serieuze vragen bij te stellen toch ?
Beetje off-topic, maar goed. Volgens mij is de werkloosheid nog steeds historisch laag. Zo laag dat voor bepaalde banen geen werknemers meer te vinden zijn. We lopen dan wellicht te zeuren over de goedkope buitenlanders, maar waar ik ze vooral terug zie is in de landbouw, de schoonmaaksector, transport etc... Hard werken voor weinig geld, iets waar de meeste Nederlanders en Belgen inmiddels te beroerd voor zijn.

Vervolgens kunnen wij nog steeds redelijk goedkoop naar Portugal (en zo) op vakantie, lekker met de Eurootjes betalen, goedkoop uit eten, goedkoop winkelen... Geen gedoe aan de grens.

Ik heb trouwens begrepen dat Polen al weer te duur worden. In Polen hoor je gemopper over Bulgaren die daar de onderkant van de arbeidsmarkt overnemen. Het is gewoon overal hetzelfde!
Volgens mij profiteren deze bedrijven toch echt allemaal juist van de grotere arbeidsmobiliteit, als bedrijven en aandeelhouders ergens gebruik van mogen maken dan mogen consumenten dat ook lijkt me.

Omdat "gewone" burgers nog steeds veel van de nadelen ervaren van bepaalde "globaliseringen" maar minder van de voordelen gebruik kunnen maken zitten we nu in de vreemde situatie dat de rijken steeds rijker worden en de gewone werkende burger steeds armer, dus wat dat betreft ben ik blij dat de EU dit soort illegale afspraken keihard aanpakt, dat is precies waar de EU voor is.

Gelijke monniken, gelijke kappen.
Dat ze het tegen die lagere prijs konden aanbieden geeft aan dat ze op dat prijspeil blijkbaar winst kunnen maken, dan moet dat hier dus ook tegen die prijs kunnen.
Nee?
Laat ik een extreem geval pakken, zelf ben ik een grote fan van de Big Mac Index dus dat zal ik hier ook gebruiken. De Big Mac Index is een manier om de koopkracht te bepalen in een bepaald land.

Stel in Nederland kost een spel omgerekend 50 Dollar en in Argentinië kost hetzelfde spel omgerekend 10 Dollar, in beide gevallen kost het spel ongeveer 10 BigMacs. Als het spel in Nederland ook 10 Dollar zou kosten zouden ze bij lange na de kosten niet uit het spel kunnen halen.
Als in Argentinië het spel 50 dollar zou kosten zou dat de prijs hebben van 50 BigMacs, iets wat onbetaalbaar is voor de mensen daar. Dit heeft als gevolg dat in plaats van 10.000 mensen het spel kopen het spel misschien door maar 1000 mensen gekocht wordt.
10.000 x 10 BigMacs = 100.000 Big Macs
1.000 x 50 BigMacs = 50.000 BigMacs

Juist door andere fysieke prijzen te hanteren zorgt het ervoor dat het prijzen geschaald kunnen worden aan de economie daar.
Het achterliggende idee, dat ik ondersteun is ook dat de welvaart op termijn binnen de hele EU redelijk gelijk getrokken gaat worden, en dan wil je dit soort verschillen niet meer hebben.
Inderdaad willen we de welvaart gelijk getrokken hebben maar dat moet op een natuurlijke manier gebeuren. Niet door bedrijven te forceren prijzen te hanteren die onbetaalbaar zijn in bepaalde delen van de EU.
Laat ik een extreem geval pakken, zelf ben ik een grote fan van de Big Mac Index dus dat zal ik hier ook gebruiken. De Big Mac Index is een manier om de koopkracht te bepalen in een bepaald land.
Die Big Mac Index gaat over fysieke producten. Oftewel, hoeveel kost het om een Big Mac te verkopen in een bepaald land. Je vergelijkt dat met een product waarbij de lokale kosten weinig tot geen invloed hebben op de kosten.
Als het spel in Nederland ook 10 Dollar zou kosten zouden ze bij lange na de kosten niet uit het spel kunnen halen.
Je doet een stelling zonder deze te bewijzen. Je vergelijkt een optimalisatie qua prijzen met de kosten.
Juist door andere fysieke prijzen te hanteren zorgt het ervoor dat het prijzen geschaald kunnen worden aan de economie daar.
Je hebt het dus nog steeds erover dat het bedrijf per doelgroep de beste prijs wilt vragen.

De vraagprijs van een spel is wat de consument ervoor over heeft. Dit heeft weinig te maken met de kosten van het spel. Indien de kosten 10 EUR zijn (in totaal), dan kan een bedrijf prima 10k EUR/persoon vragen indien dat het meeste oplevert.

Je gaat er steeds vanuit dat de vraagprijs voortkomt uit de kosten; behalve dat je winst wilt maken staat de vraagprijs echt los van de kosten.

PS: Zo te zien verbied de EU trouwens niet dat er verschillende prijzen zijn. Ze verbieden dat een consument niet kan rondshoppen qua prijs.

[Reactie gewijzigd door bkor op 20 januari 2021 18:19]

Klopt, het gaat niet over het verschil in prijs, het gaat erover dat de Big Mac die je in Polen hebt gekocht niet in Duitsland opgegeten mag worden.
Ik vind welvaart een ruim begrip. Iemand die slim is en veel heeft gestudeerd of een goeie handelaar is zal veel verdienen. Iemand die de hele dag in bed ligt en bijstand heeft is meestal arm. Dat geldt binnen NL of de EU en de hele aardkloot. In Spanje betaal ik €2.50 voor mijn pillen in NL betaal ik €15 voor diezelfde pillen. https://www.businessinsid...ijkste-landen-ter-wereld/
Een andere oplossing zou zijn om een meer gemiddelde prijs overal te hanteren of te accepteren dat enkele slimme consumenten over de grens (vpn) kopen om goedkoper uit te zijn.
Het is aan Steam om hiervoor de meest winstgevende oplossing te bedenken welke wel binnen de geldende mededingsregels valt.
Met een VPN over de grens shoppen kon al.
Dat dat zonder VPN niet mogelijk is, is illegaal.
Het probleem is niet die 'slimme' consument met een vpn, maar bedrijven die dat soort keys in bulk opkopen en met winst wederverkopen.
Mijn 1st aanname, lijkt de intentie om de arme volkeren tegemoet te komen ipv dikke marges.
Hier vind men al 40 euro duur maar voor Pool die in polen werkt en woont is dit groter deel van zijn netto salaris. Kan zijn dat het salaris verschil aanzienlijk is dus 40 euro daar meer richting de 80 is. En de sales exponentieel stuk minder zou zijn en niet in verhouding tot het prijs verschil. Dan is het niet die intentie. Maar wil men toch de winst maximaliseren.
Elke vorm van prijsdiscriminatie is ALTIJD in het voordeel van de verkoper. Ze proberen het vaak goedaardig te laten lijken maar het is onzin dat ze nu over dezelfde hoge prijs moeten hanteren. Dat is namelijk niet de meest winstgevende aanpak. De kwestie achteraf is een van verdeling. Op dit moment kunnen in alle langen de top 50% van de bevolking zich de titels veroorloven. Als de prijsdiscriminatie wordt verboden zullen het in de armere landen minder en in de rijkere landen meer mensen worden. In absolute aantallen zal het aantal mensen ALTIJD groeien tenzij steam voor een (kwa winstgevendheid) suboptimaal prijspunt kiest.

Maar even over het bericht: 1.6 miljoen? Wat voor schamel bedrag is dat. Dan kan je de boete ook meteen weer achterwege laten. Die discriminatie levert Valve per dag meer extra winst op dan die hele boeten. WTF
Maar even over het bericht: 1.6 miljoen? Wat voor schamel bedrag is dat. Dan kan je de boete ook meteen weer achterwege laten. Die discriminatie levert Valve per dag meer extra winst op dan die hele boeten. WTF
Ik geloof er werkelijk niks van dat Valve 1.6 miljoen euro per dag winst heeft uit specifiek de veroordeelde activiteit. Ze mogen van geluk spreken als ze dat al aan winst hebben in de EU met ALLE verkopen :)

Anyway de uitspraak is ook niet om bedrijven het leven moeilijk te maken, maar als waarschuwing, uiteraard wordt de volgende (fors?) hoger als ze door blijven gaan (dus ze zullen er ook mee moeten stoppen). En daarnaast kan je als gedupeerde (of groep gedupeerde) een rechtszaak aanspannen, met de wet en deze rechtszaak in je voordeel...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 januari 2021 15:43]

Als Valve deze praktijken op Europese (EU) bodem blijft uitvoeren, dan kan de EU uiteindelijk de toegang tot de EU markt blokkeren voor Valve. Europese bedrijven en instellingen (banken) mogen dan geen zaken meer doen met Valve en Valve wil de toegang tot ruim 450 miljoen Europeanen verliezen..

Dit werkt niet anders dan hoe de VS Huawei en andere Chinezen bedrijven aanpakt. Mercedes bouwde toch geen fabriek in Iran, want het wil de toegang tot de Amerikaanse markt niet verliezen. AMSL levert niet meer aan Huawei om diezelfde reden ondanks dat het een van de grootste klanten was..
Nee hoor, nu is overal dezelfde lage prijs. Anders zouden rijke Polen minder hoeven te betalen dan arme Nederlanders... stel je voor! De EU is een vrije handelszone en dat geldt ook voor meneer Valve en mevrouw Steam... je wilt toch ook niet dat de prijzen in Friesland anders vastgesteld worden dan in Limburg? je mag dingen tegen andere prijzen aanbieden, maar dan kunnen mensen uit andere landen ze daar ook tegen die prijs kopen. Dit soort spelletjes van fabrikanten worden daarmee gedwarsboomd en daar ben ik blij mee, net zoals met de lage roaming tarieven.
Vergeet ActiBlizz niet.
Die doen er ook nog steeds aan.
Waar je in bijv. Vietnam of Taiwan nog steeds een Tyrael’s Charger mount in de online store kan kopen, kan dat in alle andere landen niet.

Ook verschillen de prijzen in elk land weer, en moet je voor elke regio een aparte gamekey/code aanschaffen.
Veel producten zijn gewoon even duur in het buitenland. Vooral producten die meer naar de luxe kant opgaan.
Ja, dat kon wel. In 1910 waren bananen al wijdverspreid in ons land. Wanneer de eerste hier waren is niet zeker.
Tot zo ver ik weet doet Valve dit om lagere prijzen te kunnen aanbieden in landen met een laag maandloon.
Als ik hier niet fout in ben dan . . . Proficiat EU?
Ze doen dit om in elk land zoveel mogelijk winst te behalen, niet omdat ze zo aardig willen zijn voor de landen met een lager inkomensniveau. En ze overtreden de wet ook nog eens omdat ze zoveel mogelijk winst willen behalen.
"niet omdat ze zo aardig willen zijn"

Kan mij veel schelen, het komt uiteindelijk toch goed uit voor de inwoners daar.
Dit verdwijnt nu en dus zijn games compleet buiten hun bereik zonder Piracy
Of ze laten gewoon toe dat jij die games ook voor die prijs (die blijkbaar de moeite waard is voor de verkoper) kunt kopen? Zeg maar het hele idee van de vrije markt binnen de EU?
Zeg maar het hele idee van de vrije markt binnen de EU?
Het streven is eerder gelijkheid, niet een lagere prijs voor ons, zoals je dat nu uitlegt!
Het streven is een vrije markt. Dat betekent dat wij consumenten ook dingen uit andere landen mogen kopen en dit soort kunstmatige barrières niet zijn toegestaan.
Je krijgt die games nooit aan de lage prijs die ze daar aanbieden,
meer moet ik er eigenlijk niet over zeggen.
Of ze laten gewoon toe dat jij die games ook voor die prijs (die blijkbaar de moeite waard is voor de verkoper) kunt kopen? Zeg maar het hele idee van de vrije markt binnen de EU?
Het idee van de vrije markt is dat deze onder de streep zelf-balancerend is.

Als in een andere lidstaat de prijs voor producten lager is vanwege de lagere stand van de lokale economie -- zo laag dat het aantrekkelijk wordt voor consumenten uit andere lidstaten om daar te gaan kopen, dan zorgt de toename van verkopen binnen die lidstaat er voor dat meer geld in die lokale economie rondgaat; hun situatie over tijd zichzelf verbetert; en uiteindelijk de prijzen mee omhoog gaan.

Maar: door geo-blocking en prijsdifferentiatie toe te passen wordt kunstmatig een rem op dat proces gezet.
Het komt voor die inwoners daar vooral goed uit dat hun economische toestand veranderd. Daarom dat inwoners daar pro europa zijn op een veel hoger niveau dan wat je in West Europa tegenkomt.

Het toegang tot vrij handelen in de EU zonder ristricties met vrij verkeer van goederen en personen naast de mogelijkheid om de Euro in te voeren (wat een stabiele munt is en uitdager van de dollar) met garantie op vrede en dat pakweg Rusland het zich niet kan permiteren een EU lidstaat aan te vallen wat nogal een hot topic is in Oost Europa (immers indien je 1 lidstaat aanvalt dan bepalen de EU regels dat alle andere lidstaten meteen moeten helpen met alles wat men heeft = 1 lidstaat aanvallen = alle lidstaten aanvallen)

Ga naar Polen, de tijd dat Polen een arm land was waarvan inwoners naar West Europa kwamen om geld op te sturen naar huis, die tijd is echt compleet gepasseerd op wat, 10 jaar tijd?. Het komt niet echt aan bod in de media hier maar iedere anti europese streek dat de Poolse overheid uitsteekt mond uit in massale straatprotesten van de bevolking, dat is omdat de bevolking maar al te goed beseft wat Europa voor hun betekend.

Die inwoners daar zijn beter op de hoogte wat die regels van de vrije markt betekend voor hun dan in West Europa, mocht daar een overheid een Brexit referendum organiseren, ze zouden afgaan met 80%+ tegen. Maar dan mag Europa niet toelaten dat de regels overtreden worden en de regels zijn duidelijk, vrij verkeer van goederen en personen. Als Valve goedkoper wilt aanbieden in die landen, dat is toegelaten maar dan wel met vrij verkeer en zonder geoblocking.

En als dat dan wilt zeggen dat men iets meer vraagt voor een game, die inwoners vinden dat niet erg, die beseffen dat het groter plaatje beter dan hier.

[Reactie gewijzigd door sprankel op 20 januari 2021 16:01]

Goed uitgelegd, toch vind ik niet dat je vrij handelen in EU zo zwart/wit moet nemen wanneer je 1. niet dezelfde regels/wetgeving 2. niet dezelfde inkomsten 3. niet dezelfde kosten hanteert binnen de EU. Zolang dat niet het geval is, is een prijs op basis van een % dat in verhouding staat met omringende landen een heel stuk meer fair. Tegelijkertijd biedt de EU uiteraard desbetreffende inwoners van armere landen de mogelijkheid aan in een beter gesteld land een x-aantal jaar door te buffelen tegen een stuk beter salaris, om vervolgens terug te keren in geboorteland en daar een zeer fijn leven te lijden.

EU in de huidige vorm is gewoon een gedrocht en zeer lastig om er echt iets efficiënts van te maken.
De EU werkt heel goed voor de relatief weinige bevoegdheden die ze heeft.
Het vrij handelen moet je wel zo zwart/wit nemen, want daardoor is het uberhaupt mogelijk. Anders was het ook geen vrij handelen en moesten er wél binnengrenzen zijn in de unie.

Het grootste probleem van de EU is een gebrek aan bevoegdheden. Veel van wat het centraal beter zou kunnen regelen hebben ze de bevoegdheid (nog) niet voor.
Sorry, maar die piracy kaart trekken is geen excuus, als iets te duur is voor jouw levensstandaard dan koop je het niet.

Daarbij focus jij nu op een hogere prijs voor de landen met lagere inkomens, je kan net hetzelfde zeggen maar dan een lagere prijs voor de landen met hogere inkomens. Welke 2 scenario's je aanhaalt hangt maar af van je agenda denk ik dan.
Na ja, ik zie het meer als "Oh, jij verdient meer? Betaal jij dan ook meteen maar even wat meer."
En wie is daar meer de dupe van piracy? Valve of de consument? Dus nee, dit verdwijnt niet. Het feit dat na 4 jaar nog steeds activatiekeys in deze landen voor lagere prijzen dan in West-Europa worden verkocht geeft dat wel aan.
Valve EN de Consument.

Valve verliest geld.
De consument verliest een veilige plek zonder hopen virussen en malware om games te downloaden die altijd geupdate zijn tot de laatste versie.

Niet alles is altijd enkel goed voor Partij A of Partij B
Dat is een voorbarige conclusie die je trekt. Bedrijven kunnen het niet te duur maken, want ze hebben het geld in die landen nodig. Ik zie eerder gebeuren dat de prijzen of hier iets lager gaan en daar iets hoger. Of de optie om in polen te kopen wordt ook beschikbaar voor alle andere landen.
En wat doe je met rijke Polen en arme Nederlanders? je het gemiddelde ligt anders, maar per persoon verschilt het. Het is wellicht door de EU toegestaan, zei het erg onpraktisch, de prijs te koppelen aan het jaarinkomen van de koper...
Of ze doen dit om hogere prijzen te kunnen aanbieden in landen met een hoog maandloon...
Wanneer de block verdwijnt gaan alle prijzen hoogstwaarschijnlijk gelijkgezet worden met de duurste prijs.
Optie 1 dus, lagere prijzen voor lageloonlanden
Ik vermoed dat dat wel mee zal vallen. Als de prijzen in bijv. Polen ineens met veertig procent zouden stijgen verliezen ze mogelijk meer dan veertig procent van de inkomsten uit Polen.

In de meeste gevallen (er zijn uitzondering op) betekent een hogere prijs lagere verkopen.

Het komt er in de praktijk op neer dat ze een nieuw prijsmodel moeten gaan uitwerken voor de hele EU markt. Daar hebben ze speciale mensen voor die dat allemaal uitwerken.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 20 januari 2021 16:00]

Dat doen ze zeker, wat dus verboden is in de EU.

Stel je voor dat de prijs van een TV in de mediamarkt afhankelijk is van de hoogte van jouw jaarsalaris ;-)
In principe doet Valve niks, maar dat is wel wat uitgevers met de mogelijkheid doen ja.
Inderdaad, Valve bepaald de restricties niet.
Maar Valve geeft de uitgevers wel de mogelijkheid om dit in te stellen. En dat had natuurlijk niet echt gemogen.

Ik mis hier vooral een stuk journalistiek. Wat waren de prijzen in andere landen? Waren ze hoger of lager vergeleken met de buren? Wie is hier nu burger onvriendelijk? Valve of de EU?

Het artikel geeft enkel aan dat ze de wet hebben overtreden. Maar hebben ze hier nu eigenlijk ook iets moreel slechts gedaan? Misschien wou daarom Valve niet meewerken? Verzet Valve zich tegen woekerprijzen in de landen die dat toch niet kunnen betalen?

Uiteindelijk is dit een nieuwsartikel van niks :/

edit: hoe is dit offtopic. Zelfs het moderatie systeem faalt hier (zoals gewoonlijk).

[Reactie gewijzigd door dycell op 20 januari 2021 15:34]

Zoals ik het begrijp is het enige probleem dat wanneer jij een fysieke game koopt in Polen, en vervolgens de grens oversteekt, jij deze in Duitsland niet op Steam mag activeren.
Ik verwacht niet dat deze maatregel een einde gaat maken aan de prijsverschillen.
In het artikel staat:
Uit het onderzoek bleek dat Valve samen met de individuele uitgevers activatiekeys met geografische beperkingen verstrekte in bepaalde lidstaten.
Dus niet echt fysieke games? Tenzij je alleen nog maar activatie keys krijgt bij een fysieke koop?

Ik heb geen idee want ik heb al lange tijd geen software meer fysiek gekocht..

[Reactie gewijzigd door dycell op 20 januari 2021 15:37]

Dit hoeft niet direct het einde te zijn voor lagere prijzen in landen met lagere lonen. Als er betaal mogelijkheden zijn in deze landen die ze enkel daar hebben is het makkelijk genoeg om alleen die toe te staan.

Dan sluiten ze bijvoorbeeld CreditCard, Paypal en alles uit behalve de lokale betaalmogelijkheden. Dit natuurlijk onder de aanname dat Polen bijvoorbeeld een eigen betaalmethode heeft (de meeste landen hebben namelijk wel zoiets). Dat maakt het voor andere Europeanen moeilijker en is tegelijkertijd wettelijk toegestaan.
Je kunt natuurlijk internationale betaalmiddelen uitsluiten, maar dan krijg je vanzelf proxy-diensten: een lokaal iemand die tegen een vergoedingen voor jou een key koopt met een lokaal betaalmiddel.
Je kunt natuurlijk internationale betaalmiddelen uitsluiten, maar dan krijg je vanzelf proxy-diensten: een lokaal iemand die tegen een vergoedingen voor jou een key koopt met een lokaal betaalmiddel.
En daar is op zich niets mee mis. Daar kunnen compleet legitieme bedrijven uit ontstaan die werknemers in dienst hebben om administratie te regelen; technische backends te onderhouden; etc. en ze kunnen daar een goed inkomen mee verdienen.

Ook dat is gewoon de werking van een vrije markt.
Ben benieuwd wat het gevolg van deze zaak is. Gaan de uitgevers de prijzen gelijk trekken? Of accepteren ze grijze handel?
Er is niks grijs aan. Het is volstrekt wit/legaal. Zij overtreden de wet als ze het proberen te onderbinden.
Dat is het zeker wel:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grijze_markt
De grijze markt (ook bekend als parallelle markt) is de handel via distributiekanalen die hoewel ze legaal zijn tevens onofficieel, ongeautoriseerd of onbedoeld zijn door de fabrikant
Misschien ben je in de war met de zwarte markt

[Reactie gewijzigd door Catch22 op 20 januari 2021 15:20]

Juist het bestaan van een grijze markt (bepaald door de fabrikant/distributeur) binnen de EU is de EU een doorn in het oog.

Je kunt als fabrikant/distributeur een aantal dingen niet willen, maar als de EU anders beslist in haar wetgeving dan gaat die boven alles wat je in je voorwaarden stelt.

De 'grijs' waar jij nu naar refereert bestaat alleen vanuit het oogpunt van de fabrikant/distributeur. Voor hem is zijn officiële verkoopkanaal 'wit', alles wat wettelijk verboden is en hem bevalt 'zwart' (zoals namaak), en alles daar buiten is grijs.

Voor de wet echter is er 'wit' voor alles wat expliciet is toegestaan en 'zwart' wat expliciet niet is toegestaan. Je zou kunnen zeggen dat er een grijs gebied tussen in is waar (nog) geen wetgeving over is, maar daar gaat dit hele artikel niet over.
Dit artikel gaat over 'wit' bij wet wat de fabrikant 'zwart' maakt, en jij naar refereert als 'grijs'.

[Reactie gewijzigd door Xorgye op 20 januari 2021 18:15]

Het bestaan van een 'grijze' mark is juist een symptoom van een niet goed functionerende markt (1) en tegelijk van een uitstekend functionerende markt (2). De markt die fabrikanten/distrib. maken (1) functioneert niet optimaal, want anders hadden sites als cdkeys enzo geen bestaansrecht.
Tegelijk weten dit soort tussenhandelaren de problemen van de fabrikanten/dist.-markt (veel te hoge prijzen) op te lossen door het product dat zij neerzetten: een tussenmarkt (2) met een stuk aangenamere prijzen. Vrije marktwerking op en top.
Soms hoorde je nog wel eens de verongelijkte veroordeling van de Ridders der moraal: dat soort websites zijn een schande en een ieder die via die websites koopt is een een fout mensch!! Blij dat dat ook weer opgeklaard is: Valve and friends gebruiken dezelfde trucjes, namelijk "prijsje hier anders dan prijsje daar". Tja, als Valve het als verkoper doet, wie ben ik dan om het "prijsje hier anders dan prijsje daar"-spel ook als koper niet te spelen? Ik zou wel gek zijn, dank Valve, elk schuldgevoel waaraan de Ridders zouden willen appelleren is verdwenen, als, om een filmquote te gebruiken....tears in rain.
deze kanalen zijn niet onofficieel, ze mogen niet ongeautoriseert zijn en ze zijn ook niet onbedoeld immers willen ze dat via dat kanaal hun producten worden verkocht. er is niks grijs aan onder europese wetgeving. dat de fabrikant tegen ons wil discrimineren maakt het niet grijs. dat is gewoon onzin.
Is het dan nog wel grijze handel?
of gewoon zoals hier boven ook al werd aangegeven
ze gaan games puur verkopen in de taal van het land waar je hem koopt

Dat zal voor velen een struikelblok zijn...
Ik snap niet waarom dit een probleem is.

Land 1: Gemiddeld loon. 5 cent per uur.
Land 2: Gemiddeld loon. 10 euro per uur.

Als valve geen geoblocking zou doen, dan zouden de mensen in land 1, meerdere dagen moeten werken om 1 simpel spelletje te kopen, want reken er maar op dat valve een spel van 10 euro echt niet voor 5 cent gaat verkopen,. want de mensen in land 2 zijn niet gek, en die vragen dan een vriend in land 1 om het voor ze te kopen, en die geven ze dan met een grote glimlach 10 cent.
Mede juist door mededingingsregels te handhaven, zullen de lonen tussen de verschillende landen kleiner worden (is mede wel een verhaal van lange adem; o.a. door cultuurverschillen). Het is dus gewoon terecht, als zulke mededingingsregels gehandhaafd worden. Uiteindelijk leven we allemaal op dezelfde aardbol, en zou er geen terechte reden moeten zijn waarom je in 't ene land meer zou moeten verdienen dan in het andere land. Zolang je bedrijven toestaat in het ene land andere prijzen te hanteren vergeleken met een andere landen, houdt je de grote verschillen tussen lonen in stand.
Waarbij Europese consumenten dus niet of niet volledig in staat waren om in de verschillende lidstaten rond te kijken voor de beste deal
Is dat zo erg dan? Ik dacht dat die prijzen aangepast werden aan het inkomen van landen waar ze minder hoge salarissen hebben.

[Reactie gewijzigd door exaltion op 20 januari 2021 14:58]

Ja en veel mensen maken daar gretig misbruik van door vpn op een derde wereld land te zetten en nieuwe spellen te kopen voor 8 euro in plaats van 60.
Ja en veel mensen maken daar gretig misbruik van door vpn op een derde wereld land te zetten en nieuwe spellen te kopen voor 8 euro in plaats van 60.
Dat is gebruik maken van de mogelijkheden. Als bedrijven dingen mogen outsourcen of fabrieken kunnen oprichten in andere landen, waarom zou een consument ook niet iets mogen kopen uit een ander land? Het is nadelig voor een bedrijf, echter is dat geen reden om iets "misbruik" te noemen.

Al tientallen jaren wilt een bedrijf het liefst per consument het maximale vragen, ondanks dat het product hetzelfde is. Zie bijvoorbeeld de ticketprijzen. Plus kortingsacties voor mensen die juist wat minder willen betalen. Dat wordt ook geen misbruik genoemd.
Dit, bedrijven hebben er enorm veel voordeel van, ze kunnen werknemers uit andere landen aannemen, hoeven geen import/export te betalen enzovoort.

Wanneer de consument hetzelfde doet kan dat allemaal ineens niet meer?
De wet geldt voor beide partijen. Dat de bedrijven nu ineens minder winst ontvangen doordat wij hier gebruik van maken is geen excuus om zelf weer barrieres op te werpen.
Precies, alle werkgelegenheid verplaatsen ze naar het buitenland omdat de arbeiders daar zo lekker goedkoop zijn, dus grotere winstmarge, maar oh wee als de consument een zelfde soort truukje wil uithalen.
Je slaat de spijker op zijn kop
Hoezo misbruik? Het is toch zot dat jij ergens zestig euro voor moet betalen terwijl het blijkbaar ook voor acht euro verkocht kan worden?

We hebben het niet over iets dat tegen lokale lonen gemaakt wordt of te maken heeft met lokale kosten voor een winkel en grondstoffen hé.
Dat klopt en dat daar tegen een lagere prijs aanbieden mag ook prima.

Wat niet mag is zeggen dat jij die game daar (in de steam shop van dat land) niet voor die lage prijs mag kopen omdat je in Nederland woont (neem ik aan) en waarschijnlijk een hoger inkomen hebt.

Wat mij betreft terecht. Als het blijkbaar uit kan dat spel voor een lage prijs te verkopen dan kan dat net zo goed voor een Nederlander als voor een Pool, het kost steam echt niks meer om de game hier te laten downloaden.

Als die lage prijs daar alleen maar kan omdat wij hier een hogere prijs betalen dan moeten ze de prijzen maar middelen.

Ik wil best bijdragen aan andere landen in de EU voor heel veel belangrijke zaken als onderwijs en zorg en dat soort dingen, maar dan wel graag via belastingen en niet voor zaken als computerspelletjes (die ik zelf graag speel maar niet voor anderen wil sponsoren).
Als 8 euro elders gelijk staat aan 60 euro hier, dan houdt het ook in dat als de prijzen worden 'gemiddeld' dat ~32 euro voor ons 50% goedkoper betekend, maar ook dat die 8 euro in een ander land gelijk staat aan het AAA titel die in Nederland ineens 240 euro kost, ofwel 4x zo duur.

Dan koopt half Europa het spel wel in het 8 (32) euro kostende land, maar het land waar het te koop is voor 8 (32) euro kan het zelf niet meer betalen.

Althans, als spellen hier ineens 240 euro zouden kosten dan is mijn 'gameverslaving' toch wel snel voorbij.
Dat zou kunnen, ligt aan de verkochte aantallen hoe het uitpakt.

En daarbij: we hebben t over computerspelletjes. Als er dan mensen zijn die minder computerspelletjes kunnen kopen: zo zij het.

Ik vind t prima als wij meebetalen aan onderwijs en zorg en eerlijke rechtspraak en dergelijke. Computerspelletjes not so much.
Nou ja, als een 3080 videokaart €4000.- kost dan doe je waarschijnlijk ook liever een lagere resolutie... maar die kosten ongeveer hetzelfde in elk land, omdat daar geen spelletjes mee gespeeld worden...
Althans, als spellen hier ineens 240 euro zouden kosten dan is mijn 'gameverslaving' toch wel snel voorbij.
En dan verkopen uitgevers aanzienlijk minder spelletjes
Het kost steam echt niks meer om de game hier te laten downloaden.
Er zijn wel meer kosten dan alleen aan het spel zelf (datacenter/support), er hangt van alles aan vast en dat is zijn denk ik wel land specifieke kosten! Nu moet ik zeggen dat dat waarschijnlijk niet zo ver uit elkaar ligt maar er zijn wel verschillen natuurlijk.

Het meeste verschil in prijs zal gemaakt worden door de welvaart in het land. En straks zal de prijs hier waarschijnlijk niet omlaag gaan, maar daar waarschijnlijk wel omhoog. Nou wat zijn we er dan veel mee opgeschoten, geen winnaars maar enkel verliezers :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 januari 2021 15:56]

Die landspecifieke kosten zullen echt verwaarloosbaar zijn op de kosten van het ontwikkelen van een spel, en zeker in de verste verte de prijsverschillen niet kunnen rechtvaardigen.
Het probleem is dat mensen niet over 'de grens' kunnen shoppen. Dat is niet toegestaan binnen de EU. Er moet vrije handel van goederen zijn binnen de EU of dat nu digitaal of fysiek is.
Hmm.. er zijn zat producten en diensten waarbij al sinds jaar en dag allerlei beperkingen worden opgeworpen op basis van een geografische locatie, en wat wel is toegestaan. Denk maar eens aan Netflix-abonnementen of het boeken van vliegtickets. Ja, ik weet wel dat het te motiveren is dat dat "anders" is, maar vanuit het idee van vrij verkeer van goederen en diensten binnen de EU zou het allemaal op dezelfde manier benaderd moeten worden.

[Reactie gewijzigd door beantherio op 20 januari 2021 15:04]

Hmm.. er zijn zat producten en diensten waarbij al sinds jaar en dag allerlei beperkingen worden opgeworpen op basis van een geografische locatie, en wat wel is toegestaan.
De reden waarom Neflix wel is toegestaan wordt uitgelegd in het volgende artikel: nieuws: EU beëindigt geoblocking bij online aankoop van goederen en diensten

In kort: bedragen voor auteursrechten verschillen per land, daarom is een apart bedrag per land op dit moment wel toegestaan.
Onzin dus. Er is gewoon een betere TV/muziek lobby die deze oude onzin in stand heeft gehouden.

Overigens:
Dat betekent dat muziek, films, sportuitzendingen en games voor reizigers ook over de grens beschikbaar blijven.
Was het maar zo'n feest. Content is gewoon niet beschikbaar als ik in Duitsland ben met mijn Nederlandse Netflix abbonement.
Dat klopt en daarom wordt nu ook Netflix en dergelijke onderzocht vanwege het aanbieden van verschillende content bij verschillende lidstaten. Dat is ook terecht een hekel punt voor de EU!

Willen we één europa in handel dan moeten we accepteren dat je iets uit Polen kunt kopen en hier mag consumeren. Ik weet dat houten blokhutten veel goedkoper zijn in het oostblok, dus met de aanhanger op vakantie. Daar kopen en hier opbouwen, dan is je vakantie gratis.

Alleen auto's blijven een probleem met al die NL wetten :(
Waarom zouden auto's een probleem zijn? Elke auto die in de EU verkocht wordt, wordt verkocht met een europees gelijkvormigheidsattest en kan bijgevolg zonder bijkomende keuring in elk land van de EU ingeschreven worden. Wel moet je wat formaliteiten vervullen. Zo betaal je geen BTW in land van aankoop maar in eigen land en moet je in Nederland ook nog altijd de BPM op die wagen betalen, net zoals je betaald op een wagen hier. En het is net omdat je niet ontkomt aan die belastingen dat kopen in het buitenland vaak toch niet zo interessant is als eerst gedacht.
hoezo? Het is net omdat het licentiebeleid binnen de EU zo versnipperd is dat het aanbod verschillend is in verschillende lidstaten
Dat licenties versnipperd worden verdeeld voor verschillende landen betekend nog niet dat marktpartijen kopers mogen beletten om goederen (of diensten) uit een ander land te kopen. Het een hoeft het andere niet uit te sluiten. De zaak waar dit artikel over gaat is daar een voorbeeld van.
Dat doet die partij ook niet eh, die partij heeft de licentie niet voor dat land. Hoe kan die dan het goed voor je aanbieden?

er is een verschil tussen het beletten van dat te doen en simpelweg die licentie niet hebben. Hoe kan je een licentie verschaffen als je ze niet hebt. Inderdaad, dat gaat niet. Jij kan perfect dat goed of dienst in een ander land wel bekijken bij iemand die die licentie wel heeft om dat te verdelen. Dat belet Netflix ook niet.
Zo geldt dit specifieke verbod op geoblocking niet voor diensten als Netflix, waarbij er per land verschillende overeenkomsten gelden en het auteursrecht ook een rol speelt.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 20 januari 2021 15:33]

Dat doet die partij ook niet eh, die partij heeft de licentie niet voor dat land. Hoe kan die dan het goed voor je aanbieden?
Dat bedoel ik ook niet. Wat ik bedoel is de situatie waarbij een rechtenhouder in een bepaald land jou, omdat je in een ander land zit, een product of dienst niet wil verkopen. Een voorbeeld is het niet kunnen afsluiten van een Netflix-abonnement uit Spanje omdat je in Nederland woont. Dat bijv. de rechten van daar vertoonde films en series per land zijn afgekocht en verdeeld zou niet moeten betekenen dat het afsluiten van een abonnement per land is beperkt. In de kwestie uit het artikel gaat het daar ook om: activatiekeys werden in een land verkocht maar konden in een ander land niet worden gebruikt.
Mogen ze de computer hardware zaken ook gaan onderzoeken.

In Duitsland zijn videokaarten beter verkrijgbaar dan in Nederland. Maar als ik daar een kaart bestel en naar Nederland wil laten opsturen dan krijg ik te horen dat dat niet kan.
Terwijl andere onderdelen wel opgestuurd kunnen worden en ik in het verleden al bij die website dingen besteld heb inclusief een videokaart.

Het lijkt me sterk dat die winkel dat uit eigen initiatief beperkt, want die lopen dan een verkoop mis.
Ben ik helemaal met je eens.... ik zou er heel gelukkig van worden als ik de Nederlandse Amazon prime mocht gebruiken, i.p.v. alles in het Duits door mijn strot te krijgen omdat ik toevallig in Duitsland woon... Of ik kijk bij mijn moeder een film op de Nederlandse Netflix, denk dan de rest wel even in Duitsland af te kijken, maar mooi van niet...

Heeft iemand een telefoonnummer waar ik dat kan melden aan de EC?
ik heb een melding over gemaakt met inderdaad amazonprime, dat ik dus 4 verschillende primes nodig heb (nl, de, fr (en toen nog: co.uk)), maar amazon kan wel gratis tussen alle filialen die producten versturen en hun kost dit niks extra's. Wat natuurlijk belachelijk is.

De VVD zegt die wil geen eu kampioenen, en dit is hierom. Bedrijven kunnen maximaal consument uitmelken en hebben zelf alle voordelen van de vrije markt.
Precies: ik ben bepaald enthousiast over hoe mark met een behoorlijk onmogelijke coalitie het land aan het draaien heeft gehouden, bijna tot het eind, maar van dit soort truuks ben ik geen voorstander...
Je zou is met een jurist moeten praten over de uitholling van onze rechtstaat onder leiding van de VVD.

https://duckduckgo.com/?q...ng+rechtstaat&t=h_&ia=web
https://www.google.com/search?q=uitholling+rechtstaat

Het draait nog wel maar je zou de attractie niet instappen als je het gebrekkige onderhoud kon zien.

[Reactie gewijzigd door a fly op 21 januari 2021 14:47]

Hmm is dit echt wenselijk? Voelt een beetje als achterhaalde wetgeving in deze context
Hoezo achterhaald?
ik kan je reactie niet helemaal volgen, de wetgeving is er allang dit is alleen een gevolg van die wetgeving omdat bedrijven zich er niet aan hielden.
Ik vind het ook wel jammer dat ik in Thailand woon, maar toch Nederlandse prijzen moet betalen, omdat mijn account nou eenmaal Europees is .. en ik heb ook geen zin om een apart Thais account aan te maken. Prijzen in THB zijn over het algemeen een stuk lager op Steam tov in EUR. Mogelijk dat dit ook onder geo-blocking valt?
Mogelijk dat dit ook onder geo-blocking valt?
Deze EU regels gelden alleen voor dingen die verschillen en aangeboden worden in EU landen. Een prijsverschil tussen Europa en Thailand is dus wel mogelijk geo-blocking, maar het is aan bijvoorbeeld Thailand om een wet in te stellen dat het niet mag.
Het is zeker geoblocking verschil eu en thailand. Het mag echter en je kan het niet verbieden.
De eu kan het verbieden omdat de EU 1 markt is en het zo verboden is.
Een land zelf kan niet afdwingen dat jij in thailand bijv een code uit zeg vietnam mag gebruiken.

Merkrecht heb je dat ook. Koop jij levi spijkerboreken met merklicentie binnen de eu mag je ze ook binnen de hele eu verkopen.
Koop jij een partij uit de USA dan mag je deze niet als nieuw in de EU verkopen. Je hebt immers voor de eu geen merkrechten betaald.
Een land zelf kan niet afdwingen dat jij in Thailand bv een code uit zeg Vietnam mag gebruiken.
Dat vraag ik me af... als de Thaise wet bepaald dat je steam software ook met Vietnamese codes mag gebruiken en dat Valve dat niet mag blokkeren, dan kan Valve dat voor de Thaise rechter uitvechten, of zich terugtrekken uit de Thaise (of Vietnamese) markt, maar dat lijkt me dan toch echt de wet waar Valve in Thailand mee te maken heeft.
Dit zou kunnen als er specifieke afspraken tussen 2 landen gemaakt worden, hetgeen de EU ook is alleen dan heel vergaand.
Een bedrijf kan en mag een licentie geven die alleen voor land x van toepassing is. Dat betekend dus dat jij die in land Y legaal niet maag gebruiken. Land Y kan dan wel zeggen het mag volgens de voorwaarden van land x waar die licentie vandaan komt mag het niet.
Ja... maar dan kan land Y zeggen dat dat bedrijf tegen hun wet handelt en ze boetes geven en zo. Het land bepaal de wet van dat land, daar is denk ik zelfs niet per se geen afspraak tussen die twee landen voor nodig. In de praktijk is het natuurlijk wel zo dat land X en Y vaak afspraken dat dat tussen die landen zo werkt en dan wederzijds, maar ik kan me voorstellen dat mini landjes als b.v. het Vaticaan stellen dat licenties van het omringende land, Italie, ook automatisch gelden voor het Vaticaan, zonder dat Italië zich daarin gemengd heeft..
Misschien kun je beter de vraag stellen waarom zo een land een wet maken om dit mogelijk te maken. Je hebt het over een puur theoretische discussie.
Je kan de locatie van je steam account veranderen, je hebt wel een geldige lokale betaalmethode nodig (https://support.steampowe...le.php?ref=6627-QSNM-5276)
Eindelijk .
Zit al jaren te verkondigen dat dit in strijd is met allerlei regels .

Nu toch een boete , goed . Maar wel veel te laag in mijn ogen . Hier hebben ze zwaar aan verdiend hoor .

Mensen die keys kopen en ze vervolgens niet kunnen gebruiken omdat ze geblocked worden .
Zo wordt mijn internetverbinding altijd herkend als zijnde uit ukraine . Ik moet telkens gebruik maken van VPN om er voor te zorgen dat men in die geoblocking shops het juiste land herkend en ik niet geblokkeerd wordt . Lastig en onnodig .
Ik ben hier blij om. Ja, ik weet dat het gemiddelde inkomen verschillend kan zijn of is van land tot land, maar waarom zou dit een invloed moeten/mogen hebben op de prijs van games? De ontwikkelingskost van een game zal altijd hetzelfde blijven ongeacht in welk land en aan welke prijs je het spel aankoopt. Dit wil in mijn ogen zeggen dat de ontwikkelaars het oké vinden om minder winst te maken op de aankopen vanuit bepaalde landen, maar ook willen profiteren van de "rijkere" landen. Dit is in mijn ogen helemaal niet oké.
Daarnaast zou ik ook nog best kunnen beargumenteren dat je armere landen juist inkomsten onthoud door te doen aan geoblocking. Als land A en land B hetzelfde product aanbieden, maar land B voor een euro minder, dan is dat een beproefde marktstrategie van land B om op deze manier meer inkomsten te genereren door het verkopen van meer producten voor een lagere prijs. Met namen en in een mooi voorbeeld voor de duidelijkheid: Als een winkel in Polen en een winkel in Nederland hetzelfde product aanbieden, maar de winkel in Polen is goedkoper, dan zal de winkel in Polen uiteindelijk meer inkomsten genereren omdat iedereen daar z'n games gaat halen. Door dit te geoblocken voorkom je juist dat overheden hier indirect van kunnen profiteren door meer belasting te vragen. Je houdt armere landen dus langer arm en je profiteert meer van landen die al rijk zijn. Als die winkel in Polen nou heel veel spellen verkoopt en uiteindelijk daardoor kan groeien, dan is dat voor de Poolse economie alleen maar goed en zal dat de winkels in Nederland dwingen om hun producten ook scherper te prijzen. En niet te vergeten: als de Poolse winkel uiteindelijk groot genoeg is kunnen ze zelfs gaan overwegen om hun personeel meer te betalen.

[Reactie gewijzigd door DDVV op 21 januari 2021 11:53]

Zo ver had ik het zelfs nog niet eens bekeken en je hebt volkomen gelijk. De afgelopen 10 jaar is het ook altijd de trend geweest van "Ik wil meer verdienen, dus prijzen moeten omhoog!" en dit is denk ik niet waar. Als je een degelijk product aanbied aan een degelijke prijs, dan zullen meer mensen er over nadenken om het product te kopen. Stel een product dat €50 kostte, kost nu plots €100. Meer mensen zullen makkelijker het product aan €50 gekocht hebben dan aan €100. Als 4 mensen het product kopen voor €50 heb je hetzelfde als dat 2 mensen het product kopen aan €100, maar die 4 mensen zijn wel met meer om eventuele mond tot mond reclame te doen en ervaringen te delen, etc.
Als een game de volle €60 kost, maar ik niet echt overtuigd ben of ik het wel echt leuk ga vinden en het de €60 waard is zal ik het dan ook vaak niet kopen. Als datzelfde spel al maar €40 of zelfs €30 zou kosten, dan zou ik er al veel makkelijker over beslissen, vandaar dat ik vaak langer wacht met nieuwe games aan te schaffen. Echter loop je hierdoor een beetje de "hype" mee mis, maar er is ook weer iets minder mond tot mond reclame...