Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve ontkent verantwoordelijkheid voor geoblocking Steam-games binnen EU

Valve heeft gereageerd op de beschuldiging van de Europese commissie dat het bedrijf de Europese wetgeving overtreedt met geoblocking binnen de EU. Volgens Valve ging het om 3 procent van de games, zijn de praktijken gestaakt in 2015 en ligt de schuld niet bij hen.

Valve-kopstuk Doug Lombardi stuurde zijn reactie in naar meerdere nieuwsmedia, waaronder Tom's Hardware. De 3 procent aan Steam-games in 2015 komt neer op zo'n 187 titels, is af te leiden van cijfers van SteamSpy. Die hoeveelheid noemt Lombardi 'klein'. Het bedrijf onderstreept dat daar ook geen Valve-games onder vielen.

Het belangrijkste argument dat Valve maakte, is dat het van mening is dat het niet wettelijk aansprakelijk is. Valve biedt een platform aan dat anderen kunnen gebruiken om hun digitale content aan te bieden. Dat de gebruikers van het platform, in dit geval uitgevers en gamekey-verkopers, vervolgens geoblocking binnen de EU toepasten, is niet op het conto van Valve te schrijven, aldus Lombardi.

Ondanks dat het doorverwijst naar de uitgevers en verkopers van Steam-keys, stelt Valve dat het geoblocking alsnog aan banden heeft gelegd in 2015. Dit naar aanleiding van dezelfde 'zorgen van de Europese Commissie'. De enige games die heden nog een regioblokkade hebben, zijn games waarbij dat wettelijk verplicht is, zoals gecensureerde games voor Duitsland en games die een Steam-handelspartner niet in ieder EU-land mag verkopen.

Valve betoogt verder dat het elimineren van regioblokkades arbitrage in de hand werkt, het verschijnsel waarbij partijen op de ene markt goedkope game-keys opkopen en doorverkopen op een markt waar de prijzen hoger liggen. Dit zou als effect hebben dat de prijzen stijgen op markten waar de koopkracht lager ligt.

Als het aan Valve ligt, moet de Europese Commissie dus kijken naar de uitgevers die het eerder al noemde: Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media en Zenimax. De Commissie tekende op vrijdag aan dat geoblocking, ingevoerd door al de bovengenoemde bedrijven en uitgevoerd middels webshops van derden, in strijd is met de Europese interne, digitale markt.

Het onderzoek van de Commissie naar de praktijken loopt nog. De beschuldigde bedrijven hebben nu de gelegenheid om te reageren, waarna de Europese Commissie een definitief oordeel geeft en er wellicht maatregelen volgen. De Commissie kan de partijen een boete opleggen van maximaal tien procent van hun wereldwijde jaaromzet.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

06-04-2019 • 10:47

160 Linkedin Google+

Reacties (160)

Wijzig sortering
Valve biedt een platform aan dat anderen kunnen gebruiken om hun digitale content aan te bieden. Dat de gebruikers van het platform, in dit geval uitgevers en gamekey-verkopers, vervolgens geoblocking binnen de EU toepasten, is niet op het conto van Valve te schrijven, aldus Lombardi.
domste argument dat ik gehoord hebt.

Valve bied het platform aan.
Verkopers passen geoblocking toe.

Conclusie Vavle biedt een platform aan waar geoblocking mogelijk is.

Valve moet gewoon een platform aanbieden dat voldoet aan de wettelijke regels. Valve verdiend bovendien ook geld aan verkopen.
Geoblocking moet ook binnen de EU, Wolfenstein mag niet in Duitsland bij voorbeeld. Daarom moeten de tools er wel zijn. De discussie moet er over gaan of Valve geoblocking t.b.v. Prijsdifferentiatie heeft ondersteund/ bevorderd. Zo ja dan zijn ze strafbaar, zo niet dan niet.
Leuk en aardig van de Commissie dat men stelt dat ze strafbaar zijn, maar in Oost-Europa zoals in Roemenië leven ze van gemiddeld 200-400 euro per maand. Vergelijk dat met Zwitserland waar men gemiddeld 3800-4200 euro per maand verdient en dan begrijp je dat koopkrachten zwaar verschillen. Dus moeten de uitgevers een compensatie zoeken waardoor games in Oost-Europa onbetaalbaar worden voor menig gamer, en waar de prijs iets zal zaken voor West/Noord/Zuid Europa. Dus creëer je het fenomeen weer dat men massaal zal piraten zoals in de jaren 90 de gewoonte was. CD Projekt Red was vroeger zo'n piraten bedrijfje in Polen.

De EU is natuurlijk bezig met nivelleren tussen de lidstaten maar op de huidige manier gaat dat er echt nooit van komen, en ziet men dus forse arbeids-migratie jegens de welvarender landen. Zoals Oekraïners en Wit-Russen die in Polen gaan werken, en Polen in NL/EN/DE. Er dient dus een effect te komen zoals toen waarbij Oost-Duitsland terug bij West-Duitsland economisch werd betrokken na de val van de communistische muur om dit probleem op te lossen, wat economisch funest was voor Oost-Duitsland, echter de kogel werd gebeten en binnen 5 jaar was er weer economische groei terwijl men gelijk getrokken was de rest van het land. Zo, ook zal dit effect funest zijn voor de huidige West-Europese landen.

De EU met een regel waarin men stelt dat men overal dezelfde prijzen/service kosten moet handhaven op de Europese digitale markt gaat er echt niet van komen zolang er zulke drastische economische verschillen zijn.
Oplossing is simpel, breng het spel uit in de taal van het land per land en niet meer achteraf in een instelling aanpasbaar.
Een Zwitser zal nooit een Roemeens spel (kunnen) kopen, je hebt dan geen geoblocking maar localisation.
Gadverdamme NEE!!!
Ik speel al mijn games graag in het engels of soms zelfs engelse ondertiteling met de orginele stemmen (zoals japans). Zou er echt niet aan moeten denken als ik in Nederland alleen nog maar Nederlandstalig kan kopen. Ik kots van de slechte Nederlandse voice acting...
Ook als ik op vakantie ben in een ander land of wanneer ik zelfs zou verhuizen wil ik niet gebonden zijn aan games in een taal die ik (nog) niet kan spreken.
Geen taalopties zal ook een extra bariere creeren in onlinegames, wanneer je in (voice)chat over bepaalde game elementen maar al die elementen zijn vertaald dan kan dat veel verwarring geven. Daarom zie ik regelmatig dat sommige die online games spelen de taal van de games op engels zetten, zelfs als ze dat bij singleplayer games niet doen.
Helemaal mee eens.
Vrijheid van keuze vind ik hierin ook erg belangrijk gezien het een groot deel van de spelervaring is.
(ik heb mijn Windows overigens ook in het engels, vind ik fijner en logischer werken dan Nederlands)

Heb je ooit Shrek in het Nederlands gezien, lang niet zo leuk als in het Engels.. En dat is met games nog meer van toepassing,
Off-topic: Monster Inc vond ik daarentegen in het Nederlands leuker.
Maar localization is moeilijk te doen voor kleinere ontwikkelaars. Daarnaast is het onderhouden van veel verschillende versies van games op Steam een euvel.

Moet er overigens ook niet aan denken dat als ik zoek op een bepaalde game dat ik 20 zoekresultaten krijg en ik die in mijn gewenste taal ertussen uit moet vissen.
De taal kan gewoon een los bestand zijn, en -op tiepfouten na- nooit aangepast hoeven worden.
Zoekresultaten in Steam, je hebt met registreren bij Steam aangegeven wel land je zit, dan hoeft steam niet alle andere talen te laten zien.
Echt niet mogelijk. Ik zet men spel graag in het Engels. Nederlands of vlaams klinkt soms echt slecht en nu en dan komt de ondertiteling niet overeen. Items krijgen ook een andere naam etc. Ook al is Warframe een gratis spel, ik zou het me niet in het Nederlands kunnen inbeelden, de trade chat zou verschrikkelijk zijn.

In België zijn er overigens ook nog eens 3 officiële talen. Hoe gaat men dat oplossen!?

Wat als men op vakantie is of naar een gaming-beurs in het buitenland gaat?!

Allemaal zaken die vergeten worden, maar waar zeker en vast aan gedacht moet worden.
Niemand zegt dat iedere retailer dezelfde prijs moet hanteren. Maar als een retailer jou iets vanuit Polen verkoopt, mag de licentie-gever je niet beperken om het te gebruiken. Ze kunnen wel andere dingen doen(koppelen aan een taal, verbinden met een specifieke server)
Vrij verkeer van goederen en diensten is niet slecht. Het alternatief is namelijk een versplinterde markt waarin het moeilijker is voor diezelfde Poolse retailer om inkomsten te genereren.
Dit blijft natuurlijk een meningenstrijd, dus ik stop er in deze thread mee.
Mensen met minder geld kunnen minder dingen kopen.

Ja dat is niet leuk nee. En dat is waarom landen een goed economisch beleid moeten hebben om rijk te worden. Ik vind het vrij normaal dat ze in Roemenië niet alle leuke dingen kunnen doen. Ze gaan waarschijnlijk ook niet twee keer per jaar op vakantie. Moet KLM goedkopere vliegtickets aanbieden voor Roemenen?
Dat is niet echt vergelijkbaar. Vliegtickets hebben daadwerkelijke kosten per ticket. Een extra digitale game kost niets extra's. Dus door games in bv Roemenie goedkoper aan te bieden heeft de aanbieder een extra (kleinere) inkomstenbron, en de Roemenen kunnen ook gewoon games spelen. Iedereen blij.
De EU is één markt, dat wist Roemenië toen ze kozen om erin te komen.
Waar stopt het, krijgen mensen met een bijstandsuitkering nu ook korting op videogames? Moet iedereen zijn inkomen opgeven aan Valve? Dan krijg je straks je eigen persoonlijke prijs.
Zwitserland is geen lid van de EU. Electronica (TV's , laptops) zijn ook even duur in Oost Europa volgens mij.
Geoblocking om wettelijke regels moet Steam idd doorvoeren. Maar daaruit ontstaat niet meteen de situatie waarin publishers zelf geoblocking kunnen toepassen. Dat is een feature dat zij aan de aanbieders geven. En dat kunnen ze uitzetten.
Maar Valve zou dom zijn om zelf te besluiten of een klant Geoblocking toe moet passen. Daarmee wordt het juridisch risico naar Valve verlegd en dat zal ze door hun juridische afdeling sterk worden ontraden.

Het is heel simpel. Als Valve aangeeft dat ze geoblocking hebben om juridische risico's voor afnemers in te dammen, is daar niets mis mee.

Als iemand een mail o.i.d. weet te produceren waarin staat dat klanten prijsdifferentiatie kunnen doorvoeren via geoblocking, dan gaan ze nat.
Valve is hoe dan ook aansprakelijk als op hun platform materiaal verschijnt dat illegaal is in een land. Zij zijn immers distributeur. Door hun klant de keuze te geven ontdoen zij zich op geen manier van die verantwoordelijkheid.

En ook de prijsdiscriminatie is in ieder geval deels hun verantwoordelijkheid. Platforms zijn GEEN doorgeefluiken. Ze zijn distributeur en dus aansprakelijk.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 6 april 2019 20:39]

Dat hangt er maar van af hoe men de relatie definieert. Het is tussen twee zakelijke partijen een keuze waar de risico 's liggen. Natuurlijk moet Valve wat doen nadar ze geïnformeerd zijn, maar het initiële risico kan prima bij de uitgever liggen.
Wettelijke aansprakelijkheid is niet iets dat je tussen bedrijven kunt doorgeven. Valve is en blijft wettelijk verantwoordelijk voor de prijsstellingen en het aanbod op hun platform. Als ze met de uitgevers afspreken dat die games bij eventuele verboden zelf een regiolock moeten geven en dat zij anders voor de boetes opkomen is betekent dat niet dat de staat daarvoor ineens bij die uitgever aanklopt.
Geoblocking moet ook binnen de EU, Wolfenstein mag niet in Duitsland bij voorbeeld.
Dat is nog maar de vraag: de verkoop mag niet in Duitsland, maar persoonlijke invoer mag wel:
Valve mag dus niet zomaar Wolfenstein ongecensureerd verkopen... Maar een key voor het ongecensureerde spel die je in het buitenland koopt mag je dus invoeren naar Duitsland, de vraag is dan dus nog maar of Valve jou mag toestaan om die key te activeren.
Ik heb nog niet gelezen of daar ooit een uitspraak over is gedaan, maar ik zou niet zomaar zeggen dat dat niet is toegestaan.
Nou, ik vind je argumentatie ook niet al te best.

Als je verder leest hebben ze geoblocking nodig om aan bepaalde wettelijke verplichting te kunnen voldoen (zoals de gecensureerde games voor Duitsland). Dat Valve het platform aanbiedt wil nog niet zeggen dat ze volledig verantwoordelijk zijn. Stel je veroorzaakt een ongeluk met je auto, dan ben jij toch de schuldige en niet de fabrikant waarvan je hem hebt gekocht of de partij waarvan je hem huurt.

[Reactie gewijzigd door Smiler op 6 april 2019 11:23]

Wij Tweakers zien meteen in dat Valve de schuld van zich af wilt schuiven, terwijl de geoblokkades dankzij hun tot stand zijn gekomen.

Het klopt wel dat Valve een platform aanbiedt en dat hun de specifieke blokkades niet aangezet hebben, maar het is Valve zelf die een platform aanbiedt die blokkades binnen de EU toelaat. Ze hadden ervoor kunnen kiezen om geen geoblokkades binnen de EU toe te staan, maar alleen tussen werelddelen.
En dat is dan weer een nadeel van de EU. Elk land in de EU heeft zijn eigen wetten en regels. Als ze dus geoblokkades tussen werelddelen kiezen krijgen we dus of geen game in de EU omdat die in Duitsland is gecensureerd?? Of krijgt Duitsland die bepaalde games dan wel?
En dat is dan weer een nadeel van de EU. Elk land in de EU heeft zijn eigen wetten en regels. Als ze dus geoblokkades tussen werelddelen kiezen krijgen we dus of geen game in de EU omdat die in Duitsland is gecensureerd?? Of krijgt Duitsland die bepaalde games dan wel?
Bij wettelijke censuur is het vziw ook niet direct de verantwoordelijkheid van de uitgever om actief geo-blokkades uit te gaan oefenen.

Als we het voorbeeld van Duitsland nemen: Uitgevers moeten voor de Duitse markt een speciale versie beschikbaar stellen en mogen het origineel niet aanbieden op die markt. Het is Duitse consumenten verboden om de ongecensureerde werken alsnog buiten de Duitse markt op te gaan zoeken en aan te schaffen en het is de uitgever verboden hen daarin te faciliteren.

Geo-blokkering hoeft dan feitelijk niet verder te strekken dan het moment van aanschaf van een registratie-sleutel. En hoeft niet plaats te vinden wanneer je een sleutel aan een Steam account koppelt, of een titel opstart.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 6 april 2019 12:58]

[...]
Het is Duitse consumenten verboden om de ongecensureerde werken alsnog buiten de Duitse markt op te gaan zoeken en aan te schaffen en het is de uitgever verboden hen daarin te faciliteren.
Dat is niet waar. Het is alleen verboden om ze commercieel aan te bieden.

En zelfs dat is overigens twijfelachtig, gezien er voor "kunst" een stuk meer mag. Momenteel vallen films bijvoorbeeld in die categorie. Games echter niet, omdat ten tijde van Woflenstein 1, games door een rechter nog niet als kunst gezien werden, maar als speelgoed. Er is een grote kans dat als een uitgever deze zaak opnieuw aan een rechter zou aanbieden dat het nu wel geaccepteerd zou worden. Echter kost dat tijd en uitstel.

Maar er is niet dat een Duitser tegenhoudt om de grens over te rijden, een spel daar te kopen en deze mee terug te nemen, zolang hij deze vervolgens niet doorverkoopt in Duitsland.
De game kan zichzelf natuurlijk ook niet censureren afhankelijk van taalkeuze oid.
jawel. maar dan zou het nog steeds niet verkocht kunnen worden in de desbetreffende landen omdat het nog steeds de ongecensureerde content bevat.
Vergeet wettelijke/verplichte blokkades. Die vallen buiten de anti-geoblocking wetgevingasdd. Als een spel niet in Duitsland uitgebracht mag worden, dan moet je het wel blokkeren.

Het gaat erom dat er binnen de EU niet gediscrimineerd mag worden op woonplaats of nationaliteit van de klant. Valve en/of the game publishers mogen niet zomaar weigeren dat je een spel in Frankrijk speelt, als je het hebt gekocht in Nederland.
Side-note: Valve verdient geen geld aan cd-keys die buiten steam worden verkocht, maar die cd-keys kunnen wel geactiveerd en gebruikt worden op steam.
Volgens mij is dat niet het geval. Als een key werkt op steam is hij daar ook uitgegeven. Dat die key buiten steam om verkocht word betekent niet meteen dat Valve daar geen kosten voor doorberekend aan de partij die het spel op steam zet.

Betekend misschien wel dat ze een lager marge hebben, om dat ze het niet direct verkocht hebben.
Valve rekent geen kosten aan de uitgever voor het genereren en vervolgens activeren van een Steam code AFAIK. Het genereren sowieso niet.
De developers zelf verspreiden ook gewoon hun keys op de grey marketing sites, and bieden ze goedkoper in andere landen aan zodat die gamers ook kunnen joinen.
Dat moet je mijns inziens zien als een marketingstunt.

Je wilt mensen 'door de deur' hebben, want als ze dan eenmaal op Steam zitten is de kans natuurlijk absurd veel groter dat ze dan alsnog in de toekomst een spel op Steam zelf aanschaffen.

Dit zie ik dan ook niet anders dan die gratis proefworsten of zo die je in de supermarkt wel eens tegenkomt.
Gratis een product aanbieden in de hoop dat mensen vervolgens het zullen kopen.
Die stukjes worst staan in de supermarkt. Je bent dan dus al bij Steam.
En iemand die een cd-key gekocht op GoG activeert op Steam is niet al 'bij Steam'?..... ;)
Rijkswaterstaat biedt snelwegen aan waar hard op kan worden gereden. Mensen rijden te hard. Conclusie: rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de snelheidsovertredingen?

Er zal vast wel iets in de voorwaarden van Steam staan dat het de verantwoordelijkheid van de aanbieder van het spel is om te voldoen aan alle relevante regelgeving. Zo niet dan zou dat wel heel erg dom zijn.
Dit ligt niet zo simpel als jouw analogie. Valve had door de Europese wetgeving in eerste instantie al niet de tools moeten geven om binnen Europa te geoblocken en daarom zijn ze gewoon aansprakelijk.
Bieden ze niet de tooling aan zodat geoblocking mogelijk is (zoals voor titels die niet in bepaalde Europese landen verkocht mogen worden) en gebruiken uitgevers het voor andere doeleinden?
Zoals je in het artikel kunt lezen is geoblocking voor bepaalde landen gewoon verplicht. Deze tools zijn dus noodzakelijk om aan de wetten van die landen te kunnen voldoen.
Valve had door de Europese wetgeving in eerste instantie al niet de tools moeten geven om binnen Europa te geoblocken...
Onwaar. Zoals anderen al aangaven, de ongecensureerde versie van Wolfenstein mag bijvoorbeeld niet in Duitsland verkocht worden (zichtbare hakenkruisen en andere Nazi symbolen). Geoblocking is dus niet alleen iets dat Valve mag doen, maar soms zelfs moet doen.

Bovendien heeft Valve een punt: ze verkopen keys aan wederverkopers. Dat die vervolgens een geoblock op sommige keys zetten, is inderdaad iets wat niet mag - en waar Valve ook alert op zou moeten wezen -- maar niet een kwestie van Valve die zelf de regels overtreden heeft.
als je iets vergelijkt maak dan een goede vergelijking. Op dit soort vergelijkingen wil ik niet eens ingaan.
Dat is wel erg makkelijk gedacht. Als jij in de bijenkorf een shop-in-shop rek huurt en daar cocaine verkoopt dan is in eerste instantie de bijenkorf die in de problemen komt. Als zij vervolgens een contract overhandigen dat jij hebt getekend dat jij de verantwoording hebt over dat rek, dan wordt jij waarschijnlijk verantwoordelijk gehouden. Het hangt van een aantal factoren af waar de verantwoordelijkheid (of zelfs schuld) ligt.
Wat is dat toch met vergelijkingen die nergens op slaan.

Maar om op je vergelijking in te gaan. De bijenkorf als ze ruimte aanbieden ook de taak te controleren dat wat er aangeboden wordt voldoet aan de wet, de rekening betaalde de klant aan bijenkorf.

In jou coke verhaal gaat bijenkorf dus ook gewoon nat.
Maar als je zo een voorbeeld wil gebruiken.
Amsterdam verhuur van ramen voor prostitutie.
Als men er achter komt dat daar illegalen achter die ramen werken worden de ramen gewoon gesloten. De eigenaar van de ramen moet dan ook controleren of de dames/heren daar legaal werken. Grote kans ook nog dat er in dat geval onteigening zal worden opgestart.
Maar om op je vergelijking in te gaan. De bijenkorf als ze ruimte aanbieden ook de taak te controleren dat wat er aangeboden wordt voldoet aan de wet, de rekening betaalde de klant aan bijenkorf.
Je haalt nu een paar dingen door elkaar heen. In het contractrecht is het inderdaad zo dat degene die een overeenkomst sluit verantwoordelijk is voor de naleving ervan - dat kan onderling verlegd worden, maar het eerste aanspreekpunt is de klant. Handig bij garantie enzo, maar dit heeft daar weinig mee te maken. De wet is geen contract, iedereen heeft zich aan de wet te houden. Ook als je subleverancier bent is het nog steeds aan jou om niet dingen te doen die tegen de wet in gaan. Als de wet gebroken wordt kunnen de autoriteiten dat aanpakken bij iedereen die dat opzettelijk doet.

De autoriteiten hebben geen contract met Steam en ze hebben geen aankoop bij de Bijenkorf gedaan - ze hoeven niet als een consument eerst langs Steam en kunnen als ze de verantwoordelijke hebben gevonden die rechtstreeks aanspreken als ze dat wensen. Natuurlijk kunnen ze ook proberen eerst Steam verantwoordelijk te houden, maar als steam een rechtsgeldig contract kan ophouden met dat iemand anders ze daarvan vrijwaardt wordt dat een lastig verhaal. Bij consumenten ligt het anders, maar voor bedrijven geldt daarin weinig bescherming. Je wordt geacht geen contracten te tekenen die je niet kunt naleven.
maar als steam een rechtsgeldig contract kan ophouden met dat iemand anders ze daarvan vrijwaardt wordt dat een lastig verhaal.
Zou zeggen verdiep je in het recht.

Steam levert het platform en kan daar gewoon op worden aangesproken.
als steam een contract heeft met de verkopers op hun platform waarin vrijwaring staat betekend dat als steam een boete moet betalen, steam dit op die bedrijven kan verhalen.
Het betekend niet dat steam niet aangesproken kan worden.

Als ik voor een klant iets maak, later blijkt dat dat op dat wat ik maak copyright van een ander zit, zal de copyright houder mijn aanspreken, als ik in mijn voorwaarden heb staan dat klant mijn vrijwaart van deze claims c.q dat deze over de rechten beschikt kan ik wat ik moet betalen terug eisen bij de klant.
Het kan natuurlijk ook dat de copyright houder beide aanspreekt.
wat mij niet helemaal duidelijk wordt:
is het geoblocken een feature van het steam platform? of zit het in de games zelf?
als ik de game probeer op te starten in een ander land, blokeerd steam het opstarten (dan wel is de game niet zichtbaar in mijn library?) of als de game is opgestart zegt de game zelf: je speelt vanuit een andere regio, block.

Als het steam zelf is, dan is valve wel degelijk aansprakelijk imho.
anders is het duidelijk de game makers/uitgevers.
Nee het zit in het activeren van de key, danwel de prijs die getoond en gehanteerd wordt in de store. Beiden dus onder controle van Valve. Heb je eenmaal een game geactiveerd, via een vpn of omdat je echt in dat land was maakt niet uit, dan blijft de game gewoon beschikbaar in je library.
Volgens de aanklacht van de Europese Commissie gaat het niet eens erom of het ge-geoblocked werd in Steam of de game zelf. Volgens de EC gaat het erom dat "Valve and five PC video game publishers entered into bilateral agreements to prevent consumers from purchashing and using PC video games acquired elsewhere than in their country of residence".

In de praktijk maakt het verder niet zoveel uit of het een feature in steam of de games zelf zat. Al denk ik zelf dat de blokkade in Steam zelf zat, omdat ik een screenshot heb gezien waarin stond dat een voucher niet verwittigd kon worden omdat het land niet kloptte.
Vergeet trouwens niet dat Steam in sommige gevallen wettelijk gezien moest geoblokkeren, zoals bij Wolfenstein...
Dat staat ook niet ter discussie. De discussie is meer wanneer jij een game/key aanschaft bij onze zuiderburen, dat deze key ook in Nederland dient te werken en niet dat je wordt afgescheept met een melding van "deze titel is alleen beschikbaar in dit land" . . .
Valve heeft met Steam toch ook gewoon de tools aan uitgevers gegeven om te kunnen geoblocken. Ik snap niet hoe ze kunnen uitkramen dat ze er niks mee te maken hebben.

Het is uiteindelijk Valve die de spelregels omtrent geoblocking bepaalt. ze hadden enkel maar Europa als één regio te hoeven aanmerken om dit te kunnen voorkomen
Binnen Europa loopt de koopkracht van consumenten nogal uiteen, waardoor er vaak een gedifferentieerd prijsbeleid wordt gevoerd: Een microsoft windows 10 key is goedkoper in Roemenië dan in Zweden. Maar aangezien Europa een markt is mag de consument zelf weten waar hij shopt binnen de interne markt. Voor fysieke goederen is dat nog wel te handhaven, want iets online bestellen bij leidt ook tot transportkosten en dan kan het niet uit. Voor digitale leveringen is dat niet mogelijk dus werd er wat geprobeerd, namelijk geoblocking en dat mag niet op de interne markt. Maar soms moet het weer wel a.g.v. Lokale wetgeving die prevaleert, dus de tools moeten er wel zijn.
Precies, en dat is dus niet de bedoeling met Wolfenstein.
Anders koopt heel Duitsland die key in Nederland, en kunnen ze daar de ongekuisde versie spelen. Dat is nou net waar dat geoblocking voor is.
Ik ken genoeg Duitsers die de Wolfenstein games gewoon in Nederland hebben gekocht. Kan zonder problemen gespeeld worden in Duitsland. De game moet daar enkel gecensureerd verkocht worden, als je de game ergens anders koopt ben je echt niet strafbaar als Duitser.

Daarnaast kan Valve bij elke Wolfenstein download vanaf een Duits IP of Duitse key gewoon de Duitse versie van de game voorschotelen.
Misschien niet ter discussie, maar wel relevant. Het laat namelijk de hypocrisie/schizofrenie van de EU zien.
Aan de ene kant *moet* je binnen de EU geoblocking doen, aan de andere kant wordt je ervoor aangeklaagd als je het doet, of zelf voordeel van hebt.
Sterker nog, voor geo-blocking is net nog een nieuwe uitzondering gemaakt voor media in de nieuwe Copyright Directive, in plaats van het te verbieden. En dat terwijl het zogenaamd een hervorming was voor het digitale tijdperk. |:( . Dus geen toegang tot volledige Duitse, Franse en Engelse collecties op Netflix etc, geen Duitse muziek streams van internet, geen Europese concurrentie/aanvulling tussen de (nationale) nieuwsuitzendingen. (NB: op huidige NL Netflix kun je geen Duitse ondertiteling voor de Duitse films kiezen!, op de Duitse TV vaak geen Engelse taal bij Amerikaanse series)
En ze snappen maar niet dat veel mensen de EU regelgeving als achterlijke betutteling zien die zich wel overal mee bemoeit, maar niets echt oplost.

(PS: Ik ben het hier persoonlijk niet altijd mee eens, en snap dat verschillende EU organisaties tegenovergestelde belangen kunnen hebben. Maar bovenstaande voorbeelden maken het wel lastig om de EU te verdedigen. En de met de rare keuzes in wetgeving van de laatste paar jaar heeft de EU bij mij veel krediet verspeeld. )
Vergeet trouwens niet dat Steam in sommige gevallen wettelijk gezien moest geoblokkeren, zoals bij Wolfenstein...
Steam mocht als verkoper geen sleutels direct aan duitse consumenten verkopen. Maar de vraag is of ze wettelijk verantwoordelijk zijn voor het blokkeren van een sleutel die buiten hen om aangeschaft is.

Het is namelijk Duitse consumenten al verboden om te pogen de ongecensureerde werken zelf via omwegen te gaan bemachtigen.
Valve heeft hierin een faciliterende functie, ook al is het maar 3% van de games.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 6 april 2019 13:40]

De 3 procent aan Steam-games in 2015 komt neer op zo'n 187 titels... ja inderdaad, maar 3%. Zou dit aantal ook enigzins overeenkomen met de beste titels op steam?
Valve heeft hierin een faciliterende functie, ook is het maar 3% van de games.
3% van het totaal aanbod van games? 3% van het aantal verkopen van games? Of 3% van de totaal-omzet uit verkopen van games?

Want er staat een enorme pleurishoop aan shovelware op Steam die feitelijk slechts marginaal verkoopt en dan ook nog tegen bodemprijzen.
Ik vind het een beetje dubbel. Aan de ene kant snap ik Valve en hun redenatie aangezien het vrijwel dezelfde redenatie is dat menig ISP's de afgelopen jaren ook hebben aangedragen mbt The Pirate Bay en aanverwanten, hetgeen het platform verhaal.

Aan de andere kant: Steam weet niet dat key 0123-012345-9875-XX alleen maar in noem-es-een-land beschikbaar mag/moet zijn. Daarvoor is additionele informatie voor nodig en die wordt aangedragen door een developer/publisher. Valve had op dat moment eigenlijk moeten zeggen van "dat mag niet, conform EU regels" en vervolgens of de boel moeten afketsen of een trans-EU key moeten eisen.

Ook Valve is hierin toch wel verwijtbaar en om er nu over te gaan janken dat ze geen schuld hebben, dat is gewoon slecht tegen je verlies kunnen. Ik denk dat achter die geoblocking toch wel een aardige cashflow schuil gaat in de hoop dat het niemand was opgevallen, maar helaas . . .
Aan de andere kant: Steam weet niet dat key 0123-012345-9875-XX alleen maar in noem-es-een-land beschikbaar mag/moet zijn. Daarvoor is additionele informatie voor nodig en die wordt aangedragen door een developer/publisher. Valve had op dat moment eigenlijk moeten zeggen van "dat mag niet, conform EU regels" en vervolgens of de boel moeten afketsen of een trans-EU key moeten eisen.
Steam weet dat wel degelijk. Steam is het platform dat de keys genereerd en weigert. Ze krijgen niet van een publisher te horen "dit zijn keys die bij dit spel horen" maar de publishers vragen juist bij Steam om die keys te genereren. Nou weet ik niet of de publishers dan ook moeten aangeven voor welke regio ze de keys willen of dat zij dat bepalen, maar Steam weet het wel degelijk als ze het kunnen blokkeren.

Dus nee, Valve is hier wel degelijk te wijten, aangezien zij de mogelijkheid bieden om dit te doen. Of dit echt de verantwoordelijkheid is voor Valve valt over te discuseren, maar ze spelen zeker een rol.
Valve betoogt verder dat het elimineren van regioblokkades (...) als effect hebben dat de prijzen stijgen op markten waar de koopkracht lager ligt.
Ja, Valve, dat begrijpen we ook wel. Net als dat we begrijpen dat als je open grenzen hebt, mensen ook in het buitenland zullen tanken, of zelfs zullen verhuizen naar rijkere landen om daar te gaan werken.

Het effect is altijd dat de landen qua prijzen/wetten naar elkaar toe bewegen. Dat is precies waar we voor gekozen hebben. It's a feature, not a bug. Ik wil liever een kleine prijsverhoging die MISSCHIEN toegepast zal worden bij max. 3% van de games, dan dat jullie geoblocking toepassen.

[Reactie gewijzigd door Rex op 6 april 2019 11:14]

Maar waarom mogen Films en TV Shows wel geoblocked worden ?


Edit: Iemand heeft op mijn vraag al beantwoord. Blijkbaar worden films en tv shows geblocked wegens wegens distributierechten

[Reactie gewijzigd door Silversatin op 6 april 2019 12:45]

Maar uiteindelijk koop of activeer je als consument toch het spel bij Valve?
Als Valve spellen verkoopt moet het zich houden aan de Europese regels.
Dus moet het ook geo-blokkade en geo-pricing onmogelijk maken voor haar uitgevers.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 6 april 2019 12:14]

Het klinkt bij mij ook een beetje als wanneer je bij Coolblue een Philips stofzuiger koopt, dat Coolblue ook hoofdelijk aansprakelijk is voor de werking daarvan. In zoverre dat de garantie te verhalen valt bij Coolblue, en niet (direct) bij Philips... dat regelt Coolblue zelf met Philips ten slotte.

Maar ik geef Valve ook geen ongelijk eigenlijk. Die arbitrage is wel degelijk een dingetje waar de blinde EU-bonzen zelf niet aan denken. En zo gek is geoblocking ook niet in dit geval. De lonen in de EU liggen lager in bijvoorbeeld Polen of Portugal, dus dan zou ik 't ook niet gek vinden als een game daar wat goedkoper is dan in Nederland, Duitsland of België bijvoorbeeld.
En daar waar jij ze geen ongelijk in geeft, is juist het ding waarmee ze de EU ondermijnen. Vrijheid van verkeer van personen en goederen is een fundamentele basis om een economische en politieke unie zoals de EU of de VS te laten functioneren.

Het is niet aan valve om anticompetitie maatregelen te nemen en dat is verboden. Prijsdiscriminatie op basis van locatie :N

Hopelijk wordt Valve flink gestrafd en zullen andere bedrijven er lering uit trekken.
Ik vind het een beetje vreemd, de IKEA in België is ook 10% duurder, worden nu alle mensen die te ver van de grens afwonen gediscrimineerd?
Dat kan logistieke redenen hebben, hogere lonen of zwaardere lasten.

Voor Valve maakt het geen bal uit of iemand in Duitsland of Italië woont.
Ooh en daar komt nog bij, probeer maar eens een kaartje te kopen voor Disneyland Parijs. Voor iedere land verschillen de prijzen ook enorm omdat ze allemaal andere acties hanteren als je de taal van de website wijzigt.

Recent is er ook een bericht geweest over de nachttrein op tweakers, via de Oostenrijkse website betaal je bijna 40% minder dan bijvoorbeeld via treinreiswinkel.nl, terwijl treinreiswinkel.nl het officiële verkoopkanaal is in Nederland.

En zo kan ik nog wel doorgaan met honderden voorbeelden..

Dus voor alle mensen die nog op de middelbare school zitten: beter goed opletten en zoveel mogelijk talen leren, dat scheelt je later enorm veel geld in het leven.

[Reactie gewijzigd door Fidesnl op 6 april 2019 12:25]

Wat je opnoemt mag gewoon. Wat niet (meer) mag is dat men jou blokkeert of weigert via dat "andere" kanaal om alsnog datzelfde product te kopen.

Dus haal je beste Frans boven en bestel die tickets via de Franse Disneyland site :)
Ik stel tegenwoordig niet meer de vraag of iets mag, maar of het eerlijk is..

Meerdere talen spreken is vaak iets dat alleen hoger opgeleide mensen doen, die dus over het algemeen al meer te besteden hebben. Nu worden zij dus ook nog beloond omdat ze meerdere opties hebben om iets te kopen.

Overigens is de Duitse website van Disneyland Parijs goedkoper, in ieder geval toen ik vorig jaar kaartjes bestelde.

[Reactie gewijzigd door Fidesnl op 6 april 2019 12:53]

*Zwaait* Beroepsopleiding-dropout. 4.2 talig, programmeer en opmaaktalen niet meegeteld.

Vind dat een beetje een vreemde gedachte of doen middelbare scholen niet meer aan minimaal 3 jaar verplicht 4 talen inc NL en Engels erbij sowieso zoals in mijn tijd?

Overigens is geen enkele echt goede spreker van een andere taal, inc. Engels, die ik ken hoogopgeleid op 1 na, de hbo+ers in m'n vriendenkring praten Engels wat klinkt als nagels op een krijtbord en vaak zo, zo fout.
"I always get my sin" yes.... :+
Onzin, ik heb MBO en spreek 4 talen. En ja, aan goed opgeleid zijn zitten voordelen, de reden dat iedere ouder zijn kroost loopt te pushen.
Wat je opnoemt mag gewoon. Wat niet (meer) mag is dat men jou blokkeert of weigert via dat "andere" kanaal om alsnog datzelfde product te kopen.

Dus haal je beste Frans boven en bestel die tickets via de Franse Disneyland site :)
Afaik ze mogen je niet weigeren om te kopen idd, wel om te leveren (Lego doet dit bv: duitsland is goedkoper maar je moet een duits adres hebben om naartoe te kunnen sturen)
Either you play the system or the system plays you.
Dat klopt niet. De belasting tarieven zijn niet hetzelfde in elk land. De stroom tarieven en kosten voor server infrastructuur ook niet. Technisch, support, marketing en ander personeel in een land zorgt ervoor dat het verschil in lonen ook zeker relevant is.

Verder is het verschil in koopkracht ook erg relevant. Als we overal dezelfde prijzen aanhouden zal een gemiddelde Let minder spellen kunnen kopen dan een Nederlander. Wat niet optimaal is voor de consumenten en het bedrijf.

[Reactie gewijzigd door job_h op 6 april 2019 12:19]

Nee, want de IKEA zegt niet dat als je niet in de buurt woont er ook niet mag kopen, dit is iets wat Steam dus wel doet.
Maar hoe zit het dan met features van Android, De Amerikaanse PlayStation een Xbox store?

Ik bedoel, vroeger (of misschien nu nog steeds?) Had je veel meer content, daar zit ongelofelijk veel verschil in.
Amerika zit niet in de eu dus is het niet relevant.
Netflix in de usa heeft ook veel meer content als nederland.
De uk mag dat straks ook weer gewoon doen als er een no deal brexit komt.
De straf moet natuurlijk volgen op waarheidsvinding, maar voor de rest heb je helemaal gelijk.
Het probleem is hier helemaal niet de prijsdiscriminatie, het enige waar de EU problemen mee heeft is de regio beperkingen. Je mag je game best goedkoper verkopen in Polen, maar je mag mensen uit Nederland niet verbieden dat spel in Polen te kopen voor die Poolse prijs.
Dit zou prima werken, als alles in de EU gelijk zou zijn. Het hele probleem is nu juist dat, dat niet het geval is en het ook nog wel even een poos gaat duren voordat dit het geval is. De inkomens van EU burgers liggen op dit moment gewoon nog veel en veel te ver uiteen.

Als GEO blocking niet mag, dan ga je zien dat mogelijk voor ons de prijzen iets gaan dalen, maar hoogstwaarschijnlijk daar waar het nu goedkoper is sterk gaat stijgen. Daar waar de inkomens een stuk lager liggen... wat is 'eerlijk'?
Als GEO blocking niet mag, dan ga je zien dat mogelijk voor ons de prijzen iets gaan dalen, maar hoogstwaarschijnlijk daar waar het nu goedkoper is sterk gaat stijgen. Daar waar de inkomens een stuk lager liggen...
Niet noodzakelijk. Hier hoopte ik zelf op, lagere prijzen voor ons, omdat ik dacht dat de goedkope landen veel minder betaalden geschaald naar koopkracht. Na heel gelimiteerd zoeken en een kleine discussie met een medetweaker lijkt het erop dat prijzen in Polen hoger zijn dan het verschil in koopkracht.

Als er een nivellering van prijzen komt dan ben ik bang dat het verlies in aantallen verkochte spellen eerder ertoe leidt dat de prijzen hoger worden.
wat is 'eerlijk'?
Tja, bedrijven werken ook niet voor de liefdadigheid, die willen ook een maximale winst. Waarom zouden consumenten eerlijkheid dan hoger moeten aanslaan als bedrijven zelf?
Het is Valve niet die dit bedacht, het zijn uitgevers die dit via (en met hulp van) Valve gedaan hebben.

En voor je high horse gaat over je fundamentele basis, kijk eens naar de aanschaf van een auto en de prijsopbouw die per land in de EU verschilt!

[Reactie gewijzigd door CEx op 6 april 2019 12:04]

Maar je mag gewoon een Auto vanuit het Buitenland importeren. Een auto dealer vraagt/verdiend aan een Nederlander niet meer euros als aan de Duitser. De uitgevers bij Steam wel.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 6 april 2019 12:23]

:? Wat is jouw probleem? Het is nota bene de EU die een probleem heeft met onze BPM heffing, tegenwoordig bekend als CO2 taks.

Het punt dat ik maakte is dat de poster waarop ik reageer doet alsof Valve aan een zware schending doet aan onze principes, terwijl bedrijven en overheden binnen de EU zich hier vele malen erger en vaker schuldig aan maken.
Ik weet het niet. Fims zijn die ook overal dezelfde prijs in europa? Of bijvoorbeeld Netflix en Disney streaming abonnementen? Ik vind het vooral lullig voor de mensen die weinig te verbrassen hebben.
Ik ben het best met je eens, maar vraag me wel af waarom dat dan wel mag in alle andere producten. Albert Heijn mag in Nederland en België totaal andere prijzen voor exact dezelfde goederen rekenen. Zelfs binnen 1 land of stad rekent Jumbo andere prijzen per vestiging, mede op niveau van de buurt.
Het is eerder te vergelijken met Philips die jou een bon voor een stofzuiger verkoopt, maar de bon is alleen in te leveren bij Coolblue als je binnen Nederland laat bezorgen.

Ja, Coolbue doet wel de levering, maar het is Philips waar jij gekocht hebt en deze extra eisen oplegt.
Ja het mag daar goedkoper zijn. Nee je mag niet de andere EU burgers verbieden het daar te kopen.
Alleen werkt je stofzuiger wel overal ongeacht of je hem bij coolblue in Nederland koopt of coolblue in China. mits je de juiste stekkers bij de hand hebt. Maar die zijn in ieder land wel te krijgen.
Coolblue doet ook een vorm van geoblocking. Soms is een artikel 15euro of meer goedkoper op de NL site tov BE, maar het is onmogelijk om te laten leveren in België. Want natuurlijk dikke BS is. Als je het gaat halen in de winkel, dan kan het wel. En als je een product retour stuurt naar CB, Dan gaat het naar magazijn in NL. Dus het is 1 pot nat. Beetje bizar.

Ook bij Alternate kan ik als zakelijke klant uit buitenland niet btw vrij aankopen. Dit is een intracommunautaire levering. Dit moet kunnen binnen de EU. Spijtig genoeg ben ik als belg geoblocked. 😝
Dat heeft waarschijnlijk meer met extra administratielast te maken dan wat anders. Alternate moet in dat geval namelijk controleren of je bedrijf wel bestaat.
Bij meggeko vul je je btw nummer online in en automatisch geverifieerd met ingevulde adres gegevens. Het is gewoon lastig doen. Zelfs ter plekke afhalen als zakelijke Belgische klant was onmogelijk om de btw te verrekenen.
Bij B2B is de BTW altijd verschuldigd in het land van aankoop (binnen de EU), als ik zakelijk in Nederland bestel dienen zij 0% BTW aan te rekenen, in BE zal ik alsnog 21% BTW betalen als ik die factuur in mijn boekhouding breng. Ze niet inbrengen is fraude (ik hou immers facturen achter) maar zou ook nadelig zijn in dit geval, immers zijn het kosten om in te brengen.

Men is wel verplicht mijn BTW nummer te controleren en te bewijzen dat de goederen Nederland verlaten hebben, met een pakketdienst is dat heel gemakkelijk, anders kan mij een factuur laten ondertekenen met een clausule dat op eer verklaard word dat de goederen naar het buitenland gebracht zullen worden.
Indien de verkoper dit niet kan aantonen kan alsnog BTW geëist worden bij de verkoper.

Waarom @Nees geweigerd word bij Alternate als B2B, geen idee, mogelijk is hij als kleine zelfstandige vrijgesteld van BTW aangiften, mogelijk heeft Alternate een andere reden om hem als zakelijke klant te weigeren. In B2B worden klanten veel sneller en gemakkelijker geweigerd, bijvoorbeeld omdat men een slechte notering heeft in een van de vele databanken die commercieel aangeboden worden. Ik heb in ieder geval wel nog (oude) zakelijke facturen met 0% BTW van Alternate Nederland. (edit, die waren niet per pakketdienst maar lokaal aangekocht)

[Reactie gewijzigd door sprankel op 6 april 2019 12:52]

Ik kan me nog voorstellen dat een webwinkel kiest voor een levermodel waarbij ze vanuit het stroomlijnen van de btw aangifte en statline rapportage kiezen voor een eenvoudiger model zonder btw verlegging bij intercommanautaire leveringen. Als je als Belg koopt, kriijg je nog steeds een btw teruggave, je moet het alleen zelf regelen.
Het gaat juist niet om spellen die in de steam store gekocht zijn. Het gaat om keys die door derde (of de uitgevers zelf) verkocht worden. Steam faciliteert hier weliswaar het activeren/downloaden/installeren van de keys, en daarmee de regio-blokkade, echter de verkoop en instellen van de regio blokkade ligt bij de uitgevers die deze eisen.

Steam maakt flink winst op spellen die via de steam store verkocht worden. Echter losse keys die aan de uitgever verstrekt worden door steam, voor losse verkoop e.d. stellen ze gratis beschikbaar.
Dus als ik het goed begrijp krijgt Steam geen euros als ik bv https://www.gamemania.nl/...sekiro--shadows-die-twice zou kopen? Heb je daar ook een bron voor? Want het lijkt mij erg sterk dat Steam daar geen geld voor vangt.(uiteraard gaan we van de legale non shady stores uit).
Ja, het originele statement van steam:
Valve provides Steam activation keys free of charge and does not receive any share of the purchase price when a game is sold by third-party resellers (such as a retailer or other online store).
https://steamdb.info/blog/steam-geo-locking-europe/

[Reactie gewijzigd door Dorus op 6 april 2019 12:27]

Ze krijgen geen geld als het verkocht wordt door de 3rd party.
Zijn ze een liefdadigheidsinstelling dan?
Voor niets gaat de zon op.
Ja dat lijkt mij ook. De schuld op anderen schuiven terwijl je wel de partij bent die consumenten zegt dat iets niet mag is nogal raar. Dan moet je tegen de uitgever zeggen dat het niet mogelijk is om die key te geoblocken.
. Dit zou als effect hebben dat de prijzen stijgen op markten waar de koopkracht lager ligt.
En prijzen dalen op plekken waar zij nu gamers zoveel meer laten betalen. Zou graag een studie zien die bewijst dat de prijzen overeenkomstig stijgen met koopkracht, want volgens mij zijn de verhogingen veel hoger als het nominaal verschil in koopkracht en als dat zo is worden de landen met een hoger inkomen nog steeds als melkkoe gebruikt.

edit: quote blok gefixt

[Reactie gewijzigd door AngryMartian op 6 april 2019 12:51]

Daar is geen studie voor nodig... Of nou ja, je kunt die studie zelf uitvoeren. Je kunt prima online zien wat de prijzen in bepaalde landen zijn en ook wat het gemiddelde inkomen in dat land is.
Toen het vorige artikel uit kwam beetje naar gekeken en bv Polen ligt het gemiddelde inkomen meen ik ook een kwart van hier ongeveer. De prijzen daar zijn echter nog steeds hoger dan een kwart van hier. Dus even kort door de bocht zonder heel uitgebreid te bestuderen (als jij daar zin in hebt, ga je gang)... Nee, wij betalen niet relatief meer voor de game dan we meer koopkracht hebben.
Als we het bnp van Polen met Nederland vergelijken volgens indexmundi

29.300 voor Polen tegenover 53.600 voor Nederland is dat geen kwart maar meer als de helft.

Als de prijzen in Polen dus tussen een kwart en minder als de helft kosten dan betalen wij naar koopkrachtpariteit meer als hun?

Als ik een fout maak in de berekening of redenatie zie ik graag correcties tegemoet.
Ik ging uit van deze link die iemand in het vorige artikel geplaatst had:
https://nl.wikipedia.org/...nkomen_in_Europese_landen
Waarom daar zo'n ander beeld uit komt... geen idee... Misschien het verschil lonen vs omzet/winst van bedrijven?

De prijzen voor Polen opzoeken blijkt iets lastiger dan ik dacht. Steam is er blijkbaar al lang mee opgehouden, dus hebben ze daar voor Steam al gelijke prijzen aan ons en ik vind ook niet zo'n makkelijke vergelijker als bijvoorbeeld voor Xbox. Daar zie je wel heel makkelijk de verschillende prijzen, bijvoorbeeld op:
https://xbox-store-checker.com/en/
Als je dan verschillende games checkt dan zie je dat om een of andere reden Argentinië nog heel goedkoop is. Andere landen schelen hooguit de helft, en binnen de EU is er geen tot nauwelijks verschil. Niet zo'n strak bewijs als ik had gewild, maar heb niet veel tijd om verder te zoeken en het lijkt me in ieder geval onwaarschijnlijk dat games in Polen meer dan 50% goedkoper zijn.
Niet zo'n strak bewijs als ik had gewild, maar heb niet veel tijd om verder te zoeken en het lijkt me in ieder geval onwaarschijnlijk dat games in Polen meer dan 50% goedkoper zijn.
Dat lijkt er dan eerder op te wijzen dat zij in verhouding tot bnp meer betalen als ons ( ervan uitgaande dat de informatie op indexmundi klopt, wat ik ook niet met zekerheid durf te stellen ).

Een nivellering in prijzen zal dan waarschijnlijk voor ons niet positief zijn, want dan ben ik bang dat wij juist meer zouden moeten betalen om het verlies in aantallen verkopen op te vangen :(
Je gaat er vanuit dat games echt een kwart goedkoper zijn op Steam in Polen. Een N=1 blik laat zien dat dat wel meevalt.

Je kan op steam gebruik maken van de ?cc=xx truc.

Dus voor Polen : ?cc=pl
Voor Nederland: ?cc=pl

etc.

Dan krijg je de lokale prijs te zien.
Je gaat er vanuit dat games echt een kwart goedkoper zijn op Steam in Polen.
Omdat dat werd gezegd.
Een N=1 blik laat zien dat dat wel meevalt.
Dat werd inderdaad later gecorrigeerd.
[...]
Als er een manier is om dit via een API te doen zou dat werkzaam zijn, om dit handmatig te doen bij een representatieve selectie van spellen is nogal een karwei :(
Inkomen en koopkracht zijn hele verschillende zaken. Procentueel betalrn we hier immers vrij veel aan vaste leef kosten zoals huur gas water licht belastingen enz.

Koopkracht is wat je vrij te besteden heb na alle vaste lasten in verhouding tot de prijzen.
En dat is hier de laatste jaren rap aan het dalen doordat er er zo goed als niks bij krijgen (tenzij je bij de bank werkt) maar alles tot wel 200% duurder word (sommige voedingsmiddelen).
Ja sorry hoor, maar zolang het grootste deel van Nederland met redelijk nieuwe dikke auto's rond rijdt geloof ik daar dus helemaal niks van. Van die dubbeltje op zijn kant verhalen met een dikke Audi en een tweede auto voor de deur van een flink huis.
Er zijn zeker mensen die het moeilijk hebben, dat ga ik niet ontkennen, maar er zijn volgens mij veel meer mensen die het idee hebben dat ze van alles moeten hebben, dik huis, dikke bak, elk jaar met het vliegtuig op vakantie... En dan zeuren dat je geen geld hebt.
Ik heb ook niet heel veel geld (omdat ik parttime werk, ik heb liever wat meer vrije tijd heb), maar ik heb daarom een 2002 yaris, koop mijn games in de sale, ga nooit op vakantie (geen behoefte aan) en ik voel me rijk (kan ook nog prima sparen). Het is gewoon een kwestie van keuzes maken en het feit dat wij die keuzes kunnen maken geeft aan hoe goed wij het hebben. Echte arme mensen hebben die keuzes niet.
Ik ben het niet met je oneens ik leef ook vrij simpel en ga niet op vakantie en verbouw mijn eigen eten in de achtertuin ipv bloemetjes van de intratuin.
Maar wou alleen zeggen dat koopkracht en inkomen niet hetzelfde zijn.
Ik zie zelf ook wel dat er in nederland te veel mensen zijn die doen apsof ze het financieel zwaar hebben terwijl ze zepf domme keuze op domme keuze maken puur omdat ze iets willen en dat belangrijker vinden dan financiële gezondheid.
Ah ok, ik meende dat je suggereerde dat wij weliswaar meer loon krijgen, maar dat we door hogere kosten alsnog minder koopkracht hadden dan een gemiddelde Pool en dat die Pool daardoor alsnog gewoon net zo makkelijk of makkelijker €60 voor een game op zou kunnen hoesten (of het equivalent bij een afgeprijsde game). Dat koopkracht en inkomen niet hetzelfde is dat ben ik met je eens.
AngryMartian in 'nieuws: Valve ontkent verantwoordelijkheid voor geoblocking ...

Koopkracht is bijna twee keer zo hoog in Nederland.

Wat eigenlijk enger is zijn de armoede cijfers. Als de koopkracht gemiddeld maar half zo laag is, moet er wel heel wat mis zijn als volgens de laatste meting 17.6% onder de armoedegrens zit tegenover 8.6% in Nederland ( 2015 ). Armoede is trouwens bepaald met inachtname van de welvaart per land.

edit: bron is zelfde site, indexmundi

[Reactie gewijzigd door AngryMartian op 7 april 2019 00:13]

Men zoekt gewoon een sweetspot op voor volume en prijs in een gegeven markt. Dat is de hele opdracht van de marketingafdeling. Dat moet men nu voor de hele EU doen. Dat betekent dat de winstgevendheid afneemt. Daar is helemaal niets mis mee. Het enige wat je gaat zien is dat men volumeschattingen van de markt gaat doen en op basis van het volume keys gaat alloceren. Waarschijnlijk gecombineerd met een gefaseerde introductie. Dus eerst een maandje in de dure markten, en pas daarna tegen een gereduceerde prijs in de goedkopere markten.
Maar een game is een hype dus misschien past die supply chain wel niet bij het product en zit ik er helemaal naast.
Ik denk niet dat publishers games gaan releasen eerst alleen maar in de 'dure' markten. Dat gaat juist totaal in tegen de redenatie waarom geoblocking niet zou mogen.
Men zoekt gewoon een sweetspot op voor volume en prijs in een gegeven markt.
Inderdaad, en er is nu aangegeven dat de markt als een totaliteit moet worden gezien en niet mag worden opgedeeld in kleinere stukjes toch gebaseerd op het maximaliseren van winst ten koste van de keuze van de consument.

[Reactie gewijzigd door AngryMartian op 6 april 2019 12:59]

Dat klopt, maar als je initieel launcht in de eu tegen een hoge prijs, staat het iedereen vrij te kopen, maar zal alleen in West Europa een commercieel succes kunnen zijn, in de andere markten is het marktpotentieel bij die hoge prijs gewoon te laag. Pas als je de prijs laat zakken zie je die markten aanhaken.
Dus zal het effect, hopelijk, zijn dat de initiële launchprijs daalt om zo een zo groot mogelijk afzetgebied in een keer te kunnen bereiken ( en zijn wij weer terug bij mijn eerste stelling trouwens ;) ).
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar als ik kijk naar de prijs van red dead redemption 2, dan weet ik dat zo net nog niet. Ik weet gewoon te weinig van software retail en het onderliggende kostenmodel om te bepalen of time to volume of profit margin bepalend zijn voor het succes.
Er zal ook zeker een verschil zitten tussen single player games en multiplayer only games. Deze laatste hebben volgens mij wel zeker meer aan een meteen zo'n groot mogelijk afzetgebied.

Of misschien ook niet, als je zeker weet dat je spelers allemaal op een (deel van een) continent zouden zitten dan hoef je waarschijnlijk minder uit te geven aan servers en bandbreedte.

Vind het wel zeer interessant, vandaar ook dat ik aangaf graag een studie te vinden die ingaat op de formules achter de marketingsmethodes.
Dan koopt iemand in Polen het spel in een sale. Gamen kan een heel goedkope hobby zijn.

Ik vindt het vrij normaal dat rijkere mensen meer kunnen kopen dan armere mensen. Overigens is de industrie niet dom: veel online games zijn al free to play.
'Na MS en Google etc... nu wij... ' zal Valve wel denken.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True