Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Caiway verhoogt tarieven en internetsnelheden

Door , 154 reacties, submitter: rodebest

Caiway heeft aangekondigd dat alle abonnementen op 1 maart een kleine prijsverhoging krijgen. Daarbij wordt ook een verhoging van de internetsnelheid en het aantal beschikbare hd-zenders doorgevoerd. Voor klanten die alleen glasvezel kunnen kiezen, blijft de prijs gelijk.

De verhoging van de prijzen verschilt per abonnement. Zo worden mensen die op dit moment een Alles-in-1 Glas G75-abonnement van 44,95 euro per maand afnemen op 1 maart overgezet naar het nieuwe Alles-in-1 Voordelig-abonnement van 46 euro per maand. De internetsnelheid neemt hierbij toe van 75 naar 100Mbit/s en er komen drie hd-zenders bij. De prijs van de optionele interactieve televisie daalt met 50 cent naar 7,50 euro per maand.

Ook het Alles-in-1 Glas 250-abonnement krijgt een snelheidsverhoging. De nieuwe naam wordt Alles-in-1 Slim, met een internetsnelheid van 300Mbit/s. De prijs wordt verhoogd van 55,95 naar 58 euro per maand. De opties voor onbeperkt bellen en interactieve televisie worden wel goedkoper; die gaan respectievelijk van 14,95 naar 12,95 per maand en van 6 naar 5 euro per maand.

Alles-in-1 Glas G150 en G500 blijven ongewijzigd in naam en snelheid. Wel gaan de prijzen van het pakket omhoog van 45,95 naar 48 euro en van 66,95 naar 68 euro per maand. Verder krijgen deze pakketten ook enkele nieuwe hd-zenders en stijgt de prijs van interactieve televisie van 4 naar 5 euro per maand. Wel lijkt de provider binnenkort een nieuw pakket met de naam Alles-in-1 Snel aan te bieden met een andere inhoud en een snelheid van 600Mbit/s.

Bij gebruikers die in een gebied wonen waar alleen glasvezel beschikbaar is, blijven de prijzen en snelheden gelijk. Dit zijn de gebruikers waarbij de naam van het abonnement een F heeft in plaats van een G, zoals Alles-in-1 Glas F75. Bij een aantal van deze pakketten komen wel enkele nieuwe hd-zenders beschikbaar. Ook stijgen de kosten van telefoneren. Een uitzondering hierop zijn de mensen die in Hilvarenbeek wonen en een F100-abonnement afnemen. Voor hen stijgen de kosten van het abonnement van 47,50 naar 49 euro per maand.

De prijzen voor telefonie gaan voor alle gebruikers omhoog naar een starttarief van 11 cent en een gesprekstarief van 11 cent per minuut. Op dit moment staan deze prijzen nog op 10,14 cent. De volledige lijst met wijzigingen is op de website van Caiway te vinden.

Reacties (154)

Wijzig sortering
Tweakers vergeet te vermelden dat er een nieuw pakket komt voor 70 euro met snelheid 600/600Mbit.
Ik kan dit werkelijk nergens terugvinden. Heb je een bron?
Bij de veelgestelde vragen staat in ieder geval dit:

Wat wijzigt er aan de Alles-in-1 Glas pakketten?

Een aantal van de Alles-in-1 Glas pakketten krijgt een andere naam. Ook verhogen we de snelheid van een aantal pakketten. De pakketten Alles-in-1 Start en Alles-in-1 Glas G75 heten voortaan Alles-in-1 Voordelig en krijgen een snelheid van 100 Mbit/s. Het Alles-in-1 Glas G250 pakket heet voortaan Alles-in-1 Slim en krijgt een snelheid van 300 Mbit/s. Het Alles-in-1 Glas G500 pakket blijft ongewijzigd. Wel komt er nog een pakket bij, het Alles-in-1 Snel pakket. Dit nieuwe pakket biedt een internetsnelheid van wel 600 Mbit/s. Alle overige wijzigingen vindt u onder de tab van uw gebied op deze pagina.



Ik heb Alles-in-1 Glas G500 en ga niet in snelheid omhoog. Waarom krijgen alleen Alles-in-1 Glas G75 en Alles-in-1 Glas G250 een hogere snelheid?


Het Alles-in-1 Glas G500 pakket heeft al een hoge snelheid. Wilt u een nog hogere snelheid, dan kunt u overstappen naar het nieuwe pakket Alles-in-1 Snel met 600 Mbit/s. Inhoudelijk is dit pakket anders dan Alles-in-1 Glas G500. Kijk dus goed of dit pakket bij u past.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 18 januari 2017 14:01]

Je hebt gelijk, erg goed verborgen informatie. Ik heb het aan het artikel toegevoegd.
Beste duur wel ook nog, of is dit inclusief televisie? Momenteel heb ik bij Jonaz enkel internet voor 40 euro in de maand en krijg daar 500/500 voor terug (op papier), in de praktijk haal echter snelheden rond ongeveer 950/950. :)
Bij de Caiway zijn de pakketten inclusief televisie en vaste telefoon aansluiting. Beiden gebruik ik niet, maar betaal er wel voor. Benieuwd bij welke provider jij zit?
Dat zeg ik net, maar heb dan enkel internet. ;)
In de regios waar alleen glasvezel kan worden gekozen en Caiway (KPN) leverbaar is, is Caiway (KPN) ook meestal de enige keuze/leverancier. Gewoon omdat het kan....
Caiway is niet KPN. Dat dacht ik ook nog, maar Caiway is volledig zelfstandig. (Wiki: Op 2 mei 2011 werd bekend dat KPN voornemens was om CAIW over te nemen. Op 10 april 2012 zag KPN echter af van de overname, omdat deze op te veel bezwaren stuitte van de Nederlandse Mededingingsautoriteit)
Ook al heeft KPN Caiway gekocht, het netwerk is nog steeds van CIF, daar heeft Caiway niets over te zeggen. Ook is de glaskabel dus gewoon vrij voor andere aanbieders (Fieber etc.)
Caiway is nog steeds zelfstandig zie ook Fjjl hierboven. Fieber heet inmiddels Fiber. Op een CIF aansluiting kun je de eerste 2 jaar alleen kiezen uit:
Caiway
Solcon
Fiber
(en 2 providers gericht op de zakelijke markt)
Na 2 jaar is CIF voornemens om het netwerk open te stellen voor andere aanbieders. Het is echter aan de andere aanbieders of deze ook daadwerkelijk beschikbaar worden.... Aldus de mensen van CIF op een glasvezel info bijeenkomst vorig jaar.
Caiway is gewoon van cif...

Wat er met de coax klanten gaat gebeuren lees ik nergens (hier geen glas mogelijk helaas) zal wel minder service, nog slechter signaal (want meer HD zenders kost bandbreedte...) en vast ook weer een prijs verhoging. Ik betaal 5 euro meer per maand voor 20/2 over coax dan 75/75 glas. Is wat mij betreft nog steeds oneerlijk aangezien cif geen glas wil leveren (althans niet zonder aanzienlijke investering of extra maandlast).

Net opgezocht de alles in 1 HD pakketten worden ook duurder en wel 3 HD zenders er bij... zozo. Zal mij benieuwen, ik verwacht dat het ontvangst nog slechter wordt dan het al is, meer HD zenders over de kabel waar het al blokjesfestijn is op menig zender. Mijn buren hebben maar een hand vol zenders signaal en de rest is zwart.. ik hoop zo dat kpn eens met vdsl komt in onze straat!

[Reactie gewijzigd door mjl op 18 januari 2017 21:57]

Even willekeurige postcode: 1424CG Huisnummer 71. op https://www.glasvezel-vergelijken.nl/vergelijking of welke vergelijking site dan ook. Resultaat: alleen Caiway dus....

Overigens is dit een bekend verhaal...
https://tweakers.net/nieuws/101425/nederland-kiest-zelf-wil-glasvezelmonopolie-caiway-doorbreken.html
Ga naar Solcon en vul 1424CG 71 in ... Solcon levert daar glasvezel-diensten.

Ga naar Fiber.nl en vul dat adres in ... Glasvezel tot 500/500 Mbps ... "Op uw adres is ook supersnel glasvezel mogelijk. Kies hier uw upgrade.".

Dus je uitspraak "alleen Caiway dus" is onzin.
goeie site ook ja, dat glasvezel-vergelijken. Als ik op mijn adres kijk kan er geen glas geleverd worden en via de kabel kan ik alleen naar Ziggo (die zitten niet in Zeeland) en Zeelandnet/Delta komt in de lijst niet voor. Als ik op de bestel knop druk komt Ziggo met een adres onbekend....
Leuk en aardig verhoogde snelheden maar films downloaden mag niet dus wat heb ik aan dat snelle internet nu? Vanuit de nieuwsgroepen downloaden had nog voordelen dat snelle.

Overstappen heeft totaal geen zin. Glasvezel is Caiway de enige aanbieder in het Westland. Ook al zou het komen in de toekomst dan zijn KPN en Telfort nog steeds duurder. Vooral hun belachelijke uploadsnelheden welke velen malen lager liggen dan bij Caiway die gelijk zijn als met de download. Caiway blijft de beste oplossing voor je geld.

Moet je de prijzen bij KPN zien en vooral de upload:
https://bestellen.kpn.com/?pagina=glasvezel&pccheck

Is toch om te janken?

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 18 januari 2017 12:52]

Hoe komt iedereen er bij dat caiway de enige aanbieder is???

Zie www.solcon.nl en www.fiber.nl. Die leveren ook gewoon.

[Reactie gewijzigd door Wimlem op 18 januari 2017 14:15]

Niet in alle gemeentes, zoals Gouda.
Daar is voor velen ook nog geen glas via caiw/rekam. Brakke en dure kabel, of VDSL zijn de opties.
Niet in het westland, ik woon precies op een punt tussen 3 dorpen in (500 meter naar elke kant om in een dorp te komen) en helaas is hier helemaal geen glasvezel beschikbaar.
JA!

Een tijdje terug heb ik hier ook gekeken maar toen was er niets beschikbaar op mijn postcode, nu wel!

Tot 500 mbit via Fiber en tot 250mbit via Solcon (Die zijn best duur btw)

Volgens mij liggen er twee aders, zou ik op de andere ader bij 1 van deze twee terecht kunnen?
Nee. Ik woon in De Lier. Alleen Caiway via glasvezel. Anders moet je VDSL gaan nemen via het ouderwetse koperen lijntje. Dan heb je wel meerdere aanbieders.

Dan zit je nog met je analoge(coax) aansluitingen van je televisie. Betaal je al 20 euro per maand voor bij Caiway maar je kan wel 4 televisies of meer aansluiten overal. Moet je bij een andere provider proberen. Dan betaal je 4 keer een bepaald tarief extra wat ook nog eens alleen via internet kan. Dus extra kastje vanwege zenders via UTP. Nee, Caiway blijft de enige dan.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 18 januari 2017 16:21]

Dus caiway is de enige aanbieder voor jou, maar niet de enige aanbieder op het CIF glasvezel netwerk in het Westland.

Ik snap niet dat je met VDSL komt terwijl je op glasvezel andere providers hebt.
Ik zie dat het sinds kort anders is nu. http://www.fiber.nl/internet-only/
Zo te zien kun je ook andere aanbieders nu benaderen voor glasvezel. Dat veranderd de zaak. Dan is Caiway ineens wel duur.
Caiway kan coax-pakketten leveren, maar ook glas-pakketten. Het is alleen gemeente-afhankelijk of- en welke van de 2 infrastructuren er o.a. liggen.
Begrijpelijk vanuit een verdienmodel, maar ik denk dat klanten liever een kostenverlaging, dan een snelheidsverhoging hebben. Ik wel in ieder geval.
Wees blij dat je iets krijgt, bij Telenet doen ze dat al niet meer, gewoon prijsverhoging. niks erbij.
Inderdaad
Proximus & telenet hebben zowat een duopolie in België.
Proximus verhoogt z'n prijzen voor z'n meest populaire abbo's met 2¤/maand.
Zonder iets toe te voegen. 'Vanwege de inflatie'.

Wat doet Telenet?
3 maanden later, in het nieuwe jaar 2017, beslissen ook zij de abbo kosten voor de meest populaire abbo's te verhogen met ongeveer ¤2.
(Whoppa (beperkt tot 750gb/maand) + tv + digitale digicorder: ¤110/maand)
Ook toevallig vanwege de 'inflatie en de bijkomende investeringen om de snelheid van het inet te verhogen'.

Neen, jullie in Nederland mogen echt blij zijn. Het zijn bodemprijzen als je het vergelijkt met Vlaanderen.
[quote]

Telenet
[(Whoppa (beperkt tot 750gb/maand) + tv + digitale digicorder: ¤110/maand)[/b]
Ook toevallig vanwege de 'inflatie en de bijkomende investeringen om de snelheid van het inet te verhogen'.
.-----------------------------------------------------------------------------
[quote]Met Telenet whoppa heb je 750GB te verbruiken in de piek uren tussen 12 en 24 uur,na de 750GB verbruik te hebben valt je snelheid terug naar 10/1Mbps

Tussen 24 uur en 12 uur smiddags heb je met whoppa echt onbeperkt volume aan 200/20Mbps ook al zit je over de 750GB in de piek uren,en zakt je snelheid nooit.
En blijft deze 200/20Mbps.

(Whoppa + tv + vaste telefonie met gratis bellen +digitale digicorder incl kabel abo : kost netto 77.93 euro in 3 pack en geen 110 euro ;)
https://www2.telenet.be/n...hop-whoppa/bestel-whoppa/

[Reactie gewijzigd door linkonel op 18 januari 2017 12:58]

en ik dacht dat Ziggo duur was ! Damm 8)7 8)7
Wow 110 euro met een datacap. Hier heb je als een knap kabel abonnement voor 40,-
Wow 110 euro met een datacap. Hier heb je als een knap kabel abonnement voor 40,-
Whoppa kost 77,93 euro en geen 110 euro
https://www2.telenet.be/n...hop-whoppa/bestel-whoppa/
En datacap geld niet tussen24 en 12 uur smiddags en is het echt onbeperkt. :>
Dat is natuurlijk leuk maar tussen 12 en 12 in de nacht en de ochtend is het internetverbruik van de meeste mensen die gewoon moeten werken natuurlijk marginaal. Hooguit heb je tussen 9 en 12 mensen met late diensten maar tussen 12 en 9 zullen de meeste mensen in hun nest liggen of met hun ochtendritueel bezig zijn.

Je kan dan wel tussen dat tijdframe al je downloads aangooien en je PC aanlaten maar om tot een eerlijke kostenpost te komen moet je dan wel de electra kosten van die nodeloos loeiende PC meenemen in het kostenplaatje van dat abonnement.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 18 januari 2017 13:19]

Tijd om een nieuwe energie zuingere PC te bouwen dan!;) Mijn PC kost voor een avond (8uur) Prime95 @ small fouriers, niet heel veel meer dan 50 cent! En dat is inclusief de monitor van 60W die ik vergeten ben zijn helderheid niet op Max te laten staan.

Downloaden gebruikt geen 100% van alle threads in je PC + die 5W voor een hardeschijf is verwaarloosbaar op een tdp van 95W. Daarnaast zullen adapters van opladers welke in de muur blijven hangen en standby apparatuur op jaar basis je meer kosten :+

[Reactie gewijzigd door Sugocy op 18 januari 2017 13:36]

Als je structureel die pc laat brommen snachts en dan overdag netjes uitzet kost je dat evengoed zomaar een tientje aan electra per maand alleen maar om in dat tijdkader te kunnen downloaden. Zeker als de PC gebouwd is op performance, zoals de meeste gaming desktops, kost dat redelijk moeiteloos nog best wel een pittige euro.
Heb je het nog niet eens over nodeloze milieubelasting van iedere downloadene Belg die snacht's de PC aan laat staan.

[Reactie gewijzigd door Ton Deuse op 18 januari 2017 14:26]

Downloaden doe je natuurlijk niet op je gamepc. Er zijn mogelijkheden om je NAS, die toch altijd aan staat, in te richten om bestanden te downloaden. Zelf heb ik een NUC die zo'n 6W verbruikt. Dan valt de milieubelasting reuze mee :)
Moet je dat allicht wel hebben.
Ik woon nu in Antwerpen en in Nederland had ik twee keuzes, Ziggo of Ziggo. In Antwerpen heb ik een stuk meer keuze tussen verschillende providers. Ik heb nu EDPNet, 100/20 met telefonie voor zo'n 50 euro per maand maar wel onbeperkt.

Verder heb ik een IPTV abo bij RapidIPTV voor 75 euro per jaar en een seedbox in Nederland waar ik alles op download en naar mijn huiskamer stream via Plex dus veel bandbreedte verbruik ik niet eens en aan 40-50 mbit down zou ik al genoeg hebben

Je moet het gewoon wat anders aanpakken in Belgie maar deze manier is slim en effectief :)
Maar die downloads zijn dus illegaal.
is dat echt zo ?
Ken RapidIPTV niet, dus ken hun voorwaardes niet.
Maar laat ons aannemen dat ze het niet expliciet verbieden.
Dan is het volgens de Nederlandse wetgeving toegestaan een kopie te maken voor eigen gebruik, uit duidelijk legale content. De seedbox staat volgens zijn tekst in NL, en rapidIPTV een Nederlands abbo, dus onder NL wetgeving.
En er is vrij verkeer van diensten en goederen tussen België en Nederland.

Zolang hij dus geen vrienden en familie (uitgezonderd gezinsleden) laat "meegenieten" van zijn seedbox is het nog net wettelijk, zou ik denken.

Al zijn er Kuikens die er anders over zullen denken.

Torrents waren vroeger in Nl gedoogd, maar was het niet duidelijk waar de grens lag tussen legaal en illegaal.
Daarvoor is de wet aangepast en verduidelijkt dat ze enkel legaal zijn indien verkregen vanuit een duidelijk legale content.
Hierbij zijn rips en alle andere pirated versies dus illegaal. indien je het niet weet => illegaal.
Wanneer je een abonnenment afsluit, waarvan je mag verwachten dat die alles legaal aanbied = legaal, usenet abbo bied geen content aan vanuit het abbo, maar vanuit de userbase zelf.

Er zijn ook voorwerpen gedefinieerd die buiten het vrij verkeer van diensten en goederen vallen, bvb drugs, wapens, ....
Je mag een opname maken van tv. Maar het was in je bericht niet duidelijk dat je dit deed.

Je had het over een seedbox die alles download. Een seedbox word zoveel ik weet vaak gebruikt om torrents of van usenet te downloaden. Dat is illegaal

Als jij de seedbox alleen gebruikt om legale tv uitzendingen op te nemen, dan is het wat anders
Naja Rapid IPTV is wel duidelijk illegaal want je hebt echt alle kanalen incl Fox Sports, Film 1 en zo nog 4200. Alleen heb ik geen andere keuze want er zijn hier geen aanbieders die commerciele NL zenders aanbieden. NPO 1 t/m 3 geen probleem, maar geen RTL.

Dat kan ik dus enkel krijgen via Astra satteliet maar dan heb ik een schotel buiten hangen wat niet kan/mag in mijn gebouw dus ik heb weinig andere keuze.

En ja de seedbox valt idd onder NL wetgeving die draait in NL, maar Rapid stream ik dus rechtstreeks naar Belgie, mijn eigen downloads download ik op de seedbox en stream ik vervolgens ook naar Belgie.

Het zal allemaal wel illegaal zijn inderdaad maarja wat moet je anders, er is geen legaal alternatief.
ja hangt allemaal af van de legaliteit van die Rapid IPTV.
He, die RapidIPTV kende ik niet. Dat klinkt best wel interessant! Zo kan ik dan toch TV kijken voor een heel wat gunstigere prijs :)

Eén ding wel: hoe kom jij aan 75 euro per jaar als ik op hun site zie dat dat minstens 90 is?
Ik had de eindejaarsdeal ;) Maar 90 is nog geen geld hoor, 7.50 per maand en dit is de eerste die echt super werkt voor mij. Ik heb ze allemaal geprobeerd.

Overigens raad ik je wel aan deze te gebruiken icm een MAG device (MAG 254 bijv) voor de echte super ervaring. Met Kodi werkt het allemaal niet echt lekker.

Eén heel groot nadeel, je kan enkel met creditcard betalen.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 18 januari 2017 14:21]

Thanks! Klopt inderdaad wel dat ¤7.50/maand geen geld is gezien de veel duurdere alternatieven. Zeker met onbeperkt internet is dit wel 'n leue combo :D

Credit card is overigens geen probleem; ik weet zelfs niet hoe ik anders zou moeten betalen? Buiten PayPal dan :Y)
Om in de komende jaren de snelheid te verhogen naar 500Mbit (hoewel de meeste klanten daar niet op zitten te wachten).
En dat is dus belachelijk, met als klap op de vuurpijl: Data limieten :)B 8)7
Das leuk met een 54MBit wifi doos.
Het kan altijd erger dus ;(
Waar heb jij het over? Dit artikel gaat niet eens over Ziggo. 8)7
Dat heb ik gelezen maar dan nog slaat je bericht kant noch wal. Als je kijkt wat er allemaal toegevoegd is bij Ziggo in de afgelopen jaren is dat best wel veel (Horizon Mediabox, Ziggo sport totaal, Horizon Go app, nu ook met ondersteuning voor google chromecast, Netflix/videoland op de Horizon Mediabox, hogere internet snelheden. Het zal misschien niet altijd direct gekoppeld zijn geweest een een prijsverhoging, maar om nou te beweren dat het een verdien model is? Volgens mij ligt de prijs van Ziggo nog steeds vrij gemiddeld.
Nja het probleem is, ze willen natuurlijk ook nieuwe klanten werven. Als hun (caiway of welke provider dan ook) de mogelijkheid heeft om nieuwe snelheden en daardoor nieuwe pakketten toe te voegen. Dan zal er ook iets met de oude pakketten moeten gebeuren.
Doen ze dat niet zit Caiway (maar je ziet het bijv ook bij Ziggo en andere) over 10 jaar met 100 verschillende pakketten waarvan 95% niet meer aangeboden wordt maar wel nog her en der in omloop is.

Uiteraard kijken ze bij nieuwe pakketten ook naar de concurrentie: hoeveel kost het daar, wat krijg je bij de concurrent voor een x bedrag.
Daar stemt men hun nieuwe pakketten op samen en voila je hebt een nieuw pakket met verbeterde diensten en veelal een iets wat hogere prijs.
Vaker gaan de pakketten met 3-4 euro omhoog (voor nieuwe klanten dan), jij gaat mee naar het nieuwe pakket maar betaald maar 1 euro extra.
Zo heb je dan oude klanten die 1 euro meer betalen, maar alsnog bijv 55 euro per maand. En nieuwe klanten betalen 57 euro voor hetzelfde pakket.

Sommige klanten/mensen kunnen dat niet begrijpen en willen gewoon bij het oude blijven, misschien wat trager, wel een enkele euro goedkoper.. Ergens begrijpelijk, maar zo kan een provider nooit vooruitgang boeken. Ja ze kunnen de oude pakketten met oude tarieven laten bestaan voor hun oude klanten.. Maar again, dan zitten ze (de providers) binnen no time met een overvol portfolio met producten, daar wordt niemand beter van.

Uiteindelijk zie je wel dat providers alleen maar goedkoper en goedkoper worden. Vroeger betaalde je bijv 70-80 euro voor het snelste/beste pakket, nu een x aantal jaar later, krijg je dat duurste pakket van vroeger, voor de goedkoopste prijs en stelt dat pakket niks meer voor kijkend wat je nog meer kan krijgen.
En daar lieg ik, vroeger kreeg je voor de 70-80 euro een pakket van 8Mbps down en 1Mbps up. Dit was het duurste en snelste pakket van Chello toen der tijd. Kijk eens wat je nu voor 40-45 euro bij Ziggo krijgt..
Als je het zo bekijkt krijg je dus over een langere periode bekeken, veel meer, voor veel minder geld.

Gewoon eens in het jaar of paar jaar kijken of het goedkoopste abonnement niet gewoonweg voldoende is, kans is aanwezig dat die ondertussen aan al je eisen voldoet qua zenders en snelheden.
Een snelheidsverhoging kost de ISP niets, en geeft ze een excuus om de prijs te verhogen. een 75/75 verbinding kost voor de provider evenveel als een 100/100 of een 1000/1000 verbinding.
Hoezo zou dat niet meer kosten? De infrastructuur moet meer bandbreedte aankunnen, dus verandert daar het e.e.a. Wat dus geld kost.
Als je echt grootverbruikers een verhoging geeft zul je meer data per seconde moeten kunnen versturen misschien en deze verbruiken het meest tijdens kantooruren. Maar de huis tuin en keuken abbo's die van 25 naar 50 of van 50 naar 75 gaan zullen zeer weinig tot niets extra's kosten en pieken in het weekend en avonduren. Daar wordt voor het overgrote merendeel alleen wat geïnternet en misschien wat casual spelletjes af en toe. Die abonnees gaan niet meer data verbruiken omdat ze ineens meer aan kunnen.
Al met al is het voor de ISP een rekensommetje en zullen ze er (natuurlijk) aan verdienen.
Nee, het gaat puur om hoeveel data een gebruiker per dag/maand/jaar verstookt. Omdat een ISP een groot aantal gebruikers heeft middelt dat uit.

Als je 100.000 klanten hebt boeit het niet zo of ze op random momenten 10 minuten lang downloaden met 100Mbit, of 1 minuut lang met 1000Mbit. De gebruiker met 100Mbit gebruikt dan wel minder bandbreedte, hij houdt die 100Mbit ook langer bezet.
Indien het netwerk de snelheidsverhoging aankan is de kost voor hun inderdaad nul euro. Indien er geïnvesteerd moet worden in sneller fysiek netwerk zullen er héél wat componenten vervangen moeten worden. Een voorbeeld bij Telenet:

Telenet breidt zijn kabelnetwerk in Vlaanderen uit: alle 150.000 versterkers in het vaste netwerk worden vervangen en 1.8 miljoen andere componenten zoals splitters en taps worden aangepast.

Niet enkel die componenten zelf kosten veel geld maar ook de installatie en controle van deze installatie zijn zeer duur. Zelf ben ik wel geen voorstander dat deze kost onrechtstreeks naar de klant wordt doorgeschoven. Zo heb ik geen behoefte aan een snellere verbinding, maar mijn buurman die Netflix in 4K is beginnen streamen misschien wel? Laat hem hiervoor meer betalen door een nieuwe bundel aan te maken!
Voor Netflix te bekijken heb je ook geen 200 Mbits nodig hoor... wel volume (en net daar hebben we allemaal commentaar op als een provider niet "unlimited" is).

Maar inderdaad... kosten moeten gedragen worden door het abonnementsgeld, niet voor prijsverhogingen (daarvoor dienen investeerders en aandelen in je bedrijf).
Voor Netflix te bekijken heb je ook geen 200 Mbits nodig hoor... wel volume (en net daar hebben we allemaal commentaar op als een provider niet "unlimited" is).
Weinigen in Belgie komen aan 750GB in de piek uren,dal uren tussen 24 en 12 is het onbeperkt,en dan mag je nog dagelijks Netflix kijken
Ik kom met moeite aan amper 350GB

[Reactie gewijzigd door Jean-wean op 18 januari 2017 13:40]

Probleem is dat Whop slechts 200 GB inbegrepen heeft en men zo veel mensen dwingt naar het dure Whoppa.
Probleem is dat Whop slechts 200 GB inbegrepen heeft en men zo veel mensen dwingt naar het dure Whoppa.
Dat is geen probleem,proximus zit ook met 100 en 150GB vast volume in de lagere klasse.
Laatste optie vind ik inderdaad een goede. Kies een pakket en net als met zoveel dingen kun je extra's die wil aanvinken. Waarom dan geen opties om voor een x bedrag een x verhoging in snelheid te krijgen. 25Mb voor 5 euro of zo. Ik denk nu meteen dat ze waarschijnlijk willen dat je dan maar een hoger pakket neemt, maar dan heb je vaak ook weer extra andere dingen die je niet wil maar ook voor moet betalen. En dat is denk ik wat ze het liefst zien! Wel betalen voor dingen die je niet gebruikt.
Ik zit nu bij Telfort (eerst UPC) en toen ik voor het eerst tv keek dacht ik; ik heb toch HD zenders.... ja die beginnen dus bij kanaal 701. Als je 001 of 101 (weet zo niet meer waar het begint) kiest heb je geen HD dus minder data voor de ISP, dus minder kosten voor ISP. Schoonouders hadden dit dus ook niet in de gaten en heb ik maanden lang moeten aangeven om op 701 te beginnen. Ze zijn al wat ouder en zien misschien niet zo goed meer. Toch vind ik dit soort praktijken behoorlijk sneeky en vooral klantonvriendelijk, vooral voor oudere mensen.
Of ik moet er compleet langs zitten en heeft Telfort een andere reden om het zo te doen. Indien dat het geval is trek ik mijn theorie terug. Ik heb me er verder niet in verdiept...
Indien het netwerk de snelheidsverhoging aankan is de kost voor hun inderdaad nul euro. Indien er geïnvesteerd moet worden in sneller fysiek netwerk zullen er héél wat componenten vervangen moeten worden.
Inderdaad, maar dat is nu net het punt. De meeste ISP's bieden snelheden aan die niets te maken hebben met wat het fysieke netwerk aankan.
Dit zou Telenet in België ook beter doen. Indien er een prijsverhoging komt toch iets meer aanbieden en zich aanpassen naar de markt. Maarja, one can hope.
Meestal is het bij telenet.... Prijsverhoging, 6 maand later krijg je er iets bij, dan 6 maand later terug prijsverhoging :D
? Dat blijft dus bij 1 prijsverhoging en iets erbij krijgen?
2 prijsverhogingen, 1 kadootje
Ohzo haha:P Ik dacht al prijsverhoging, daarna terug naar de prijsverhoging, dan blijft het bij die eerste prijsverhoging (beetje lullige reactie van mij 0,0 )
klopt, zouden ze beter samen doen, dan voel je je minder bedrogen bij de prijs verhoging.
MAAR, dan zouden ze geen prijsverhogingen meer kunnen doorvoeren wanneer ze weer eens teveel geboden hebben om de sport uitzend rechten te verkrijgen.
Nu laten ze de inet only abbos daar ook voor mee betalen.
Ik zie dit nog wel gebeuren en ik heb ook al geruchten gehoord. Proximus geeft huizen met glasvezel al de mogelijkheid om naar 350/50 te gaan.
Denk dat telenet toch terug de snelste wil zijn :-).
Ik zie dit nog wel gebeuren en ik heb ook al geruchten gehoord. Proximus geeft huizen met glasvezel al de mogelijkheid om naar 350/50 te gaan.
Denk dat telenet toch terug de snelste wil zijn :-).
Telenet kan vandaag net zoals ziggo business al 500Mbps aanbieden,alleen er is geen concurentire in Belgie zoals in Nederland KPN glasvezel
Mooi dat proximus met de uitrol van glasvezel begonnen is,maar wanneer ben je aan de beurt,terwijl een Telenet klant weet dat ie tegen 2019 op 1Gbps kan zitten indien gewenst.

[Reactie gewijzigd door Jean-wean op 18 januari 2017 14:12]

Met geluk qua locatie legt proximus nu glasvezel in nieuwbouw wijken.
Dan kan je max tot 350/50 gaan. Voorlopig enkel voor de happy few.
Globaal willen ze glasvezel binnentrekken bij 40 tot 50% van de gezinnen.
Dit gaat nog vele jaren duren.

Telenet heeft een serieuze voorsprong en ik geloof ook niet dat proximus dit binnen de 10 jaar kan bijbenen. Ze investeren te weinig.
Mochten ze nu een paar jaar hun dividend kunnen investeren ipv uitbetalen aan de overheid dan zie ik ze nog wel terugkomen.

Ik verwacht toch ergens in februari / maart een melding van telenet dat de snelheden omhoog gaan.
Gaan we weer, van 250 naar 300mbit/s. en wel weer 2 euro extra. ongevraagde snelheidsverhoging...

Ze weten ook gewoon dat ze alsnog de goedkoopste zijn, dus overstappen om principe zullen velen niet doen.
Ik zou blij zijn met 20% meer snelheid voor 2 euro
Het is wel waarschijnlijk dat die 250 al ruim voldoende was voor het overgrote deel van je doeleinden en die 20% extra eigenlijk maar weinig toevoegt. In dit geval is het daarom de vraag of je de praktische meerwaarde van die 20% wel merkt en dus wel die 2 euro waard is.
Heb al meer dan 10 jaar Ziggo (eerst nog @Home). En in al die jaren denk ik wel meer dan 10x een snelheidsverhoging gehad, ZONDER daar extra voor te betalen. Uiteraard had dit met de concurrentie van o.a. dreiging van aanleg glasvezel te maken. En niemand kan mij zwart op wit verklaren, dat de prijsverhoging die een paar maand later volgde, alsnog niet met terugwerkende kracht gold voor die snelheidsverhoging. Overigens heeft de gemiddelde gebruiker aan 30/ 40 Mbit/s meer dan zat.
Zo uit mn hoofd prijzen vergelijkend is dit best concurrerent met Ziggo. Niet dat er veel mensen kunnen kiezen tussen CAI en Ziggo natuurlijk…
Precies! Meer snelheid en voor zover ik weet is ook de gehate smart-card huur niet nodig.
45.95 betaal je voor het goedkoopste alles in 1 abonnement van Ziggo.
Of neem geen digitale TV en schaf een Chromecast aan. Bij het 'Internet Only' abonnement zit ook gewoon Ziggo Go. Ben je voor 39,95 klaar.
Bij gebruikers die in een gebied wonen waar alleen glasvezel beschikbaar is, blijven de prijzen en snelheden gelijk.

Of

Bij gebruikers die in een gebied wonen waar alleen coax internet beschikbaar is, blijven de prijzen en snelheden gelijk.
Yay, History HD er bij in het basispakket!

En met de laagste snelheid op 100 mbit moet ik toch eens gaan kijken naar wat GigE apparatuur thuis :*) T Kan natuurlijk niet zo zijn dat mijn interne netwerk de bottleneck is.