Caiway verhoogt tarieven van internet- en televisieabonnementen

Caiway voert prijsverhogingen door op tal van zijn internet- en televisieabonnementen. Het gaat om verhogingen van ongeveer een tot twee euro per maand. Ook wijzigt de provider zijn algemene voorwaarden. De nieuwe prijzen en voorwaarden gaan op 1 april in.

Caiway 2016De provider heeft een pagina online gezet waarop alle wijzigingen inzichtelijk zijn gemaakt. Internetabonnementen via coax worden één euro per maand duurder. De verschillende Alles-in-1 glasvezelabonnementen worden allemaal minimaal 1,5 euro duurder. Bij de goedkoopste abonnementen is de stijging het grootst: de pakketten die nu 42,50, 43 en 44 euro kosten, worden per maand 1,95 euro duurder. Aan de snelheden van de abonnementen verandert niets. Halverwege 2015 voerde Caiway de snelheden van de Alles-in-1 Glas-abonnementen op, dat ging ook gepaard met een tariefverhoging.

Naast de prijsverhogingen voert Caiway wijzigingen door in zijn algemene voorwaarden. Dat heeft volgens de provider betrekking op de gewijzigde consumentenwetgeving. De nieuwe en oude voorwaarden en een overzicht van de belangrijkste wijzigen zijn door de provider uiteengezet op de website.

Abonnement Tot 1 april 2016 Vanaf 1 april 2016 Inclusief
Alles-in-1 Glas Plus € 63 € 64,50 Plus TV
Alles-in-1 Glas Totaal € 73,50 € 75 Plus TV
Alles-in-1 Glas Start € 42,50 € 44,45
Alles-in-1 Glas Standaard € 53 € 54,50
Alles-in-1 Glas Compleet € 63 € 64,50
Alles-in-1 Glas G150 € 44 € 45,95
Alles-in-1 Glas G75 € 43 € 44,95
Alles-in-1 Glas G250 € 54 € 55,95
Alles-in-1 Glas G500 € 65 € 66,95 Plus TV
Veilig Internet 1

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-02-2016 • 14:31

175

Submitter: MasterM

Reacties (175)

175
171
135
6
0
20
Wijzig sortering
Toch jammer dat ik dit op Tweakers moet lezen, als Caiway klant. Sowieso snap ik deze jaarlijkse verhoging niet. Horen zij niet efficiënter te gaan werken en dus eigenlijk lagere tarieven, dan wel hogere snelheden te bieden? Tijd voor (meer) concurrentie!
Toch jammer dat ik dit op Tweakers moet lezen, als Caiway klant. Sowieso snap ik deze jaarlijkse verhoging niet. Horen zij niet efficiënter te gaan werken en dus eigenlijk lagere tarieven, dan wel hogere snelheden te bieden? Tijd voor (meer) concurrentie!
Als je monopolist bent op snelle en stabiele verbindingen kan je het heel gek maken. Waarbij in andere sectoren de prijs omlaag gaat door gezonde concurrentie zal dat onmogelijk blijven zolang de kabelmarkt gesloten blijft.

Overigens vallen de prijsverhogingen voor bestaande pakketten nog wel mee, en zou inflatie (plus wat extra winst) een excuus kunnen zijn. De grote wijzigingen zitten in gestopte pakketten, waarvoor nu een veel duurder pakket afgenomen moet worden. Bijvoorbeeld:
Het tijdelijke Alles-in-1HD Instap pakket van € 25 per maand wordt per 1 april 2016 vervangen door het Alles-in1HD Easy pakket. U betaalt dan € 49,25 per maand.
Ja, het is kennelijk 'tijdelijk'. Is dat daarna een verdubbeling van de prijs waard voor degenen die met het tijdelijke pakket tevreden zijn?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:33]

Wij hebben gisteren de brief van Caiway gehad met daarin het nieuws over de prijsverhogingen. Aangezien er nu geen goed alternatief is kunnen we niet opzeggen of overstappen. We wachten op meer concurrentie.
ho ho , de overheid zegt toch dat er genoeg concurrentie is in de vorm van adsl / vdsl etc..

Niet dat ik het met die stelling eens ben, zeker balen voor je en inderdaad, zoals ik al vaker riep... de overheid moet gewoon de infrastructuur aanleggen cq vernieuwen en dan iedereen tegen betaling toegang verlenen.

Elke provider kan dan zijn eigen diensten / specialisme leveren tegen een x bedrag en de overheid vangt ook geld voor onderhoud en uitbreiding van het informatie netwerk...

Krijg steeds meer het idee dat men ooit koper in de grond heeft gegooid en dat hoogstens minimaal wil vernieuwen dmv bv glasvezel.

Echter als je als overheid overal glasvezel aanlegt kan je echt gaan spreken van bv beeldtelefonie, en elke inwoner bereiken via dit transport middel , wat te denken van kind wat langdurig ziek is, contact met thuis ./ school. Ouderen die je uit hun isolement kan halen...

Maar ja ... de zogenaamde concurrentie he ...
ho ho , de overheid zegt toch dat er genoeg concurrentie is in de vorm van adsl / vdsl etc..
Als ik genoegen neem met 16 Mbit/sec theoretisch max, dan is er concurrentie ja :') Geen VDSL of glas aanwezig, en dat in de binnenstad van Rotterdam, treurig is het gewoon. In de randgemeenten heb je opeens wel meer mogelijkheden.
Alle binnensteden van Nederland hadden allang verglaasd moeten zijn, maar het blijft helaas bij wat vinexwijkjes, en soms als 30% van tevoren al een contract tekent voor iets waarvan de details nog niet bekend zijn (dat gebeurt dus niet)

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 23 juli 2024 02:33]

Anoniem: 40104 @Sfynx17 februari 2016 20:10
Alle binnensteden van Nederland hadden allang verglaasd moeten zijn, maar het blijft helaas bij wat vinexwijkjes, en soms als 30% van tevoren al een contract tekent voor iets waarvan de details nog niet bekend zijn (dat gebeurt dus niet)
Vinexwijken zijn goudmijnen voor fiber aanleggers. Veel huizen, allemaal dezelfde layout, dicht op elkaar en zodra je fiber aanlegt dan heeft niemand een koperlijn of coax en je hebt vrijwel geen concurrentie. Word vaak meteen aangelegd bij de bouw dus dan hoeft er niet los gegraven te worden. Er zijn bijna geen idealere situaties dan vinexwijken.

Het is te zot voor woorden dat een ontwikkeld land als Nederland nog steeds hele delen heeft zonder glas of zelfs zonder fatsoenlijk breedband. Puur en alleen maar omdat de geprivatiseerde telcos en kabelboeren de marges niet goed genoeg vinden. Een paar miljoen minder op een miljarden winst kan natuurlijk niet. En zeker niet als er nog 100 jaar oude infrastructuur ligt waar ze op verder kunnen borduren.

De overheid zou simpelweg een wet moeten invoeren die het aanleggen van nieuwe koper en coax verbied. Nieuwe woningen of het er nou één is of een hele vinexwijk, direct en alleen glasvezel. Wellicht een bittere pil voor een handvol locaties maar daar ben je in het volgende financiële jaar weer overheen.

Ook het ontbreken van een richtlijn voor per wanneer er een bepaalde glas of breedband dekking moet zijn in Nederland is er niet. Waar sommige landen nog hypocriet 100mbit targets voor bijvoorbeeld 2020 hebben, proberen ze daar mee weg te komen als er 4G/5G dekking is. Mobiel internet is geen oplossing en geen alternatief voor glasvezel. Het is tijd dat overheden hier ingrijpen en zorgen dat iedereen binnen een paar jaar glasvezel heeft.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 40104 op 23 juli 2024 02:33]

Kpn is rondom Rotterdam hard bezig met upgrades met veel combinaties glas/koper. Staan er voor jouw adres geen upgrades gepland?
Waar kan je dat checken? Omgeving Oostplein, dus gewoon in Rotterdam, geen randgebied.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 23 juli 2024 02:33]

De zogenaamde netbeheerders constructie, zoals dat het geval is in energieland.

Het zou inderdaad een goed idee zijn maar voor de coax (kabel) gaat dat niet lukken door hoe het systeem ontworpen is
Ik betwijfel of het aan het ontwerp van het systeem ligt. Ik denk eerder dat het aan de onwil van de kabelmaatschappijen ligt, in combinatie met enkele verplichte investeringen die nodig zullen zijn.
En aangezien de kabelmaatschappijen een erg goede lobbyclub hebben, gelooft de politiek het sprookje dat er voldoende concurrentie is... :(
Juist voor stroom gaat het niet omdat het een fysiek product is.

Dezelfde constructie kan je doen op de kabel

1 beheerder die geeft alles door.

2. Rekening verstuurder die zelf kijkt hoeveel marge ze nemen.

Dit allemaal te regelen via een smartcard.
In het stuk over het samengaan van Ziggo en Vodafone stond geschreven dat er per land 1 aanbieder moet zijn die zijn Netwerk open moet stellen voor derden. In NL in dat KPN.

Volgens de minister is het binnen de Europese regels niet mogelijk om ook Ziggo te dwingen zijn netwerk open te zetten.

Blijkbaar is dat de werkelijke reden.
Echter als je als overheid overal glasvezel aanlegt kan je echt gaan spreken van bv beeldtelefonie, en elke inwoner bereiken via dit transport middel , wat te denken van kind wat langdurig ziek is, contact met thuis ./ school. Ouderen die je uit hun isolement kan halen...
Je moet wel een uitermate krakkemige verbinding hebben als dat met ADSL of kabel niet lukt. Skype doet prima beeldverbinding met 175Kb up.
Hebben we in Twenterand niet Fiber?
Dat klopt! Maar, buiten dsl (wegens te traag), geen alternatief.

[Reactie gewijzigd door Lord Blackadder op 23 juli 2024 02:33]

DSL hoeft niet per defintie slecht te zijn, ondanks dat iedereen er altijd op deze manier over praat.

Heb op de zaak bij gebrek aan glas een 50MB XS4ALL verbinding liggen en deze werkt als een zonnetje. Modem traint netjes in op 47,2MB en de snelheid is top. TV Pakket is prima bij ze!

[Reactie gewijzigd door thefox154 op 23 juli 2024 02:33]

Met die snelheid zou je me niet horen klagen! Voor ons is DSL helaas geen alternatief omdat we te ver van de centrale zitten. We haalden, met moeite, 12 Mbps.
Heb je onlangs nog gecontroleerd? In veel gebieden is VVDSL beschikbaar gekomen vanuit straatkasten, hierdoor is de afstand veel korter geworden.

Grote kans als je vroeger 12Mbit/s haalde dat je nu ook VVDSL kan krijgen vanuit de centrale (dit is sinds kort leverbaar als de centrale is geupdate).

Via de onderstaande check kun je snel inzien wat de huidige snelheid is op je adres via DSL.

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

Hier staat soms ook een indicatie of ze gaan updaten en zo ja wanneer dit wordt verwacht. Het is altijd een ruimte indicatie er zijn gevallen waarbij het 6 maanden eerder gebeurd maar ook 6 maanden later.
Ik heb is gekeken in ons dorpje van 1000 inwoners en er is Ziggo kabel, glasvezel (wat ik zelf heb) en inderdaad KPN met 500mb internet en 2HD :)
ik heb even gekeken op die site
ik zit bij XS4all en haal max 19Mbit en 1.7Mbit up via VDSL
pair bonding is er niet op mijn adress
mijn zwager woond in de zelfde wijk 150meter lopen
hij kan 100Mbit krijgen en met pair bonding 200Mbit?
ik heb gebeld met Xs4all en ze hebben zover ze kunnen zien bij KPN gekeken maar waarschijnlijk is de Centrale waar ik op zit nog niet geupgrade of ik heb gewoon een heel lange/ slechte lijn

Caiway ga ik niet naar toe in het verleden slechte ervaring mee gehad.
Nog steeds dezelfde snelheid en geen upgrades voorzien. We blijven nog wel even op glas dus.
Ten eerste je gebruikt de termen verkeerd.
Je gebruikt ten onrechte een B terwijl het een b moet zijn.

Ten tweede kan lang niet op alle adressen een goede/snelle verbinding via DSL gerealiseerd worden.
Op mijn thuisadres is ook slechts 12 Mb leverbaar.
En daar zou tv vanaf moeten gaan met 8Mb voor HD stream en 4 Mb voor SD.
Je houd dan geen internetsnelheid meer over.

VDSL is hier niet beschikbaar en komt op zijn vroegst pas Q3 dit jaar.

[Reactie gewijzigd door Cerebro op 23 juli 2024 02:33]

Mijn nederige excsuses, gelukkig begrepen al mijn mede tweakers precies waar het over ging ;) Maar fijn dat je dit opvalt en mij hier even op wilt wijzen.

Ten tweede wijs ik er alleen maar op dat iedereen altijd roept dat DSL ouderwets is etc terwijl in veel gevallen dit prima kan voldoen.
Vervelend dat bij jou de snelheid zo laag ligt. Op mijn 3 locaties in NL gaat het wel prima, dus dit verschilt gewoon per adres.
Helemaal mee eens. Ik zit al heel lang bij XS4ALL en ben zeer tevreden. Alles werkt perfect en in het enkele geval dat dit niet zo is dan is er een deskundige help desk en een goede service!
Eens, haal hier op de VDSL 100/10 mbit. Is zeker niet slecht.
Waar woon je, als ik vragen mag? Want wij hebben taal nog teken van Caiway gehad.
Twenterand :) Misschien krijg je de brief nog.
Vergeet niet dat er dit jaar een inflatie correctie is geweest op iedereens loon. Elk bedrijf maakt misbruik van die situatie door dan zsm zijn prijzen te verhogen
Dan heeft het weinig zin hè... Sterker nog, het verhoogd de inflatie.
Dat is een reactie op de inflatie die al geweest is, niet op die nog moet gaan komen.
O niet bij iedereen hoor. Misschien wel in België maar niet in nederland
Er is ook de kans dat ze gewoon meer geld willen verdienen en berekend hebben dat de winst van een verhoging groter is dan wat ze verliezen als er een paar honderd of paar duizend klanten weggaan.
Ik heb als caiway klant heel netjes een brief thuis gekregen over de tariefwijzigingen...
Ik heb als caiway klant heel netjes een brief thuis gekregen over de tariefwijzigingen...
Ik (nog) niet. Heb nu het G250 abbo, maar vind dat eigenlijk teveel van het goede. Ik zie nu dat het G150 pakket erbij gekomen is, dat is wel positief, want slechts 1 euro duurder dan G75.
Ikzelf heb dit gisteren in een brief gelezen van Caiway.

Maar ik vind het idd wel jammer.
Je pleit voor ontslagen? Of voor een verbod voor salarisaanpassingen?
Ja. Dat is precies wat ik zeg, zoals je kan lezen :X
En dacht je niet dat door ontslagen het leven duurder zou worden?
Alsof ontslagen/geen loonsverhoging tot een stabiele prijs leiden, zie Ziggo/UPC fusie. Mensen op straat, schaalvergroting en toch de prijzen fors verhogen, het goedkoopste internet abonnement voor de fusie van iets van 30EUR/maand, na de fusie ging dat al snel naar 35 EUR/maand, nu is dat 49 EUR/maand.
stap over naar glasvezel van Telfort.
58,50 daar krijg je 200MB internet snelheid voor.
Veel TV zenders, en dat voor 58,50.
storingen van Telfort ?? nooit gehad . ze zijn dag en nacht bezig voor je ,Gewoon een TOP
PROVAIDER
Zo dan, 20 Mb down en 2 Mb up incl. TV en telefonie voor €49,25 per maand. Ze zijn daar echt niet zuinig.. |:(

Goed gedaan Caiway. En die wijziging van de Algemene Voorwaarden geeft veel mensen nu de mogelijkheid om onder hun contract vandaan te komen, en naar een andere glas of DSL provider te gaan.
En die wijziging van de Algemene Voorwaarden geeft veel mensen nu de mogelijkheid om onder hun contract vandaan te komen, en naar een andere glas of DSL provider te gaan.
Ook zonder dat er een wijziging van de AV plaatsvindt heb je als consument recht om bij een prijswijziging je contract te beëindigen. In Nederland is de consumentenbescherming vrij vergaand, zeker in vergelijking met sommige andere Westerse landen.

Met wat toelichting:
http://blog.iusmentis.com...n-bij-een-prijsverhoging/
Bij consumentencontracten voor telecom (internet, mobiele telefonie) is er wél een regel dat je mag opzeggen als men de prijs aanpast (art. 7.2 Telecomwet). Je hebt daarvoor een maand vanaf de melding van de prijsaanpassing.
En in het specifiek in relatie tot Caiway:
https://www.consuwijzer.n...n-of-algemene-voorwaarden
Uw aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijzen van een abonnement veranderen. Hij moet u eerst precies vertellen wat hij wil gaan veranderen. Dat moet hij minimaal een maand van tevoren aan u laten weten. Als een wijziging voor u als consument nadelig is mag u zonder verdere kosten uw abonnement opzeggen.
Los van de mogelijkheid om nu zonder nadelen van je abonnement af te komen, vind ik het niet chic dat Caiway nu weer de prijzen verhoogd. Natuurlijk is de vorige verhoging samengegaan met een snelheidsverhoging maar veel providers voeren laatstgenoemde in zonder aanpassing van de prijs.
en naar een andere glas of DSL provider te gaan.
Helaas is het op veel postcodes nog steeds zo geregeld dat de concurrentie vrij beperkt is. En wanneer er sprake is van concurrentie betekent dit dikwijls een beperkt aanbod, waardoor je genoodzaakt wordt om snelheid of bijvoorbeeld zenderpaketten in te leveren.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 23 juli 2024 02:33]

Overigens vind ik het niet chic dat Caiway nu weer de prijzen verhoogd. Natuurlijk is de vorige verhoging samengegaan met een snelheidsverhoging maar veel providers voeren laatstgenoemde in zonder aanpassing van de prijs.
Omdat X in de sloot springt moet Caiway er maar achter aan?
Jij wordt gedownmod, Toch is dit feitelijk wel wat er gebeurd. Andere Providers hebben al prijsverhogingen doorgevoerd dus Caiway kan en mag volgen.
Of de prijsverhoging 'nodig' is, is een andere vraag, Caiway volgt hier de concurrentie.
Nodig is het in theorie altijd; immers als je meer overhoudt kun je je netwerk ook meer verbeteren. Of ze dat ook doen is de tweede vraag, maar het zou dus kunnen.

@hieronder: zo pakt het in de praktijk uit als ze dom bezig zijn en de markt verkeerd inschatten. Aandeelhouders doen sowieso meer kwaad dan goed in veel bedrijven.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 02:33]

Nou nee. een prijsverhoging is niet altijd nodig en kan zelfs nadelig uitpakken. Je ziet het bij Ziggo. Dat heeft 200K klanten verloren en als ik de voornaamste redenen hoor van klanten (dus niet wat Ziggo opgeeft als reden) is dat men het niet eens is met het prijsbeleid.
Dus prijzen verhogen met het idee 'men betaalt het toch wel' is een slechte motivatie.
'Meer overhouden' is leuk om je aandeelhouders tevreden te houden. Op de lange termijn lopen je klanten weg (Zie V&D).
DSL provider is geen serieus alternatief. Glas zijn ze (bij mij) de enige aanbieder. Dus ik kan helemaal nergens heen. Wel fijn dat ik het contract kan opzeggen 8)7
Als je bij Caiway / CIF zit zou je naar Fiber over moeten kunnen als je wilt.

http://tweakers.net/nieuws/102074/fiber-gaat-diensten-op-glasvezelnetwerk-caiway-aanbieden.html

http://www.fiber.nl/glasvezel/krimpen-aan-den-ijsse/

Aanbieding voor 39.95 per maand en gratis HBO.
Als ik mijn postcode ingeef (Krimpen a/d IJssel) krijg ik alleen een snelheid advies op VDSL 8)7

EDIT; Ah wacht even, en dan voor 15 euro p/m een "Glas upgrade" naar een 100/100 lijn.

[Reactie gewijzigd door Plompie op 23 juli 2024 02:33]

Pas op met Fiber... Bij klachten moet je conform hun algemene voorwaarden naar de Geschillen Commissie maar hier zijn ze helemaal niet aangesloten voor hun internet/televisiediensten (enkel voor vaste telefonie). Op internet vind je veel klanten van Fiber die al maanden problemen ervaren en geen enkele kant uit kunnen.
Die Fiber is VEEL duurder dan Caiway, en ook minder HD zenders. Dus geen goede vervanging, niet dat ik die nodig heb.
Ligt aan je afstand tot de centrale, in principe kun je over ADSL 24 Mbit/s binnen trekken.
En met VDSL waar KPN op dit moment erg op inzet zelfs 100 mbit. Je upload zal in vergelijking met glas wel een stuk lager liggen.
Yep, KPN is laatste tijd goed bezig met VDSL. Binnen een jaar van 40, naar 50, naar 80, naar 100 MBIT (20 upload).
KPN doen hun best om hardware overal zsm in orde te krijgen.
3 jaar terug was 20 max wat ik kon krijgen.
Jup heb in mijn huis niet eens naar kabel gekeken. ADSL is rap genoeg om alles full HD te streamen en je bent voor veel minder per maand klaar.
Leuk voor jou (en anderen die de upgrade gehad hebben), maar de postcode check van KPN voor mijn adres:
Jouw internetsnelheid:
Door jouw aansluiting is de maximaal haalbare internetsnelheid op jouw adres: 8 Mbit/s
(die 8Mbit/s klopt niet aangezien de lijn stabiel intrained op 12Mbit/s)

Ik heb niets gehoord van de upgrades/kan er er niets over vinden dat die hier ooit gaat gebeuren (stad van 90k inwoners). Wellicht dat KPN weinig animo heeft aangezien er toch niemand DSL afneemt omdat het te traag is (vicieuze redenatie). Maar ik heb liever DSL dan dat Ziggo ooit nog 1 cent van mij krijgt.

https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search uit een reactie hieronder leverd uitsluitsel:
Geplande upgrades
Wat VVDSL
Planning Q2 2017
Betrouwbaarheid Planning is plus of min één kwartaal (incidenteel kan een adres nog afvallen)
Tegen die tijd ligt er wellicht al glas als het een beetje meezit.

[Reactie gewijzigd door Dorank op 23 juli 2024 02:33]

Dat kan ik niet zeggen dat KPN zijn best doet hier in de buurt. In het centrum van Amstelveen ligt ergens glas. Aansluiten ho maar en aanbieden idem dito. Mijn VDSL verbinding komt niet hoger dan 38/3 omdat al sinds 2000!!!! de wijkkast vol zit en sindsdien bleef iedere vorm van meer snelheid flink achter. Ze kunnen geen moer upgraden dus wil je sneller moet ik bonding doen of Ziggo. Buiten het centrum van Amstelveen hoeven ze bijna niet meer te upgraden omdat Aalsmeer en deel Westwijk glas is geworden dus in het centrum kan je gewoon stikken met KPN verbinding. Zelfs Amsterdam Buitenveldert is geupgrade naar ruim 100/4 maar dan is het weer jammer 100 meter van de rand tegen de Amstel ga je van 100/3 naar 8/0,3 omdat er geen VDSL meer is. Zelfs in Amsterdam Zuid haal je maar max 14/1. Begrijp dat ik in de randstad woon maar de techniek mag ik zachtjes zeggen faalt op alle fronten.
In principe kun je over xDSL 200mbps naar binnen trekken maar ligt aan in hoeverre het netwerk in jouw buurt staat qua pair bonding en vectoring EN hoever je van de straatkast woont. Bovendien is kabel ook een alternatief aangezien je daar ook op veel plekken 200mbps kan halen.
Beetje jammer dat er dan bijv. in IJsselstein/Benschop alleen maar Caiway op de glasvezel zit. Heeft overstappen nog vrij weinig nut :(
Dat is niet waar!! Ook wij hebben de keuze uit fiber en solcon. Maar daar zijn de prijzen duurder dan caiway. De sterke troef van caiway bij glas is dat je ook tv kan blijven kijken via de coax. Bij solcon en fiber moet je bij meerdere tv's ook meerdere decoders afnemen!! En lees veel klachten over fiber. En je kunt zeggen wat je wil van caiway maar het tv beeld is perfect!!
Bij Solcon heb je dan ook wel wat feature's die Caiway niet heeft, waardoor prijs ook meer verantwoord is. Zoals vaste IP, ipv6 en goede service en een fritzbox modem. Dus de prijs staat ook tegen over het geen wat je er voor krijgt.
Cif heeft inmiddels andere aanbieders op zijn netwerk toegelaten. Naast Caiway kun je ook kiezen voor Fiber. (of je blij van Fiber wordt is een tweede) Ook Solcon is bezig zijn diensten uit te rollen op het Cif glasvezel netwerk, maar (nog) niet in IJsselstein/Benschop beschikbaar. KPN is bezig met een pilot op het Cif glasvezel in Harderwijk om te kijken of ze hun diensten ook in andere plaatsen met Cif-glasvezel willen aanbieden. Als Xs4all-klant in IJsselstein hoop ik van wel.
Solcon is wel beschikbaar in ijsselstein!!. Net check gedaan en kan het bestellen!!! Let op default staat op dsl, maar kies optie glasvezel en ik kan bestellrn. Dus zeg het maar . postcode 3402ap
Ah dat is nieuw voor me. Maar zoals @Migow ook al schreef, voordeel is wel dat je bij Caiway dan via de oude coax tv kunt blijven kijken zonder al te veel poespas (meerdere decoders etc).
Caiway /Rekam verliest steeds meer terrein / klanten door hun waardeloze coax netwerk. EuroDOCSIS 2.0

Maar dit is wel erg schunnig.

Zelf ruim 4 jaar storing op upstream band gehad waar ze maar geen oplossing voor konden bieden. Wacht ook hier op glasvezel, niet van caiway please.

Oh en geen TV op tablet tenzij glasvezel... Wat een bullshit, technisch gewoon mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 23 juli 2024 02:33]

Rekam netwerk heeft DOCSIS3.0 en niet EuroDOCSIS2.0.

Daarbij zijn die US problemen er nog steeds en worden door zowel Caiway als Rekam niet aangepakt. Beiden steken de kop in het zand, ondanks dat onafhankelijke monteurs zelf zeggen dat het niet goed gaat.

Rekam is aan het verglazen en ik ben met mijn inmiddels 2e glasvezel aansluiting tevreden over het netwerk.
Lulkoek, maar een enkele plaats heeft EUROdocsis specificatie 3.0 of hoger.

"Op dit moment gebruikt Caiway het euroDOCSIS 2.0 platform met Webstar, Arris en Cisco modems, en in regio Twente het euroDOCSIS 3.0 platform. Er zullen geen verdere upgrades van het kabelinternetproduct volgen."

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Caiway

Ook persoonlijk heeft Rekam mij dit aan de deur verteld, dus waar jou +2 vandaan komt is mij een raadsel.

Over de upstream problemen, die komen voornamelijk door dat ze nog steeds een hele lage frequentie gebruiken (26/27~mhz) en zijn nu pas in onze wijk over gegaan naar rond de 40mhz~. Natuurlijk geen garantie voor storingsvrij internet, maar lijkt mijn langdurig probleem eindelijk te hebben opgelost.

De Docsis 3.x specificatie zou ook beter met dit soort storingen om moeten kunnen gaan, maar zoals gezegd....

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 23 juli 2024 02:33]

In het Rekam gebied wordt DOCSIS 3.0 gebruikt. Bron hiervoor: Rekam, Caiway en een open kabelmodem. Waar Caiway zijn modems dichtzet en dus niet uit te lezen zijn kan ik mijn modem wel uitlezen.

Screenshotje modem:

https://www.coaxkabelwink...2/Modem-waardes-Gouda.png

Het frequentie gebruik is niet de oorzaak van de problemen. Het zijn de SNR waardes en de US Power waarden die roet in het eten gooien. Die fluctueren in de Rekam gebied nogal. Waarbij de US SNR vaak rond de 19dB zit waar minimaal 23 dB wenselijk is.
Helaas.

Het zijn inderdaad Docsis 3.x modems, maar:

Standard Specification Compliant – Defines the current DOCSIS standard of the device,

Niet of hij werkelijk aan een DOCSIS 3.x netwerk is aangesloten dus.

Ik had het overigens over mijn specifiek probleem, mijn signaal waardes zijn prima. Het gaat hier om storing van buitenaf wat ergens 'insijpelt', een stukje niet goed geisoleerd misschien.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 23 juli 2024 02:33]

Helaas nog steeds geen koelkast.

EuroDOCSIS gebruikt streams van 8 Mhz. DOCSIS streams van 6Mhz.

In het Rekam netwerk zijn voor DOCSIS 6 Mhz streams en geen 8 Mhz streams beschikbaar. Wat afwijkend is tot overige providers.

EuroDOCSIS 2.0 en DOCSIS 2.0 doen niet aan channel bonding. DOCSIS 2.0 heeft per channel (6Mhz) slechts 42.88 Mbit/s doorvoer terwijl EuroDOCSIS (8 Mhz) 55.62 Mbit/s heeft. Om 50 Mbit/s te behalen is channel bonding nodig dus is de specificatie minimaal (Euro)DOCSIS 3.0.

In het geval van Rekam dus DOCSIS 3.0.

Ik baseer mijn onderbouwing dan ook niet op van horen zeggen.

Rekam heeft zijn eigen CMTS in beheer. Bron: Rekam & Caiway.
Rekam gebruikt DOCSIS 3.0 Bron: Rekam, Caiway, (Euro)DOCSIS 3.0 modem, QAM analyse uitgevoerd.
Retour problemen zijn grootschaliger dan 1 enkele aansluiting: Bron: Monteurs Rekam, Monteurs Caiway, Groot aantal geholpen klanten in Rekam gebied.

Ik vertrouw dan eerder op wat de techniek mij verteld dan Wikipedia. Dat loopt nog wel eens flink uit de pas in verhouding tot de waarheid.
Voordeel van Caiway op de kabel was wel dat het de enige provider was die zonder smartcard werkte. Je kon dus prima alles ontvangen op alle tv's in huis zonder extra hardware. En bijv. ook een tv server opzetten. Geen idee hoe dat nu is..
Met glasvezel van Caiway heb je voor iedere televisie een apart kastje nodig.

voor iedereen die dit leest, pas op met overstappen van kabel naar glasvezel bij Caiway!
Aan de telefoon voor de zekerheid zeer duidelijk gevraagd of alles hetzelfde bleef met het overstappen van kabel naar Caiway, helaas "vergeet" Caiway dan toch even te vermelden dat inderdaad overal een kastje voor nodig is en je ongeveer 30 TV zenders kwijt bent.

Verschrikkelijk bedrijf is het, jammer dat mijn enige andere keuze een 2 mbit verbinding bij KPN is...
Volgens mij krijg je standaard 1 kastje als je via glas tv gaat kijken. De overige tv's kunnen via de coax aangesloten worden(zonder extra kaarten of kastjes). Alleen als je meer dan het basispakket wil heb je een kaart nodig.

Wij zitten ook bij caiway en interneten we via glas en de tv' gaan via de coax kabel.

Ben het wel met je eens dat ze niet het beste bedrijf zijn... helpdesk is om te huilen...
Kastje voor 1 televisie gekregen inderdaad, maar met 4 tv's toch wat meer nodig.

Apart, mijn drie tv's boven hadden geen signaal meer via de coax na overstappen op glas :s

[Reactie gewijzigd door sanderinozie op 23 juli 2024 02:33]

Toch laat Caiway altijd het TV-signaal doorlopen op coax, juist om de specifieke reden dat er meerdere televisies aangesloten kunnen worden. Toch maar even bellen dan?
Toen ik dat in het verleden deed zei Caiway dat de enige optie meer kastjes huren was...
Dit zou alleen maar meer bewijzen wat een bende dat bedrijf is...
Huh? Bij mij naar overstappen op glas bleef de coax aansluiting gewoon actief voor TV via DVB-C/T en radio, dat wordt zelfs in hun abonnementen aangegeven. Voor TV en radio helemaal niets aan hoeven in de aansluitingen. Interactieve TV heb ik helemaal niet, kijk alles gewoon direct via de ingebouwde DVB-C tuners van de televisies en het prettige is dat er geen smartcard nodig is voor het basis pakket.
Die IPTV ontvanger is een drama. Niet alleen traag bij het opstarten, maar af en toe reageert die helemaal niet meer, dus herstarten maar weer. Hopeloos ding.
UPC (nu Ziggo) doet dit ook al enkele jaren. Ik heb zelf ook geen CI+ module o.i.d. in gebruik. Geld overigens wel alleen voor het basis zenderpakket

nieuws: UPC verhoogt internetsnelheden en biedt digitale tv ongecodeerd aan

Edit: pakket verduidelijkt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 221563 op 23 juli 2024 02:33]

maar dat was toch heel beperkt? Bij Caiway was het volgens mij niet beperkt, ook gewoon de populaire kanalen in "HD".
Inderdaad, vandaar dat ik ook aangaf het basis zenderpakket :) NPO 1, 2 en 3 krijg je in HD, de rest in SD digitaal en analoog. En dan alleen de basis zenders, geen Fox enz. Overigens voor mij ruim voldoende, kom nooit verder dan NPO 1 met het journaal haha
Afgelopen december was dit in ieder geval nog het geval (nu verhuisd)! Ideaal inderdaad, gewoon digitaal en hd op iedere tv zonder kastjes of smartcards.
Nog steeds zo. Basispakket is ongecodeerd en prima van kwaliteit!
PaT Moderator Mobile @Migow18 februari 2016 07:04
Behalve in Albrandswaard :(
Daar houdt Caiway stug het beperktere basispakket (wel 3 HD zenders) achter die verdomde decoder

Wil je het normale Caiway basispakket bij ons, dan moet je over op iptv... Zo jammer.
En het was al een kansloze bedoening qua prijs/kwaliteitsverhouding. Zeker gezien het feit dat Caiway een uiterst bedenkelijke reputatie heeft op het gebied van storingen en beschikbaarheid. Ik zit zelf in de Caiway regio en wacht met smart op een fiberuitrol
Op het glasvezelnetwerk van Cogas werkt Caiway perfect. Kom vaak zelfs boven de beloofde 250Mbit, zowel up- als download. Nog maar één keer een korte storing gehad waar het internet 10-20 minuten behoorlijk traag was. Kortom: tevreden.
Op het glasvezelnetwerk van Cogas werkt Caiway perfect.
Wat een verrassing! Cogas is behoorlijk ingelijfd door CIF en laat dát nu net het zusterbedrijf van Caiway zijn.. het zou toch wel héél erg zijn als ze hun eigen zaakjes niet op orde zouden hebben nietwaar?

Je begrijpt: die monopolist komt er hier onder geen beding in! ;)
Ik deel die ervaring helemaal niet. Ik heb al 2,5 jaar Caiway zonder problemen bij de internet verbinding. Tv is wel een ander verhaal.
Vergeet de belachelijke datalimieten niet (als ze die nog hebben ?). Ik ken iemand in Caiway gebied die een paar jaar geleden een keer -zonder waarschuwing- is afgesloten vanwege downloaden van misschien 150 Gb in een maand 8)7 (In diezelfde periode haalde ik vaak >1 Tb/maand via een 25 Mbit UPC lijn).
Moet eerlijk bekennen dat glasvezelsnelheid bij Caiway prima in orde is en storingen zeer zeldzaam tegenwoordig. Geen klachten hier en dat voor een concurrerende prijs.
Ben het met je eens. Heb nu 2,5 jaar glasvezel en geen storing gehad op een kleinte van 20 minuten na.

snelheid en stabiliteit is dus top!
Als niets het zou doen, zou Caiway al lang failliet zijn. Er zijn kennelijk genoeg goede ervaringen. Prima toch dat die ook genoemd worden? Kennelijk gaat het pas mis als het een keer niet werkt en ze hun service niet op orde hebben.

Ik zit in Ziggogebied en hoor daar ook vaak klachten over. Zelf ben ik voorlopig tevreden. Zegt niets toch?

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 02:33]

Vergeet niet dat Ziggo slechts 4 HD zenders doorgeeft in het ongecodeerde basispakket. Caiway ruim over de 30!

Het was overigens handiger geweest als Caiway de tariefsverhogingen samen liet gaan met de aankondigen van de productverbeteringen die er aan zitten te komen.

Nu krijg je een negatief beeld van Caiway.
De vele negatieve reviews en klachten over Caiway, die zeggen meer dan genoeg over Caiway, haar producten en haar service. Tel daarbij de torenhoge abonnements kosten en dan krijg je vanzelf een zeer, zeer negatief beeld van Caiway.

Blij dat ik binnenkort weg verhuis uit deze regio en verlost ben van de ellende die Caiway heet.
Toch snap ik dat beeld toch niet helemaal... ik betaal na de verhoging straks 56 euro/maand voor een 250/250 verbinding en een onovertroffen TV signaal zowel op glas als op coax voor de overige TV's. Dat is volgens mij in-lijn met de KPN tarieven en Fiber tarieven die allemaal minder snelheid en minder zenders bieden.
Toch snap ik dat beeld toch niet helemaal... ik betaal na de verhoging straks 56 euro/maand voor een 250/250 verbinding en een onovertroffen TV signaal zowel op glas als op coax voor de overige TV's. Dat is volgens mij in-lijn met de KPN tarieven en Fiber tarieven die allemaal minder snelheid en minder zenders bieden.
Tot 3x aan toe een brakke Entone gehad. Klantenservice ver te zoeken; twitter gaat nog relatief snel, maar bellen is hopeloos.

Ook een keer gehad dat het internet eruit lag, toen dus gebeld en bijna 40 minuten in de wacht gestaan en toen kreeg ik als advies om eerst mijn internet snelheid te testen. Beetje moeilijk als het internet eruit ligt, maar ja.

TV via glas is inderdaad, als het werkt, goed te noemen. Dat moet ik toegeven. Via coax is het middelmatig. Zelfs na het één en ander te vervangen hebben met Hirschmann apparatuur.

Met klachten doet Caiway sowieso niks, dat is al uit het verleden gebleken.

Daarnaast valse beloftes als het netwerk open te stellen voor andere aanbieders. Uiteindelijk gebeurd, maar wat blijkt? Alleen een zakelijke aanbieder. Pfft.

PS: dat jij tevreden bent met wat je hebt. Prima. Maar als er ook dit wordt aangeboden op het internet (bijvoorbeeld): https://www.tweak.nl/glasvezel/productoverzicht.html ... Dan krijg ik toch een nare smaak van Caiway.

En dat voor "maar" 54.95 Euro per maand. Is toch andere koek.

Maar ja, boeiend allemaal. Ben er binnenkort van verlost.
Jij misschien wel, maar anderen betalen 59 euro voor 40/4. Toch een iets ander verhaal.
Mag ik vragen welke verbeteringen er aan komen ?
Kan er zo niet wat op vinden ?

Maar ben het met je eens (als er idd verbeteringen komen) dat Caiway dat beter samen het kunnen aankondigen.
Welke productverbeteringen?
Tijd voor meer concurrentie op de glas heb nu nog veel te weinig keuze op glas anders was ik allang overgestapt

[Reactie gewijzigd door supershadow op 23 juli 2024 02:33]

HET voordeel van Caiway, is dat wanneer je glas hebt, je ook TV via de kabel hebt.
Concurrenten leveren enkel ALLES via glas, dus niet ook een apart TV signaal via COAX.
En Ziggo heeft geen glas.
HET voordeel van Caiway, is dat wanneer je glas hebt, je ook TV via de kabel hebt.
Volgens mij kan je ook glas afnemen zonder televisie. En het is meer 'een' voordeel voor de mensen die geïnteresseerd zijn in (1) televisie (2) via de kabel (3) terwijl ze glas hebben. Die groep zal niet heel groot zijn.
Bij Caiway kun je alleen alles in 1 pakketten afnemen op zowel glas als coax. Ze zijn nog erger dan Ziggo waar je nog een minimale korting krijgt als je geen telefonie afneemt, zelfs dat is bij Caiway verplicht.

[Reactie gewijzigd door Malarky op 23 juli 2024 02:33]

Bij Caiway kun je alleen alles in 1 pakketten afnemen op zowel glas als coax.
Dat klopt. Ik zie het op hun site.

Volgens mij zou dit wel eens onder koppelverkoop kunnen vallen. Bij kabel is er nog het (ultra zwakke, want dat kan ook allemaal achter de decoder...) excuus dat het basispakket televisie doorgegeven wordt wanneer Internet wordt afgenomen. Als je echter Internet afneemt via glasvezel, dan hoef je daarbij niet meteen televisie af te nemen. Die twee staan functioneel los van elkaar.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 02:33]

Waarom is dat dan een voordeel?
Ik krijg gewoon een Coax signaal vanuit mijn glasvezel modem.
Is het voordeel van Glas juist niet dat je helemaal geen COAX meer nodig hebt?

Edit:
Bij KPN Glasvezel gaat alles via ethernet kabels, ook de TV. Ik heb alle COAX kabels uit huis gehaald en in plaats daarvan overal ethernet kabels neergelegd.

[Reactie gewijzigd door Chrisjuh_15 op 23 juli 2024 02:33]

Dat is dus ook veranderd, je krijgt standaard alleen maar via coax. Wil je interactieve TV, dan kijk je pas via glas. Interactieve tv kost voor goedkoopste abonnement gelijk €7,50 extra. Dus goedkoopste 3-in-1 abonnement met interactieve tv kost meer dan €50.
Moet er wel eerst fatsoenlijk aanbod komen in de regio's.
Waarom is er niet gewoon een abbo G30 (30/30) oid voor een prikkie. Dat zou toch top zijn.
Omdat het (denk ik) technisch gezien niet uitmaakt of je nu 30/30 over die gasvezelkabel gooit of 500/500. Als ze dus 30/30 zouden aanbieden voor een goedkope prijs snijden ze zichzelf in de vingers.
De glasvezel ligt er, dus als ze er een heel goedkoop abbotje op zetten moet hij werken, klantenservice, factuur, email, etc, alle kosten behalve de 'verbruikskosten' van het internet zijn hetzelfde, dus de marge op kleine abbotjes is veel lager... makkelijker om dan 'nee' te verkopen, en hopen dat je toch een duurder abbo neemt.
Anoniem: 382732 @spokje17 februari 2016 14:56
Het prijsverschil zal hoogstens een paar euro zijn, en dan kiezen de meeste mensen waarschijnlijk voor de grootste getallen. Net zoals men bij PC's en camera's doet in geval van twijfel.
Ik heb zelf nu ong 3 jaar glas 250 bij caiway. Top provider. Nooit problemen gehad, Super snel internet (laatste speedtest was zelfs sneller dan beloofd). Geen storingen gehad, regelmatig cadeautjes voor bestaande klanten, zoals maandje gratis sport/film 1. En wordt netjes per brief geïnformeerd over veranderingen zoals deze. En dat alles voor "maar" 55pm.

De verbeter punten zit hem in de caiway app voor smartphone en tablet. Ja je kan er tv op kijken. Maar niet zo compleet en gemakkelijk als bijvoorbeeld KPN.

[Reactie gewijzigd door AlphaWierie op 23 juli 2024 02:33]

Ik heb de G500 van Caiway en ik kan met recht zeggen dat ik NOOIT een cadeautje van Caiway heb gehad. De brieven waar jij het over hebt komen blijkbaar ook niet bij ons aan.

De Caiway App op Android werkte bij mij zelfs helemaal niet (op een IOS tablet gelukkig wel).
Apart om te zien dat er verschil is. Ik krijg ze altijd via de mail (aangemeld voor nieuwsbrief?) maar ook nog fysiek via de post. De App is inderdaad drama. Het lijkt ook niet dat er snel verbetering in gaat komen.
Het graaien begint weer. Straks komt Ziggo misschien ook met verhogingen.. Elk jaar hetzelfde liedje.
Als Ziggo dit jaar weer met een prijsverhoging komt ben ik er zeker weg... ik zit al langer te twijfelen en dan is dat de druppel.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door friggler op 23 juli 2024 02:33]

Anoniem: 382732 @combo4717 februari 2016 15:01
Gewoon stoppen met CAO loonsverhogingen in de hele keten. Dan stabiliseren de kosten vanzelf.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.