Ziggo-abonnees in Twente moeten overstappen naar Caiway

Naar schatting tienduizenden Ziggo-abonnees in Twente moeten overstappen van kabelprovider Ziggo naar Caiway. Dat heeft de huidige netwerkbeheerder in die regio bekendgemaakt aan Ziggo-kabelabonnees.

Ziggo biedt in delen van Twente analoge en digitale televisie. Netwerkbeheerder Cogas wilde dat Ziggo na de fusie met UPC ook actief zou blijven op het glasvezelnetwerk in het verzorgingsgebied van Cogas, maar Ziggo wilde dat niet. Caiway is nu door Cogas aangewezen om vanaf 1 januari alle diensten van Ziggo via het kabelnetwerk in die regio over te nemen, meldt Tubantia.

Voor de Ziggo-abonnees betekent dat dat ze verplicht worden om over te stappen. Het huidige Ziggo-abonnement wordt automatisch beëindigd en klanten dienen vanaf 1 januari over te stappen. Dit kan onder andere via een speciale website van Caiway. Abonnees van Ziggo worden schriftelijk door Cogas geïnformeerd en krijgen een overstapaanbod. Caiway zal zijn diensten voortaan zowel via de kabel als het glasvezelnetwerk aanbieden aan Ziggo-abonnees.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

16-10-2014 • 10:08

199

Submitter: robje50

Reacties (199)

199
199
104
10
0
71
Wijzig sortering
Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met zowel Caiway als Cogas.

Zelf ben ik woonachtig in Tubbergen. Volgens Cogas is het glasvezelnetwerk in dit gebied opgeleverd en moet ik gebruik kunnen maken van de glasvezeldiensten van Caiway. Als ik mijn postcode en huisnummer op de website invul, blijkt dit niet te kunnen. Na telefonisch contact met Caiway geven zij aan dat het netwerk nog niet gereed is op mijn adres, maar na telefonisch contact met Cogas blijkt dit weer niet te kloppen. Kortom, het spreekwoordelijke "kastje naar de muur" is nu al begonnen.

We kunnen deze ontwikkeling toch niet tegenhouden, dus ik probeer er maar het beste van te maken. En ik moet zeggen dat het glasvezelaanbod van Caiway best interessant is. 100 Mbit/s up- en down voor 42,50 euro per maand, inclusief TV (70 zenders waarvan 29 HD) en telefonie. Op zich niet gek.

Hoewel het glasvezelnetwerk in Tubbergen gereed is, is dit voor grote "getroffen" delen van Twente nog niet van toepassing. Zij zullen dan zeer beperkt zijn in het aanbod van Caiway. Hier kun je controleren wat de status van het glasvezelnetwerk op jouw postcode is.

[Reactie gewijzigd door -En4Cer- op 23 juli 2024 17:28]

Let wel op, je krijgt maar 18 HD zenders via glasvezel in ons gebied!

Ga maar eens naar site van caiway> Bij u in de buurt>Tubbergen.
Ik in Oldenzaal: zelfde verhaal.
Het stuitende is dat je per januari al gedwongen wordt over te stappen, terwijl je pas 'in de loop van 2015', kan kiezen uit meerdere aanbieders. Tot die tijd kan je kiezen uit Caiway(kabel) en Caiway(glasvezel). (ADSL is niet echt een alternatief)
Diensten werken of helemaal niet meer (WifiSpots), of niet meer via de kabel (Interactieve TV), of pas in de loop van het volgend jaar (TV App).
Niet alleen in Almelo, maar ook andere delen van Twente, met CAI aangeduid.

edit: Artikel reeds aangepast.

[Reactie gewijzigd door MeXter op 23 juli 2024 17:28]

Neeeee! Net uit Borculo weg (waar Caiway een monopoly heeft), woon ik in Oldenzaal, krijg ik net zo goed weer dat verschrikkelijke Caiway!!! Veel te duur voor wat je krijgt..
Neeeee! Net uit Borculo weg (waar Caiway een monopoly heeft), woon ik in Oldenzaal, krijg ik net zo goed weer dat verschrikkelijke Caiway!!! Veel te duur voor wat je krijgt..
Het is niet dat je verplicht bent om TV te kijken via de kabel. Het kan tegenwoordig vaak ook via de ISPs en dus via internet, daar is de keuze helemaal reuze.
En dat wil jij dan met ADSL doen?
Internet only is via Caiway niet mogelijk je moet gewoon voor het totaal pakket betalen, ik zelf had liever een internet-only abbootje gehad, ik heb namelijk nog een schotel aan de muur hangen

Ik vind caiway behoorlijk aan de prijs, dus ja als je internet via caiway wilt ben je min of verplicht om ook TV af te nemen.
Yeah, right. Leuk voor je camping-TV'tje of even snel wat kijken op de notebook, maar als jij gewoon HD op je >55" wil kijken, dan is dat natuurlijk geen oplossing.
Waar denk jij dat Almelo ligt 😋
Een partij bij ons in de gemeenteraad heeft dit inmiddels ook al opgepakt en vraagt zich af of dit allemaal zomaar kan en mag. Ben benieuwd :)
Welke partij als ik vragen mag?
Gemeente Belangen las ik op Twitter, ik woon in Vroomshoop trouwens.

[Reactie gewijzigd door Roger_Rabbit op 23 juli 2024 17:28]

gemeentebelangen inderdaad.
Als dat zo "makkelijk" gaat, dan zou je zeggen dat het geen probleem moet zijn om het hele netwerk open te stellen en zodoende dus echte concurrentie op de kabel te krijgen.
Dat zou dan mooi de fusie tussen Ziggo en UPC dwarsbomen, want ik geloof niet dat wij, de consument, er beter van gaan worden.
Er is wel een verschil tussen 1 aanbieder op het netwerk (en dan die aanbieder vervangen door een andere aanbieder) of meerdere aanbieders op het netwerk, met alle switching&routing-problemen en administratieve rompslomp erbij. Ik denk niet dat het zo "makkelijk" zal zijn om meerdere aanbieders toe te staan. Vast wel mogelijk, niet zo eenvoudig als een aanbieder vervangen.

Maar ben het wel met je eens dat verplicht meerdere aanbieders een goede zaak zou zijn.
Met al die kleine partijen werden we er ook niet beter op. Laten we dat hele kabel netwerk dan meteen maar opdoeken. Als er kleinere aanbieders op de kabel komen ben je zeker niet verzekerd van een betere service of kwaliteit. De techniek blijft het zelfde, en het personeel dat de telefoon aanneemt is en blijft afhankelijk van hun trainingen en hoe hun humur is.

In Almelo bood Ziggo haar diensten aan, maar was het kabelnetwerk geen eigendom van Ziggo. Voor dit gebied was het daarom dus ook nog vrij makkelijk om te zeggen dat ze de stekker eruit trekken. Het is ook zekers geen concurrentie, men trekt gewoon de stekker eruit en prikt het weer aan eigen apparatuur er dus komt er geen extra partij op de kabel en dus geen concurrentie in Almelo.
------
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de reactie van Liberty Global nu die overname is goedgekeurd. Dit hadden ze waarschijnlijk niet aan zien komen. Je praat toch over een grote hoeveelheid aansluitingen die als sneeuw voor de zon verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 23 juli 2024 17:28]

Waar is je sneer naar Caiway op gebaseerd? heb zelf in de retail telecom gezeten (mobiele provider die ook alles-in-1 verkoopt) en mijn ervaring is dat mensen die caiway hebben pertinent niet willen overstappen van caiway naar iets anders. Ik begreep altijd wel waarom, caiway biedt haar klanten namelijk full HD signalen aan zonder dat daar kastjes en/of smartcards voor nodig zijn.Naast mijn ervaring als retailer zijn ook mensen uit mijn eigen kennissenkring uitermate tevreden over caiway

edit: Je zou dus alsnog kunnen zeggen dat Caiway niet beter is, maar je wekt de indruk dat het wel slechter is en dat is naar mijn idee niet terecht

[Reactie gewijzigd door geishin op 23 juli 2024 17:28]

Ik moet ook zeggen dat ik erg blij ben dat wij in Caiway glasvezel gebied wonen.
(na eerdere ervaringen met Casema / Ziggo / UPC / Tweak)

Als hierboven vermeldt full hd zonder smartcard, helpdesk die je gratis en fatsoenlijk te woord staat, prima internetsnelheid (altijd een volle 12MB bij een 100mbit verbinding). Enige "nadeel" is dat je geen fixed IP adres krijgt. Oja... de prijs is daarnaast ERG scherp.

De Ziggo abonnees kunnen ook nog eens gewoon dezelfde decoders blijven gebruiken.

Ik zou geen seconde twijfelen...
Prijs erg scherp?
Ik moet dan €20 méér betalen voor dezelfde snelheid!
Ik weet niet waar je woont maar in het Westland/Maasluis heb je voor weinig geld 400/400Mb glasvezel. Uiteraard is dit geen 1 op 1 verbinding en deel je de snelheid met meerdere huizen maar in de praktijk heb ik het nog niet meegemaakt dat ik de snelheid niet haal.

Vaak hoor ik klachten over de snelheid maar als je dan op locatie gaat testen blijkt dit altijd aan netwerkproblemen/ Wifi verbindingen op de klantlocatie te liggen. Vanaf een goede PC direct op de aansluiting zelf kan ik 10GB test .bin bestanden downloaden en haal ik altijd de volledige snelheid.

Daarnaast zijn de zenders in het basis pakket niet gecodeerd. Ideaal voor mediacenter toepassingen.

Ik woon zelf helaas in UPC gebied, Ik kan alleen maar jaloers zijn op de Caiway gebruikers.
Caiway is misschien qua TV prima, maar qua internet is het een grote puinzooi.

In Gouda (waar mijn ouderlijk huis staat) zijn we aangewezen op Caiway op de kabel. Ze leveren met het snelste pakket 50/4 en er zijn om de haverklap storingen. Ongeveer iedereen hier heeft DSL, want dat is stabiel en tegenwoordig zelfs sneller.

Mag hopen dat Caiway hier in Enschede niet met dat soort prutsnelheden komt, want dat wordt een flinke verandering als Ziggo 180Mb leverde. Heb er gelukkig geen last van, haal 1000/1000 over glas.
Enschede valt niet in het kabel gebied van Cogas, daar hou je Ziggo.
http://www.cogas.nl/cogas/cogas/verzorgingsgebied/
Als je eventjes iets verder had gekeken, was je erachter gekomen dat de pakketten en ook je internet snelheid gewoon hetzelfde blijft. Gewoon een 180/18 mbit krijg je geleverd bij het duurste alles-in-een pakket.

https://www.twentestaptover.nl/site/nl/persoonlijkaanbod
De pakketten zijn hetzelfde, maar de prijzen niet slimmerd.
Volgens de oude pakketten van ziggo wel. De alles-in-1 extra bijvoorbeeld was ook gewoon 65 euro. Het enige verschil hiermee was dat er een deel bellen bij inzat. Hiervoor moet je bij Caiway echter per seconde betalen.
1000? of bedoel je 100. dacht dat 500 de max was voor glas in nederland?
De max ligt niet bij 500 en ook niet bij 1000 die ligt veel hoger, dat is puur afhankelijk van je provider. Ik heb hier een 1 op 1 verbinding met een glasvezel boer waar letterlijk Terabytes per seconde doorheen kunnen.

Edit: @loki504 hieronder
ah ok, je bedoeld echt de gangbare abo vormen welke momenteel in Nederland mogelijk zijn. Duidelijk :) Dan zit je inderdaad rond de 1000Mb max gangbaar.

[Reactie gewijzigd door Passkes op 23 juli 2024 17:28]

ik weet dat glas veel sneller kan. alleen heb ik nog nooit meer als 500 bij een nederlandse provider. vandaar mijn reactie/vraag.
Kijk eens: http://www.tweak.nl/consument/fiber/internet.html

Maar het is nauwelijsk te krijgen natuurlijk, in mijn woonplaats is 100Mbit max en dat vind ik eigenlijk ook wel prima. Ik kan niet zo goed voorstellen dat ik 1Gbit nodig zou hebben momenteel. Zelfs voor streaming 1080p zou 100Mbit zat moeten zijn. Pas als we 4k gaan streamen (dus ook vanaf je NAS het internet op) zou ik aan een 1Gbit-verbinding gaan denken. Tegen die tijd zal dat wel gemeengoed worden :o

Ik vroeg me al af waar het voorstel van Cogas dan bleef, maar blijkbaar valt Enschede en omgeving buiten hun gebied en blijf ik voor tv dus bij Ziggo. Het maakt me ook weinig uit. Ik heb de smartcards toch al evenals de CAM-modules, dus Caiway zou me weinig voordeel bieden op dat gebied. Maar ik hoor er qua tv wel goede verhalen over...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 juli 2024 17:28]

ja kwam er ook achter dat tweak 100/1000 levert.
alleen blijft rare. de meeste providers kunnen mij 100 leveren. kpn 500. en tweak 1000
Hier op de campus van de UT hebben we al sinds 2012 1000/1000. Volgens mij kan Tweak in Enschede en Almere ook 1000/1000 over glas leveren.
dat is wel lekker. toch wel een beetje oneerlijk verdeelt. in almere kunnen de meeste 100/100 leveren. alleen kpn kan/mag daar 500/500 leveren(is dit wel toegestaan??) en er zijn er genoeg die zelfs helemaal geen glas hebben.

/edit. net even gekeken. en tweak zegt ook 1000/1000 te kunnen leveren op mijn adres. maar 75 euro per maand.. damn das best een hoop geld.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 23 juli 2024 17:28]

Degene die loopt te prutsen in Gouda is de REKAM. Caiway is jammer genoeg erg afhankelijk van deze partij aangezien zij het netwerk beheren.
Er is al een initiatief opgestart om het gepruts aan te kaarten en nu eens tot echte oplossingen te komen.

https://www.facebook.com/...n-sneller/584992104940691
Iedere 'grote' verandering in het kabelnet gaat meestal gepaard met problemen. Zo eerst met de fusie tussen @home e.a. partijen naar Ziggo (administratief en technisch). Maar ook straks als men overstapt van Ziggo naar Caiway.

Technieken zullen wellicht niet verschillen, maar administratief etc. zal dit toch ook weer voor problemen zorgen. Denk je eindelijk als klant, dat alle problemen voorbij zijn besluit de eigenaar van de kabel weer om Ziggo eruit te schoppen en Caiway erop te gooien.

Voor mensen die monteurs nodig hebben betekent dit wellicht langere wachttijden tot deze de boel hebben aangesloten. Klanten zullen wellicht hun ontvangers en modems moeten retourneren. Het vergt dus eigenlijk best nogal wat stappen waarbij de klant de dupe is. Ondanks dat het voor zo'n kabel beheerder slechts een kwestie is van kabeltjeprik (even simpel gezegd).

Op je stukje Full HD, er is meer dat Caiway biedt. Dat Full HD is leuk, maar voor de gemiddelde consument maakt het nauwelijks uit. De gemiddelde consument kiest geen aanbieder op basis van Full HD aanbod maar om het totale plaatje. Je betaald er trouwens ook grof geld voor bij Caiway, 50/4 € 70,00 per maand en het enigste voordeel dat je hebt is FullHD.
je vergelijkt nu duidelijk appels met peren, dat gedoe met @home was een fusie tussen meerdere bedrijven met meerdere systemen etc etc. wat je nu krijgt is gewoon een overstap, je oude abo wordt opgezicht al je tv kastjes stuur je netjes terug en je krijgt van caiway nieuwe, met een nieuw dienstenaanbod er bij... of dat aanbod beter of slechter is laat ik in het midden maar die grote problemen die jij voorziet zijn gebaseerd op spoken, dit zal niet moelijker zijn dan wanneer je bent verhuist een nieuwe aansluiting aanvraagt.
Oké, in Amsterdam (A2000 gebied) MOEST men ook overstappen. Resultaat gaf ik al eerder aan. Ik heb bij bART en Quicknet (Eneco gebied) gezeten en werd verplicht mijn oude modem te vervangen.

In alle gevallen moest modem retour naar Eneco en kreeg men een nieuw modem van Chello.

Probleem echter is dat er consumenten zijn die A-technisch zijn of te wel, deze hebben hulp nodig van een installatiemonteur. Resultaat is, omdat een enorm gebied waarover men het nu heeft mogelijk te weinig monteurs zijn waardoor een (grote) hoeveelheid mensen lang(er) moeten wachten alvorens ze weer aangesloten zijn.

En dat is waar ik in dit geval op doel. Consumenten worden wederom gedupeerd omdat een paar partijen er niet helemaal uitkomen en één partij dan maar besluit de stekker eruit te trekken. Het diensten aanbod is zeer zeker relevant, mensen die de keus hebben uit meerdere partijen moeten wederom een keus maken, wie is voor bedrag x het meest interessant.
Zelf woon ik ook in caiway gebied, en indien mogelijk zou ik direct overstappen naar Ziggo.

Gelukkig hebben we hier sinds enige tijd glasvezel, maar het internetaanbod van caiway over de kabel is om te huilen, zeker vergeleken met ziggo.

Helaas heb ik niet veel keuze, de glasvezel is van caiway zelf, net als de kabel, de enige andere optie die ik heb voor tv/internet is dus ADSL
Full HD op maximaal één TV als ik het goed begreep. Als je op een tweede TV wilt kijken moest je via de Ziggo kabel kijken, waarbij je dus dubbel voor de zenders betaald. In het geval van eredivisie live moest je het bij Ziggo en Caiway aanschaffen als je het op twee tv's te gelijk wilde kijken. Maar dit kan al verouderd zijn.

Voor de rest zien de glasvezel pakketten van Caiway er wel goed uit.

[Reactie gewijzigd door xTmPizzaMan op 23 juli 2024 17:28]

Echtwel terecht, CAIWAY heeft een zeer slecht service nivo. Klant onvriendelijk, niet oplossingsgericht (alleen de standard oplossingen worden aangedragen, als dat niet werkt, hup een monteur sturen en een dikke rekening omdat die niks kan vinden).

Verder laten ze klanten die geen glasvezel kunnen krijgen, omdat ze het verdommen aan te leggen, in de kou staan met een veel duurder en langzamer coax/kabel abonnement dan ze de glasvezelklanten aanbieden.

Ik had hiervoor Ziggo, prima diensten (beter beeld dan dat heb ik het nooit gehad) en als er iets was een vriendelijke behulpzame helpdesk.

En ja, iedere verandering gaat met problemen, mijn ervaring met CAIWAY: elke dag bellen anders ben je je nummer migratie kwijt omdat ze door de adminstratieve puinhoop de aansluiting niet binnen 2 maanden voor kunnen elkaar krijgen.
Zolang ze bestaan ben ik al abonnee bij Caiway. Ze waren de eesrte die internet via de kabel aanboden in de wereld (m.u.z. van het leger). Logisch dat het 1e jaar niet super verliep. Maar naarmate de tijd verstreek ging het beter en nu dus helemaal top. Ik heb 150 Mb/s up den down voor een paar tientjes in de maand. En tot nu toe dit jaar 1 korte onderbreking gehad van 1 uurtje.

Niek
De kwaliteit zou gewaarborgd moeten worden door de netwerkbeheerder, net zoals het nu bij het stroomnetwerk gedaan wordt.
Dan zou je dus kunnen concurreren op prijs, zenderaanbod, internetsnelheid, of de verdeling van de snelheid, minder download voor meer upload bijvoorbeeld.
De service kan mij persoonlijk niet zoveel boeien, heb Ziggo maar 1x gebeld in de 7 jaar dat ik abonnee ben.
De enigste mogelijkheid die ik mij kan bedenken is de kabel volledig in handen brengen van netwerk beheerder(s) die dan tevens alle zenders inkopen en de diensten als White label aanbieden aan partijen die leveren.

Je krijgt dan dus inderdaad het geen wat je nu ziet met stroom en gas. De aanbieders kunnen internet abonnementen aanbieden op basis van overeengekomen snelheden met de netwerk aanbieder. Digitale zenders zouden op diezelfde manier kunnen worden aangeboden (en afhankelijk van de smartcard zijn). Analoog kan worden doorgegeven zoals nu het geval is.

Consument betaald de aanbieder, aanbieder draagt zorgt voor klantenservice en betaald het overeengekomen bedrag aan de netwerkbeheerder.

In principe zou je dan een soort concurrentie kunnen bieden op de kabel OOK AL koopt één partij alles in, onderhoud één partij het algehele netwerk en is er één partij verantwoordelijk.

Op die manier kun je meer concurrentie creëren. Daarvoor is het nu echter veel te laat.
Dat is eigenlijk precies wat ik bedoelde, maar dan uitgebreid uitgelegd, dank daarvoor :)
Waarom zou het daar nu te laat voor zijn?
De overheid kan niet verplichten om de kabel te verkopen of overhandigen aan een specifieke partij. Dit hadden ze misschien nog wel kunnen doen naast de eis die men stelde bij Film1 (dus overname van Ziggo = verkoop van Film1) maar ze kunnen niet langer zo'n eis stellen.

Zoiets met een specifieke wetgeving afdwingen is bijna niet mogelijk, een wet geldt tenslotte pas vanaf dat moment en veelal niet met terugwerkende kracht. Dan nog kunnen partijen als Liberty Global het op verschillende manieren dwarsbomen.

Vraag ik mij daarnaast ook af, of de consument bereid is om 1-2 tientjes meer te betalen voor dezelfde diensten als de opsplitsing inderdaad een feit zou zijn. UPC en Ziggo zouden tenslotte niet zomaar eventjes de kabel afstaan of verkopen en dat verschil zouden wij als consument dan moeten ophoesten.
Simpel, iets van 90% van de kabel markt is straks libery global en de overige 10 is verdeelt over caiway, Zeelandnet(Delta) en misschien nog een paar kleintjes.
Ik denk dat de kleintjes helemaal plat gedrukt worden door Liberty mocht deze de kans krijgen. Als ze dit hadden willen doen dan het het sowieso voor de fusie van UPC en Ziggo gemoeten, en misschien nog wel eerder. Als concurerende partijen gelijker zijn van formaat is het makkelijker denk ik dan wanneer 1 of 2 hele kleintjes moeten opboksen tegen een 1 hele grote jongen.
Maar een paar jaar terug toen een en ander stond te gebeuren heeft onze regering in alle wijsheid(ze weten immers alles van technische vraagstukken) besloten dat er middels kabel, adsl en hier en daar glas genoeg concurrentie was. Dat resulteerd er in mijn geval in dat ik keuze heb uit 1 aanbieder als ik sneller dan 10mbit internet wil(en dan woon ik nog in een normale stadswijk en niet in het buitengebied).
Kabelaars boksen niet tegen elkaar op omdat ze een afzonderlijk netwerk hebben. De concurrentie zit hem meer tussen glas, kabel en telefoonlijn.
Kabel concurrentie is er niet, het zou er een aantal jaar geleden wel komen. Maar toen het tv gebeuren vrij kwam en Tele2 er meteen indook is het kort daarop helaas de nek toch maar weer omgedraaid door Den Haag. Dat ging toen onder het mom van ADSL en Kabel concurreren al... Helaas blijkt dat dus lang niet altijd zo te zijn.
ADSL is al jaren voor een groot deel in handen van KPN volgens mij en niet altijd beschikbaar voor een leuke aansluiting en dus moet je het maar met Kabel doen.... Waarop je dan kan kiezen uit 1 aanbieder.
zeg maar de CAI harderwijk oplossing met CAI inclusief providers :)
De kwaliteit zou gewaarborgd moeten worden door de netwerkbeheerder, net zoals het nu bij het stroomnetwerk gedaan wordt.
Slechte vergelijking, voor de stroom uit je aansluiting maakt het niet uit waar het vandaan komt of heen gaat (als je teruglevert).

Maar een netwerkprovider in een packetswitched netwerk kan alleen de packets in hun eigen netwerk garanderen (als ze dat al kunnen). Verschillende ISPs op dat netwerk hebben hun eigen infrastructuur, wat daarin gebeurd en hoe dat communiceert met de rest van de wereld is buiten bereik van de netwerkprovider van de eindklant. Betere analoog: KPN kan niet garanderen dat je DSL verbinding (last mile is van KPN) perfect werkt als je diensten afneemt bij niet KPN ISPs.
Volgens mij was Caiway nou niet echt beter qua kwaliteit en service, dus sterkte voor de mensen in die regio's :)
Caiway werkt prima en nooit problemen mee gehad, kan me niet echt vinden in die opmerking. Ik heb ook weinig problemen met Ziggo gehad maar UPC doet sterk onder voor beiden dus na de overname zouden deze mensen zomaar eens beter af kunnen zijn.
Wat ik bedoelde "de kwaliteit en service is net zo goed, dus niet beter of slechter" de sterkte .... op het gedoe er omheen voor de consument. Modem dat terug naar Ziggo moet bijvoorbeeld, maar ook digitale ontvanger die misschien zou moeten worden geretourneerd. Eenmalige kosten die je als consument kwijt was die je wellicht terug zou willen hebben omdat het contract vanaf hun zijde wordt verbroken etc.

Of te wel, de consumenten hebben de meeste hinder van dit alles. Nog niet gesproken over het feit dat diezelfde consumenten ook moeten gaan nadenken over de partij waarmee ze in zee willen gaan en acceptatie van langzamere internetsnelheden bij Caiway. 180/8 bij Ziggo, stap je ineens weer terug op 50/5 bij Caiway :o
Je stapt helemaal niet terug op 50/4 van caiway zie het overname aanbod:

https://www.twentestaptover.nl/site/nl/persoonlijkaanbod

Enige verschil: bij caiway betaal je telefonie per seconde
Liberty Global heeft dit vast en zeker aan zien komen. Er was al een tijdje een constructie waarbij klanten analoge tv af moesten nemen bij Cogas (overgenomen door Caiway enkele maanden geleden) en voor digitale diensten zoals HD tv en internet bij ziggo moesten zijn.

https://www.caiway.nl/sit...nsteninuwgebied/oldenzaal

Kijk even onder het kopje TV Standaard.

De verwachting was ook al dat dit helemaal overgenomen zou worden.

[Reactie gewijzigd door KoningsGap op 23 juli 2024 17:28]

Het gaat "zo makkelijk" omdat het kabel netwerk word overgenomen door een andere provider.
Dat is iets anders dan dat er meerdere providers over hetzelfde kabelnetwerk moeten leveren.
@ Eewokney, het kabel netwerk wordt hier niet overgenomen. Ziggo levert zijn dienst over de kabel van Cogas. Hier komt nu een andere aanbieder op. Het huidige coax netwerk blijft daardoor in beheer van Cogas.
Janoz Moderator PRG/SEA @ehvc16 oktober 2014 11:24
Eewonkey bedoelt meer dat het gebruik van het kabelnetwerk overgenomen wordt. Er is nog steeds slechts 1 aanbieder die via het kabelnetwerk gaat en dat is, zoals Eewonkey aangeeft, fundamenteel anders dan meerdere aanbieders op datzelfde netwerk.
Technisch gezien is het dus wel degelijk mogelijk om meerdere aanbieders op hetzelfde netwerk te hebben. Je netwerk moet er echter wel op ingericht zijn. Voor het gemak quote ik mezelf even van een eerdere reactie
Ik doe support werk voor een zeer kleine netwerkbeheerder. Voorheen werd het internet hier door Caiway gedaan maar sinds een jaar of twee bied deze netwerkbeheerder zelf ook internet, digitale tv en voip aan.
Effectief zijn er dus op dit moment twee aanbieders actief op hetzelfde netwerk.
Janoz Moderator PRG/SEA @Creesch16 oktober 2014 12:59
De P2P diensten zijn redelijk simpel. Maar de broadcast diensten worden al een stuk ingewikkelder. Je kunt niet zomaar de bandbreedte in 2en (of meer) verdelen (zonder het aanbod flink in te moeten perken) en zult dus iets moeten doen waarbij er feitelijk nog steeds 1 'aanbieder' (1 set met analoge en digitale kanalen), maar dat er twee partijen zijn die de rekening sturen.

Feit blijft dat de bewering van Ossi van geen kant klopt. Dat de kabel van de ene aanbieder overgaat naar de andere aanbieder betekent absoluut niet dat het dus makkelijk moet zijn dat die twee aanbieders tegelijk op de kabel zouden kunnen zitten.
het is caiway dan is er zowiso geen sprake van analoge signalen alleen onversleutelde dvb-t signalen geloof ik,

hier hebben we glas en daar meer je ook dat via het regfiber netwerk, meerdere providers gebruik maakten van het zelfde analoge en/ of digitale tv signaal maar verder geheel eigen infrastructuur en services verlening toepasten... dat moet over kabelnetwerken net zo goed mogelijk zijn.. je hebt nu immer ook verschillende pakketten met verschilende zenders.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 23 juli 2024 17:28]

Anoniem: 410806 @i-chat16 oktober 2014 15:17
Het probleem is de bandbreedte van de kabel. Zo heeft Ziggo een aantal analoge zenders uit het pakket moeten slopen om enkele hd digitale zenders te kunnen toevoegen. Hoe moet het dan gaan als er meerdere aanbieders van dezelfde ruimte gebruik moeten gaan maken, moeten ze dan allemaal een zeer select aanbod gaan bieden?
En ik woon in Harderwijk, hier hebben we al jaren verschillende aanbieders op de coax, van internet/telefonie wel te verstaan.
Het begon met kabelfoon en caiway. Op het moment dat werd overgestapt op docsis3.0, kwamen er aanbieders als Solcon en XsYou bij. Met hoge synchrone snelheden. 10/10 tot 100/100.
Nu wordt eindelijk de overstap naar glasvezel gemaakt, na de aanleg en een hoop gesteggel over de exploitatie. Nu gaan dezelfde providers snelheden tot 1000Mb/s bieden. Sommige met interactieve televisie, anderen met het digitale televisie-signaal, via de coax, van CaiHarderwijk.
I.v.m. beschikbare bandbreedte gaat het er om of er één of meerdere providers op een netwerk zitten, niet zozeer van wie het netwerk is.

Het sluit overigens niet uit dat je één signaal uitzendt dat door meerdere aanbieders verkocht kan worden en evt. met smartcards versleuteld kan worden afhankelijk van de provider/abonnement.
Ik doe support werk voor een zeer kleine netwerkbeheerder. Voorheen werd het internet hier door Caiway gedaan maar sinds een jaar of twee bied deze netwerkbeheerder zelf ook internet, digitale tv en voip aan.
Effectief zijn er dus op dit moment twee aanbieders actief op hetzelfde netwerk.

Technisch gezien is het dus wel degelijk mogelijk om meerdere aanbieders op hetzelfde netwerk te hebben. Je netwerk moet er echter wel op ingericht zijn.
Anders lees je het bericht eens wat beter en verdiep je je wat meer in de materie...

Momenteel heeft Cogas in een gedeelte van die regio COAX kabels in de grond liggen, Cogas biedt zelf echter geen diensten aan, dit wordt momenteel gedaan door Ziggo. Straks worden de diensten dus aangeboden door Caiway.
In andere woorden: zowel nu als straks zit er maar één aanbieder op de COAX kabels van Cogas.

Maar wat interessanter is: als bij een COAX netwerk waarbij de netwerkbeheerder en de aanbieder van de diensten los staan van elkaar het al niet lukt om meerdere aanbieders te krijgen op één COAX netwerk, dat laat dan toch wel zien dat daar toch echt goede (technische) redenen voor zijn.

Een broadcast netwerk zoals COAX/(Euro)DOCSIS is gewoon niet geschikt voor meerdere aanbieders van diensten. Het beste wat eventueel gedaan kan worden is dat je een abonnenment afneemt van bedrijf X en deze ook de rekening stuurt, maar dat je uiteindelijk onderwater alsnog je diensten krijgt van Ziggo/UPC/Caiway/etc (welke er dan ook toevallig in dat gebied de diensten aanbiedt).
Ben ik het niet gehele mee eens, in definitie, juist een frequentie gedeelt netwerk kan prima delen.
Immers je hebt je DOCSYS netwerk naast je Analoge en Digitale TV netwerk lopen.
Dit is in base allemaal een analoog signaal.

Het feit alleen is dat je voor de hogere snelheden met de oude DOCSYS (zegge v1-3) een redelijk groot frequenty bereik in gebruik neemt. Het voornaamlijkste deel zit het in de modulatie techniek die in de latere versies flink verbeterd zijn en de retour paden die de beperkingen opleggen.

Daarin tegen zoals je aangeeft, zou je een bemiddelende stichting op kunnen zetten die onvoorwaardelijk "kanalen" aanbied aan de CPE's en door deze verschillende PVC's het netwerk per provider als nog kan aanbieden.
Deze methode staat als voorbeeld in de handleidingen van o.a. Arris voor de CMTS C4 docys v2.X (even uit mijn hoofd, tis een tijdje terug)

Rest alleen het beeld materiaal nog.. wat eigenlijk geen ruimte meer heeft om de DMTS kanalen aan te bieden.. dit i.v.m het ruime aanbod in zenders en het docsys bandbreedte gebruik.

PS het Gouda gebied had twee aanbieders, Rekam (kabelnetbeheerder) met een DVB-T signaal op de kabel en Caiway als volwaardige leverancier. - Beat that ^^

[Reactie gewijzigd door incinerator82 op 23 juli 2024 17:28]

Cogas heeft dat allemaal wel netjes geregeld. het idiote van de hele constructie hier in het Twentse Cogas gebied is dat je ook verplicht een (ouderwets) Coax TV abonnement af moet nemen en je geen TV over IP kunt krijgen. Ik zou zelf wel in de markt zijn voor glasvezel internet, maar ik heb jaren terug de hele Coax TV (inclusief kabels in de muur) weggedaan. Dit vanwege het erg zwakke signaal. Cogas/Ziggo vonden indertijd het niet nodig daar iets aan te doen.

Helaas is er een leuk monopolie spelletje gaande met het Cogas/Ziggo/Caiway trio zodat je geen internet af kunt nemen zonder het verplichte coax TV signaal, wat nog steeds door Cogas wordt geleverd (ook al betaal je dat via Caiway). Cogas laat geen aanbieders op het glasvezel netwerk toe als ze niet dit een-tweetje met Cogas-Coax er bij aanbieden.

Ik heb hierover al eens een brief richting de gemeente gestuurd (Oldenzaal). Maar ja, die zijn belanghebbende (aandeelhouder) in Cogas en hebben dus ook geen belang bij concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 131608 op 23 juli 2024 17:28]

Een open netwerk is geen probleem. Kabel Noord had jarenlang zowel Ziggo als UPC. Zit in Docsis ingebakken
Met de nadruk op had. Met de huidige snelheden en aantallen digitale en analoge TV kanalen die klanten aangeboden krijgen, is er niet meer voldoende bandbreedte beschikbaar om dit op te delen over verschillende providers.
Dan hebben we het nog niet over spectrum wat storingsgevoelig is als gevolg van Digitenne, LTE, enz.
Meerdere aanbieders op 1 kabel moeten ook nog onderling systemen instant houden die ervoor zorgen dan jou modem online komt op het CMTS van de juiste provider.

Als je al deze zaken bij elkaar gaat optellen, dan zal je zien dat de kosten niet meer tegen de baten opwegen. Het hebben van keuzes zorgt dan juist voor een duurdere dienst.
Nee van een fusie worden we niet beter van monopoly positie.
Ik zie niet zitten dat de lijnen gaan delen met de concurrentie, einde van de rit is de consument die daar de hoofdprijs voor betaald.
Mogelijkheden via internet zoals kpn, Xs4all. Online., Daar zal je mee uit de voeten kunnen.

En ziggo die alleen die zo genaamd alles in 1 heeft maakt er ook misbruik van alleen met "alles in 1" kan je gratis op de laptop kijken cq foon tablet. Dit noem ik zoet houders ben benieuwd hoelang deze diensten nog gratis zijn., meestal in 't zo als ze genoeg klanten hebben wordt 't een betaalde dienst.
Europa heeft de Ziggo overname goedgekeurd op voorwaarde dat UPC/Ziggo voortaan zijn kabelnetwerk openstelt voor derden. Dat gaat dus gebeuren, concurrentie en lagere prijzen (hopelijk)
Al vele jaren tevreden klant van Ziggo, nu dus gedwongen over naar Caiway....
Gelukkig verandert er voor Ziggo klanten niks aan het pakket.

Hopelijk is het op den duur mogelijk om van een kabel abbo over te stappen naar glasvezel binnen Caiway. In mijn woonplaats is er op dit moment namelijk nog geen glasvezel maar Cogas begint in november met aanleggen.
Zoals ik het lees wordt je Ziggo abonnement beëindigd en moet je een nieuw pakket, eventueel van Caiway, afsluiten.
Caiway werkt samen met Ziggo om voor bestaande klanten dezelfde pakketen te bieden, de internetsnelheden blijven dan hetzelfde. Zie ook https://www.twentestaptover.nl/, als ik daar mijn postcode invul zijn de pakketen van Caiway hetzelfde als de huidige van Ziggo.

Een andere keuze dan Caiway is er helaas niet, aangezien zij straks de enige zijn op de kabel van Cogas.

[Reactie gewijzigd door Cobra177 NL op 23 juli 2024 17:28]

Wellicht dezelfde pakketten, maar zeker niet voor dezelfde prijs! Ik betaal straks EUR 20,- per maand meer voor hetzelfde! Ik heb nu:

180 mbit internet (Z3)
TV Standaar + TV Extra
Telefonie (onbeperkt 24/7)

en betaal daar zo'n 80,- voor. Bij Caiway het zelfde kost me straks EUR 100,-
Dat zou een mooie toevoeging zijn op het artikel!
Ik heb even gekeken, en naar mijn gevoel veranderd er veel te veel.
Nu hebben wij een zakelijk abbonement bij ziggo, echter ons wordt slechts een "consumenten" abbonement aangeboden. En dit lijkt in verre niet op wat er bij ziggo mogelijk was.

Een opsomming:
- slechts één telefoon nummer, en geen mogelijkheid om er een tweede bij te nemen. Terwijl we bij de zaak 2 telefoonnummers gebruiken.
-korting op het ziggo mobiel abonnement is weg (scheelt 2x 10 euro in de maand)
-geen mogelijkheid om het alarm via de kabel te laten lopen,(oftewel compleet nieuw alarmsysteem)
-geen mogelijkheid om het pinapparaat via de kabel te laten lopen, net een nieuw pinapparaat, zal dus ook een compleet nieuwe moeten komen. :(
-een grote hoeveelheid tv-zenders die niet meer te kijken zullen zijn. (nou ja, je kan ze 2 maand nog wel krijgen en dan moet je extra bijbetalen)
-het is geen zakelijk abbonement, dus verwacht geen zakelijke service en voorwaarden, welke overigens bij ziggo uitstekend was.

En wat krijgen we er voor terug?
-10,- mindering in kosten (wordt dus na 2 maand teniet gedaan door de extra tv zenders)
-en een 50% toename van de internetsnelheid.

Wij staan er niet om te springen, misschien dan toch maar overstappen naar KPN

edit: bron
https://www.twentestaptover.nl/site/nl/applicatie/vergelijk

Edit2:
Blijkbaar is er voor zakelijke klanten het dochterbedrijf CBizz beschikbaar
link: http://www.cbizz.nl/
Echter staat het nog nergens vermeld en slechts met googelen kun je er achter komen.
Nadeel is, ze bieden geen tv aan, en pakketten slechts wanneer er glasvezel is, dit duurt dus nog enkele maanden. Al met al als glasvezel er eindelijk is zou het evenveel kosten als wat we nu hebben, exclusief televisie, dus wordt het wederom duurder.

[Reactie gewijzigd door Delichon op 23 juli 2024 17:28]

CBizz is geen dochterbedrijf maar in 2009 verzelfstandigd uit Caiway. Meer informatie staat inmiddels op de CBizz website. CBizz levert additionele opties die soms ook door particulieren op prijs gesteld worden.

[Reactie gewijzigd door albertgink op 23 juli 2024 17:28]

Ik vind het een beetje vreemd bericht. Lijkt mij dat niemand 'verplicht' over moet naar Ziggo. Het staat ze vrij om het contract te beëindigen en een andere oplossing te zoeken gezien hun contractvoorwaarden door deze overstap wijzigen. Ja, qua kabel hebben ze weinig keuze maar ze moeten niet verplicht over. Raar dat Tweakers die nuance niet noemt in het artikel.
Er is geen sprake meer van een contract, dus men heeft dan sowiezo keuze vrijheid. Het contract wordt éénzijdig nietig verklaard en als men wilt kan men voor Caiway of andere beschikbare aanbieders gaan.

Caiway schijnt in die regio's echter alleen rechten te hebben, lees: glasvezel (indien beschikbaar) van Caiway of kabel van Caiway.

Wat ik niet zeker weet maar waarop ik wel even wil attenderen. Er zijn mensen die kiezen om tegen een kleine meerprijs (of eenmalige kosten) een nieuwe of extra ontvanger/ci+ af te nemen bij Ziggo. Als je deze eenmalige kosten hebt gehad, zou ik deze zeer zeker terug te eisen aangezien de diensten waarop deze producten werken niet langer worden gecontinueerd. Voor het zelfde geldt heb je er niets meer aan, en zit je daar straks mee opgescheept terwijl je er wel voor betaald hebt. Uiteraard geldt dit ook bij eventuele aansluitkosten, heb je hiermee te maken gehad.... gewoon terugvragen aangezien ze de diensten niet continueren. Niet geschoten is altijd mis, en de eenzijdige contractontbinding is vanaf hun zijde.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 23 juli 2024 17:28]

Ik zou hem +1 modden als het mocht; goed punt wat betreft de extra afgenomen producten!

Wat dat betreft wil ik de situatie ook niet bagatelliseren, het is absoluut vervelend voor de klanten. Ik vind alleen de keuze voor het woord 'verplicht' een beetje raar.

@hieronder 'Voor de Ziggo-abonnees betekent dat dat ze verplicht moeten overstappen.' suggereert mijn inziens dat de huidige Ziggo klanten gedwongen worden om een abonnement af te nemen bij Caiway of een andere provider. De mogelijkheid van niet overstappen (en dus zonder internet/tv zitten) wordt door deze woordkeuze compleet uitgesloten.

Willen ze inderdaad blijven internetten en TV-kijken moeten ze wel iets nieuws zoeken. En ja, zo'n extra ADSL kastje onder je TV zou ik ook niet zien zitten.

[Reactie gewijzigd door Teejoow op 23 juli 2024 17:28]

Dit klopt niet je kan alleen een andere aanbieder kiezen via ADSL. Via glas is alleen Caiway beschikbaar de andere aanbieders komen pas op z'n vroegst over een jaar. TV via ADSL is echt een no go als je het mij vraagt
CBizz is in 2009 verzelfstandigd uit Caiway. CBizz werkt wel samen met het CIF en Caiway, maar is een apart bedrijf, levert eigen apparatuur en heeft een eigen helpdesk. CBizz levert op het coax-netwerk van Caiway al jaren kabelinternet en sinds begin dit jaar ook abonnementen via het deur-aan-deur glavezelnetwerk van CIF/Caiway. Een vooruitstrevend concept waar gezinnen en bedrijven echt van kunnen profiteren. Er is CBizz gevraagd dit ook op de Cogas-netwerken in Twente te gaan doen. Meer informatie staat op cbizz.nl/cogas

[Reactie gewijzigd door albertgink op 23 juli 2024 17:28]

professionele club met professionele prijzen :) Maar inderdaad er is een aternatief jammer dat dit nergens genoemd wordt
Dankje voor het compliment ;-)
Coax-prijzen zijn volledig in lijn of goedkoper dan de huidige prijzen op het kabelnetwerk van Cogas. Prijsniveau glasvezel ligt hoger, maar daar staan ook de voordelen van glasvezel tegenover (schaalbaar, symmetrische verbinding, latency en stabiliteit). Veel bedrijven zouden graag van zo'n aanbod gebruik willen maken.
Ze moeten wel verplicht over want Ziggo trekt de stekker eruit. Je bent dus verplicht om, indien je TV en internet in huis wil hebben, over te stappen naar een ander provider. Je bent inderdaad niet verplicht om over te stappen naar Caiway.
Ziggo....geen groenlinks energie!
Jippeee!!! Ik heb net 4 maand geleden Ziggo genomen omdat er nog niets over de glas hier werd geleverd. Nu kwam een maand daarna Caiway met haar aanbod over glas... Kan ik lekker opzeggen en naar Caiway gaan :)

Nog eerst kijken wat voor een gevolg dat voor de TV zenders heeft trouwens... de Samsung ontvanger van Ziggo is wel goed namelijk en het zender aanbod ook niet slecht.

Ik heb trouwens nog geen bericht gehad van COGAS hierover.
Ik woon zelf in Nijverdal(RANDJE RANDJE Twente) en wij hebben ook geen bericht gehad nog...:)
https://www.twentestaptover.nl/site/
Als ik postcode en huisnummer van mijn Nijverdalse ouders invul snapt hij het adres niet. Je valt er net buiten?
Maar serieus.. Voor het zelfde all in 1 pakket bij Ziggo... Betaal ik 15 euro meer per maand bij Caiway WTF!

Als ik het zelfde wil betalen ga ik van 30mb/s naar 15mb/s ............

Ik vind het echt absurd... Ik hoop dat we lekker bij Ziggo kunnen blijven.

edit: Via die site is het abbo veel goedkoper o.O

[Reactie gewijzigd door Ferluci92 op 23 juli 2024 17:28]

...via die actiesite krijg je enkele maanden korting.
Daarna gewoon de volle mep hoor.
Die volle mep is hetzelfde als de prijs van de "oude" ziggo alles-in-een pakketten. Echter krijg je wel minder extra's zoals wifi spots, korting op ziggo mobiel en dergelijke. Ook zijn veel extra pakketten duurder dan bij ziggo.
Nijverdal is geen Cogas gebied. Dus je blijft daar gewoon op Ziggo.
Thanks voor de informatie:), ik ben in iedergeval weer gerust :P
Dat valt nog mee, wij hebben een week geleden een Ziggo alles-in-1 abonnement afgesloten dat in gaat op 29 november, en dus vrijwel direct weer stopt. Dat is pas lekker 8)7 .

Zojuist even gekeken bij Caiway, ook al lekker €12/maand meer betalen voor onbeperkt bellen. Nee, voor klanten verandert er helemaal niks :).

[Reactie gewijzigd door Wietsee. op 23 juli 2024 17:28]

De ontvanger kan je blijven gebruiken voor coax van caiway.
Kunnen we ook weer 2 nieuwe mobiele abonnementen gaan opzoeken :( . Scheelt dat Ziggo mobiel per maand opzegbaar is...
Inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht. Verdorie, Ziggo mobiel had ik nooit problemen mee!
Ook het TV aanbod zal waarschijnlijk veranderen (en voor een duurdere prijs).

Mooi hoor die (niet) keuzemogelijkheid!
Voor overstappers die van Ziggo komen verandert in principe weinig in de pakketten (zie overstapsite https://www.twentestaptover.nl/ ). Vooralsnog hanteert Caiway voor de overstappers dezelfde pakketten als je bij Ziggo gewend was. Alleen de prijzen van de alles-in-1 pakketten zijn wat bijgesteld volgens mij...
De pakketten lijken hetzelfde, alleen zie ik niets over Ziggo Mobiel.
Het lijkt mij dat deze naar 25 euro gaat, omdat je het TV / Internet pakket van Ziggo niet meer hebt.

[Reactie gewijzigd door The.Terminator op 23 juli 2024 17:28]

Caiway is helemaal niet slecht, maar het gaat om het idee. Waar blijft de keuze vrijheid op de kabel?
Keuze vrijheid voor Cogas ja... niet voor de eindgebruikers...
Keuze vrijheid is er nu ook niet, Ziggo is op het moment ook de enige aanbieder op het COAX netwerk. Dit wordt nu overgenomen door Caiway. Al met al verandert er dus (qua diensten) niet veel. Zelfs de prijzen voor de Caiway diensten worden overgenomen: https://www.twentestaptover.nl/site/nl/persoonlijkaanbod
Prijzen worden overgenomen? Onbeperkt bellen naar vaste en mobiele nummers gaat van €9,95 per maand naar slechts €22,- per maand. Informeer eerst eens voordat je zulke uitspraken doet.
...

Zelfs de prijzen voor de Caiway diensten worden overgenomen: https://www.twentestaptover.nl/site/nl/persoonlijkaanbod
Oh? Jij vindt dus dat het pakket van Ziggo Internet + TV van 39,- euro evenveel betalen is als Caiway die TV + Internet aanbiedt voor 45,- euro ?

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 23 juli 2024 17:28]

Nog zo'n lachtertje: Hun email aanbod.
Caiway biedt momenteel POP3 protocol aan. Bij POP3 wordt alle mail lokaal op uw PC bewaard. Bijvoorbeeld handig onderweg op een laptop zonder internet. Op deze manier raakt de mailbox op de server ook minder snel vol.
En dat terwijl Ziggo dus net zo veel moeite doet om alle klanten over te laten stappen op het veilige IMAP protocol via SSL verbindingen waarbij de email op de server bewaard wordt en op ieder device gelezen en beantwoord kan worden.
Link
Dit was een trial-project voor Ziggo om te zien hoe ze om konden gaan met FTTH. Gezien de overname door Liberty Global zal daar inderdaad waarschijnlijk minder interesse voor zijn.
Ik weet nog dat dit door een hele aparte afdeling van Ziggo werd uitgevoerd om er heel goed controle over te houden, maar dat er ondanks dat erg veel problemen mee waren. Wellicht voor de bewoners is dit wel een verbetering.
Eeuhm, Ziggo is geen eigenaar van het netwerk rond en in Almelo. Ziggo leverde de aanvullende diensten op het netwerk van Cogas (basis abonnement was nog steeds van Cogas).

Cogas heeft besloten om FttH aan te leggen, waarschijnlijk tegen zere been van Ziggo en daarom willen ze waarschijnlijk niet doorgaan. Nu Caiway alles gaat runnen lijkt me het wat mindere zaak, kabel en glas van dezelfde provider. Dus Caiway heeft hier echt een (praktische) monopolie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.