Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD kondigt FreeSync 2 met hdr-ondersteuning aan

Door , 41 reacties

AMD heeft FreeSync 2 aangekondigd. De tweede generatie van de adaptieve beeldverversingstechniek biedt ondersteuning voor hdr-beelden en voert de tone mapping uit op de gpu om lag te voorkomen, zolang de game of video de techniek ondersteunt.

Net als de eerste generatie FreeSync zorgt FreeSync 2 ervoor dat de verversingssnelheid van de monitor aangepast wordt aan de framerate van de videokaart. Daarnaast is er ondersteuning voor hdr-beelden, waarbij de tone mapping op de videokaart, in plaats van in het beeldscherm plaats kan vinden, wat de latency beperkt. Daarvoor moet de game of de videospeler echter wel gebruikmaken van AMD's FreeSync 2-api. Het is nog niet bekend welke software ondersteuning zal krijgen voor FreeSync 2.

Wat de hardware betreft zullen alle AMD-videokaarten die nu al de eerste generatie FreeSync ondersteunen ook ondersteuning hebben voor FreeSync 2. AMD heeft al aangekondigd dat Samsung een monitor met FreeSync 2-ondersteuning op de markt zal brengen en AMD verwacht dat meer fabrikanten in de eerste helft van 2017 zullen volgen.

Reacties (41)

Wijzig sortering
Dit artikel is net wat te bondig en mist essentiele informatie over Freesync2. Zo is LFC (Low Framerate Compensation) een vereiste onder Freesync 2. Dit betekent dat de maximale refreshrate minimaal 2,5 keer zoveel moet zijn als de minimale refreshrate. Vooral de budget Freesync 1 monitoren hebben soms nog een vrij beperkte variabele refreshrate, waardoor de voordelen van deze techniek niet ideaal zijn.

Daarbij zet AMD met Freesync 2 vooral in op het hogere segment. Doordat het certificeren van monitoren voor deze nieuwe standaard meer moeite gaat kosten dan de eerste versie sluit AMD niet uit dat het royalties gaat vragen.

Voor meer informatie zou ik dit nieuwsbericht van Anandtech lezen.
Dit bevind zich momenteel ook in de drivers, de low framerate compensation.
Ik heb zelf een scherm met 45hz-75hz freesync range. De max opgevoerd naar 80hz en de crossfire range naar 32-80. Het verschil was direct zichtbaar wanneer je FPS keldert (koste wat moeite nog). Echter op zulke lage framerate's, crossfire/gsync maakt dan al niet veel meer uit. Het loopt zo traag, relatief soepel maar héél traag. Onspeelbaar imo.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 4 januari 2017 01:32]

Dit is echt een super ontwikkeling. Door tone mapping op GPU niveau uit te voeren kunnen HDR monitoren met minder complexe chipsets geleverd worden omdat ze lokaal minder complexe berekeningen hoeven uit voeren. Dit zou de prijzen naar beneden moeten brengen!
Ja... maar om de huidige compatibiliteit te behouden, moet je toch de huidige tone-mapping in het scherm zitten hebben.
Klopt anders heb je een beeldscherm dat alleen HDR doet bij AMD videokaarten :P.
Zorgt ook voor minder input lag als ik het goed begrijp!
Nou heb ik net twee nieuwe AOC schermen gekocht met Freesync support (wat een beleving trouwens, aanrader!). Nu zie ik dat AMD aan de videokaart kant Freesync2 gaat ondersteunen voor bestaande kaarten. Zou een scherm ook de nieuwe ondersteuning kunnen bieden d.m.v. zeg een firmware update, of is hier echt specifieke nieuwe hardware voor nodig?
je moet wel een scherm hebben dat meer kleuren ondersteunt, dus een nieuw paneel.
Dit is specifiek voor HDR panelen. Bestaande monitors zullen dit niet ondersteunen.
"Samsung heeft al aangekondigd een monitor met FreeSync 2-ondersteuning op de markt te brengen en AMD verwacht dat meer fabrikanten in de eerste helft van 2017 zullen volgen."

Hahah. Eindelijk een monitoren money sink. ;) De fabrikanten staan te springen om dit geneuzel, en dan ook nog eens verschil in Nvidia en AMD.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 3 januari 2017 15:10]

Hmm volgens mij schrijven de overburen totaal iets anders.....

https://nl.hardware.info/...-2-voor-hdr-monitoren-aan

dat het namelijk naast freesync 1 moet werken. En niet zoveel met framerates doet
Volgens mij schrijven we hetzelfde maar verwoorden we het anders. Freesync '1' zorgt voor een variabele refresh rate en Freesync 2 is hetzelfde, maar voegt in ondersteunde games en videoplayer hdr-ondersteuning aan toe, that's it.

Ondertussen staat AMD's eigen freesync2 pagina ook online
In jullie artikel staat dat: "Net als de eerste generatie FreeSync zorgt FreeSync 2 ervoor dat de verversingssnelheid van de monitor aangepast wordt aan de framerate van de videokaart"

HWI zegt dat FreeSync 2 ook zonder FreeSync 1 kan werken - dus zonder variabele refresh rate.

Dat is dus anders. Ik heb het idee dat HWI ernaast zit, maar er zit iig wel een verschil tussen de twee verhalen.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 3 januari 2017 16:11]

Ik ben even langsgelopen bij HWI (dat kan tegenwoordig :+) en ze passen hun artikel aan. Waar het in het kort op neerkomt: AMD is nogal onduidelijk en zoals ik het begreep heb je altijd variabele framerates (freesync1 feature) als je beeldscherm freesync2 ondersteunt. Zoals hwi het begreep kun je in principe de freesync2 features hebben zonder dat je scherm variabele framerates ondersteunt.
Maar, dat laatste lijkt niet te kloppen, oftewel: een scherm met freesync2 ondersteunt ook variabele refreshrates.
Met andere woorden, FreeSync 1 regelt met name de variabele verversingssnelheid, FreeSync 2 regelt de tone mapping en het schakelen tussen SDR en HDR beelden. Je kunt de 2 technologieën stapelen zodat het beiden kan.
Nee, Freesync 2 kan alles wat Freesync 1 kan + HDR.
Dat lijkt zo in dit artikel, maar is niet zoals het in het artikel op hardware.info staat. Wel staat in het artikel op hardware.info dat het onwaarschijnlijk is dat er monitoren op de markt komen die Freesync 2 ondersteunen zonder Freesync 1, dus in de praktijk zal een Freesync monitor in de toekomst al deze trucjes kunnen inderdaad.
Maar blijkbaar had hardware.info het deze keer fout en was de berichtgeving op Tweakers correct.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 4 januari 2017 15:18]

Daarnaast is er ondersteuning voor hdr-beelden
Misschien dat een monitor met FreeSync2 ook automatisch FreeSync1 ondersteund? Ik weet het niet zeker.
Die mogelijkheid bestaat inderdaad.
Dit omdat het echt een andere techniek is en niet zozeer een opvolger.
Dan nog zijn het 2 aparte technieken (volgens HWI). Freesync 2 zorgt dan nog steeds niet dat de verversingssnelheid van de monitor wordt aangepast aan de framerate van de videokaart. Dat doet Freesync.

PS, waarom -1. Al heb ik het verkeerd is het nog steeds ontopic 8)7

EDIT
We zijn er al uit zo te lezen in een post van PiweD hierboven. HWI zat dus fout en ik zei ALS HWI gelijk heeft dan....

Ik ben even langsgelopen bij HWI (dat kan tegenwoordig :+) en ze passen hun artikel aan. Waar het in het kort op neerkomt: AMD is nogal onduidelijk en zoals ik het begreep heb je altijd variabele framerates (freesync1 feature) als je beeldscherm freesync2 ondersteunt. Zoals hwi het begreep kun je in principe de freesync2 features hebben zonder dat je scherm variabele framerates ondersteunt.
Maar, dat laatste lijkt niet te kloppen, oftewel: een scherm met freesync2 ondersteunt ook variabele refreshrates.

[Reactie gewijzigd door Dunky555 op 3 januari 2017 21:31]

Waarom heeft nvidea's gsyns persé een (dure) chip nodig waardoor monitoren prijziger zijn dan freesync montioren? Zijn er grote verschillen in features? Zover ik weet doen beide standaarden allebei hetzelfde.

Je kunt nu beter 3 rx480's nemen met een mooie freesync monitor dan een gtx1080 met gsync monitor. Goedkoper en vergelijkbare tot betere prestaties, zeker voor toekomstige games. Toch blijft nvidea veel beter verkopen, veel kritiek op "domme" mensen die apple kopen, maar als je nvidea koopt niet?
ja ze hebben de module nodig. Er zit een frame-buffer in. Wel zouden ze deze veel goedkoper kunnen maken, maar ze hebben een 'ontwikkelplatform' op basis van FPGA gebruikt, waardoor er nog vanalles zou kunnen bijkomen. Zouden ze enkel wat er nu voor nodig is in een ASIC zetten, zou het 10x goedkoper kunnen schat ik.

Bij Freesync werkt het ook enkel zo vlot als de Gsync oplossing als je ook de LFC (Low Framerate Compensation) hebt, wat niet altijd kan bij Freesync (hangt af van de refresh-rate mogelijkheden).

Uitzondering: enkel op bepaalde g-sync laptops hebben ze de buffer bij de videokaart zelf ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door bjp op 3 januari 2017 15:30]

Nvidia g-sync laptops gebruiken gewoon Adaptive Sync van VESA wat gewoon compatible is met FreeSync. De keuze om een aparte chip te gebruiken en veel meer te vragen is dan ook niet technisch.

[Reactie gewijzigd door Bonobo op 4 januari 2017 11:45]

Ik weet er niet alles van, maar ik dacht dat de G sync chip ook meteen een hardware licentie is. Nvidia wil dus ook nog eens verdienen aan monitorfabrikanten.
'Zo kunnen ze de quality control garanderen' is een 'smoes' die ik gehoord heb. Maar ik zou ook voor een freesync monitor gaan als ik het nodig heb. Maar het enige wat jammer is dat er nog niet echt GPU's van amd's kant zijn die echt voor de hoge fps gaan. Maar gelukkig komt vega binnenkort.
Leuk 3x een RX480 totdat de game geen crossfire ondersteund wat vaker voorkomt tegenwoordig vanwege de console ports. Naast dat je een flink moederbord moet hebben om 3x minimaal op PCI express 8X videokaarten aan te sturen (weet eerlijk gezegd niet of AMD het uberhaupt nog 3way ondersteund).

Gsync heeft een hardware module met ook een hardware scaler er in. De kwaliteit is in het algemeen gewoon erg uniform met Gsync waarbij met Freesync het wat meer wilt varieren. Gsync gaat anders met lage framerates om dan Freesync. Naar mijn mening beter. Freesync werkt echt met een range zeg maar wat vaak 40fps tot en met 144fps bijvoorbeeld is. Gsync kan daaronder duiken en gaat dan double bufferen. Het werkt voor 80% hetzelfde maar in extreme ranges dus niet meer. Het is maar wat je belangrijker vindt.
Voor de lagere rates heb je tegenwoordig LFC (Low Framerate Compensation), maar hangt af van de min/max refresh rate.
Ja want iedereen wil 3 kaarten in zijn bak. Of heeft er de ruimte voor. Verder kan ik ook gewoon over een jaartje ofzo een 2e 1070 er bij doen.
Ja 1070 want je hebt nog niet perse een 1080 nodig.
En om nou al over mogelijke toekomst te praten, we hebben nog niks gezien.
nee ik wil geen 3 kaarten want Nvidia ondersteunt geen 3 gtx1080 wel 2 gtx 1080
Samsung heeft al aangekondigd een monitor met FreeSync 2-ondersteuning op de markt te brengen
Het gerelateerde (Samsung) artikel (nieuws: Samsung brengt drie nieuwe gebogen gamemonitoren uit) gaat over 3 monitoren, waarvan eentje beschikt over FreeSync. Het geeft geen 100% uitsluitsel dat deze FreeSync 2 ondersteund.

EDIT:
Het scherm met Freesync in de genoemde aankondiging, heeft namelijk geen HDR-support, omdat de brightness te laag is. (bron). Dit betekend dus dat het gerelateerde Samsung artikel niet van toepassing is op dit artikel, omdat het om andere schermen gaat en dus een andere aankondiging.

Ik ben dus wel heel benieuwd om welke aankondiging van Samsung het hier precies gaat.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 3 januari 2017 15:20]

Het gaat om een monitor van Samsung die nog aangekondigd moet worden, maar omdat Samsung op freesync-gebied nauw samenwerkt met AMD wordt dat merk genoemd in het persbericht. :)
Dat is prima, maar is niet wat ik bedoel. Ik heb daarvoor een topic gemaakt in GR. ;)
En ik heb er al op geantwoord ;)
Bij de CES zouden toch nog een aantal nieuwe Qdot monitoren aangekondigd worden? Waaronder 1440p (verdere specs nog niet bekend)

Dat lijken mij goede kandidaten. Wel jammer want ik gok dat de prijs daardoor wel eens hoog uit kan vallen ;)
Zie mijn edit; de genoemde monitoren uit het gelinkte artikel van de Samsung aankondiging, zijn geen schermen die HDR ondersteunen, omdat de brightness daarvoor te laag is.
We hebben het dan ook over andere monitoren. Die zijn al uit, waar ik het over heb moeten nog uitkomen.

ik bedoel deze:
nieuws: Samsung presenteert gebogen 27"- en 31,5"-monitoren met quantum dot-s...
Ik hoor hier vaak goede verhalen over FreeSync en zou het graag eens uitproberen! Denk dat mijn volgende monitor wel FreeSync gaat hebben :)
Ben ik nou gek, of gaat AMD ook sRBG-content upscalen op HDR-schermen?
De derde sheet en de bovenste situatie op de tweede sheet lijkt hierop te wijzen.