Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties

De Amerikaanse toezichthouder voor de luchtvaart FAA wil dat mensen in het vliegtuig hun Note 7 uitzetten tijdens vluchten. Samsung riep de toestellen vorige week terug, omdat enkele tientallen van de tot nu toe verkochte exemplaren door een accu-defect ontploften.

De FAA adviseert passagiers om de Note 7 uitgeschakeld te houden, niet op te laden en niet in ruimbagage te stoppen. Het advies komt nadat enkele Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen al maatregelen hadden getroffen tegen het gebruik van de telefoon op hun vluchten. De Note 7 is in de Benelux en de rest van Europa nog niet uit, maar is wel op de Amerikaanse markt verkrijgbaar geweest.

Samsung organiseerde vorige week een terugroepactie voor het toestel vanwege 35 gevallen van ontplofte accu's. Door een fabricagefout kwamen de kathode en anode met elkaar in contact, wat de explosies veroorzaakte.

Hoewel meldingen van ontploffende accu's vaker voorkomen, is het zeldzaam dat een fabrikant binnen korte tijd tientallen meldingen binnenkrijgt en dan een terugroepactie organiseert. Samsung gebruikt accu's van meerdere toeleveranciers in de Note 7, waaronder van zijn eigen accutak SDI.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

Het is zo jammer dat Samsung uiteindelijk steken heeft laten vallen op de QA.

Ze hadden het perfecte toestel om de concurrentie met praktisch elke telefoon aan te gaan en in vele gevallen ook met (gemak) te winnen. Helaas is het echter niet alleen de batterij. Op internet lees ik ook genoeg verhalen van problemen met andere aspecten van de telefoon, zoals:
- scherm dat snel kan bekrassen
- idem voor de homeknop
- onverklaarbare vertragingen
- bootloop
- S-pen die vast kan komen te zitten wanneer deze te hard wordt ingedrukt om 'm eruit te halen
- lightleaks van het scherm (kennelijk alleen bij de zwarte kleur...)

Hopelijk weet Samsung deze zaken snel aan te pakken. Helaas zitten ze wel met een flinke imagoschade, die ze waarschijnlijk niet 1-2-3 weer weggepoetst hebben.
Op die problemen na legt de Note 7 het ook flink af op realworld prestaties tegen een 1 jaar oude 6S nog wel. Dus de concurentie wegblazen doet ie nou niet bepaald.

http://m.youtube.com/watch?v=3-61FFoJFy0
Dus de concurentie wegblazen doet ie nou niet bepaald.
Behalve als die accu ontploft :X
Apple heeft al tijden de snelste cores, dat boeit de android markt ook niet. Het staat leuk in de marketing maar de S7 heeft bijvoorbeeld 8 !!! cores, niet 2 zoals de 6s. Hele andere design.

Verder vind ik deze test echt te dom voor woorden, een reeks apjes openen waaronder games en dat dan een score geven op basis van boot tijd? Lekker boeiend voor dagelijks gebruik. Open eens alles eerst en doe de test dan nog eens, zal je zien dat de iPhone maar 2gb ram heeft en menig android toestel al 4+....
Scroll alleen al eens door je homescherm. Is me bij Android nooit gelukt om dit 'smooth' te laten gaan. Altijd hapert 't, lijkt wat op screen tearing, maar het hakkelt simpelweg. Ook op een hagelnieuw geïnstalleerde Galaxy Note 3, geen kinderachtig toestel - zelfs niet in 2016.

M'n iPhone 5S die minstens zo oud is doet dit onder iOS 10 (GM, de versie van gisteravond laat) niet. Die loopt zonder ook maar 1 pixeltje te missen. En die specs zijn op papier een stukje minder.

Android, met name Touchwiz, is écht een gigantische misstap van Samsung. Helaas ontkom je niet aan die rommel .. misschien dat 'native' Android wel wat beter werkt maar daar koop ik geen (Samsung Note 3) telefoon van honderden euro's voor.. die moet 't ook gewoon doen.
custom of stock launcher en klaar. Tevens is Touchwiz de laatste jaren en zeker dit jaar echt veel minder bloated dan voorheen, het werd zelfs door tweakers in de review van de S7 aangestipt.

Ik ging zelf in 2013 van een iPhone 5 naar een Note 3 en heb nooit meer terug gekeken, want een verschil in mogelijkheden. Maar dat is puur persoonlijk.
Ja precies, puur persoonlijk - ik ben wel een beetje klaar met het gehannes met Android en het niet-bestaande updatebeleid dat de talloze fabrikanten erop na houden.

Het is toch idioot dat, om iets goed werkend te krijgen, ik aangewezen ben op een custom of stock launcher? Daar koop ik toch geen peperdure telefoon voor? Ja, ik kan ook een custom ROM erop zetten - maar dan heb ik geen S Health, geen S Pen (behalve halfgare implementaties door derden) en halfbakken support van bijv. een Temasek die bijna om de dag wel een update doorvoert. Dan ben ik bezig om m'n telefoon in stand te houden in plaats van dat mijn smartphone mij helpt met dagelijkse bezigheden :)

Ik ben juist overgestapt naar Apple omdat ik wel een beetje klaar ben om zélf alles te moeten regelen voor die devices.
Is absoluut waar. Maar als ik zie hoe gigantisch traag mijn 3GS nu is omdat apple er zo nodig iOS 7 op moest hebben zou ik graag terug gaan naar 3.1.2 ofzo, en dat kan dus mooi niet :'(

Verder nog steeds een prima simpel toestelletje waarmee mijn moeder een whatsappje kan sturen. Maar niet voorruit te branden door de nieuwe software.

Zo heeft dat update beleid ook weer 2 kanten.

Toch hoop ik zeker dat iig beveiligingsupdates gewoon bij wet verplicht worden op alle devices tijdens de garantieperiode, zo niet langer.
Je verhaal klopt niet echt. iOS 7 wordt niet ondersteunt op de 3GS.
Sterker, iOS 7 op de iPhone 4 en 4S is zelfs beperkt qua functionaliteit vanwege het feit dat deze toestellen ouder zijn en bepaalde hardware niet hebben.:

*iPhone 4S does not support
Filters in Camera app
AirDrop

**iPhone 4 does not support
Filters in Camera app
AirDrop
Panoramic photos
Siri

Dus je verhaal is óf verzonnen, óf gebaseerd op onjuiste kennis...
Een 3GS is dan ook hoe oud? 8 jaar nu ofzo? Idk
Yup. Maar mijn punt is dat door de nieuwste versie van iOS het toestel super traag is geworden en ik van apple niet zelf mag bepalen om te downgraden.
Dat vertragen is grotendeels een probleem uit het verleden. iOS 10 draait naar het schijnt prima op de iPhone 5, 5C, 5s enzovoort. De iPhone 5 dateert uit 2012.
Naar het schijnt = wel degelijk ;) heb m hier op m'n 5S, super smooth en vloeiend.

M'n iPhone 4 (geen S) trok iOS 9 inderdaad ook erg slecht (of was iOS 8 de laatste voor de 4 ... weet niet precies meer...).
iOS 7 op een iPhone 3GS, hoe heb je dat gedaan?
is idd 6 oid, ik had de versie verkeerd.
Dat heeft niet per se te maken met de eigenlijke performance van je device maar wel hoeveel prioriteit de UI krijgt.

Je moet maar eens een webpagina openen in safari in iOS en je vinger op het scherm houden.....
Ik typ dit nu op m'n iPad Mini 4 .... wat moet ik zien dan? Behalve dat ik dan tekst kan kopiëren of laten voorlezen of kan opzoeken via Google? (Oprechte vraag, want als ik m'n vinger hier op een blanco stuk pagina houdt gebeurd er helemaal niks bijzonders?)

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 9 september 2016 20:52]

tijdens het laden van de webpagina, weliswaar.
Althans, dat was tot voor kort alleszins, heb de laatste 2 generaties iDevice niet meer onder ogen gehad.
Ik merk nog steeds niks... contextgevoelig menuutje dat opent, maar de site en pagina's laden gewoon.
Dat is het 2e gedeelte waar hij alle apps weer langs gaat, vrijwel alles staat nog in het ram. Ook al is het 'maar' 2GB
Bijzonder interessante 'real life' -benchmark. Die vergelijking kon ik nog niet. Eerlijkheidshalve moet wel duidelijk zijn dat het Note 7 model de SD820 SOC had en niet de in NL gangbare Exynos 8890. Of het echt een verschil had gemaakt blijft natuurlijk te bezien.
Nee, genoeg gelijkaardige testen met de exynos.
Bij de Galaxy S7 maakte het erg veel verschil, dus daar ben ik ook benieuwd naar!

https://www.youtube.com/watch?v=233f0ewFWGk
De S7 of Note 7 legt het zelfs af tegen de OnePlus 3, en dat toestel kost meer dan de helft van de S7. https://www.youtube.com/watch?v=9AY5tRg1Wo8

[Reactie gewijzigd door downcom op 9 september 2016 13:37]

Goed kijken!! dit is een S7 vs Oneplus 3!!! Geen Note 7!
De S7 is eigenlijk net zo snel als de Note 7. Zelfde processor, etc.
Dan nog.. er zijn namelijk 2 verschillende..
Sterker nog in praktijk is die op bijna alle gebieden 40% trager, dat is me nog al wat. Ach de meeste mensen kijken toch naar specs maar dat zegt in dit geval erg weinig.
De Note heeft dan ook heel veel extra features boven op standaard Android. Mensen kopen een Note voor wat je er met kan doen, niet persé omdat die al dan niet op specs of in het echt de snelste is.

Op dat gebied biedt de Note toch veel meer meerwaarde t.o.v. een iPhone Plus wat in essentie toch gewoon een grotere iPhone blijft met weinig unieke features.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 9 september 2016 13:08]

Aleen de app opstarten vind ik nu niet bepaald een totale indicatie van prestatis. Natuurlijk is het fijn dat apps snel opstarten, maar is vooral afhankelijk van de snelheid van de opslag. De hele test gaat compleet voorbij aan de prestaties binnen de apps zelf.
mijn galaxy alpha (1280x720) is ook sneller met games laden/ opstarten dan b.v. een Galaxy S6 (2560x1440)
Terwijl de S6 betere hardware heeft.

Maar ik heb toch liever die S6.
Wie zegt dat ze zelf steken hebben laten vallen op de QA? Voor zover ik weet maakt Samsung zelf geen batterijen maar wordt dat werk uitbesteed. Als er dan 1 slechte batch tussen zit terwijl al de rest wel in orde is (slechts een zeer klein percentage heeft effectief problemen) dan is het in de eerste plaats de fabrikant van de batterijen die in de fout is gegaan.

En aangezien het defect zich pas na enkele weken lijkt te manifesteren kan je het al helemaal niet simpelweg op QA steken.

Het snel te bekrassen glas is een gevolg van het nieuwe Gorilla Glass dat weliswaar beter bestand is tegen een val dan vroeger maar daardoor ook van een iets zachter materiaal is gemaakt. Ik neem aan dat de homeknop van een gelijkaardige coating is voorzien.

Een bootloop kan wijzen op een defect in de hardware, daar heb je garantie voor. De vertragingen duiden dan weer op een softwareprobleem en dat kan men gelukkig er uit patchen.

Het "lekken" van licht is mogelijks zelfs een ontwerpkeuze geweest daar je in dit toestel niet eens een backlight hebt die kan gaan lekken.

De S-pen blijft blijkbaar een probleemkind, ook vorige iteraties hadden er problemen mee. Benieuwd of dat ook onder garantie zal gedekt worden.
De betreffende batterijen worden gemaakt door een andere tak van samsung en derde partijen, het is niet duidelijk van welke leverancier de problematische batch is.De problematische batterijen zijn dus van een Samsung tak zelf, zie andere reacties.

Dus de telefoon is niet meerdere weken goed getest, lijkt mij verstandig dat ze de toestellen juist testen met de meest brakke opladers die te krijgen zijn, aangezien die toch wel gebruikt gaan worden door eindgebruikers.

Snel bekrassen heb ik geen mening over, de showmodellen hier zien er in ieder geval nog perfect uit, dat is wel eens anders geweest bij andere telefoons.

Ook de bootloop had beter getest kunnen worden van tevoren. Garantie is een noodoplossing, niet iets waar ik persé gebruik van wil maken. ( hebben gamedevelopers ook een handje van, een brakke ***game uitbrengen en daarna lekker patchen )
Die vertragingen gaan nooit meer gepatched worden, is nu al zolang als Samsung telefoons maakt het probleem bij de modellen die ze op de markt brengen.

lekken van licht zie ik niet op het demomodel.

''De S-pen blijft een probleemkind'' Dit is onacceptabel, dit is al het zoveelste model met een s-pen, doe het goed of doe het niet, ze hebben jaren kunnen oefenen met een pennetje.


En nee voordat je dat denkt, ik ben geen Apple fanboy ( momenteel nog een HTC One m8 ) ik was zeer geïnteresseerd in de note 7 maar ik denk dat het hem toch niet gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Mschrijver88 op 9 september 2016 12:35]

Een andere tak van Samsung is niet echt een excuus. Zelfs als het ingekochte batterijen waren (Apple koopt ook zo veel in, oa van Samsung) hadden ze het moeten merken bij kwaliteitstesten. Zoals jij zegt, testen die dingen, onder brakke omstandigheden met slechte laders, in hoge temperaturen, in lage temperaturen, onder hoge luchtvochtigheid etc.

Jammer want Samsung zet zich wel neer als goed merk tegenwoordig. Ze begonnen allemaal met low budget electronica, maar tegenwoordig is het allemaal op design en ik denk dat ze de grootste concurrent van Apple zijn met hun flagships?
ik heb gisteren uitgerekend dat catastrofaal falen in de eerste maand bij ongeveer 0.002% van de toestellen gebeurt.
zo'n klein risico valt niet op te testen.
je kan zo 5000 toestellen/batterijen uitgebreid testen zonder ooit problemen te hebben.
Knap dat jij dat kan uitrekenen: jij werkt bij Samsung aan het terugroepprogramma of zo? Samsung zelf noemde overigens een ander cijfer (0,1% batterijen met een probleem) dacht ik. Er zijn er op een bepaald moment, al enkele dagen na de release, zogezegd 35 ongevallen gerapporteerd, maar die teller staat heus niet stil: er zijn ongetwijfeld nog veel toestellen in omloop (vandaar dit topic...). Bovendien is het niet omdat een toestel de eerste dagen niet ontploft is, dat er geen foute batterij kan inzitten (en binnen 2 jaar ontploffen bijvoorbeeld).

Het is nog maar de vraag of het echt over "fouten" gaat. Het gaat waarschijnlijk over toleranties die niet gerespecteerd werden, waardoor een bepaald aantal batterijen buiten de getolereerde waarden komen. Dit kan je dikwijls detecteren door te meten welke de standaarddeviatie is van een sample. Als die te breed is, kan je besluiten trekken over de ganse populatie en op basis daarvan besluiten dat er een risico is dat bepaalde exemplaren buiten de acceptabele grens komen.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 9 september 2016 12:44]

over de periode heb je enigzins gelijk(ik rekende een maand, i.p.v 2 weken) dus 0.004% klopt beter.

2 miljoen verkochte telefoons(werdt ergens gemeld dat de terug roep actie 2 miljoen telefoons betrof)
verder heb ik "40 bekende problemen" gegokt op basis van de door Samsung bevestigde incidenten(35) en de paar extra meldingen van deze week.
in het ergste geval kan dit 70 incidenten in een maand zijn, maar dat is minder dan een honderdste procent dat ik er naast zou zitten.
hierbij stel ik dan mijn percentage bij tot "0.004-0.007%"

en mijn bericht ging niet over uiteindelijke uitval, maar over de testbaarheid van het batterij probleem.
om dit probleem te kunnen ontdekken tijdens hun testperiode hadden ze in de richting van 100.000 telefoons een jaar moeten testen.

en ik zei ook "ongeveer", als in "dit is een ruwe schatting op basis van informatie uit verschillende bronnen"

en die 0.1% is door nieuwssites/lezers verzonnen, toen Samsung met "minder dan 0.1%" kwam.
hierbij maakte Samsung een royale marge zodat ze niet ineens voor gek staan als er deze week 100 telefoons de lucht in gaan.

[Reactie gewijzigd door thedicemaster op 9 september 2016 13:28]

Je cijfers zijn erg onbetrouwbaar. Dat er 2 miljoen telefoons teruggeroepen zijn, betekent absoluut niet dat er 2 miljoen verkocht zijn, zeker niet in de launch phase: in het cijfer zitten ook alle verstuurde maar niet verkochte telefoons (onderweg, in groothandelslocaties, in winkels etc...). Dat kan gemakkelijk een miljoen telefoons zijn voor een product dat net gelanceerd is.
En je denkt toch niet dat elk probleem nauwkeurig geregistreerd wordt en bij jou bekend is..? Bovendien is het niet omdat een telefoon nog niet ontploft is, dat het geen probleemtelefoon is. Jouw cijfers houden helemaal geen rekening met telefoons die in de toekomst nog zullen ontploffen. Het zou best kunnen dat bijvoorbeeld bij veroudering van de batterij er véél meer telefoons ontploffen.
Dat Samsung het houdt bij "minder dan 0,1%" lijkt me een betrouwbaardere basis dan jouw schattin op basis van persberichten en het zou best nog kunnen een positieve voorstelling van de zaken zijn.

Los van het feit dat je uitgangspunt over het aantal telefoons met het probleem volledig onbetrouwbaar is, denk ik niet dat je begrepen heb wat ik schreef over het testen: je hoeft niet meteen een probleem in je test-sample te hebben om te weten dat er in de populatie van producten problemen zullen zitten. Een goede testmethode test immers niet alleen het product, maar verifieert ook of het productieproces binnen bepaalde toleranties is gebleven, met een te verwachten verdeling van de resultaten. Afwijkingen van de verwachtingen kunnen duiden op onderliggende problemen en defecten in de populatie.
Mijn kennis van productie-statistiek is inmiddels meer dan 25 jaar oud, maar ik veronderstel dat men inmiddels niet alleen de statistische methodes heeft, maar ze ook beter kan toepassen...
Een andere tak van Samsung is niet echt een excuus. Zelfs als het ingekochte batterijen waren (Apple koopt ook zo veel in, oa van Samsung) hadden ze het moeten merken bij kwaliteitstesten. Zoals jij zegt, testen die dingen, onder brakke omstandigheden met slechte laders, in hoge temperaturen, in lage temperaturen, onder hoge luchtvochtigheid etc.
Deze testen zijn altijd steekproeven, je kunt niet alles testen.
En sommige testen zijn levensduurtesten producten die die test ondergaan hebben wil je niet meer verkopen omdat ze een verminderd capaciteit zullen hebben.
Sinds wanneer heeft design iéts te maken met kwaliteit? :o
Samsung SDI was de leverancier van 70% de batterijen, alleen die hadden dit probleem. De 30% Chinese batterijen van ATL hadden dit probleem niet, in China is kennelijk ook geen terugroepactie. Samsung Electronics gaat ze niet meer bij Samsung SDI kopen voortaan. Bron oa hier.

Datzelfde Samsung SDI levert BMW (dus ja, Samsung is best wel een batterij leverancier!) , en bouwt een megafab in Hongarije van ¤350 miljoen oa om BMW niet meer vanuit Korea te hoeven leveren, zie cnet.

Leuk weetjes: In 2015 had Samsung SDI qua 'lithium auto batterijen' een marktaandeel van 5%, hun grote Koreaanse concurrent en het bij Tweakers bekende LG Chem aanzienlijk meer met 13% (die maken vast ook hun eigen telefoonaccu's), Tesla leverancier Panasonic leidt met 41%. Bron hier. In auto's gaat sinds 2014 meer lithium dan in smartphones, tablets en laptops samen, bron: hier.

Niet bindend advies: Neem je electrische BMW niet mee in het vliegtuig :)

[Reactie gewijzigd door kidde op 9 september 2016 08:16]

Een zeer klein percentage? Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Op een afzet van miljoenen hebben we het dan over duizenden toestellen die kunnen exploderen.

En lightbleeding bij zwart op een oled scherm een designkeuze? Nah. Het idee van Oled panelen is juist dat ze dat niet doen bij zwart.
bij lcd test je lightbleed het best bij een zwart scherm omdat je dat het lekkende licht het best kan zien.
Het is onmogelijk de de note bij een compleet zwart scherm dit issue vertoond, er zullen om zijn minst een paar pixels aan moeten staan om licht te kunnen lekken.

anyway, ik zeg dus niet dat er geen light bleed issue is, maar bij een zwart scherm ga je dit echt niet zien, waarschijnlijk het best te zien bij de weergave van "net niet zwart" dan moeten alle pixels wel aan de bak, en piept het licht aan de zijkant eruit
(door de slechte coating van de behuizing naar verluid)
Je hebt gelijk dat je het niet zomaar op QA kunt gooien. Maar ze maken 30 70% van de accu's zelf, en juist die ontploffen.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 9 september 2016 07:45]

En verder doet het er helemaal niet toe wie de accu's maakt als het om kwaliteitscontrole gaat. Iedere batch, ongeacht de afkomst, dient op eenzelfde manier gecontroleerd te worden.
Ja, maar dan nog glipt er wel eens wat doorheen.
Samsung gebruikt accu's van meerdere toeleveranciers in de Note 7, waaronder van zijn eigen accutak SDI.
Ze maken dus wel degelijk zelf batterijen
Wie zegt dat ze zelf steken hebben laten vallen op de QA? Voor zover ik weet maakt Samsung zelf geen batterijen maar wordt dat werk uitbesteed. Als er dan 1 slechte batch tussen zit terwijl al de rest wel in orde is (slechts een zeer klein percentage heeft effectief problemen) dan is het in de eerste plaats de fabrikant van de batterijen die in de fout is gegaan.
Daar heeft de consument niks mee te maken dat het een toeleverancier was. Als je werkt met toeleveranciers dan ben je zelf ook verantwoordelijk voor een goede QA op deze componenten.

Dat er een slechte partij tussen kan zitten kan altijd gebeuren natuurlijk. Maar een klant heeft er niks mee te maken of je toeleveranciers als dan niet de juiste kwaliteit leveren.
Ze hadden het perfecte toestel om de concurrentie met praktisch elke telefoon aan te gaan en in vele gevallen ook met (gemak) te winnen.

- batterij ontploft
- scherm dat snel kan bekrassen
- idem voor de homeknop
- onverklaarbare vertragingen
- bootloop
- S-pen die vast kan komen te zitten wanneer deze te hard wordt ingedrukt om 'm eruit te halen
- lightleaks van het scherm (kennelijk alleen bij de zwarte kleur...)
Niet bepaald een telefoon waarmee je met gemak de concurrentie kunt verslaan.
Vind je nu zelf na het opnoemen van je eigen lijstje ook niet dat je reactie eigenlijk wel een heel hoog fanboy gehalte heeft?
Wauw. Selectief quoten is ook een vak kennelijk. Als je per se een android toestel wil dan had dit wel degelijk de beste android telefoon kunnen zijn. Ware het niet dat er helaas te veel problemen mee zijn die je niet kan negeren.
Het gaat gewoon in de eerste zin al fout:
het perfecte toestel om de concurrentie met praktisch elke telefoon aan te gaan en in vele gevallen ook met (gemak) te winnen
Dat is gewoon onzin. Het is (op papier en even los van de genoemde problemen, ik heb 'm zelf niet in handen gehad, laat staan gebruikt), ontegenzeggelijk een high-end toestel. Maar de vorige Note versies waren in hun tijd ook allemaal high-end toestellen, en desondanks loopt/liep niet iedereen met een Note rond, het is denk ik niet eens ooit de telefoon met het grootste marktaandeel geweest. Oftewel: ze zijn de concurrentie met al die andere telefoons aangegaan, maar die hebben ze zeker niet gewonnen, laat staan met gemak, en ik verwacht dat dat bij de Note7 niet anders zal zijn.

Dan kun je naar een lijstje met specs kijken, daar de dingen tussenuitpikken die jij belangrijk vindt, en vervolgens op basis daarvan zeggen dat de Note7 de beste is, maar dat is nogal kort door de bocht.
Als ik nu een nieuwe telefoon zou kopen, zou dat hoogstwaarschijnlijk geen Note7 zijn, omdat die op de punten die ik belangrijk vind, simpelweg niet de beste is.
Het is heel simpel: Niet iedereen heeft dezelfde wensen/eisen/budget, en wat de beste telefoon is, verschilt dus per persoon.

[Reactie gewijzigd door tympie op 9 september 2016 10:19]

Zelfs als alles perfect zou werken is er niet iets als "de beste android telefoon". Het hangt helemaal van de toepassing en de klantwensen af. Als ik thuis op de bank zit is een groot toestel handig. Op mijn fiets zet ik liever een smartphone met klein scherm op het stuur. Die grote voldoet dan helemaal niet.
Deze punten kwamen pas aan het licht na de reviews en de leveringen aan de consument.
Afgezien van de performance (de iPhone 6s en nu al helemaal de 7) was het een telefoon die op bijna elk vlak beter is/was dan de concurrentie.
Als je denkt dat je op een spec-sheet, en puur op basis van hardware, kan aflezen wat het beste toestel is, dan kom je inderdaad tot dat soort conclusie. De kwaliteit van een toestel (=hardware + software) kom je pas te weten na (eventueel intensief/langdurig) gebruik. Wat dan het beste toestel is, is overigens een persoonlijke evaluatie, niet iedereen hecht evenveel belang aan dezelfde eigenschappen of heeft dezelfde requirements.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 9 september 2016 12:32]

Die homebutton die snel krast is niks nieuws:
http://www.phonearena.com...er-easy-to-damage_id80619

Maar goed, als ik moet kiezen tussen een fysieke button of een touch rondje dat trilt weet ik het wel. Dat krassen zal bij normaal gebruik wel meevallen, zo dom zijn ze daar nou ook weer niet.

Dat Samsung zo negatief in het nieuws is zal hen wel pijn doen maar ze zijn groot genoeg om daar op een juiste manier mee om te gaan en er weer bovenop te komen, wellicht komen ze nog met een leuke stunt.

De S-Pen die vast komt te zitten als je te hard drukt? Tja als ik te hard druk op de knoppen van mijn laptop gaan ze ook stuk. Het is maar hoe je er mee omgaat.
Ik heb de S7 edge 3 weken en helaas valt het krassen niet mee. Ik ben voorzichtig met hardware, maar gebruik het intensief. Ik heb al krasjes op mijn home button.
Apart, ik heb de S7 edge nu 4 maanden ofzo en ben er niet voorzichtig mee. Nog geen enkele kras op mijn home button ondanks intensief gebruik.
Ik heb de S7 Edge al 5 maanden denk ik (eerste week), en mijn screenprotector is erg bekrast. De homebutton die onbeschermd is is gek genoeg krasvrij.
Dat is een pijnlijk lijstje aan defecten, ik dacht dat het enkel de batterij was (logisch dat hierover het meest wordt gerapporteerd natuurlijk).

Hebben ze eigenlijk al een foutloze uitvoering gemaakt van de S-pen? Hier hebben ze toch ook al de nodige steken laten vallen...
Zolang het nog software gerelateerd dingen zijn zijn ze vaak op te lossen met een update vanhet OS. De hardware dingen dat is ff een lastige uiteraard. Nou is het natuurlijk niet zo dat b.v. Apple altijd foutloos zijn nieuwe modellen introduceert, daar zitten ook wel dingen tussen als slechte batch accu's, hij buigt krom enz...

Hopelijk is de volgende batch beter, maar dat het ze klanten gaat kosten is zoals altijd onvermijdelijk. En zolang ze de afhandeling van de garantiegevallen / slechte modellen goed doen kun je ook weer een hoop goodwill kweken.
Ik heb hier nog een Note 3 waar de s-pen in ieder geval nog nooit problemen heeft opgeleverd.
Bij dit model "trek" je de pen er uit met je nagel en maakt het niet uit hoe je deze terug plaatst.
Hebben ze eigenlijk al een foutloze uitvoering gemaakt van de S-pen? Hier hebben ze toch ook al de nodige steken laten vallen...
Ik heb zelf een Note 2 gehad, en voor zover mij bekend is, waren daar geen problemen mee. Die kon dan ook onmogelijk omgekeerd of te diep erin, tenzij je hem eerst ging bijvijlen ;)
Met een dergelijke lijst van issues zou ik willen stellen dat het toestel verre van perfect is en eerder nooit uitgebracht had mogen worden.
Gezien de prijs van het toestel zou je verwachten dat Samsung niet beknibbeld op de QA. Dat en het imago dat Samsung heeft met betrekking tot updates zorgen er hopelijk eindelijk eens voor dat ze hun zaakjes op orde brengen.
Volgens mij laat Samsung al jaren steken laten vallen. Ik vindt altijd bijzonder dat iedereen vol spanning naar Apple kijkt en na de presentatie het merk helemaal door de grond heen te boren. Apple zou niet neer innovatief zijn enzovoort. Persoonlijk vindt ik dat Samsung helemaal niks innovatief doet, zowel hardware gebied als software gebied. Samsung is een bedrijf graag hun producten verbeterd en kijkt naar anderen. Samsung zou bijvoorbeeld nooit durven om de audiojack weg te halen, maar het merk Apple weer wel. Apple zorgt er nu voor dat de markt kwa koptelefoons helemaal wakker wordt geschud. Jaren lang kon je geen goeie draadloze koptelefoons kopen, maar nu wordt dat wel anders. Merken van koptelefoons willen de boot niet missen, want als merk x een koptelefoon uit brengt, dan is merk b te laat en missen ze inkomsten. De markt is eindelijk wakker geschud.
Jaren lang kon je geen goeie draadloze koptelefoons kopen, maar nu wordt dat wel anders.
Elk zichzelf respecterend merk heeft anders toch wel draadloze hoofdtelefoons. AKG, Bose, Beats, Parrot, Phililps, Plantronics, Sennheiser, Sony, ...
Geen van deze merken maakt goede draadloze koptelefoons volgens jou?

Sennheiser heeft met zijn momentum 2 wireless anders een aardig goed exemplaar, en de QC30 van Bose is ook zeer goed onthaald. Tenzij je bedoelt dat het alleen goed is wanneer er een aangevreten appel opstaat, zou ik toch zeggen dat het aanbod al niet slecht was.
"zou ik toch zeggen dat het aanbod al niet slecht was."

En nu komt ook de vraag...
Draadloos is troep. Kabeltjes hebben nooit plotseling signaalverlies of connectieproblemen. Gewoon inpluggen en gebruiken. Zoals die draadloze muizen en toetsenborden, moet ik ook niks van hebben. Altijd dat gerommel met batterijen en verbindingen. Ik heb die beneden voor de mac mini naast de TV en vind het vreselijk, maar kabels naar de AV-hoek is ook niet zo praktisch. Voor een desktop, laptop of telefoon, waar je het apparaat naast je hebt, zou ik ze echter nooit willen gebruiken. Net als wifi, dat werkt ook altijd zo vlekkeloos... not |:(

Prima voor jou hoor, als je draadloze apparatuur fijn vind, maar ik wil het niet opgedrongen krijgen. Alles waar een kabel in kan gaat bij mij een kabel in. Dat werkt vele malen beter dan al die draadloze rommel. Nieuwe aansluiting voor hoofdtelefoon? Prima. Die oude analoge jack heeft inderdaad waarschijnlijk z'n langste tijd gehad (tijd voor iets digitaals zonder a/d conversieverlies). Maar draadloze oordopjes ga ik niet aan beginnen.
toch viel eergisteren ineens het rechter oortje en de knopjes van mijn bekabelde headset weg.
kabelbreuk, met draadloos gebeurt dat niet.

wel vindt ik zelf 3.5mm wel handig om te hebben.
niet alle spellen en apps kunnen overweg met draadloze headsets.
Het wordt je gelukkig niet opgedrongen.

Maar wat beteouwbaarheid betreft, daar wordt natuurlijk hard aan gewerkt. En houd er wel rekening mee dat juist dat draadloze heel veel voordelen kan hebben. Hoe vaak mijn oordopjes wel niet per ongeluk uit mijn oren zijn getrokken door dat het draadje ergens achter bleef haken!

De geluidskwaliteit van draadloze koptelefoons weerhoudt mij nog van overstappen (lossy compressie over Bluetooth), en de accuduur moet ook goed zijn, maar ik kan me zo voorstellen dat dat over een paar jaar wel goed zit. En in de tussentijd koopt iedereen die die dingen geen belemmering vinden een iPhone zonder 3,5mm jack.

Dit is ook met optische schijfeenheden en Ethernet-poorten op laptops goed gegaan (adapters zijn er gewoon).
Iemand zegt samsung? Oh ik ga beginnen over apple. Wat een nujij gehalte heeft jou reactie zeg.

De hele markt is niet meer vernieuwend. Het wordt saai. Ik vind de note 7 echter nog een soort van speciaal toestel, de enige high end met stylus. Voor de rest boeit het niks meer, paar kleine verschillen zoals lcd vs amoled, maar dat is binnen een paar jaar ook afgelopen. Misschien dat google wat leuks kan doen met daydream bij de nieuwe pixel phones.

Oh en je kan het verwijderen van je headphone jack als iets positiefs zien, is het niet. Verloopje nodig in de auto, lightning blijft minder goed zitten als 3.5mm. bij eerdere telefoons die zonder jack werden uitgebracht zag niemand het als positief. Beter hadden ze een goede dac ingebouwd.
Verloopje nodig in de auto?? Serieus?? Het is 2016 inmiddels he, Bluetooth misschien?
Oja ik ga mijn perfect rijdende auto uit 2010 inruilen omdat die geen bluetooth heeft, en een ingebouwde radio. Dom van me.
O ja, laten we vooral niet doorontwikkelen omdat sommigen nog een auto uit 2010 hebben.
Als je zo redeneert dan kunnen ze dus nooit stappen maken!
Ze kunnen moeilijk met iedereen rekening houden en dat laten meewegen in de ontwikkelingen. Zo bereik je niks.
Als ik om me heen kijk zou het me niets verbazen dat er meer auto's zonder als met bluetooth zijn in nederland. In ieder geval, welke ontwikkeling? Draadloze koptelefoons bestaan al jaren, ook goede en van hoge kwaliteit, en als geluidskwaliteit de issue is, waarom bouw je dan niet gewoon een dac in je telefoon? Als ik vele reviews moet geloven werkt dat perfect bij de zte axon 7 en lg v10.
Apple gokt erop dat over een paar jaar meer mensen een draadloze koptelefoon hebben dan een bedrade. En laten we eerlijk wezen, zolang de accuduur, het gebruiksgemak en de geluidskwaliteit goed genoeg zijn, wil iedereen liever draadloos.

Een groot probleem met huidige draadloze koptelefoons is dat de audio digitaal via Bluetooth gecomprimeerd verzonden wordt. Daar gaat verandering in komen nu sommige gebruikers gaan vragen om betere kwaliteit.

Een betere DAC in de telefoon helpt niet als het signaal digitaal de telefoon verlaat. De DAC zit dan in de koptelefoon.

Ik wil zelf (nog) geen telefoon zonder 3,5mm jack, omdat ik wel nog een paar situaties ken waarin dat niet handig is. Maar veel mensen za het worst wezen, omdat ze alleen de bijgeleverde dopjes gebruiken, en verder Bluetooth. Nu zijn de bijgeleverde dopjes dus met Lightning, dus dat zijn Apple's nieuwe klanten.

Als je wel een jack wilt, dan koop je geen iPhone 7. Zo simpel is het.
Als je wel een jack wilt, dan koop je geen iPhone 7. Zo simpel is het.
of je gebruikt het bijgeleverde lightning-audiojack verloopje.
Ja, goed punt. Is een beetje omslachtig, maar aangezien steeds minder mensen het nodig hebben, valt het allemaal wel mee.
Misschien omdat niet iedereen een modern 2016 auto heeft?
Je hebt geen moderne auto uit 2016 nodig om radio met een bluetooth te hebben hoor.
Heb jaren geleden zelfs ooit een autoradio voor 80 euro bij de Mediamarkt gekocht met bluetooth erin..werkte perfect.
Dit bericht geeft toch een ander inzicht in Apple's motivatie voor verwijderen van de 3,5 mm audiojack.
Omdat nu opeens Samsung is , gaat opeens iedereen de - punten

niet wetende elke telefoon laat steken vallen , techniek = techniek
- lightleaks van het scherm (kennelijk alleen bij de zwarte kleur...)

Oled kent geen lichtlekkage. Het is aan of uit. Mocht er nog licht te zien is, is het fout van aansturig of software. Die maakt dan geen echt zwart.
Hoe kom je dus eraan dat er een lichtlekkage is?
Het is zo jammer dat Samsung uiteindelijk steken heeft laten vallen op de QA.
Pardon ? Op hardware gebied maakt samsung al jaren inferieure ROTZOOI. Ik weiger ook maar iets te kopen waar het woord samsung op staat.
Ehm.... Ik weet niet onder welke steen jij leeft, maar qua hardware hoort Samsung bij de absolute top. Het is vaak de combinatie van software en hardware waar het niet altijd lekker loopt. In die gevallen is het juist de software die roet in het eten gooit.

Kijk maar eens naar de telefoonschermen van telefoons. Samsung is met afstand de allerbeste. Ook qua tv's horen ze al jaren tot de absolute top. Ook was Samsung de fabrikant die begon met dunne LED tv's en dit ook uiteindelijk populair heeft gemaakt. Tevens was het diezelfde Samsung die de eerste laar jaren qua design mijlenver voor lag op de overige tv fabrikanten.

Dus ok het weg te zetten als inferieure rotzooi slaat nergens op!
Is er eigenlijk geweten wie net de fabrikant is van de defecte batterijen? Kan me voorstellen, zeker moest het dan SDI betreffen, dat Samsung dit liever geheim houdt.
Volgens mij was er een paar dagen terug een artikel op tweakers/androidauthority die zei dat het idd de batterijen van Samsung zelf waren.
Ah idd, teruggevonden, thanks!

http://www.androidauthori...ung-sdi-batteries-714788/

Pijnlijke affaire voor Samsung dit, de reputatie schade, het feit dat het een intern probleem is en dan ook nog: "The recall is already expected to cost Samsung in the region of $1 billion, and the costs could keep mounting if slow sales have a knock on effect for the company’s various component businesses".
Kostbaar inderdaad. Samsung handelt echter wel snel en effectief en zo blijft reputatieschade hopelijk beperkt, hoewel het veel klanten en geld zal gaan kosten.

Heel anders dan een andere grote fabrikant die de 'touch disease' kapotzwijgt. Volgens berekeningen van iFixitblog (verkregen via repair centers) zou een 20% van de iPhone 6S modellen er nog wel eens last van kunnen hebben.. Dat is ook niet niks.
De defecte batterijen zijn van Samsung's SDI die in 70% van de telefoons zit. De overige telefoons worden geleverd met batterijen van de Chinese ATL en die hebben dit probleem niet.
Maar toch roepen ze alle toestellen terug???
Tja, 70% is ongeveer alles, of weten ze niet welk fabrikaat accu in een geproduceerde telefoon zit...
Als je 30% van de klanten voor een terugroepactie kan behoeden, door even het serienummer te laten checken, dan doe je dat toch? Weet dat de mensen die hun toestel terugsturen waarschijnlijk het recht hebben om de koop nietig te verklaren, tenzij ze een vervangtoestel zouden krijgen (wat volgens mij niet het geval is). Dat gaat dus veel klanten kosten.
In principe zou dat mogelijk moeten zijn.
Als in elk serie nummer de onderdelen nummers type productent etc worden bijgehouden. Die lijst kan je dan gewoon op het internet gooien waar de klant kan checken. De hele terug roep actie lijkt mij dat het niet zo is.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 9 september 2016 09:27]

Dat zou wellicht een betere actie zijn ja. Aan de andere kant: mogelijk neemt Samsung het zekere voor het onzekere.
Je kan natuurlijk moeilijk gaan doen richting je klanten om slechts een deel terug te gaan roepen, maar dan moet je klant gaan uitzoeken of hij hem op moet sturen. Het kan ook zijn dat er nog andere hardware fouten zijn die tegelijk worden opgelost.
Het is als klant toch gemakkelijker om op een website even een serienummer in te geven, om te checken of je toestel een probleem heeft, dan om sowieso je toestel in te leveren, lijkt me?
Je zou inderdaad gaan denken dat er meer aan de hand is.
in de markten waar de note 7 all verkocht is biedt Samsung ook een IMEI check aan op hun website waarmee je kan controleren of je batterij veilig is, of terug moet.
Ok, dat had ik nog nergens gelezen, heb je een bron?
http://www.samsung.com/hk/note7checking/
http://support-cn.samsung.com/note7checking/en.html
de amerikaanse versie van deze pagina heeft geen check omdat alle amerikaanse telefoons een samsung SDI batterij hebben.
in china en hongkong zijn beide batterijen te vinden.
Blijkbaar is er geen register voor welke telefoon welke accu exact bevat, en laat het serienummer van de batterij nou onder een gelijmd glasplaatje zitten (op de batterij zelf dus). Bij klanten neerleggen gaat hem dus niet worden denk ik.

Je mag er natuurlijk meer achter zoeken, maar als je simpel redeneert is niet heel waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 september 2016 08:44]

Als het zou kloppen dat men niet weet welke telefoon welke accu bevat, dan is dat ongelooflijk amateuristisch. Waarom hebben toestellen serienummers denk je...? Zeker voor een storingsgevoelig element als een batterij wil je van elke batterij weten in welk toestel ze zit - batterijen hebben volgens mij ook serienummers overigens...
Ben i helemaal met je eens, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat mensen daar geen zin in hebben en denken oh die van mij is nog heel dus hij zal er wel buiten vallen (ja het gebeurt XD). Door alle toestellen terug te roepen geef je mensen die kans niet. Een terugroep actie is, naast dat het een ongelooflijk dure grap is, ook een psychologische nachtmerrie. je moet te allen tijde rekening houden met de domheid en naïviteit van je klanten en die gaat soms heel ver.

Ik gok echter dat er meer aan de hand is dan alleen de accu.
Nee de Chinezen mogen hun toestel houden, die hebben zeker allemaal de ATL versie :)
Lithium batterijen zijn nou eenmaal gevaarlijke batterijen, iedereen die in de luchtvaart werkt en een Hazmat training gehad heeft weet wat de risico's zijn.

In dat opzicht is het überhaupt raar dat er ook maar iets van Lithium gewoon in je zak mee aan boord mag. Als je losse accu's vervoert via de lucht moet dat altijd in een speciale verpakking.
Dat heeft uiteraard ook te maken met het feit dat je een brand in het bagageruim natuurlijk niet zo makkelijk blust. Tot nu toe zijn lithium branden in de passagiersruimte geblust door getraind, goed oplettend, cabine personeel.

Die speciale verpakking zorgt er voor dat een brand weinig schade kan berokkenen aan andere goederen en een uitslaande brand te voorkomen is.
Ik vraag me af hoe ze dit gaan handhaven. Vroeger toen je je mobiel ook uit moest zetten en flight modus niet mocht waren er ook zat mensen die gewoon hun mobiel gebruikte.

Ze kunnen beter een verbod hanteren om zo'n toestel überhaupt mee aan boord te nemen.

Better save than sorry.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 9 september 2016 16:19]

Je kan het niet gaan verbieden. Ik vlieg jaarlijkse bijna en hoe moet ik dan mijn smartphone/tablet meenemen?
Niet fantastisch veel rekenkracht, krassende gorilla 5 glas en dan ontploffende batterijen (37 gevallen bekend). Dit gaat klanten kosten.
Ik begrijp het al te goed dat het gevaar kan opleveren aanbord van het vliegtuig. Ik vloog ook en had tijdens mijn vlucht mijn smartphone in fly mode (vliegstand) mag je ook al niet filmen tijdens de taxieen en opstijgen (heb ik toch gedaan die steward komt mij vertellen dat ik uit moet zetten terwijl mijn buurman aan de andere kant leuk aan het filmen was) Dat terwijl hij in de vliegstand stond en niets kan gebeuren er zijn zoveel YouTube filmpjes gemaakt van opstijgen/landen en taxieen

Offtopic maar: De tijd vliegt voorbij terwijl u geniet van films en ander interactief audio- en video- entertainment (gokken en internet en TV live en zelfs bellen) aan boord en dit systeem kan net zo goed in brand vliegen wat helaas ook de oorzaak was van de grote ramp bij Swissair 111. Ze waren de koeling vergeten en het systeem werd te heet en de bekabeling had een vonkje veroorzaakt een hele kleine kabel. De piloten wisten niet hoe serieuze het was totdat het te laat was en dachten dat het aan de airco lag, omdat in het kabine niets te merken was. Vliegtuig verzweg te landen omdat op laatste moment de piloten nog brandstof moesten leeg maken een van de check lists die ze stap voor stap moesten doornemen en hun leven heeft gekost. Ik had al die stappen laten voor wat het was en het toestel meteen aan de grond gezet.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 9 september 2016 10:14]

Klinkt logisch, ik las de titel en bereide mij voor om een critishe reactie te geven.
Misschien toch niet nodig ;) ;)
Gezien de eerste auto al is uitgebrand en een halve garage dankzij dit toestel, zou ik me toch iets meer zorgen maken.

Grootste probleem is, is dat er nog geen officiële terugroepactie is uitgesproken door Samsung.

[Reactie gewijzigd door z1rconium op 9 september 2016 08:41]

Officiële terugroep of niet, hoe gaan ze iedereen bereiken? Ze weten toch niet wie hem gekocht heeft als je naar de winkel gaat en zo'n ding koopt? Misschien als je m online hebt besteld, dan hebben ze je gegevens, maar er zijn veel meer manieren om aan een telefoon te komen...
Dus jij denkt dat samsung op geen enkele manier weet welk toestel is verkocht ? ik dacht dat die toestellen volstonden met bloatware - er zal vast een phone-home appje bij zitten. Of misschien een idee voor hun - stuur eigenaren een bericht via 1 van die appjes.
http://www.flyingmag.com/...ts-lithium-battery-danger

Dat waren iets meer batterijen toegegeven, maar luchtvaartorganisaties zijn als de dood voor lithium batterijen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2