Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties

Facebook Messenger heeft een miljard actieve gebruikers per maand. Dat heeft het sociale netwerk bekendgemaakt. De chatapp van Facebook bestaat ongeveer vijf jaar. De groei lijkt afgelopen jaren te versnellen.

Facebook meldde in november 2014 dat het de mijlpaal van een half miljard gebruikers op Messenger had bereikt. Met de aankondiging van woensdag van een miljard gebruikers die minimaal eens per maand de dienst gebruiken is af te leiden dat er ongeveer 25 miljoen actieve gebruikers per maand bijkomen.

Messenger is samen met WhatsApp, eveneens eigendom van Facebook, de enige chatapp die meer dan een miljard gebruikers heeft. Concurrent WeChat zit rond 750 miljoen vooral Chinese gebruikers en Line heeft er rond 220 miljoen.

Naast de mijlpaal meldde Facebook nog enkele andere statistieken. Per dag sturen gebruikers 22 miljoen gifjes naar elkaar, terwijl chatters op moederdag er driehonderd miljoen bloemstickers verzonden. Messenger kwam voort uit de overname van chatapp Beluga, een babbelapplicatie van drie oud-Google-medewerkers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (83)

Vrij simpele groei; sinds kort kunnen via mobiele browsers geen berichten meer bekeken worden. Er wordt hard gelinkt naar de app messenger. Dus via mobiele devices geen andere optie meer dan de app.
Heb een crappy telefoon die al heel langzaam is, laat staan als ik de Facebook app installeer.

Via http://mbasic.facebook.com kun je nog wel messenger bereiken
Top, thanks voor de link _/-\o_
"Desktop versie opvragen"...

krijg op mijn tablet en crap telefoon nagenoeg de zelfde website, enkel met en zonder chat respectively voor desktop en mobile user-agent...

https://s31.postimg.org/e8dus6luz/image.jpg

[Reactie gewijzigd door kn0ppers op 20 juli 2016 23:34]

Ik vind het een enorme naai actie van Facebook. Daarom boycott ik ook de Facebook Messenger app. Die app komt niet op mijn telefoon. Als mensen mij een bericht sturen, wachten ze maar lekker tot ik hem via de desktop gelezen heb.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 20 juli 2016 18:18]

Ik doe net hetzelfde. Ik wil messenger of de facebook app niet gebruiken, en ga dat ook niet doen. Batterij en flashgeheugen vreters allebei
Bewijs van batterij en geheugen? Vergeleken bij andere apps zoals Telegram of WA?
Dit gaat niet over vergelijken met andere apps, want die gebruik ik helemaal niet.
Wat een geëmmer over 'door de strot geduwd', notificaties, batterijslurpers en ga zo maar door. Wie verplicht je om Facebook te gebruiken? Als het echt zo erg is, verwijder het dan gewoon. Ik vind Facebook messenger een prima applicatie, zeker om met oude contacten, of buitenlandse kennissen in contact te komen. Je opent de app, leest je bericht en verzendt er een retour.

Is dat zo erg? En als hij zoveel batterij slurpt, dan laat je de app toch niet op de achtergrond draaien? (wat ik met mijn Lumia 950 doe) Alhoewel Facebook Messenger <1% zit bij mij... ;)
Het geemmer over door de strot duwen is wel degelijk terecht omdat de app nooit nodig was en is. De functionaliteit is gewoon aanwezig in de browser versie, maar is disabled voor mobile users sinds kort. En waarom? Omdat de app veel meer permissies eist en ze dus meer data kunnen minen.

Ik werk nog steeds alleen in de browser, desktoppagina laden en alles werkt zoals vanouds dus ja, de app wordt je wel degelijk door de strot geduwd omdat het voor de functionaliteit van de chat nooit nodig was, en nog steeds niet is.
Ik kan er niet aan onderuit. In mijn vriendenkring gebruikt zowel iedereen facebook. Ik gebruik het voornamelijk om dingen af te spreken ivm met mijn jeugdbeweging etc. Overschakelen naar iets anders gaat gewoon niet omdat iedereen het dan moet doen. En waarom zouden ze ook?
Dat is niet boycotten, je blijft immers de Facebook berichten functie gebruiken...
De app boycott ik wel. ;)
Ik gebruik de app Swipe, je kan daar als agent daar instellen als "Desktop". Op die manier kan je toch nog berichten op je mobiel lezen.

Ik heb allle notificaties er wel van af gezet en maak de mensen ook duidelijk dat andere manieren om mij te bereiken, zoals bv. zelfs email, veel sneller is.
Ik heb fb App niet op mijn telefoon, gebruik de Browser en mijn vriendin ook. Met de App heb ik altijd het idee dat ik dingen niet krijg te zien. En in de Browser kan je nog wel steeds chatten.
Je boycot Facebook Messenger maar blijft nog wel gewoon Facebook gebruiken? Dat komt ergens toch wat hypocriet over, alsof je ze nu mooi 'tuk' hebt. Ik zou het dus niet echt boycotten willrn noemen aangezien je de hoofd functie, Facebook, wel blijft gebruiken. Oké je geeft expliciet aan de Messenger dienst te boycotten, maar toch.

Ik heb zelf afscheid genomen van zowel Facebook Messenger als Facebook zelf. Het hypocriete aan mij is dat ik dan weer wel whatsapp gebruik; daar wil ik eigenlijk op den duur op van af. Ik vertrouw Facebook namelijk voor geen cent, ookal beweren ze niets aan whatsapp te zullen veranderen.

Ach ja de app boycotten is in ieder geval een begin, nu Facebook zelf nog Zeror ;)

[Reactie gewijzigd door stin00 op 20 juli 2016 18:22]

Zolang ze het beweren en inderdaad geen wijzigingen maken aan WhatsApp, is het toch prima? :P
Er komen ergens dit jaar, gok ik, wel nieuwe voorwaarden. Oa ivm WhatsApp Bellen en misschien wel het langverwachte assistant/company chat systeem. Daar blijft privacy mbt FB echter blijkbaar alsnog heel goed gewaarborgd, omdat je oa expliciet de keuze krijgt of je wel of geen data met Facebook wil delen en WhatsApp nog steeds geen hol over je gaat verzamelen en nog altijd niets opslaat itncob. (Al zijn ze wettelijk verplicht metadata te gaan verzamelen over telefoongesprekken.)

Dit stemde mij wel wat gerust, en is denk ik het werk van de FTC verordening; al zijn de oprichters van WhatsApp echt keihard mbt privacy bescherming, dat is ook wel fijn.

Maar goed, eerst zien: dan geloven. :P
Eerst maar eens lezen wat er komt te staan. :)
Ik kan nog altijd op de berichten van fb via de fb site? Ik kreeg alleen een banner bovenin in te zien met de vraag of ik messenger wil installeren.
Binnen enkele weken moet iedereen verplicht Messenger gebruiken wil je berichtjes blijven versturen. Stond laatst op Iculture enz.
In dat geval is het gewoon pech hebben.
Het is zeker een naai streek door Facebook, maar ik laat me niet paaien om Messenger te installeren. Dan maar alleen via de PC berichten beantwoorden, zoon haast heeft het toch niet.
Hier heb ik een leuke workarround voor, ga naar facebook in bijvoorbeeld Chrome op Android en dan vink je aan : Desktop versie opvragen.
Je blijft op de mobiele site maar kunt nu de web Messenger wel gebruiken. Ik denk er niet aan om die app te installeren :+ :+
Dit werkt inderdaad. De vraag is alleen hoe lang de desktop indeling nog te benaderen blijft via een mobiel apparaat. De messenger app komt er bij ook niet op overigens. Slurpt nog steeds behoorlijk wat batterij. Vraagt erg veel permissies ook.
Ik blijf het onzinnig vinden om daarvoor Facebook Messenger te moeten installeren, sowieso zijn zowel Facebook en Facebook Messenger gedrochten qua apps (geheugen gebruik, accu gebruik en hoeveelheid benodigde rechten). Ik gebruik daarom sinds enkele tijd de app Swipe for Facebook, erg tevreden over en de ontwikkelaar doet z'n uiterste best om het via die app mogelijk te houden om zowel Facebook te bekijken als berichten te sturen.
Hoe zit het bij deze met geheugen gebruik, en nog voornamelijker de batterij. Met de normale app ging de batterij 30℅ minder lang me :+
De app zie ik amper terug bij m'n accuverbruik (je kan zelf ook bepaalde instellingen zo zetten dat de app nog zuiniger is) en geheugen gebruik is minder dan de officiële app.
Ja leuke keuze die ze natuurlijk mogen maken hun site hin regels.
Maar ik trap er echt niet in. Geen zin in zo'n Track en Trace app die mijn accu helemaal leegtrekt.
Snap vanuit facebook zijn kant wel waarom ze zo hard pushen, maar om daar als consument blij van te worden, nah niet echt.
Echt gebruiksvriendelijk is het ook niet. je dwingen een app te gebruiken voor een stukje van je site.
Je punt m.b.t de consument klopt klaarblijkelijk niet. Dat is te lezen in het bovenstaande artikel. 1 miljard gebruikers. Het lijkt erop dat consumenten er gewoon vol gebruik van maken.
sinds kort kunnen via mobiele browsers geen berichten meer bekeken worden.
Ik snap dit steeds terugkomende verhaal maar niet. Tot de dag van vandaag gebruik ik de messenger via mijn browser op mijn mobiel. Wellicht ligt het aan het feit dat ik bij FB altijd de optie (in Chrome) 'Desktopversie opvragen' aanvink.

LG Nexus 5, Android 6.0.1, Google Chrome
Opera Coast is hier dus echt een geniale oplossing voor.
Maar ook met Dolphin kan het, door desktop modus an te zetten en eventueel je browser signature te spoofen... doet ie net alsof t Firefox dekstop is.
Dit is idd een goede oplossing. Echter ging mijn comment (hoewel niet duidelijk omschreven wellicht) vooral over het algemene gebruik. Veruit de meeste mensen zullen niets van spoofen afweten, of het knopje 'desktopversie...'. En dat verklaard m.i. een groot deel van de groei.
Daar begrijp ik eerlijk gezegd niet veel van. Het is een verschrikkelijk app die ook nog eens de randjes opzoekt wat betreft privacy.
Welke privacy? Dat is zoiets van het verleden van bompa zijn tijd...
Ergens is dat waar, maar dat neemt niet weg dat je nog kritisch naar ontwikkelingen kan kijken en ze in twijfel mag trekken.
Omdat Facebook sowieso al meer dan een miljard gebruikers heeft en ze de messenger app echt hard hebben lopen pushen. En het is ook wel makkelijk, omdat de contacten zelden outdated zijn. Ik heb bijvoorbeeld best wel een aantal vrienden die veel in het buitenland zitten en om de haverklap een nieuw nummer hebben, of tussen 2 nummers wisselen afhankelijk van waar ze zijn. Met Facebook weet ik tenminste zeker dat m'n bericht gelezen wordt. Hoewel ik me ook erger aan de traagheid en interface van de app neem ik dat voor lief.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 20 juli 2016 17:43]

Denk je? Dan ga je van dit bericht helemaal schrikken:
http://www.fin24.com/Tech...s-security-fears-20160720
Ik ook niet. Gebruik mobiele webversie van fb... Kan nog geen eens dm's lezen (redirect naar play store)

[Reactie gewijzigd door glashio op 20 juli 2016 17:55]

Want Google en WA doen dat niet? Als je je zorgen maakt om je privacy kan je beter de kabel doorknippen en je telefoon in de plomp gooien.
Nee hoor, gewoon niet Facebook en Twitter en meeste Google Apps gebruiken (blokkeren), en dan heb je nog aardige privacy, vooral ook als je GPS en zo uit zet :)

Facebook en Twitter en Google Apps heb je helemaal niet nodig, ik heb met mijn vrienden en veel familie geen Facebook en Twitter en Google Apps nodig om contact met hun te hebben en met hun om te gaan, en vind het ook helemaal niet nodig.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 juli 2016 01:37]

Dus 1/7de van de hele wereld gebruikt FB messenger?
Ik geloof er niets van.
Facebook doet er alles aan om iedereen Messenger op te dringen. Ik heb hem niet en open de webpagina mocht iemand mij een facebook message sturen (wat redelijk weinig voor komt)

Ik kreeg laatst een notificatie dat een bekende wilde chatten, open de web-pagina: niks!
Was gewoon een poging om me de messenger app te laten installeren.
Ze hebben nóg een methode gevonden om Messenger door je strot te duwen. Niet door mijn strot overigens.

Als er berichten zijn, toont de Facebook-app een notificatie plus een nummer dat het aantal berichten toont - zoals het altijd was. Echter: die teller kun je niet resetten - ook niet als je vanuit een desktop browser de berichten opent. Dat zou bij de gebruiker irritatie opwekken en de gebruiker uiteindelijk 'knakken' zodat deze 'braafjes' de Messenger-app installeert.

Ik loop zelf al maanden rond met een rode 6 in beeld van de Facebook-app en ik vind het prachtig!
denk je dat het veel uitmaakt of je de messenger app installeert terwijl je al de FB app zelf hebt?
Absoluut. FB Messenger is een enorme battery hog namelijk... En wil een schat aan extra permissies en wat privacy gelazer.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2016 04:22]

Ok. Ik heb ze beiden niet dus had geen idee.
Ik heb voor dat soort zaken dus Opera Coast in desktop modus. :P
Works like a charm. ;) Geen messenger nodig, en die vervelende icoontjes weg. Ook de FB app zelf niet eens perse meer nodig, alleen werken notificaties niet via Coast.

Sinds kort stuurt de Facebook app je echter notificaties voor elk ontvangen bericht. Dat is mega irritant, en ik kan dit nergens uitzetten... Denk dat ik de FB app er dus idd vanaf ga gooien.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 22 juli 2016 04:21]

Als je facebook opent, dan zie je onderin ook een icoontje met een getal. Alsof er dus berichten in staan voor je. Als je daarop klikt, dan wordt je naar de store omgeleid om het te installeren.

Geen idee of er dan iets nuttigs in staat, maar dit is marketing 3.0.

Tevens, bij mij staat er al een hele tijd het cijfer 6. Ik heb messenger niet geïnstalleerd, maar mensen kunnen standaard wel messenger berichten sturen naar me ofzo.
Ik vind dat ook lastig te geloven. Het is misschien eerder zo dat ze de app aan 1 miljard mensen hebben opgedrongen, maar het zijn geen actieve gebruikers. Ik ken niemand in mijn kring die het ala whatsapp gebruikt. Mocht iemand je toch een berichtje sturen dan raad ik aan naar de mobiele facebook pagina te gaan.
Zullen ze Facebook messenger en Whatsapp altijd gescheiden houden?
Bij de overname van whatsapp hebben ze toch gezegd dat het apart zou blijven?
Inderdaad, en gelukkig komen zulke bedrijven nooit terug op eerdere beloftes.
En jij gelooft alles wat ze zeggen?

Een bedrijf zegt A en doet B wanneer dat haar uitkomt.
Genoeg techbedrijfen die hun bedrijfsplan overhoop hebben gegooid omdat bleek dat daar vraag naar was.

(MSN Messenger zou ook eeuwig zijn)
Apart zoals in vreemd?
Het zou goed kunnen dat het twee verschillende apps blijven, maar ik verwacht wel dat je op termijn wel berichtjes van WA naar FB kan gaan sturen en vice versa, zodat je maar 1 van de twee nodig hebt.
Dat gaat niet echt, FB is cloud-based; WhatsApp is dat absoluut niet. (Daarom ook geen multi-device support.) Bij WA staat encryptie altijd aan, niet uit te zetten. Bij FB zal het een speciale modus zijn, de normale modus blijft encryptieloos met alles opgeslagen in de cloud.

De platforms zijn eigenlijk gewoon niet compatible met elkaar, WhatsApp heeft een hogere veilgheid en geen opslag mechanisme.
Encrypted zou misschien nog kunnen, immers gaat FB ook Signal Protocol installeren, maar dat lijkt me teveel moeite voor weinig winst.

Van wat ik gezien heb waar WhatsApp allemaal mee bezig is, zal deze samenvoeging in ieder geval niet op korte termijn plaatsvinden... als deze ooit al plaats gaat vinden.
Ja, waarschijnlijk wel. Verschillende methodes en ondaks overlap verschillende doelgroepen en modus operandi. Ook verschillende verdienmodellen.
Sinds een aantal maanden kun je op Android geen berichten meer inzien via de webpagina van Facebook. Je wordt direct doorgeleidt naar de Play store om de Facebook Messenger app te installeren.

Ik vind de app traag en irritant. Heb sinds een paar dagen de app Disa geïnstalleerd. Deze gebruik ik nu als SMS app én ik kan er Facebook messenger mee gebruiken. Aanrader!
Op iPhone niet traag maar batterijslurper de app, echt een groot minpunt. Messenger gebruikt zo 15% in je batterij statistieken zonder veel gebruik. Whatsapp nergens last van.
Disa (Android) werkt prima voor sms, whatsapp en facebook. Gebruikt amper batterij. Enkel het opstarten gaat soms wat traag.
m.facebook > request desktop site en opgelost :)
Werkt wel, alleen de UI ziet qua chatten niet meer uit op Safari iOS.
Vrij logisch. Aangezien via m.facebook.com kan je sinds kort geen berichtjes meer sturen en moet je Messenger installeren. Nu kan je wel de desktop pagina opvragen, maar dat werkt op een iPhone in Safari het chatten waardeloos.
Idd, kut facebook. Ik gebruik alleen me telefoon nog voor alles op het internet. Word dit maar weer door je strot gedrukt pffff
Je hoeft nu juist geen Facebook account/profiel/etc meer te hebben om Messenger te kunnen gebruiken, het is uit elkaar getrokken.
Maar ze willen wel graag dat je beide hebt, als je voor het ene al afhankelijk wordt gemaakt door het andere.
Ja, maar ik wil dat niet. Ik wil gewoon in mijn browser op me telefoon berichten kunnen lezen en versturen.
Tweakers gebruik ik ook in de browser ipv de app.
'De groei lijkt te versnellen', tja ze dringen je het gewoon op wanneer je Facebook hebt. Uitzetten is niet echt mogelijk, want men kan nog steeds een bericht naar je sturen waarbij je nog steeds een APP badge krijgt te zien met het aantal berichten. Heel slim, waardoor je uiteindelijk maar messenge gaat installeren.

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 21 juli 2016 01:24]

Is dat inclusief geforceerde installaties omdat het op veel telefoons voorgeinstalleerd komt en dat het al start voordat je hem kan uitzetten in de application settings?
Het is een draak van een app die recentelijk door de strot geduwd is bij gebruikers. Ik kon geen berichten meer versturen via de mobiele website, voor twee mensen die mij via de fb app benaderen. Ik MOEST de messenger downloaden. Zo kan ik het aantal actieve gebruikers ook al laten stijgen
Niet dus, als je het via de website gebruikte was je al een actieve gebruiker.