Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 196 reacties

Op internet is een afbeelding verschenen van wat naar verluidt de GeForce GTX 1060 zou zijn. Het gaat om een referentiekaart die een behuizing en koeler lijkt te krijgen die vergelijkbaar zijn met die van de GTX 1070 en GTX 1080.

De foto van de videokaart is verschenen op Reddit en de claim luidt dat het om de Nvidia GeForce GTX 1060 gaat. De foto zou in Hong Kong genomen zijn. De videokaart bevat de tekst GTX 1060 en te zien is dat het pcb relatief kort is.

Daarnaast mist het transparante venster van de GTX 1070 en 1080. Waarschijnlijk bevat de kaart een goedkopere koeler dan de vapor chamber van die twee modellen, maar de ventilator lijkt wel identiek. Nvidia brengt twee modellen van de kaart uit volgens Benchlife: een versie met 3GB aan geheugen en een GP106-300-gpu en een 6GB-variant met GP106-400.

Videocardz meldt dat de verwachting is dat Nvidia de GTX 1060 aankondigt nadat AMD zijn Radeon RX 480 beschikbaar maakt. De officiële releasedatum van AMD zijn nieuwe RX 480-videokaart is woensdag.

Nvidia GeForce GTX 1060 Reddit

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (196)

Daarnaast mist het transparante venster van de GTX 1070 en 1080. Waarschijnlijk bevat de kaart een goedkopere koeling dan de vapor chamber van die twee modellen, maar de ventilator lijkt wel identiek.
Anders dan men verwacht beschikt de GTX 1070 ten opzichte van de GTX 1080 niet over een vapor chamber. Reden daarvoor zou de lagere TDP van de kaart zijn. Bron: Anandtech

Dat deze zal ontbreken op de GTX 1060, die een nog lagere TDP heeft, is daarmee praktisch zeker.

[Reactie gewijzigd door Gehaktbal op 28 juni 2016 14:59]

Was wel te verwachten dat Nvidia met een antwoord moest komen voor de RX480 van AMD.
Nu is het nog wachten op de reviews en benchtests om te zien welke effectief beter is om te kopen.

AMD is op dit moment ook bezig met een proces dat kleiner is dan dat van Nvidia (14nm t.o.v. 16nm)
Al heeft AMD ook nog geen RX490 aangekondigd.
EDIT: AMD heeft gemeld dat de RX490 eind 2016 komt zie hier.

Spannende tijden op de GPU markt.

Op reddit zijn ze al duchtig aan het discusieren over de kaart ;)

[Reactie gewijzigd door JeffreyGorissen op 29 juni 2016 11:04]

"AMD is op dit moment ook bezig met een proces dat kleiner is dan dat van Nvidia (14nm t.o.v. 16nm)"

Die 14 nm is finfet welke in feite groter is dan de 16nm. Dit zijn benamingen van het productieprocedé, niet de daadwerkelijke maten ;). Het verschil tussen die 2 was oa te zien in de 2 verschillende apple socs in de iphone 6, waarbij de 14nm 1-2% langzamer was dan de 16nm variant. Of dat dezelfde 16nm is als nvidia gebruikt dat weet ik zo niet, daar kan ook weer verschil inzitten.

Daarnaast is het gewoon afwachten wat de kaarten gaan doen, de uiteindelijk behaalde fps is een stuk belangrijker dan wel procedé wordt gebruikt :9
Volgens mij zijn het wel andere processen. Voor SOC's worden low power varianten gebruikt. Voor dit soort GPU's High power. Daar zitten wel verschillen in. Maar wat de verschillen zijn weet ik zo niet. Ik zit niet diep genoeg in die materie.
Die 16 nm is ook finfet.
14 en 16nm zijn namen, geen afmetingen :) dus nee echt kleiner hoeft het niet te zijn. Er wordt enkel een andere techniek gebruikt. Dus dat zou niet zoveel uit moeten maken.

Wel ben ik benieuwd naar wat Nvidia tegenover AMD gaat zetten. Echter ligt mijn keuze al vast :)
Amd gebruikt het 14nm FinFet procedé terwijl Nvidia 16nm FinFET gebruikt, dit zijn wel degelijk andere processen met andere afmetingen.
Al wil dit niks zeggen over de prestaties, warmteontwikkeling en efficiëntie, de microarchitectuur is daar veel belangrijker voor.

Duidelijk is wel dat de overstap van 28nm naar 14nm ook voor een aanzienlijke efficiëntie winst zorgt. Dit is voor beide partijen zo.
Dat is de grootte van de kleinste feature size, het zegt weinig over de grootte van de totale transistor. Dus hij heeft wel een punt.

Deze foto laat heel duidelijk zien dat het allemaal vrij relatief is.

Maar je hebt wel een punt met het verbruik. Op papier heeft Samsung een beter procedé dan bijvoorbeeld TSMC, maar in praktijk was de A9 op het grotere TSMC procedé toch wel zuiniger. Waarschijnlijk heeft TSMC grotere interconnects of iets dergelijks.
Ja het is een marginaal verschil dat klopt maar het is er wel dat verschil :D

Dat van de A9 van Apple was inderdaad anders dan verwacht. Misschien minderwaardige interconnects bij Samsung ja.

In ieder geval, het werd tijd dat er eens een stapje gedaan werd in het kleiner maken van de architectuur in GPU's, ze stonden toch lang op dezelfde grootte.
14 en 16nm zijn afmetingen van het procedé (geen namen)
Het is een maat om aan te geven wat de afstand is tussen de elementjes
Al heeft AMD ook nog geen RX490 aangekondigd.
AMD heeft zeer expliciet gemeld dat er geen 490 zal komen. De 480 is het vlaggeschip van de 4## series, de 5## series zal HBM2 gaan gebruiken en daarmee weer een hele klap sneller zijn. Alle ontwikkel effort van AMD zit momenteel daar in.
Heb je een Bron over het expliciet noemen dat er geen 490 zal komen?

Dat de RX 480 de hoogste kaart binnen Polaris is betekend niet dat er geen 490 zal komen.

Uberhaupt zouden mensen zich minder blind moeten staren op getalletjes... Vega zal in het begin van 2017 komen. Deze zullen ofwel 490 gaan heten, ofwel een afwijkende naam zoals afgelopen jaar met de Fury is gedaan.

Het lijkt me sterk dat ze een 400 lijn met enkel low-mid range kaarten uitbrengen. En dan vervolgens zoals jij het zegt een 500 serie met enkel VEGA (High end).
De uitspraak die AMD gedaan heeft is dat VEGA ook mid-range kaarten met HBM zal bevatten. Daarmee impliceren ze dat VEGA de 5## series zal gaan worden.
Nogmaals, Waar en wanneer heeft AMD deze uitspraak gedaan ?

Vega 10 word een hehoorlijke chip. Het lijkt me niet meer dan waarschijnlijk dat er zowel een XT (volledig) als een Pro (cutdown) variant komt. Als ze hiermee ook nog mid-range willen bedienen met welke GPU gaan ze dat dan doen ? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze de Vega 10 nog verder castreren terwijl ze deze ook als XT of Pro kunnen verkopen.
Ik heb die uitspraak nergens gezien... Heel graag een bron daarvan graag, want het komt naar mij nu echt over als AMD bashen voor het gewin van Nvidia.

Zelfs al zou het zo zijn, dan nog sluit het niet uit dat ze eerst gaan focussen op high-end voor Vega en dat die kaarten eerder komen.
Hij heeft wel gelijk hoor. AMD heeft Vega voor oktober op de planning staan. Er komt tot Vega niks beters dan een RX480.

http://videocardz.com/amd/radeon-rx-400/radeon-rx-490
Hij heeft geen gelijk, want de uitspraak is nooit gedaan. De conclusie die hij er aan vast hangt is dus niet waar. Zelfs al had AMD inderdaad gezegd dat er midrange Vega's komen, dan nog zegt dat gewoon niks.

Het gaat om de algemene sfeer die een selectie Tweakers nu proberen neer te zetten (niet Croga hoor). Het lijkt nu net alsof AMD geen fatsoenlijk weerwoord heeft op de 1070 en 1080 en dat de RX480 de snelste AMD GPU is. Dat terwijl AMD zelf ook gewoon heeft aangegeven dat ze zich eerst juist focussen op mid-range en dat high end echt wel komt. Tot zover is Fury nog altijd 'beter', btw.

De tegenhanger van de 1070/1080 gaat Vega worden en die ligt naar verwachting nog dit jaar in de winkels. Of die nou 4xx, 5xx of voor mijn part Fury gaat heten, dat maakt natuurlijk geen reet uit. Het gaat erom dat er over enkele maanden een AMD antwoord is. Net als dat deze 1060 over enkele maanden een antwoord op de RX480 is.
Als Vega AMD's antwoord is op GP104, wat zetten ze dan tegenover een op GP102 gebaseerde 1080Ti/Titan? Vega is zover ik weet AMD's grootste chip komende generatie.
We weten niet hoe snel Vega is, misschien is Vega wel sneller dan de 1080Ti. Maar dat vermoed ik persoonlijk niet :P
Dus ik denk dat AMD daar geen antwoord op heeft dan.
De RX490 is nog niet aangekondigd maar kan wel nog aangekondigd worden.

EDIT, Ondertussen is de RX490 aangekondigd, zie hier

[Reactie gewijzigd door JeffreyGorissen op 29 juni 2016 11:06]

Dus omdat een willekeurige gast op een forum zegt dat er geen 490 komt, waarna hij vervolgens alsnog zegt dat hij een x90 met Vega verwacht ?

Dat lijkt me niet echt een bron om serieus te nemen.
jij denkt dat ze de 490 nu nog achter de hand houden voor later?
dat lijkt me sterk, aangezien de 1080 al bijna een maand op de markt is zou dat niet erg slim zijn.
Of de kaart 490 gaat heten of niet maakt niet uit. De kaarten die met de 1080 gaan concureren komt inderdaad later. AMD heeft opzettelijk voor de strategie gekozen om eerst de mid-range kaarten uit te brengen om hiermee marktaandeel te veroveren.

De high-end kaarten VEGA komen begin 2017. Het is niet zo zeer dat ze hem achter de hand houden, het is een kwestie van prioriteiten. Het is niet heel simpel om zomaar even een paar gpu's te lanceren.
vega duurt nog wel ff, dat kan ik niet meer vergelijken met de 1080 maar noem ik next gen.
AMD heeft zeer expliciet gemeld dat er geen 490 zal komen.
Euhm... Zeker niet! Er is een forum dude die daar iets over heeft gezegd. AMD heeft daar helemaal niets over gezegd. Alleen dat Vega de concurrentie met Nvidia's huidige kaarten aan moet gaan.

Verder is het totaal niet bekend wanneer Vega precies komt (geruchten spreken over oktober of q1 2017), laat staan welke naam ze krijgen. Maakt verder ook niet uit :P
Okay bedankt heb het aangepast.
'dat Nvidia met een antwoord moest komen voor de RX480 van AMD.' die hebben ze allang.. hij heet de 1070 en zn grote broer is de 1080.. performance wise.. komt de 480 niet in de buurt..

zit ergens tussen de r9 380 en de r9 390
rond de 1:00 in https://www.youtube.com/watch?v=I1PtcKChZdk <- dit filmpje

zie je een ongeveer berekende status van de 480 compute power.

en dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=3GsJlV5ALtE

[Reactie gewijzigd door tigermonk op 28 juni 2016 11:09]

De 1070 met een prijs van ¤500 is nergens een concurrent voor de 480 met een prijs van ¤200. Je kan twee 480's kopen voor de prijs van één 1070 8)7

De 490 is de concurrent voor de 1070 en de 1060 gaat tegenover de 480 komen.
Ik zou niet rekenen op 200 euro. Het zou 200 dollar voor het 4GB model zijn. Deze week komt het 8GB model, en met de launch schaarste zal die eerder 300 euro zijn.
Zeker de eerste weken, inderdaad. Maar ik verwacht dat het 4gb model wel gaat stabiliseren naar ¤219 en het 8gb model naar ¤249 naar verloop van tijd.
Behalve dat er geen launchschaarste zal zijn :) Althans alles wijst daarop (geloof dat AMD dat zelf ook heeft verkondigd, check reddit/amd maar en Tweakers heeft er zelf ook over gepost). Verwacht maar dat de custom coolers (met een extra power pin) rond de 300 gaan zijn maar die zullen waarschijnlijk ook performen rond die prijs (dus 390x/980 performance - dat is de theorie nu). Koop ook geen launch 480 btw, geruchten zijn dat die minder performen omdat de cooler ruk is (iets wat AMD niet leert zo te zien), te heet dus wordt en OC'en geen nut heeft. Even een paar weken wachten en kijken naar de reviews van de custom cooler kaarten voordat we conclusie trekken.

P.S. lekker sneaky move van Nvidia weer 8)7 net dag voor launch even 'teasen' met de hoop enkele mensen af te schrikken om te gaan voor een 480. Ik verwacht zelf dat de 480 (uiteindelijk) beter gaat perfomen dan de 1060 - dat is de trend ook (7970 die beter performed dan de 680/770 en zelfs 780 benadert/inhaalt, 290x die nu beter presteert dan de 970, 390x die on par is met de 980, alleen de 980ti heeft zijn plaats behouden).
Ga er maar wel van uit dat hij beter performt dan de 1060 :+
'De 490 is de concurrent voor de 1070' alleen zo jammer dat ze nooit een 490 gaan uitbrengen ;)

plus het feit van 200 euro? waar haal je dat vandaan.. het is 200 dollar..

DUS 200/100x21=42 dus 242 euro INCL. btw. voor een 480 (best case senario)
dachten we van de 1070 ook..

oooh 402 euro voor FE.. (dat werd dus iets meer met 470 euro ofzo)
nu de 1070 (goedkoopste) is een MSI armor voor 496.95 ACSI computers.

[Reactie gewijzigd door tigermonk op 28 juni 2016 11:24]

Een concurrent voor de 1070 en 1080(ti) zal met vega komen eind dit jaar. Rond dezelfde tijd zal nvidia komen met een 1080ti/titan. Of er een 490 tussen zit kan niemand nog voorspellen maar die kans is goed aanwezig.
Die zijn er zat te vinden: ;)

http://wccftech.com/amd-vega-10-gpu-4096-stream-processors/

http://nl.hardware.info/n...ield-in-winkels-te-leggen

nieuws: AMD brengt in 2017 Vega-gpu met hbm2 uit

Geruchten zijn op dit moment ergens tussen october en begin volgend jaar (wellicht een deel dit jaar en deel volgend jaar?), met HBM2 en high-end.
'De 490 is de concurrent voor de 1070' alleen zo jammer dat ze nooit een 490 gaan uitbrengen ;)
Heb je daar een bron van? Het klopt namelijk niet :)
Verder maakt het niet uit hoe AMD straks Vega gaat noemen. Het is in ieder geval overduidelijk dat de 480 geen concurrentie is, zoals je in je vorige post vermeldde. Dat weer je zelf ook wel :P
plus het feit van 200 euro? waar haal je dat vandaan.. het is 200 dollar..
DUS 200/100x21=42 dus 242 euro INCL. btw. voor een 480 (best case senario)
Je vergeet de euro/dollarkoers mee te rekenen. Een prijs van ¤220/250 voor 4gb/8gb is wat we kunnen verwachten. Als de schaarste weggetrokken is zullen die prijzen vanzelf stabiliseren rond de adviesprijs.

En zelfs al gaat het ¤300 worden. Dat is gewoon nog altijd ¤200 minder dan de prijs van één 1070... Die kaart is gewoon veel en veel te duur, welke naam Nvidia er ook op plakt.

Edit aan de hand van jouw wijziging: Nvidia heeft een enorm tekort aan kaarten wat de prijs ontzettend opblaast. De geruchten over de 480 spreken over een goede beschikbaarheid. Dat maakt het verhaal al heel anders. Bovendien zijn er meerdere fabrikanten die melden dat de 379 dollar msrp voorlopig onhaalbaar is. Terwijl onder andere Sapphire al RX480's voor 199 heeft aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door Richh op 28 juni 2016 11:37]

Je kan zeker twee 480's kopen.

Vraag is alleen werkt CrossFire in elke brakke Console Port van tegenwoordig.

1070 werkt altijd voor de volle mep.
Twee 480's in plaats van een 1070 zou ik ook zeker niet per sé adviseren, inderdaad multi-GPU is eigenlijk altijd ruk. Overigens zouden twee 480's, mits CF goed werkt (wat het dus bijna nooit doet) sneller zijn dan een GTX 1080 volgens geruchten.

Het gaat puur om de prijs: zoek je een GPU van 200-300 dan kom je uit bij de 480, en zoek je een GPU van 500-600 dan kom je uit bij de 1070. Het is gewoon niet fair om de 480 en de 1070 tegenover elkaar te zetten zoals een aantal Tweakers hier doen :P
RX 480 vecht met een overgeclockte 970, en verliest het in hoge resoluties.

https://m.imgur.com/a/zgHr7
Ik heb ook zo mijn bronnen en ik kan bevestigen dat dat klopt :P al verschilt het wel per game. De tests die ik heb gezien zijn met een fatsoenlijke i7 in plaats van een i5.

Maar wat wil je er mee zeggen? Het lijkt erop dat de GTX 970 desondanks zo'n ¤50 duurder zal blijven. Terwijl je dan nog zit met het hogere energieverbruik, slechtere DX12 prestaties en het dure G-Sync ipv Freesync.

[Reactie gewijzigd door Richh op 28 juni 2016 16:01]

De 1070 is geen antwoord op de rx 480, die is 2x zo duur. Totaal andere prijsklasse dus.
Een 1070 heeft niet dezelfde prijs en niet dezelfde performance. Hoe kun je nou zeggen dat dit een 'antwoord' is op amd? Het is een totaal andere kaart. Met zo'n redenatie kun je ook de hd7950 een 'antwoord' op de 1080 noemen, want 100 euro op marktplaats en eh sneller dan 7x zo langzaam. Het klopt gewoon niet wat je zegt. Nvidia heeft momenteel niks tegenover de RX480.
Natuurlijk heeft Nvidia allang een antwoord op Polaris in de vorm van GP106/GTX1060. Ze wachten gewoon op AMD voordat ze beslissen over final clocksnelheid en prijs.
AMD heeft een maand geleden de clocks en de prijs bekend gemaakt. Ik zie nog geen 1060 in de Pricewatch... dit is het allereerste gerucht van het bestaan van de kaart. Gebruikelijk duurt het dan nog 1-2 maanden voordat ze in de winkels liggen :)
Die kloksnelheiden staan natuurlijk nog niet vast, verder weten we ook nog niet wat de boost snelheid gaat worden. Een chip ontwerpen doe je niet in een paar weken. Nvidia heeft GP106 allang klaar liggen. Zou niet verbaast zijn als de GTX1060 begin juli beschikbaar is.
De kloksnelheden staan wel degelijk vast. 1266mhz is in alle geruchten naar voren gekomen, bevestigd op het persevenement en inmiddels uit alle leaks gebleken dat het klopt. Of er een boost clock is weet ik niet, maar die gaat geen potten breken hoor :P

Tuurlijk heeft Nvidia al lang een GTX1060 gemaakt, net als dat AMD allang de specs van de Vega-GPU's klaar heeft liggen. De productie moet echter juist op gang zijn voordat ze de boel kunnen leveren. Gezien de huidige problemen met de 1070 en 1080 gaat dat wel even duren.
Eerst eens echte onafhankelijke tests afwachten in veel verschillende omstandigheden voordat je ook maar gaat zeggen dat het price/perfomance wise wel zo is..
1070 en 1080 vallen niet te vergelijken met de RX480.
met dual-GPU ja, op een game die er voor geoptimaliseerd is.

[Reactie gewijzigd door hoi3344 op 28 juni 2016 11:15]

kijk ook even naar de prijs enzo... (das voor een boel mensen, waaronder mijzelf) ook wel van belang... 700 dollar (GTX 1080) vs 500 dollar (2x RX 480)
dusja... alles werkt wel een beetje mee in het voordeel van AMD (op dit moment) als Nvidia in 1x zoiets heeft (woensdag is de release) 'whoow dit is wel een marketing gap.. laten we de boel eens wat goedkoper maken'

dan zijn er vastwel mensen die objectief gaan kijken 'wie is er beter'
ja spreekt jezelf nog al tegen. we gaan het beleven morgen :9~
Een kaart die 2x zo duur is is geen antwoord op de RX480. Dan kan je wel mooie becnhmarks laten zien dat de 1070 beter presteert, maar dat is gewoon een hele andere markt.
Oké, dan is het nog 1,5x zo duur. Dat is nog steeds een heel groot verschil. De 1070 zit gewoon niet in het semi-budget segment. Waar de nieuwe kaarten van AMD wel zitten.
Misschien is het geen antwoord maar gewoon standaard productieprotocol. Ze hebben tesnlotte al JAAAAAAAAREN een X60 model in de lineup...
Antwoord slaat gewoon op het feit dat ze hem na de RX480 aankondigen meer niet.
Hebben ze toch al in de vorm van de gtx970 ;)
De RX480 is een stukje sneller dan de 970 hoor. Dat weet je al voor de benchmarks
Volgens alle recente benchmarks zijn ze behoorlijk aan elkaar gewaagd.
Neem je verbruik en prijs ook me in de berekening?
Nee gaat toch om presteren in games waar ze voor gemaakt worden ;)
Aanschaf prijs ben je na een paar maanden toch alweer vergeten en verbruik is hoogop paar tientjes per jaar verschil als je veel gamed.
Overigens heb je nu al een nieuwe gtx970 voor ¤ 260 ;)

[Reactie gewijzigd door calsonic op 28 juni 2016 20:55]

Ligt toch aan je budget zou ik zeggen.
Ik ben wel benieuwd naar hoe deze kaart zich zal positioneren. En al zeker qua prijs.

Rekening houdende dat de 970 nu aan interessante prijzen zullen verkrijgbaar zijn.

Het worden spannende maanden om AMD-Nvidea te volgen
als ik de benchmarks mag geloven dan is de rx480 straks een stuk sneller dan de 970 met een prijs die een eurootje of ¤50,- lager ligt dan van de goedkoopste prijs van de 970, dus zo interessant zijn die prijzen zeker niet van de 970.

9-serie is eigenlijk gewoon dood door het uitkomen van de nieuwe amd en nvidia kaarten en de enorme winstprestaties die deze series meebrengen als je het vergelijkt met de stappen die we de afgelopen jaren hebben gemaakt. De ¤200,- kaarten van de nieuwe generatie lijken net zo snel te zijn als de ¤500,- kaarten van de vorige generatie, dat heb ik persoonlijk in de laatste 10 jaar niet meer meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door acst op 28 juni 2016 10:56]

Dat komt omdat we de afgelopen 8 jaar ook vast hebben gezeten op dezelfde 28NM process. Daardoor zijn de verschillen in prestaties relatief afgenomen.

Echter is de RX480 echt een stukje sneller dan de GTX 970, ook dankzij de slechte ondersteuning vanuit Nvidia richting haar oudere producten. De RX480 is beter te vergelijken met de R9 390(x).
Dat maakt toch niet uit? Mensen vergelijken nieuwe producten, geen oude. Die 970 hebben ze al, dat hij nu brak scoort is alleen maar een reden om een 1070 te halen... </Nvidia-logica>

De 480 scoort prima, en nee, voor de mensen die het snelste van het snelste willen is het wachten op Vega, of je pakt een 1080. Voor de rest (de grootste groep) is het een prima upgrade.
De grootste groep heeft een GTX 970 dus nee geen prima upgrade. Amd heeft ook geen high-end kaart dus ook geen reden om naar AMD over te stappen. :)
De 480 is een goede upgrade voor iedereen die lager dan een 970 heeft. Kijk mij bijvoorbeeld: HD 6870 8)7 windforce 3
Als ik deze benchmarks mag geloven is de RX480 nou niet echt de killer kaart waar iedereen op hoopt. Nou gaan er ook geruchten in hier in het AMD topic dat de $200 MSRP niet gehaald gaat worden.

Ik krijgt steeds meer het gevoel dat RX480 teveel gehyped is (mede door AMD CF benchmarks), en dat de meesten mensen een onrealistisch verwachtingspatroon hebben gekregen van een $200 class kaart.

Neemt niet weg dat RX480 nog steeds een interessante kaart kan worden natuurlijk

[Reactie gewijzigd door ColinZ op 28 juni 2016 13:52]

Heb je verder gelezen dan de benchmark test? Met een overgeklokte 970 kaart btw...

De comments zeggen dat de poolse site erg nvidia fan is en Poolse users zeggen zelf dat je die test niet kan vertrouwen.
Maar volgens de geruchten zou die tegen de 980 aanzitten en niet 'maar' aan de bovenkant van de 970 reeks en de test zal er echt niet zoveel naast zitten dat de rest van de publicaties opeens wel in de buurt van 980's komen.
Morgen loopt de NDA af en dan komen alle objectieve kwalitatieve reviews uit. Dus nu heb je eigenlijk niks aan een gelekte benchmark van Poolse website waarover mensen hun twijfels uiten.

Morgen weten we meer.
Dat ziet er dan nog wel interessant uit maar inderdaad zeker niet de killerkaart die de 9-series overbodig maakt, hoeft nvidia alleen maar de 970 nog een paar tientjes goedkoper te maken en ze hebben een goed alternatief.
http://videocardz.com/615...ng-benchmarks-hit-the-web
Zo te zien zijn ze behoorlijk aan elkaar gewaagd ;)
Ja aan de 970 maar niet aan de 980 zoals de geruchten deden geloven.
We zullen het snel genoeg weten wanneer de officiele benchmarks komen :)
Ik hoop op 1080p60 ultra en 4k medium settings.
Dat voor een mooi prijsje + nvidia's performance/watt ratio en mijn 960 gaat de deur uit.
Daar zit nogal een gat tussen ;)

ultra 1080
(high 1440)
medium 4K

geef mij maar 1440 (90hz+) over 4K. scherp genoeg voor mij als gamer
De 1070 doet dat in mijn ogen mooi. Als deze daar 10 a 15% onder gaat zitten is het voor mij goed :)
(1070 doet bijv 32 min & 40 avg op Witcher 3 ultra/highest). Vertaal dat naar medium en je zit aan de 60 fps volgens mij)
De GTX 1080 kan 4K al niet eens fatsoenlijk aan. Hoe wil je dan verwachten 4K op medium te kunnen gamen met een GTX 1060? :?
Klopt wel, GTX1080 haalt echt net 60fps met witcher 3 medium settings en 4k resolutie.
Dus ik zie dit een 1070 of 1060 al helemaal niet doen.

http://www.guru3d.com/art...e-gtx-1070-review,23.html

reviews: Nvidia GTX 1070 en 1080

[Reactie gewijzigd door LocK-NaH op 28 juni 2016 14:46]

En dat is waarom ik een Ultra-wide 3440x1440 scherm koop, dan kan je 95% van alle spellen op average 60+ fps spelen op High/ultra, en dat een Ultra-wide 3440x1440 scherm er zelfs beter uit ziet dan een 4K scherm. :)

http://techgage.com/article/nvidia-geforce-gtx-1080-review-a-look-at-4k-ultra-wide-gaming/3/
RX 480 is gelijk aan de Zotac GTX 970 AMP.

Zijn al benchmarks geleaked namelijk.

https://m.imgur.com/a/zgHr7

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 28 juni 2016 15:42]

Kanttekening daarbij is wel dat de Poolse Users zeggen dat dat magazine nogal NVIDIA gericht is en dat ze sowieso niet echt te vertrouwen zijn.

Ik wacht wel op de reviews van betrouwbare websites in de loop van deze en/of volgende week.
Waarom 3 gb en 6 gb?
Omdat ie waarschijnlijk een bus van 196 bits breed krijgt, en dan kun je er effectief alleen een veelvoud van 6 aan chips op plakken (chips zijn 32 bits breed). 3 en 6 GB zijn nu redelijk goed te doen, de 480 krijgt 4 of 8 GB. Effectief maakt het niet veel uit, tenzij je 4k schermen wilt aansturen, en zelfs dan gaat het prima als het spel efficient genoeg met z'n geheugen omgaat.
3gb lijkt mij gewoon een beetje te weinig, of de kaart gaat een trapje onder de 480 zitten en vervang de 970.

Een 980 vervanger met maar 3gb lijkt mij gewoon niet logisch
Ik zou eerst op benchmarks wachten! Vaak wordt er ook gesteld dat de 2 GB versie van de 960 veel ste weinig is: Kijk je naar benchmarks, dan zie je dat die 2 GB pas echt een probleem is bij hogere resoluties waarbij die kaart zelfs met 4 GB nog rond of onder de 40 fps average zit: wanneer er 40 fps average wordt behaald is in mijn optiek al te prevereren om de settings omlaag te zetten voor een steady 60 fps: dan wordt de Vram minder belast en is dat probleem ook weer weg.

Ik denk dat voor een 1080P scherm een 3 GB kaart nog wel zou kunnen voldoen voor gaming met high settings!
Crippled 1070 model vermoed ik. Dus slechte yields en dus onderdelen van de chip uitgeschakeld. Je kan dus verwachtten dat het een 3/4 * 1070 is.
Ben benieuwd naar de prijs en SLI prestaties van deze kaart. Wellicht is het een betere keuze om 2x een 1060 in SLI te plaatsen dan een enkele 1070 of misschien wel 1080.

[Reactie gewijzigd door Enyalios2011 op 28 juni 2016 10:36]

SLI moet je nooit boven een enkele kaart nemen. Er zijn altijd games die er niet voor geoptimaliseerd zijn. Dit gebeurt zelfs steeds vaker jammer genoeg.
Daar heb je wel gelijk in. Had voorheen 2x een GTX560ti in SLI. In de games die wel SLI ondersteunden draaide het als een trein maar soms idd ook totaal niet of met een hoop gestotter.

Ik baal alleen ontzettend van de huidige GTX1070 prijzen dus alternatieven zijn welkom zolang het maar geen AMD kaarten zijn of een Founders edition 1070. (ieder zijn voorkeur) Sinds ik vorige maand mijn GTX 970 weg heb gedaan zit ik echt te wachten totdat de GTX 1070 wat omlaag gaat. Persoonlijk vind ik de prijzen nogal kunstmatig hoog gehouden en te belachelijk voor woorden.

Maar goed, ik heb geduld. Maar even afwachten totdat de custom kaarten straks daadwerkelijk volop leverbaar zijn.
Waarom geen AMD?

- AMD heeft momenteel zijn driver regime goed op orde, misschien zelfs beter dan Nvidia dat het afgelopen jaar meer dan eens brakke drivers uitbracht of functies niet goed uittest (onlangs nog met de FE koelers/fan, maar ook het feit dat de FE gewoon throttled, en daarna de flicker bug, en dit is alleen Pascal - Maxwell had ook problemen)
- Nvidia levert met de 1070 een kaart af die niet sneller is dan de 980ti die nu al voor 100-200 euro lager te koop is, nieuw of tweedehands
- Je vindt de prijzen te hoog, maar gaat opnieuw wachten en schuift de enige manier om die prijzen in de toekomst te verlagen aan de kant (namelijk: het kopen van AMD).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 juni 2016 10:56]

Zoals ik al zei, maar toch wel wist dat ik er commentaar op zou krijgen, nogmaals: "Ieder zijn voorkeur". Dat is niet omdat ik wat tegen heb op AMD maar omdat ik altijd Nvidia kaarten gehad heb, met goede ervaringen.
Ik draai momenteel zelf ook een 780ti, maar *juist* omdat ik zo lang op Nvidia heb gedraaid overweeg ik AMD. Ik zie namelijk dat Nvidia de broekriem steeds strakker aantrekt ten koste van ons, de klant. Ter vergelijking: de 'simpele OC' ruimte op Maxwell was meer dan 10% hoger dan die op Pascal is. Oftewel: Nvidia snoept de overklokruimte op en levert jou en mij daarvoor minder 'metaal' terug, maar vraagt wel een veel hogere prijs voor dat product.

Het is niet slim om je blind te staren op één fabrikant, en bovenstaande is precies de reden waarom. Merkvastheid is de kortste weg naar lagere kwaliteit producten van precies datzelfde merk, ze gaan namelijk meer en meer marge pakken op die merkvastheid van de klant. Voorkeur is psychologie en kost je gewoon geld maar levert niets extra op.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 juni 2016 11:06]

15jaar was AMD nog ATI en de software en hardware fora stonden toen bol van mensen die met ati drivers sukkelden. Ati had geweldige kaarten maar er liep nog wel eens iets mis. Windows xp was toen ook nog plug and pray maar wel 10x beter dan windows 98.

Vandaag zal AMD wel een heel stuk beter functioneren maar ik kan me inbeelden dat Nvidia net dat tikkeltje beter is. Ze hebben ook grotere budgetten om drivers uit te puren.
Ze hebben ook grotere budgetten om drivers uit te puren.
Dat nVidia een groot stuk van de markt in handen heeft wil nog niet zeggen dat het bedrijf een grote winst maakt. Welke kosten maakt nVidia hiervoor? Wat voor reclamebudgetten hanteert nVidia? Welke kosten zijn er nodig om PC bouwers nVidia kaarten te laten implementeren?

Ook kunnen niets zeggen hoeveel nVidia van haar operationele kosten heeft gereserveerd voor driver ontwikkeling en -onderhoud. De beste indicatie die wij als gebruikers hebben is de kwaliteit van het eindproduct. Dit laatste is lastiger te beoordelen, hoeveelheid klachten zegt niet alles. Wat is de kwaliteit van de klachten en de doelgroep die klaagt?

Ben het verder helemaal eens met Vayra om niet merktrouw te zijn. Een merk kan in 2 jaar tijd enorm in kwaliteit veranderen. Kwailteit uit het verleden biedt wat dat betreft tegenwoordig weinig garantie voor de toekomst. Bedrijfsorganisatorisch gaan veranderingen daarvoor te snel.
.-) De winst kan je alvast gewoon opzoeken en Tweakers heeft hier een tijdje geleden een artikel over geschreven. Nivdia maakt idd kosten zoals elk bedrijf maar elk jaar maken ze meer dan 300 miljoen euro winst na aftrek van die kosten. nieuws: Nvidia boekt recordomzet dankzij verkoop GeForce-gpu's

Nvidia is in de core een bedrijf dat performante GPU's maakt voor gaming. Dat is hun hoofdactiviteit. AMD maakt 300 miljoen euro verlies ipv winst.

Het zegt niets, maar iets. Nividia is altijd first to market en innovaties komen altijd van die kant terwijl AMD aan rebranding doet van oudere kaarten. Ze hebben nu een nieuwe GPU-lijn die prijskwaliteit goed in de markt zal liggen maar het is voor het eerst sinds jaren dat AMD nog eens goede kaarten op tafel kon gooien. Eén ding is zeker...ze zitten krap bij kas.

En laat ons hopen dat AMD kan bijbenen en Nvidia het lastig maken zodat de prijzen zakken en er nog betere kaarten komen want nu staat nvidia daar eenzaam aan de top met een 1080 die een pak sneller is dan de RX 480 en een TDP dat maar 20% meer is en nvidia vraagt er een hoofdprijs voor omdat er AMD toch niets kan forceren in het 4K segment.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 28 juni 2016 13:32]

Het zegt niets, maar iets. Nividia is altijd first to market
Bron? De laatste launch is van nV een echte paperlaunch. RX 480 schijnt juist volop leverbaar te zijn. https://tweakers.net/nieu...en-te-kunnen-leveren.html
...en innovaties komen altijd van die kant terwijl AMD aan rebranding doet van oudere kaarten.
Hier krijg je mijn -1 voor.

Innovaties van AMD genoeg waardoor Nvidia gedwongen werd te volgen. De laatste innovatie van Nv die ik opmerkelijk vond was Gsync, ware het niet dat dit zo goed als een functie is die ingebakken zit in de DP 1.2 versie.

Innovaties van AMD: HBM, Mantle, Async compute om maar een paar te noemen.

En zullen we over rebranding maar niet beginnen? Beide partijen zijn hier 'schuldig' aan hoor.

[Reactie gewijzigd door garf75 op 28 juni 2016 17:13]

In mijn ogen is uw visie van de feiten te vertekend.

First to market: AMD loopt al jaren achter Nvidia aan en om het hoofd te bieden aan Kepler werden hun kaarten verschrikkelijk warm an power hungry. Dat zijn facts. Ook nu weer is het TDP van Nvidia 1070 gelijk aan de RX480 terwijl de prestaties van AMD minder zijn. De RX480 moest er al langer geweest zijn. 'First' is hier maar relatief.

Innovatie: Ik had het over het feit dat AMD achter de feiten aanholt als het op efficiëntie aankomt. En lees het hoe je wil maar hoe efficiënter een kaart hoe groter het prestatiepotentieel is en op dat gebied is Nvidia heer en meester en door hun chip-innovatie komt AMD de laatste jaren zelfs niet meer in de buurt. (wat vroeger wel anders was) Nu, met Ze-architectuur laat AMD zien dat ze wel innovatief kunnen zijn maar puur op de GPU markt breken ze geen potten.

Ik heb ook ergens gelezen dat AMD een drastische wending heeft genomen om terug plaats te maken voor innovatie. Zonder die wending zou ZEN er bijvoorbeeld nooit gekomen zijn.

HBM is geen innovatie van AMD, ze hebben gewoon een alleenrecht licentie voor bepaalde duur gekocht van SK Hynix die ook voor Apple en IBM geheugens maakt.

Zover ik weet heb ik niets meer gehoord van Mantle, AMD spreekt enkel nog over DX12. Dus de meerwaarde in de praktijk lijkt zo beperkt dat ze het niet meer van de daken schreeuwen. En Async is gewoon een implementatie van DirectX12 waar zowel AMD als Nvidia gebruik van kunnen maken.

Iedereen verpakt oude koek maar AMD heeft de laatste tijd moeten overleven op rebranding. Als je dat met uw flagships krijgt uw merk grote deuken maar ze hadden geen keuze. De R9-3xx series is dan ook maar lauwtjes ontvangen geweest.

AMD zat de afgelopen tijd in survival mode. Zoals ik al zei komt daar nu hopelijk verandering in met polaris want niemand zit te wachten om een Nvidia dictatuur.

Lees dit maar eens:
http://www.forbes.com/sit...-gpu-market/#341e021c3559

PS, Een moderatie is geen uitlaatklep voor frustraties en onenigheid.
En zo is er net zo goed een periode geweest waarin AMD een stuk energiezuiniger was en Nvidia juist enorme problemen had met het energieverbruik (Fermi/GTX480). Dat zijn net zo goed facts, en daarom net zo irrelevant. Het is ook een beetje afhankelijk van met welke fabrieken je in zee gaat, TSMC of Glofo.

Ik weet niet of ik je nog moet inlezen over de financiële situatie van AMD (en waar dat (oa) vandaan komt, dat is echt niet volledig aan AMD te wijten), maar laat het duidelijk zijn dat AMD simpelweg geen geld had om een derde nieuwe architectuur op 28nm uit te poepen en er winst mee te maken. Ze moesten met de huidige 200-serie overleven tot aan 14/16nm. Die is overigens (gek genoeg imo) helemaal niet 'lauwtjes ontvangen', ze hebben zelfs marktaandeel veroverd.

Dat 'ergens gelezen' was in ieder geval bullshit. Ook hier geldt hetzelfde: AMD kan wel eeuwig nieuwe desktop chips gaan ontwerpen, maar zolang een Intel al een jaar toegang heeft tot 14nm-processors en miljarden aan R&D, kan je daar als verliesmakende kleine underdog met enkel toegang tot 28nm natuurlijk niks aan doen. Nu 14nm productie op gang komt zie je dat Zen er ook redelijk snel aan zit te komen. Dat heeft niks te maken met het management of iets dergelijks.

HBM is een techniek van SK Hynix die is ontwikkeld in samenwerking met AMD. Staat ook gewoon op wiki, of waar je maar wilt kijken. Dat alleenrecht hebben ze niet opgekocht, dat hebben ze als voordeel onderhandeld door te helpen met de ontwikkeling. Het is ook een van de technieken waar AMD 'first to market' mee was.

Het verhaal van Mantle is ook talloze keren uitgelegd. DX11 is achterhaald in veel opzichten, het kan veel efficiënter en daarom is AMD met Mantle gestart, vooral omdat Microsoft maar niet met DX12 kwam. Tegenwoordig is Mantle opgegaan in de Vulkan API (GTX1080) en heeft Microsoft toch DX12 gemaakt; missie geslaagd. Het is nooit het doel geweest om een graphic API closed source te maken, Async is ook helemaal niet 'iets van AMD' ofzo. Het is alleen wel iets waarin AMD's GPU's iets beter zijn dan de Nvidia tegenhangers. Dat is natuurlijk wel een van de redenen waarom AMD een nieuwe graphics API wou pushen.

AMD zit zeker in survival mode, maar het is belangrijk om te beseffen waarom dit zo is en waarom ze keuzes maken. Als je ze de laatste jaren wil kwalijk nemen, ben ik enorm benieuwd hoe jij het anders had gedaan...
Zou nog even wachten, de prijzen zullen nog wel settlen.
'Persoonlijk vind ik de prijzen nogal kunstmatig hoog gehouden'

^ daar heb je dus echt geen glazen bol voor nodig, dat gebeurd op zn minst tot woensdag en misschien nogwel daarna...

*gtx 970 komt uit* 350 euro.. 1.5 jaar later 286 euro..

1.5 JAAR... dus ik zou als ik jou was niet kieskeurig worden.. of gewoon geen commentaar leveren op de huidige prijzen..

de 970 werdt in iets van 30 shops verkocht.. ten tijden van de release (zeker 2 maanden erna)

ik denk persoonlijk dat we op de 1070 nogwel een langere tijd mogen wachten voordat hij beschikbaar is.. DAT is schandalig..
niet de prijs voor new architecture en beter performance.. want er zijn toch genoeg gekken geweest die voor 700-800 euro een 980ti kochten toen der tijd.. dat hij net uitkwam
Ik denk dat er zeker wat op de prijzen aangemerkt mag worden als retailers er een slaatje uit proberen te slaan omdat de daadwerkelijke prijzen ver boven de adviesprijzen van Nvidia zelf liggen! 350 euro voor een GTX970 was in ieder geval nog een schappelijk bedrag. Dat iemand er vervolgens voor kiest om zo'n belachelijk hoog bedrag neer te leggen voor een 1070 is diegene zijn probleem.

[Reactie gewijzigd door Enyalios2011 op 28 juni 2016 13:00]

Kunstmatig hoog? Prijs is een balans van vraag en aanbod; je houdt de prijs hoog door het aanbod kunstmatig laag te houden. Ik geloof niet dat NVidia 18 maanden geleden het aanbod GTX970's klein gehouden heeft, om ze nu te dumpen. Dan maken ze 350-286 = 64 euro verlies per kaart die ze op voorraad hielden, zelfs als het op voorraad houden gratis zou zijn. En met dat soort voorraden weet je nooit hoe snel de prijs gaat dalen, dus ook nog eens een hoog risico.

Nee, realistisch gesproken zijn de prijzen op een normaal nivo.
Nu zeker waar, straks met VR en de rendering per oog kan het juist andersom zijn. Ik zou daar persoonlijk nog niet op gokken.
Klopt, vaak duurt het maanden voor spellen updates uitbrengen om SLI/Crossfire te ondersteunen. Meestal om dat games geport worden tegenwoordig. PC is niet het meest interessante game platform lijkt me.

nu als SLI/Crossfire ondersteund is dan haal je meestal betere performance met 2 midrange kaarten dan 1 highend kaart voor hetzelfde geld. Ik heb atm ook Crossfire, maar denk toch te investeren in 1 degelijk highend kaart (minder lawaai, altijd vanaf dag 1 performance, geen issues met drivers, etc...)

de reden waarom ik het gedaan heb is omdat ik geen geld had om een 1 highend kaart te kopen. 1 mid range gekocht en dan 2 jaar later nog 1 occassie. nu draai ik bij voorbeeld COD blackops volledig open op 80 FPS. Heeft dus zijn voor en nadelen
Ik heb op veel plekken gelezen dat Directx12 een flinke step-up zou moeten zijn voor multi GPU technologie. Geen idee of het waar is.

Zoals het nu lijkt draait een RX480 (en daarmee waarschijnlijk ook een GTX1060?) bijna alles wat nu uit is op ultra, en dan zou het niet gek zijn die nu één aan te schaffen. Dan kun je in de toekomst wanneer games op Directx12 uit gaan komen er altijd nog een kaartje bij prikken voor niet te veel geld. Zeker met die Ashes demo in het achterhoofd die laat zien dat een goed geoptimaliseerde game op 2 RX480 kaarten op 1080 levels werkt.
Enigste probleem is dat de game maker actief multi gpu ondersteuning er zelf in moet bouwen in DX12. En dat zal vrijwel geen 1 game bedrijf doen.
Als je toch voor SLI gaat kan je beter een RX480 x 2 nemen.
Volgens mij zijn er van beide kaarten nog geen benchmarks of prijzen bekend, dus dat weten we simpelweg nog niet.
Op zich een goed punt :)
Heel erg benieuwd of dit de directe rivaal van de AMD RX480 wordt. Want dat is op dit moment toch wel de kaart van mijn keuze.
Het lijkte me sterk dat deze kaart minder dan 400 euro gaat kosten. Dan wordt het prijsverschil tussen de 1070 en 1060 wel erg groot :) Ik denk dus niet dat deze kaart als RX480-rivaal in de markt gezet gaat worden. Hoogstens als een aantrekkelijke optie voor mensen die de RX480 overwegen, en misschien toch iets meer geld willen uitgeven voor betere performance.
Natuurlijk kost deze kaart minder dan 400 euro. De MSRP van de 1070 is 399 dollar. De MSRP van de x60 ligt altijd zo tegen de 200-230 dollar/euro en zakt vrij snel richting de 180-200. De MSRP van de 970 lag volgens mij op 329 dollar, of 349 dollar. Kortom, zo heel spannend is het niet - er is momenteel gewoon schaarste mbt FinFet chips dus zijn ze duur.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 juni 2016 10:59]

pricewatch: MSI GeForce GTX 960 GAMING 4G
//ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=438001&deliveryCountry=NL

Mei dit jaar pas gezakt naar ongeveer 200 euro.
Maar goed, voor 750 euro kocht je vorige generatie ook de top end 980ti. Nu koop je voor dit geld een 1080 (mid end gpu). Ja op dit moment is het de snelste kaart, maar het is en blijft een mid end aangezien de 1080ti ook nog komt.
*de MSRP van de 1070 is 379 dollar, niet 399.
Ik gok zelf op +300 euro.

Echter zijn zowel de 1070 als de 1080 flink aan de prijs. De verkoop van de Nvidia zal flink zijn gedreven door de VR-brillen waardoor veel winkels al bij voorbaat uitverkocht waren,
en ik zie de prijs niet snel hard dalen.

Met kerst op komst zullen winkels tijdig willen stocken omdat de vorige batch praktisch niet eens in de winkels heeft gelegen met als gevolg dat de prijs nog relatief hoog zal blijven.


Echt gruwelijk vloeken als iemand het idee had om een kaart van de nieuwe generatie aan te schaffen. Als je even wou wachten dan kun je blijven wachten.

Persoonlijk zou ik de AMD aanschaffen als die goed presteert en ze de prijs kunnen aanhouden.
En nu is de vraag wat deze gaat kosten. Zou Nvidia de Rx 480 kunnen verslaan in de price/perfomance wedstrijd?
Ikr, als deze beter is dan de rx 480, dan neem ik m!
Ligt ook weer aan de prijs. Gezien de prijs van de GTX 1070, zou ik een ¤300 positionering niet vreemd vinden en de 1050 op ¤150/180. De vraag is wat de prijs/performance gaat zijn. Als hij ¤299 wordt en maar 5% sneller is dan de Rx 480, dan lijkt me dit geen goede keuze.
Ik wil voor een 2e build eigenlijk gaan voor een rx480. Maar misschien is dit ook wel interessant...spannend!
Ik ben ergens stiekem nog een beetje ati fanboy en hoop dat ze zich nog eens kunnen gaan meten in het hogere segment.
Morgen zul je het weten, dan zullen er massaal reviews komen. Ik hoop het ook dat hij goed scoort. kan ik eindelijk eens aan mijn nieuwe PC beginnen MET de 480. :+
Ik mag hopen dat deze kaart voor niemand een verrassing is. Dat hij er zou komen lag geheel in de lijn der verwachting, net als een 1050.
Wat spannend wordt is hoe deze kaart zich positioneert, gelijk aan rx480 of hoger? En kan het waar gemaakt worden.
Dat wil ik ook zien.
Mijn broer en ik zijn beiden in de markt voor een nieuwe videokaart. Het wordt waarschijnlijk deze 1060 of de 480.
Ik moet wel zeggen dat ik de 1060 pas rond september verwacht (afgaande van de vorige series).
De tekst 1060 lijkt op een photoshop, er klopt iets niet.
Is een echte foto, is al uitgezocht door mensen.